LIETUVOS KARIUOMENĖS VADAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS KARIUOMENĖS PRIIMANČIOSIOS šalies paramos TEIKIMO koordinatoriaus, organizatoriaus ir priimančiosios šalies paramos teikimą remIAnčio asmens veiklos organizavimo tvarkos APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. gruodžio 9 d. Nr. V-1816
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 13 straipsnio 8 dalimi, Priimančiosios šalies paramos teikimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2012 m. rugsėjo 13 d. įsakymu Nr. V-1007 „Dėl Priimančiosios šalies paramos teikimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašo patvirtinimo“, 5 punktu ir siekdamas užtikrinti tinkamą priimančiosios šalies paramos organizavimą į Lietuvą atvykstančioms pajėgoms:
1. T v i r t i n u Lietuvos kariuomenės priimančiosios šalies paramos teikimo koordinatoriaus, organizatoriaus ir priimančiosios šalies paramos teikimą remiančio asmens veiklos organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos kariuomenės vado
2024 m. gruodžio 9 d. įsakymu
Nr. V-1816
LIETUVOS KARIUOMENĖS PRIIMANČIOSIOS šalies paramos TEIKIMO koordinatoriaus, organizatoriaus ir priimančiosios šalies paramos TEIKIMĄ remIAnčio asmens veiklos organizavimo tvarkOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos kariuomenės priimančiosios šalies paramos teikimo koordinatoriaus, organizatoriaus ir priimančiosios šalies paramos teikimą remiančio asmens veiklos organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato priimančiosios šalies paramos (toliau – PŠP) teikimo koordinatoriaus, organizatorių ir PŠP teikimą remiančių asmenų veiklos atsakomybės sritis, susijusias su PŠP teikimo užduočių planavimu, organizavimu, kontrole, koordinavimu ir vykdymu.
2. Lietuvos kariuomenė (toliau – LK) PŠP teikimą planuoja, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja vadovaudamasi Lietuvos Respublikos (toliau – LR) tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos, Europos Sąjungos dokumentais, LR įstatymais, LR Seimo nutarimais, LR Prezidento dekretais, LR Vyriausybės nutarimais, LR Ministro Pirmininko potvarkiais, LR krašto apsaugos ministro įsakymais, LK vado įsakymais, kitais teisės aktais ir Tvarkos aprašu.
3. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Atvykstančių pajėgų priėmimo, susitelkimo ir tolimesnio judėjimo operacija (angl. Reception / Reverse, Staging and Onward Movement (toliau – RSOM / RRSOM) – paslaugų, prekių, darbų ir organizacinių / administracinių paslaugų visuma, užtikrinanti sklandų ir laiku vykdomą atvykstančių pajėgų (toliau – AP) atvykimą, susitelkimą ir pasiruošimą tolimesniam judėjimui.
3.2. Bendrasis priimančiosios šalies paramos poreikis (angl. Concept of Requirements (toliau – COR)) – atvykstančioms pajėgoms pateikiama informacija ir pirminiai duomenys apie numatomą priimančiosios šalies paramos teikimo atvykstančioms pajėgoms poreikį (pirminė paslaugų, prekių ir darbų paraiška).
3.3. Detalusis priimančiosios šalies paramos poreikis (angl. Statement of Requirements) – atvykstančių pajėgų patikslinta informacija ir detalizuoti duomenys apie atvykstančių pajėgų (personalo sudėtis, įvežama ginkluotė, technika, įranga ir kita), taip pat paslaugų, prekių ir (ar) darbų poreikį (nurodant laiką, vietą, apimtį) (detalioji paslaugų, prekių ir darbų paraiška).
3.4. Lietuvos kariuomenės priimančiosios šalies paramos pajėgumų vystymo poreikių sąrašas – ateinančių 10 m. LK pajėgumo vystymo poreikiai, skirti atvykstančių pajėgų poreikiams užtikrinti.
3.5. Lietuvos kariuomenės vado reikalavimai kariniam rengimui (toliau – LK vado RKR) – Lietuvos kariuomenės Gynybos štabo parengtas ir Lietuvos kariuomenės vado įsakymu patvirtintas dokumentas, kuriame nurodomi ateinančių trejų metų karinių renginių pavadinimai, priimančiosios šalies paramos teikimo dalyviai, renginių apimtis, kiti dalyviai, datos, vietos.
3.6. Priimančiosios šalies paramos koordinavimo grupė (angl. Host Nation Support Coordination Cell) – Lietuvos kariuomenės Gynybos štabo viršininko įsakymu sudaryta grupė, skirta trūkstamų priimančiosios šalies paramos resursų, paslaugų ir (ar) darbų, kurių suteikimo (atlikimo) negali užtikrinti Lietuvos kariuomenė turimais pajėgumais ir (ar) pagal sudarytas sutartis su civiliniais tiekėjais, įsigijimui koordinuoti, pasitelkiant civilinius pajėgumus.
3.7. Priimančiosios šalies paramos renginys – renginys (pratybos, operacija ir kt.), kuriame dalyvauja atvykstančios pajėgos ir vykdomas priimančiosios šalies paramos teikimas
3.8. Priimančiosios šalies paramos teikimo prašymas – atvykstančių pajėgų kompetentingos institucijos ar vadovo parengtas oficialus dokumentas (pvz., SOR, COR, ir pan. ) priimančiajai šaliai, kuriame apibendrinami atvykstančių pajėgų poreikiai ir inicijuojamas priimančiosios šalies paramos planavimo procesas priimančiojoje šalyje.
3.9. Priimančiosios šalies paramos teikimo susitarimai – Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys ar tarptautiniai tarpžinybiniai susitarimai, reikalingi priimančiosios šalies paramai Lietuvos Respublikos teritorijoje teikti.
3.10. Priimančiosios šalies paramos vystymo poreikių sąrašas – priimančiosios šalies paramos ilgalaikiam vystymui reikalingų resursų ir užduočių sąrašas.
II SKYRIUS
PŠP TEIKIMO DALYVIAI IR ATSAKOMYBĖ
4. Siekiant užtikrinti sklandų PŠP teikimo planavimą, organizavimą ir vykdymo kontrolę, PŠP teikimo koordinatorius yra LK Gynybos štabo (toliau – GŠ) viršininkas arba jo paskirtas asmuo, o karinių vienetų vadai LK vado įsakymu gali būti skiriami PŠP teikimo organizatoriais ir remiančiais PŠP teikimą asmenimis pagal atskiras PŠP teikimo sritis.
5. LK GŠ viršininkas arba jo paskirtas asmuo vykdo šias PŠP teikimo koordinatoriaus funkcijas:
5.2. koordinuoja ir kontroliuoja paskirtų PŠP teikimo organizatorių ir remiančių PŠP teikimą asmenų veiklą;
5.3. konsoliduoja PŠP teikimo organizatorių ir remiančių PŠP teikimą asmenų papildomų resursų ir asignavimų poreikius, koordinuoja informacijos apie poreikius pateikimą Krašto apsaugos ministerijos (toliau – KAM) Gynybos resursų grupei (toliau – GRG) ir (ar) PŠP valdymo grupei;
5.4. teikia informaciją apie konsoliduotus LK PŠP poreikius Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamentui prie KAM;
6. PŠP teikimo organizatoriais atskirais LK vado įsakymais ir (ar) remiantis kituose teisės aktuose nustatyta tvarka skiriami:
6.2. karinių vienetų vadai, kai LR teritorijoje organizuojami kiti tarptautiniai karinio bendradarbiavimo renginiai pagal atskirus pajėgų lygmens dvišalius ar daugiašalius bendradarbiavimo planus, susitarimus;
6.4. karinių vienetų vadai, atsakingi už teritorijos, kurioje bus dislokuotos AP ar joms priklausanti įranga, administravimą;
6.5. LK Logistikos valdybos (toliau – LV) vadas visada skiriamas PŠP teikimui organizuoti vykstant tranzitui per LR teritoriją, kai tranzitas eina sausumos keliu, išskyrus atvejus, numatytus atskiruose LK vado įsakymuose ar kituose teisės aktuose;
6.6. LK Karinių oro pajėgų (toliau – KOP) vadas visada skiriamas PŠP teikimui organizuoti vykstant tranzitui per LR teritoriją, kai tranzitas eina oro keliu, išskyrus atvejus, numatytus atskiruose LK vado įsakymuose ar kituose teisės aktuose.
6.7. LK Karinių jūrų pajėgų (toliau – KJP) vadas visada skiriamas PŠP teikimui organizuoti vykstant tranzitui per LR teritoriją, kai tranzitas eina jūrų keliu, išskyrus atvejus, numatytus atskiruose LK vado įsakymuose ar kituose teisės aktuose;
7. Remiančiais PŠP teikimą asmenimis pratyboms, kai organizuojami renginiai, nurodyti LK vado RKR, išimtinais atvejais atskirais LK vado įsakymais skiriami karinių vienetų vadai:
7.1. LK LV vadas – trūkstamai logistinei ir medicininei paramai teikti: lauko paslaugoms (maitinimo, apgyvendinimo palapinėse ir stacionariojoje karinėje infrastruktūroje, sanitarijos, skalbimo ir kt.) teikti, keleiviams vežti ir kroviniams transportuoti, naudojant LK LV turimus transportavimo pajėgumus ar sudarant sutartis su paslaugų teikėjais, aplinkos apsaugos kontrolei AP apsistojimo vietose užtikrinti, sandėliavimo paslaugoms teikti karinėje infrastruktūroje, I–V tiekimo klasių materialinėmis vertybėmis aprūpinti, medicininei paramai AP personalui ir jų išlaikomiems asmenims teikti, fizinei apsaugai karinėse teritorijose, priklausiančiose LK LV kariniams vienetams, užtikrinti vykdant AP RSOM / RRSOM;
7.2. LK Sausumos pajėgų (toliau – SP) vadas – fizinei apsaugai užtikrinti atvykimo ir galutinio apsistojimo punktuose bei karinėse teritorijose, priklausančiose LK SP kariniams vienetams, inžineriniams darbams atlikti (lauko stovyklų pagrindui parengti, lauko statiniams įrengti AP ir gruntiniams keliams lyginti);
7.3. LK KOP vadas – AP kariams ir kroviniams oro keliais atvykimo / išvykimo punktuose priimti ir jų materialinėms vertybėms saugoti, siunčiančiosios šalies orlaivių logistinei paramai teikti, LR oro erdvės stebėsenai, kontrolei ir gynybai vykdyti, teritorijų ir objektų oro erdvės gynybai užtikrinti, žmonių paieškos ir gelbėjimo operacijoms vykdyti, fizinei apsaugai užtikrinti atvykimo ir galutinio apsistojimo punktuose bei teritorijose, priklausančiose LK KOP kariniams vienetams;
7.4. LK KJP vadas – teritorinės jūros ir išskirtinės ekonominės zonos stebėjimui ir kontrolei vykdyti, teršimo incidentams jūroje / krantinėje / pakrantėje likviduoti ir žmonių paieškos ir gelbėjimo jūroje operacijoms organizuoti, fizinei apsaugai užtikrinti atvykimo ir galutinio apsistojimo punktuose bei teritorijose, priklausančiose LK KJP kariniams vienetams;
7.5. LK Mokymo ir doktrinų valdybos (toliau – MDV) vadas – koviniam rengimui atlikti poligonuose, imitacinėms sistemoms ir mokymo objektams skirti AP, fizinei apsaugai užtikrinti teritorijose, priklausančiose LK MDV pavaldiems kariniams vienetams;
7.6. LK Karo policijos vadas – AP karinio transporto eismo saugumui užtikrinti, AP ir jų įrangos eskortui, viešajai tvarkai AP apsistojimo vietose užtikrinti;
7.7. LK Lietuvos didžiojo etmono Kristupo Radvilos Perkūno ryšių ir informacinių sistemų bataliono vadas – operacinio lygmens ryšių ir informacinių sistemų (toliau – RIS) paramai teikti AP, krašto apsaugos sistemos (toliau – KAS), NATO ir AP RIS integravimui atlikti, kibernetiniam saugumui užtikrinti;
8. PŠP teikimo organizatorių funkcijos:
8.2. teisės aktų nustatyta tvarka teikia apibendrintą informaciją apie AP detalųjį priimančiosios šalies paramos poreikį;
8.5. nustačius poreikį, inicijuoja reikalingų tarptautinių susitarimų parengimą KAM ir LK darbo reglamentuose nustatyta tvarka;
8.6. rengia atsakymus į AP atstovų gautus PŠP teikimo dokumentus ir kitus raštiškus paklausimus, juos pasirašo ir teikia AP jų prašomais terminais, kontroliuoja jų vykdymą;
8.7. organizuoja decentralizuotų ir centralizuotų prekių ir paslaugų, skirtų PŠP teikti AP, įsigijimą;
III SKYRIUS
PŠP vystymo poreikių PLANAVIMAS
10. PŠP vystymo (plėtros) planavimas apima visų PŠP teikimo funkcinių sričių (logistinės, medicininės, personalo, finansų ir sutarčių sudarymo, inžinerinės, pajėgų apsaugos, RIS, kibernetinio saugumo, civilių ir karių bendradarbiavimo, strateginės komunikacijos paslaugų, mokymo laukų skyrimo ir kt.) vystymo poreikių vertinimą pagal esmines pajėgumo plėtros dalis: doktrinas, organizaciją, rengimą, sistemas, aprūpinimą, personalą, lyderystę, infrastruktūrą (DORSAPLI).
11. LK kariniai vienetai iki einamųjų metų liepos 1 d. LK GŠ pateikia / atnaujina PŠP vystymo poreikių sąrašą (forma pateikiama 1 priede). PŠP vystymo poreikiai teikiami ateinančių 10 m. poreikiams tenkinti.
12. LK GŠ pagal PŠP koordinavimo grupės atliktą LK karinių vienetų poreikių analizę ir vertinimą, KAS planavimo dokumentus parengia / atnaujina konsoliduotą PŠP vystymo poreikių sąrašą ateinančių 10 m. poreikiams tenkinti ir pateikia juos KAM, teikdamas praėjusių metų PŠP ataskaitą.
IV SKYRIUS
PŠP TEIKIMO RESURSŲ PLANAVIMAS, TRŪKSTAMŲ RESURSŲ ORGANIZAVIMAS
14. PŠP teikimo organizatorius iki einamųjų metų sausio 1 d. identifikuoja ateinančių 1–3 metų PŠP teikimo poreikius, galimybes ir resursų poreikį išlaikymui ir materialinei bazei gerinti vadovaudamasis:
14.1. PŠP susitarimais, PŠP teikimo prašymais, LK vado RKR, PŠP planais ir galimų naujų PŠP projektų įgyvendinimo ar esamų pratęsimo prielaidomis;
14.2. AP 1–3 metų PŠP teikimo sąlygomis, nustatytomis KAM Gynybos resursų tarybos (toliau – GRT) sprendimu;
14.4. informacija apie reikalingus resursus, kuriuos gali suteikti PŠP teikimo organizatorius panaudodamas savo struktūrinius pajėgumus;
15. PŠP teikimo organizatorius, identifikavęs PŠP teikimo poreikius ir suderinęs su PŠP teikimą remiančiais asmenimis, detalųjį PŠP asignavimų poreikio planą (ateinančių 1–3 metų PŠP poreikiams užtikrinti (forma pateikiama 2 priede)) iki einamųjų metų vasario 10 d. pateikia PŠP teikimo koordinatoriui.
16. Nagrinėjant galimybes ir informaciją apie resursų poreikį, atliekamas vertinimas dėl AP RSOM / RRSOM ir išsilaikymo (aprūpinant prekėmis, paslaugomis ir suteikiant būtinas buvimo Lietuvoje aprūpinimo sąlygas), užtikrinant optimalų resursų panaudojimą.
17. LK GŠ parengia konsoliduotą detalųjį PŠP asignavimų poreikio planą (ateinančių 1–3 metų PŠP teikimo poreikiams užtikrinti). Parengtą LK konsoliduotą detalųjį PŠP asignavimų poreikio planą iki einamųjų metų kovo 5 d. tvirtina LK GŠ viršininko pavaduotojas paramai.
18. PŠP teikimo organizatorius ir PŠP teikimą remiantys asmenys užtikrina, kad PŠP vykdančių karinių vienetų programų sąmatose asignavimai būtų planuojami pagal patvirtintą LK konsoliduotą detalųjį PŠP asignavimų poreikio planą.
19. Einamųjų metų trūkstamų PŠP teikimo resursų organizavimas:
19.1. PŠP teikimo organizatorius, įvertinęs asignavimų poreikį teikti PŠP AP, kuris nebuvo įvertintas einamųjų metų detaliajame PŠP asignavimų poreikio plane, ir suderinęs su PŠP teikimą remiančiais asmenimis (kariniais vienetais) PŠP teikimo galimybes, kurių negali suteikti PŠP teikimą remiantys asmenys (kariniai vienetai), teikia papildomą lėšų poreikį KAM GRG krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka.
19.2. PŠP teikimo organizatorius inicijuoja detaliojo PŠP asignavimų poreikio plano tikslinimą:
V SKYRIUS
PŠP TEIKIMO ORGANIZAVIMAS, KONTROLĖ IR KOORDINAVIMAS
20. Paskirtas PŠP teikimo organizatorius rengia / atnaujina ateinančių metų PŠP teikimo užduočių įgyvendinimo gaires (laisva forma) iki einamųjų metų sausio 10 d. ir, suderinęs su PŠP teikimą remiančiu (-iais) asmeniu (-imis), teikia PŠP teikimo koordinatoriui ar jo įgaliotam asmeniui tvirtinti.
21. PŠP teikimo koordinatoriui ar jo įgaliotam asmeniui patvirtinus PŠP teikimo užduočių įgyvendinimo gaires:
21.1. PŠP teikimo organizatorius:
21.1.1. dalyvauja su PŠP renginiu (-iais) susijusiose planavimo konferencijose, kituose PŠP renginio planavimo susitikimuose atstovaudamas PŠP teikimo koordinatoriui;
21.1.2. konferencijose, kituose PŠP renginio planavimo susitikimuose pristato PŠP teikimo AP sumanymus;
21.1.3. einamųjų metų PŠP renginio planavimo metu identifikavus papildomus AP poreikius:
21.1.3.1. PŠP teikimo organizatorius priima sprendimą dėl AP poreikių užtikrinimo, jei savo struktūrinių vienetų ir resursų pajėgomis gali užtikrinti AP papildomus poreikius;
21.1.3.2. jei PŠP teikimo organizatorius negali užtikrinti AP papildomų poreikių savo struktūrinių vienetų ir resursų pajėgomis, jis pristato PŠP teikimo koordinatoriui ar jo įgaliotam asmeniui AP papildomų poreikių užtikrinimo alternatyvas; sprendimą dėl AP poreikių užtikrinimo priima PŠP teikimo koordinatorius ar jo įgaliotas asmuo;
21.1.4. yra PŠP teikimo kontaktinis asmuo paskirtam PŠP renginiui, savo veiklą organizuoja vieno langelio principu;
21.1.5. inicijuoja bendrų ir detaliųjų PŠP teikimo poreikių ir su jais susijusių kitų dokumentų (techninių susitarimų ir kt.) pasirašymą vadovaudamasis PŠP teikimo koordinatoriaus ar jo įgalioto asmens nustatyta tvarka;
21.1.6. planuoja PŠP teikimo renginiui reikalingus resursus Tvarkos aprašo IV skyriuje nustatyta tvarka;
21.1.7. organizuoja informacijos apie suteiktas prekes ir paslaugas pagal pasirašytus susitarimus dėl išlaidų kompensavimo pateikimą finansinę apskaitą tvarkančiam padaliniui sąskaitoms faktūroms išrašyti;
22. PŠP teikimą remiantis asmuo:
22.1.1. dalyvauja PŠP renginio planavimo konferencijose ir kituose susitikimuose pagal PŠP teikimo organizatoriaus pateiktą grafiką;
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. LK GŠ valdybos ir kariniai vienetai PŠP teikimo organizatoriaus prašymu pagal savo kompetenciją teikia informaciją, reikalingą PŠP teikti (duomenis, specialistų, ekspertų konsultacijas ir (ar) kitą reikalingą pagalbą ar priemones).
25. Visi dokumentai, susiję su PŠP teikimo koordinavimu LK, žymimi slaptumo žyma „Tarnybinio naudojimo informacija“.