A black and white logo  Description automatically generated with low confidence

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2018 M. VASARIO 2 D. ĮSAKYMO NR. 2BE-35 „DĖL N IR O KATEGORIJŲ TRANSPORTO PRIEMONĖSE KROVINIO IŠDĖSTYMO IR (AR) JO PRITVIRTINIMO REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2023 m. gegužės 23 d. Nr. 2BE-123

Vilnius

 

1. P a k e i č i u Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2018 m. vasario 2 d. įsakymą Nr. 2BE-35 „Dėl N ir O kategorijų transporto priemonėse krovinio išdėstymo ir (ar) jo pritvirtinimo reikalavimų patvirtinimo“:

1.1. pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 10 dalies 1 punktu ir įgyvendindamas 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/47/ES dėl Sąjungoje važinėjančių komercinių transporto priemonių techninio patikrinimo kelyje, kuria panaikinama Direktyva 2000/30/EB, su pakeitimais, padarytais 2021 m. birželio 29 d. Komisijos deleguotąja direktyva (ES) 2021/1716:“;

1.2. pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintus N ir O kategorijų transporto priemonėse krovinio išdėstymo ir (ar) jo pritvirtinimo reikalavimus:

1.2.1. pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:

4. Šiuose Reikalavimuose vartojamos sąvokos:

4.1. Blokavimo metodas – krovinio arba jo dalių atrėmimas į priekinį bortą, šoninius bortus, statramsčius, atramas, sienas arba krovinio dalis, kad krovinys nejudėtų.

4.2. Glaustas tvirtinimo vadovas – Reikalavimų 2 priede pateiktos supaprastintos praktinės krovinio tvirtinimo pagal Europos standarte EN 12195-1:2010 pateiktas formules taisyklės.

4.3. Įstrižinis pririšimas – krovinio pririšimas įstrižai krovinio platformos prie krovinio pririšimo taško ir prie vieno transporto priemonės pririšimo taško.

4.4. Konteineris – standartinė tara prekėms ar kitiems kroviniams gabenti, kurią galima nuimti nuo transporto priemonės bei transportuoti įvairiomis transporto priemonėmis. ISO konteinerį galima transportuoti tik specialius tvirtinimo įtaisus turinčiomis transporto priemonėmis.

4.5. Krovinio vežėjas – fizinis ar juridinis asmuo, vežantis krovinius.

4.6. Krovėjas – fizinis ar juridinis asmuo, kuris atlieka krovinio krovimo į transporto priemonę (ant transporto priemonės) darbus.

4.7. Krovinio vienetas – pavienis krovinys arba nedaloma krovinių visuma, sudaranti vientisą krovinį.

4.8. Krovinys – visos prekės ar kiti daiktai, kurie paprastai sudedami į kroviniui vežti suprojektuotą transporto priemonę ar ant jos dalies ir kurie nėra nuolatos pritvirtinti prie transporto priemonės, įskaitant krovinių vežimo priemonėse, kaip antai dėžėse, pakeičiamuosiuose kėbuluose ar ant transporto priemonės uždėtuose konteineriuose, esančius daiktus.

4.9. Prirakinimo metodas – krovinio tvirtinimo metodas, kai transporto priemonė ir krovinys yra tam tikrų formų, kurios yra tarpusavyje suderintos ir padeda išvengti judėjimo vienas kito atžvilgiu.

4.10. Pririšimo taškas – tai transporto priemonėje esantis specialus tvirtinimo įtaisas, prie kurio galima tiesiogiai pririšti virvę, grandinę arba plieninį lyną. Pvz., pririšimo taškas gali būti ovalo formos grandis, kablys, žiedas arba pririšimo mentė.

4.11. Svorio jėga – jėga, kuria krovinys spaudžiamas į krovinių platformą (1 kg krovinio masė atitinka 1 daN (dekaniutono) svorio jėgą); 

4.12. Tempimo jėga LC – (Lashing Capacity – diržo pasipriešinimo krovinio judėjimui jėga, kuri nurodoma ant diržo etiketės daN vienetais) maksimali jėga, kurią leidžiama perduoti į tvirtinimo priemonę. 

4.13. Tiesioginis tvirtinimas – krovinio tvirtinimo tipas, kurį naudojant tvirtinimo priemonės sutvirtina krovinį savo tempimo jėga LC.

4.14. Tiesioginis pririšimas – krovinys pririšamas siekiant sukurti jėgą, kuri veiktų priešinga kryptimi nei inercijos jėgos.

4.15. Tvirtinimo jėga – jėga, perduodama iš tvirtinimo priemonių siekiant pakankamai pritvirtinti krovinį.

4.16. Tvirtinimo priemonės – visos priemonės kroviniui tvirtinti: tvirtinimo diržai, tvirtinimo grandinės (fiksuojamosios, užpildančios), tinklai ir brezentai, slydimą mažinančios medžiagos ir kt.

4.17. Tvirtinimo taškas – gali būti pririšimo taškas, transporto priemonės kėbulo konstrukcija ir skersiniai arba lentjuostės, skirtos ramsčių juostoms, užtvarinėms plokštėms ir t. t. pritvirtinti.“;

1.2.2. papildau 17.5 papunkčiu:

17.5. Siekiant užtikrinti tinkamą galinio apsaugos nuo palindimo įtaiso veikimą N2, N3, O3, O4 klasių transporto priemonėse, krovinys, esantis ne aukščiau kaip 2 m nuo žemės paviršiaus, negali išsikišti už transporto priemonės galinio išorinio taško daugiau nei 400 mm horizontalaus atstumo iki galinės apsaugos nuo palindimo įtaiso plokštumos.“;

1.2.3. pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:

24. Jeigu nėra galimybės užtikrinti, kad krovinys nepasislinktų į šonus ir išilgai atremiant į bortus, apsauginę konstrukciją, standžią sienelę, užtvarą arba stulpą (-us), tarpus tarp atskirų krovinio vienetų ir krovinių transporto priemonės standžios sienelės privaloma užpildyti užpildais (1 priedo 28, 29 pav.).“;

1.2.4. pakeičiu 32 punktą ir jį išdėstau taip:

32. Krovinio tvirtinimo diržus ir sutraukimo mechanizmus reikia reguliariai tikrinti (pagal gamintojo nurodytus terminus). Draudžiama naudoti susidėvėjusius, surištus, sumazgytus ar kitaip sujungtus tvirtinimo diržus.“;

1.2.5. pakeičiu 95 punktą ir jį išdėstau taip:

95. M1 ir N1 klasių transporto priemonės (toliau – automobilis) gali būti vežamos tik autovežiais, techninės pagalbos automobiliu arba techninės pagalbos vežtuvu. Vežant automobilius autovežiu, turi būti vadovaujamasi autovežių gamintojų pateiktų vežamų automobilių tvirtinimo rekomendacijomis (toliau – gamintojo rekomendacijos), kurios būtų specialiai parengtos atitinkamam autovežiui.“;

1.2.6. pakeičiu 99 punktą ir jį išdėstau taip:

99. Vežami automobiliai turi būti kraunami pagal autovežio gamintojo reikalavimus valdomų rampų ir platformų padėčiai kelionės metu.“;

1.2.7. pakeičiu 105 punktą ir jį išdėstau taip:

105. Kad būtų užtikrintas geriausias vertikalus apkrovos pasiskirstymas, sunkesni automobiliai turi būti kraunami ant apatinės platformos. Būtina užtikrinti, kad svorio centras būtų kuo žemiau.“;

1.2.8. pripažįstu netekusiu galios 107 punktą;

1.2.9. pakeičiu 108 punktą ir jį išdėstau taip:

108. Automobiliai tvirtinami derinant frikcines, blokavimo ir pririšimo priemones (5 priedo 15–17 pav.):

108.1. frikcinės priemonės: vadovaujantis automobilio naudojimo instrukcija, turi būti panaudoti įtaisai, kuriais automobilis laikomas vietoje, pvz., turi būti įjungta stovėjimo, pirmoji arba atbulinė pavara, įjungtas rankinis arba elektroninis stabdys;

108.2. blokavimas: ratai blokuojami priešais atitinkamą ratą ir (arba) už jo įrengiant pleištą arba užtvarą. Pleištai arba užtvarai turi būti specialiai numatyti naudoti autovežyje ir turi būti prirakinami atitinkamoje padėtyje arba kiekvienas ratas turi būti atremtas į nuožulną. Visų blokavimo įtaisų naudingasis aukštis turi būti ne mažesnis kaip 17 proc. rato skersmens;

108.3. ratų blokavimo įtaisai turi būti tvirtinami statmenai rato apskritimo plokštumai, kuo arčiau padangos;

108.4. pririšimas: ratai pritvirtinami juos pririšant per viršų. Turi būti naudojami 3 arba 2 tvirtinimo taškų standartą atitinkantys austiniai diržai (5 priedo 18 pav.). LC vertė turi būti ne mažesnė kaip 1500 daN. Austinis diržas turi būti abiem galais tiesiogiai pririštas prie krovinio platformos. Jis turi išilgine kryptimi eiti padangos atraminiu paviršiumi ir prie platformos turi būti pritvirtintas kuo arčiau padangos. Siekiant tinkamai pritvirtinti svertinį įtvarą, tvirtinimo diržas gali būti nukreiptas specialiais įtaisais arba užtvarais. Toks pat principas taikomas, kai ratai statomi tarp nuožulnų.“;

1.2.10. pakeičiu 110 punktą ir jį išdėstau taip:

110. Jeigu vežamas automobilis yra paskutinis, t. y. transporto priemonės gale, turi būti pritvirtintas dar vienas jo ratas, esantis ant tos ašies, kuri yra arčiau transporto priemonės kėbulo galo.“;

1.2.11. pakeičiu 112 punktą ir jį išdėstau taip:

112. Jeigu automobiliai kraunami ant nuožulnios platformos, turi būti pritvirtinti trys ratai; vienas iš jų turi būti įtvirtintas dviem pleištais ir tvirtinimo diržu.“;

1.2.12. pakeičiu 113 punktą ir jį išdėstau taip:

113. Draudžiama vežamus automobilius tvirtinti už jų spyruokliuojančios masės tvirtinimo priemonėmis, tiesiogiai pririšant prie vežančiosios transporto priemonės kėbulo.“;

1.2.13. papildau 1141 punktu:

1141. Draudžiama tvirtinti gabenamus automobilius tik už vilkimo kilpų.“;

1.2.14. papildau 1142 punktu:

1142. Privaloma naudoti tik transporto priemonės kėbule numatytus krovinio tvirtinimo taškus, t. y. tvirtinimo diržų / grandinių kabliai kabinami tik transporto priemonės kėbulo gamintojo numatytose vietose, kurios skirtos / pritaikytos atlaikyti apkrovas.“;

1.2.15. papildau 1143 punktu:

1143. Tvirtinimo diržo ar grandinės kablys turi būti tinkamai užkabintas (kablys turi būti spaudžiamas / prispaustas per vidurį), t. y. negali būti užkabintas taip, kad automobilio gabenimo metu galėtų ištrūkti ar atsilaisvinti nuo atsiradusių apkrovų transportavimo metu (5 priedo 19 pav.).“;

1.2.16. papildau 1144 punktu:

1144. Jeigu automobilis tvirtinamas už ratlankio, tuomet turi būti pritvirtintas taip, kad tvirtinamo diržo įtempimo liniją eitų per rato centrą, kad gabenamo automobilio ratas transportavimo metu neprasisuktų ir tvirtinimo diržas/grandinė neatsilaisvintų (5 priedo 20 pav.).”

1.2.17. pakeičiu 115 punktą ir jį išdėstau taip:

115. Vežant M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 klasių transporto priemones kitomis kelių transporto priemonėmis, turi būti vadovaujamasi transportavimo priemonės gamintojo rekomendacijomis (5 priedo 21 pav.).“;

1.2.18. pakeičiu 132 punktą ir jį išdėstau taip:

132. Mišrūs kroviniai turi būti tvirtinami blokavimo būdu, tačiau gali tekti krovinį papildomai pritvirtinti jį pririšant (5 priedo 22 pav.). Iš esmės kiekvienos rūšies krovinį galima pritvirtinti taip, kaip aprašyta ankstesniuose skyriuose arba vadovaujantis glaustame tvirtinimo vadove pateiktomis instrukcijomis.“;

1.2.19. pakeičiu 5 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2023 m. lapkričio 1 d.

3. I n f o r m u o j u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre ir Lietuvos transporto saugos administracijos interneto svetainėje. 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                      Genius Lukošius

 


 

N ir O kategorijų transporto priemonėse krovinio išdėstymo ir (ar) jo pritvirtinimo reikalavimų

5 priedas

 

KROVINIŲ TVIRTINIMO PRIEMONIŲ PAVYZDŽIAI

 

1 pav. Nuimamas A pavidalo rėmas

 

2 pav. A pavidalo rėmo koja

 

3 pav. Tvirtinimas derinant blokavimo, A pavidalo rėmo naudojimo,

aprišimo ir pririšimo per viršų metodus

4 pav. Krovinio vieneto tvirtinimas prie padėklo

 

5 pav. Du padėklai, pririšti kryžminiu būdu

 

6 pav. Keturi padėklai, pririšti kryžminiu būdu

7 pav. Keturi padėklai, pririšti kryžminiu spyruokliniu būdu

 

8 pav. Priekaba, kurioje taikomas blokavimo, kryžminio pririšimo per viršų ir spyruoklinio pririšimo derinys

 

9 pav. Ritinio vežimas specialiąja transporto priemone

 

10 pav. Speciali konstrukcija, skirta ritiniams vežti

 

11 pav. Lengvas ritinys

 

12 pav. Vidutinio svorio ritinys

 

13 pav. Vidutinio svorio ritinys

 

14 pav. Mobiliosios technikos vežimas

 

 

A close-up of a car tire  Description automatically generated with low confidence

15 pav. Autovežiams skirtos tvirtinimo priemonės

 

 

 

A picture containing text, toy, wheel, gear  Description automatically generated

16 pav. Autovežiams skirtos tvirtinimo priemonės

 

A picture containing red  Description automatically generatedA close-up of a car tire  Description automatically generated with medium confidence

17 pav. Automobilio tvirtinimo būdas, kai tvirtinimo taškai yra kėbulo šonuose

 

A picture containing shape  Description automatically generatedIcon  Description automatically generated

18 pav. Trijų tvirtinimo taškų tvirtinimo diržas

 


 

19 pav. Tinkama tvirtinimo diržo kablio spaudimo vieta

A picture containing text, seat  Description automatically generatedA picture containing text, bicycle  Description automatically generated

20 pav. Ratlankio tvirtinimo pavyzdys, kai tvirtinimo diržo įtempimo linija eina per rato centrą

 


21 pav. Sunkvežimių ir priekabų vežimas

 

22 pav. Mišraus krovinio pritvirtinimo gale priemonės

 

_______________

 

part_25509e1e18114abe8646fa267121f9d0_end