LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2018 M. VASARIO 2 D. ĮSAKYMO NR. 2BE-35 „DĖL N IR O KATEGORIJŲ TRANSPORTO PRIEMONĖSE KROVINIO IŠDĖSTYMO IR (AR) JO PRITVIRTINIMO REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. gegužės 23 d. Nr. 2BE-123
Vilnius
1. P a k e i č i u Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2018 m. vasario 2 d. įsakymą Nr. 2BE-35 „Dėl N ir O kategorijų transporto priemonėse krovinio išdėstymo ir (ar) jo pritvirtinimo reikalavimų patvirtinimo“:
1.1. pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:
„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 10 dalies 1 punktu ir įgyvendindamas 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/47/ES dėl Sąjungoje važinėjančių komercinių transporto priemonių techninio patikrinimo kelyje, kuria panaikinama Direktyva 2000/30/EB, su pakeitimais, padarytais 2021 m. birželio 29 d. Komisijos deleguotąja direktyva (ES) 2021/1716:“;
1.2. pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintus N ir O kategorijų transporto priemonėse krovinio išdėstymo ir (ar) jo pritvirtinimo reikalavimus:
1.2.1. pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:
„4. Šiuose Reikalavimuose vartojamos sąvokos:
4.1. Blokavimo metodas – krovinio arba jo dalių atrėmimas į priekinį bortą, šoninius bortus, statramsčius, atramas, sienas arba krovinio dalis, kad krovinys nejudėtų.
4.2. Glaustas tvirtinimo vadovas – Reikalavimų 2 priede pateiktos supaprastintos praktinės krovinio tvirtinimo pagal Europos standarte EN 12195-1:2010 pateiktas formules taisyklės.
4.3. Įstrižinis pririšimas – krovinio pririšimas įstrižai krovinio platformos prie krovinio pririšimo taško ir prie vieno transporto priemonės pririšimo taško.
4.4. Konteineris – standartinė tara prekėms ar kitiems kroviniams gabenti, kurią galima nuimti nuo transporto priemonės bei transportuoti įvairiomis transporto priemonėmis. ISO konteinerį galima transportuoti tik specialius tvirtinimo įtaisus turinčiomis transporto priemonėmis.
4.6. Krovėjas – fizinis ar juridinis asmuo, kuris atlieka krovinio krovimo į transporto priemonę (ant transporto priemonės) darbus.
4.7. Krovinio vienetas – pavienis krovinys arba nedaloma krovinių visuma, sudaranti vientisą krovinį.
4.8. Krovinys – visos prekės ar kiti daiktai, kurie paprastai sudedami į kroviniui vežti suprojektuotą transporto priemonę ar ant jos dalies ir kurie nėra nuolatos pritvirtinti prie transporto priemonės, įskaitant krovinių vežimo priemonėse, kaip antai dėžėse, pakeičiamuosiuose kėbuluose ar ant transporto priemonės uždėtuose konteineriuose, esančius daiktus.
4.9. Prirakinimo metodas – krovinio tvirtinimo metodas, kai transporto priemonė ir krovinys yra tam tikrų formų, kurios yra tarpusavyje suderintos ir padeda išvengti judėjimo vienas kito atžvilgiu.
4.10. Pririšimo taškas – tai transporto priemonėje esantis specialus tvirtinimo įtaisas, prie kurio galima tiesiogiai pririšti virvę, grandinę arba plieninį lyną. Pvz., pririšimo taškas gali būti ovalo formos grandis, kablys, žiedas arba pririšimo mentė.
4.11. Svorio jėga – jėga, kuria krovinys spaudžiamas į krovinių platformą (1 kg krovinio masė atitinka 1 daN (dekaniutono) svorio jėgą);
4.12. Tempimo jėga LC – (Lashing Capacity – diržo pasipriešinimo krovinio judėjimui jėga, kuri nurodoma ant diržo etiketės daN vienetais) maksimali jėga, kurią leidžiama perduoti į tvirtinimo priemonę.
4.13. Tiesioginis tvirtinimas – krovinio tvirtinimo tipas, kurį naudojant tvirtinimo priemonės sutvirtina krovinį savo tempimo jėga LC.
4.14. Tiesioginis pririšimas – krovinys pririšamas siekiant sukurti jėgą, kuri veiktų priešinga kryptimi nei inercijos jėgos.
4.15. Tvirtinimo jėga – jėga, perduodama iš tvirtinimo priemonių siekiant pakankamai pritvirtinti krovinį.
4.16. Tvirtinimo priemonės – visos priemonės kroviniui tvirtinti: tvirtinimo diržai, tvirtinimo grandinės (fiksuojamosios, užpildančios), tinklai ir brezentai, slydimą mažinančios medžiagos ir kt.
1.2.2. papildau 17.5 papunkčiu:
„17.5. Siekiant užtikrinti tinkamą galinio apsaugos nuo palindimo įtaiso veikimą N2, N3, O3, O4 klasių transporto priemonėse, krovinys, esantis ne aukščiau kaip 2 m nuo žemės paviršiaus, negali išsikišti už transporto priemonės galinio išorinio taško daugiau nei 400 mm horizontalaus atstumo iki galinės apsaugos nuo palindimo įtaiso plokštumos.“;
1.2.3. pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:
„24. Jeigu nėra galimybės užtikrinti, kad krovinys nepasislinktų į šonus ir išilgai atremiant į bortus, apsauginę konstrukciją, standžią sienelę, užtvarą arba stulpą (-us), tarpus tarp atskirų krovinio vienetų ir krovinių transporto priemonės standžios sienelės privaloma užpildyti užpildais (1 priedo 28, 29 pav.).“;
1.2.4. pakeičiu 32 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.5. pakeičiu 95 punktą ir jį išdėstau taip:
„95. M1 ir N1 klasių transporto priemonės (toliau – automobilis) gali būti vežamos tik autovežiais, techninės pagalbos automobiliu arba techninės pagalbos vežtuvu. Vežant automobilius autovežiu, turi būti vadovaujamasi autovežių gamintojų pateiktų vežamų automobilių tvirtinimo rekomendacijomis (toliau – gamintojo rekomendacijos), kurios būtų specialiai parengtos atitinkamam autovežiui.“;
1.2.6. pakeičiu 99 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.7. pakeičiu 105 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.9. pakeičiu 108 punktą ir jį išdėstau taip:
„108. Automobiliai tvirtinami derinant frikcines, blokavimo ir pririšimo priemones (5 priedo 15–17 pav.):
108.1. frikcinės priemonės: vadovaujantis automobilio naudojimo instrukcija, turi būti panaudoti įtaisai, kuriais automobilis laikomas vietoje, pvz., turi būti įjungta stovėjimo, pirmoji arba atbulinė pavara, įjungtas rankinis arba elektroninis stabdys;
108.2. blokavimas: ratai blokuojami priešais atitinkamą ratą ir (arba) už jo įrengiant pleištą arba užtvarą. Pleištai arba užtvarai turi būti specialiai numatyti naudoti autovežyje ir turi būti prirakinami atitinkamoje padėtyje arba kiekvienas ratas turi būti atremtas į nuožulną. Visų blokavimo įtaisų naudingasis aukštis turi būti ne mažesnis kaip 17 proc. rato skersmens;
108.3. ratų blokavimo įtaisai turi būti tvirtinami statmenai rato apskritimo plokštumai, kuo arčiau padangos;
108.4. pririšimas: ratai pritvirtinami juos pririšant per viršų. Turi būti naudojami 3 arba 2 tvirtinimo taškų standartą atitinkantys austiniai diržai (5 priedo 18 pav.). LC vertė turi būti ne mažesnė kaip 1500 daN. Austinis diržas turi būti abiem galais tiesiogiai pririštas prie krovinio platformos. Jis turi išilgine kryptimi eiti padangos atraminiu paviršiumi ir prie platformos turi būti pritvirtintas kuo arčiau padangos. Siekiant tinkamai pritvirtinti svertinį įtvarą, tvirtinimo diržas gali būti nukreiptas specialiais įtaisais arba užtvarais. Toks pat principas taikomas, kai ratai statomi tarp nuožulnų.“;
1.2.10. pakeičiu 110 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.11. pakeičiu 112 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.12. pakeičiu 113 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.13. papildau 1141 punktu:
1.2.14. papildau 1142 punktu:
1.2.15. papildau 1143 punktu:
1.2.16. papildau 1144 punktu:
1.2.17. pakeičiu 115 punktą ir jį išdėstau taip:
1.2.18. pakeičiu 132 punktą ir jį išdėstau taip:
„132. Mišrūs kroviniai turi būti tvirtinami blokavimo būdu, tačiau gali tekti krovinį papildomai pritvirtinti jį pririšant (5 priedo 22 pav.). Iš esmės kiekvienos rūšies krovinį galima pritvirtinti taip, kaip aprašyta ankstesniuose skyriuose arba vadovaujantis glaustame tvirtinimo vadove pateiktomis instrukcijomis.“;
3. I n f o r m u o j u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre ir Lietuvos transporto saugos administracijos interneto svetainėje. 
N ir O kategorijų transporto priemonėse krovinio išdėstymo ir (ar) jo pritvirtinimo reikalavimų
5 priedas
KROVINIŲ TVIRTINIMO PRIEMONIŲ PAVYZDŽIAI
1 pav. Nuimamas A pavidalo rėmas
2 pav. A pavidalo rėmo koja
3 pav. Tvirtinimas derinant blokavimo, A pavidalo rėmo naudojimo,
aprišimo ir pririšimo per viršų metodus
4 pav. Krovinio vieneto tvirtinimas prie padėklo
5 pav. Du padėklai, pririšti kryžminiu būdu
6 pav. Keturi padėklai, pririšti kryžminiu būdu
7 pav. Keturi padėklai, pririšti kryžminiu spyruokliniu būdu
8 pav. Priekaba, kurioje taikomas blokavimo, kryžminio pririšimo per viršų ir spyruoklinio pririšimo derinys
9 pav. Ritinio vežimas specialiąja transporto priemone
10 pav. Speciali konstrukcija, skirta ritiniams vežti
11 pav. Lengvas ritinys
12 pav. Vidutinio svorio ritinys
13 pav. Vidutinio svorio ritinys
14 pav. Mobiliosios technikos vežimas
15 pav. Autovežiams skirtos tvirtinimo priemonės
16 pav. Autovežiams skirtos tvirtinimo priemonės
17 pav. Automobilio tvirtinimo būdas, kai tvirtinimo taškai yra kėbulo šonuose
18 pav. Trijų tvirtinimo taškų tvirtinimo diržas
19 pav. Tinkama tvirtinimo diržo kablio spaudimo vieta
20 pav. Ratlankio tvirtinimo pavyzdys, kai tvirtinimo diržo įtempimo linija eina per rato centrą
21 pav. Sunkvežimių ir priekabų vežimas
22 pav. Mišraus krovinio pritvirtinimo gale priemonės