Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I-722 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3512
2016 m. kovo 30 d. Nr. 323
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 23 d. sprendimo Nr. SV-S-1306 „Dėl įstatymų ir nutarimo projektų išvadų“ 12 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo Nr. I-722 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3512 (toliau – Įstatymo projektas) ir pagal kompetenciją pateikti šias pastabas bei pasiūlymus dėl Įstatymo projekte siūlomų teisinio reguliavimo priemonių tobulinimo:
1. Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnis įtvirtina, kad valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis visuomeninės naudos, efektyvumo, racionalumo ir viešosios teisės principais (toliau – turto valdymo principai). Turto valdymo principais privalo vadovautis visi asmenys, priimdami sprendimus dėl valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 13 straipsnio 6 dalimi, dalis valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės (toliau – įmonė) turto kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise perduodama atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybės tarybos, kaip subjektų, įgyvendinančių įmonės ir jos turto savininko teises ir pareigas, sprendimu. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar savivaldybės taryba, priimdama šį sprendimą, turi turėti galimybę įvertinti jo atitiktį turto valdymo principams, tad sprendimo projektą rengianti valstybės ar savivaldybės institucija turi pagrįsti sprendimo projekto atitiktį turto valdymo principams. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar savivaldybės tarybai priimant sprendimą dalį įmonės turto perduoti kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise turi būti paisoma visuomeninės naudos ir racionalumo principų, kiekvienu konkrečiu atveju rengiant ir priimant šį sprendimą turi būti įvertinamos jo pasekmės (taip pat ir tai, ar dalies įmonės turto perdavimas kitiems asmenims nepareikalaus papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ar savivaldybių biudžetų lėšų, reikalingų įmonės kreditorių reikalavimams patenkinti).
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir siekiant užtikrinti valstybės, savivaldybių turto valdymo efektyvumą bei sudaryti teisines prielaidas įmonėms atsisakyti jų veikloje nenaudojamo ar nereikalingo turto, kurio tolesnis valdymas yra ekonomiškai nepagrįstas, tai yra patiriamos turto valdymo sąnaudos viršija teikiamą naudą ir daro neigiamą įtaką įmonės veiklos rezultatams, tikslinga atsisakyti įmonės turto dalies perdavimą kitiems asmenims ribojančio reikalavimo, pagal kurį įmonės įsipareigojimai po įmonės turto sumažėjimo neturi viršyti 1/3 bendros likusio įmonės savininko kapitalo ir, kaip siūloma Įstatymo projektu, turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atitinkančio kapitalo sumos, ir nustatyti pareigą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybės tarybos sprendimo projektą rengiančiai valstybės ar savivaldybės institucijai pagrįsti sprendimo atitiktį turto valdymo principams bei Įstatymo projektu keičiamą Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 13 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Dalis įmonės turto Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka gali būti perduota kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise Vyriausybės ar savivaldybės tarybos sprendimu. Sprendimo projektą rengianti valstybės ar savivaldybės institucija turi pagrįsti jo atitiktį Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytiems valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principams Vyriausybės nustatyta tvarka. Sprendime perduoti įmonės turto dalį kitiems asmenims turi būti nurodyta, kurioje nuosavo kapitalo dalyje – įmonės savininko kapitalo ar turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atitinkančio kapitalo – turi būti registruojamas įmonės turto vertės sumažėjimas.“
2. Jeigu bus atsižvelgta į šio nutarimo 1 punkte nurodytas pastabas bei pasiūlymus, įstatymui įgyvendinti reikės pakeisti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Įstatymo projektą papildyti 2 straipsniu, nustatančiu įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarką, ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas