LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL KULTŪROS PAVELDO OBJEKTŲ PREVENCINĖS PRIEŽIŪROS DARBŲ ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. gegužės 11 d. Nr. ĮV-430
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 5 straipsnio 4 dalimi,
tvirtinu Kultūros paveldo objektų prevencinės priežiūros darbų įgyvendinimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos kultūros ministro
2023 m. gegužės 11 d. įsakymu Nr. ĮV-430
KULTŪROS PAVELDO OBJEKTŲ PREVENCINĖS PRIEŽIŪROS DARBŲ ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kultūros paveldo objektų prevencinės priežiūros darbų įgyvendinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja valstybės saugomų ir kultūros paminklų (toliau – saugomų kultūros paveldo objektų), o taip pat kultūros paveldo objektų, kuriems taikoma pradinė apsauga (toliau – registrinių kultūros paveldo objektų), prevencinės priežiūros darbų rūšis, prašymų atlikti šių objektų prevencinės priežiūros darbus teikimo tvarką ir sąlygas, jų vertinimą ir darbų įgyvendinimą.
2. Apraše vartojamos sąvokos:
2.1. Prevencinės priežiūros darbai – periodiškai arba reaguojant į atsiradusį pažeidimą atliekami kultūros paveldo objekto vertingųjų savybių nekeičiantys darbai, skirti kultūros paveldo objekto nykimo sulėtinimui, kuriems nereikalingas už šio objekto apsaugą atsakingos institucijos sutikimas (leidimas).
3. Prevencinės priežiūros darbus atlieka ir kitas Apraše nurodytas funkcijas iš valstybės biudžeto skiriamų lėšų įgyvendina Kultūros infrastruktūros centras (toliau – Centras).
II SKYRIUS
PREVENCINĖS PRIEŽIŪROS DARBŲ RŪŠYS
5. Prevencinės priežiūros darbams priskiriami:
5.2. kultūros paveldo objekto natūros ir medžiagų bei cheminės ir biologinės korozijos fiziniai tyrimai;
5.3. kultūros paveldo objektų periodinių (elementų dažymas, lietaus vandens nuvedimo sistemos valymas ir pan.), koreguojančių (netinkamai įrengto lietlovio nuolydžio koregavimas ir pan.) ir skubių (išdužęs langas, trūkstamas lietvamzdis ir pan.) priežiūros darbų, daugiausia susijusių su statinio sandarumu (stogo dangos defektai ir pan.), lietaus vandens nuvedimo sistemos, apsauginių elementų (apskardinimai, nuolajos, vėjalentės ir pan.), apsaugančių dangų (dažai ir pan.) defektų šalinimu, laikinu puvinio, kenkėjų pažeistų medinių konstrukcijų sutvirtinimu papildomais elementais ir parėmimu, pavojingų, nestabilių nevertingų elementų demontavimu, iškritusių nedidelių elementų (konstrukcijos, dekoras, apdaila ir pan.) pritvirtinimu į jų vietas, laikinos apsaugos nuo kritulių įrengimu (stogeliai virš atvirų konstrukcijų ir pan.), savaiminių augalų nuo pastato elementų ir esančių per arti pastato šalinimu;
5.4. ataskaitos su atskirų kultūros paveldo objekto dalių būklės ir jų tvarkymo būtinybės skubumo įvertinimu, individualizuotu kalendorinės priežiūros planu ir rekomendacijomis tolimesniems tyrimams ir tvarkybos darbams parengimas;
5.5. viešos konsultacijos, pasitelkiant ekspertus ar konsultantus, kultūros paveldo objektų valdytojams ir kitiems suinteresuotiems asmenims apie prevencinės priežiūros svarbą, būdingiausius kultūros paveldo objektų pažeidimus, pažeidimų sustabdymo ar sulėtinimo būdų, kultūros paveldo teisinį reglamentavimą, tvarkybos darbų finansavimo ir kompensavimo mechanizmus;
III SKYRIUS
PRAŠYMŲ TEIKIMO TVARKA IR SĄLYGOS
7. Prašymai atlikti saugomo ar registrinio kultūros paveldo objekto prevencinės priežiūros darbus iš valstybės biudžeto lėšų (toliau – prašymai) teikiami Centrui el. būdu Centro internetinėse svetainėse www.fixusmobilis.lt, www.kulturosic.lt, užpildant internetinę anketą.
8. Informacija apie prašymų priėmimą skelbiama nuolat, o skelbime nurodoma:
8.2. Centro specialisto, atsakingo už prašymų priėmimą (toliau – Centro specialistas), kontaktiniai duomenys;
9. Prašyme pateikiami šie duomenys:
9.1. informacija apie prašymą teikiantį fizinį ar juridinį asmenį, nuosavybės ar patikėjimo teise valdantį saugomą ar registrinį kultūros paveldo objektą arba jo įgaliotą asmenį (toliau – Pareiškėjas): juridinio asmens atveju – jo pavadinimas, teisinė forma, įstaigos kodas adresas, kontaktiniai duomenys, o fizinio asmens atveju – jo vardas ir pavardė, adresas, kontaktiniai duomenys;
9.2. informacija apie kultūros paveldo objektą (objekto pavadinimas, adresas, unikalus kodas Kultūros vertybių registre);
9.4. kultūros paveldo objekto būklės ir pastebėtų defektų aprašymas (iki 1000 spaudos ženklų) bei objekto ir defektų fotofiksacija, atlikta prašymo teikimo metais;
9.5. Pareiškėjui žinoma informacija apie anksčiau kultūros paveldo objekte vykdytus darbus, t. y. atliktus tyrimus, rengtus projektus, atliktus tvarkybos ir (ar) statybos darbus (iki 1000 spaudos ženklų) ir pridedami skaitmeniniai dokumentai (tyrimai, projektai, būklės patikrinimo aktai, fotografijos ir pan.);
9.6. atsakingas asmuo prevencinės priežiūros darbų sąlygų derinimui ir įvykdymui ir jo kontaktiniai duomenys;
9.7. nurodomos priežastys, kodėl teikiamas prašymas (pasirenkamas vienas ar keli variantai, kaip nurodyta prašymo anketoje, taip pat gali būti pateikiama papildoma informacija, galinti geriau padėti identifikuoti defektus objekte).
9.8. prie prašymo pridedami dokumentai:
9.8.2. kultūros paveldo objekto kadastro duomenų bylos plano kopija: sklypo planas, aukštų planai, jei Pareiškėjas juos turi;
10. Kultūros paveldo objekto būklė turi būti nekelianti grėsmės prevencinės priežiūros darbus atliekantiems specialistams. Jei atvykus į objektą paaiškėja, kad jo būklė neatitinka nurodytos prašyme ir yra pavojinga (kultūros paveldo objektas yra avarinės grėsmės arba avarinės būklės ir kt.), prevencinės priežiūros darbai neatliekami.
IV SKYRIUS
PRAŠYMŲ VERTINIMAS IR DARBŲ ĮGYVENDINIMAS
12. Centro specialistas per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos patikrina, ar gautas prašymas ir prie jo pridėti dokumentai atitinka Aprašu nustatytus reikalavimus. Jeigu paaiškėja, jog Pareiškėjas pateikė ne visus Aprašo 9 punkte nurodytus dokumentus arba klaidingus duomenis, apie tai Centro specialistas raštu praneša Pareiškėjui, nurodydamas 20 darbo dienų terminą pateiktiems dokumentams patikslinti ar papildomiems dokumentams pateikti. Jeigu per nurodytą laiką prašomi dokumentai ar duomenys nepateikiami, toks prašymas su pastabomis toliau teikiamas Centro direktoriaus įsakymu trejiems metams sudarytai trijų narių darbo grupei (toliau – Darbo grupė).
13. Centro specialistas gautus prašymus ir jų priedus, kurie atitinka Aprašo 9 punkto reikalavimus, teikia vertinimui Darbo grupei, veikiančiai pagal Centro direktoriaus patvirtintą Darbo grupės darbo reglamentą.
14. Darbo grupė, vertindama gautus prašymus, pagal poreikį įvertina kultūros paveldo objektus vietoje.
15. Darbo grupė gautus prašymus įvertina ne rečiau kaip vieną kartą ketvirtyje ir sudaro kultūros paveldo objektų, kuriuose bus atliekami prevencinės priežiūros darbai, sąrašo (toliau – sąrašas) projektą. Kultūros paveldo objektai į sąrašo projektą įrašomi eilės tvarka, pagal paraiškos gavimo datą, o darbai įgyvendinami pagal šio Aprašo 20 punkte nustatytus reikalavimus.
16. Prašymai darbo grupėje netenkinami šiais atvejais:
18. Patvirtinus sąrašą su Pareiškėjais, kurių prašymai yra tenkinti, yra sudaromos prevencinės priežiūros darbų sutartys.
19. Pareiškėjai, kurių prašymai yra netenkinti, apie šį sprendimą informuojami raštu per 5 darbo dienas nuo Centro direktoriaus įsakymo priėmimo.
20. Prevencinės priežiūros darbų įgyvendinimas organizuojamas taip, kad būtų užtikrintas efektyvus lėšų ir žmogiškųjų išteklių panaudojimas bei užtikrinami darbų saugos reikalavimai.
21. Užbaigus prevencinės priežiūros darbus kultūros paveldo objekte, objektas išbraukiamas iš sąrašo ir įrašomas į objektų, kuriuose darbai įvykdyti, sąrašą. Ataskaita su individualizuotu kalendorinės priežiūros planu ir rekomendacijomis tolimesniems tyrimams ir tvarkybos darbams parengiama iki einamųjų metų pabaigos.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
23. Prevencinės priežiūros darbų dokumentai saugomi Centre Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo bei Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka ir terminais.
24. Asmens duomenys, gauti Centrui vykdant savo funkcijas, tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą šiais tikslais: