LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO 2022 METŲ VEIKSMŲ PLANO 1.1.7 PRIEMONĖS „STIPRINTI BENDRUOMENINĘ VEIKLĄ SAVIVALDYBĖSE“ ĮGYVENDINIMO, ĮGYVENDINANT BANDOMĄJĮ MODELĮ, APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. balandžio 15 d. Nr. A1-290
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.13 ir 8.13.3 papunkčiais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.6.13 papunkčiu, įgyvendindama Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. A1-130 „Dėl Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 1 priedo 1.1.7 papunktį:
1. T v i r t i n u Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano 1.1.7 priemonės „Stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse“ įgyvendinimo, įgyvendinant bandomąjį modelį, aprašą (pridedama).
2. R e k o m e n d u o j u savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano 1.1.7 priemonės „Stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse“ įgyvendinimo, įgyvendinant bandomąjį modelį, aprašą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2022 m. balandžio 15 d. įsakymu
Nr. A1-290
NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO 2022 METŲ VEIKSMŲ PLANO 1.1.7 PRIEMONĖS „STIPRINTI BENDRUOMENINĘ VEIKLĄ SAVIVALDYBĖSE“ ĮGYVENDINIMO, ĮGYVENDINANT BANDOMĄJĮ MODELĮ, APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano 1.1.7 priemonės „Stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse“ įgyvendinimo, įgyvendinant bandomąjį modelį, aprašas (toliau – Aprašas) nustato Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. A1-130 „Dėl Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 1 priedo 1.1.7 papunktyje nurodytos priemonės „Įgyvendinti bandomąjį modelį, siekiant efektyvinti bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonės administravimą“ (toliau – Priemonė) finansavimo, jos įgyvendinimo ir kontrolės tvarką.
2. Priemonės tikslas – skatinti Apraše nurodytų savivaldybių gyvenamųjų vietovių bendruomenių (toliau – bendruomenė) savarankiškumą tenkinant viešuosius jų narių (gyventojų) poreikius, stiprinti jų narių (gyventojų) sutelktumą ir tarpusavio pasitikėjimą, bendruomeninę veiklą, sudaryti sąlygas bendruomeninėms organizacijoms dalyvauti priimant sprendimus dėl bendruomenių narių (gyventojų) socialinių ir viešųjų poreikių tenkinimo, skatinti aktyvesnį vietos bendruomenių įsitraukimą į sprendimų priėmimo procesus ir efektyvinti Priemonės įgyvendinimą.
3. Priemonės įgyvendinimą organizuoja savivaldybės, nurodytos Aprašo 55 punkte, kartu su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Ministerija) konkurso būdu atrinktu Priemonės konsultantu (toliau – Priemonės konsultantas), pagal Aprašo nuostatas skelbdamos bendruomeninės veiklos stiprinimo projektų atrankos konkursą (toliau – konkursas).
4. Galimi pareiškėjai:
4.1. bendruomeninės organizacijos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme;
4.2. Aprašo 43 punkte nustatytais atvejais skelbiant naują konkursą, pareiškėjais gali būti Aprašo 4.1 papunktyje nurodyti subjektai ir nevyriausybinės organizacijos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, arba religinės bendruomenės ir bendrijos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatyme.
5. Konkursas skelbiamas (suderinus konkurso datą ir eigą su Priemonės konsultantu) viešai jį organizuojančios savivaldybės interneto svetainėje, skelbime nurodant:
5.1. paraiškų priėmimo pradžią ir terminą, kuris turėtų būti ne trumpesnis kaip 20 (dvidešimt) kalendorinių dienų nuo kvietimo teikti paraiškas paskelbimo dienos (naujo konkurso paraiškų teikimo terminas – ne ilgesnis nei 14 (keturiolika) kalendorinių dienų);
5.3. Priemonės konsultanto atstovo (-ų), teikiančio (-čių) konsultacijas pareiškėjams su konkursu susijusiais klausimais, telefono ryšio numerį (-ius), elektroninio pašto adresą (‑us) ir laiką pasiteirauti;
5.8. konkursui numatytą skirti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas) lėšų sumą;
6. Aprašo nustatyta tvarka, įgyvendinant Priemonę, finansavimą numatoma skirti savivaldybės gyventojų bendruomeninei veiklai stiprinti.
7. Savivaldybės projektų atrankos komisija (toliau – komisija) svarsto Priemonės konsultanto parengtą ekspertų vertinimo suvestinę ir teikia siūlymą savivaldybės administracijos direktoriui dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo projektams.
8. Projekto įgyvendinimo trukmė – nuo valstybės biudžeto lėšų naudojimo projektui pagal Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano 1.1.7 papunktyje nurodytą priemonę „Įgyvendinti bandomąjį modelį, siekiant efektyvinti bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonės administravimą“ įgyvendinti sutarties su projektą (-us) vykdyti atrinkta (-omis) organizacija (-omis) (toliau – Projekto vykdytojas), parengtos pagal Aprašo 3 priedo formą (toliau – Projekto įgyvendinimo sutartis), pasirašymo dienos iki einamųjų metų gruodžio 25 d.
9. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatyme, Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatyme, Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme, Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2015 m. balandžio 3 d. įsakyme Nr. 4‑207 „Dėl Socialinio verslo koncepcijos patvirtinimo“ vartojamas sąvokas.
II SKYRIUS
TINKAMOS FINANSUOTI VEIKLOS IR FINANSAVIMO PRIORITETAI
10. Tinkamomis finansuoti laikomos veiklos, kurias vykdant tenkinami viešieji gyvenamųjų vietovių bendruomenių narių (gyventojų) interesai ir poreikiai:
10.1. socialinė veikla, skirta socialiai pažeidžiamiems bendruomenės nariams (gyventojams) ir (ar) jų grupėms (sukakusių senatvės pensijos amžių, nustatytą Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme, vienišų asmenų ir neįgaliųjų, kuriems reikalinga pagalba, lankymas, pagalbos nuo priklausomybių ar socialinių problemų kenčiantiems asmenims bei jų artimiesiems grupių organizavimas, veiklų, skatinančių socialinę atskirtį patiriančių asmenų ir jų grupių įsitraukimą į bendruomenės gyvenimą, organizavimas), veikla, susijusi su pagalbos bendruomenės nariams teikimu COVID-19 pandemijos metu ir su kova su pandemijos pasekmėmis;
10.2 veikla, skirta atvykstantiems ir grįžtantiems iš emigracijos asmenims, migrantams įtraukti į bendruomeninę veiklą (pagalbos migrantams, atvykstantiems ir grįžtantiems iš emigracijos asmenims jų artimiesiems, teikimas, jų integracija į bendruomenę ir įtraukimas į bendruomenės gyvenimą per įvairias veiklas);
10.3. veikla, skirta organizacijos narių gebėjimų stiprinimui, bendradarbiavimui su vietos valdžios institucijomis, advokacijai ir bendruomenės interesų atstovavimui įsitraukiant į vietos lygmens sprendimų priėmimo procesą;
10.4. veikla, skirta 2022 metams Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. gegužės 13 d. nutarimu Nr. XIV‑314 „Dėl 2022 metų paskelbimo Savanorystės metais“, paskelbtais Savanorystės metais (toliau – Savanorystės metai) paminėti, savanoriškos veiklos skatinimui ir sklaidai (savanoriškos veiklos programų rengimas, savanorių kompetencijų ir gebėjimų ugdymas, akcijų ir kitų priemonių, skirtų bendruomenės įtraukimui į savanorišką veiklą skatinti organizavimas, gerosios patirties sklaida);
10.5. veikla, susijusi su socialinio verslo plėtra, pasirengimu jį kurti, pasirengimu teikti viešąsias paslaugas ar susijusi su viešųjų paslaugų teikimu;
10.6. veikla, skirta narių (gyventojų) sutelktumui ir tarpusavio pasitikėjimui stiprinti, – vaikų ir jaunimo laisvalaikio užimtumo organizavimas (renginių, stovyklų ir kitų prasmingo vaikų bei jaunimo laisvalaikio užimtumo veiklų organizavimas, skatinantis jų asmeninių ir socialinių gebėjimų ugdymą), bendruomenės narių kultūrinė ir švietėjiška veikla (priemonių, skatinančių vietos gyventojų kūrybiškumą, saviraišką ir išprusimą, organizavimas, gyvenamosios vietos bendruomenei telkti ir jos tapatybei skleistis reikšmingų leidinių leidyba, kitos panašios veiklos), sporto ir sveikatinimo veikla (sportuojančių gyvenamosios vietovės bendruomenės narių telkimas, sporto varžybų ir treniruočių organizavimas, sveikai gyvensenai propaguoti skirtų renginių, teminių užsiėmimų ir mokymų organizavimas).
10.7. bendruomenių akcijų bei iniciatyvų, skirtų viešųjų erdvių ir aplinkos kokybei gerinti, organizavimas (parkų, sporto ir poilsio aikštelių, vaikų žaidimų aikštelių, kitų vietos bendruomenės teritorijoje esančių poilsio vietų tvarkymas ir atnaujinimas, viešo naudojimo patalpų pritaikymas bendruomenės poreikiams). Ilgalaikiam materialiajam turtui įsigyti gali būti skirta ne daugiau kaip 20 proc. projektui įgyvendinti reikalingų lėšų.
11. Vertinant projektus, papildomi balai skiriami, jeigu:
11.1. projekto veiklos skirtos socialinę atskirtį patiriantiems asmenims (nurodyta, kiek asmenų, kokios veiklos);
11.2. į projektą įtraukta bent viena tinkama finansuoti veikla, nurodyta Aprašo 10.1–10.4 papunkčiuose;
III SKYRIUS
PARAIŠKŲ TURINIO REIKALAVIMAI IR PARAIŠKŲ TEIKIMAS
12. Paraiška turi būti užpildyta lietuvių kalba pagal rekomenduojamą paraiškos formą (Aprašo 1 priedas) ir pasirašyta pareiškėjo vadovo arba jo įgalioto asmens, turinčio teisę veikti pareiškėjo vardu, nurodant vardą, pavardę ir pareigas, bei patvirtinta antspaudu, jei pareiškėjas privalo turėti antspaudą, arba elektroniniu parašu, jei pareiškėjas jį turi, bei pateikta .pdf formatu. Pildoma tik elektroninė paraiškos forma, kuri pateikiama elektroniniu paštu Priemonės konsultantui. Kitais būdais ar priemonėmis (ne elektroniniu paštu) pateikta paraiška nebus vertinama. Jei laikinai neužtikrintos funkcinės elektroninio pašto galimybės ir dėl to pareiškėjas negali pateikti paraiškos ar jos priedo (‑ų) paskutinę paraiškų pateikimo termino dieną, paraiškų pateikimo terminas pratęsiamas 3 dienų laikotarpiui.
Informacija apie gautas paraiškas skelbiama atitinkamos savivaldybės interneto svetainėje per 4 darbo dienas nuo paskutinės skelbime nurodytos paraiškų pateikimo dienos. Informaciją apie gautas paraiškas per dvi darbo dienas nuo paskutinės skelbime nurodytos paraiškų pateikimo dienos Priemonės konsultantas perduoda savivaldybių administracijoms.
13. Pareiškėjas konkursui gali pateikti tik vieną paraišką. Jeigu pareiškėjas pateikia daugiau nei vieną paraišką, priimama ir vertinama tik paskutinė iki paraiškos pateikimo termino pateikta paraiška. Pareiškėjas, teikdamas paraišką, nurodo, kurias finansuotinas veiklas siekia įgyvendinti.
Siekiant užtikrinti projektų vertinimo skaidrumą ir pareiškėjų lygiateisiškumą, Priemonės konsultantui pateiktą paraišką taisyti, tikslinti, pildyti ar teikti papildomus dokumentus pareiškėjo iniciatyva negalima.
14. Paraiškoje nurodoma:
14.1. informacija apie pareiškėją (pareiškėjo teisinė forma, juridinio asmens kodas, narių skaičius, pareiškėjo vadovas, kontaktinis asmuo / projekto vadovas, banko, kitos kredito ar mokėjimo įstaigos sąskaitos numeris, banko pavadinimas, organizacijos patirtis įgyvendinant projektus, finansuojamus iš valstybės biudžeto (išvardijami per pastaruosius dvejus metus iki paraiškos pateikimo vykdyti projektai, nurodant finansavimo šaltinį, skirtą sumą, projektų pavadinimus ir jų vykdymo metus);
14.2. deklaracija, kad:
14.2.1 pareiškėjas yra pateikęs Juridinių asmenų registrui 2020 ir (ar) 2021 kalendorinių metų finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos arba metinę ataskaitas pagal įstatymų nustatytus reikalavimus (netaikoma religinėms bendruomenėms ir bendrijoms);
14.2.2 pareiškėjas nėra pateikęs Juridinių asmenų registrui praėjusių kalendorinių metų finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos (nurodoma, kai pareiškėjas veikia trumpiau nei vienerius metus);
14.2.3 pareiškėjas yra atsiskaitęs už ankstesniais metais iš savivaldybės ar valstybės biudžeto gautų lėšų panaudojimą ir (arba) gautų lėšų nėra panaudojęs ne pagal tikslinę paskirtį;
14.3. informacija apie projektą (projekto pavadinimas, projektui įgyvendinti prašoma suma (eurais), projekto įgyvendinimo laikotarpis, projekto vykdymo vieta, projekto partneriai, jei pareiškėjas jų turi);
14.4. projekto tikslai ir pagrindimas (projekto poreikio arba sprendžiamos problemos aprašymas ir pagrindimas, projekto tikslas ir uždaviniai, projekto tikslinė grupė ir jos poreikiai, projekto veiklos ir įgyvendinimo planas);
14.5. projekto įgyvendinimo ištekliai (projekto vadovo, projekto veiklų vykdytojo (-ų) kvalifikacija, darbo patirtis ir gebėjimai įgyvendinti planuojamą projektą; projekto partnerystė (jei yra), projekto veiklų bei rezultatų sklaida ir viešinimas);
14.6. projekto rezultatų tęstinumas (laukiami projekto rezultatai ir nauda vietos bendruomenei įgyvendinus projektą; projekto tęstinumas (jeigu planuojamas);
14.8. bendra projekto įgyvendinimo sąmata (toliau – sąmata), kurioje pagal kiekvieną planuojamą projekto veiklą nurodoma, kiek lėšų prašoma iš Ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų, ir išlaidų apskaičiavimo pagrindimas;
15. Pareiškėjas kartu su paraiška privalo pateikti šių dokumentų (arba jų vertimų, kurie turi būti patvirtinti vertėjo arba pareiškėjo vadovo ar jo įgalioto asmens) elektronines kopijas .pdf formatu ar kitu formatu, kurias būtų galima peržiūrėti naudojantis Microsoft Office programine įranga:
15.1. pareiškėjo steigimo dokumento (religinės bendruomenės ir bendrijos turi pateikti savo kompetentingos vadovybės raštą, patvirtinantį, kad jis pagal religinės bendrijos kanonus ar statutus turi teisę vykdyti atitinkamą veiklą), jeigu šie dokumentai neprieinami Juridinių asmenų registre;
15.2. jei juridinis asmuo veikia trumpiau nei metus, – faktinės veiklos, vykdytos nuo įsteigimo datos, laisvos formos ataskaitos;
15.3. jei pareiškėjui atstovauja ne jo vadovas, – dokumento, patvirtinančio asmens teisę veikti pareiškėjo vardu;
15.4. jeigu projektas įgyvendinamas su partneriu (-iais), – projekto partnerio (-ių) sutikimas (-ai) (Aprašo 7 priedas) dalyvauti projekte;
15.5. darbinės paraiškos formos (Aprašo 1 priedas .doc, .docx ir sąmata .xls, .xlsx (ar kitais redaguojamais) formatais);
16. Dokumentus, nurodytus Aprašo 15.1 ir 15.5 papunkčiuose, pateikti privaloma. Dokumentų, nurodytų Aprašo 15.2, 15.3 ir 15.4 papunkčiuose, kopijas privaloma pateikti, jeigu pareiškėjas ir (arba) projektas atitinka šiuose papunkčiuose nustatytas sąlygas.
17. Pareiškėjai, rengdami projektus, turi teisę gauti informaciją ir konsultacijas su konkursu susijusiais klausimais. Jas pagal kompetenciją teikia Priemonės konsultantas ir atsakingas (-i) savivaldybės valstybės tarnautojas (-ai) ar darbuotojas (-ai), dirbantis (-ys) pagal darbo sutartį ir teikiantis (-ys) konsultacijas pareiškėjams su konkursu susijusiais klausimais (toliau – atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas), kurių telefono ryšio numeris ir elektroninio pašto adresas skelbiami konkurso skelbime. Informacija pareiškėjams teikiama iki paskutinės paraiškų pateikimo dienos.
IV SKYRIUS
PARAIŠKŲ ATITIKTIES FORMALIESIEMS KRITERIJAMS VERTINIMAS, PARAIŠKŲ ATMETIMO TVARKA
19. Priemonės konsultantas, kuriam konkurso skelbime nurodytomis elektroninėmis priemonėmis pateiktos paraiškos, bendradarbiaudamas su savivaldybės administracijomis, per 5 darbo dienas (gavus didelį paraiškų skaičių, suderinus su Ministerija, terminas gali būti pratęsiamas 3 darbo dienomis) nuo nustatytos paskutinės paraiškų pateikimo dienos įvertina, ar:
19.5. pareiškėjas yra atsiskaitęs už ankstesniais kalendoriniais metais iš savivaldybės ar valstybės biudžeto konkurso būdu gautas lėšas ir (arba) gautas lėšas panaudojo tikslingai (atitiktį šiam kriterijui įvertina, gavęs informaciją iš savivaldybės administracijos);
19.6. pareiškėjas yra pateikęs Juridinių asmenų registrui 2020 ir (ar) 2021 metų metinį finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą arba metinę ataskaitą (netaikoma religinėms bendruomenėms ir bendrijoms);
20. Paraiškos atmetamos, nevertinamos ir lėšų projektams įgyvendinti neskiriama, jeigu paraiška neatitinka bent vieno iš Aprašo 19 punkte nurodytų formaliųjų kriterijų, išskyrus netikslumus, iš esmės netrukdančius vertinti formaliųjų kriterijų atitiktį (pvz.: neteisingi atsiskaitomosios sąskaitos numeris ar kredito įstaigos rekvizitai, paraiškos užpildymo data, rašybos klaidos, netinkamas dokumentų užsienio kalba vertimas (jei paraišką vertinantys asmenys gali suprasti ir įvertinti dokumentų turinį), paraiškos priedų pateikimas kita nei nuostatuose nustatyta forma ir kt.).
Jeigu, vertinant gautą paraišką ir dokumentus, kyla neaiškumų, trūksta informacijos, vertinant atitikimą formaliesiems kriterijams, Priemonės konsultantas raštu kreipiasi į pareiškėją prašydamas paaiškinti ar patikslinti pateiktą informaciją per 3 kalendorines dienas nuo šio prašymo gavimo dienos. Pareiškėjui per nustatytą terminą nepatikslinus prašomos informacijos, paraiškos atmetamos, projektai nevertinami ir lėšos jiems neskiriamos. Priemonės konsultantas apie paraišką (-as), kuri (-ios) neatitinka formaliojo (‑iųjų) kriterijaus (-ų), nurodyto (-ų) Aprašo 19 punkte, informuoja pareiškėją elektroniniu laišku, kuriame nurodo paraiškos, neatitinkančios formaliojo (-iųjų) kriterijaus (‑ų), atmetimo priežastis.
Priemonės konsultantas per 3 darbo dienas nuo paskutinės paraiškų atitikties formaliesiems kriterijams įvertinimo dienos perduoda paraiškas ekspertų vertinimui.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS
22. Paraiškas vertina ekspertai, kuriuos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka atrenka Priemonės konsultantas arba Priemonės konsultanto darbuotojai, turintys ne mažesnę nei vienų metų paraiškų vertinimo patirtį. Ekspertas negali būti susijęs su pareiškėju, kurio paraišką vertina (pvz.: iš pareiškėjo, kurio paraišką vertina, ekspertas ar jam artimi asmenys, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme, negauna jokių pajamų ar kitokio pobūdžio naudos; ekspertas (ar jam artimi asmenys) nėra pareiškėjo, kurio paraišką jis vertins, steigėjas, akcininkas ar dalininkas, darbuotojas ar valdymo organo narys).
23. Ekspertų darbas organizuojamas Apraše nustatyta tvarka. Ekspertai savo darbe vadovaujasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Aprašu, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitais teisės aktais.
24. Ekspertai, prieš jiems pateikiant vertinti paraiškas, pasirašo konfidencialumo pasižadėjimus ir nešališkumo deklaracijas (Aprašo 4 ir 5 priedai). Ekspertams pasirašius šiame punkte nurodytus dokumentus, Priemonės konsultantas supažindina ekspertus su Priemonės tikslais, numatoma darbo organizavimo tvarka, paaiškina, kaip pildyti vertinimo anketas, į ką tikslinga atsižvelgti vertinant paraiškas, apžvelgia vertinimo ypatumus, kitas aplinkybes, atsako į ekspertų klausimus. Pasirašytų konfidencialumo pasižadėjimų ir nešališkumo deklaracijų kopijos perduodamos Priemonės konsultantui.
26. Vieną paraišką vertina ne mažiau kaip du ekspertai. Priemonės konsultantas gali paraišką paskirti papildomai įvertinti trečiajam ekspertui, jei:
26.4. eksperto siūlomi skirti valstybės biudžeto asignavimai projektui įgyvendinti skiriasi daugiau nei 25 procentais, palyginti su kito paraišką vertinusio eksperto siūlymu;
27. Jeigu ekspertams vertinant gautą paraišką ir su ja pateiktus dokumentus kyla neaiškumų, trūksta informacijos, galinčios turėti esminę įtaką vertinimui, jie elektroniniu paštu kreipiasi į Priemonės konsultantą su prašymu patikslinti pareiškėjo (nurodomas juridinio asmens pavadinimas ir kodas) pateiktą informaciją, nurodydami savo prašymo motyvus. Priemonės konsultantas nurodo pareiškėjui elektroniniu paštu pateikti patikslintą informaciją per 3 darbo dienas nuo šio nurodymo gavimo dienos. Pareiškėjo gali būti prašoma tik tos informacijos ir (ar) dokumentų, kurių pats Priemonės konsultantas negali gauti. Pareiškėjo negali būti prašoma pateikti nepagrįstai daug informacijos ir (ar) dokumentų, kurie nebūtų svarbūs vertinant paraišką. Jeigu pareiškėjas per Priemonės konsultanto nustatytą terminą informacijos ir (ar) dokumentų nepaaiškina ir (ar) nepatikslina, ir (ar) nepateikia, Priemonės konsultantas apie tai informuoja komisiją (nurodomas juridinio asmens pavadinimas ir kodas) ir nurodo priežastis, kodėl pareiškėjo nepaaiškinta ir (ar) nepatikslinta, ir (ar) nepateikta informacija ir (ar) dokumentai turi esminę įtaką vertinant paraišką. Apibendrinęs Priemonės konsultanto argumentus dėl paraiškos atmetimo, pareiškėjui nepaaiškinus ir (ar) nepatikslinus ir (ar) nepateikus informacijos ir (ar) dokumentų, komisijos sekretorius pateikia komisijai Priemonės konsultanto siūlymą tokią paraišką atmesti. Komisija, įvertinusi Priemonės konsultanto pasiūlymą bei argumentus, priima sprendimą pritarti arba nepritarti paraiškos atmetimui.
28. Ekspertai, gavę vertinti paraiškas, jas vertina užpildydami vertinimo anketą (Aprašo 2 priedas) – pagal joje nurodytus vertinimo kriterijus pagrįsdami skiriamus balus ir projektui įgyvendinti siūlomą skirti lėšų sumą (jeigu eksperto siūlymu mažinamas pareiškėjo prašomas finansavimas, turi būti išsamiai pagrįstos šio siūlymo priežastys). Minimalus balų, kuriuos turi surinkti pareiškėjas, skaičius yra 25. Maksimalus balų, kuriuos gali surinkti pareiškėjas, skaičius yra 60. Projektai, kurių paraiškos nesurinko šiame punkte nustatytos minimalios balų sumos, nefinansuojami.
30. Paraiškos turi būti įvertintos per laikotarpį, ne ilgesnį kaip 15 darbo dienų, pradedant skaičiuoti nuo vertintinų paraiškų pateikimo ekspertams dienos iki Priemonės konsultanto parengtos ekspertų vertinimo suvestinės pateikimo komisijai dienos.
31. Komisijos sekretorius, atsižvelgdamas į gautų paraiškų skaičių ir apimtį, gali jų vertinimo terminą pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų.
32. Priemonės konsultantas, gavęs ekspertų vertinimus ir siūlymus dėl projektų finansavimo, juos apibendrina, parengia paraiškų vertinimų suvestinę, kurioje nurodo dviejų paraišką vertinusių ekspertų skirtų balų ir siūlomų skirti valstybės biudžeto lėšų sumų vidurkius, ir ją pateikia komisijai. Kartu su paraiškų vertinimų suvestine Priemonės konsultantas komisijos nariams pateikia informaciją apie galimybę susipažinti su ekspertų vertinimo anketomis, jų vertintomis paraiškomis.
33. Gavęs paraiškų vertinimų suvestinę, ekspertų vertinimo anketas ir vertintas paraiškas, komisijos sekretorius per 3 darbo dienas organizuoja komisijos posėdį, kurio metu Priemonės konsultantas ir (ar) ekspertas (-ai), vertinęs (-ę) paraiškas, supažindina komisiją su ekspertų paraiškų vertinimais, išvadomis ir siūlymais, atsako į komisijos narių ir (ar) kitų posėdyje dalyvaujančių asmenų klausimus.
34. Komisijos posėdžio metu komisija, atsižvelgusi į ekspertų vertinimus, išvadas bei siūlymus dėl projektų finansavimo ir įvertinusi Priemonės konsultanto paraiškų vertinimų suvestinėje pateiktus duomenis bei kitą su paraiškomis, jų vertinimu susijusią informaciją, pritaria arba nepritaria ekspertų skirtų balų vidurkiui ir jų siūlomų skirti valstybės biudžeto lėšų sumų projektams įgyvendinti vidurkiui, priima protokolinį sprendimą ir pateikia savivaldybės administracijos direktoriui pasiūlymus dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo.
Valstybės biudžeto lėšų skiriama tiems projektams, kurie surinko daugiausia balų ir kuriems įgyvendinti užtenka konkursui numatytų valstybės biudžeto lėšų.
35. Jeigu Aprašo 26 punkte nurodytais atvejais paraiškai įvertinti paskiriamas trečiasis ekspertas, Priemonės konsultantas apibendrina jo pasiūlymą dėl paraiškos įvertinimo, parengia paraiškos vertinimų suvestinę, nurodydamas dviejų iš trijų paraišką vertinusių ekspertų, kurių skirtų balų skaičius panašiausias, skirtų balų ir siūlomų skirti valstybės biudžeto lėšų sumų vidurkį, ir ją pateikia komisijai. Komisija, įvertinusi dviejų ekspertų vertinimų suvestinę, parengtą trečiajam ekspertui atlikus vertinimą, pritaria arba nepritaria skirtų balų ir siūlomų skirti valstybės biudžeto lėšų sumų vidurkiui.
36. Jei, atlikus paraiškų vertinimą, kelių pareiškėjų paraiškoms skirtų balų vidurkis sutampa, pirmenybė teikiama projektui, į kurio veiklas planuojama įtraukti daugiau socialinę atskirtį patiriančių asmenų ir jaunimo.
37. Jei komisija, įvertinusi ekspertų vertinimų suvestinę, parengtą trims ekspertams atlikus vertinimą, nepritaria ekspertų vertinimui, komisijos protokole, vadovaujantis Aprašo 28 punkte nustatytais kriterijais, fiksuojamas argumentuotas sprendimas nepritarti ekspertų vertinimui ir paraiškų vertinimas gali būti perduotas komisijos nariams. Komisijos nariai paraiškas vertina, vadovaudamiesi Apraše nustatytais projekto veiklų turinio ir lėšų planavimo vertinimo kriterijais.
38. Komisijai priėmus protokolinį sprendimą skirti dalį paraiškoje prašomų lėšų, komisijos sekretorius nedelsdamas, bet ne vėliau nei per 3 darbo dienas komisijos protokolinio sprendimo priėmimo dienos, informuoja pareiškėją apie jam siūlomų skirti lėšų dydį, įvardija siūlomas finansuoti priemones (veiklas) ir (ar) išlaidas, taip pat nurodo patvirtinti, kad pareiškėjas sutinka su siūloma skirti suma ir kad priimtas sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos įgyvendinant konkurso tikslus, pagal komisijos priimtą protokolinį sprendimą prašo patikslinti sąmatą ir (ar) priemonių ir (ar) veiklų planą.
39. Pareiškėjas per 3 darbo dienas nuo pranešimo gavimo dienos komisijos sekretoriui patvirtina, kad sutinka su siūloma skirti suma ir kad komisijos priimtas sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos įgyvendinant konkurso tikslus, atsižvelgdamas į pateiktus nurodymus, pateikia patikslintą sąmatą ir (ar) priemonių ir (ar) veiklų planą. Pareiškėjui per šiame punkte nurodytą terminą nepatvirtinus, kad sutinka su komisijos siūloma skirti suma ir (ar) kad komisijos priimtas sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos įgyvendinant konkurso tikslus, ir (ar) nepatikslinus sąmatos ir (ar) priemonių, ir (ar) veiklų plano, laikoma, kad jis nesutinka su komisijos siūloma skirti suma. Jei pareiškėjas nesutinka su komisijos priimtu sprendimu siūlyti skirti dalį projektui įgyvendinti pareiškėjo prašomų lėšų ar jei komisija nepritaria pareiškėjo patikslintai sąmatai ir (ar) priemonių ir (ar) veiklų planui, projektui lėšų neskiriama ir jis įtraukiamas į nefinansuotinų projektų sąrašą.
40. Gavęs patvirtinimą, kad pareiškėjas sutinka su komisijos siūloma skirti suma ir kad komisijos priimtas sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos įgyvendinant konkurso tikslus, numatytus paraiškoje, bei patikslintą sąmatą ir (ar) priemonių, ir (ar) veiklų planą, komisijos sekretorius nedelsdamas, bet ne vėliau nei per 2 darbo dienas nuo pareiškėjo patvirtinimo gavimo dienos, juos pateikia komisijos nariams. Komisija patikslintus dokumentus įvertina per 3 darbo dienas nuo komisijos sekretoriaus dokumentų pateikimo komisijai dienos ir protokoliniu sprendimu pritaria arba nepritaria pareiškėjo patikslintai sąmatai ir (ar) priemonių ir (ar) veiklų planui.
41. Pasiūlymus dėl valstybės biudžeto lėšų paskirstymo komisija pateikia atsakingam (-iems) valstybės tarnautojui (-ams) ar darbuotojui (-ams) nedelsdama, bet ne vėliau nei per 2 darbo dienas nuo posėdžio, kuriame buvo priimtas sprendimas dėl projektų finansavimo siūlymų pateikimo, protokolo pasirašymo dienos.
42. Pareiškėjui nesudarius Projekto įgyvendinimo sutarties per Aprašo 56.14 papunktyje numatytą terminą, atsisakius dalies lėšų ar toliau vykdyti finansuojamą projektą, nutraukus sudarytą Projekto įgyvendinimo sutartį, savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu lėšos eilės tvarka gali būti skirtos įvertintiems projektams, esantiems rezervinių projektų sąraše. Rezervinis projektų sąrašas skelbiamas viešai. Finansavimas projektams, esantiems rezervinių projektų sąraše, skiriamas neviršijant savivaldybės administracijai Priemonei įgyvendinti skirtų nepaskirstytų lėšų sumos. Rezerviniame sąraše esantiems projektams siūlant skirti dalį projektui įgyvendinti prašomų lėšų, sąmata ir (ar) priemonių ir (ar) veiklų planas tikslinami Aprašo 38–40 punktuose numatyta tvarka. Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimas dėl lėšų skyrimo priimamas per 5 darbo dienas nuo komisijos siūlymo gavimo dienos.
43. Jei rezerviniame projektų sąraše projektų nėra ir savivaldybėje lieka nepaskirstytų lėšų Priemonei įgyvendinti, skelbiamas naujas konkursas Priemonei įgyvendinti. Suderinus su Ministerija raštu, naujo konkurso paraiškų pateikimo terminas gali būti trumpinamas.
44. Pareiškėjai turi teisę susipažinti su savo projekto vertinimu (nuasmenintomis vertinimo anketomis). Paraiškos ir vertinimo anketos saugomos savivaldybės administracijoje.
45. Skundus dėl galimai pažeistos pateiktos (-ų) paraiškos (-ų) vertinimo ir atrankos procedūros nagrinėja savivaldybės administracija.
Savivaldybės administracijos veiksmai ir neveikimas, savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimas dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
VI SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
46. Komisija sudaroma iš seniūnaičių (ne mažiau kaip 50 proc.), bendruomeninių organizacijų atstovų (ar nevyriausybinių organizacijų atstovų, jei savivaldybėje nėra savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos arba jos funkciją vykdo nevyriausybinių organizacijų taryba) (ne mažiau kaip 30 proc.), savivaldybės administracijos ir (ar) savivaldybės įstaigų atstovų (ne daugiau kaip 20 proc.). Kiekvienoje savivaldybėje sudaroma po vieną komisiją.
47. Savivaldybės administracijos ir (ar) savivaldybės įstaigų atstovus į komisiją skiria savivaldybės administracijos direktorius. Seniūnaičius į komisiją deleguoja seniūnaičių sueigos. Jeigu į komisiją pasiūloma daugiau seniūnaičių, organizuojamas pasiūlytų seniūnaičių susirinkimas, kuriame balsavimo būdu išrenkama tiek seniūnaičių, kiek reikia komisijai sudaryti. Bendruomeninių organizacijų atstovus į komisiją deleguoja tos savivaldybės teritorijoje veikianti (‑čios) asociacija (-os), vienijanti (‑čios) savivaldybės teritorijoje veikiančias bendruomenines organizacijas. Savivaldybėje, kurioje nėra veikiančios asociacijos, vienijančios savivaldybės teritorijoje veikiančias bendruomenines organizacijas, siūlymus teikia savivaldybės bendruomeninių organizacijų taryba (arba nevyriausybinių organizacijų taryba, jei savivaldybėje nėra savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos arba jos funkciją vykdo nevyriausybinių organizacijų taryba) arba rajono vietos veiklos grupė (-ės).
Komisijos sekretoriumi skiriamas savivaldybės atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas.
Jei per savivaldybės administracijos nustatytą terminą į komisiją nėra pasiūlomi atstovai, savivaldybės administracija priima sprendimą savarankiškai, kokius asmenis deleguoti į komisiją.
48. Komisijos personalinė sudėtis tvirtinama savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu po to, kai savivaldybės administracija su Socialinių paslaugų priežiūros departamentu prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – SPPD) sudaro Priemonei įgyvendinti skirtų valstybės biudžeto lėšų naudojimo sutartį (toliau – Valstybės lėšų naudojimo sutartis), bet ne vėliau kaip iki paraiškų pateikimo termino pabaigos. Komisijos darbo forma yra posėdžiai. Komisijos posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė jos narių. Pirmojo komisijos posėdžio metu iš jos narių (seniūnaičių arba bendruomeninių organizacijų (ar nevyriausybinių organizacijų) atstovų) balsų dauguma išrenkamas pirmininkas.
49. Komisija, organizuodama savo darbą ir priimdama sprendimus, vadovaujasi Aprašu ir savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintu komisijos darbo reglamentu (jei toks yra), Reglamentu (ES) 2016/679.
50. Komisijos narys negali vertinti pareiškėjo, kurio atstovas jis yra, paraiškos (-ų), taip pat jo ar jam artimo asmens (sutuoktinio, sugyventinio, partnerio, taip pat šių asmenų tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių (įbrolių), seserų (įseserių), senelių, vaikaičių ir jų sutuoktinių, sugyventinių ar partnerių) atstovaujamos bendruomeninės organizacijos paraiškos (-ų).
51. Pirmojo posėdžio metu komisijos nariai pasirašo konfidencialumo pasižadėjimus viešai neskelbti ir neplatinti su paraiškų vertinimu susijusios informacijos (Aprašo 4 priedas), taip pat nešališkumo deklaracijas (Aprašo 5 priedas) dėl objektyvių sprendimų priėmimo bei viešųjų ir privačių interesų konflikto vengimo. Komisijos narys privalo nusišalinti nuo paraiškos (-ų) vertinimo ir balsavimo, jei yra svarstoma organizacijos, kurios vadovas, kolegialaus valdymo organo narys ir (arba) darbuotojas jis arba jam artimas asmuo (jo sutuoktinis, sugyventinis, partneris taip pat komisijos nario ir jo sutuoktinio, sugyventinio, partnerio tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), seneliai, vaikaičiai ir jų sutuoktiniai, sugyventiniai ar partneriai) yra, paraiška (-os). Jeigu komisijos narys nenusišalina, komisija privalo priimti sprendimą dėl jo nušalinimo. Jeigu komisijos narys nenusišalina ir tik vėliau paaiškėja, kad dėl to kilo interesų konfliktas, jo vertinimo rezultatai laikomi negaliojančiais, o paraišką (-as) vertina kitas komisijos narys, kurį paskiria komisijos pirmininkas.
Komisijos posėdžiuose stebėtojų teisėmis turi teisę dalyvauti pareiškėjų atstovai, savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos ar savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos atstovai ir kiti suinteresuoti asmenys, kurie taip pat pasirašo konfidencialumo pasižadėjimus (Aprašo 6 priedas).
Komisija posėdžio pradžioje nustato, kuriuos klausimus svarstant gali dalyvauti pareiškėjų atstovai ir suinteresuoti asmenys.
52. Komisijos sprendimai dėl atrinkto (-ų) labiausiai atitinkančio (-čių) bendruomenės narių (gyventojų) viešuosius poreikius ir interesus projekto (-ų), įforminami protokolu ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po įvykusio posėdžio. Savivaldybės administracijos direktorius per 10 darbo dienų nuo komisijos protokolinio sprendimo priėmimo dienos priima sprendimą dėl atrinkto (-ų) labiausiai atitinkančio (-čių) bendruomenės narių (gyventojų) viešuosius poreikius ir interesus projekto (-ų) finansavimo.
53. Atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas per 3 darbo dienas nuo savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimo dėl atrinkto (-ų) labiausiai viešuosius bendruomenės narių (gyventojų) poreikius ir interesus atitinkančio (-čių) projekto (-ų) finansavimo priėmimo dienos apie tai informuoja Priemonės konsultantą, paskelbia informaciją apie laimėtoją (-us) (organizacijos pavadinimas, projekto pavadinimas, projektui finansuoti skirta lėšų suma) savivaldybės interneto svetainėje ir pagal galimybes pateikia skelbimo nuorodą savivaldybės socialinių tinklų paskyrose. Priemonės konsultantas taip pat paskelbia šią informaciją savo interneto svetainėje.
54. Su Projekto vykdytoju, kurio paraiškoje nurodytos veiklos, komisijos nuomone, labiausiai atitinka viešuosius bendruomenės narių (gyventojų) poreikius bei interesus ir kurio projektui skirtas finansavimas, savivaldybės administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo ne vėliau kaip per 15 kalendorinių dienų nuo sprendimo priėmimo dienos pasirašo Projekto įgyvendinimo sutartį. Ją rekomenduojama pasirašyti elektroniniu būdu.
VII SKYRIUS
PRIEMONĖS ĮGYVENDINIMAS
55. Priemonė įgyvendinama savivaldybėse (Elektrėnų, Ignalinos rajono, Kaišiadorių rajono, Kauno miesto, Kėdainių rajono, Klaipėdos miesto, Klaipėdos rajono, Panevėžio miesto, Šiaulių miesto, Šiaulių rajono, Švenčionių rajono, Tauragės rajono, Trakų rajono, Vilniaus miesto, Vilniaus rajono), su kurių administracijomis SPPD sudaro Valstybės lėšų naudojimo sutartis. Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu lėšos Priemonei įgyvendinti skiriamos savivaldybių administracijoms pagal jose praėjusiais kalendoriniais metais gyvenamąją vietą deklaravusių gyventojų skaičių, remiantis valstybės įmonės Registrų centro einamųjų metų sausio 1 d. pateiktais duomenimis.
Savivaldybių administracijos, atsižvelgdamos į Priemonei įgyvendinti skirtas lėšas, iki 2 proc. šių lėšų gali skirti Priemonei administruoti, t. y. už Priemonę atsakingo (-ų) valstybės tarnautojo (-ų) ar darbuotojo (-ų), atliekančio (‑čių) papildomas funkcijas, susijusias su Priemonės įgyvendinimu, darbo užmokesčiui, socialinio draudimo įmokoms mokėti.
56. Savivaldybės administracija:
56.3. pasirašius Valstybės lėšų naudojimo sutartį, paskelbia konkursą Aprašo 5 punkte numatyta tvarka;
56.5. parengia Projekto įgyvendinimo sutarties formą ir jos priedus, projekto įgyvendinimo ataskaitų formas;
56.6. tvirtina komisijos personalinę sudėtį, organizuoja komisijos darbą ir užtikrina komisijos priimtų sprendimų, įgyvendintų projektų viešinimą. Jei atsiranda objektyvių komisijos suformavimo arba komisijos narių nusišalinimo kliūčių, gali raštu kreiptis į savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybą arba savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą su prašymu organizuoti projektų paraiškų atranką, taip pat dalyvauja vykdant įgyvendinamų projektų stebėseną;
56.8. konsultuoja komisiją, pareiškėjus ir Projekto vykdytoją su Priemonės įgyvendinimu susijusiais klausimais;
56.9. bendradarbiauja su Priemonės konsultantu įgyvendinant Priemonę ir vertinant formaliuosius kriterijus, nedelsdama teikia informaciją Priemonės konsultantui apie Aprašo 19.5 papunktyje numatytą formaliojo kriterijaus vertinimą;
56.10. kiekvieną ketvirtį Projekto vykdytojui perveda lėšas projektui (‑ams) įgyvendinti, turi teisę stabdyti lėšų pervedimą Projekto vykdytojui už būsimą ketvirtį, jei, patikrinus praėjusio ketvirčio ataskaitas, randama esminių pažeidimų ar neatitikimų;
56.11. turi teisę tikslinti Priemonės būsimų ketvirčių ir jų straipsnių išlaidų sąmatą, pateikdama SPPD motyvuotą prašymą ir išlaidų sąmatos pakeitimo projektą, vieną kartą per ketvirtį iki einamojo ketvirčio paskutinio mėnesio 28 dienos;
56.12. viešina komisijos ir savivaldybės administracijos direktoriaus priimtus sprendimus, susijusius su Priemonei įgyvendinti skirtu konkursu, t. y. viešai skelbia savivaldybės interneto svetainėje finansavimą gavusias organizacijas ir lėšų sumą, skirtą projektams įgyvendinti. Rekomenduojama viešinti informaciją apie Projekto vykdytojo planuojamas vykdyti ir vykdomas veiklas savivaldybės interneto svetainėje, taip pat administruojamose socialinių tinklų paskyrose;
56.13. kontroliuoja Projekto įgyvendinimo sutarties vykdymą užtikrindama, kad Projekto vykdytojui skirtos valstybės biudžeto lėšos jo paraiškoje nurodytai veiklai vykdyti bus naudojamos pagal tikslinę paskirtį. Savivaldybės administracijos vidaus audito padalinys pagal poreikį atlieka Priemonės įgyvendinimo vidaus auditą – tikrina, ar Projekto vykdytojas jam skirtas valstybės biudžeto lėšas naudoja tinkamai (per metus patikrina ne mažiau kaip 10 proc. visų savivaldybėje įvykdytų projektų);
56.14. per 15 kalendorinių dienų nuo savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimo dėl lėšų skyrimo priėmimo dienos su Projekto vykdytoju sudaro Projekto įgyvendinimo sutartį, kiekvieną ketvirtį renka projekto lėšų panaudojimo ataskaitas, o po ataskaitinio pusmečio – veiklos ataskaitas;
56.15. atsiskaito SPPD dėl Priemonei įgyvendinti skirtų valstybės biudžeto lėšų Valstybės lėšų naudojimo sutartyje nustatyta tvarka;
56.16. atsako už informacijos ir SPPD pateiktų dokumentų teisingumą, tikslumą, jų pateikimą laiku, gautų valstybės biudžeto lėšų buhalterinės apskaitos tvarkymą;
56.17. užtikrina, kad projektams skirtomis lėšomis nebūtų finansuojamos išlaidos, finansuojamos iš kitų šaltinių;
56.18. tikrina, ar projektui (-ams) įgyvendinti skirtos lėšos naudojamos vykdant Projekto įgyvendinimo sutartyje nustatytus įsipareigojimus;
56.19. nepanaudotas Priemonei įgyvendinti skirtas lėšas grąžina ne vėliau kaip iki kitų metų (po ataskaitinių) sausio 5 dienos (įskaitytinai) į Valstybės lėšų naudojimo sutartyje nurodytą SPPD sąskaitą, mokėjimo paskirtyje nurodydama, kurių metų lėšos grąžinamos, programos ir Priemonės kodą, finansavimo šaltinį, valstybės funkciją, ekonominės klasifikacijos straipsnį, grąžinamą sumą;
56.20. ne pagal paskirtį panaudotas Priemonei įgyvendinti skirtas lėšas SPPD nustatytais terminais grąžina į Valstybės lėšų naudojimo sutartyje nurodytą SPPD sąskaitą, mokėjimo paskirtyje nurodydama, kurių metų lėšos grąžinamos, programos ir Priemonės kodą, finansavimo šaltinį, valstybės funkciją, ekonominės klasifikacijos straipsnį, grąžinamą sumą;
56.21. už valstybės biudžeto lėšas gautas palūkanas, pasibaigus ataskaitiniams metams, iki kitų metų sausio 5 d. (įskaitytinai) perveda į Valstybės lėšų naudojimo sutartyje nurodytą SPPD sąskaitą nurodydama, kurių metų lėšos grąžinamos, programos ir Priemonės kodą, finansavimo šaltinį, valstybės funkciją, ekonominės klasifikacijos straipsnį ir grąžinamą sumą;
56.22. paraiškas, kurios nebuvo atrinktos finansuoti, saugo vienus metus, kitas paraiškas ir konkurso organizavimo dokumentus – Dokumentų saugojimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. V-157 „Dėl Dokumentų saugojimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje, patvirtintoje Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“, nustatytais terminais. Konkursui pasibaigus, paraiškos pareiškėjams negrąžinamos;
57. Ministerija:
57.2. ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymo, kuriuo skiriamos valstybės biudžeto lėšos, priėmimo dienos raštu informuoja savivaldybių administracijas ir SPPD apie joms skirtas valstybės biudžeto lėšas;
57.3. teikia metodinę pagalbą, susijusią su Priemonės įgyvendinimu, savivaldybių administracijoms ir Priemonės konsultantui;
58. Priemonės konsultantas:
58.1. savo interneto svetainėje skelbia informaciją apie Apraše nurodytose savivaldybėse organizuojamą konkursą ir renka paraiškas;
58.2. organizuoja ir teikia konsultacijas galimiems pareiškėjams, skatindamas juos įsitraukti į įvairesnes bendruomenines veiklas ir teikti kokybiškiau parengtas paraiškas;
58.3. įvertina gautų paraiškų atitiktį formaliesiems kriterijams ir užtikrina paraiškų, atitikusių formaliuosius kriterijus, ekspertinį vertinimą;
58.4. savo interneto svetainėje skelbia informaciją apie projektus, kuriems skirtas finansavimas (organizacijos pavadinimas, projekto pavadinimas, projektui finansuoti skirta lėšų suma);
58.5. vykdo Projekto vykdytojų mentorystę, siekdamas tobulinti bendruomeninės veiklos stiprinimo veiklų kokybę, jų viešinimą ir skatindamas vietos bendruomenių įsitraukimą į sprendimų priėmimo procesus;
58.6. teikia pasiūlymus Ministerijai dėl Priemonės įgyvendinimo tobulinimo ir Ministerijai pristato Priemonės įgyvendinimo rezultatus;
58.7. iki 2022 m. gruodžio 31 d. įsipareigoja pasiekti šiuos rodiklius:
58.7.1. suteikti ne mažiau kaip 15 konsultacijų galimiems pareiškėjams Aprašo 55 punkte nurodytose savivaldybėse dėl dalyvavimo bendruomeninės veiklos stiprinimo veiklose ir aktyvesnio jaunimo įtraukimo į bendruomeninių organizacijų veiklą;
58.7.2. įvertinti visų Aprašo 55 punkte nurodytose savivaldybėse gautų konkurso paraiškų atitiktį formaliesiems kriterijams pagal Aprašo 19–20 punktų reikalavimus;
58.7.3. užtikrinti visų Aprašo 55 punkte nurodytose savivaldybėse gautų konkurso paraiškų, atitikusių formaliuosius kriterijus, ekspertinį vertinimą;
58.7.4. suteikti ne mažiau kaip 15 konsultacijų Projekto vykdytojams, Aprašo 55 punkte nurodytose savivaldybėse vykdantiems bendruomeninės veiklos stiprinimo veiklas;
59. SPPD:
59.1. rengia Valstybės lėšų naudojimo sutarčių projektus ir per 15 darbo dienų nuo Ministerijos pranešimo apie Priemonei įgyvendinti skirtas lėšas savivaldybėms, nurodytoms Aprašo 55 punkte, gavimo dienos sudaro Valstybės lėšų naudojimo sutartis su savivaldybių administracijomis;
59.2. turi teisę tikslinti savivaldybės administracijos pateiktą Priemonės išlaidų sąmatą, atsižvelgdamas į Aprašo 56.11 papunktyje nustatyta tvarka pateiktą savivaldybės administracijos motyvuotą prašymą ir išlaidų sąmatos pakeitimo projektą;
59.3. Priemonei įgyvendinti skirtas lėšas kiekvieną ketvirtį perveda savivaldybių administracijoms Valstybės lėšų naudojimo sutartyje nustatyta tvarka;
59.4. renka, kaupia, sistemina ir analizuoja duomenis apie Priemonės įgyvendinimą, vertina valstybės biudžeto lėšų panaudojimo tikslingumą, teikia Ministerijai Priemonės įgyvendinimo ataskaitas, išvadas, pasiūlymus ir kitą reikalingą informaciją;
59.5. vertina, ar Priemonei įgyvendinti skirtos lėšos naudojamos vykdant Valstybės lėšų naudojimo sutartyje nustatytus įsipareigojimus;
60. Savivaldybės bendruomeninių organizacijų taryba ar savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryba:
61. Projekto vykdytojas:
61.1. su savivaldybės administracija sudaro Projekto įgyvendinimo sutartį, įgyvendina projektą, siekia projekto tikslų, rezultatų ir kiekvieną ketvirtį savivaldybės administracijai teikia Projekto įgyvendinimo sutartyje nustatytos formos lėšų panaudojimo ataskaitas;
61.2. po ataskaitinio pusmečio (už projekto vykdymo laikotarpį iki einamųjų metų birželio 30 d.), o pasibaigus kalendoriniams metams – iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d. teikia savivaldybės administracijai veiklos ataskaitas, kuriose nurodo informaciją apie įgyvendintas veiklas ir veiklų, skirtų socialinę atskirtį patiriantiems asmenims, skaičių; veiklų, skirtų jaunimui, skaičių; veiklų, skirtų Savanorystės metams paminėti skaičių; kiek kartų buvo viešintos ir pristatytos visuomenei įgyvendintų projektų veiklos.
61.3. pateikus savivaldybės administracijai metinę veiklos ataskaitą už projekto vykdymo laikotarpį, ne vėliau kaip iki kitų kalendorinių metų sausio 30 d. pristato visuomenei (pavyzdžiui, internete, renginių metu, skelbimų lentose ir kt.) ir savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybai projekto veiklų įgyvendinimo rezultatus, skelbia viešą projekto veiklų įgyvendinimo ataskaitą (savo tinklapyje arba socialinių tinklų paskyrose);
61.4. atsako už gautų valstybės biudžeto lėšų buhalterinės apskaitos tvarkymą ir jų panaudojimą pagal tikslinę paskirtį;
61.5. viešina projektą, kad projekto tikslinė (-ės) grupė (-ės) ir visuomenė daugiau sužinotų apie projekto tikslus, uždavinius, vykdymo eigą ir rezultatus (pvz.: informuoja apie planuojamus renginius ar veiklas, dalijasi vaizdo medžiaga internete ir / ar viešose skelbimų lentose ir kt.). Viešindamas projektą, Projekto vykdytojas turi nurodyti, kad projektui valstybės biudžeto lėšų skyrė Ministerija, ir naudoti Ministerijos logotipą;
61.6. gautas projektui įgyvendinti skirtas lėšas laiko banke ar kitoje kredito ar mokėjimo įstaigoje, užtikrina, kad jos būtų apskaitomos atskirai nuo kitų toje sąskaitoje esančių lėšų, ir vadovaujasi racionalaus valstybės biudžeto lėšų naudojimo principu;
61.7. raštu informuoja savivaldybės administraciją, jeigu projekte numatytos veiklos nutraukiamos, sustabdomos arba panaikinamos, ir savivaldybės administracijai pateikia Projekto įgyvendinimo sutartyje nustatytos formos ataskaitas apie projekto įgyvendinimą, grąžina projektui įgyvendinti gautas nepanaudotas ar ne pagal tikslinę paskirtį panaudotas lėšas;
61.8. lėšas naudoja tik Projekto įgyvendinimo sutartyje nurodytai veiklai vykdyti. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti, kad visi su Priemonės įgyvendinimu susiję viešieji pirkimai būtų vykdomi, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu ir kitais teisės aktais. Kiti pirkimai, kurie finansuojami iš valstybės, savivaldybių biudžetų, Europos Sąjungos fondų lėšų, taip pat turi būti vykdomi teisėtai, ekonomiškai, efektyviai;
VIII SKYRIUS
VEIKLŲ FINANSAVIMAS IR KONTROLĖ
62. Finansuojant projektus, tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos:
62.1. projekto administravimo išlaidos (ne daugiau kaip 25 procentai projektui skirtų lėšų):
62.1.2. asmens, tvarkančio buhalterinę apskaitą, darbo užmokestis, įskaitant valstybinio socialinio draudimo įmokas (jei paslauga neperkama iš buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios įmonės (įstaigos) ar buhalterinės apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens);
62.1.3. buhalterinės apskaitos paslaugos (jei paslauga perkama iš buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios įmonės (įstaigos) ar buhalterinės apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens, jeigu asmuo su Projekto vykdytoju nėra sudaręs buhalterinės apskaitos paslaugų teikimo sutarties);
62.2. projekto įgyvendinimo išlaidos:
62.2.1. asmenų, vykdančių ir (ar) organizuojančių Aprašo 10 punkte nurodytas veiklas, darbo užmokestis, įskaitant socialinio draudimo įmokas;
62.2.2. komandiruočių (išskyrus tarptautines) išlaidos (kelionių bilietai, apgyvendinimas, dienpinigiai ir kt.) projekto vadovui, asmeniui (-enims), vykdančiam (‑tiems) ir (ar) organizuojančiam (-tiems) Aprašo 10 punkte nurodytas veiklas;
62.2.3. paslaugų ir prekių įsigijimo išlaidos, tiesiogiai susijusios su projekto veiklomis nurodytomis Aprašo 10 punkte ir būtinos projektui įgyvendinti (vadovaujantis ne didesnėmis nei rinkos kainomis, laikantis racionalaus valstybės biudžeto lėšų naudojimo principo):
62.2.3.1. projektui įgyvendinti reikalingos ekspertų ir (ar) konsultantų teikiamų paslaugų įsigijimo išlaidos (tyrėjų, lektorių, teisininkų, konsultantų, veikiančių pagal individualią veiklą, su kuriais sudarytos atlygintinų paslaugų sutartys (ne daugiau kaip 30 Eur už 1 valandą);
62.2.3.2. maitinimo paslaugų (renginių dalyviams skirti pietūs kavinėje, maitinimo valgykloje paslaugos; ne daugiau kaip 8 Eur 1 asmeniui per dieną) įsigijimo išlaidos;
62.2.3.4. išlaidos transportui išlaikyti (degalai, tepalai, transporto priemonės nuoma be vairuotojo) ir išlaidos transporto paslaugoms įsigyti (ekonominės klasės autobuso ar viešojo transporto bilietai, transporto priemonės nuoma su vairuotoju;
62.2.4. išlaidos reikalingoms prekėms, tiesiogiai susijusioms su projekto įgyvendinimo veikla ir būtinoms projektui įgyvendinti, įsigyti;
62.2.5. patalpų, reikalingų projektui vykdyti, nuomos ir (ar) komunalinių paslaugų išlaidos (šildymo, elektros energijos tiekimo, vandentiekio, nuotekų šalinimo paslaugoms apmokėti);
62.2.6. išlaidos savanoriškai veiklai organizuoti Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatyme nustatyta tvarka, susijusios su projekto veiklomis ir būtinos projektui įgyvendinti;
62.2.8. išlaidos ilgalaikiam turtui, kurio vertė – 500 Eur ir didesnė, kaip reglamentuota Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. birželio 10 d. nutarime Nr. 564 „Dėl Minimalios ilgalaikio materialiojo turto vertės nustatymo ir ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) minimalių ir maksimalių ekonominių normatyvų viešojo sektoriaus subjektams sąrašo patvirtinimo“, įsigyti, jei įgyvendinant projektą numatyta vykdyti Aprašo 10.7 papunktyje nurodytą veiklą. Išlaidos, skirtos ilgalaikiam materialiajam turtui įsigyti, gali sudaryti ne daugiau kaip 20 proc. projektui skirtų lėšų.
62.3. išlaidos pripažįstamos tinkamomis finansuoti, jei jos patirtos ir apmokėtos nuo Projekto įgyvendinimo sutarties pasirašymo dienos iki einamųjų metų gruodžio 25 d. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti pagrįstos išlaidų apmokėjimą pagrindžiančiais buhalterinės apskaitos dokumentais ir projekto veiklų įvykdymą patvirtinančiais dokumentais arba jų kopijomis. Projekto vykdytojas paslaugas ar prekes projektui vykdyti turi įsigyti ne didesnėmis nei rinkos kainomis, laikydamasis racionalaus valstybės biudžeto lėšų naudojimo principo.
63. Projekto vykdytojas valstybės biudžeto lėšų negali naudoti:
63.5. veikloms, kuriomis:
63.5.2. bet kokiomis formomis, metodais ir būdais išreiškiama nepagarba tautiniams Lietuvos valstybės simboliams;
65. Valstybės biudžeto lėšos, pervestos savivaldybėms Priemonei įgyvendinti, laikomos banke ar kitoje kredito ar mokėjimo įstaigoje, užtikrinama atskira nuo kitų toje sąskaitoje esančių lėšų apskaita, racionalus jų naudojimas.
66. Lėšos turi būti tiesiogiai susijusios su projekte numatytomis veiklomis ir privalo būti naudojamos tik Projekto įgyvendinimo sutartyje nurodytai veiklai vykdyti, pagrįstos projekto įgyvendinimo eiga, planu, išlaidų pobūdžiu ir kiekiu. Projekto vykdytojas turi teisę ne daugiau kaip vieną kartą per ketvirtį nuo Projekto įgyvendinimo sutarties pasirašymo iki einamųjų metų gruodžio 1 d. prašyti pakeisti patvirtintą išlaidų sąmatą, nekeisdamas numatytų vykdyti veiklų. Prašymas tikslinti išlaidų sąmatą gali būti teikiamas tik dėl nepatirtų išlaidų. Išlaidų sąmatos pakeitimas įforminamas, pasirašant šalims susitarimą prie Projekto įgyvendinimo sutarties dėl išlaidų sąmatos pakeitimo su pridedama nauja išlaidų sąmata.
67. Projektui skirtos lėšos laikomos panaudotomis tinkamai, jei atitinka Projekto įgyvendinimo sutartyje nurodytą tikslinę paskirtį, reikalavimus ir jeigu yra pasiekti paraiškoje bei Projekto įgyvendinimo sutartyje nurodyti projekto tikslai ir rezultatai.
68. Savivaldybės administracija vienašališkai gali nutraukti Projekto įgyvendinimo sutartį ir įpareigoti Projekto vykdytoją grąžinti nepanaudotas ir (ar) ne pagal tikslinę paskirtį panaudotas lėšas, jei jis netinkamai vykdo Projekto įgyvendinimo sutartyje nustatytus įsipareigojimus, turinčius esminę reikšmę vykdant sutartinius įsipareigojimus:
69.2. nesuderinęs su savivaldybės administracija, projekto įgyvendinimą perduoda kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui;
69.3. nepateikia savivaldybės administracijai pagal Projekto įgyvendinimo sutartį reikiamų pateikti ataskaitų arba per savivaldybės administracijos nustatytą terminą nepašalina pateiktų ataskaitų trūkumų;
69.4. nesudaro sąlygų savivaldybės administracijos atstovams susipažinti su dokumentais, susijusiais su projekto įgyvendinimu ir Projekto įgyvendinimo sutarties vykdymu, kitaip trukdo atlikti projekto vykdymo stebėseną;
69.5. paaiškėja, kad sąžiningumo deklaracijoje (Aprašo 1 priedo 9 punktas) ar projekto partnerio sutikime (Aprašo 7 priedas) buvo pateikta klaidinga ar melaginga informacija, pareiškėjas, sudarius Projekto įgyvendinimo sutartį, įgyja likviduojamo juridinio asmens statusą arba įsiteisėja teismo sprendimas, kuriuo konkursą organizavusiai savivaldybei iš pareiškėjo priteisiamos neteisėtai (ne pagal paskirtį) panaudotos lėšos;
70. Projekto vykdytojas turi teisę prašyti savivaldybės administracijos nutraukti Projekto įgyvendinimo sutartį, jeigu:
70.1. jam iškeliama bankroto byla arba jis likviduojamas, sustabdoma jo ūkinė veikla arba susiklosto kitokia situacija, kuri kelia pagrįstų abejonių, kad sutartiniai įsipareigojimai nebus įvykdyti tinkamai;
71. Norėdamas nutraukti Projekto įgyvendinimo sutartį, Projekto vykdytojas privalo pateikti savivaldybės administracijai raštišką motyvuotą prašymą ją nutraukti. Kartu su prašymu nutraukti Projekto įgyvendinimo sutartį Projekto vykdytojas privalo pateikti jau panaudotų lėšų ataskaitas ir jų panaudojimą pagrindžiančius dokumentus. Savivaldybės administracijai pritarus Projekto vykdytojo prašymui nutraukti Projekto įgyvendinimo sutartį, Projekto vykdytojas iki Projekto įgyvendinimo sutarties nutraukimo privalo grąžinti nepanaudotas ar ne pagal tikslinę paskirtį panaudotas lėšas, gautas vykdant Projekto įgyvendinimo sutartį, savivaldybės administracijai – pervesti jas į Projekto įgyvendinimo sutartyje nurodytą savivaldybės administracijos sąskaitą banke, kitoje mokėjimo ar kredito įstaigoje.
72. Savivaldybės administracija, gavusi Projekto vykdytojo prašymą nutraukti Projekto įgyvendinimo sutartį, patikrina panaudotų lėšų ataskaitas. Jeigu nurodytos ataskaitos nepateiktos, savivaldybės administracija įvertina projekto vykdymo rezultatus ir projekto vykdymą patvirtinančius dokumentus.
Jeigu, patikrinus panaudotų lėšų ataskaitas ir (ar) įvertinus projekto vykdymo rezultatus ir (ar) projekto vykdymą patvirtinančius dokumentus, nustatoma, kad lėšos panaudotos ne pagal tikslinę paskirtį, savivaldybės administracija nustato protingą terminą (ne ilgesnį nei 14 darbo dienų) pažeidimams pašalinti. Projekto vykdytojas, pašalinęs pažeidimus, nedelsdamas raštu apie tai privalo informuoti savivaldybės administraciją.
Jeigu, patikrinus panaudotų lėšų ataskaitas ir (ar) įvertinus projekto vykdymo rezultatus ir (ar) projekto vykdymą patvirtinančius dokumentus, Projekto įgyvendinimo sutarties vykdymo pažeidimų nenustatoma arba jie pašalinami, savivaldybės administracija, įvertinusi Projekto vykdytojo prašyme nurodytus motyvus, priima sprendimą dėl Projekto įgyvendinimo sutarties nutraukimo ir apie jį per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos informuoja Projekto vykdytoją.
73. SPPD nutraukia Valstybės lėšų naudojimo sutartį, sustabdo lėšų pervedimą ir inicijuoja pervestų lėšų susigrąžinimą (išieškojimą), jei:
74. Priemonės įgyvendinimo vertinimo kriterijai:
74.1. įgyvendinta ne mažiau kaip 90 proc. veiklų, kurioms komisijos siūlymu finansavimas skirtas iš Priemonei įgyvendinti skirtų lėšų;
75. Savivaldybių administracijos Valstybės lėšų naudojimo sutartyje numatytais terminais SPPD teikia šiuos duomenis:
75.4. veiklų, skirtų Savanorystės metams paminėti (įgyvendinant Aprašo 10.4 papunktyje nurodytas veiklas) skaičių;
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
76. Priemonės įgyvendinimo vidaus auditą atlieka ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius. Vidaus auditai atliekami pagal nustatytas rizikos sritis ir atliktą rizikos analizę.
77. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679 ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.
78. Su Priemonės ir (ar) jos projektų įgyvendinimu susijusius dokumentus Projekto vykdytojas saugo ne trumpiau nei 2 metus, baigus įgyvendinti projektą (jo trukmė numatyta Projekto įgyvendinimo sutartyje), arba po to, kai buvo nutrauktas ar sustabdytas Priemonės ir (ar) jos projektų veiklų įgyvendinimas, jeigu kiti teisės aktai nenustato ilgesnio dokumentų saugojimo termino.