Administracinė byla Nr. R-40-520/2024

Teisminio proceso Nr. 3-66-3-00049-2024-9

Procesinio sprendimo kategorijos: 5.1; 43.10

(S)

 

 

 

LIETUVOS VYRIAUSIASIS ADMINISTRACINIS TEISMAS

 

NUTARTIS

 

2024 m. liepos 15 d.

Vilnius

 

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš teisėjų Laimučio Alechnavičiaus (kolegijos pirmininkas), Egidijaus Šileikio ir Dalios Višinskienės (pranešėja),

rašytinio proceso tvarka išnagrinėjo pareiškėjo Lietuvos regionų partijos skundo atsakovui Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai dėl sprendimo panaikinimo ir įpareigojimo atlikti veiksmus priėmimo klausimą.

 

Teisėjų kolegija

 

nustatė:

I.

 

Pareiškėjas Lietuvos regionų partija (toliau – ir pareiškėjas) 2024 m. liepos 11 d. padavė Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui skundą, prašydamas panaikinti Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – ir VRK) 2024 m. liepos 9 d. sprendimą Nr. Sp-171 „Dėl apygardų rinkimų komisijų 2024 m. spalio 13 d. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimuose sudarymo“ (toliau – ir Sprendimas) ir įpareigoti VRK artimiausiame posėdyje svarstyti iš naujo klausimą dėl apygardų rinkimų komisijų 2024 m. spalio 13 d. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimuose sudarymo.

Pareiškėjas teigia, kad Sprendimas iš esmės neatitinka gero viešojo administravimo principo, nes Sprendimas nėra argumentuotas ir motyvuotas, apygardos komisijų pirmininkai buvo išrinkti vadovaujantis subjektyviu VRK vertinimu.

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2024 m. liepos 11 d. nutartimi pareiškėjui buvo nustatytas terminas iki 2024 m. liepos 15 d. 9 val. (įskaitytinai) skundo trūkumui pašalinti, t. y. pateikti tinkamai pasirašytą skundą. Pareiškėjas, nepraleidęs termino nustatytam skundo trūkumui pašalinti, 2024 m. liepos 12 d. pateikė tinkamai pasirašytą skundą, t. y. pašalino skundo trūkumus.

 

II.

 

Teisėjų kolegija, nagrinėdama pareiškėjo skundo priėmimo klausimą, pirmiausia pažymi, kad teisė kreiptis į teismą gali būti įgyvendinta tik įstatymų nustatyta tvarka, t. y. laikantis įstatymuose (šiuo atveju – Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau – ir ABTĮ) ir Lietuvos Respublikos rinkimų kodekse) nurodytų kreipimosi į teismą sąlygų.

ABTĮ 124 straipsnio 1 dalis nustato, kad Rinkimų kodekse, Lietuvos Respublikos referendumo konstituciniame įstatyme nustatyti asmenys šiuose įstatymuose nurodytais pagrindais ir per nurodytus terminus gali apskųsti VRK sprendimus. Pagal ABTĮ 20 straipsnio 1 dalį Regionų administracinis teismas yra pirmoji instancija administracinėms byloms, nurodytoms šio įstatymo 17 straipsnyje, išskyrus bylas, nurodytas šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 11, 13 ir 14 punktuose. Pagal ABTĮ 17 straipsnio 1 dalį administraciniai teismai sprendžia bylas dėl Rinkimų kodekso ir Lietuvos Respublikos referendumo konstitucinio įstatymo pažeidimų (9 p.). ABTĮ 21 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyta, kad Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra galutinė instancija byloms pagal skundus dėl VRK sprendimų ar neveikimo, išskyrus skundus, kurie priskirti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo kompetencijai. Vadovaujantis Rinkimų kodekso 44 straipsnio 6 dalimi, VRK sprendimai gali būti skundžiami šio kodekso nustatyta tvarka.

Rinkimų kodekso 185 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad VRK gautą skundą privalo išnagrinėti per 30 dienų nuo jo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai šiame kodekse nustatyta kitaip. Rinkimų kodekso 185 straipsnio 6 dalyje nurodyta, kad VRK sprendimai dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodytų skundų (skundo dėl rinkėjo įrašymo į rinkėjų sąrašą, skundo dėl rinkimų biuletenių, atsakomosios nuomonės bei skundo dėl rinkimų politinės kampanijos dalyvio, kandidato ar kandidatų sąrašo registravimo arba informacijos apie juos paskelbimo), taip pat dėl rinkimų politinės kampanijos dalyvio statuso praradimo, rinkėjų parašų rinkimo reikalavimų pažeidimo arba šios komisijos neveikimas per 3 dienas nuo jos sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus išnagrinėja per 3 dienas. VRK sprendimai dėl kitų šiame skirsnyje nurodytų sprendimų skundžiami Regionų administraciniam teismui įstatymų nustatyta tvarka.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, aiškindamas ABTĮ ir Rinkimų kodekso nuostatas, susijusias su skundo dėl VRK sprendimo teikimo tiesiogiai Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui, yra nurodęs, kad skundai Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui, kaip pirmajai ir vienintelei instancijai, gali būti teikiami tik griežtai vadovaujantis Rinkimų kodekso nuostatomis (žr., pvz., 2024 m. kovo 14 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eR-8-415/2024; 2024 m. kovo 14 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eR-9-1047/2024; 2024 m. balandžio 24 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eR-23-602/2024; 2024 m. balandžio 25 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eR-24-463/2024; 2024 m. gegužės 8 d. nutartį administracinėje byloje
Nr. eR-25-556/2024; 2024 m. gegužės 15 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eR-28-525/2024; 2024 m. gegužės 22 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eR-30-624/2024; kt.).

Teisėjų kolegija konstatuoja, kad Sprendimas, kuriuo sudarytos apygardų rinkimų komisijos 2024 m. spalio 13 d. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimuose, vadovaujantis Rinkimų kodekso 32 straipsnio 1 dalies 4 punktu ir 46 straipsnio 2 dalimi, nepatenka tarp tų Rinkimų kodekso 185 straipsnio 6 dalyje nurodytų VRK sprendimų, kurie gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui, kaip pirmajai instancijai, taip pat nepatenka ir tarp kitų Rinkimų kodekse nustatytų išimčių (Rinkimų kodekso 125 str. 8 d., 175 str., 189 str. 4 d., 192 str. 2 d.), todėl pareiškėjo skundas nepriskirtinas nagrinėti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui, skundas gali būti nagrinėjamas Regionų administraciniame teisme. Pažymėtina, kad pareiškėjas skunde nėra nurodęs jokių teisinių argumentų, dėl kurių skundas pagal konkrečias Rinkimų kodekso nuostatas teikiamas ne Regionų administraciniam teismui, bet Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.

Apibendrindama tai, kas išdėstyta, teisėjų kolegija sprendžia, kad pareiškėjo skundą atsisakytina priimti (ABTĮ 33 str. 2 d. 2 p.), o pareiškėjas su skundu dėl Sprendimo panaikinimo įstatymų nustatyta tvarka turi teisę kreiptis į Regionų administracinį teismą (ABTĮ 17 str. 1 d. 9 p.). Atsisakius priimti nagrinėti pagrindinį pareiškėjo skundo reikalavimą panaikinti Sprendimą, taip pat atsisakytina priimti ir išvestinį pareiškėjo skundo reikalavimą, kuriuo pareiškėjas prašo įpareigoti VRK artimiausiame posėdyje svarstyti iš naujo klausimą dėl apygardų rinkimų komisijų 2024 m. spalio 13 d. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimuose sudarymo.

Įvertinus tai, kad procesinio pobūdžio prašymai negali būti nagrinėjami neiškeltoje administracinėje byloje, nesprendžiamas pareiškėjo nurodytas prašymas dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių taikymo.

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 33 straipsnio 2 dalies 2 punktu, teisėjų kolegija

 

nutaria:

 

Atsisakyti priimti pareiškėjo Lietuvos regionų partijos skundą.

Nutartis neskundžiama.

 

 

Teisėjai                                                                                                Laimutis Alechnavičius

 

 

Egidijus Šileikis

 

 

Dalia Višinskienė