A black and white logo  Description automatically generated

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTERIJOS ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONIŲ NR. 03-001-06-03-05 „ĮGYVENDINTI AEI PANAUDOJIMĄ ŠILUMOS IR VĖSUMOS GAMYBAI DIDINANČIAS PRIEMONES CENTRALIZUOTO ŠILUMOS IR VĖSUMOS TIEKIMO SEKTORIUJE“ IR NR. 03-001-06-03-04 „ĮGYVENDINTI CENTRALIZUOTO ŠILUMOS, KARŠTO VANDENS IR VĖSUMOS TIEKIMO SISTEMŲ ENERGIJOS VARTOJIMO EFEKTYVUMĄ DIDINANČIAS PRIEMONES“ VEIKLŲ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMOS PATVIRTINIMO

 

2024 m. lapkričio 20 d. Nr. 1-195

Vilnius

 

T v i r t i n u Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonių Nr. 03-001-06-03-05 „Įgyvendinti AEI panaudojimą šilumos ir vėsumos gamybai didinančias priemones centralizuoto šilumos ir vėsumos tiekimo sektoriuje”  ir Nr. 03-001-06-03-04 „Įgyvendinti centralizuoto šilumos, karšto vandens ir vėsumos tiekimo sistemų energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones“ veiklų valstybės pagalbos teikimo schemą (pridedama).

 

 

 

Laikinai einantis energetikos ministro pareigas                                                         Dainius Kreivys

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2024 m. lapkričio 20 d. įsakymu Nr. 1-195

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTERIJOS ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONIŲ NR. 03-001-06-03-05 „ĮGYVENDINTI AEI PANAUDOJIMĄ ŠILUMOS IR VĖSUMOS GAMYBAI DIDINANČIAS PRIEMONES CENTRALIZUOTO ŠILUMOS IR VĖSUMOS TIEKIMO SEKTORIUJE“ IR NR. 03-001-06-03-04 „ĮGYVENDINTI CENTRALIZUOTO ŠILUMOS, KARŠTO VANDENS IR VĖSUMOS TIEKIMO SISTEMŲ ENERGIJOS VARTOJIMO EFEKTYVUMĄ DIDINANČIAS PRIEMONES“ VEIKLŲ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMA

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai

elementai

Paaiškinimas

stulpelyje Nr. 3 nurodyti pagrindinių elementų paaiškinimai, kurie taikomi 2021-2030 metų plėtros programos Lietuvos Respublikos Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonei Nr. 03-001-06-03-05 „Įgyvendinti AEI panaudojimą šilumos ir vėsumos gamybai didinančias priemones centralizuoto šilumos ir vėsumos tiekimo sektoriuje“ (toliau – AEI Pažangos priemonė);

stulpelyje Nr. 4 nurodyti pagrindinių elementų paaiškinimai, kurie taikomi 2021-2030 metų plėtros programos Lietuvos Respublikos Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonei Nr. 03-001-06-03-04 „Įgyvendinti centralizuoto šilumos, karšto vandens ir vėsumos tiekimo sistemų energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones“ (toliau – EVE Pažangos priemonė);

jei stulpeliai yra sujungti, paaiškinimai taikomi bendrai ir AEI Pažangos priemonei, ir EVE Pažangos priemonei. Abi kartu vadinamos Pažangos priemonėmis.

1

2

3

4

1.

Teisinis pagrindas

1.1.  2015 m. vasario 18 d. steigimo ir finansavimo sutartis Nr. 1S-12/2015/19-10/8-5, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir UAB ILTE  (toliau – Paskolos davėjas arba ILTE) dėl Energijos efektyvumo fondo (toliau – ENEF) steigimo ir finansavimo (toliau – ENEF sutartis).

1.2.  2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 2023/1315 (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 651/2014).

1.3. Teikiant pagalbą pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnį turi būti užtikrinta atitiktis minėto straipsnio 1, 1a, 5-6 dalims; laikomasi 41 straipsnio 7 ir 8 dalyse nurodytų intensyvumų ir laikomasi  Reglamento (ES) Nr. 651/2014 I skyriaus reikalavimų.

1.4. Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2023 m. liepos 12 d. įsakymas Nr. 1-204 “Dėl 2021-2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-05 „Įgyvendinti AEI panaudojimą šilumos ir vėsumos gamybai didinančias priemones centralizuoto šilumos ir vėsumos tiekimo sektoriuje“ aprašo patvirtinimo“.

1.5. Teikiant valstybės pagalbą, turi būti užtikrinta atitiktis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsniui. Pagalbos intensyvumas neturi viršyti Reglamento (ES) 651/2014 46 straipsnio 7 dalyje nustatyto lygio. Taip pat turi būti laikomasi visų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 I skyriaus reikalavimų.

1.6. Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2022 m. lapkričio 30 d. įsakymas Nr. 420 “Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-04 „Įgyvendinti centralizuoto šilumos, karšto vandens ir vėsumos tiekimo sistemų energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones“ aprašo patvirtinimo“.

2.

 

Finansinei priemonei skiriama suma

2.1. Iki 102 000 000,00 (vienas šimtas du milijonai) Eur 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos lėšų, iš jų:

2.2. Iki 75 000 000,00 (septyniasdešimt penki milijonai) Eur, iš jų – 23 288 431,50 (dvidešimt trys milijonai du šimtai aštuoniasdešimt aštuoni tūkstančiai keturi šimtai trisdešimt vienas euras ir 50 centų) Eur Sanglaudos fondo (toliau – SAF) lėšos, iš kurių 1 500 000,00 (vienas milijonas penki šimtai tūkstančių) Eur skiriama didelio naudingumo biokuro katilų įrengimui,  ir 51 711 568,50 (penkiasdešimt vienas milijonas septyni šimtai vienuolika tūkstančių penki šimtai šešiasdešimt aštuoni eurai ir 50 centų) Eur Europos regioninės plėtros fondo (toliau – ERPF) lėšos, iš kurių 7 875 000,00 (septyni milijonai aštuoni šimtai septyniasdešimt penki tūkstančiai) Eur skiriama didelio naudingumo biokuro katilų įrengimui.

 

2.3. Iki 27 000 000,00 (dvidešimt septyni milijonai) Eur, iš jų –

13 500 000,00 (trylika milijonų penki šimtai tūkstančių) Eur SAF lėšos ir

13 500 000,00 (trylika milijonų penki šimtai tūkstančių) Eur ERPF lėšos.

3.

Finansinės priemonės schemos (toliau – Schema) galiojimo trukmė

Pagal šią Schemą finansavimas bus teikiamas Reglamento (ES) Nr. 651/2014 taikymo laikotarpiu.

4.

Paskolos davėjas

Priemonę įgyvendins ILTE kaip ENEF valdytoja, paskirta vadovaujantis ENEF sutartimi.

5.

Sąvokos

Schemoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnyje, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatyme, Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos energijos vartojimo efektyvumo didinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme.

6.

Finansavimas pagal Schemą

Finansinė priemonė, kurios apimtyje lengvatinė paskola derinama su dotacija (toliau – Paskola) ir teikiamos kartu. 

7.

Finansuojamos veiklos

7.1. ERPF lėšomis finansuojamos veiklos Vidurio ir Vakarų Lietuvoje:

7.1.1. Saulės energiją naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas;

7.1.2. Biomasę naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas;

7.1.3. Kitus atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių technologijų diegimas.

7.2. SAF lėšomis finansuojamos veiklos visoje Lietuvoje:

7.2.1. Saulės energiją naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas;

7.2.2. Biomasę naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas;

7.2.3. Kitus atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių technologijų diegimas.

7.3. ERPF lėšomis finansuojamos veiklos Vidurio ir vakarų Lietuvoje:

7.3.1. Centralizuoto šilumos tiekimo tinklo pritaikymas 4-os kartos šilumos tiekimo sistemai;

7.3.2. Šilumos (vėsumos) apskaitos prietaisų su nuotolinio duomenų nuskaitymo funkcija įrengimas.

7.4. SAF lėšomis finansuojamos veiklos visoje Lietuvoje:

7.4.1. Centralizuoto šilumos tiekimo tinklo pritaikymas 4-os kartos šilumos tiekimo sistemai;

7.4.2. Šilumos (vėsumos) apskaitos prietaisų su nuotolinio duomenų nuskaitymo funkcija įrengimas.

 

 

 

 

 

7.5. Schemos 7.2.1 - 7.2.3 ir 7.4.1. – 7.4.2. papunkčiuose išvardintos veiklos turi būti vykdomos ir sukurta infrastruktūra turi būti naudojama Sostinės regione (taikomas 2021–2027 m. ES fondų investicijų programos Stebėsenos komiteto 2023 m. spalio 5 d. posėdžio protokoliniu sprendimu Nr. 46P-9(15) patvirtintas specialusis projektų atrankos kriterijus “1. Projekto veiklos turi būti vykdomos ir sukurta infrastruktūra turi būti naudojama Sostinės regione”).

8.

 

Paskolos gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

 

 

 

 

 

8.1. Finansavimas pagal Schemą teikiamas visų teisinių formų:

8.1.1. šilumos tiekėjams;

8.1.2. nepriklausomiems šilumos gamintojams.

 

8.2. Paskolos gavėjas turi atitikti šiuos reikalavimus:

8.2.1. Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, Paskolos gavėjo nuosavybės ir valdymo struktūroje esantiems asmenims, naudos gavėjui, kaip jis apibrėžtas Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje, arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojama Paskola, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, kaip šios sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury).

8.2.2. Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) sprendimo suteikti Paskolą metu nėra patiriantys sunkumų, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 18 punkte.

8.2.3. Paskolos gavėjui nėra iškelta bankroto ir (ar) restruktūrizavimo byla pagal Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymą, jis nėra likviduojamas.

8.2.4. Paskolos gavėjas paraiškos pateikimo metu yra pateikęs valstybės įmonei Registrų centrui (kai tai yra privaloma pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius finansinę atskaitomybę) finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus ar trumpesnį terminą (jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus) rinkinį, kuriame būtų išsamiai pateikta nuosavo kapitalo sudėtis.

8.2.5  Paskolos gavėjas nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri Paskolos davėjo sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta, arba, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje, Europos Komisijos buvo pripažinta nesuderinama su Europos Sąjungos vidaus rinka (toliau – nesuderinama pagalba), arba pagalbos teikėjo sprendimu pripažinta neteisėta pagalba (toliau – neteisėta pagalba), arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles.

8.2.6. Paskolos gavėjui pagalba nėra teikiama Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 2 dalies c ir d punktuose, 3 dalies a ir c punktuose išvardytais atvejais.

8.2.7. Paskolos gavėjo ir (ar) Paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su Paskolos gavėjo, jo vadovo, savininkų, naudos gavėjų reputacija ir Paskolos gavėjo įgyvendinamo projekto (toliau – Projektas) rangovu (-ais), o Paskolos gavėjo Projektas Paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio ir Projekto ekonominio pagrįstumo bei finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas Paskolos davėjo vidaus procedūrų nustatyta tvarka, o reikalavimai Projektą įgyvendinančiam rangovui skelbiami viešai Paskolos davėjo interneto svetainėje https://ilte.lt.

8.2.8. Paskolos gavėjas neturi prekybinių įsipareigojimų su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos, Rusijos Federacijos aneksuoto Krymo, Moldovos Respublikos vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijos bei Sakartvelo vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis arba yra juos nutraukęs.. Atitiktis šiame papunktyje nurodytam reikalavimui vertinama pagal Paskolos gavėjo Paskolos davėjui pateiktą informaciją (laisvos formos patvirtinimą apie prekybinių įsipareigojimų nutraukimą arba jų neturėjimą).  

8.2.9. Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su Europos Sąjunga tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje, taip pat nevykdo arba neketina vykdyti sandorių su tikslinėse teritorijose registruotais juridiniais asmenimis (tikslinių teritorijų sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 344 „Dėl Tikslinių teritorijų sąrašo patvirtinimo“).

8.2.10. Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis (nuosavo kapitalo ir viso turto santykis) po Paskolos suteikimo nėra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 į nuosavą kapitalą įtraukiant akcininkų, susijusių ir (ar) kitų trečiųjų asmenų Paskolos gavėjui suteiktas paskolas, subordinuotas ILTE paskolos (-ų) atžvilgiu (toliau – trečiųjų asmenų subordinuotos paskolos) (be trečiųjų asmenų subordinuotų paskolų nuosavas kapitalas turi būti teigiamas), skaičiuojant pagal paskutinių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį ar paskutinį tarpinį finansinių ataskaitų rinkinį, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje. Jeigu pagal paskutinių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį nuosavybės rodiklis po Paskolos suteikimo yra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, o pagal paskutinį tarpinį finansinių ataskaitų rinkinį yra didesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, Paskolos gavėjas privalo pateikti ILTE nuosavybės struktūros pokyčius pagrindžiančius dokumentus (sukauptų nuostolių padengimo, kapitalo padidinimo apmokėjimo, turto vertinimo ir (arba) kitus nuosavybės struktūros pokyčius įrodančius dokumentus). Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis netaikomas Paskolos gavėjui, kurį kontroliuoja ar kurio savininkė ar dalininkė yra savivaldybė ar valstybė, turinti daugiau negu 1/2 balsų visuotiniame dalininkų susirinkime arba valstybė ar savivaldybė yra įgijusi akcijų, visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių daugiau kaip 1/2 balsų.

8.2.11. Per paskutinius 5 metus galutiniu teismo sprendimu arba galutiniu administraciniu sprendimu Paskolos gavėjas, jo vadovas, administracijos, valdymo ir (ar) priežiūros organų narys arba asmuo, turintis Paskolos gavėjo atstovavimo, sprendimų priėmimo ar kontrolės įgaliojimus, nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl:

8.2.11.1. padaryto sunkaus profesinio nusižengimo;

8.2.11.2.  sukčiavimo;

8.2.11.3.  korupcijos;

8.2.11.4. nusikalstamo susivienijimo;

8.2.11.5.  pinigų plovimo arba teroristų finansavimo;

8.2.11.6. teroristinių nusikaltimų arba su teroristine veikla susijusių nusikaltimų;

8.2.11.7. vaikų darbo ar kitų su prekyba žmonėmis susijusių nusikalstamų veikų,

8.2.11.8. dėl netinkamai vykdytų įsipareigojimų, susijusių su jam skirta ES finansine parama, ir dėl to įsipareigojimai buvo nutraukti anksčiau laiko ar iš jo buvo pareikalauta atlyginti nuostolius ar buvo pritaikytos kitos sankcijos;

8.2.11.9.padaryto pažeidimo, kaip ši sąvoka apibrėžta 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos  1 straipsnio 2 dalyje, t. y, bet kuris Bendrijos teisės aktų nuostatų pažeidimas, susijęs su ekonominės veiklos vykdytojo veiksmų ar neveikimo, dėl kurio Bendrijų bendrajam biudžetui ar jų valdomiems biudžetams padaroma žala sumažinant ar iš viso prarandant pajamas, gaunamas iš tiesiogiai Bendrijų vardu surinktų nuosavų lėšų, arba darant nepagrįstas išlaidas;

8.2.11.10. įsteigto kitoje jurisdikcijoje juridinio asmens, ketinant išvengti mokestinių, socialinių arba bet kokių kitų teisinių pareigų pagal jo registruotos buveinės, centrinės administracijos ar pagrindinės verslo vietos jurisdikciją arba nustatyta, kad Paskolos gavėjas buvo įsteigtas turint šiame papunktyje nurodytą ketinimą.

8.2.12. Per paskutinius 5 metus galutiniu teismo sprendimu ar galutiniu administraciniu sprendimu Paskolos gavėjas nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio teistumo ar nepanaikinto teistumo dėl pareigų, susijusių su mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimo, neatlikimo.

8.2.13. Paskolos gavėjas veikia Lietuvos Respublikoje. Paskolos gavėjas laikomas veikiančiu Lietuvos Respublikoje tuo atveju, jei jis kuria darbo vietas Lietuvos Respublikoje ir (arba) nuo savo vykdomos veiklos moka mokesčius arba Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įmokas į Lietuvos Respublikos biudžetą.

8.2.14. Paskolos gavėjas atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje.

8.2.15. Paraišką finansavimui teikiantis Šilumos tiekėjas,  kuriam perduotas šilumos ūkio ar jo dalies valdymas nuomos ar koncesijos pagrindais paraiškos pateikimo metu, ir šilumos ūkio turto savininkas (arba šilumos ūkio ar jo dalies turto savininkai ar šilumos tiekimą organizuojanti savivaldybės institucija ar savivaldybės valdomos įmonės) turi sudaryti ketinimų protokolą dėl Projekto įgyvendinimo nepažeidžiant Šilumos ūkio įstatymo 37 str. reikalavimų. Ketinimų protokole  turi būti aptarti įsipareigojimai  perleisti–perimti (esant Paskolos davėjo sutikimui) Paskolos gavėjo teises ir pareigas dėl Projekto įgyvendinimo, paskolos lėšų  grąžinimo, jei paraiškos pateikimo metu yra žinoma, kad Projekto įgyvendinimo metu ar jį įgyvendinus bei Paskolos sutarties galiojimo laikotarpiu pasibaigtų (nutrūktų) nuomos (koncesijos) sutartiniai teisiniai santykiai, kurių pagrindu Paskolos gavėjui perduotas šilumos ūkio ar jo dalies valdymas. Kartu su paraiška pateikiama ir šilumos ūkio ar jo dalies nuomos ar koncesijos sutartis.

8.3. Paskolos gavėjo atitiktis Schemos 8.2 papunktyje nurodytiems reikalavimams vertinama pagal viešai prieinamų registrų duomenis, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktus duomenis, viešai skelbiamą informaciją (pvz., Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos) ir Paskolos gavėjo pateiktą informaciją. Jeigu Paskolos gavėjo pateikta informacija neatitinka viešai prieinamų registrų ar valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktų duomenų, viešai skelbiamos informacijos, vadovaujamasi viešai prieinamų registrų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktais duomenimis. Tais atvejais, kai Paskolos gavėjas nėra įsteigtas Lietuvos Respublikoje, Paskolos gavėjo prašoma pateikti valstybės, kurioje jis yra įsteigtas, atitinkamus dokumentus, viešai skelbiamą informaciją.

9.

Tinkamos finansuoti išlaidos

9.1. Paskolos lėšomis gali būti apmokamos šios Projekto išlaidos:

9.1.1. Saulės kolektorių ir su jų veikimu susijusios įrangos įrengimas centralizuoto šilumos tiekimo (toliau – CŠT) sistemose.

9.1.2. Šilumos talpyklų ir su jų veikimu susijusios įrangos įrengimas CŠT sistemose.

9.1.3. Didelio naudingumo biokuro katilų įrengimas CŠT sistemose.

9.1.4. Nedidelės galios biokuro kogeneracinių elektrinių įrengimas CŠT sistemose.

9.1.5. Šilumos siurblių ir su jų veikimu susijusios įrangos įrengimas CŠT sistemose.

9.1.6. Atliekinės šilumos surinkimo ir panaudojimo įrangos įrengimas CŠT sistemose.

9.1.7. Papunkčiuose 9.1.1. - 9.1.6. nurodytų darbų projektavimo išlaidos.

 

9.1.8. jungiamieji vamzdynai ir kita susijusi (funkcinė) įranga.

9.1.9. naujų vamzdynų paklojimas.

9.1.10. cirkuliacinių siurblių ir pamaišymo mazgų įrengimas.

9.1.11. įvadiniai šilumos apskaitos prietaisai (su nuotolinio duomenų nuskaitymo funkcija), jų įrengimo ir (ar) keitimo išlaidos, susijusi įranga, projektavimo darbų išlaidos.

9.1.12. Papunkčiuose 9.1.8. - 9.1.11. nurodytų darbų projektavimo išlaidos.

9.1.13 Kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsnio 2 dalyje, visais atvejais Schemos 9.1.8 - 9.1.12. papunkčiuose nurodytos išlaidos yra tinkamos tik kai jos naudojamos centralizuoto šilumos ir (arba) vėsumos tiekimo sistemų, kurios yra didelio energinio efektyvumo sistemos, statybai, išplėtimui arba atnaujinimui.

9.1.14 Visais atvejais, nurodytais Schemos 9.1.8 - 9.1.12 papunkčiuose, tinkamos finansuoti išlaidos yra investicinės išlaidos, susijusios su didelio energinio efektyvumo centralizuoto šilumos ir (arba) vėsumos tiekimo sistemos statyba arba atnaujinimu, kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsnio 6 dalyje.

9.1.15 Išlaidos saugojimo ir šilumos ir (ar) vėsumos perdavimo tinklų, kuriais perduodama naudojant iškastinį kurą pagaminta šiluma ir vėsuma, atnaujinimui gali būti teikiamos tik jeigu tenkinamos visos sąlygos, nustatytos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsnio 5 dalyje:

9.1.15.1. perdavimo tinklas yra arba tampa tinkamas iš atsinaujinančiųjų energijos išteklių pagamintai šilumai ar vėsumai ir (arba) atliekinei šilumai perduoti;

9.1.15.2. dėl atnaujinimo nepadidėja energijos gamyba naudojant iškastinį kurą, išskyrus gamtines dujas. Jei atnaujinant saugyklas arba tinklą, kuriuo perduodama iš gamtinių dujų pagaminta šiluma ir (ar) vėsuma, padidėja energijos gamyba iš gamtinių dujų, šie gamybos įrenginiai turi atitikti 2030 ir 2050 m. klimato tikslus pagal Deleguotojo reglamento (ES) 2021/2139 1 priedo 4.31 punktą.

 

 

 

9.16. Pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) yra tinkamas finansuoti, kai Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM apskaitą.

10.

Netinkamos finansuoti išlaidos  

 

 

10.1. Paskolos lėšomis netinkamos finansuoti išlaidos:

10.1.1. išlaidos, kurios buvo anksčiau finansuotos (apmokėtos) ar finansuojamos iš Europos Sąjungos fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei suteikus finansavimą pagal Pažangos priemones, išlaidos būtų finansuotos daugiau nei 100 procentų tinkamų Projekto išlaidų vertės;

10.1.2. paraiškos Paskolai bei Projekto aprašymo parengimo išlaidos;

10.1.3.  žemės įsigijimo ir (ar) nuomos ir su tuo susijusios išlaidos;

10.1.4. Projektui, kurio investicijos pradėtos įgyvendinti iki paraiškos pateikimo dienos, t. y. iki paraiškos pateikimo dienos jau pasirašyta (-os) sutartis (-ys) ir (arba) apmokėta sąskaita dėl turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos darbų pradėjimo taip, kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 6 straipsnyje;

10.1.5. atsiskaitymams su Rusijos Federacijoje, Baltarusijos Respublikoje, Rusijos Federacijos aneksuotame Kryme, Moldovos Respublikos vyriausybės nekontroliuojamoje Padniestrės teritorijoje bei Sakartvelo vyriausybės nekontroliuojamose Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijose registruotais  fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis;

10.1.6. išlaidos, kurios nėra susijusios su Paskolos gavėjo Projektu ir kurios neatitinka Schemos 9 punkte nurodytų tinkamų finansuoti Projekto išlaidų.

11.

 

Paskolų teikimo sąlygos

 

11.1. Paskolos suteikiamos Paskolos gavėjo Projektui finansuoti, sudarant Paskolos sutartį tarp Paskolos davėjo ir Paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis).

11.2. Paskolos gavėjams gali būti suteiktas iki 80 proc. finansavimas pagal Schemą nuo tinkamų finansuoti Projekto išlaidų sumos, kuri skaičiuojama be PVM, išskyrus tuos atvejus, kai Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM apskaitą.

11.3. Projekto išlaidos apmokamos proporcingai paskolos ir dotacijos lėšomis (pro rata principu).

11.4. Paskolos gavėjo nuosavų (įskaitant ir iš kitų finansavimo šaltinių nei ILTE pasiskolintas lėšas Projektui įgyvendinti) lėšų indėlis Projekte turi būti ne mažesnis kaip 20 proc. nuo tinkamų finansuoti Projekto išlaidų sumos.

11.5. Paskolos gavėjas gali paskolą ar jos dalį grąžinti anksčiau nei Paskolos sutartyje nurodytas paskolos laikotarpis be jokių papildomų mokesčių.

11.6. Paskolai taikoma fiksuota 2 proc. metinių palūkanų norma. Viršijus galimos suteikti valstybės pagalbos ribas, palūkanų norma gali būti didinama, bet ne daugiau nei iki 4 proc. metinių palūkanų normos.

11.7 Paskolos  išmokėjimo laikotarpis ne ilgesnis nei 36 mėnesiai (nuo Paskolos sutarties pasirašymo, bet ne ilgiau nei iki Projekto įgyvendinimo pabaigos).

11.8. Esant pagrįstoms aplinkybėms Paskolos gavėjo prašymu Paskolos išmokėjimo laikotarpis Paskolos gavėjo ir Paskolos davėjo rašytiniu susitarimu, sumokėjus Paskolos davėjo nustatytą Paskolos sutarties sąlygų pakeitimo mokestį, nurodytą ILTE generalinio direktoriaus įsakymu tvirtinamame Finansinės priemonės aprašyme, gali būti pratęstas.

11.9. Paskolos gavėjas paskolą turi pradėti grąžinti pagal Paskolos gavėjui pateikiamą grafiką, kuris yra sudedamoji Paskolos sutarties dalis.

11.10. Už Paskolos panaudojimą pagal Paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsakingas Paskolos gavėjas.

11.11. Paaiškėjus, kad Paskola Paskolos gavėjui buvo nepagrįstai išmokėta, nes Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus, ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės sprendimo dėl Paskolos priėmimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti Paskolos davėjui visą nepagrįstai gautą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, nustatytomis Komisijos pranešime dėl dabartinių valstybės pagalbos susigrąžinimo palūkanų normų ir taikomų orientacinių bei diskonto normų, paskelbtų remiantis Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004 10 straipsniu (sprendimo dėl Paskolos suteikimo dienai), kurios skaičiuojamos nuo nepagrįstai išmokėtos Paskolos suteikimo Paskolos gavėjui dienos iki jos susigrąžinimo dienos.

11.12. Paaiškėjus, kad Paskolos gavėjui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, Paskolos gavėjas privalo grąžinti suteiktą neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, t. y. visą suteiktą ir negrąžintą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589, vadovaujantis Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse,  patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“, nustatyta tvarka.

11.13. Išsami Pažangos priemonių įgyvendinimo tvarka ir procedūros nustatomos Pažangos priemonių įgyvendinimo sąlygų aprašyme, tvirtinamame ILTE generalinio direktoriaus įsakymu.

11.14. Paskolos lėšomis finansuojamas ilgalaikis turtas arba kitas Paskolos davėjui priimtinas lygiavertis ilgalaikis turtas (t. y. ne mažesnės vertės nei Paskolos lėšomis finansuojamas turtas) turi būti įkeistas Paskolos davėjo naudai. Paraiškos vertinimo metu nustačius didesnę Projekto neįgyvendinimo ir (ar) Paskolos negrąžinimo riziką, Paskolos davėjas, vadovaudamasis ILTE vidaus tvarkomis ir individualiai įvertindamas Paskolos gavėjo galimybes, pareikalaus papildomų paskolos grąžinimo užtikrinimo priemonių. Kai Paskolos gavėjas neturi kito ilgalaikio turto arba už Paskolos lėšas įsigyjamas ar Paskolos gavėjo pasiūlytas kitas ilgalaikis turtas yra netinkama Paskolos grąžinimo užtikrinimo priemonė dėl jos mažo likvidumo ar teisinių kliūčių ją įkeisti, prievolės įvykdymo užtikrinimas gali būti netaikomas.

11.15. Gali būti taikomos kitos paskolos užtikrinimo priemonės (pvz., laidavimas ir (ar) garantijos, ir (ar) sąskaitos įkeitimas, ir (ar) gautinų sumų įkeitimas ar kt.)

11.16. Visas išlaidas, susijusias su Paskolos užtikrinimo priemonių pateikimu, įkeitimu ir draudimu, apmoka Paskolos gavėjas.

 

 

11.17. Paskolos sutarties terminas negali būti ilgesnis kaip 240 mėnesių, kuris, esant objektyvioms priežastims, gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 360 mėnesių, jei tai neprieštarauja Reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatoms. Sprendimą dėl Paskolos sutarties termino pratęsimo Paskolos davėjas priima, įvertinęs Paskolos gavėjo riziką ir atitikimą Reglamento (ES) 651/2014 nuostatoms. (laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo Paskolos sutarties tarp ILTE ir Paskolos gavėjo pasirašymo dienos, jei Paskolos sutartyje nesusitarta kitaip).

11.18. Paskolos sutarties terminas negali būti ilgesnis kaip 120 mėnesių, kuris esant objektyvioms priežastims gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 180 mėnesių, jei tai neprieštarauja Reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatoms. Sprendimą dėl Paskolos sutarties termino pratęsimo Paskolos davėjas priima, įvertinęs Paskolos gavėjo riziką ir atitikimą Reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatoms. (laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo Paskolos sutarties tarp ILTE ir Paskolos gavėjo pasirašymo dienos, jei Paskolos sutartyje nesusitarta kitaip).

12.

Paskolos dydis vienam Paskolos gavėjui ir Projektui

Suteikiamos Paskolos dydis Paskolos gavėjui apskaičiuojamas, atsižvelgiant į galimą suteikti valstybės pagalbos dydį vienam Projektui, neviršijant Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s) punkte nustatyto dydžio.

Suteikiamos Paskolos dydis Paskolos gavėjui apskaičiuojamas, atsižvelgiant į galimą suteikti valstybės pagalbos dydį vienam Projektui, neviršijant Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies w) punkte nustatyto dydžio.

13.

Valstybės pagalbos apskaičiavimas

13.1. Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydis apskaičiuojamas sumuojant valstybės pagalbos teikiant paskolą dydį, išreikštą bendruoju subsidijos ekvivalentu, (toliau – BSE) su skiriamos dotacijos dydžiu.

13.2. BSE apskaičiuojamas kaip skirtumas tarp Paskolos gavėjui nustatytos Paskolos palūkanų normos ir pagal 2008 m. sausio 19 d. Europos Komisijos komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02) (toliau – Komunikatas) nustatytos orientacinės rinkos palūkanų normos su atitinkamo dydžio rizikos premija (maržos), kuri priklauso nuo Paskolos gavėjo reitingo ir įkeičiamo turto dydžio. Skaičiuojant BSE įvertinama paskolos suma, paskolos laikotarpis ir metinė palūkanų norma.

13.3. Apskaičiavus valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydį įvertinama, ar bendra skiriamos pagalbos suma neviršys didžiausio galimo valstybės pagalbos dydžio, kuris apskaičiuojamas taip:

D = K x L, kurioje:

D – didžiausias galimas suteikti pagalbos dydis eurais;

K – tinkamų finansuoti išlaidų suma eurais (be PVM, išskyrus tuos atvejus kai Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM ataskaitą): 

L – didžiausias galimas pagalbos intensyvumas, priklausomai nuo finansinei priemonei taikomo atitinkamo Reglamento (ES) Nr. 651/2014 straipsnio*.

13.5. Paskolos gavėjui gali būti skirta iki 25 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų dotacija;

13.6.  Paskolos gavėjui gali būti skirta iki 20 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų dotacija;

13.7. Ateityje mokama pagalba diskontuojama pagalbos suteikimo momentu esamos jos vertės. Diskonto norma nustatoma atsižvelgiant į Komunikatą;

 

 

*Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydį skaičiuoja ILTE, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio nuostatomis.

13.8. Jeigu dotacija kartu su paskolos BSE viršija didžiausią galimą suteikti valstybės pagalbos dydį pagal Reglamento 651/2014 41 straipsnio 7 dalį, atitinkamai, suderinus su Paskolos gavėju, yra keičiamos paskolos suteikimo ar dotacijos sąlygos (paskolos suma, paskolos laikotarpis, dotacijos dydis, paskolos palūkanų dydis), arba Paskola nesuteikiama.

13.9. Dotacija ir paskolos BSE turi neviršyti:

13.9.1. 45 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų – kai galutinis gavėjas yra didelė įmonė;

13.9.2. 55 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų – kai galutinis gavėjas yra vidutinė įmonė;

13.9.3. 65 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų – kai galutinis gavėjas yra maža įmonė.

*Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydį skaičiuoja ILTE, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsnio 7 dalies nuostatomis.

13.10. Jeigu dotacija kartu su paskolos BSE viršija didžiausią galimą suteikti valstybės pagalbos dydį pagal Reglamento 651/2014 46 straipsnio 7 dalį, atitinkamai, suderinus su Paskolos gavėju, yra keičiamos paskolos suteikimo ar dotacijos sąlygos (paskolos suma, paskolos laikotarpis, dotacijos dydis, paskolos palūkanų dydis), arba Paskola nesuteikiama.

13.11. Dotacija ir paskolos BSE turi neviršyti:

13.11.1. 30 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų – kai galutinis gavėjas yra didelė įmonė;

13.11.2. 40 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų – kai galutinis gavėjas yra vidutinė įmonė;

13.11.3. 50 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų – kai galutinis gavėjas yra maža įmonė.

14.

 

Valstybės pagalbos sumavimas

Pagal Schemą teikiama valstybės pagalba sumuojama, kaip tai nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnyje.

15.

Projekto atitiktis principui „nedaryti reikšmingos žalos“ (angl. Do-No-Significant Harm)

Finansuojamas Projektas turi atitikti principą „nedaryti reikšmingos žalos“, kaip apibrėžta 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlemento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, 17 straipsnyje, atsižvelgiant į 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu 2021/C 58/01 patvirtintas Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės reglamentą technines gaires.

16.

 

Stebėsena

 

16.1. Paskolos davėjas turi užtikrinti, kad teikiamos Paskolos atitiktų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 ir Schemos nuostatas;

16.2. Paskolos davėjas turi skelbti duomenis apie suteiktą pagalbą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.

17.

Skaidrumo reikalavimai

17.1. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio nuostatomis, informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos būtina paskelbti Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos interneto svetainėje https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public?lang=en.

17.2. Reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priede nurodytą informaciją pagalbos davėjas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pateikia Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai, kuri ją paskelbia Schemos 17.1 papunktyje nurodytoje interneto svetainėje.

17.3. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija užtikrina, kad įgyvendinant valstybės pagalbos schemą, kuriai taikoma išimtis pagal Reglamentą (ES) Nr. 651/2014, vadovaujantis šio reglamento 11 straipsnyje nustatyta tvarka, Europos Komisijai būtų perduodama informacijos apie tokią pagalbą santrauka pagal šio reglamento II priede pateiktą standartinę formą. Užpildyta forma Europos Komisijai perduodama per Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybą.

17.4. Informacija ir dokumentai, saugomi 10 metų nuo paskutinės pagalbos pagal Schemą suteikimo dienos ar atitinkamai nuo paskutinio dokumento dėl pagalbos suteikimo gavimo datos.

17.5. Duomenų valdytoja – ILTE, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas: Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel. (8 5) 210 7510, el. paštas info@ilte.lt (duomenų apsaugos pareigūno el. paštas duomenu.apsauga@ilte.lt), tvarko su Pažangos priemonių įgyvendinimu susijusius paraiškoje ir jos prieduose pateiktus bei iš kitų duomenų šaltinių surinktus asmens duomenis: Paskolos gavėjo vadovo ar atstovo, jo naudos gavėjų vardai, pavardės, asmens kodai, gimimo datos, pilietybė, visi asmens tapatybės dokumento duomenys, elektroninio pašto adresai, telefono ryšio numeriai, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšius su politikoje dalyvaujančiais asmenimis, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, Paskolos gavėjo dalyvių (dalininkų) pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, bet kokia kita informacija, kurią pateiks Paskolos gavėjas (Paskolos gavėjo atstovas) ILTE ar bus gauta iš kitų šaltinių teisės aktų nustatyta tvarka. Prievolę tvarkyti asmens duomenis numatantys teisės aktai, duomenų subjektų teisės bei kita informacija dėl asmens duomenų tvarkymo įgyvendinant Pažangos priemones yra nurodyta Informaciniame pranešime duomenų subjektams apie duomenų tvarkymą ILTE teikiant tiesiogines paskolas,  kuris yra viešai skelbiamas ILTE interneto svetainėje (https://ilte.lt/).

_____________________________________________________