ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

 

DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANO TVIRTINIMO

 

2021 m. gruodžio 31 d. Nr. A-2429

Šiauliai

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi, Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, ir Valstybės ir valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės ir valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 22 punktu:

1. T v i r t i n u Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai priemonių planą (pridedama).

2. Į p a r e i g o j u Šiaulių rajono sveikatos priežiūros įstaigų vadovus, Šiaulių rajono teritorijoje veikiančių įstaigų vadovus vadovautis Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai priemonių planu.

Šis įsakymas skelbiamas Teisės aktų registre ir gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                      Gipoldas Karklelis

 

PATVIRTINTA

Šiaulių rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2021 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. A-2429

 

 

ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planas (toliau – Planas) nustato būtinus veiksmus ir priemones, kurias privaloma taikyti gripo pandemijos pavojaus ir gripo pandemijos periodais Šiaulių rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė).

2. Planas parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymą Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009  m. vasario 26 d. įsakymą Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. liepos 1 d. įsakymą Nr. V-536 „Dėl Sezoninio gripo bei gripo, sukelto naujo viruso potipio (pandeminio gripo), diagnostikos, gydymo ir profilaktikos antivirusiniais vaistais metodikų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymą Nr. V-31 „Dėl Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“ bei kitus teisės aktus, reglamentuojančius pasirengimą gripo pandemijai.

3. Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią (Planas pateiktas 1 priede). Plano vykdymas yra neterminuotas.

4. Plano tikslas – sumažinti gripo pandemijos poveikio mastą ir stiprumą Šiaulių rajono savivaldybėje.

5. Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

5.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

5.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas;

5.3. darbo rinka ir ekonomika – daugėjant sergančių gripu asmenų, gali sutrikti ūkio šakų veikla;

5.4. valstybės valdymas – gali sutrikti valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones;

5.5. švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai;

5.6. socialinis sektorius – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

6. Dėl 5.1 – 5.6 papunkčiuose nurodytų poveikio krypčių pasirengti gripo pandemijai turėtų visi sektoriai, ypač didelį dėmesį skiriant priemonėms, kurios užtikrina nepertraukiamą būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimą.

7. Planas pagal gripo pandemijos etapus reglamentuoja asmens, visuomenės sveikatos įstaigų bei kitų gyvybiškai svarbių įstaigų veiksmus (žr. 3 priedą). Visos socialinės ir kitos gyvybiškai svarbios tarnybos (komunalinės, priešgaisrinės apsaugos, teisėsaugos ir kt.) privalo užtikrinti paslaugų teikimą, vadovaujantis parengtais ir patvirtintais įstaigų ekstremalių situacijų valdymo planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu, būtinų priešepideminių priemonių taikymą, asmens apsaugos priemonių atsargų užtikrinimą ir kt.

8Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Šiaulių departamentas, vykdydamas gripo ((A(H5N1) ir kitų naujų gripo viruso atmainų) infekcijos epizootologinę priežiūrą, bendradarbiauja su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Šiaulių departamentu (toliau – NVSC Šiaulių departamentas), teikia informaciją apie paukščių ir kitų naujų gripo viruso atmainų epizootinę situaciją, pasirengimą galimam gripo protrūkiui tarp gyvūnų, likviduoja susiformavusius protrūkius, informuoja visuomenę per visuomenės informavimo priemones Šiaulių apskrities lygiu.

9. Suaugę Šiaulių rajono gyventojai, sergantys sunkia pandeminio gripo forma ar jos sukeltomis komplikacijomis, hospitalizuojami VšĮ Respublikinėje Šiaulių ligoninėje, vaikai – VŠĮ Respublikinės Šiaulių ligoninės Moters ir vaiko klinikoje.  Esant dideliam sergančiųjų skaičiui ligoniai nukreipiami į VšĮ Kuršėnų ligoninę (žr. 2 priedą). Galimybė stacionarizuoti sergančius pandeminiu gripu ligonius minėtose įstaigose turi būti suderinta iš anksto su atsakingais asmenimis, už tai atsakinga siunčianti sveikatos priežiūros įstaiga.

10. Skiepijimai pandeminio gripo vakcina atliekami Šiaulių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigose, turinčiose licenciją vykdyti šią veiklą (žr. 4 priedą).

11. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatomas sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimas bei priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti gripo pandemijos metu, esant dideliam sergančių asmenų skaičiui.

12. Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktorius, kitų valstybinių institucijų ir įstaigų vadovai paskiria darbuotojus, atsakingus už informacijos apie būtinąsias gripo profilaktikos priemones (žr. 6, 7 priedus), sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką gripo pandemijos metu.

13. NVSC Šiaulių departamentas atsakingas už sergamumo gripu duomenų registravimą ir apskaitą bei informacijos apie epidemiologinę gripo pandemijos situaciją Šiaulių rajone teikimą teisės aktų nustatyta tvarka bei visoms suinteresuotoms institucijoms.

14. Visuomenės informavimui apie gripo pandemiją turi būti panaudotos visos įmanomos informavimo priemonės ir šaltiniai (televizija, radijas, spauda, internetas ir t. t.).

15. Šis Planas yra Šiaulių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plano dalis.

 

II SKYRIUS

ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

16. Gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir 600 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos (toliau – ŪVKTI) atvejų. Gripu ir ŪVKTI dažniau serga vaikai. 1 lentelėje pateikiami Šiaulių rajono gyventojų sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenys.

1 lentelė. Gyventojų sergamumas gripu ir ŪVKTI Šiaulių rajone 2015–2021 metais

Gripo sezonai

Užregistruoti sergamumo gripu atvejai

Užregistruoti sergamumo ŪVKTI atvejai

Užregistruoti sergamumo gripu ir ŪVKTI atvejai

2015–2016 m.

657

3 773

4 430

2016–2017 m.

431

3 161

3 592

2017–2018 m.

391

3 256

3 647

2018–2019 m.

334

3 338

3 672

2019–2020 m.

68

1 630

1 698

2020–2021 m.

-

759

759

NVSC Šiaulių departamento duomenys

17. Lietuvoje įprastą gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų.

18. Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto. Nuo 20 a. pradžios kilo 4 pandemijos: 1918–1920 m. – ispaniškas (A (H1N1) gripas (mirė daugiau kaip 20 mln. žmonių), 1957–1958 m. – Azijos (A (H2N2) gripas (mirė daugiau kaip 1 mln. žmonių), 1968–1969 m. – Honkongo (A (H3N2) gripas (mirė daugiau kaip 1 mln. žmonių), 2009–2010 m. – naujasis A (H1N1) gripas. 2009-2010 m. gripo pandemijos metu visame pasaulyje nuo gripo ir jo komplikacijų mirė apie 400 000 gyventojų, o Lietuvoje - 23 asmenys. Dauguma visų mirusiųjų pandemijos metu buvo jaunesnio amžiaus asmenys.

19. Statistikos departamento duomenimis, Šiaulių rajono savivaldybėje 2021 m. liepos 1 d. gyveno 41 493 gyventojai. Šiaulių rajono gyventojų amžiaus struktūroje 65 m. amžiaus ir vyresnių žmonių dalis sudaro 20,3 proc. (8 402 gyventojai). Prognozuojama, kad Šiaulių rajono savivaldybėje gripo pandemijos metu gripu ir ŪVKTI susirgs apie 12 448 gyventojai. Klinikinių konsultacijų reikės 6 224 ligoniams, hospitalizuoti bus 125 asmenys. 19 ligonių (15 proc. nuo hospitalizuotųjų) reikės reanimacinio gydymo. Per visą pandemijos laikotarpį gali mirti 46 Šiaulių rajono gyventojai. Hospitalizuotų asmenų 7–10 dienų gydymui reikės apie 125 stacionarinių lovų. Su Šiaulių rajono savivaldybėje galimo pandeminio gripo poveikiu visuomenės sveikatai susiję teoriniai skaičiavimai pateikti 5 priede. Bendras pandeminio gripo vakcinų, reikalingų paskiepyti prioritetinių rizikos grupių asmenims, poreikis Šiaulių rajone yra apie 12 tūkst. vakcinos vienetų (30 proc. visos populiacijos). Bendras antivirusinių vaistų poreikis Šiaulių rajone siekia taip pat apie 12 tūkst. gydymo kursų vienetų.

20. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo sukeliamą naštą gyventojų sveikatai bei šalies ūkiui. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo yra ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

21. Savivaldybės administracija kartu su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Šiaulių departamentu, atsižvelgdami į Plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus bei teisės aktų pakeitimus, kasmet organizuoja Plano peržiūrėjimą ir atnaujinimą.

_____________________________________

 

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

1 priedas

 

 

ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANAS

PAGAL GRIPO PANDEMIJOS ETAPUS

 

Etapas

Veiksmai

Vykdymo terminas

Vykdytojai

1

2

3

4

 

TARPPANDEMINIS PERIODAS

 

1-asis etapas.

 

Naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams.

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

1. Parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus – civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planų sudedamąsias dalis arba priedus ir juose nurodyti institucijas, pagal kompetenciją apibrėžti jų atsakomybę ir funkcijas, rengiantis gripo pandemijai ir jos metu.

Kasmet

Šiaulių rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija), Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Šiaulių departamentas (toliau – NVSC Šiaulių departamentas), Šiaulių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – Šiaulių rajono ASPĮ)

2. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai.

Nuolat

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas

3. Pagal kompetenciją organizuoti ir (ar) dalyvauti įvairaus tipo pratybose, skirtose pasirengti gripo pandemijai, remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai.

Pagal poreikį

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ, kitos įstaigos

4. Parengti ir reguliariai atnaujinti savivaldybės svarbiausių tarnybų, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).

 

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

5. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų (peržiūrėti sukauptas), atsargas pagal Sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą, numatyti jų paskirstymą (aprūpinti ASPĮ), atsiradus tokiam poreikiui.

Kasmet

Savivaldybės administracija

6. Numatyti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų personalą, kuris bus mobilizuotas dirbti nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje, ir iš anksto reguliariai jį mokyti.

Kasmet

 

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ, Šiaulių rajono visuomenės sveikatos biuras (toliau – Šiaulių rajono VSB), kitos įstaigos

7. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, esant išteklių ir pajėgų trūkumui, planuoti jų šalinimą.

 

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS

8. Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą, ją periodiškai vertinti ir tobulinti, siekiant išsiaiškinti šių ligų protrūkius ir užtikrinti institucijų bendradarbiavimą.

Nuolat

Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas

9. Sustiprinti ir koordinuoti nacionalinę gripo epidemiologinę priežiūrą žmonių ir gyvūnų populiacijoje naujo gripo viruso potipiui nustatyti. Organizuoti ir koordinuoti paukščių gripo priežiūrą tarp gyvūnų siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo paukščių gripo virusus. Analizuoti paukščių gripo epizootinę situaciją pasaulyje ir Europoje, siekiant laiku ir tinkamai organizuoti paukščių gripo tarp gyvūnų prevencijos ir kontrolės priemones.

Atsiradus atitinkamai situacijai

 

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnybos Šiaulių departamentas (toliau Šiaulių VMVT)

 

10. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus.

Pagal poreikį

Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas

11. Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse, peržiūrėti ir atitinkamai koreguoti pasirengimo gripo pandemijai priemonių planuose numatytas priemones.

Gavus informaciją

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai

12. Vadovautis Europos Komisijos, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; atitinkamai koreguoti nacionaliniame, administracinių teritorijų ir valstybės institucijų ir įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatytas priemones

 

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ

13. Teikti informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją ASPĮ, kitoms valstybės valdymo institucijoms, įstaigoms, žiniasklaidai.

Nuolat

 

NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, Šiaulių rajono VSB

 

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS

14. Peržiūrėti ir prireikus atnaujinti dokumentus, reglamentuojančius pandeminio gripo skiepų naudojimą.

Pagal poreikį

NVSC Šiaulių departamentas,

Šiaulių rajono ASPĮ

15. Užtikrinti rizikos grupių asmenų skiepijimą, siekiant panaudoti visas valstybės lėšomis įsigytas sezoninio gripo vakcinas.

Gripo sezono metu

Šiaulių rajono ASPĮ

16. Įvertinti pandeminio gripo vakcinų poreikį pagal ASPĮ ir gyvybiškai svarbių tarnybų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, pateiktus duomenis

Kasmet

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas

17. Užtikrinti gyvybiškai svarbių tarnybų darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina darbdavio lėšomis

Kasmet

Gyvybiškai svarbios įstaigos, Šiaulių rajono ASPĮ

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS

18. Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai.

Pagal poreikį

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

19. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai esant dideliam ligonių srautui.

Esant ekstremaliai situacijai

 

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų komisija (toliau – ESK), Šiaulių rajono ASPĮ

 

20. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis.

Nuolat

Šiaulių rajono ASPĮ

21. Rinkti sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenis, vertinti dinamiką.

Nuolat

NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ

22. Rekomenduoti Mokyklų vadovams laikiną ugdymo proceso veiklos nutraukimą, jeigu dėl ligos nelanko pamokų 50 proc. ir daugiau mokinių (priešepideminiu laikotarpiu). Rekomenduoti ugdymo proceso veiklą vykdyti nuotoliniu būdu, jeigu dėl gripo ir ŪVKTI nelanko daugiau nei 20 proc. mokinių (esant paskelbtai gripo pandemijai).

Gripo sezono metu

NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija, ugdymo įstaigų vadovai

23. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią.

Gripo sezono metu

NVSC Šiaulių departamentas

24. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų.

Gripo sezono metu

NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija

25. Riboti ligonių ir globotinių lankymą gripo epidemijos metu.

Gripo sezono metu

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, Socialinės globos įstaigos

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA

26. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms) skirtingais pandemijos etapais.

Pagal poreikį

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas

 

27. Informacijos apie gripo pandemiją, epidemiologinę situaciją, prevencines priemones ir kt. rengimas bei teikimas visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai.

Pagal poreikį

 

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono VSB, Šiaulių rajono ASPĮ

 

28. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės ir nacionaliniu lygiu.

Pagal poreikį

 

 

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių  departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

29. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui.

Pagal poreikį

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas

 

 

2-asis etapas.

 

Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms.

 

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

30. Užtikrinti ASPĮ ir kitų tarnybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo potipio sukeltą gripo atvejį.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas

31. Įvertinti ASPĮ pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir jų veiksmingumą.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas

32. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

33. Organizuoti stalo pratybas pagal parengtus pasirengimo gripo pandemijai planus ir remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

34. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

35. Stiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą savivaldybėje

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

36. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

37. Kaupti antivirusinių vaistų, vakcinų, asmeninių apsaugos priemonių atsargas.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Šiaulių rajono ASPĮ

38. Įvertinti antivirusinių vaistų poreikį savivaldybėje, prioritetinių grupių sąrašus.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas

39. Teikti rekomendacijas keliautojams, siekiant mažinti užsikrėtimo paukščių gripu riziką.

Paskelbus

2-ąjį etapą

 

NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių VMVT

40. Užtikrinti paukščių gripo protrūkių prevencijos, kontrolės ir likvidavimo priemones bei jų taikymą paukščių populiacijoje.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Šiaulių VMVT

41. Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK, Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių  departamentas

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

42. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas

43. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas

44. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas ASPĮ, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui, vykdyti infekcijų kontrolės priemones.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas

45. Vertinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas

46. Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui.

Paskelbus

2-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

47. Skelbti Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą  informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai.

Paskelbus

2-ąjį etapą

 

Šiaulių rajono VSB, NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ

48. Keistis informacija tarp sveikatos ir priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės lygiu.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono VSB, Šiaulių rajono ASPĮ

49. Teikti sveikatos priežiūros specialistams ir visuomenei Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą informaciją apie riziką žmonėms dėl sezoninio gripo ir paukščių gripo plitimo.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Šiaulių rajono VSB, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono VMVT, Savivaldybės administracija

 

3-iasis etapas.

Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje

 

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

50. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, ir numatyti jų poreikį.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, Šiaulių rajono ASPĮ

51. Taikyti ir koordinuoti priemones, numatytas pasirengimo gripo pandemijai plane – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosiose dalyse arba jų prieduose.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas

52. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijų bangoms.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Šiaulių rajono ASPĮ, Savivaldybės administracija, ESK

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

53. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią kitą gripo pandemijos bangą.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Šiaulių departamentas

54. Stebėti galimus pandeminio gripo epidemiologinius, virusologinius ir klinikinius pokyčius.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

55. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį, sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Šiaulių rajono ASPĮ, Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamentas

56. Aktyvėjant ir plintant pandeminiam gripui, koreguoti epidemiologinės priežiūros sistemą.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Šiaulių departamentas

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

57. Koordinuoti sveikatos sektoriaus ir kitų žinybų veiklą, nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us).

Nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą susirgimą

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

58. Įvertinti antivirusinių vaistų ir vakcinų atsargas, jų tinkamumą, paskirstymą, pervežimo ir tiekimo tvarką.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

59. Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

60. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančių asmenų kontrolės priemones; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Šiaulių departamentas, tarnybos, užtikrinančios būtinuosius visuomenės poreikius, Šiaulių rajono VSB, Šiaulių rajono ASPĮ

61. Taikyti pasirengimo gripo pandemijai plane numatytų sveikatos priežiūros ir būtinųjų paslaugų teikimo priemones; stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms.

Paskelbus 3-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, Šiaulių rajon ASPĮ, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono  pedagoginė psichologinė tarnyba

 

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

62. Teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą Lietuvoje ir savivaldybėje.

Paskelbus 3-ąjį etapą

 

NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija, ESK, Šiaulių rajono VSB, Šiaulių rajono ASPĮ

PEREINAMASIS LAIKOTARPIS

4-asis etapas.

 

Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja

 

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

63. Atlikti gripo poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą savivaldybės lygiu remiantis pasirengimo gripo pandemijai plano įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai.

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių  departamentas

 

 

64. Teikti siūlymus savivaldybės institucijoms dėl pasirengimo gripo pandemijai priemonių tobulinimo.

 

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas

65. Numatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai.

Paskelbus 4-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS

66. Atnaujinti planinių sveikatos paslaugų teikimą.

Paskelbus 4-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK

67. Peržiūrėti ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį.

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

ASPĮ, kitos gyvybiškai svarbios įstaigos, NVSC Šiaulių departamentas, Savivaldybės administracija

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA

68. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros ir ne sveikatos priežiūros įstaigų.

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Šiaulių departamentas, Šiaulių rajono ASPĮ, Šiaulių rajono VSB

 

 

___________________________________

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

2 priedas

 

ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ GALIMYBĖS APTARNAUTI SERGANČIUS ŠIAULIŲ RAJONO GYVENTOJUS GRIPO PANDEMIJOS METU

 

ASPĮ pavadinimas

Adresas

Atsakingas asmuo

Kontaktinis telefonas, el. paštas

Pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigos

 

Viešoji įstaiga Šiaulių rajono pirminės sveikatos priežiūros centras

J. Basanavičiaus g. 6

LT-81183 Kuršėnai, Šiaulių r.

Vilma Plaušinaitienė

 

+370 678 47 147

El. p. info@siauliurpspc.lt

Viešoji įstaiga Šiaulių rajono Gruzdžių ambulatorija

 

S. Dariaus ir S. Girėno g. 19A,

Gruzdžių mstl., Šiaulių rajonas

Zita Jablonskienė

 

+370 686 70 204

El. p. gruzd.ambulat@gmail.com

UAB „Medicinos namai“

J. Basanavičiaus g. 8-12, Kuršėnai, Šiaulių rajonas

Arvydas Lembutis

+370 612 82 807

Arvydas.lembutis@medicinosnamai.lt

Stacionarios sveikatos priežiūros įstaigos

 

Viešoji įstaiga Respublikinė Šiaulių ligoninė

 

V. Kudirkos g. 99,

LT-76321 Šiauliai

Viešosios įstaigos Respublikinės Šiaulių ligoninės direktoriaus pavaduotojas medicinai  Gintaras Kramilius

 

Tel. (8 41) 52 51 66

+370 686 70 558

El. p. info@siauliuligonine.lt

 

Stacionarinės palaikomojo gydymo ir socialinės globos įstaigos, kuriose gripo pandemijos laikotarpiu galėtų būti teikiamos stacionarinės paslaugos

 

Viešoji įstaiga Kuršėnų ligoninė

 

J. Basanavičiaus g. 10,

LT-81183 Kuršėnai, Šiaulių r.

Renata Noreikaitė

 

Tel. (8 41) 58 14 51

El. p. info@kursenai-medicina.lt

 

_________

 

 

 

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

3 priedas

 

ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE VEIKIANČIŲ ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ, KURIŲ VEIKLOS TĘSTINUMAS IR FUNKCIJŲ VYKDYMAS YRA GYVYBIŠKAI SVARBUS SIEKIANT UŽTIKRINTI VIEŠĄJĮ SAUGUMĄ IR PATENKINTI BŪTINUOSIUS VISUOMENĖS POREIKIUS, SĄRAŠAS

 

1.  UAB „Kuršėnų vandenys“

2.  AB „Šiaulių energija“

3.  UAB Kuršėnų autobusų parkas

4. UAB Kuršėnų komunalinis ūkis

5.  Šiaulių rajono savivaldybė (administracija, ESOC, ESK)

6.  Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Šiaulių rajono policijos komisariatas

7.  Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos  Šiaulių priešgaisrinės gelbėjimo valdybos Šiaulių priešgaisrinė gelbėjimo tarnybos Kuršėnų ugniagesių komanda

8.   Šiaulių rajono savivaldybės priešgaisrinė tarnyba

9.   Viešoji įstaiga Kuršėnų ligoninė

10. Viešoji įstaiga Šiaulių rajono pirminės sveikatos priežiūros centras

11. Viešoji įstaiga Šiaulių rajono Gruzdžių ambulatorija

12. UAB „Medicinos namai“ (Kuršėnų klinika)

13. Viešoji įstaiga Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centras

 

14.  Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Šiaulių departamento Šiaulių skyrius

15.  Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Šiaulių valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

16. Degalinės

17. Socialinių paslaugų įstaigos

____________________

 

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

4 priedas

 

ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGOS, KURIOS SKIEPYS PANDEMINIO GRIPO VAKCINA PANDEMIJOS METU ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE

 

Eil. Nr.

ASPĮ pavadinimas,

vadovo vardas, pavardė

Adresas

Telefonas, el. pašto adresas

ASPĮ aptarnaujamų (prisirašiusių) pacientų skaičius

ASPĮ dirbančių gydytojų skaičius

1.

UAB „Medicinos namai“, Mindaugas Jakubauskas

J. Basanavičiaus g. 8-12, Kuršėnai, Šiaulių rajonas

8 612 24 111, kursenai@medicinosnamai.lt

5502

5

2.

VšĮ Šiaulių rajono Gruzdžių ambulatorija,

direktorė Zita Jablonskienė

S. Dariaus ir S. Girėno g. 19A, Gruzdžiai, Šiaulių r.

(8 41) 372 331, mob. 8 686 70 204

gruzd.ambulat@

gmail.com

1462

2

3.

Viešoji įstaiga Šiaulių rajono pirminės sveikatos priežiūros centras

 

 

 

J. Basanavičiaus g. 6

Kuršėnai, Šiaulių r.

+370 678 47 147

El. p. info@siauliurpspc.lt

16791

11

Iš viso:

 

18

 

____________________________

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

5 priedas

 

POVEIKIO VISUOMENĖS SVEIKATAI ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE

TEORINIAI PASKAIČIAVIMAI

 

 

Pavadinimas

Gyventojų skaičius

Susirgimų dažnis

(30%)

Klinikinių konsultacijų apimtys

(50%)

Hospitalizacijų apimtys

(1%)

Intensyviosios priežiūros apimtys (15%)

Mirštamumo rodiklis (0,37%)

Šiaulių rajono

savivaldybė

41 493

12 448

6 224

125

19

46

 

PASTABA. Paskaičiavimai atlikti atsižvelgiant į Europos Komisijos komunikatą Tarybai, Europos Parlamentui, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui (KOM (2005) 607 galutinis dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos Bendrijoje.

 

 

 

____________________

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

6 priedas

 

GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS PRIEMONĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gripo profilaktikos ir kontrolės priemonės:

1.1. darbuotojų informavimas gripo profilaktikos ir kontrolės klausimais;

1.2. darbuotojų skiepijimas sezoninio ir pandeminio gripo vakcina;

1.3. gripo profilaktika antivirusiniais vaistais.

 

II SKYRIUS

DARBUOTOJŲ INFORMAVIMAS GRIPO PROFILAKTIKOS

IR KONTROLĖS KLAUSIMAIS

 

2. Darbuotojai turi būti supažindinti su įmonių, įstaigų (toliau – Subjekto) pasirengimo gripo pandemijai planu.

3. Darbuotojai turi žinoti gripo plitimo būdus ir apsisaugojimo nuo gripo plitimo priemones.

4. Darbuotojai turi būti skatinami skiepytis nuo sezoninio gripo, o kai įmanoma – ir nuo pandeminio gripo.

5. Į komandiruotes vykstantiems darbuotojams rekomenduotina žinoti gripo epidemiologinę situaciją tose šalyse ar vietovėse, į kurias vykstama.

6. Darbuotojai turi būti raginami darbo vietose turėti asmens higienos reikmenų (servetėlių, priemonių rankoms plauti).

7. Skelbimams skirtose ir kitose darbuotojams ir lankytojams gerai matomose vietose rekomenduojama pateikti atmintines, kitokios rašytinės ar vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo prevencijos klausimais.

8. Darbuotojai taip pat turi būti informuoti, kaip elgtis susirgus gripu, ir turėti atmintines.

9. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatyti asmenys, atsakingi už darbuotojų informavimą pasirengimo klausimais.

10. Informavimo apie gripo epidemiologinę situaciją šalyse ir vietovėse, į kurias vyksta komandiruojami Subjekto darbuotojai, klausimais rekomenduojama kreiptis į Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centrą.

 

III SKYRIUS

DARBUOTOJŲ SKIEPIJIMAS SEZONINIO IR PANDEMINIO GRIPO VAKCINA

 

11. Skiepijimas pandeminio gripo vakcina – svarbi prevencijos priemonė, tačiau šiuolaikinės technologijos leistų pagaminti pakankamą pandeminio gripo vakcinos kiekį ne anksčiau kaip per šešis mėnesius.

12. Yra tikimybė, jog net pradėjus pandeminės vakcinos gamybą šalys, kurios pačios negamina vakcinų, negalės gauti vakcinos pirmosios pandemijos bangos metu dėl to, kad vakcinos gamybos įmonių pajėgumai riboti.

13. Skiepijimas sezonine gripo vakcina sumažina dvigubos (sezoninio ir pandeminio gripo viruso atmainos sukeltos) infekcijos galimybę. Įrodyta, kad skiepijimas sezonine gripo vakcina mažina sveikatos priežiūros ir laikinojo nedarbingumo išlaidas, gripo komplikacijų skaičių. Todėl tikslinga skatinti darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina.

14. Subjektai sudaro ir kasmet iki rugsėjo mėnesio atnaujina darbuotojų, sutinkančių skiepytis nuo sezoninio ir pandeminio gripo, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).

15. Rekomenduojama iš anksto sudaryti su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis sutartis dėl darbuotojų skiepijimo Subjekto lėšomis.

 

IV SKYRIUS

GRIPO PROFILAKTIKA ANTIVIRUSINIAIS VAISTAIS

 

16. Gripo profilaktika antivirusiniais vaistais paprastai taikoma asmenims, kurių dėl alergijos gripo vakcinai ar kitų priežasčių negalima paskiepyti, taip pat asmenims, kurie priklauso šioms grupėms:

16.1. medicinos pagalbą teikiantys darbuotojai, turėję ar galintys turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;

16.2. suaugusieji ir vyresni nei 6 mėn. vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, medžiagų apykaitos arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;

16.3. vyresni nei 6 mėn. vaikai, nuolat vartojantys aspiriną;

16.4. asmenys, slaugomi globos ir slaugos įstaigose, bei šių įstaigų darbuotojai;

16.5. 65 m. ir vyresni asmenys;

16.6. darbuotojai, kuriems pasireiškė gripo požymiai (socialiniai darbuotojai ir būtinuosius poreikius užtikrinančių įstaigų – energijos (elektros ir šilumos), geriamojo vandens tiekimo, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, policijos patrulinių tarnybų – darbuotojai);

16.7. Nėščiosios.

17. Subjektai, pageidaujantys savo lėšomis įsigyti darbuotojų profilaktikai skiriamų antivirusinių vaistų, sudaro darbuotojų, kurie sutinka, kad jiems ši profilaktika būtų taikoma, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).

18. Esant galimybei, Subjektai kaupia savo darbuotojų profilaktikai skirtų antivirusinių vaistų atsargas.

19. Dėl vaistų vartojimo gripo profilaktikai būtina pasitarti su gydytoju arba vaistininku.

 

 

_____________________

 

 

Šiaulių rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

7 priedas

 

GRIPO VIRUSO PLITIMĄ RIBOJANČIOS PRIEMONĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gripo viruso plitimą ribojančios priemonės:

1.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos laikymasis;

1.2. saugaus atstumo laikymasis;

1.3. asmeninių apsaugos priemonių naudojimas;

1.4. tinkamas elgesys susirgus gripu.

 

II SKYRIUS

KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS

 

2. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).

3. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.

4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena – paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.

5. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:

5.1. kosint ar čiaudint, būtina užsidengti burną ar nosį su nosine (geriau vienkartine), nusisukti;

5.2. jei nosinės nėra – kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną).

5.3. neužsidengti burnos ar nosies delnu;

5.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;

5.5. nekosėti ir nečiaudėti kitų žmonių draugijoje – išeiti į kitą vietą;

5.6. neiškvėpti oro į kito žmogaus pusę;

5.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;

5.8. sveikas asmuo, atsidūręs kito asmens kosėjimo ar čiaudėjimo zonoje, turėtų nuo jo pasitraukti, trumpam sulaikyti kvėpavimą.

6. Rankų higienos taisyklės:

6.1. plauti rankas kuo dažniau;

6.2. plauti rankas prieš valgį;

6.3. plauti rankas palietus galimai užkrėstą daiktą;

6.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;

6.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;

6.6. palietus galimai užkrėstą daiktą, neliesti rankomis savo nosies ar burnos, netrinti akių;

6.7. jei rankos suterštos kvėpavimo takų išskyromis, jos plaunamos muilu ir vandeniu;

6.8. jei nėra galimybės nusiplauti rankų, jas galima valyti rankų antiseptiku.

7. Įstaigoje prie kriauklių (praustuvų) turi būti rankų plovimo priemonių.

8. Kuo dažniau vėdinti ir valyti patalpas.

 

III SKYRIUS

SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS

 

9. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.

10. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.

11. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.

12. Rekomenduojama darbo vietose užtikrinti saugų atstumą, o nesant galimybės, naudoti atitvarų sieneles.

 

IV SKYRIUS

INDIVIDUALIŲJŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ NAUDOJIMAS

 

13. Individualiosios apsaugos priemonės gripo pandemijos metu naudojamos vadovaujantis Rekomendacijų 7.5 punkte nurodytu teisės aktu.

14. Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu, ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems Subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir (ar) čiaudintys asmenys dėvėtų nosį ir burną dengiančias asmens apsaugos priemones.

15. Subjektų, kurios būtinos viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės – LST EN 14683 reikalavimus.

16. Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.

17. Subjektai privalo turėti tokį individualiųjų apsaugos priemonių kiekį, kad jų užtektų visiems darbuotojams, kuriems jas būtina turėti pagal atliekamo darbo pobūdį. Turimų individualiųjų apsaugos priemonių sąrašas pridedamas prie plano.

 

V SKYRIUS

TINKAMAS ELGESYS SUSIRGUS GRIPU

 

18. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.

19. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:

19.1. likti namuose iki gripo simptomų pabaigos, laikytis lovos režimo;

19.2. vartoti daug skysčių (vengti turinčių alkoholio, kofeino);

19.3. nerūkyti;

19.4. nepriimti svečių;

19.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);

19.6. turėti paracetamolio ar kitų vaistų, kurių sudėtyje yra acetominofeno;

19.7. dažnai vėdinti ir valyti patalpas.

20. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:

20.1. nebūtina mažinti temperatūros vaistais, kai ji yra mažesnė nei 39 °C;

20.2. karščiuojant netikslinga stipriai apsikloti, tai sumažina kūno šilumos apykaitą;

20.3. aspiriną (acetilsalicilo rūgštį) karščiuojant vartoti nerekomenduojama;

20.4. temperatūrai mažinti siūlytina vartoti vaistus, kurių sudėtyje yra acetominofeno (paracetamolį ar panašius).

21. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:

21.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena;

21.2. ligonio šeimos nariai ar lankytojai po kontakto su juo turi nusiplauti rankas;

21.3. ligonis turi naudotis atskirais valgymo ir gėrimo reikmenimis.

22. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4–5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.

23. Dėl skubiosios medicinos pagalbos patartina kreiptis atsiradus krūtinės skausmui, dusuliui, stipriam vėmimui, sąmonės sutrikimams ar kitiems pavojingiems požymiams.

 

__________________________