Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-346, LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1113 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-347 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-348
2017 m. birželio 28 d. Nr. 505
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. balandžio 5 d. sprendimo Nr. SV-S-189 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3–5 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-346 (toliau ‒ Įstatymo projektas Nr. XIIIP-346), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį patikslinti pagal šias pastabas:
1.1. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIIP-346 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (toliau ‒ keičiamas įstatymas) 20 straipsnio 2 dalies 16 punkte vietoj teikiamos nuorodos į Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymą nustatyti konkrečias funkcijas, kurios pagal šį įstatymą nėra priskiriamos merui ir kurias turi įgyvendinti biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas asmuo.
1.2. Siekiant aiškumo ir teisės akto vientisumo, Įstatymo projekte Nr. XIIIP-346 turėtų būti vienodai nurodomi asmenys, kuriems pavedama atlikti mero pareigas, – „mero pareigas laikinai einantis savivaldybės tarybos narys“ ar „mero pavaduotojas“. Pažymėtina, kad Įstatymo projekto Nr. XIIIP-346 2 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad kai meras negali eiti pareigų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovus siųsti į komandiruotes ir suteikti jiems atostogas iki 14 dienų gali mero pavaduotojas, tačiau keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 16 punkte yra numatyta, kad kitas funkcijas, susijusias su įstaigų vadovų darbo santykiais, Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka įgyvendina pats meras arba šio įstatymo nustatytais atvejais mero pareigas laikinai einantis savivaldybės tarybos narys. Be to, pagal keičiamo įstatymo 20 straipsnio 8 dalyje įtvirtintą išimtį dėl atvejų, kai meras negali eiti pareigų ir mero pavaduotojas ar laikinai mero pareigas einantis savivaldybės tarybos narys atlieka mero pareigas, mero pavaduotojui nepavedama atlikti keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 16 ir 17 punktuose nustatytų mero pareigų, susijusių su biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų vadovų darbo santykiais. Siūlytina suderinti nurodytas nuostatas tarpusavyje.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-347 ir Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-348.
3. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį į tai, kad:
3.1. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. vasario 11 d. sprendime konstatavo: „Kitaip vertintina tai, kokios yra įstatymų leidėjo diskrecijos ribos įstatymu nustatant, kas (savivaldybių tarybos ar joms atskaitingi vykdomieji organai) turi teisę priimti sprendimus dėl savivaldybių įstaigų, įmonių vadovų skyrimo, šių įstaigų, įmonių priežiūros. Šiose srityse įstatymų leidėjas turi diskreciją nustatyti, kad šiuos sprendimus priima savivaldybių tarybos, kad juos priima savivaldybių taryboms atskaitingi vykdomieji organai arba kad šiuos sprendimus priima savivaldybių tarybos, bet jos gali teisę priimti tokius sprendimus perduoti savivaldybių taryboms atskaitingiems vykdomiesiems organams; šiuo atveju savivaldybių tarybų įgaliojimai minėtas teises perduoti savivaldybių taryboms atskaitingiems vykdomiesiems organams turi būti tiesiogiai nurodyti įstatyme.“ Todėl, siekiant teisinio aiškumo, Įstatymo projekte Nr. XIIIP-346 siūlomą teisinį reguliavimą būtų tikslinga svarstyti, įvertinus jo konstitucingumą Lietuvos Respublikos Seimo statute nustatyta tvarka.
3.2. Siekiant įstatymų suderinamumo, kartu turėtų būti keičiamas ir Lietuvos Respublikos profesionaliojo scenos meno įstatymas, kuriame nustatytas kitoks, nei siūloma nustatyti Įstatymo projekte Nr. XIIIP-346, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-347 ir Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-348, biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina savivaldybių tarybos, vadovų skyrimo į pareigas, atleidimo iš pareigų ir jų darbo santykių teisinis reguliavimas. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos profesionaliojo scenos meno įstatymo 11 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija priima sprendimą nacionalinio, valstybinio ar savivaldybės teatro ar koncertinės įstaigos vadovą atleisti iš pareigų, o 13 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad sprendimą dėl leidimo įstaigos vadovui dirbti kitą darbą priima savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas jo nustatyta tvarka.