Pasvalio rajono savivaldybės administracijos
direktorius
įsakymas
Dėl PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO patvirtinimo
2023 m. kovo 7 d. Nr. DV-214
Pasvalys
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi, vykdydamas Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-889 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais):
2. Nustatau, kad įsakymas:
Įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Pasvalio rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus
2023 m. kovo 7 d. įsakymu Nr. DV-214
PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO
GRIPO PANDEMIJAI PLANAS
1. Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planas (toliau – Planas) yra strateginis planavimo dokumentas, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai tikslą ir uždavinius, įgyvendinamas priemones ir jų vertinimo kriterijus.
2. Planas parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymą Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymą Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. liepos 1 d. įsakymą Nr. V-536 „Dėl sezoninio gripo bei gripo, sukelto naujo viruso potipio (pandeminio gripo), diagnostikos, gydymo ir profilaktikos antivirusiniais vaistais metodikų patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymą Nr. V-31 „Dėl Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais) bei kitus teisės aktus, reglamentuojančius pasirengimą gripo pandemijai.
3. Plano tikslas – įgyvendinti Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), nustatytą ketvirtojo tikslo „Užtikrinti kokybišką ir efektyvią sveikatos priežiūrą, orientuotą į gyventojų poreikius“ šeštąjį uždavinį „Užtikrinti sveikatos priežiūrą krizių ir ekstremalių situacijų atvejais“ ir Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2016–2023 metų plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. 1291 „Dėl Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2016–2023 metų plėtros programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), trečiojo tikslo „Užtikrinti visuomenės sveikatos priežiūros sistemos tvarumą“ antrąjį uždavinį „Gerinti visuomenės sveikatos priežiūros sistemos valdymą“.
4. Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:
4.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;
4.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas;
4.4. valstybės valdymas – gali sutrikti valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones;
4.5. švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai;
5. Dėl Plano 4.1–4.6 papunkčiuose nurodytų poveikio krypčių pasirengti gripo pandemijai turėtų visi sektoriai, ypač didelį dėmesį skiriant priemonėms, kurios užtikrina nepertraukiamą būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimą.
6. Planas pagal gripo pandemijos etapus reglamentuoja asmens, visuomenės sveikatos įstaigų bei kitų gyvybiškai svarbių įstaigų veiksmus. Visos socialinės ir kitos gyvybiškai svarbios tarnybos (komunalinės, priešgaisrinės apsaugos, teisėsaugos ir kt.) privalo užtikrinti paslaugų teikimą, vadovaujantis parengtais ir patvirtintais įstaigų ekstremalių situacijų valdymo planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu, būtinų priešepideminių priemonių taikymą, asmens apsaugos priemonių atsargų užtikrinimą ir kt. (Plano 2 priedas).
7. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, vykdydamas gripo ((A(H5N1) ir kitų naujų gripo viruso atmainų) infekcijos epizootologinę priežiūrą, bendradarbiauja su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Panevėžio departamento Pasvalio skyriumi (toliau – NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius), teikia informaciją apie paukščių ir kitų naujų gripo viruso atmainų epizootinę situaciją, pasirengimą galimam gripo protrūkiui gyvūnų tarpe, likviduoja susiformavusius protrūkius, informuoja visuomenę per visuomenės informavimo priemones Pasvalio rajono lygiu.
8. Suaugę Pasvalio rajono miesto gyventojai, sergantys pandeminiu gripu, hospitalizuojami VšĮ Pasvalio ligoninėje (esant dideliam sergančiųjų skaičiui, ligoniai nukreipiami į VšĮ Respublikinę Panevėžio ligoninę). Galimybė stacionarizuoti sergančius pandeminiu gripu ligonius minėtose įstaigoje turi būti suderinta iš anksto su atsakingais asmenimis, už tai atsakinga siunčianti sveikatos priežiūros įstaiga.
9. Skiepijimai pandeminio gripo vakcina atliekami Pasvalio rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigose, turinčiose licenciją vykdyti šią veiklą.
10. Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Pasvalio rajono savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią (pasirengimo gripo pandemijai priemonių planas pateiktas Plano 1 priede). Plano vykdymas yra neterminuotas.
11. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatomas sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimas bei priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti gripo pandemijos metu, esant dideliam sergančių asmenų skaičiui.
Pasvalio rajono savivaldybės administracijos direktorius, kitų valstybinių institucijų ir įstaigų vadovai paskiria darbuotojus, atsakingus už informacijos apie būtinąsias gripo profilaktikos priemones, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką gripo pandemijos metu.
12. NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius atsakingas už sergamumo gripu duomenų registravimą ir apskaitą bei informacijos apie epidemiologinę gripo pandemijos situaciją Pasvalio rajone teikimą teisės aktų nustatyta tvarka bei visoms suinteresuotoms institucijoms.
13. Visuomenės informavimui apie gripo pandemiją turi būti panaudotos visos įmanomos informavimo priemonės ir šaltiniai (televizija, radijas, spauda, internetas ir t. t.).
14. Šis Planas yra Pasvalio rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plano dalis.
15. Gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos (toliau – ŪVKTI) pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius. Gripo svarbą lemia tai, kad jis sukelia sunkias komplikacijas ar net mirtį.
16. Gripo sezonas – periodas, įprastai trunkantis nuo 40-osios kalendorinės metų savaitės iki 20- osios kitų metų kalendorinės savaitės. Šiuo laikotarpiu Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (toliau – NVSC) specialistai atidžiai stebi sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklius, atsižvelgdami į juos siūlo savivaldybėms skelbti epidemijas, vertina sergamumo dinamiką, hospitalizacijos rodiklius, taiko užkrečiamųjų ligų valdymo priemones.
17. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 proc. gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 30 tūkst. gripo ir 500 tūkst. ŪVKTI atvejų (1 lentelė).
1 lentelė. Lietuvos gyventojų susirgimų gripu ir ŪVKTI skaičius gripo sezonų metu
Susirgimų sk. |
Gripo sezonas |
||||
|
2017/2018 m. |
2018/2019 m. |
2019/2020 m. |
2020/2021 m. |
2021/2022 m. |
Gripas |
57759 |
49661 |
16218 |
302 |
6032 |
ŪVKTI |
696648 |
641694 |
464152 |
228753 |
560163 |
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro duomenys
18. 2021–2022 m. sezonu Lietuvoje buvo registruota net 20 kartų daugiau gripo atvejų ir 2,4 karto ŪVKTI atvejų, lyginant su 2020–2021 m. sezonu. Tokį skirtumą lėmė praeitą sezoną nepalanki COVID-19 ligos epideminė situacija ir jos metu taikomos infekcijos plitimo ribojimo priemonės, kurios turėjo įtakos sergamumui visomis užkrečiamosiomis ligomis.
19. 2020–2021 m. gripo sezoną buvo itin apribotas socialinis gyvenimas, žmonės mažiau bendravo, mokėsi ir dirbo nuotoliniu būdu, laikėsi prevencijos priemonių, todėl mažas sergamumas buvo registruojamas ne tik Lietuvoje, tačiau ir visoje Europoje. Šis gripo sezonas buvo panašus į įprastus, iki pandemijos buvusius, gripo sezonus. Tai galima sieti su palaipsniui atšauktomis ir švelnintomis COVID-19 pandemijos valdymo priemonėmis.
20. 2021–2022 m. gripo sezoną didžiausias sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis buvo užfiksuotas vasario mėn. (5-tą šių metų savaitę), kuomet jis siekė 94,5 atvejo 10 tūkst. gyventojų, praėjusį (2020– 2021 m.) gripo sezoną Lietuvoje didžiausias sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis buvo pasiektas gruodį (2020 m. 50-ą savaitę), kai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis siekė 39,9 atvejo 10 tūkst. gyventojų (1 pav.). Gripu ir ŪVKTI dažniau serga vaikai. Šį sezoną vaikai sudarė 69,6 proc. visų susirgusiųjų gripu (4196 atvejai) ir 46,1 proc. visų susirgusiųjų ŪVKTI (258166 atvejai).
21. Lietuvoje gripo epidemijos skelbiamos savivaldybėse. Epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ŪVKTI atvejų.
22. Lietuvoje įprastą gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. Lietuvoje yra daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų).
23. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo sukeliamą naštą gyventojų sveikatai bei šalies ūkiui. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo yra ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad skiepytų asmenų grupėje 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.
24. Gripo pandemijos poveikio masto ir stiprumo sumažinimui pasiekti numatomi šie veiksmai:
24.1. užtikrinti veiksmingą gripo epidemiologinę priežiūrą, bendradarbiaujant su NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyriumi;
24.2. bendradarbiauti su Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Panevėžio departamento Pasvalio skyriumi;
24.3. užtikrinti aprūpinimą medicininėmis ir nemedicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą;
Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
1 priedas
PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANAS
Etapas |
Veiksmai |
Vykdymo terminas |
Vykdytojai |
1 |
2 |
3 |
4 |
TARPPANDEMINIS PERIODAS
1-asis etapas.
Naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams. |
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS |
||
1. Parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus – civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planų sudedamąsias dalis arba priedus ir juose nurodyti institucijas, pagal kompetenciją apibrėžti jų atsakomybę ir funkcijas, rengiantis gripo pandemijai ir jos metu. |
Kasmet |
Pasvalio rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija), Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Panevėžio departamento Pasvalio skyrius (toliau – NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius), Pasvalio rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ) |
|
2. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai. |
Nuolat |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
3. Pagal kompetenciją organizuoti ir (ar) dalyvauti įvairaus tipo pratybose, skirtose pasirengti gripo pandemijai, remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai. |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ, kitos įstaigos |
|
4. Parengti ir reguliariai atnaujinti savivaldybės svarbiausių tarnybų, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus). |
|
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
5. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų peržiūrėti sukauptas), atsargas pagal Sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą, numatyti jų paskirstymą (aprūpinti ASPĮ), atsiradus tokiam poreikiui. |
Kasmet |
Savivaldybės administracija |
|
6. Numatyti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų personalą, kuris bus mobilizuotas dirbti nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje, ir iš anksto reguliariai jį mokyti. |
Kasmet |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ, Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras (toliau – VSB), kitos įstaigos |
|
7. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, esant išteklių ir pajėgų trūkumui, planuoti jų šalinimą. |
|
Savivaldybės administracija, ASPĮ |
|
SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS |
|||
8. Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą, ją periodiškai vertinti ir tobulinti, siekiant išsiaiškinti šių ligų protrūkius ir užtikrinti institucijų bendradarbiavimą. |
Nuolat |
ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
9. Sustiprinti ir koordinuoti nacionalinę gripo epidemiologinę priežiūrą žmonių ir gyvūnų populiacijoje naujo gripo viruso potipiui nustatyti. Organizuoti ir koordinuoti paukščių gripo priežiūrą tarp gyvūnų siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo paukščių gripo virusus. Analizuoti paukščių gripo epizootinę situaciją pasaulyje ir Europoje, siekiant laiku ir tinkamai organizuoti paukščių gripo tarp gyvūnų prevencijos ir kontrolės priemones. |
Atsiradus atitinkamai situacijai |
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Panevėžio departamento Pasvalio skyrius (toliau – VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius)
|
|
10. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus. |
Pagal poreikį |
ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
11. Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse, peržiūrėti ir atitinkamai koreguoti pasirengimo gripo pandemijai priemonių planuose numatytas priemones. |
Gavus informaciją |
Savivaldybės administracija, ASPĮ, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai |
|
12. Vadovautis Europos Komisijos, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; atitinkamai koreguoti nacionaliniame, administracinių teritorijų ir valstybės institucijų ir įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatytas priemones |
|
Savivaldybės administracija, ASPĮ |
|
13. Teikti informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją ASPĮ, kitoms valstybės valdymo institucijoms, įstaigoms, žiniasklaidai. |
Nuolat |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ASPĮ, VSB
|
|
PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS |
|||
14. Peržiūrėti ir prireikus atnaujinti dokumentus, reglamentuojančius pandeminio gripo skiepų naudojimą. |
Pagal poreikį |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
15. Užtikrinti rizikos grupių asmenų skiepijimą, siekiant panaudoti visas valstybės lėšomis įsigytas sezoninio gripo vakcinas. |
Gripo sezono metu |
ASPĮ |
|
16. Įvertinti pandeminio gripo vakcinų poreikį pagal ASPĮ ir gyvybiškai svarbių tarnybų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, pateiktus duomenis |
Kasmet |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
17. Užtikrinti gyvybiškai svarbių tarnybų darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina darbdavio lėšomis |
Kasmet |
Gyvybiškai svarbios įstaigos, ASPĮ |
|
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS |
|||
18. Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai. |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
19. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai esant dideliam ligonių srautui. |
Esant ekstremaliai situacijai |
Savivaldybės administracija, Pasvalio rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisija (toliau – ESK), ASPĮ
|
|
20. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis |
Nuolat |
ASPĮ |
|
21. Rinkti sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenis, vertinti dinamiką. |
Nuolat |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ASPĮ |
|
22. Rekomenduoti Mokyklų vadovams laikiną ugdymo proceso veiklos nutraukimą, jeigu dėl ligos nelanko pamokų 50 proc. ir daugiau mokinių (priešepideminiu laikotarpiu). Rekomenduoti ugdymo proceso veiklą vykdyti nuotoliniu būdu, jeigu dėl gripo ir ŪVKTI nelanko daugiau nei 20 proc. mokinių (esant paskelbtai gripo pandemijai). |
Gripo sezono metu |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ugdymo įstaigų vadovai |
|
23. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią. |
Gripo sezono metu |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
24. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų. |
Gripo sezono metu |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija |
|
25. Riboti ligonių ir globotinių lankymą gripo epidemijos metu. |
Gripo sezono metu |
Savivaldybės administracija, ASPĮ, Socialinės globos įstaigos |
|
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA |
|||
26. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms) skirtingais pandemijos etapais. |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius
|
|
27. Informacijos apie gripo pandemiją, epidemiologinę situaciją, prevencines priemones ir kt. rengimas bei teikimas visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VSB, ASPĮ |
|
|
28. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės ir nacionaliniu lygiu. |
Pagal poreikį
|
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
29. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui. |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius
|
|
2-asis etapas.
Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms.
|
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
||
30. Užtikrinti ASPĮ ir kitų tarnybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo potipio sukeltą gripo atvejį. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
31. Įvertinti ASPĮ pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir jų veiksmingumą. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
32. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
33. Organizuoti stalo pratybas pagal parengtus pasirengimo gripo pandemijai planus ir remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
34. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
35. Stiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą savivaldybėje |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
36. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija |
|
PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
37. Kaupti antivirusinių vaistų, vakcinų, asmeninių apsaugos priemonių atsargas. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
ASPĮ |
|
38. Įvertinti antivirusinių vaistų poreikį savivaldybėje, prioritetinių grupių sąrašus. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
39. Teikti rekomendacijas keliautojams, siekiant mažinti užsikrėtimo paukščių gripu riziką. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
40. Užtikrinti paukščių gripo protrūkių prevencijos, kontrolės ir likvidavimo priemones bei jų taikymą paukščių populiacijoje. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
41. Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
42. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
43. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
44. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas ASPĮ, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui, vykdyti infekcijų kontrolės priemones. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
45. Vertinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
46. Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
47. Skelbti Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
VSB, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ASPĮ |
|
48. Keistis informacija tarp sveikatos ir priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės lygiu. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VSB, ASPĮ |
|
49. Teikti sveikatos priežiūros specialistams ir visuomenei Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą informaciją apie riziką žmonėms dėl sezoninio gripo ir paukščių gripo plitimo. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
VSB, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija |
|
3-iasis etapas. Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje
|
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
||
50. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, ir numatyti jų poreikį. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ASPĮ |
|
51. Taikyti ir koordinuoti priemones, numatytas pasirengimo gripo pandemijai plane – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosiose dalyse arba jų prieduose. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
52. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijų bangoms. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
ASPĮ, Savivaldybės administracija, ESK |
|
SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
53. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią kitą gripo pandemijos bangą. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
54. Stebėti galimus pandeminio gripo epidemiologinius, virusologinius ir klinikinius pokyčius. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
55. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį, sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
ASPĮ, Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
56. Aktyvėjant ir plintant pandeminiam gripui, koreguoti epidemiologinės priežiūros sistemą. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
57. Koordinuoti sveikatos sektoriaus ir kitų žinybų veiklą, nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us). |
Nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą susirgimą |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
58. Įvertinti antivirusinių vaistų ir vakcinų atsargas, jų tinkamumą, paskirstymą, pervežimo ir tiekimo tvarką. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
59. Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ |
|
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
60. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančių asmenų kontrolės priemones; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, tarnybos, užtikrinančios būtinuosius visuomenės poreikius, VSB, ASPĮ |
|
61. Taikyti pasirengimo gripo pandemijai plane numatytų sveikatos priežiūros ir būtinųjų paslaugų teikimo priemones; stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||
62. Teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą Lietuvoje ir savivaldybėje. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ESK, VSB, ASPĮ |
|
PEREINAMASIS LAIKOTARPIS |
|||
4-asis etapas.
Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja
|
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
||
63. Atlikti gripo poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą savivaldybės lygiu remiantis pasirengimo gripo pandemijai plano įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
64. Teikti siūlymus savivaldybės institucijoms dėl pasirengimo gripo pandemijai priemonių tobulinimo.
|
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius |
|
65. Numatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK |
|
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS |
|||
66. Atnaujinti planinių sveikatos paslaugų teikimą. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK |
|
67. Peržiūrėti ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
ASPĮ, kitos gyvybiškai svarbios įstaigos, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija |
|
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA |
|||
68. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros ir ne sveikatos priežiūros įstaigų. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ, VSB
|
___________________________________
Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
2 priedas
PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE VEIKIANČIŲ ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ SĄRAŠAS
ASPĮ pavadinimas |
Adresas |
Atsakingas asmuo |
Kontaktinis telefonas, el. paštas |
Pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigos |
|
||
VšĮ Pasvalio pirminės asmens sveikatos priežiūros centras |
Geležinkeliečių g. 70, Pasvalys |
Slaugos administratorė Irena Trinskienė
|
(8 451) 34 125 irena.trinskiene@pasvaliopaspc.lt |
UAB Inmedicus Aukštaitijos šeimos klinika |
Vilniaus g. 9, Pasvalys |
Vadovė Fausta Beleckė |
8 640 25077 info@aukstaitijosklinika.lt
|
UAB Medicinos namai šeimai |
Vytauto Didžiojo a. 2, Pasvalys |
Regiono vadovė Jurgita Sokienė |
8 650 28446 Jurgita.sokiene@medicinosnamai.lt
|
Stacionarios sveikatos priežiūros įstaigos |
|
||
VšĮ Pasvalio ligoninė |
Geležinkeliečių g. 70, Pasvalys |
Vyriausioji slaugos administratorė Teresė Minelgienė |
8 451 54142 info@pasvalioligonine.lt
|
Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
3 priedas
SUBJEKTO DARBUOTOJŲ, KURIE SIRGS PANDEMINIU GRIPU, SKAIČIAUS PROGNOZAVIMO METODIKA
1. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius prognozuojamas naudojant lentelę.
Lentelė. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius
Pandemijos savaitė |
Sergančiųjų procentas |
Sergančiųjų skaičius esant 25 % užsikrėtimo laipsniui („optimistinis“ variantas) |
Sergančiųjų skaičius esant 30 % užsikrėtimo laipsniui (labiausiai tikėtinas variantas) |
Sergančiųjų skaičius esant 35 % užsikrėtimo laipsniui („pesimistinis“ variantas) |
1 |
0,1 |
0,03 |
0,03 |
0,04 |
2 |
0,2 |
0,05 |
0,06 |
0,07 |
3 |
0,8 |
0,20 |
0,24 |
0,28 |
4 |
3,1 |
0,78 |
0,93 |
1,09 |
5 |
10,6 |
2,65 |
3,18 |
3,71 |
6 |
21,6 |
5,40 |
6,48 |
7,56 |
7 |
21,2 |
5,30 |
6,36 |
7,42 |
8 |
14,3 |
3,58 |
4,29 |
5,01 |
9 |
9,7 |
2,43 |
2,91 |
3,40 |
10 |
7,5 |
1,88 |
2,25 |
2,63 |
11 |
5,2 |
1,30 |
1,56 |
1,82 |
12 |
2,6 |
0,65 |
0,78 |
0,91 |
13 |
1,6 |
0,40 |
0,48 |
0,56 |
14 |
0,9 |
0,23 |
0,27 |
0,32 |
15 |
0,7 |
0,18 |
0,21 |
0,25 |
Iš viso: |
100 |
25 |
30 |
35 |
2. Lentelėje pateiktas sergančių darbuotojų procentas apskaičiuotas vadovaujantis Europos Komisijos komunikate Tarybai, Europos Parlamentui, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui (KOM(2005) 607 galutinis dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos bendrijoje) išdėstytomis planavimo prielaidomis, pagrįstomis ankstesnių gripo pandemijų patirtimi, ekspertų nuomone ir teoriniu modeliavimu.
3. Lentelėje pateiktos pandeminiu gripu sergančiųjų skaičiaus prognozės Subjekte, kuriame yra 100 darbuotojų. Sergančiųjų skaičius Subjekte, kuriame yra kitas darbuotojų skaičius, apskaičiuojamas padauginus lentelėje pateiktus sergančiųjų skaičius iš koeficiento, kuris gaunamas padalijus Subjekto darbuotojų skaičių iš vieno šimto.
Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
4 priedas
ANTIVIRUSINIŲ VAISTŲ PASKIRSTYMO IR VARTOJIMO STEBĖSENOS APRAŠAS
Paskelbus gripo pandemiją ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą naudoti Valstybės rezervą, Ekstremalių sveikatai situacijų centras (toliau – ESSC) organizuoja valstybės medicinos materialinių išteklių išdavimą. Antivirusiniai vaistai skiriami stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioms įstaigoms, kuriose hospitalizuojami ligoniai dėl pandeminio gripo komplikacijų:
1. Įstaigos teikia motyvuotą paraišką Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministrui, nurodydamos antivirusinių vaistų poreikį ir hospitalizuotų dėl gripo komplikacijų pacientų (vaikų ir (ar) suaugusiųjų) skaičių.
2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras priima sprendimą dėl antivirusinių vaistų skyrimo įstaigai, įsakyme dėl antivirusinių vaistų skyrimo įstaigai nurodomas skiriamų antivirusinių vaistų kiekis ir rezervas, iš kurio skiriami vaistai. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro pavedimu Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras išduoda antivirusinius vaistus įstaigai.
3. Už antivirusinių vaistų pasiėmimą, atvežimą, saugojimą, naudojimą, apskaitą ir informacijos perdavimą atsako įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo.
4. Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras antivirusinius vaistus perduoda įstaigoms, pasirašant priėmimo-perdavimo aktą, pateikus dokumentą, įrodantį asmens tapatybę, bei asmens sveikatos priežiūros įstaigos vadovo įgaliojimą pasiimti antivirusinius vaistus.
5. Įstaigos vadovas privalo iš anksto numatyti antivirusinių vaistų laikymui atitinkamą vietą (patalpą), kuri turi atitikti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. gruodžio 13 d. įsakyme Nr. V-1051 „Dėl Vaistinių preparatų laikymo ir įtraukimo į apskaitą asmens sveikatos priežiūros įstaigose tvarkos aprašo patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais) nustatytus reikalavimus, taip pat kontroliuoti, ar antivirusiniai vaistai skiriami tinkamai.
Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
5 priedas
GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS PRIEMONĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
II SKYRIUS
DARBUOTOJŲ INFORMAVIMAS GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS KLAUSIMAIS
4. Darbuotojai turi būti skatinami skiepytis nuo sezoninio gripo, o kai įmanoma – ir nuo pandeminio gripo.
5. Į komandiruotes vykstantiems darbuotojams rekomenduotina žinoti gripo epidemiologinę situaciją tose šalyse ar vietovėse, į kurias vykstama.
6. Darbuotojai turi būti raginami darbo vietose turėti asmens higienos reikmenų (veido kaukių, servetėlių, priemonių rankoms plauti).
7. Skelbimams skirtose ir kitose darbuotojams ir lankytojams gerai matomose vietose rekomenduojama pateikti atmintines, kitokios rašytinės ar vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo prevencijos klausimais.
9. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatyti asmenys, atsakingi už darbuotojų informavimą pasirengimo klausimais.
III SKYRIUS
DARBUOTOJŲ SKIEPIJIMAS SEZONINIO IR PANDEMINIO GRIPO VAKCINA
11. Skiepijimas pandeminio gripo vakcina – svarbi prevencijos priemonė, tačiau šiuolaikinės technologijos leistų pagaminti pakankamą pandeminio gripo vakcinos kiekį ne anksčiau kaip per šešis mėnesius.
12. Yra tikimybė, jog net pradėjus pandeminės vakcinos gamybą šalys, kurios pačios negamina vakcinų, negalės gauti vakcinos pirmosios pandemijos bangos metu dėl to, kad vakcinos gamybos įmonių pajėgumai riboti.
13. Skiepijimas sezonine gripo vakcina sumažina dvigubos (sezoninio ir pandeminio gripo viruso atmainos sukeltos) infekcijos galimybę. Įrodyta, kad skiepijimas sezonine gripo vakcina mažina sveikatos priežiūros ir laikinojo nedarbingumo išlaidas, gripo komplikacijų skaičių. Todėl tikslinga skatinti darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina.
14. Subjektai sudaro ir kasmet iki rugsėjo mėnesio atnaujina darbuotojų, sutinkančių skiepytis nuo sezoninio ir pandeminio gripo, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).
IV SKYRIUS
GRIPO PROFILAKTIKA ANTIVIRUSINIAIS VAISTAIS
16. Gripo profilaktika antivirusiniais vaistais paprastai taikoma asmenims, kurių dėl alergijos gripo vakcinai ar kitų priežasčių negalima paskiepyti, taip pat asmenims, kurie priklauso šioms grupėms:
16.1. medicinos pagalbą teikiantys darbuotojai, turėję ar galintys turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;
16.2. suaugusieji ir vyresni nei 6 mėn. vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, medžiagų apykaitos arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;
16.6. darbuotojai, kuriems pasireiškė gripo požymiai (socialiniai darbuotojai ir būtinuosius poreikius užtikrinančių įstaigų – energijos (elektros ir šilumos), geriamojo vandens tiekimo, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, policijos patrulinių tarnybų – darbuotojai);
17. Subjektai, pageidaujantys savo lėšomis įsigyti darbuotojų profilaktikai skiriamų antivirusinių vaistų, sudaro darbuotojų, kurie sutinka, kad jiems ši profilaktika būtų taikoma, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).
18. Esant galimybei, Subjektai kaupia savo darbuotojų profilaktikai skirtų antivirusinių vaistų atsargas.
Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
6 priedas
GRIPO VIRUSO PLITIMĄ RIBOJANČIOS PRIEMONĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
II SKYRIUS
KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS
2. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).
3. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.
4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena – paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.
5. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:
5.2. jei nosinės nėra – kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną).
5.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;
5.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;
6. Rankų higienos taisyklės:
6.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;
6.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;
III SKYRIUS
SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS
9. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.
10. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.
11. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.
IV SKYRIUS
INDIVIDUALIŲJŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ NAUDOJIMAS
13. Individualiosios apsaugos priemonės gripo pandemijos metu naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. liepos 31 d. įsakymo Nr. V-719 „Dėl Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašo patvirtinimo“ Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis.
14. Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems Subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir (ar) čiaudintys asmenys dėvėtų nosį ir burną dengiančias asmens apsaugos priemones.
15. Subjektų, kurios būtinos viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės – LST EN 14683 reikalavimus.
16. Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.
V SKYRIUS
TINKAMAS ELGESYS SUSIRGUS GRIPU
18. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos, rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.
19. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:
19.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);
20. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:
21. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:
22. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4–5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.