Pasvalio rajono savivaldybės administracijos

direktorius

 

įsakymas

Dėl PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO patvirtinimo

 

2023 m. kovo 7 d. Nr. DV-214

Pasvalys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi, vykdydamas Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-889 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais):

1Tvirtinu Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą (pridedama).

2Nustatau, kad įsakymas:

2.1.    įsigalioja kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre;

2.2.    skelbiamas Teisės aktų registre ir Pasvalio rajono savivaldybės interneto svetainėje www.pasvalys.lt.

Įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                        Povilas Balčiūnas

 


 

PATVIRTINTA

Pasvalio rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2023 m. kovo 7 d. įsakymu Nr. DV-214

 

 

PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO

GRIPO PANDEMIJAI PLANAS

 

 

1. Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planas (toliau – Planas) yra strateginis planavimo dokumentas, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai tikslą ir uždavinius, įgyvendinamas priemones ir jų vertinimo kriterijus.

2. Planas parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymą Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009  m. vasario 26 d. įsakymą Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. liepos 1 d. įsakymą Nr. V-536 „Dėl sezoninio gripo bei gripo, sukelto naujo viruso potipio (pandeminio gripo), diagnostikos, gydymo ir profilaktikos antivirusiniais vaistais metodikų patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymą Nr. V-31 „Dėl Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais) bei kitus teisės aktus, reglamentuojančius pasirengimą gripo pandemijai.

3. Plano tikslas – įgyvendinti Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), nustatytą ketvirtojo tikslo „Užtikrinti kokybišką ir efektyvią sveikatos priežiūrą, orientuotą į gyventojų poreikius“ šeštąjį uždavinį „Užtikrinti sveikatos priežiūrą krizių ir ekstremalių situacijų atvejais“ ir Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2016–2023 metų plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. 1291 „Dėl Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2016–2023 metų plėtros programos patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais), trečiojo tikslo „Užtikrinti visuomenės sveikatos priežiūros sistemos tvarumą“ antrąjį uždavinį „Gerinti visuomenės sveikatos priežiūros sistemos valdymą“.

4. Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

4.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

4.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas;

4.3. darbo rinka ir ekonomika – daugėjant sergančių gripu asmenų, gali sutrikti ūkio šakų veikla;

4.4. valstybės valdymas – gali sutrikti valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones;

4.5. švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai;

4.6. socialinis sektorius – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

5. Dėl Plano 4.1–4.6 papunkčiuose nurodytų poveikio krypčių pasirengti gripo pandemijai turėtų visi sektoriai, ypač didelį dėmesį skiriant priemonėms, kurios užtikrina nepertraukiamą būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimą.

6. Planas pagal gripo pandemijos etapus reglamentuoja asmens, visuomenės sveikatos įstaigų bei kitų gyvybiškai svarbių įstaigų veiksmus. Visos socialinės ir kitos gyvybiškai svarbios tarnybos (komunalinės, priešgaisrinės apsaugos, teisėsaugos ir kt.) privalo užtikrinti paslaugų teikimą, vadovaujantis parengtais ir patvirtintais įstaigų ekstremalių situacijų valdymo planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu, būtinų priešepideminių priemonių taikymą, asmens apsaugos priemonių atsargų užtikrinimą ir kt. (Plano 2 priedas).

7. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, vykdydamas gripo ((A(H5N1) ir kitų naujų gripo viruso atmainų) infekcijos epizootologinę priežiūrą, bendradarbiauja su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Panevėžio departamento Pasvalio skyriumi (toliau – NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius), teikia informaciją apie paukščių ir kitų naujų gripo viruso atmainų epizootinę situaciją, pasirengimą galimam gripo protrūkiui gyvūnų tarpe, likviduoja susiformavusius protrūkius, informuoja visuomenę per visuomenės informavimo priemones Pasvalio rajono lygiu.

8. Suaugę Pasvalio rajono miesto gyventojai, sergantys pandeminiu gripu, hospitalizuojami VšĮ Pasvalio ligoninėje (esant dideliam sergančiųjų skaičiui, ligoniai nukreipiami į VšĮ Respublikinę Panevėžio ligoninę). Galimybė stacionarizuoti sergančius pandeminiu gripu ligonius minėtose įstaigoje turi būti suderinta iš anksto su atsakingais asmenimis, už tai atsakinga siunčianti sveikatos priežiūros įstaiga.

9. Skiepijimai pandeminio gripo vakcina atliekami Pasvalio rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigose, turinčiose licenciją vykdyti šią veiklą.

10. Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Pasvalio rajono savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią (pasirengimo gripo pandemijai priemonių planas pateiktas Plano 1 priede). Plano vykdymas yra neterminuotas.

11. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatomas sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimas bei priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti gripo pandemijos metu, esant dideliam sergančių asmenų skaičiui.

Pasvalio rajono savivaldybės administracijos direktorius, kitų valstybinių institucijų ir įstaigų vadovai paskiria darbuotojus, atsakingus už informacijos apie būtinąsias gripo profilaktikos priemones, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką gripo pandemijos metu.

12. NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius atsakingas už sergamumo gripu duomenų registravimą ir apskaitą bei informacijos apie epidemiologinę gripo pandemijos situaciją Pasvalio rajone teikimą teisės aktų nustatyta tvarka bei visoms suinteresuotoms institucijoms.

13. Visuomenės informavimui apie gripo pandemiją turi būti panaudotos visos įmanomos informavimo priemonės ir šaltiniai (televizija, radijas, spauda, internetas ir t. t.).

14. Šis Planas yra Pasvalio rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plano dalis.

15. Gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos (toliau – ŪVKTI) pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius. Gripo svarbą lemia tai, kad jis sukelia sunkias komplikacijas ar net mirtį.

16. Gripo sezonas – periodas, įprastai trunkantis nuo 40-osios kalendorinės metų savaitės iki 20- osios kitų metų kalendorinės savaitės. Šiuo laikotarpiu Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (toliau – NVSC) specialistai atidžiai stebi sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklius, atsižvelgdami į juos siūlo savivaldybėms skelbti epidemijas, vertina sergamumo dinamiką, hospitalizacijos rodiklius, taiko užkrečiamųjų ligų valdymo priemones.

17. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 proc. gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 30 tūkst. gripo ir 500 tūkst. ŪVKTI atvejų (1 lentelė).

1 lentelė. Lietuvos gyventojų susirgimų gripu ir ŪVKTI skaičius gripo sezonų metu

 

Susirgimų sk.

Gripo sezonas

 

2017/2018 m.

2018/2019 m.

2019/2020 m.

2020/2021 m.

2021/2022 m.

Gripas

57759

49661

16218

302

6032

ŪVKTI

696648

641694

464152

228753

560163

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro duomenys

 

18. 2021–2022 m. sezonu Lietuvoje buvo registruota net 20 kartų daugiau gripo atvejų ir 2,4 karto ŪVKTI atvejų, lyginant su 2020–2021 m. sezonu. Tokį skirtumą lėmė praeitą sezoną nepalanki COVID-19 ligos epideminė situacija ir jos metu taikomos infekcijos plitimo ribojimo priemonės, kurios turėjo įtakos sergamumui visomis užkrečiamosiomis ligomis.

19. 2020–2021 m. gripo sezoną buvo itin apribotas socialinis gyvenimas, žmonės mažiau bendravo, mokėsi ir dirbo nuotoliniu būdu, laikėsi prevencijos priemonių, todėl mažas sergamumas buvo registruojamas ne tik Lietuvoje, tačiau ir visoje Europoje. Šis gripo sezonas buvo panašus į įprastus, iki pandemijos buvusius, gripo sezonus. Tai galima sieti su palaipsniui atšauktomis ir švelnintomis COVID-19 pandemijos valdymo priemonėmis.

20. 2021–2022 m. gripo sezoną didžiausias sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis buvo užfiksuotas vasario mėn. (5-tą šių metų savaitę), kuomet jis siekė 94,5 atvejo 10 tūkst. gyventojų, praėjusį (2020– 2021 m.) gripo sezoną Lietuvoje didžiausias sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis buvo pasiektas gruodį (2020 m. 50-ą savaitę), kai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis siekė 39,9 atvejo 10 tūkst. gyventojų (1 pav.). Gripu ir ŪVKTI dažniau serga vaikai. Šį sezoną vaikai sudarė 69,6 proc. visų susirgusiųjų gripu (4196 atvejai) ir 46,1 proc. visų susirgusiųjų ŪVKTI (258166 atvejai).

21. Lietuvoje gripo epidemijos skelbiamos savivaldybėse. Epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ŪVKTI atvejų.

22. Lietuvoje įprastą gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. Lietuvoje yra daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų).

23. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo sukeliamą naštą gyventojų sveikatai bei šalies ūkiui. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo yra ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad skiepytų asmenų grupėje 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.

24. Gripo pandemijos poveikio masto ir stiprumo sumažinimui pasiekti numatomi šie veiksmai:

24.1. užtikrinti veiksmingą gripo epidemiologinę priežiūrą, bendradarbiaujant su NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyriumi;

24.2. bendradarbiauti su Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Panevėžio departamento Pasvalio skyriumi;

24.3. užtikrinti aprūpinimą medicininėmis ir nemedicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą;

24.4. užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą per gripo pandemiją.

_____________________________________

 

part_d95c8af68a384e88ba889255f45455f8_end


 

Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

1 priedas

 

PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANAS

 

Etapas

Veiksmai

Vykdymo terminas

Vykdytojai

1

2

3

4

 

TARPPANDEMINIS PERIODAS

 

1-asis etapas.

 

Naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams.

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

1. Parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus – civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planų sudedamąsias dalis arba priedus ir juose nurodyti institucijas, pagal kompetenciją apibrėžti jų atsakomybę ir funkcijas, rengiantis gripo pandemijai ir jos metu.

Kasmet

Pasvalio rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija), Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Panevėžio departamento Pasvalio skyrius (toliau – NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius), Pasvalio rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ)

2. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai.

Nuolat

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

3. Pagal kompetenciją organizuoti ir (ar) dalyvauti įvairaus tipo pratybose, skirtose pasirengti gripo pandemijai, remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai.

Pagal poreikį

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ, kitos įstaigos

4. Parengti ir reguliariai atnaujinti savivaldybės svarbiausių tarnybų, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).

 

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

5. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų peržiūrėti sukauptas), atsargas pagal Sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą, numatyti jų paskirstymą (aprūpinti ASPĮ), atsiradus tokiam poreikiui.

Kasmet

Savivaldybės administracija

6. Numatyti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų personalą, kuris bus mobilizuotas dirbti nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje, ir iš anksto reguliariai jį mokyti.

Kasmet

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ, Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras (toliau – VSB), kitos įstaigos

7. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, esant išteklių ir pajėgų trūkumui, planuoti jų šalinimą.

 

Savivaldybės administracija, ASPĮ

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS

8. Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą, ją periodiškai vertinti ir tobulinti, siekiant išsiaiškinti šių ligų protrūkius ir užtikrinti institucijų bendradarbiavimą.

Nuolat

ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

9. Sustiprinti ir koordinuoti nacionalinę gripo epidemiologinę priežiūrą žmonių ir gyvūnų populiacijoje naujo gripo viruso potipiui nustatyti. Organizuoti ir koordinuoti paukščių gripo priežiūrą tarp gyvūnų siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo paukščių gripo virusus. Analizuoti paukščių gripo epizootinę situaciją pasaulyje ir Europoje, siekiant laiku ir tinkamai organizuoti paukščių gripo tarp gyvūnų prevencijos ir kontrolės priemones.

Atsiradus atitinkamai situacijai

 

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Panevėžio departamento Pasvalio skyrius (toliau VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius)

 

10. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus.

Pagal poreikį

ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

11. Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse, peržiūrėti ir atitinkamai koreguoti pasirengimo gripo pandemijai priemonių planuose numatytas priemones.

Gavus informaciją

Savivaldybės administracija, ASPĮ, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai

12. Vadovautis Europos Komisijos, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; atitinkamai koreguoti nacionaliniame, administracinių teritorijų ir valstybės institucijų ir įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatytas priemones

 

Savivaldybės administracija, ASPĮ

13. Teikti informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją ASPĮ, kitoms valstybės valdymo institucijoms, įstaigoms, žiniasklaidai.

Nuolat

 

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ASPĮ, VSB

 

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS

14. Peržiūrėti ir prireikus atnaujinti dokumentus, reglamentuojančius pandeminio gripo skiepų naudojimą.

Pagal poreikį

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

15. Užtikrinti rizikos grupių asmenų skiepijimą, siekiant panaudoti visas valstybės lėšomis įsigytas sezoninio gripo vakcinas.

Gripo sezono metu

ASPĮ

16. Įvertinti pandeminio gripo vakcinų poreikį pagal ASPĮ ir gyvybiškai svarbių tarnybų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, pateiktus duomenis

Kasmet

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

17. Užtikrinti gyvybiškai svarbių tarnybų darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina darbdavio lėšomis

Kasmet

Gyvybiškai svarbios įstaigos, ASPĮ

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS

18. Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai.

Pagal poreikį

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

19. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai esant dideliam ligonių srautui.

Esant ekstremaliai situacijai

 

Savivaldybės administracija, Pasvalio rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisija (toliau – ESK), ASPĮ

 

20. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis

Nuolat

ASPĮ

21. Rinkti sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenis, vertinti dinamiką.

Nuolat

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ASPĮ

22. Rekomenduoti Mokyklų vadovams laikiną ugdymo proceso veiklos nutraukimą, jeigu dėl ligos nelanko pamokų 50 proc. ir daugiau mokinių (priešepideminiu laikotarpiu). Rekomenduoti ugdymo proceso veiklą vykdyti nuotoliniu būdu, jeigu dėl gripo ir ŪVKTI nelanko daugiau nei 20 proc. mokinių (esant paskelbtai gripo pandemijai).

Gripo sezono metu

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ugdymo įstaigų vadovai

23. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią.

Gripo sezono metu

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

24. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų.

Gripo sezono metu

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija

25. Riboti ligonių ir globotinių lankymą gripo epidemijos metu.

Gripo sezono metu

Savivaldybės administracija, ASPĮ, Socialinės globos įstaigos

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA

26. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms) skirtingais pandemijos etapais.

Pagal poreikį

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

 

27. Informacijos apie gripo pandemiją, epidemiologinę situaciją, prevencines priemones ir kt. rengimas bei teikimas visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai

Pagal poreikį

 

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VSB, ASPĮ

 

28. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės ir nacionaliniu lygiu.

Pagal poreikį

 

 

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

29. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui.

Pagal poreikį

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

 

 

2-asis etapas.

 

Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms.

 

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

30. Užtikrinti ASPĮ ir kitų tarnybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo potipio sukeltą gripo atvejį.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

31. Įvertinti ASPĮ pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir jų veiksmingumą.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

32. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

33. Organizuoti stalo pratybas pagal parengtus pasirengimo gripo pandemijai planus ir remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

34. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

35. Stiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą savivaldybėje

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

36. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus.

Paskelbus

2-ąjį etapą

ASPĮ,  NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

37. Kaupti antivirusinių vaistų, vakcinų, asmeninių apsaugos priemonių atsargas.

Paskelbus

2-ąjį etapą

ASPĮ

38. Įvertinti antivirusinių vaistų poreikį savivaldybėje, prioritetinių grupių sąrašus.

Paskelbus

2-ąjį etapą

ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

39. Teikti rekomendacijas keliautojams, siekiant mažinti užsikrėtimo paukščių gripu riziką.

Paskelbus

2-ąjį etapą

 

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

40. Užtikrinti paukščių gripo protrūkių prevencijos, kontrolės ir likvidavimo priemones bei jų taikymą paukščių populiacijoje.

Paskelbus

2-ąjį etapą

VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

41. Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

42. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

43. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

44. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas ASPĮ, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui, vykdyti infekcijų kontrolės priemones.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

45. Vertinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

46. Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui.

Paskelbus

2-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

47. Skelbti Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą  informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai.

Paskelbus

2-ąjį etapą

 

VSB, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ASPĮ

48. Keistis informacija tarp sveikatos ir priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės lygiu.

Paskelbus

2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VSB, ASPĮ

49. Teikti sveikatos priežiūros specialistams ir visuomenei Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą informaciją apie riziką žmonėms dėl sezoninio gripo ir paukščių gripo plitimo.

Paskelbus

2-ąjį etapą

VSB, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, VMVT Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija

 

3-iasis etapas.

Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje

 

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

50. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, ir numatyti jų poreikį.

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ASPĮ

51. Taikyti ir koordinuoti priemones, numatytas pasirengimo gripo pandemijai plane – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosiose dalyse arba jų prieduose.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

52. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijų bangoms.

Paskelbus 3-ąjį etapą

ASPĮ, Savivaldybės administracija, ESK

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

53. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią kitą gripo pandemijos bangą.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

54. Stebėti galimus pandeminio gripo epidemiologinius, virusologinius ir klinikinius pokyčius.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

55. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį, sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką.

Paskelbus 3-ąjį etapą

ASPĮ, Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

56. Aktyvėjant ir plintant pandeminiam gripui, koreguoti epidemiologinės priežiūros sistemą.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

57. Koordinuoti sveikatos sektoriaus ir kitų žinybų veiklą, nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us).

Nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą susirgimą

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

58. Įvertinti antivirusinių vaistų ir vakcinų atsargas, jų tinkamumą, paskirstymą, pervežimo ir tiekimo tvarką.

Paskelbus 3-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

59. Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

60. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančių asmenų kontrolės priemones; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis.

Paskelbus 3-ąjį etapą

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, tarnybos, užtikrinančios būtinuosius visuomenės poreikius, VSB, ASPĮ

61. Taikyti pasirengimo gripo pandemijai plane numatytų sveikatos priežiūros ir būtinųjų paslaugų teikimo priemones; stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms.

Paskelbus 3-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, ASPĮ, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

62. Teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą Lietuvoje ir savivaldybėje.

Paskelbus 3-ąjį etapą

 

NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija, ESK, VSB, ASPĮ

PEREINAMASIS LAIKOTARPIS

4-asis etapas.

 

Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja

 

PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

63. Atlikti gripo poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą savivaldybės lygiu remiantis pasirengimo gripo pandemijai plano įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai.

Paskelbus 4-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

64. Teikti siūlymus savivaldybės institucijoms dėl pasirengimo gripo pandemijai priemonių tobulinimo.

 

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius

65. Numatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai.

Paskelbus 4-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS

66. Atnaujinti planinių sveikatos paslaugų teikimą.

Paskelbus 4-ąjį etapą

Savivaldybės administracija, ESK

67. Peržiūrėti ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį.

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

ASPĮ, kitos gyvybiškai svarbios įstaigos, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, Savivaldybės administracija

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA

68. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros ir ne sveikatos priežiūros įstaigų.

Paskelbus 4-ąjį etapą

 

Savivaldybės administracija, ESK, NVSC Panevėžio departamento Pasvalio skyrius, ASPĮ, VSB

 

___________________________________

 

part_82a1fdc2b0164093af3ea3918a20b36b_end


 

Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

2 priedas

 

 

PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE VEIKIANČIŲ ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ SĄRAŠAS

 

 

ASPĮ pavadinimas

Adresas

Atsakingas asmuo

Kontaktinis telefonas, el. paštas

Pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigos

 

VšĮ Pasvalio pirminės asmens sveikatos priežiūros centras

Geležinkeliečių g. 70, Pasvalys

Slaugos administratorė

Irena Trinskienė

 

(8 451) 34 125 irena.trinskiene@pasvaliopaspc.lt

UAB Inmedicus Aukštaitijos šeimos klinika

Vilniaus g. 9, Pasvalys

Vadovė Fausta Beleckė

8 640 25077

info@aukstaitijosklinika.lt

 

UAB Medicinos namai šeimai

Vytauto Didžiojo a. 2, Pasvalys

Regiono vadovė Jurgita Sokienė

8 650 28446

Jurgita.sokiene@medicinosnamai.lt

 

Stacionarios sveikatos priežiūros įstaigos

 

VšĮ Pasvalio ligoninė

Geležinkeliečių g. 70, Pasvalys

Vyriausioji slaugos administratorė Teresė Minelgienė

8 451 54142

info@pasvalioligonine.lt

 

 

part_69047ec306a94a5b884a39d571fb3ea7_end


 

Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

3 priedas

 

SUBJEKTO DARBUOTOJŲ, KURIE SIRGS PANDEMINIU GRIPU, SKAIČIAUS PROGNOZAVIMO METODIKA

 

1. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius prognozuojamas naudojant  lentelę.

Lentelė. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius

 

Pandemijos savaitė

Sergančiųjų procentas

Sergančiųjų skaičius esant 25 % užsikrėtimo laipsniui („optimistinis“ variantas)

Sergančiųjų skaičius esant 30 % užsikrėtimo laipsniui (labiausiai tikėtinas variantas)

Sergančiųjų skaičius esant 35 % užsikrėtimo laipsniui („pesimistinis“ variantas)

1

0,1

0,03

0,03

0,04

2

0,2

0,05

0,06

0,07

3

0,8

0,20

0,24

0,28

4

3,1

0,78

0,93

1,09

5

10,6

2,65

3,18

3,71

6

21,6

5,40

6,48

7,56

7

21,2

5,30

6,36

7,42

8

14,3

3,58

4,29

5,01

9

9,7

2,43

2,91

3,40

10

7,5

1,88

2,25

2,63

11

5,2

1,30

1,56

1,82

12

2,6

0,65

0,78

0,91

13

1,6

0,40

0,48

0,56

14

0,9

0,23

0,27

0,32

15

0,7

0,18

0,21

0,25

Iš viso:

100

25

30

35

 

2. Lentelėje pateiktas sergančių darbuotojų procentas apskaičiuotas vadovaujantis Europos Komisijos komunikate Tarybai, Europos Parlamentui, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui (KOM(2005) 607 galutinis dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos bendrijoje) išdėstytomis planavimo prielaidomis, pagrįstomis ankstesnių gripo pandemijų patirtimi, ekspertų nuomone ir teoriniu modeliavimu.

3. Lentelėje pateiktos pandeminiu gripu sergančiųjų skaičiaus prognozės Subjekte, kuriame yra 100 darbuotojų. Sergančiųjų skaičius Subjekte, kuriame yra kitas darbuotojų skaičius, apskaičiuojamas padauginus lentelėje pateiktus sergančiųjų skaičius iš koeficiento, kuris gaunamas padalijus Subjekto darbuotojų skaičių iš vieno šimto.

 

part_0c1b5c9c385c46f7a86965483dfd26e3_end


 

Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

4 priedas

 

ANTIVIRUSINIŲ VAISTŲ PASKIRSTYMO IR VARTOJIMO STEBĖSENOS APRAŠAS



Paskelbus gripo pandemiją ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą naudoti Valstybės rezervą, Ekstremalių sveikatai situacijų centras (toliau – ESSC) organizuoja valstybės medicinos materialinių išteklių išdavimą. Antivirusiniai vaistai skiriami stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioms įstaigoms, kuriose hospitalizuojami ligoniai dėl pandeminio gripo komplikacijų:

1. Įstaigos teikia motyvuotą paraišką Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministrui, nurodydamos antivirusinių vaistų poreikį ir hospitalizuotų dėl gripo komplikacijų pacientų (vaikų ir (ar) suaugusiųjų) skaičių.

2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras priima sprendimą dėl antivirusinių vaistų skyrimo įstaigai, įsakyme dėl antivirusinių vaistų skyrimo įstaigai nurodomas skiriamų antivirusinių vaistų kiekis ir rezervas, iš kurio skiriami vaistai. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro pavedimu Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras išduoda antivirusinius vaistus įstaigai.

3. Už antivirusinių vaistų pasiėmimą, atvežimą, saugojimą, naudojimą, apskaitą ir informacijos perdavimą atsako įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo.

4. Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras antivirusinius vaistus perduoda įstaigoms, pasirašant priėmimo-perdavimo aktą, pateikus dokumentą, įrodantį asmens tapatybę, bei asmens sveikatos priežiūros įstaigos vadovo įgaliojimą pasiimti antivirusinius vaistus.

5. Įstaigos vadovas privalo iš anksto numatyti antivirusinių vaistų laikymui atitinkamą vietą (patalpą), kuri turi atitikti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. gruodžio 13 d. įsakyme Nr. V-1051 „Dėl Vaistinių preparatų laikymo ir įtraukimo į apskaitą asmens sveikatos priežiūros įstaigose tvarkos aprašo patvirtinimo“ (su visais aktualiais pakeitimais) nustatytus reikalavimus, taip pat kontroliuoti, ar antivirusiniai vaistai skiriami tinkamai.

 

part_7554894e8c31442a93439a13bac3853e_end


 

Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

5 priedas

 

 

GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS PRIEMONĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gripo profilaktikos ir kontrolės priemonės:

1.1. darbuotojų informavimas gripo profilaktikos ir kontrolės klausimais;

1.2. darbuotojų skiepijimas sezoninio ir pandeminio gripo vakcina;

1.3. gripo profilaktika antivirusiniais vaistais.

 

II SKYRIUS

DARBUOTOJŲ INFORMAVIMAS GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS KLAUSIMAIS

 

2. Darbuotojai turi būti supažindinti su Subjekto pasirengimo gripo pandemijai planu.

3. Darbuotojai turi žinoti gripo plitimo būdus ir apsisaugojimo nuo gripo plitimo priemones.

4. Darbuotojai turi būti skatinami skiepytis nuo sezoninio gripo, o kai įmanoma – ir nuo pandeminio gripo.

5. Į komandiruotes vykstantiems darbuotojams rekomenduotina žinoti gripo epidemiologinę situaciją tose šalyse ar vietovėse, į kurias vykstama.

6. Darbuotojai turi būti raginami darbo vietose turėti asmens higienos reikmenų (veido kaukių, servetėlių, priemonių rankoms plauti).

7. Skelbimams skirtose ir kitose darbuotojams ir lankytojams gerai matomose vietose rekomenduojama pateikti atmintines, kitokios rašytinės ar vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo prevencijos klausimais.

8. Darbuotojai taip pat turi būti informuoti, kaip elgtis susirgus gripu, ir turėti atmintines.

9. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatyti asmenys, atsakingi už darbuotojų informavimą pasirengimo klausimais.

10. Informavimo apie gripo epidemiologinę situaciją šalyse ir vietovėse, į kurias vyksta komandiruojami Subjekto darbuotojai, klausimais rekomenduojama kreiptis į Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centrą.

 

III SKYRIUS

DARBUOTOJŲ SKIEPIJIMAS SEZONINIO IR PANDEMINIO GRIPO VAKCINA

 

11. Skiepijimas pandeminio gripo vakcina – svarbi prevencijos priemonė, tačiau šiuolaikinės technologijos leistų pagaminti pakankamą pandeminio gripo vakcinos kiekį ne anksčiau kaip per šešis mėnesius.

12. Yra tikimybė, jog net pradėjus pandeminės vakcinos gamybą šalys, kurios pačios negamina vakcinų, negalės gauti vakcinos pirmosios pandemijos bangos metu dėl to, kad vakcinos gamybos įmonių pajėgumai riboti.

13. Skiepijimas sezonine gripo vakcina sumažina dvigubos (sezoninio ir pandeminio gripo viruso atmainos sukeltos) infekcijos galimybę. Įrodyta, kad skiepijimas sezonine gripo vakcina mažina sveikatos priežiūros ir laikinojo nedarbingumo išlaidas, gripo komplikacijų skaičių. Todėl tikslinga skatinti darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina.

14. Subjektai sudaro ir kasmet iki rugsėjo mėnesio atnaujina darbuotojų, sutinkančių skiepytis nuo sezoninio ir pandeminio gripo, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).

15. Rekomenduojama iš anksto sudaryti su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis sutartis dėl darbuotojų skiepijimo Subjekto lėšomis.

 

IV SKYRIUS

GRIPO PROFILAKTIKA ANTIVIRUSINIAIS VAISTAIS

 

16. Gripo profilaktika antivirusiniais vaistais paprastai taikoma asmenims, kurių dėl alergijos gripo vakcinai ar kitų priežasčių negalima paskiepyti, taip pat asmenims, kurie priklauso šioms grupėms:

16.1. medicinos pagalbą teikiantys darbuotojai, turėję ar galintys turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;

16.2. suaugusieji ir vyresni nei 6 mėn. vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, medžiagų apykaitos arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;

16.3. vyresni nei 6 mėn. vaikai, nuolat vartojantys aspiriną;

16.4. asmenys, slaugomi globos ir slaugos įstaigose, bei šių įstaigų darbuotojai;

16.5. 65 m. ir vyresni asmenys;

16.6. darbuotojai, kuriems pasireiškė gripo požymiai (socialiniai darbuotojai ir būtinuosius poreikius užtikrinančių įstaigų – energijos (elektros ir šilumos), geriamojo vandens tiekimo, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, policijos patrulinių tarnybų – darbuotojai);

16.7. nėščiosios.

17. Subjektai, pageidaujantys savo lėšomis įsigyti darbuotojų profilaktikai skiriamų antivirusinių vaistų, sudaro darbuotojų, kurie sutinka, kad jiems ši profilaktika būtų taikoma, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).

18. Esant galimybei, Subjektai kaupia savo darbuotojų profilaktikai skirtų antivirusinių vaistų atsargas.

19. Dėl vaistų vartojimo gripo profilaktikai būtina pasitarti su gydytoju arba vaistininku.

 

part_a4e0a7043b584a5db3d6be4bcd46d499_end


 

Pasvalio rajono savivaldybės pasirengimo

gripo pandemijai priemonių plano

6 priedas

 

GRIPO VIRUSO PLITIMĄ RIBOJANČIOS PRIEMONĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gripo viruso plitimą ribojančios priemonės:

1.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos laikymasis;

1.2. saugaus atstumo laikymasis;

1.3. asmeninių apsaugos priemonių naudojimas;

1.4. tinkamas elgesys susirgus gripu.

 

II SKYRIUS

KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS

 

2. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).

3. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.

4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena – paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.

5. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:

5.1. kosint ar čiaudint, būtina užsidengti burną ar nosį su nosine (geriau vienkartine), nusisukti;

5.2. jei nosinės nėra – kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną).

5.3. neužsidengti burnos ar nosies delnu;

5.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;

5.5. nekosėti ir nečiaudėti kitų žmonių draugijoje – išeiti į kitą vietą;

5.6. neiškvėpti oro į kito žmogaus pusę;

5.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;

5.8. sveikas asmuo, atsidūręs kito asmens kosėjimo ar čiaudėjimo zonoje, turėtų nuo jo pasitraukti, trumpam sulaikyti kvėpavimą.

6. Rankų higienos taisyklės:

6.1. plauti rankas kuo dažniau;

6.2. plauti rankas prieš valgį;

6.3. plauti rankas palietus galimai užkrėstą daiktą;

6.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;

6.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;

6.6. palietus galimai užkrėstą daiktą, neliesti rankomis savo nosies ar burnos, netrinti akių;

6.7. jei rankos suterštos kvėpavimo takų išskyromis, jos plaunamos muilu ir vandeniu;

6.8. jei nėra galimybės nusiplauti rankų, jas galima valyti rankų antiseptiku.

7. Įstaigoje prie kriauklių (praustuvų) turi būti rankų plovimo priemonių.

8. Kuo dažniau vėdinti ir valyti patalpas.

 

III SKYRIUS

SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS

 

9. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.

10. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.

11. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.

12. Rekomenduojama darbo vietose užtikrinti saugų atstumą, o nesant galimybės – naudoti atitvarų sieneles.

 

IV SKYRIUS

INDIVIDUALIŲJŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ NAUDOJIMAS

 

13. Individualiosios apsaugos priemonės gripo pandemijos metu naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. liepos 31 d. įsakymo Nr. V-719 „Dėl Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašo patvirtinimo“ Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis.

14. Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems Subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir (ar) čiaudintys asmenys dėvėtų nosį ir burną dengiančias asmens apsaugos priemones.

15. Subjektų, kurios būtinos viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės – LST EN 14683 reikalavimus.

16. Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.

17. Subjektai privalo turėti tokį individualiųjų apsaugos priemonių kiekį, kad jų užtektų visiems darbuotojams, kuriems jas būtina turėti pagal atliekamo darbo pobūdį. Turimų individualiųjų apsaugos priemonių sąrašas pridedamas prie plano.

 

V SKYRIUS

TINKAMAS ELGESYS SUSIRGUS GRIPU

 

18. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos, rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.

19. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:

19.1. likti namuose iki gripo simptomų pabaigos, laikytis lovos režimo;

19.2. vartoti daug skysčių (vengti turinčių alkoholio, kofeino);

19.3. nerūkyti;

19.4. nepriimti svečių;

19.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);

19.6. turėti paracetamolio ar kitų vaistų, kurių sudėtyje yra acetominofeno;

19.7. dažnai vėdinti ir valyti patalpas.

20. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:

20.1. nebūtina mažinti temperatūros vaistais, kai ji yra mažesnė nei 39 °C;

20.2. karščiuojant netikslinga stipriai apsikloti, tai sumažina kūno šilumos apykaitą;

20.3. aspiriną (acetilsalicilo rūgštį) karščiuojant vartoti nerekomenduojama;

20.4. temperatūrai mažinti siūlytina vartoti vaistus, kurių sudėtyje yra acetominofeno, (paracetamolio ar panašius).

21. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:

21.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena;

21.2. ligonio šeimos nariai ar lankytojai po kontakto su juo turi nusiplauti rankas;

21.3. ligonis turi naudotis atskirais valgymo ir gėrimo reikmenimis.

22. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4–5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.

23. Dėl skubiosios medicinos pagalbos patartina kreiptis atsiradus krūtinės skausmui, dusuliui, stipriam vėmimui, sąmonės sutrikimams ar kitiems pavojingiems požymiams.

 

part_161f54a438534a9783dd26137e3b17f7_end