LIETUVOS BANKO VALDYBA
NUTARIMAS
DĖL Lietuvos banko monetų kūrimo strategijos 2022–2025 m. patvirtinimo
2021 m. gruodžio 21 d. Nr. 03-232
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 11 straipsnio 9 punkto nuostatomis, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos banko valdybos 2017 m. lapkričio 30 d. nutarimą Nr. 03-190 „Dėl Lietuvos banko monetų kūrimo strategijos patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2021 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. 03-232
LIETUVOS BANKO MONETŲ KŪRIMO 2022–2025 M. STRATEGIJA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos banko monetų kūrimo strategijoje (toliau – Strategija) nustatyta proginių ir kolekcinių monetų (toliau – monetų) kūrimo Lietuvos banke 2022–2025 m. misija, vizija, kryptys, tikslai ir jų įgyvendinimo principai.
2. Strategijoje įtvirtinamos pagrindinės Lietuvos banko monetų kūrimo kryptys, tikslai ir pakeitimai, numatyti atsižvelgiant į tarptautinę praktiką, numizmatikos tradicijas Lietuvoje, įvertinus išorės paslaugos teikėjo parengtą numizmatikos studiją, klientų išsakytus pasiūlymus.
3. Pagrindiniai pakeitimai, numatomi Strategijoje:
3.1. Lietuvos bankas, išleisdamas monetas, vadovaujasi savo vertybėmis – vertės visuomenei kūrimu, atsakomybe ir nuolatine pažanga, – jas jis pabrėžia rinkdamasis monetų temas ir su monetomis susijusioje komunikacijoje;
3.2. daugiau dėmesio bus skiriama kokybiniams parametrams: kultūriniam monetų temų aktualumui ir brandumui, išliekamosios vertės kūrimui, labiau išplėtotai komunikacijai ir glaudesniam Lietuvos banko ir visuomenės ryšiui;
3.3. bus keičiamas numizmatinių vertybių platinimo modelis, suteikiant galimybes juridiniams ir fiziniams asmenims įsigyti numizmatinių vertybių, naudojantis tuo pačiu Lietuvos banko platinimo kanalu – el. parduotuve, ir, atitinkamai, bus atsisakoma numizmatinių vertybių platinimo pagal sutartis;
3.4. sukūrus naują kainodarą, pirkėjams, įsigyjantiems monetas, bus galima taikyti diferencijuotas kainas;
3.5. bus įvertinta galimybė perduoti trečiosioms šalims teisę sukurti ir platinti kolekcines investicines eurų monetas;
II SKYRIUS
MISIJA IR VIZIJA
4. Monetų kūrimo misija – palaikyti ir tęsti Lietuvos numizmatikos tradicijas išleidžiamose monetose įamžinant reikšmingiausius Lietuvai ar tarptautiniu mastu svarbius žmones, sukaktis, objektus, įvykius ar reiškinius, kartu atspindint Lietuvos banko vertybes – vertę visuomenei, atsakomybę ir nuolatinę pažangą.
III SKYRIUS
MONETŲ KŪRIMO KRYPTYS IR TIKSLAI
6. Siekiant įgyvendinti Strategijoje apibrėžtą monetų kūrimo misiją ir viziją, išskiriamos tokios monetų kūrimo proceso kryptys:
7. Kiekvienai monetų kūrimo proceso krypčiai keliami šie tikslai:
7.1. monetų išleidimo planavimo krypčiai:
7.1.1. monetose įamžinti kultūriškai aktualiausias temas, reiškinius, asmenybes, vertinant tiek per tautinio identiteto, tiek per tarptautinės svarbos prizmę;
7.2. monetų kūrimo krypčiai:
7.3. su monetomis susijusios komunikacijos krypčiai:
IV SKYRIUS
STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
8. Strategijos įgyvendinimo priemonės, rodikliai ir terminai yra tokie:
Kryptis |
Tikslas |
Priemonės |
Rodikliai |
Įgyvendinimo data |
Monetų išleidimo planavimas |
Monetose įamžinti kultūriškai aktualiausias temas, reiškinius, asmenybes, vertinant tiek per tautinio identiteto, tiek per tarptautinės svarbos prizmę. |
Į monetų temų planavimą įtraukti visuomenę ir suinteresuotas valstybės institucijas / tikslines grupes; konsultuotis su ekspertais – istorijos, dailės, gamtos ir pan. |
Surengtas bent vienas susitikimas su tikslinėmis grupėmis, siekiant aptarti būsimų monetų temas. |
Kiekvienais metais iki spalio 31 d. |
Lietuvos banko svetainėje sukurta speciali forma pasiūlymams dėl monetų temų teikti. |
2022 m. |
|||
Įvykusios konsultacijos ir suformuluotos temos. |
Kiekvienais metais iki patvirtinant naują monetų išleidimo planą. |
|||
Sudaryti vienų metų monetų išleidimo planą. |
Laiku patvirtintas ir paskelbtas monetų išleidimo planas. |
Kiekvienais metais, likus ne mažiau kaip vieniems kalendoriniams metams iki pirmosios monetos išleidimo į apyvartą dienos. |
||
Įvertinti galimybę perduoti trečiosioms šalims teisę sukurti ir platinti kolekcines investicines eurų monetas. |
Įvertinti teisės kurti ir platinti kolekcines investicines monetas perdavimo galimybes, joms esant, pasiruošti priemonės įgyvendinimui. |
Atlikta analizė ir pasirengta taikyti priemonę. |
2023 m.
|
|
Monetų kūrimas |
Kurti didelę išliekamąją vertę turinčias ir patrauklias monetas. |
Konsultuoti už monetų grafinių projektų kūrimą atsakingą paslaugų teikėją tobulinant grafinio projekto / dizaino kūrimo reikalavimus. |
Bent vienas apdovanojimas tarptautiniuose konkursuose per 2 metus. |
Per 2 metus. |
Iš monetų gamintojo įsigyti tik patrauklias, originalias, kokybiškas monetas, tai numatant kaldinimo paslaugos pirkimo dokumentuose. |
Išliekamosios vertės augimas, kuris nustatomas stebint tendencijas antrinėje rinkoje. |
Kiekvienai monetai. |
||
Lietuvos banko monetų kaldinimo paslaugos pirkimo dokumentuose numatyti reikalavimą monetų pakavimui naudoti novatoriškas ir tvarias pakuotes, kartu užtikrinant monetų kokybės apsaugą, ir atitiktį kolekcininkų lūkesčiams. |
Ne mažiau kaip trečdalis per metus išleidžiamų Lietuvos banko monetų pakuojamos į tvarias pakuotes. |
Nuo 2023 m., kiekvienais metais. |
||
Komunikuoti visuomenei apie tvarią monetų pakuotę. |
||||
Kurti monetas, kurios savo forma ar technologinėmis priemonėmis būtų inovatyvios. |
Lietuvos banko monetų kaldinimo paslaugų pirkimo dokumentuose numatyti, kad bent viena per metus nukaldinta moneta būtų technologiškai inovatyvi. |
Bent viena per metus nukaldinta moneta – technologiškai inovatyvi. |
Kiekvienais metais. |
|
Su monetomis susijusi komunikacija |
Populiarinti Lietuvos banką, jo vaidmenį tęsiant numizmatikos tradicijas ir jo vertybes. |
Kokybiškai ir laiku pateikti aktualią informaciją apie monetų išleidimą. |
Socialiniuose tinkluose informacijos apie kiekvieną monetą pasiekiamumas ne mažiau nei 10 tūkst. vartotojų. |
Kiekvienai monetai. |
Apie kiekvieną monetą sukurtas videofilmukas lietuvių ir anglų kalbomis 2D ir 3D formatu. |
Kiekvienai monetai. |
|||
Kiekvienai monetai sukurtas pristatomasis polapis Lietuvos banko svetainėje (el. skrajutė). |
Kiekvienai monetai. |
|||
Rengti monetų pristatymus visuomenei, kuriant ryšį su visuomene ar atskiromis jos grupėmis. |
Kiekvienai monetai suorganizuotas renginys arba įvykdytas konkursas / viktorina. |
Kiekvienai monetai. |
||
Skatinti visuomenę domėtis kolekcionavimu per monetoje vaizduojamą reiškinį, įvykį, sukaktį, asmenį ar kitą įdomią informaciją, susijusią su moneta. |
Apie Lietuvoje leidžiamas monetas informuoti vietinę ir tarptautinę specializuotą žiniasklaidą.
|
Apie kiekvieną monetą paskelbiami ne mažiau nei 3 informacijos vienetai nacionalinėje žiniasklaidoje. |
Kiekvienai monetai. |
|
Kiekviena moneta paminima specializuotuose tarptautiniuose numizmatiniuose žurnaluose. |
Kiekvienai monetai. |
|||
Monetų išleidimas ir platinimas |
Užtikrinti, kad monetų platinimas būtų efektyvus ir skaidrus.
|
Įgyvendinti naują numizmatinių vertybių platinimo modelį, suteikiant galimybes visiems klientams vienodomis prieinamumo sąlygomis įsigyti monetų naudojantis tais pačiais platinimo kanalais. |
80 proc. monetos tiražo parduota per 12 mėn. nuo išleidimo dienos. |
Kiekvienai monetai. |
Įgyvendintas naujas platinimo procesas. |
2022 m. |
|||
Sukurti naują monetų kainodarą, suteikiant galimybę įsigyjant monetas taikyti diferencijuotas kainas. |
Sukurta ir pradėta taikyti nauja kainodara, tam parengta el. parduotuvė. |
2023 m. |
||
Gerinti klientų aptarnavimo kokybę, siekti, kad klientai galėtų monetų įsigyti sklandžiai.
|
Peržiūrėti ir patobulinti klientų aptarnavimo procesą (el. laiškai klientui, priminimai). |
Patobulintas procesas. |
2022 m. |
|
Atlikti klientų pasitenkinimo apklausas. |
Klientų pasitenkinimo apklausų rodiklis – ne mažesnis kaip 70 proc. teigiamai atsakiusių į anketas. |
1–2 kartus per metus. |
||
Išnagrinėti galimybę perduoti pakavimo paslaugą trečiajai šaliai ir, esant tinkamoms aplinkybėms, siekti įgyvendinti naujai išleidžiamų monetų pardavimą tik per Lietuvos banko el. parduotuvę. |
Įvertintos galimybės ir, joms esant, įgyvendinta priemonė. |
2022 m. |
V SKYRIUS
MONETŲ IŠLEIDIMO KRITERIJAI
9. Orientacinis monetų temų ir numizmatinių vertybių skaičius per metus yra toks:
10. Monetų išleidimo plane patvirtintų monetų tiražai nustatomi atsižvelgiant į temos pobūdį, metalą, formą, kokybės kategoriją, situaciją rinkoje, neviršijant šių maksimaliai galimų tiražų pagal metalus:
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
11. Už Strategijos įgyvendinimą atsakinga Lietuvos banko monetų kūrimo komisija ir Lietuvos banko Grynųjų pinigų departamentas.