LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ VEIKLOS STIPRINIMO
2025–2027 METŲ VEIKSMŲ PLANO 2.1.1.2 PAPUNKTYJE NURODYTOS PRIEMONĖS „ĮGYVENDINTI BANDOMĄJĮ MODELĮ, SIEKIANT EFEKTYVINTI BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO SAVIVALDYBĖSE PRIEMONĖS ADMINISTRAVIMĄ“ KONSULTANTO ATRANKOS 2025 METAIS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. lapkričio 29 d. Nr. A1-824

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.14 papunkčiu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.6.13 papunkčiu, įgyvendindamas Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. A1-387 „Dėl Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 2.1.1.2 papunktyje nurodytą priemonę:

1. T v i r t i n u  Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano 2.1.1.2 papunktyje nurodytos priemonės „Įgyvendinti bandomąjį modelį, siekiant efektyvinti bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonės administravimą“ konsultanto atrankos 2025 metais aprašą (pridedama).

2. P a v e d u šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Laikinai einantis socialinės apsaugos

ir darbo ministro pareigas                                                                                 Vytautas Šilinskas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės

apsaugos ir darbo ministro

2024 m. lapkričio 29 d. įsakymu Nr. A1-824

 

NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ VEIKLOS STIPRINIMO 2025–2027 METŲ VEIKSMŲ PLANO 2.1.1.2 PAPUNKTYJE NURODYTOS PRIEMONĖS „ĮGYVENDINTI BANDOMĄJĮ MODELĮ, SIEKIANT EFEKTYVINTI BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO SAVIVALDYBĖSE PRIEMONĖS ADMINISTRAVIMĄ“ KONSULTANTO ATRANKOS 2025 METAIS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano 2.1.1.2 papunktyje nurodytos priemonės „Įgyvendinti bandomąjį modelį, siekiant efektyvinti bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonės administravimą“ konsultanto atrankos 2025 metais aprašas (toliau – Atrankos aprašas) nustato Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. A1-387 „Dėl Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 2.1.1.2 papunktyje nurodytos priemonės „Įgyvendinti bandomąjį modelį, siekiant efektyvinti bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonės administravimą“ (toliau – Priemonė) konsultanto atrankos 2025 m. organizavimo bendrąsias nuostatas, finansavimo prioritetus, paraiškų teikimo tvarką, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu sudaromos komisijos (toliau – Komisija) darbo organizavimo, paraiškų atitikties formaliesiems kriterijams ir pasiūlymų vertinimo, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų (toliau – valstybės biudžeto lėšos) skyrimo konsultavimo veikloms, susijusioms su Priemonės įgyvendinimu (toliau – konsultavimo veikla), vykdyti, konsultavimo veiklų vykdymo ir kontrolės tvarką, konsultavimo veiklų vykdymo kriterijus.

2. Atrankos apraše vartojamos sąvokos:

2.1. informacinė sistema – Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos valdoma Socialinių programų, priemonių ir projektų atrankos, administravimo ir vertinimo informacinė sistema, veikianti adresu https://sopas1.sppd.lt/login;

2.2. paraiška – pareiškėjo vadovo ar jo įgalioto asmens, turinčio teisę veikti pareiškėjo vardu, informacinėje sistemoje užpildytas dokumentas, kuris kartu su visais priedais ir papildomais dokumentais Atrankos apraše nurodytu būdu pateiktas Socialinių paslaugų priežiūros departamentui prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, siekiant gauti finansavimą Priemonei įgyvendinti;

2.3. pareiškėjas – Lietuvos Respublikoje veikianti nevyriausybinė organizacija, atitinkanti Atrankos aprašo 12 punkte pareiškėjui keliamus reikalavimus ir pateikusi paraišką dalyvauti atrankoje;

2.4. partneris – Lietuvos Respublikoje veikianti nevyriausybinė organizacija, su kuria pareiškėjas vykdo konsultavimo veiklas (yra sudaręs bendradarbiavimo ar jungtinės veiklos sutartį) ir kuri atitinka Atrankos aprašo 12 punkte partneriui keliamus reikalavimus;

2.5. pasiūlymas – Priemonės konsultanto paraiška (visuma dokumentų, nurodytų paraiškos aprašyme, veiklų plane numatyti veiksmai, pagrįsti paraiškoje, tam tikrose duomenų bazėse esančia informacija, ir tam tikra lėšų suma paraiškos aprašyme nurodytoms veikloms vykdyti), finansuojama iš Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų;

2.6. Priemonės konsultantas – konsultavimo veiklas organizuojanti konkurso būdu atrinkta nevyriausybinė organizacija, kuri kartu su partneriu, vadovaudamasi bendradarbiavimo ar jungtinės veiklos sutartimi, vykdo konsultavimo veiklas, kurioms Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kanclerio sprendimu skirtos valstybės biudžeto lėšos konsultavimo veikloms vykdyti, ir informacinės sistemos priemonėmis yra pasirašiusi valstybės biudžeto lėšų naudojimo sutartį su Socialinių paslaugų priežiūros departamentu prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos;

2.7. kitos Atrankos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme.

3. Priemonės konsultanto atranką organizuoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – Ministerija). Atranka laikoma įvykusia, jei pateikiama bent viena paraiška. Atranka skelbiama viešai Ministerijos interneto svetainėje https://socmin.lrv.lt.

4. Atranką ir pasiūlymo administravimą užtikrina Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – SPPD).

5. Sprendimą dėl pasiūlymo (-ų) finansavimo ir papildomų valstybės biudžeto lėšų skyrimo priima Ministerijos kancleris.

6. Priemonės konsultanto atrankos tikslas – efektyvinti Priemonės Birštono miesto, Druskininkų, Elektrėnų, Ignalinos rajono, Joniškio rajono, Kaišiadorių rajono, Kazlų Rūdos, Kauno miesto, Kėdainių rajono, Klaipėdos miesto, Klaipėdos rajono, Kupiškio rajono, Pagėgių, Panevėžio miesto, Šiaulių miesto, Šiaulių rajono, Šilalės rajono, Švenčionių rajono, Tauragės rajono, Trakų rajono, Vilniaus rajono, Zarasų rajono savivaldybėse administravimą, stiprinti bendruomenines organizacijas, teikiant joms mentorystės paslaugas vykdant bendruomeninės veiklos stiprinimo projektus, ir skatinti vietos bendruomenių įsitraukimą į sprendimų priėmimo procesus, konkurso būdu finansuojant vieną nevyriausybinės organizacijos (toliau – NVO) pateiktą konsultavimo veiklų pasiūlymą.

7. Konsultavimo veikla gali būti vykdoma kartu su vienu partneriu, kuris kartu su pareiškėju pagal pasirašytą bendradarbiavimo ar jungtinės veiklos sutartį įgyvendins dalį pasiūlyme numatytų konsultavimo veiklų ir kuriam pareiškėjas perves dalį konsultavimo
veiklai (-oms) vykdyti skirtų valstybės biudžeto lėšų.

8. Priemonei numatyta skirti valstybės biudžeto lėšų suma nurodyta Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. A1-387 „Dėl Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano patvirtinimo“, VI skyriaus 2.1.1.2 papunktyje:

8.1. didžiausia vienam pasiūlymui galima skirti valstybės biudžeto lėšų suma 2025 metais – 180 000 (vienas šimtas aštuoniasdešimt tūkstančių) eurų;

8.2. mažiausia vienam pasiūlymui galima skirti valstybės biudžeto lėšų suma 2025 metais – 50 000 (penkiasdešimt tūkstančių) eurų.

9. Pasiūlymo įgyvendinimo ir veiklų vykdymo Birštono miesto, Druskininkų, Elektrėnų, Ignalinos rajono, Joniškio rajono, Kaišiadorių rajono, Kazlų Rūdos, Kauno miesto, Kėdainių rajono, Klaipėdos miesto, Klaipėdos rajono, Kupiškio rajono, Pagėgių, Panevėžio miesto, Šiaulių miesto, Šiaulių rajono, Šilalės rajono, Švenčionių rajono, Tauragės rajono, Trakų rajono, Vilniaus rajono, Zarasų rajono savivaldybėse trukmė – nuo 2025 m. sausio 1 d. iki valstybės biudžeto lėšų naudojimo sutartyje (toliau – Sutartis) nurodytos dienos, bet ne vėliau kaip 2025 m. gruodžio 31 d.

 

II SKYRIUS

FINANSUOTINOS KONSULTAVIMO VEIKLOS, SIEKTINI RODIKLIAI

 

10. Finansuotinos konsultavimo veiklos ir siektini rodikliai:

Eil. Nr.

Finansuotinos konsultavimo veiklos

Rodikliai, kuriuos pareiškėjas įsipareigoja pasiekti iki 2025 m. gruodžio 31 d.

10.1.

Bendruomeninių organizacijų konsultavimas (žodžiu ir raštu), jų kompetencijų tobulinimas, siekiant stiprinti jų gebėjimus teikti kokybiškesnes paraiškas bendruomeninės veiklos stiprinimo projektų atrankos konkursui (toliau – Konkursas), kurį organizuoja Atrankos aprašo 6 punkte nurodytos savivaldybės, vadovaudamosi Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 2025–2027 metų veiksmų plano 2.1.1.1 priemonės „Stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse“ įgyvendinimo, įgyvendinant bandomąjį modelį, aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2023 m. kovo 15 d. įsakymu Nr. A1-165 „Dėl Nevyriausybinių organizacijų veiklos stiprinimo 20232025 metų veiksmų plano 2.1.1.1 priemonės „Stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse“ įgyvendinimo, įgyvendinant bandomąjį modelį, aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas)

Suteikta ne mažiau nei 16 konsultacijų bendruomeninėms organizacijoms jų kompetencijų tobulinimo rengiant paraiškas klausimais, jose dalyvavo ne mažiau nei 130 asmenų.

 

 

 

10.2.

Konkursui teikiamų paraiškų priėmimas, jų atitikties formaliesiems kriterijams vertinimas, ekspertinio vertinimo užtikrinimas ir įvertintų paraiškų perdavimas atitinkamoms savivaldybių administracijoms

Paraiškos priimtos ir pateiktos Konkursui 16 savivaldybių, įvertinta jų atitiktis formaliesiems kriterijams, atliktas ekspertinis jų vertinimas (vadovaujantis Aprašo VI skyriaus nuostatomis) ir jos perduotos atitinkamoms Atrankos apraše nurodytoms savivaldybėms.

10.3.

Mentorystės paslaugų Konkursui atrinktoms bendruomeninėms organizacijoms, vykdančioms bendruomeninės veiklos stiprinimo projektus Atrankos aprašo 6 punkte nurodytose savivaldybėse pagal Apraše nustatytas veiklas (toliau – bendruomeninės veiklos stiprinimo projektai), teikimas, siekiant gerinti jų vykdomų projektų kokybę ir administravimą, ataskaitų tvarkymą pagal NVO keliamus reikalavimus, viešinti projektus ir skatinti vietos bendruomenių įsitraukimą į sprendimų priėmimo procesus, supažindinant jas su savivaldybių NVO tarybų veikla

Bendruomeninėms organizacijoms suteikta ne mažiau nei 16 konsultacijų (siekiant gerinti jų vykdomų projektų kokybę ir administravimą, ataskaitų tvarkymą pagal NVO keliamus reikalavimus, viešinti projektus), kuriose dalyvavo ne mažiau nei 130 asmenų, ir šešiolikoje savivaldybių paskatintas vietos bendruomenių atstovų įsitraukimas į sprendimų priėmimo procesus, supažindinant jas su savivaldybių NVO tarybų veikla.

10.4.

Vykdomų bendruomeninės veiklos stiprinimo projektų tikrinimas

Atlikti bent 5 bendruomeninės veiklos stiprinimo projektų tikrinimai.

10.5.

Rekomendacijų savivaldybių administracijoms dėl geresnio Priemonės įgyvendinimo parengimas, savivaldybių administracijų konsultavimas

Parengtos, su Ministerija suderintos ir jai pateiktos Priemonės įgyvendinimo rekomendacijos savivaldybių administracijoms.

10.6.

Apraše nurodytų galimų pareiškėjų skatinimas įregistruoti NVO žymą Juridinių asmenų registre, informacijos apie Apraše nurodytus galimus pareiškėjus, neturinčius NVO žymos (organizacijų pavadinimai), rinkimas, bendravimas su jais, skatinant įregistruoti NVO žymą Juridinių asmenų registre

Ministerijai pateikta ataskaita, kurioje nurodyta, kiek Apraše nurodytų galimų pareiškėjų buvo paskatinta įregistruoti NVO žymą ir kiek jų įregistravo NVO žymą Juridinių asmenų registre.

 

 

11. Pareiškėjas privalo paraiškoje įvardyti visas vykdytinas konsultavimo veiklas, nurodytas Atrankos aprašo 10 punkte, o Priemonės konsultantas – jas vykdyti.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS IR PARTNERIAMS

 

12. Pareiškėjas arba partneris privalo atitikti šiame punkte pareiškėjui ir (ar) partneriui nurodytas sąlygas:

12.1. įgyvendina veiklas ir (arba) kuria tiesioginę naudą ne mažiau nei 2 Lietuvos apskrityse ir yra įregistravusi NVO žymą Juridinių asmenų registre (taikoma ir pareiškėjui, ir partneriui);

12.2. 20222023 metais pagal metinių finansinių ataskaitų rinkinį vykdė veiklas, kurių bendra vertė ne mažesnė kaip 150 000 (vienas šimtas penkiasdešimt tūkstančių) eurų (taikoma tik pareiškėjui);

12.3. 2021–2023 m. vykdė bent tris NVO ir valstybinių institucijų bendradarbiavimo veiklas ar projektus (atstovavo NVO interesams, prisidėjo rengiant įstatymų projektus, dalyvavo darbo grupėse) (sąlygą turi atitikti pareiškėjas ir (ar) partneris);

12.4. 2019–2023 m. laikotarpiu kiekvienais metais vykdė bent po dvi veiklas ar projektus (mokymai, renginiai, tyrimai ar konsultacijos) su bendruomeninėmis organizacijomis ir bendruomeninių organizacijų asociacijomis nacionaliniu lygiu) (sąlygą turi atitikti pareiškėjas ir (ar) partneris);

12.5. 20212023 m. savivaldos lygiu su savivaldybių administracijomis organizavo bent vieną veiklą (mokymus, renginį (-ius), tyrimą (-us) ar konsultaciją (-us) (sąlygą turi atitikti pareiškėjas ir (ar) partneris);

12.6. turi ne mažesnę kaip vienų metų NVO konsultavimo (NVO stiprinimo, NVO veiklos organizavimo, NVO bendradarbiavimo su valstybės institucijomis temomis) patirtį nuo 2022 m. iki paraiškos pateikimo dienos (sąlygą turi atitikti pareiškėjas ir (ar) partneris);

12.7. pareiškėjas teisės aktų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registrui yra pateikęs ir viešai internete skelbia 2022 ir 2023 metų išorinio audito audituotą metinį finansinių ataskaitų rinkinį kartu su auditoriaus išvada ir veiklos ataskaitą, viešai skelbia informaciją apie įgyvendinamus ar įgyvendintus projektus; partneris teisės aktų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registrui yra pateikęs ir viešai internete skelbia 2022 m. ir 2023 m. metinį finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą, viešai skelbia informaciją apie įgyvendinamus ar įgyvendintus projektus;

12.8. paraiškos pateikimo dieną nėra likviduojamas (pagal viešus Juridinių asmenų registro duomenis) (taikoma ir pareiškėjui, ir partneriui);

12.9. paraiškos pateikimo dieną atitinka minimalius mokesčių mokėtojo kriterijus pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnį (taikoma ir pareiškėjui, ir partneriui.

 

IV SKYRIUS

PARAIŠKŲ TURINIO REIKALAVIMAI IR PARAIŠKŲ TEIKIMAS

 

13. Pareiškėjo vadovas arba jo įgaliotas asmuo, turintis teisę veikti pareiškėjo vardu, paraišką dalyvauti Priemonės konsultanto atrankoje pildo informacinėje sistemoje.

Pareiškėjo paraiška, užpildyta ir (ar) pateikta ne per informacinę sistemą, nevertinama ir konsultavimo veikloms finansavimas neskiriamas. Informacija apie gautas paraiškas (pareiškėjo pavadinimas, paraiškos gavimo data ir registracijos numeris) skelbiama SPPD interneto svetainėje per 3 darbo dienas nuo paskutinės skelbime nurodytos paraiškų pateikimo dienos.

14. Pareiškėjas gali pateikti tik vieną paraišką. Pateikus daugiau negu vieną paraišką, vertinama ta paraiška, kurios pateikimo data yra vėlesnė, bet ne vėlesnė negu Atrankos aprašo 17 punkte nustatytas terminas, išskyrus atvejus, kai pareiškėjas ne vėliau kaip paskutinę paraiškų pateikimo dieną SPPD nurodo, kurią paraišką vertinti. Siekiant užtikrinti paraiškų vertinimo skaidrumą ir pareiškėjų lygiateisiškumą, pateiktą paraišką taisyti, tikslinti, pildyti ar teikti papildomus dokumentus pareiškėjo iniciatyva negalima.

15. Paraiškoje pateikiama:

15.1. patvirtinimas (su aprašymu), kad pareiškėjas yra Lietuvos Respublikoje veikianti NVO, įgyvendinanti veiklas ir (arba) kurianti tiesioginę naudą ne mažiau nei 2 Lietuvos apskrityse;

15.2. informacija apie pareiškėją (pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens kodas, vadovo vardas ir pavardė, kontaktinio asmens vardas ir pavardė);

15.3. informacija apie pasitelkiamus partnerius, jei jie pasitelkiami (pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens kodas, vadovo vardas ir pavardė, kontaktinio asmens vardas ir pavardė);

15.4. Pareiškėjo deklaracija (Atrankos aprašo 1 priedas);

15.5. informacija apie pareiškėjo ir partnerio atitiktį Atrankos aprašo
12.3–12.7 papunkčiuose nustatytiems reikalavimams;

15.6. planuojamos konsultavimo veiklos (jų aprašymai) nurodant:

15.6.1. konsultavimo veiklų vadovą ir vykdytoją (-us) (vardas ir pavardė);

15.6.2. informaciją, kaip bus organizuojamas Konkursui pateiktų paraiškų rinkimas, paraiškų atitikties formaliesiems kriterijams įvertinimas, paraiškų ekspertinis vertinimas ir paraiškų perdavimas atitinkamų savivaldybių administracijoms;

15.6.3. informaciją, kaip planuojama konsultuoti bendruomenines organizacijas dėl paraiškų teikimo ir jų kompetencijų didinimo, kokiomis priemonėmis bus siekiama įtraukti bendruomenines organizacijas į sprendimų priėmimo procesus, kaip planuojama teikti mentorystės paslaugas bendruomeninėms organizacijoms;

15.6.4. informaciją, kaip bus tikrinami vykdomi bendruomeninės veiklos stiprinimo projektai ir kaip Apraše nurodyti galimi pareiškėjai bus skatinami įregistruoti NVO žymą Juridinių asmenų registre;

15.7. laukiami konsultavimo veiklų įgyvendinimo rezultatai (rodiklių, nurodytų Atrankos aprašo 10 punkte, pasiekimas ir pareiškėjo nustatyti kokybiniai rodikliai), taip pat informacija apie planuojamą konsultavimo veiklų ir rezultatų viešinimą;

15.8. detali, pagrįsta konsultavimo veiklų sąmata (toliau – sąmata) nurodant, kiek lėšų prašoma skirti iš valstybės biudžeto, taip pat išsamiai nurodant planuojamas išlaidas pagal Atrankos aprašo 55 punkte nurodytas tinkamas finansuoti išlaidas;

15.9. partnerio vaidmuo ir funkcijos vykdant konsultavimo veiklas, numatoma partneriui skirti lėšų suma, ją sąmatoje detalizuojant pagal Atrankos aprašo 55 punkte laikomų tinkamomis finansuoti išlaidų rūšis;

15.10. vadovo, veiklų vykdytojo (-ų) kvalifikacija, patirtis, gebėjimai, kiti žmogiškieji ištekliai, reikalingi konsultavimo veikloms vykdyti (informacija teikiama užpildant paraiškos skiltį „Asmenų kortelės“);

15.11. aktyvi (-ios) nuoroda (-os), leidžianti (-čios) susipažinti su viešai internete pareiškėjo (ir partnerio) paskelbtu 2022 m. ir 2023 m. metiniu finansinių ataskaitų rinkiniu ir veiklos ataskaita, taip pat su pareiškėjo auditoriaus išvadomis;

15.12. kita papildoma su konsultavimo veiklų vykdymu susijusi informacija, teikiama pareiškėjo nuožiūra.

16. Pareiškėjas kartu su paraiška privalo pateikti šių dokumentų elektronines kopijas .pdf formatu ar kitu formatu, kurį būtų galima peržiūrėti naudojantis Microsoft Office programine įranga:

16.1. jei pareiškėjui atstovauja ne jo vadovas, – dokumento, patvirtinančio asmens teisę veikti pareiškėjo vardu (pvz.: įgaliojimas, atstovavimo sutartis);

16.2. bendradarbiavimo (jungtinės veiklos) sutarties, nurodant konkrečias partnerio įgyvendinamas veiklas ir funkcijas (jeigu konsultavimo veiklos vykdomos su partneriu);

16.3. pareiškėjo ir pasitelkiamo partnerio (jeigu konsultavimo veiklos vykdomos su partneriu) atitiktį Atrankos aprašo 12.3–12.6 papunkčiuose nustatytiems reikalavimams patvirtinančių dokumentų:

16.3.1. dokumentų, įrodančių 2021–2023 m. laikotarpiu vykdytas bent tris NVO ir valstybės institucijų bendradarbiavimo veiklas ar projektus (pateikiamos atitinkamų sutarčių, susitarimų, įsakymų dėl darbo grupių sudarymo ar kitų dokumentų kopijos, pridedant dalyvavusio asmens priklausymą pareiškėjo ir partnerio (jeigu konsultavimo veiklos vykdomos su partneriu) organizacijai įrodančius dokumentus (pvz.: vadovo patvirtinimą, kad asmuo yra organizacijos narys ar eina pareigas joje (nurodomas asmens vardas, pavardė, narystės ar pareigų ėjimo trukmė ir patvirtinimas) ir kad šį (šiuos) asmenį (asmenis) numatoma įtraukti į konsultavimo veiklų vykdymą);

16.3.2. dokumentų, įrodančių, kad 2019–2023 m. laikotarpiu kiekvienais metais su bendruomeninėmis organizacijomis ir bendruomeninių organizacijų asociacijomis vykdytos ne mažiau kaip dvi veiklos ar projektai nacionaliniu lygiu (mokymai, renginiai, tyrimai ar konsultacijos, nurodant šių veiklų datą, vietą, dalyvių skaičių, temas, pasiektus rezultatus), arba, jei tai – nuolatinė organizacijos veikla, šią veiklą pagrindžiančių dokumentų ar informaciją apie šią veiklą (pvz.: nuostatų kopijas, nuorodas į veiklos ataskaitas arba į viešai skelbiamą informaciją apie vykdomą veiklą, tikslus);

16.3.3. dokumentų, įrodančių darbo su NVO savivaldos lygiu ir darbo su savivaldybių administracijomis patirtį (bent vieną nuo 2021 m. vykdytą veiklą) (pateikiamos atitinkamų sutarčių, susitarimų kopijos);

16.3.4. dokumentų, įrodančių bent vienų metų NVO konsultavimo patirtį nuo 2022 m. (pateikiama vykdyto projekto sutartis ar veiklos ataskaita arba, jei tai – nuolatinė organizacijos veikla, šią veiklą pagrindžiantys dokumentai);

16.4. teikiamo (-ų) dokumento (-ų) užsienio kalba vertimo (-ų), jei toks (tokie) yra ir jei jis (jie) turi būti patvirtinti vertėjo arba pareiškėjo vadovo ar jo įgalioto asmens;

16.5. kitų dokumentų, kuriuos, pareiškėjo nuomone, tikslinga pateikti.

17. Paraiška turi būti pateikta iki skelbime nurodytos paskutinės paraiškų pateikimo dienos 23 val. 59 min. (įskaitytinai) Lietuvos Respublikos laiku.

18. Pareiškėjai, rengdami paraiškas, turi teisę gauti informaciją ir konsultacijas su atranka susijusiais klausimais telefono ryšio numeriu ir elektroninio pašto adresu, nurodytais skelbime. Informacija pareiškėjams teikiama iki paskutinės paraiškų pateikimo dienos 12 val.

19. Paraiškas, atitikusias formaliuosius kriterijus, vertina ir pasiūlymus dėl Priemonės konsultanto teikia Komisija. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 5 (penkių) narių, kurie paskiriami iš Ministerijos, Jaunimo reikalų agentūros ir Nevyriausybinių organizacijų tarybos atstovų.

 

V SKYRIUS

KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

20. Komisijos darbą organizuoja ir jai vadovauja Komisijos pirmininkas (Ministerijos atstovas), jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Komisijos posėdžius protokoluoja Komisijos sekretorius, paskirtas socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.

21. Komisijos darbo forma yra posėdžiai (jie gali būti organizuojami ir nuotoliniu būdu). Posėdžius šaukia Komisijos sekretorius, planuojamo posėdžio datą suderinęs su Komisijos pirmininku. Posėdžiai yra teisėti, jei juose dalyvauja ne mažiau kaip pusė Komisijos narių.

22. Pirmasis Komisijos posėdis šaukiamas per 3 (tris) darbo dienas nuo gautų paraiškų pateikimo Komisijai, SPPD įvertinus paraiškų atitiktį formaliesiems kriterijams, dienos. Prireikus gali būti šaukiama ir daugiau posėdžių.

23. Prieš gaudami bet kokią neviešą su atranka susijusią informaciją, Komisijos nariai ir sekretorius privalo pasirašyti Konfidencialumo pasižadėjimą (Atrankos aprašo 2 priedas) ir Nešališkumo deklaraciją (Atrankos aprašo 3 priedas).

24. Komisijos narys privalo nusišalinti nuo paraiškos (-ų) vertinimo ir balsavimo, jei svarstoma organizacijos, kurios vadovas, kolegialaus valdymo organo narys ir (arba) darbuotojas jis arba jam artimas asmuo (jo sutuoktinis, sugyventinis, partneris, taip pat šių asmenų tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), seneliai, vaikaičiai ir jų sutuoktiniai, sugyventiniai ar partneriai) yra. Jeigu Komisijos narys (-iai) nenusišalina, o vėliau dėl to kyla interesų konfliktas, jo (jų) vertinimo rezultatai laikomi negaliojančiais, o jo (jų) paraišką (-as) vertina kitas Komisijos narys, kurį paskiria Komisijos pirmininkas.

25. Komisijos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Jei Komisijos narių balsai pasiskirsto po lygiai, lemiamas yra Komisijos pirmininko, o jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojo balsas.

26. Komisijos sprendimai įforminami protokolu, kurį pasirašo Komisijos pirmininkas, jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas ir Komisijos sekretorius. Posėdžius protokoluoja Komisijos sekretorius. Protokolai parengiami per 3 (tris) darbo dienas po posėdžio. Komisijos narys turi teisę pareikšti savo atskirąją nuomonę, kuri pridedama prie protokolo.

27. Komisija, organizuodama savo darbą ir priimdama sprendimus, vadovaujasi Atrankos aprašu ir 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).

 

VI SKYRIUS

PARAIŠKŲ ATITIKTIES FORMALIESIEMS KRITERIJAMS VERTINIMAS, JŲ ATMETIMO TVARKA IR PAGRINDAI

 

28.  Paraiškų vertinimą sudaro du etapai:

28.1. paraiškų atitikties formaliesiems kriterijams vertinimas. Paraiškų, pateiktų informacinėje sistemoje, atitiktį formaliesiems kriterijams, nurodytiems Atrankos aprašo
9–15 punktuose, per 5 (penkias) darbo dienas nuo skelbime nurodytos paskutinės paraiškų pateikimo dienos Atrankos aprašo 29–32 punktuose nustatyta tvarka vertina SPPD
;

28.2. paraiškų, atitikusių formaliuosius kriterijus, vertinimas ir atranka, kurią atlieka Komisijos nariai, informacinėje sistemoje užpildydami paraiškų vertinimo anketas. Komisija taip pat vertina konsultavimo veikloms galimą skirti lėšų sumą.

29. Jeigu, vertinant gautų paraiškų ir dokumentų atitiktį formaliesiems kriterijams, kyla neaiškumų, trūksta informacijos, galinčios turėti įtakos vertinant paraiškas, SPPD gali paprašyti pareiškėją paaiškinti ar patikslinti pateiktą informaciją per 3 darbo dienas nuo šio prašymo gavimo dienos.

30. Jei pateikta paraiška, pridėti dokumentai, bet paaiškėja, kad pareiškėjas ir (ar) partneris, Atrankos aprašo 29 punkte nustatyta tvarka SPPD pateikus prašymą patikslinti paraiškoje nurodytą informaciją ir (ar) pateikti trūkstamus dokumentus, atlikus formaliųjų kriterijų vertinimą, neatitinka bent vieno iš Atrankos aprašo 11–17 punktuose nustatytų reikalavimų (išskyrus paraiškos, pareiškėjo ir (ar) partnerio pateiktos informacijos netikslumus, kurie iš esmės netrukdo vertinti atitikties formaliesiems kriterijams, pvz., nurodyta neteisinga paraiškos surašymo data, yra rašybos klaidų ir (ar) dokumentų užsienio kalba vertimai, paraiškos priedai pateikti kita, nei Atrankos apraše nustatyta, forma), paraiška toliau nevertinama ir finansavimas neskiriamas.

31. SPPD apie paraišką (-as), kuri (-ios) neatitinka formaliojo (-iųjų) kriterijaus (‑ų), informuoja pareiškėją (-us) elektroniniu laišku, kuriame nurodo paraiškos (-ų), neatitinkančios (‑čiių) formaliojo (-iųjų) kriterijaus (-ų), atmetimo priežastis ir tokio sprendimo apskundimo tvarką.

32. SPPD ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo paskutinės formaliųjų kriterijų įvertinimo dienos parengia paraiškų formaliųjų kriterijų vertinimo suvestinę (nurodydamas pareiškėjo pavadinimą) ir ją perduoda Komisijos sekretoriui. Kartu su paraiškų formaliųjų kriterijų vertinimų suvestine SPPD Komisijos nariams pateikia informaciją apie galimybę, naudojantis informacinės sistemos priemonėmis, susipažinti su paraiškomis.

 

VII SKYRIUS

PARAIŠKŲ VERTINIMAS

 

33. Gavęs paraiškų formaliųjų kriterijų vertinimo suvestinę, Komisijos sekretorius Komisijos pirmininko pavedimu per 3 darbo dienas organizuoja Komisijos posėdį, kuriame Komisija supažindinama su vertintinomis paraiškomis ir paraiškomis, neatitikusiomis formaliųjų kriterijų (jei tokių yra), atsako į Komisijos narių ir (ar) kitų posėdyje dalyvaujančių asmenų klausimus.

34. Jeigu Komisijai, vertinančiai gautą paraišką ir su ja pateiktus dokumentus, kyla neaiškumų, trūksta informacijos, galinčios turėti esminę įtaką vertinant paraišką, Komisija raštu arba elektroniniu paštu kreipiasi į SPPD su prašymu patikslinti pareiškėjo pateiktą informaciją (nurodant pareiškėjo pavadinimą ir juridinio asmens kodą), nurodydama prašymo motyvus. SPPD, naudodamasis informacinės sistemos priemonėmis, nurodo pareiškėjui pateikti patikslintą informaciją per 3 darbo dienas nuo šio nurodymo gavimo dienos. Pareiškėjo gali būti prašoma pateikti tik tą informaciją, kurios SPPD negali gauti. Pareiškėjo negali būti prašoma pateikti nepagrįstai daug informacijos, kuri nebūtų svarbi vertinant paraišką. Jeigu pareiškėjas per SPPD nustatytą terminą informacijos nepaaiškina ar nepatikslina, SPPD apie tai informuoja Komisiją (nurodydamas pareiškėjo pavadinimą ir juridinio asmens kodą). Pareiškėjui nepatikslinus ar nepateikus informacijos, Komisija nurodo priežastis, kodėl pareiškėjo nepatikslinta ar nepaaiškinta informacija turi esminę įtaką vertinant paraišką. Apibendrinusi argumentus dėl paraiškos atmetimo, pareiškėjui nepatikslinus ar nepateikus informacijos, Komisija priima sprendimą tokią paraišką atmesti. 

35. Vertintinas paraiškas Komisijos nariams paskirsto Komisijos pirmininkas. Vieną paraišką vertina ne mažiau kaip du Komisijos nariai. Jeigu vieną paraišką vertino du Komisijos nariai ir jų vertinimas skiriasi daugiau kaip 20 balų ir (arba) vienas iš Komisijos narių nusprendė siūlyti skirti finansavimą, o kitas – siūlyti neskirti, Komisijos pirmininkas paskiria trečią vertintoją tokiai paraiškai įvertinti.

36. Jeigu Atrankos aprašo 35 punkte nurodytais atvejais paraiškai įvertinti paskiriamas trečias Komisijos narys, Komisijos sekretorius apibendrina jo pasiūlymą dėl paraiškos įvertinimo, parengia paraiškos vertinimų suvestinę, nurodydamas dviejų iš trijų paraiškos vertintojų, kurių skirtų balų skaičius panašiausias, skirtų balų bei siūlomų skirti valstybės biudžeto lėšų sumų vidurkius ir juos pateikia Komisijai.

37. Komisija, įvertinusi dviejų vertintojų paraiškų vertinimų suvestinę (Atrankos aprašo 36 punkte nurodytu atveju – dviejų vertintojų paraiškų vertinimų suvestinę, parengtą trečiam vertintojui atlikus vertinimą), pritaria arba nepritaria skirtų balų ir siūlomų skirti valstybės biudžeto lėšų sumų vidurkiams.

38. Kiekvienas Komisijos nario skirtas balas vertinimo anketoje privalo būti išsamiai pagrįstas. Jeigu Komisijos nario siūlymu mažinamas pareiškėjo prašomas finansavimas, turi būti išsamiai pagrįstos tokio siūlymo priežastys.

39. Paraiškų vertinimas Komisijoje turi būti atliktas ne ilgiau kaip per 7 (septynias) darbo dienas nuo formaliųjų kriterijų vertinimo suvestinės pateikimo Komisijai dienos. Komisijos pirmininkas, atsižvelgdamas į gautų paraiškų skaičių ir apimtį, terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų.

40. Komisija turi įvertinti ir skirti balų už šias aplinkybes:

40.1. planuojamų konsultavimo veiklų nuoseklumą, pagrįstumą ir tinkamumą atrankos tikslui pasiekti, vertinant nuo 0 (nulio) iki 15 (penkiolikos) balų: 0 – nenuoseklios, nepagrįstos ir netinkamos atrankos tikslui pasiekti; 1–14 – iš dalies nuoseklios, iš dalies pagrįstos ir iš dalies tinkamos atrankos tikslui pasiekti; 15 – nuoseklios, pagrįstos ir tinkamos atrankos tikslui pasiekti;

40.2. planuojamų veiklų ir funkcijų (atsakomybių) pasiskirstymo tarp pareiškėjo ir partnerio įgyvendinant konsultavimo veiklas, pagrįstumą ir logiškumą atrankos tikslui pasiekti, vertinant nuo 0 (nulio) iki 15 (penkiolikos) balų: 0 – nepagrįstas, netinkamas atrankos tikslui pasiekti; 1–14 – iš dalies pagrįstas ir iš dalies tinkamas atrankos tikslui pasiekti; 15 – pagrįstas ir tinkamas atrankos tikslui pasiekti;

40.3. sąmatos aiškumą, detalumą ir racionalumą, pagrįstumą ir sąsają su veiklomis, vertinant nuo 0 (nulio) iki 15 (penkiolikos) balų: 0 – neaiški, nedetali ir neracionali, nepagrįsta ir nesietina su veiklomis; 1–14 – iš dalies aiški, iš dalies detali ir racionali, iš dalies pagrįsta ir sietina su veiklomis; 15 – aiški, detali ir racionali, pagrįsta ir sietina su veiklomis.

41. Jei kelios paraiškos surinko vienodą balų skaičių, prioritetas teikiamas
pareiškėjo
, kuris ir (ar) kurio partneris turi didesnę veiklų, nurodytų Atrankos aprašo
12.2–12.6 papunkčiuose, vykdymo patirtį, paraiškai
.

42. Galimas didžiausias paraiškai skirtinų balų skaičius – 45, privaloma surinkti minimali balų suma – 30. Paraiškos, kurios nesurinko 30 balų, nefinansuojamos.

43. Įvertinti pasiūlymai reitinguojami Komisijos narių skirtų balų vidurkių mažėjimo tvarka.

Atrenkamas tas pasiūlymas, kuris surinko didžiausią balų skaičių. Pasiūlymai, kuriems skirtas mažesnis balų skaičius, įtraukiami į rezervinių pasiūlymų sąrašą. Pasiūlymai, esantys rezervinių pasiūlymų sąraše, reitinguojami pagal surinktų balų skaičių (mažėjimo tvarka).

44. Jei Komisija, įvertinusi paraiškas, priima sprendimą siūlyti Ministerijos kancleriui skirti dalį paraiškoje prašomų lėšų, ji priima protokolinį sprendimą nurodydama, kiek lėšų siūlo skirti.

45. Komisijos sekretorius nedelsdamas, bet ne vėliau nei per 1 darbo dieną nuo Komisijos sprendimo siūlyti Ministerijos kancleriui skirti dalį paraiškoje prašomų lėšų priėmimo dienos, informacinės sistemos priemonėmis informuoja pareiškėją apie Komisijos siūlomų skirti lėšų dydį, nurodo patvirtinti, kad pareiškėjas sutinka su siūloma skirti suma ir kad siūlomas priimti sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos įgyvendinant konsultavimo veiklas, ir pagal Komisijos priimtą protokolinį sprendimą prašo patikslinti sąmatą ir (ar) pasiūlyme nurodytą veiklų planą.

46. Jei pareiškėjas sutinka su Komisijos siūloma skirti suma, jis per 3 darbo dienas nuo pranešimo gavimo dienos, naudodamasis informacinės sistemos priemonėmis, patvirtina, kad sutinka su siūloma skirti suma ir kad Komisijos siūlomas priimti sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos vykdant konsultavimo veiklas, ir, atsižvelgdamas į Komisijos rašte pateiktus nurodymus, pateikia patikslintą sąmatą ir (ar) pasiūlyme nurodytą veiklų planą.

47. Gavus pareiškėjo patvirtinimą, kad jis sutinka su Komisijos siūloma skirti suma ir kad Komisijos siūlomas priimti sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos vykdant konsultavimo veiklas, patikslintą sąmatą ir (ar) pasiūlyme nurodytą veiklų planą, ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo patikslintos sąmatos ir (ar) pasiūlyme nurodyto veiklų plano gavimo dienos šie dokumentai perduodami įvertinti Komisijai. Komisija, gavusi patikslintą sąmatą ir (ar) pasiūlyme nurodytą veiklų planą, posėdyje svarsto dokumentus ir jiems pritaria arba nepritaria.

48. Pareiškėjui per Atrankos aprašo 46 punkte nurodytą terminą nepatvirtinus, kad sutinka su Komisijos siūloma skirti suma ir  kad Komisijos siūlomas priimti sprendimas skirti dalį lėšų neturės neigiamos įtakos vykdant konsultavimo veiklas, ir (ar) nepatikslinus sąmatos ir (ar) pasiūlyme nurodyto veiklų plano, laikoma, kad jis nesutinka su Komisijos siūloma skirti suma. Jei pareiškėjas nesutinka su Komisijos priimtu sprendimu siūlyti Ministerijos kancleriui skirti dalį pasiūlymui įgyvendinti prašomų lėšų arba jei Komisija nepritaria pareiškėjo patikslintai sąmatai ir (ar) pasiūlyme nurodytam veiklų planui, jo pasiūlymui lėšų neskiriama.

49. Pasiūlymą dėl atrinkto Priemonės konsultanto ir valstybės biudžeto lėšų skyrimo Komisija pateikia Ministerijos kancleriui per 1 darbo dieną nuo posėdžio, kuriame priimtas sprendimas dėl pasiūlymo finansuoti atrinktą pareiškėjo paraišką pateikimo Ministerijos kancleriui, protokolo pasirašymo ir užregistravimo dienos. Ministerijos kanclerio sprendimas dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo priimamas per 3 darbo dienas nuo Komisijos pasiūlymo gavimo dienos ir įforminamas Ministerijos kanclerio potvarkiu dėl lėšų skyrimo. Ministerijos kanclerio potvarkyje nurodoma:

49.1. pagrindas finansuoti pasiūlymus ar jų nefinansuoti (teisės aktų nuostatos, Komisijos protokolų duomenys);

49.2. finansuotinas pasiūlymas, nurodant pareiškėjo pavadinimą, jo juridinio asmens kodą, pasiūlymo pavadinimą, surinktų balų vidurkį, prašomą sumą ir skiriamą sumą;

49.3. rezervinių pasiūlymų sąrašas, nurodant pareiškėjų pavadinimus, jų juridinio asmens kodus, pasiūlymų pavadinimus, surinktų balų vidurkius, prašomas sumas, preliminariai siūlomas skirti sumas;

49.4. nefinansuotinų pasiūlymų sąrašas, nurodant pareiškėjų pavadinimus, jų juridinio asmens kodus, pasiūlymų pavadinimus, surinktų balų vidurkius, prašomas sumas, nefinansavimo pagrindą;

49.5. pavedimas už atrankos organizavimą atsakingam Ministerijos paskirtam specialistui užtikrinti tinkamą Atrankos aprašo, susijusio su pasiūlymų finansavimu, įgyvendinimą;

49.6. sprendimo apskundimo tvarka.

50. Informacija apie atrankos rezultatus per 1 darbo dieną nuo Ministerijos kanclerio potvarkio dėl lėšų skyrimo priėmimo dienos skelbiama Ministerijos interneto svetainėje skilties „Konkursai“ dalyje „Projektų konkursų rezultatai“ (https://socmin.lrv.lt/lt/konkursai-1/projektu-konkursu-rezultatai/), nurodant subjekto, kuriam skirtas finansavimas, juridinio asmens pavadinimą ir kodą, pasiūlymo pavadinimą ir skirtų lėšų sumą.

51. Komisijos sekretorius informacinės sistemos priemonėmis informuoja pareiškėją apie Ministerijos kanclerio priimtą sprendimą per 2 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos, pateikiant Ministerijos kanclerio potvarkio dėl lėšų skyrimo išrašą.

 

VIII SKYRIUS

SUTARTIES PASIRAŠYMAS

 

52. Pareiškėjas, kuriam skirtas finansavimas, Sutartį, kurioje nurodyti Priemonės konsultanto įsipareigojimai, kitos sąlygos ir pateikta informacija, nurodyta Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo įgyvendinimo“, 35 punkte, informacinės sistemos priemonėmis pasirašo su SPPD per 20 darbo dienų nuo Ministerijos kanclerio potvarkio dėl lėšų skyrimo konsultavimo veikloms vykdyti perdavimo SPPD dienos.

53. Pareiškėjui, kuriam skirtas finansavimas, nesudarius Sutarties per Atrankos aprašo
52 punkte nurodytą terminą, nutraukus sudarytą Sutartį, atsisakius dalies valstybės biudžeto lėšų ar toliau vykdyti konsultavimo veiklas,
SPPD teikia Ministerijos kancleriui pasiūlymą panaikinti sprendimą skirti valstybės biudžeto lėšų pasiūlymui įgyvendinti. Likusios nepanaudotos valstybės biudžeto lėšos Komisijos siūlymu ir Ministerijos kanclerio sprendimu eilės tvarka gali būti skiriamos kitam aukščiausiais balais įvertintam pasiūlymui, esančiam rezervinių pasiūlymų sąraše. Ministerijos kanclerio sprendimas dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo priimamas per 3 darbo dienas nuo Komisijos pasiūlymo gavimo dienos.

54. Jei Ministerijos kanclerio priimtu sprendimu nėra patvirtintas rezervinių projektų sąrašas ar visiems šiame sąraše buvusiems pareiškėjams buvo skirtos valstybės biudžeto lėšos pateiktiems projektams įgyvendinti, Ministerija nepanaudotas, grąžintas ar papildomai atrankai gautas valstybės biudžeto lėšas gali paskirstyti, paskelbusi naują atranką tai pačiai priemonei įgyvendinti. Nauja atranka gali būti vykdoma naujo Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtinto atrankos aprašo nustatyta tvarka.

 

IX SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

55. Tinkamomis finansuoti laikomos šios konsultavimo veiklų išlaidos:

55.1. išlaidos darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms mokėti:

55.1.1. konsultavimo veiklų vykdymo vadovo ir (ar) koordinatoriaus darbo užmokestis, įskaitant valstybinio socialinio draudimo įmokas (jei konsultavimo veiklų vykdymo vadovas
ir (ar) koordinatorius yra Priemonės konsultanto organizacijos darbuotojas (-ai),
dirbantis (-ys) pagal darbo sutartį);

55.1.2. Priemonės konsultanto organizacijos darbuotojų, taip pat partnerio darbuotojo (-ų), tiesiogiai vykdančių konsultavimo veiklas, darbo užmokestis, įskaitant socialinio draudimo įmokas (jei šie darbuotojai Priemonės konsultanto organizacijoje ir (ar) partnerio
organizacijoje (-ose) dirba pagal darbo sutartį);

55.1.3. asmens, tvarkančio buhalterinę apskaitą, darbo užmokestis, įskaitant socialinio draudimo įmokas (jei paslauga neperkama iš buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios įmonės (įstaigos) ar buhalterinės apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens ir asmuo, tvarkantis buhalterinę apskaitą, yra Priemonės konsultanto organizacijos darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį);

55.2. išlaidos prekėms ir paslaugoms, skirtoms konsultavimo veiklas vykdantiems darbuotojams, taip pat tiesiogiai su konsultavimo veiklomis susijusioms veikloms vykdyti, nurodytoms Atrankos aprašo 8 punkte, įsigyti:

55.2.1. ryšio paslaugų (telefono ryšio, interneto ryšio, pašto) įsigijimo išlaidos;

55.2.2. transporto išlaikymo ir transporto paslaugų įsigijimo išlaidos (Priemonės konsultanto nuosavybės, patikėjimo teise valdomų, naudojamų pagal nuomos arba panaudos sutartis automobilių nuoma, degalai, visuomeninio transporto priemonių bilietai);

55.2.3. komandiruočių (išskyrus tarptautines) išlaidos (kelionių bilietai, apgyvendinimas ir dienpinigiai tik Priemonės konsultanto organizacijoje ir (ar) partnerio organizacijoje pagal darbo sutartį dirbantiems darbuotojams);

55.2.4. išlaidos konsultavimo veikloms vykdyti reikalingoms ekspertų ir (ar) konsultantų (teisininkų) paslaugoms, tiesiogiai susijusioms su konsultavimo veiklų vykdymu, įsigyti (pagal sudarytas atlygintinų paslaugų sutartis);

55.3. išlaidos kitoms paslaugoms, tiesiogiai susijusioms su konsultavimo veiklų vykdymu, įsigyti:

55.3.1. užmokestis už buhalterinės apskaitos tvarkymą pagal paslaugų sutartį (jei paslauga perkama iš buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios įmonės (įstaigos) ar buhalterinės apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens ir asmuo, tvarkantis buhalterinę apskaitą, nėra Priemonės konsultanto organizacijos darbuotojas, įdarbintas buhalterinės apskaitos paslaugoms teikti pagal darbo sutartį);

55.3.2. išlaidos konsultavimo veikloms vykdyti reikalingoms paslaugoms (leidybos, mokymų, renginių organizavimo, Priemonės veiklų viešinimo, lektorių) įsigyti, taip pat mokesčiai už bankų, kitų kredito ar mokėjimo įstaigų suteiktas piniginių lėšų pervedimo paslaugas. 

56. Konsultavimo veikloms vykdyti skirtomis valstybės biudžeto lėšomis gali būti finansuojamos tik Atrankos aprašo 10 punkte nurodytos veiklos.

57. Konsultavimo veiklų išlaidos pripažįstamos tinkamomis finansuoti, jei jos patirtos ir apmokėtos nuo 2025 m. sausio 1 d. iki 2025 m. gruodžio 31 d.

58. Paraiškėjo partneriui negali būti numatytos ir (ar) pervestos lėšos, sudarančios daugiau nei 40 procentų Priemonei įgyvendinti skirtų valstybės biudžeto lėšų.

59. Valstybės biudžeto lėšos negali būti naudojamos:

59.1. įsiskolinimams dengti ar investiciniams projektams finansuoti;

59.2. išperkamajai nuomai;

59.3. Priemonės įgyvendinimo išlaidoms, finansuojamoms iš kitų finansavimo šaltinių, apmokėti;

59.4. kelionių (komandiruočių) užsienyje išlaidoms padengti;

59.5. transporto priemonių techninei apžiūrai, draudimui ir remontui;

59.6. ilgalaikiam materialiajam turtui, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme, kurio vertė – 500 (penki šimtai) eurų ir didesnė, įsigyti;

59.7. statinių ir (arba) pastatų, patalpų statybai, rekonstrukcijai, kapitaliniam ir (arba) einamajam remontui, statiniams, pastatams ir (ar) teritorijai prižiūrėti, aplinkai tvarkyti, paveldo tvarkybos darbų išlaidoms padengti;

59.8. patalpų, nuosavybės teise priklausančių pareiškėjui, Priemonės konsultantui ar partneriui, nuomai konsultavimo veikloms vykdyti;

59.9. kitoms su Priemonės įgyvendinimu ir konsultavimo veiklomis tiesiogiai nesusijusioms išlaidoms padengti;

59.10. išlaidos, susijusios su veikla, vykdyta iki pateikiant paraišką (pvz., paraiškos parengimo išlaidos ir pan.), taip pat išlaidos, patirtos ir apmokėtos iki 2024 m. gruodžio 31 d. imtinai. Netinkamomis finansuoti taip pat pripažįstamos išlaidos, patirtos ir apmokėtos po 2025 m. gruodžio 31 d.;

59.11. veikloms, kuriomis:

59.11.1. keliama grėsmė žmonių sveikatai, garbei ir orumui, viešajai tvarkai;

59.11.2. bet kokiomis formomis, metodais ir būdais išreiškiama nepagarba tautiniams Lietuvos valstybės simboliams;

59.11.3. bet kokiomis formomis, metodais ir būdais populiarinamas smurtas, prievarta, neapykanta;

59.11.4. bet kokiomis formomis, metodais ir būdais pažeidžiama Lietuvos Respublikos Konstitucija, kiti įstatymai ir kiti teisės aktai.

60. Priemonės konsultantas gautas valstybės biudžeto lėšas privalo laikyti specialiai šioms lėšoms atidarytoje sąskaitoje, įvertinęs valstybės biudžeto lėšų laikymo, naudojimo ir saugojimo rizikos veiksnius, ir naudoti tik Sutartyje ir Sutartimi patvirtintoje išlaidų sąmatoje nurodytoms veikloms vykdyti.

61. Priemonės konsultantas atsiskaitymus grynaisiais ir negrynaisiais pinigais privalo vykdyti, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.929 straipsniu ir kitais atsiskaitymus grynaisiais ir negrynaisiais pinigais reglamentuojančiais teisės aktais.

62. Priemonės konsultantas privalo konsultavimo veiklą vykdyti iki Sutartyje nustatytos dienos, bet ne vėliau kaip iki 2025 m. gruodžio 31 d., ir, kiekvienam ketvirčiui pasibaigus, iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 5 d., o pasibaigus kalendoriniams metams – iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d. SPPD informacinės sistemos priemonėmis pateikti atitinkamai ketvirčio ir metų finansines ataskaitas, taip pat pasibaigus kalendoriniams metams – iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d. metų veiklų įvykdymo ataskaitą pagal informacinėje sistemoje pateiktas formas. Teikiamos šios ataskaitos:

62.1. sąmatos vykdymo ir sąnaudų ketvirtinė ataskaita, informaciją nurodant euro cento tikslumu (ataskaitiniais kalendoriniais metais teikiama po kiekvieno ataskaitinio ketvirčio, o pasibaigus ataskaitiniams kalendoriniams metams – už visą veiklos vykdymo laikotarpį per vienus ataskaitinius metus);

62.2. sąmatos įvykdymo ataskaita, informaciją nurodant euro cento tikslumu (ataskaitiniais kalendoriniais metais teikiama po kiekvieno ataskaitinio ketvirčio, o pasibaigus ataskaitiniams kalendoriniams metams – už visą veiklos vykdymo laikotarpį per vienus ataskaitinius metus);

62.3. buhalterinės apskaitos dokumentų suvestinė, kurioje turi būti nurodyta valstybės biudžeto lėšų gavėjo pavadinimas, apskaitos dokumento (sąskaitos faktūros, paslaugų sutarties, paslaugų perdavimo–priėmimo akto, darbo užmokesčio apskaitos žiniaraščio ir kt.) data ir numeris, ūkinės operacijos turinys ir suma, informaciją nurodant euro cento tikslumu (teikiama po kiekvieno ataskaitinio ketvirčio ir už visą veiklos vykdymo laikotarpį per vienus ataskaitinius metus);

62.4. veiklų įvykdymo ataskaita (pasibaigus ataskaitiniams kalendoriniams metams už visą veiklos vykdymo laikotarpį per vienus ataskaitinius metus teikiama iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d.), kurioje turi būti nurodyta:

62.4.1. informacija apie Atrankos aprašo 10 punkte ir jo papunkčiuose išvardytų rodiklių ir Priemonės konsultanto nustatytų rodiklių pasiekimą;

62.4.2. informacija apie konsultavimo veiklas, įvykdytas nuo pasiūlymo įgyvendinimo pradžios (jų įvykdymo datos ir trumpas veiklų ir (ar) rezultatų aprašymas);

62.4.3. informacija apie konsultavimo veiklų viešinimą nuo pasiūlymo įgyvendinimo pradžios.

63. Konsultavimo veikloms vykdyti skirtos valstybės biudžeto lėšos negali būti perkeliamos į kitus biudžetinius metus. Finansuojamos tik tinkamos finansuoti konsultavimo veikloms vykdyti skirtos išlaidos. Jos turi būti tiesiogiai susijusios su paraiškoje numatytomis veiklomis ir būtinos konsultavimo veikloms vykdyti, pagrįstos konsultavimo veiklų vykdymo eiga, planu, išlaidų pobūdžiu ir kiekiu.

64. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti pagrįstos išlaidų apmokėjimą įrodančiais buhalterinės apskaitos dokumentais (darbo laiko apskaitos ir darbo užmokesčio apskaičiavimo žiniaraščiais, sąskaitomis faktūromis, kasos čekiais, banko sąskaitų išrašais ir pan.) ir konsultavimo veiklų įvykdymą patvirtinančiais dokumentais (arba jų kopijomis),
nurodytais (-omis) Atrankos aprašo 62 punkte. Priemonės konsultantas paslaugas ar prekes konsultavimo veikloms vykdyti turi įsigyti ne didesnėmis nei rinkos kainomis, laikydamasis racionalaus valstybės biudžeto lėšų naudojimo principo.

65. Lėšos privalo būti naudojamos tik paraiškoje ir bendradarbiavimo ar jungtinės veiklos sutartyje su partneriu nurodytoms veikloms vykdyti.

66. Konsultavimo veikloms vykdyti skirtos lėšos laikomos panaudotomis tinkamai, jei jos panaudotos pagal paraiškoje ir Sutartyje nurodytą tikslinę paskirtį ir reikalavimus.

67. Norėdamas patikslinti Sutartimi patvirtintą išlaidų sąmatą, Priemonės konsultantas informacinės sistemos priemonėmis turi pateikti SPPD pagrįstą prašymą patikslinti Sutartimi patvirtintą išlaidų sąmatą (nurodo organizacijos pavadinimą, juridinio asmens kodą, konkurso pavadinimą, pasiūlymo pavadinimą ir kodą, Sutarties datą ir numerį), kartu pateikdamas ir lyginamąją tikslinamų išlaidų sąmatą ar palyginimą, kaip kis informacija atitinkamose išlaidų sąmatos eilutėse. SPPD, išnagrinėjęs Priemonės konsultanto prašymą, per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo SPPD dienos priima sprendimą dėl išlaidų sąmatos tikslinimo ir apie tai informacinės sistemos priemonėmis informuoja Priemonės konsultantą. Susitarimas dėl išlaidų sąmatos pakeitimo pasirašomas informacinės sistemos priemonėmis. 

68. Prašymai patikslinti Sutartimi patvirtintą išlaidų sąmatą SPPD teikiami ne daugiau nei du kartus per einamąjį ketvirtį, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki kito ketvirčio pradžios. Vėliau pateikti prašymai nenagrinėjami. Priemonės konsultantas gali teikti prašymą tikslinti tik dar nepatirtas išlaidas, išskyrus atvejus, kai tinkamos finansuoti išlaidos sumažėjo.

69. Norėdamas patikslinti pasiūlyme nurodytą veiklų planą, Priemonės konsultantas atsakingam SPPD specialistui elektroniniu paštu ir per informacinę sistemą pateikia pagrįstą prašymą patikslinti pasiūlyme nurodytą veiklų planą (nurodo organizacijos pavadinimą, juridinio asmens kodą, konkurso pavadinimą, pasiūlymo pavadinimą ir kodą, Sutarties datą, numerį ir išdėsto prašymą patikslinti pasiūlyme nurodytų veiklų planą), kartu pateikdamas ir lyginamąjį veiklų planą ar palyginimą, kaip kis informacija atitinkamose veiklų plano dalyse ar eilutėse. Priemonės konsultantas gali teikti prašymą patikslinti tik dar neįgyvendintų veiklų planą. Apie leidimą patikslinti veiklų planą SPPD atsakingas specialistas informuoja Priemonės konsultantą per informacinę sistemą ar elektroniniu paštu per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos. Prašymas patikslinti veiklų planą teikiamas likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki kito ketvirčio pradžios, bet ne vėliau nei gruodžio 5 d. Priemonės konsultantas gali teikti prašymą tik dėl dar neįvykdytų (nepradėtų vykdyti) veiklų tikslinimo.

70. SPPD nutraukia Sutartį, sustabdo lėšų pervedimą ir inicijuoja pervestų lėšų grąžinimą, kai:

70.1. nustato, kad skirtos valstybės biudžeto lėšos naudojamos ne pagal paskirtį;

70.2. nustato Sutarties vykdymo pažeidimų;

70.3. vadovaujantis Atrankos aprašo 75 punktu, sustabdomas Sutarties vykdymas ir nepašalinami nustatyti veiklos trūkumai ar pašalinami, bet apie jų pašalinimą laiku neinformuojamas SPPD;

70.4. paaiškėja, kad deklaracijoje (Atrankos aprašo 1 priedas) buvo pateikta klaidinga ar melaginga informacija, Priemonės konsultantas, sudarius Sutartį, įgyja likviduojamo juridinio asmens statusą arba įsiteisėja teismo sprendimas, kuriuo iš Priemonės konsultanto priteisiamos neteisėtai (ne pagal paskirtį) panaudotos lėšos.

71. Už informacijos ir su konsultavimo veiklomis bei jų vykdymu susijusių duomenų tikslumą, teisingumą, gautų valstybės biudžeto lėšų buhalterinės apskaitos tvarkymą atsako Priemonės konsultantas. Dokumentus, susijusius su konsultavimo veiklomis ir jų įgyvendinimu (paraišką, buhalterinės apskaitos dokumentus ir kt.), Priemonės konsultantas privalo tvarkyti ir saugoti dokumentų tvarkymą ir saugojimą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka, taip pat SPPD ir (ar) Ministerijos reikalavimu pateikti atrankai pateiktų dokumentų ir su konsultavimo veiklų vykdymu susijusių dokumentų originalus ir (ar) patvirtintas jų kopijas tiek vykdydamas konsultavimo veiklas, tiek 36 mėnesius po jų įvykdymo (po 2025 m. gruodžio 31 d.).

72. Priemonės konsultantas, kuris yra perkančioji organizacija, vykdydamas pirkimą, privalo vadovautis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu (taikoma tiek pareiškėjui, tiek partneriui).

73. Priemonės konsultantas privalo raštu informuoti SPPD apie numatytų konsultavimo veiklų vykdymo nutraukimą ar sustabdymą (nurodo organizacijos pavadinimą ir juridinio asmens kodą). Gavęs tokį pranešimą, SPPD sustabdo valstybės biudžeto lėšų pervedimą Priemonės konsultantui. Priemonės konsultantui pašalinus priežastis, dėl kurių jis nutraukė ar sustabdė numatytas konsultavimo veiklas, atnaujinus numatytų konsultavimo veiklų vykdymą ir apie tai raštu pranešus SPPD, sustabdytas valstybės biudžeto lėšų pervedimas atnaujinamas.

74. Priemonės konsultantas privalo informuoti raštu Ministeriją ir SPPD, jei vykdoma ar numatoma vykdyti jo reorganizacija (nurodo juridinio asmens pavadinimą, juridinio asmens kodą, konkurso pavadinimą, pasiūlymo pavadinimą ir kodą, Sutarties datą ir numerį bei reorganizacijos pradžios datą), ir pateikti dokumentus bei informaciją, patvirtinančius, kad po reorganizacijos veiksiantis juridinis asmuo, perimsiantis jo, kaip pasiūlymo įgyvendintojo, teises ir pareigas, bus pajėgus tinkamai vykdyti pasiūlyme nurodytas veiklas.

75. SPPD nustačius ar turint pagrįstų įtarimų, kad Priemonės konsultantas netinkamai vykdo Atrankos aprašo, Aprašo, Sutarties ir (arba) galiojančių teisės aktų reikalavimus, SPPD apie tai raštu informuoja Priemonės konsultantą ir sustabdo Sutarties vykdymą. Šiuo atveju SPPD Priemonės konsultantui nustato protingą terminą, ne trumpesnį kaip 10 darbo dienų, nustatytiems veiklos trūkumams pašalinti. Priemonės konsultantas, pašalinęs nustatytus veiklos trūkumus, raštu informuoja SPPD apie tolesnį pasirengimą tinkamai vykdyti Atrankos apraše, Apraše, Sutartyje ir (arba) galiojančiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus ir pateikia tai patvirtinančius dokumentus. SPPD, įvertinęs iš Priemonės konsultanto gautą informaciją, gali atnaujinti Sutarties vykdymą. Jei Priemonės konsultantas per nustatytą terminą nepašalina nustatytų veiklos trūkumų arba per 2 darbo dienas nuo nustatytų veiklos trūkumų pašalinimo dienos neinformuoja SPPD apie pasirengimą tinkamai vykdyti Atrankos apraše, Apraše, Sutartyje ir (arba) galiojančiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus, SPPD privalo vienašališkai nutraukti Sutartį, apie tai Priemonės konsultantą įspėjęs prieš 10 darbo dienų.

76. Priemonės konsultantas turi viešinti konsultavimo veiklų vykdymą, kad visuomenė daugiau sužinotų apie konsultavimo veiklų tikslus, uždavinius, vykdymo eigą ir rezultatus. Viešindamas konsultavimo veiklų vykdymą, Priemonės konsultantas negali pažeisti viešosios tvarkos, asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, turi laikytis teisės aktų nustatytos tvarkos ir nurodyti, kad pasiūlymui įgyvendinti valstybės biudžeto lėšų skyrė Ministerija. SPPD tikrina, kaip Priemonės konsultantas laikosi šiame punkte nurodyto įsipareigojimo.

77. Viešindamas konsultavimo veiklų vykdymą ir jas vykdydamas ir (ar) naudodamasis konsultavimo veiklų rezultatais bent 6 mėnesius po to, kai konsultavimo veiklos baigtos įgyvendinti, Priemonės konsultantas privalo tiksliai nurodyti, kokiu tikslu ir kiek valstybės biudžeto lėšų buvo skirta ir panaudota konsultavimo veikloms vykdyti. SPPD tikrina, kaip Priemonės konsultantas laikosi šiame punkte nurodyto įsipareigojimo.

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679, Atrankos aprašu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą ir apsaugą.

79. Dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

80. Duomenų subjektų teisės įgyvendinamos duomenų valdytojo, į kurį kreipiamasi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, nustatyta tvarka, vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679.

81. Ministerija turi teisę atlikti konsultavimo veiklų vykdymo ir tam skirtų valstybės biudžeto lėšų panaudojimo teisingumo bei tikslingumo auditą.

82. Ministerijos kanclerio sprendimas dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo gali būti pakeistas ar pripažintas netekusiu galios, atsižvelgiant į SPPD pateiktą metinę atitinkamos priemonės įgyvendinimo ataskaitą ir (ar) į tai, ar valstybės biudžeto lėšos panaudotos tinkamai, ir (ar) pasikeitus teisės aktams, kuriais remiantis skiriami valstybės biudžeto asignavimai Priemonei, taip pat SPPD arba teismui patenkinus pareiškėjo skundą ir pakartotinai įvertinus šio pareiškėjo paraišką.

83. Ministerijos, SPPD veiksmai ir neveikimas, Komisijos sprendimai, SPPD sprendimai, Ministerijos kanclerio sprendimas dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo projektams ar projekto atmetimo gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

84. Ministerija ir SPPD neprisiima atsakomybės, jei dėl paraiškoje ir (arba) Sutartyje pareiškėjo (Priemonės konsultanto) nurodytų klaidingų kontaktinių duomenų (adreso, telefono ryšio numerio, elektroninio pašto adreso ir kt.) jo nepasiekia laiškai arba su juo negalima susisiekti kitu būdu.

85. Jei ne dėl Priemonės konsultanto veiksmų atsirado nenumatytų, Atrankos apraše nenustatytų aplinkybių, dėl kurių jis negali vykdyti konsultavimo veiklų, numatytų veiklų plane, kad pasiektų konsultavimo veiklų vykdymo rodiklius, jis gali keisti tų veiklų vykdymo būdus (veiklas vykdyti pasitelkęs elektroninių ryšių ar bekontaktes priemones), jei dėl to nereikia tikslinti konsultavimo veiklų išlaidų sąmatos.

__________________________