PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

 

2014 m. kovo 27 d. Nr. T-69

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasi Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Panevėžio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Panevėžio rajono savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                  Povilas Žagunis

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Panevėžio rajono savivaldybės tarybos

2014 m. kovo 27 d. sprendimu Nr. T-69

 

PANEVĖŽIO RAJONO  SAVIVALDYBĖS

2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

I. ĮVADAS

 

1. Bendra informacija

 

Socialinių paslaugų planas atitinka pagrindinius Panevėžio rajono savivaldybės
2014
2016 metų strateginio veiklos plano, patvirtinto Panevėžio rajono savivaldybės tarybos
2014 m. vasario 20 d. sprendimu Nr. T-23, tikslus. Šis planas yra orientuotas į žmonių gerovę, šeimos stiprinimą, skurdo ir socialinės atskirties mažinimą.

Šiame plane vartojamos sąvokos:

1. Socialinės paslaugos paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime:

1.1. bendrosios socialinės paslaugos – atskiros be nuolatinės specialistų priežiūros teikiamos paslaugos;

1.2. specialiosios socialinės paslaugos visuma paslaugų, teikiamų asmeniui (šeimai), kurio gebėjimams savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime ugdyti ar kompensuoti bendrųjų socialinių paslaugų nepakanka. Specialiųjų socialinių paslaugų tikslas – grąžinti asmens (šeimos) gebėjimus pasirūpinti savimi ir integruotis į visuomenę ar tenkinti asmens gyvybinius poreikius teikiant kompleksinę pagalbą. Specialiosios socialinės paslaugos teikiamos socialinių paslaugų įstaigose ir asmenims, kuriems įvertintas nesavarankiškumo lygis (iš dalies nesavarankiškas ir visiškai nesavarankiškas), namuose. Specialiosios socialinės paslaugos skirstomos į socialinę priežiūrą ir socialinę globą:

1.2.1. socialinė priežiūra visuma paslaugų, kuriomis asmeniui (šeimai) teikiama kompleksinė pagalba, kuriai nereikia nuolatinės specialistų priežiūros;

1.2.2. socialinė globa visuma paslaugų, kuriomis asmeniui teikiama kompleksinė pagalba, kuriai reikia nuolatinės specialistų priežiūros.

2. Suaugęs asmuo su sunkia negalia – asmuo, kuriam nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis, specialusis nuolatinės slaugos poreikis ir kuris pagal Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą yra pripažintas nedarbingu.

3. Suaugęs asmuo su negalia – darbingo amžiaus asmuo, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

4. Senatvės pensijos amžių sukakęs asmuo su sunkia negalia – sukakęs senatvės pensijos amžių asmuo, kuriam įstatymų nustatyta tvarka nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis.

5. Senyvo amžiaus asmuo – sukakęs senatvės pensijos amžių asmuo, kuris dėl amžiaus iš dalies ar visiškai yra netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

6. Vaikas su sunkia negalia – asmuo, kuriam nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis, specialusis nuolatinės slaugos poreikis ir pagal Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą pripažintas sunkaus neįgalumo lygis.

7. Vaikas su negalia – vaikas iki 18 metų, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar visiškai neįgijęs jo amžių atitinkančio savarankiškumo ir kurio galimybės ugdytis bei dalyvauti visuomenės gyvenime yra ribotos.

8. Likęs be tėvų globos vaikas – vaikas iki 18 metų, kuriam įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji ar nuolatinė globa (rūpyba).

9. Socialinės rizikos vaikas – vaikas iki 18 metų, kuris valkatauja, elgetauja, nelanko mokyklos ar turi elgesio problemų mokykloje, piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, yra įsitraukęs ar linkęs įsitraukti į nusikalstamą veiklą, yra patyręs ar kuriam kyla pavojus patirti psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, smurtą šeimoje ir dėl šių priežasčių jo galimybės ugdytis ir dalyvauti visuomenės gyvenime yra ribotos.

10. Socialinės rizikos suaugęs asmuo – darbingo amžiaus asmuo, esantis socialiai atskirtas dėl to, kad elgetauja, valkatauja, piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, yra įsitraukęs ar linkęs įsitraukti į nusikalstamą veiklą, yra patyręs ar kuriam kyla pavojus patirti psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, smurtą šeimoje ir yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

11. Socialinės rizikos šeima – šeima, kurioje auga vaikų iki 18 metų ir kurioje bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų, naudoja prieš juos psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, gaunamą valstybės paramą panaudoja ne šeimos interesams ir todėl iškyla pavojus vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi bei saugumui. Socialinės rizikos šeimai priskiriama ir šeima, kurios vaikui įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji globa (rūpyba).

12. Kitos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Socialinių paslaugų kataloge ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose socialines paslaugas, apibrėžtas sąvokas.

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai

 

Socialinių paslaugų tikslas – sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, padėti įveikti socialinę atskirtį.

Socialinės paslaugos teikiamos siekiant užkirsti kelią asmens, šeimos, bendruomenės socialinėms problemoms kilti, visuomenės saugumui užtikrinti.

Panevėžio rajono savivaldybės administracija numato organizuoti kokybiškas socialines paslaugas, mažinti socialinę gyventojų atskirtį, skatinti nevyriausybinių organizacijų, teikiančių socialines paslaugas, veiklą, siekti savivaldybės institucijų, teikiančių socialines paslaugas, sveikatos įstaigų, privataus sektoriaus bendradarbiavimo.

Siekiant įgyvendinti socialinių paslaugų planą bus telkiamos socialinių įstaigų, nevyriausybinių organizacijų, socialinio darbo specialistų pastangos.

Socialinė pagalba turi būti aktyvi ir skatinti pačius asmenis, ypač socialinės rizikos asmenis ir šeimas, būti savarankiškais ir visaverčiais visuomenės nariais, o ne vien naudotis pasyvia pinigine parama.

 

1 uždavinys. Socialinių paslaugų ir kitos paramos teikimas.       

Viena iš socialinių paslaugų prieinamumo užtikrinimo sąlygų yra paslaugų prieinamumo skirtumų tarp seniūnijų, miestų ir kaimų gyventojų, mažinimas. Tiek vaikui, tiek suaugusiam neįgaliam asmeniui, socialinės rizikos asmeniui ar šeimai, senyvo amžiaus asmeniui turi būti suteikta būtina socialinė pagalba, neatsižvelgiant į tai, kurioje seniūnijoje jis gyvena.

Įgyvendinant socialinių paslaugų planą bus organizuojama ir teikiama parama asmenims, priklausantiems įvairioms socialinėms grupėms.

2014 metais skirtos valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos asmenų su sunkia negalia visų rūšių socialinei globai organizuoti, patvirtinti asignavimai rajono biudžete.

Numatoma sudaryti sutartis su įvairiais socialinių paslaugų teikėjais, kad būtų užtikrintas socialinių paslaugų prieinamumas visiems rajono gyventojams pagal jų poreikius, t. y. ilgalaikės socialinės globos paslaugos seniems ir neįgaliems asmenims, našlaičiams, tėvų globos netekusiems vaikams ir kitos socialinės paslaugos.

Planuojama iš dalies apmokėti už būtinos medicininės slaugos paslaugas senyvo amžiaus asmenims, neįgaliems ar sunkiai sergantiems asmenims, kai slaugos paslaugų nefinansuoja Teritorinė ligonių kasa.

Planuojama apmokėti socialinės rizikos asmenų gydymosi nuo alkoholizmo paslaugas.

Planuojama apmokėti nenustatytos tapatybės asmenų, asmenų be nuolatinės gyvenamosios vietos, kai mirties faktas nustatytas Panevėžio rajono teritorijoje, palaikų laidojimo išlaidas.

Planuojama organizuoti ir iš dalies apmokėti už gyvenamųjų patalpų ir aplinkos pritaikymą neįgaliesiems.

 

Bus suteikiama vienkartinė finansinė parama ligos, nelaimės ir kitais atvejais, skiriamos kompensacijos už būsto šildymą, šaltą ir karštą vandenį bei socialinė pašalpa Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatyme nenustatytais atvejais.

 

2 uždavinys. Savivaldybės administruojamų socialinių įstaigų veiklos plėtojimas

Šiuo metu Panevėžio rajone socialines paslaugas teikia 2013 metais liepos mėnesį įsteigtas Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras, finansuojamas iš Panevėžio rajono savivaldybės biudžeto ir valstybės tikslinių dotacijų bei asmens lėšų. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centre yra šie padaliniai: Gustonių socialinės globos namai, Raguvos socialinės globos namai, Krekenavos socialinės globos namai.

Ir toliau bus plečiamas socialinių paslaugų tinklas, bus siekiama, kad paslaugos būtų kuo arčiau žmogaus namų, būtų prieinamos visiems rajono gyventojams, kuriems jos reikalingos. Teikti socialines paslaugas bus skatinami savanoriai, nevyriausybinės organizacijos bei finansuojamos nevyriausybinių organizacijų pateiktos programos, susijusios su socialinių paslaugų teikimu. Bus skatinama nevyriausybinių neįgaliųjų organizacijų veikla, teikiant bendrąsias socialines paslaugas.

Didesnis dėmesys bus skiriamas senyvo amžiaus, neįgaliems asmenims, rizikos grupės šeimoms šiuo metu ypač aktualių socialinės priežiūros ir dienos globos namuose paslaugų teikimui ir plėtrai.

Greta specialiųjų socialinių paslaugų, vis didesnį dėmesį skirsime bendrosioms socialinėms paslaugoms: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo, aktyvinimo, sociokultūrinėms. Jos yra žymiai pigesnės, todėl laiku ir tinkamai organizuojant bendrąsias socialines paslaugas gali neprireikti ir specialiųjų paslaugų.

 

3 uždavinys. Socialinių paslaugų kokybės gerinimas

Numatoma:

3.1. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centro, Panevėžio rajono vaikų globos namų gyventojams teikiamų socialinių, kultūrinių ir dvasinių paslaugų kokybę, užtikrinti medicininį ir buitinį aptarnavimą, ugdyti gyventojų gebėjimą pasirūpinti savimi ir integruotis į visuomenę;

3.2. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centre teikti pagal galimybes kokybiškesnes pagalbos namuose paslaugas senyvo amžiaus asmenims, neįgaliems rajono gyventojams; kokybiškesnes asmens higienos, medicininės reabilitacijos, užimtumo paslaugas senyvo amžiaus, neįgaliems asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir vaikams bei socialinės priežiūros paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims;

3.3. teikti socialinių įgūdžių formavimo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms, įvairiomis priemonėmis didinti jų atsakomybę už šeimą ir vaikus;

3.4. sudaryti galimybę specialiojo transporto paslaugomis pasinaudoti judėjimo negalią turintiems asmenims;

3.5. pirkti socialines ir dienos užimtumo paslaugas sutrikusio intelekto vaikams su negalia iš Panevėžio specialiojo ugdymo centro, asmenims su sunkia negalia iš VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centro, kitų savivaldybių socialinių paslaugų įstaigų. Užtikrinti, kad būtų teikiamos kokybiškos socialinės ir dienos užimtumo paslaugas, ugdomi savarankiško gyvenimo įgūdžiai, tenkinant specialiuosius poreikius;

3.6. pirkti ilgalaikės socialinės globos paslaugas neįgaliems Panevėžio rajono gyventojams iš VšĮ „Vilties namai“ ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai pavaldžių socialinės globos namų: Skemų, Lavėnų, Jotainių, Kupiškio, Zarasų, Veisiejų, Pabradės, Linkuvos, Ventos, Aknystos ir Vilijampolės bei Vaikų globos namų, teikti kokybiškas ilgalaikės socialinės globos paslaugas;

3.7. pirkti trumpalaikės socialinės globos paslaugas Panevėžio rajono socialinės rizikos suaugusiems asmenims iš Panevėžio socialinių paslaugų centro;

3.8. gerinti neįgalių asmenų aprūpinimą techninėmis pagalbos priemonėmis. Užtikrinti priemonių užsakymą laiku bei pasirūpinti jų remontu;

3.9. užtikrinti, kad Panevėžio rajono vaikų globos namams skiriamos globos (rūpybos) išmokos būtų panaudotos vaikų mitybos, aprangos, mokymosi priemonių ir kitoms išlaidoms apmokėti;

3.10. teikti paraiškas konkursams finansinei paramai gauti iš ES fondų, kitų šaltinių.

Socialinės paslaugos bus teikiamos asmeniui (šeimai), atsižvelgiant į individualius asmens (šeimos) interesus ir nustatytus socialinių paslaugų poreikius:

1. Socialinės paslaugos socialinės rizikos vaikui, likusiam be tėvų globos vaikui teikiamos kuriant saugią ir sveiką vaiko ugdymosi ir vystymosi aplinką, formuojant savarankiško gyvenimo įgūdžius, atkuriant, palaikant ir stiprinant socialinius ryšius su šeima, artimaisiais, visuomene ir organizuojant kompleksinę pagalbą, kad vaikas gyventų šeimoje.

2. Socialinės paslaugos vaikui su negalia teikiamos sudarant sąlygas jam gyventi savo šeimoje, augti sveikoje ir saugioje aplinkoje ir organizuojant pagalbą, suderintą su švietimu ir ugdymu, sveikatos priežiūra ir specialiosios pagalbos priemonėmis.

3. Socialinės paslaugos suaugusiam asmeniui su negalia teikiamos sudarant sąlygas jam gyventi savo namuose, šeimoje ir organizuojant pagalbą, suderintą su švietimu ir ugdymu, užimtumu, sveikatos priežiūra ir specialiosios pagalbos priemonėmis siekiant kompensuoti jo gebėjimus rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti darbo rinkoje.

4. Socialinės paslaugos senyvo amžiaus asmeniui teikiamos sudarant sąlygas kuo ilgiau jam gyventi savo namuose, šeimoje, savarankiškai tvarkyti savo buitį ir organizuojant pagalbą, suderintą su užimtumu, sveikatos priežiūra ir specialiosios pagalbos priemonėmis.

5. Socialinės paslaugos asmeniui su sunkia negalia teikiamos užtikrinant saugią ir sveiką aplinką, žmogaus orumą atitinkančią pagalbą, suderintą su sveikatos priežiūra, nuolatine slauga ir nuolatine priežiūra (pagalba), specialiosios pagalbos priemonėmis siekiant padėti kompensuoti prarastą savarankiškumą bei gebėjimus palaikyti socialinius ryšius su šeima ir visuomene.

6. Socialinės paslaugos socialinės rizikos suaugusiam asmeniui teikiamos padedant ugdyti socialinius įgūdžius ir stiprinti motyvaciją įveikti iškilusias problemas ir organizuojant pagalbą, suderintą su užimtumu, sveikatos priežiūra siekiant užtikrinti rūpinimąsi asmeniniu gyvenimu ir dalyvavimu darbo rinkoje.

7. Socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimai teikiamos padedant ugdyti suaugusių šeimos narių socialinius įgūdžius ir motyvaciją kurti saugią, sveiką ir darnią aplinką savo namuose, šeimoje, palaikyti socialinius ryšius su visuomene ir užtikrinti šeimoje augančių vaikų visapusį vystymąsi ir ugdymą.

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai

 

1. Aldona Pranciška Paškevičienė, Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėja.

2. Virginija Savickienė, Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vyriausioji specialistė.

3. Violeta Labanauskaitė, Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vyresnioji socialinių išmokų specialistė.

4. Violeta Jarockienė, Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Apskaitos skyriaus vyriausioji specialistė.

 

 

 

 

II. BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

 

Panevėžio rajonas užima Lietuvos šiaurinę dalį, plotas 2 179 kv. km. Panevėžio rajone yra 12 seniūnijų.

Statistikos duomenimis, gyventojų skaičius Panevėžio rajone mažėja. Palyginti su
2012 metais, gyventojų skaičius sumažėjo 0,99 %. 2013 metais rajone gimė 384 gyventojai, o mirė 521 gyventojas.

 

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:

 

Eil. Nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) skaičius

1.

Gyventojų skaičius

37 494

 

iš jų:

 

1.1.

mieste

1 558

1.2.

kaime

35 936

2.

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

2.1.

senyvo amžiaus gyventojai

8 665

2.1.1.

Iš jų: neįgalūs pensinio amžiaus gyventojai

1 944

2.1.1.1.

kuriems nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis

703

2.1.1.2.

kuriems nustatytas vidutinių specialiųjų poreikių lygis

1 137

2.1.1.3.

kuriems nustatytas nedidelių specialiųjų poreikių lygis

104

2.1.2.

Iš jų asmenys su sunkia negalia

357

2.2.

suaugę asmenys su negalia

1 095

2.2.1.

Iš jų su sunkia negalia

71

2.3.

Vaikai:

7 523

2.3.1.

iš jų: vaikai su negalia

210

2.3.2.

Iš jų vaikai su sunkia negalia

12

2.3.3.

specialiųjų poreikių vaikai

 

2.3.4.

tėvų globos netekę vaikai

239

3.

Socialinės rizikos šeimos

270

4.

Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose

619

 

Rajone gyvena 279 vieniši asmenys, daugelis jų turi negalią.

Pensinio amžiaus gyventojai Panevėžio rajone sudaro 23,11 %, suaugę neįgalūs asmenys – 2,92 %, vaikai 20,06 %. Net 46,09 % Panevėžio rajono gyventojų yra socialiai pažeidžiami, neretai jiems reikalinga įvairi socialinė pagalba.

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai

 

Užsienio šalių praktika rodo, kad į socialinių paslaugų teikimą vis labiau įsijungia nevyriausybinės organizacijos bei savanoriai. Lietuvoje vyrauja į savivaldybei priklausančių įstaigų plėtrą orientuotas socialinių paslaugų modelis.

Socialinės paramos skyrius bendradarbiauja su Vaikų teisių apsaugos skyriumi, Švietimo, kultūros ir sporto skyriumi, Darbo birža, Migracijos tarnyba, Policijos komisariatu, VšĮ Panevėžio rajono savivaldybės poliklinika, kitomis gydymo įstaigomis, su neįgaliųjų nevyriausybinėmis organizacijomis.

Bendradarbiavimas vyksta sprendžiant iškylančias socialines problemas.

Socialinių paslaugų plėtrai įtakos turėjo 2006 m. liepos mėn. patvirtintas naujas Socialinių paslaugų įstatymas ir poįstatyminiai aktai, kuriuose apibrėžiami socialinių paslaugų pavadinimai, specialiųjų poreikių nustatymo ir tenkinimo sąlygos, trukmė, dažnumas, mokėjimas už socialines paslaugas, patvirtinti socialinę globą teikiančių darbuotojų darbo laiko sąnaudų normatyvai.

Didėja poreikis socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugoms socialinės rizikos šeimoms. Dažnai vienam socialiniam darbuotojui, dirbančiam su rizikos grupės šeimomis, tenka apie 15–20 šeimų. Kokybiškam darbui trukdo ir dideli atstumai kaimiškose seniūnijose.

Didėja norinčių gauti specialiojo transporto paslaugas.

Gustonių socialinių paslaugų centre, Raguvos Švento Kazimiero senelių globos namuose, Ramygalos socialinių paslaugų centre ir Krekenavos socialinės globos namuose, o nuo 2013 metų liepos 1 dienos Panevėžio rajono socialinių paslaugų centre gyvena 57 gyventojai, iš jų 19 turi sunkią negalią. Panevėžio rajono vaikų globos namuose gyvena 65 tėvų globos netekę vaikai.

 

4.3. Kiti rodikliai

 

Palyginus kai kuriuos demografinius duomenis Panevėžio rajone ir Lietuvoje, pastebima, kad 2013 metais nedarbo lygis ir Panevėžio rajone, ir Lietuvoje sumažėjo.

 

Rodiklis

Panevėžio rajone

Lietuvoje

2011 m.

2012 m.

2013 m.

2011 m.

2012 m.

2013 m.

Migracija (išvyko)

1 456

1 478

1 335

106 062

101 153

97 634

Migracija (atvyko)

937

1 123

1 129

67 884

79 896

80 886

Registruoti bedarbiai (tūkst.)

3,8

3,8

2,8

247,2

216,9

201,3

Nedarbo lygis (procentais)

9,2

8,6

7,5

7,62

7,21

6,77

 

Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriuje dirba 2 valstybės tarnautojai ir 10 darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis.

Savivaldybei priklausančiose įstaigose dirba 57 darbuotojai, teikiantys socialines paslaugas.

Sprendžiant socialines problemas dalyvauja ir nevyriausybinės organizacijos, kurios teikia asmeninės higienos ir priežiūros paslaugas.

 

Socialinės paramos sistemą sudaro piniginė socialinė parama ir socialinės paslaugos.

2013 metais socialinėms išmokoms mokėti ir socialinėms paslaugoms organizuoti ir finansuoti panaudota 26 268,8 tūkst. Lt. Iš jų: rajono savivaldybės biudžeto lėšos – 3 133,4 tūkst. Lt; valstybės biudžeto lėšos – 23 135,4 tūkst. Lt.

Socialinėms išmokoms mokėti skirta – 22 273,5 tūkst. Lt.

Socialinėms paslaugoms organizuoti ir finansuoti skirta – 3 995,3 tūkst. Lt.

 

2013 metais 461 asmeniui nustatytas specialiųjų poreikių lygis: iš jų 330 – didelių,
138
vidutinių, 3 – nedidelių specialiųjų poreikių.

Gauta 40 prašymų dėl apgyvendinimo stacionariose globos įstaigose, iš jų patenkinta 30.

Pritaikytas būstas 5 neįgaliesiems, iš jų su sunkia negalia. Vienam neįgaliam asmeniui nupirktas mobilus keltuvas, dviem neįgaliems asmenims atliktas srutų rezervuaro sumontavimas, kanalizacijos paklojimas ir prijungimas prie vidaus vamzdžių, dušo kabinos ir sanitarinio mazgo įrengimas, pritaikyti vonios kambariai, įrengti dušai, vienam neįgaliam asmeniui praplatintos vidaus ir lauko durys, išlygintos koridoriaus grindys, vienai neįgaliajai pritaisytas turėklas prie įėjimo į namą.

Gerinant neįgaliųjų socialinę integraciją į visuomenę, nuo 2012 m. pasikeitus neįgaliųjų socialinės integracijos projektų finansavimo tvarkai, Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos lėšas, skirtas Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektams finansuoti ir administruoti, skiria savivaldybėms. Rajono savivaldybė įstatymo nustatyta tvarka skyrė 10 procentų savivaldybės biudžeto lėšų atrinktiems projektams finansuoti. 2013 m. paraiškas teikė 9 nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos, jų veiklai finansuoti skirta 190,0 tūkst. Lt iš valstybės biudžeto ir 20,0 tūkst. Lt. iš savivaldybės biudžeto.

Koordinuota nevyriausybinių neįgaliųjų organizacijų veikla.

 

2013 m. finansinė informacija:

 

Piniginės socialinės išmokos

(Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms

ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymas)

 

 

 

Eil. Nr.

Išmokos pavadinimas

Valstybės biudžeto lėšos

Savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

 

Vidutinis gavėjų skaičius

Lėšos, tūkst. Lt

Vidutinis gavėjų skaičius

Lėšos, tūkst. Lt

1.

Socialinė pašalpa

2 997

6 699,0

-

-

2.

Būsto šildymo išlaidų, išlaidų šaltam vandeniui bei nuotekoms ir išlaidų karštam vandeniui kompensacija

1 516

594,6

-

-

 

Socialinę pašalpą 2013 metais gavo 7,99 proc. rajono gyventojų. Socialinės pašalpos dydis vidutiniškai per mėnesį buvo 186,27 Lt vienam asmeniui.

 

Piniginės išmokos

(Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymas)

 

 

Eil.

Nr.

Išmokos pavadinimas

Gavėjų skaičius

Lėšos, tūkst. Lt

1.

Vienkartinė išmoka gimus vaikui

380

543,4

2.

Išmokos vaikams

2 174

1 461,04

3.

Globos (rūpybos) išmoka

205

1 011,80

4.

Vienkartinė išmoka būstui įsigyti arba įsikurti

32

170,94

5.

Vienkartinė išmoka nėščiai moteriai

120

31,20

6.

Speciali laidojimo pašalpa

521

541,84

7.

Spec. lengvųjų automobilių įsigijimo, jų techninio pritaikymo išlaidų kompensacija sutrikusią judėjimo funkciją turintiems neįgaliesiems arba auginantiems neįgalų vaiką, su sunkia negalia

1

4,16

8.

Šalpos išmoka

1 885

 

10 325,17

12.

Finansinė parama užsienyje mirusių (žuvusių) Lietuvos Respublikos piliečių palaikams parvežti

5

34,06

13.

Vienkartinė finansinė parama

206

76,50

 

Socialinės paramos skyriaus lėšos, skirtos socialinei paramai, palyginti su 2012 metais, sumažėjo. Sėkmingas socialinių problemų sprendimas priklauso ne tik nuo finansavimo, bet ir nuo visuomenės sąmoningumo bei atsakomybės vienų už kitus suvokimo.

 

5. Socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes[1]

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas[2]

Vietų (gavėjų[3]) skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų savivaldybės

1.

Socialinės globos namai

Gustonių socialinių paslaugų centras

Savivaldybės

20

20

 

Raguvos Švento Kazimiero senelių globos namai

Savivaldybės

6

6

Ramygalos socialinių paslaugų centras

Savivaldybės

16

16

Krekenavos socialinės globos namai

Savivaldybės

15

15

 

Nuo 2013 m. liepos 1 d.

Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras

Savivaldybės

57

57

Panevėžio rajono vaikų globos namai

Savivaldybės

70

65

 

Jotainių, Lavėnų, Kupiškio, Skemų, Zarasų. Veisiejų, Linkuvos, Aknystos ir Ilguvos socialinės globos namai, Gerontologijos ir reabilitacijos centras, Pabėgėlių priėmimo centras (perkamos paslaugos)

SADM

 

39

Panevėžio A. Bandzos kūdikių ir vaikų globos namai (perkamos paslaugos)

SADM

 

 

 

 

10

 

 

Obelių vaikų globos namai (perkamos paslaugos)

SADM

 

1

Vilijampolės socialinės globos namai (perkamos paslaugos)

SADM

 

 

1

 

Ventos socialinės globos namai

(perkamos paslaugos)

SADM

 

1

VšĮ „Vilties namai“

(perkamos paslaugos)

NVO

 

7

Šv. Juozapo globos namai

(perkamos paslaugos)

 

 

8

VšĮ „Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims“

(perkamos paslaugos)

 

 

1

2.

Dienos socialinės globos centrai

Panevėžio specialiojo ugdymo centras

(dienos socialinė globa institucijoje, perkamos paslaugos)

Savivaldybės

 

3

VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras (dienos socialinė globa asmens namuose, perkamos paslaugos)

 

 

 

 

 

6

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kitos socialinių paslaugų įstaigos (socialinių paslaugų centras ir socialinės paramos skyrius)

 

 

 

 

Gustonių socialinių paslaugų centras

(nuo 2013 m. liepos 1 d. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras)

 

Ramygalos socialinių paslaugų centras

(nuo 2013 m. liepos 1 d. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras)

 

Socialinės paramos skyrius

Savivaldybės

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugų gavėjų

 

Socialinės priežiūros (apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose)

 

 

Spec. transporto paslaugos gavėjai

 

Techninės pagalbos priemonių gavėjai

 

 

 

70

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

27

 

 

272

 

 

5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis

 

Panevėžio rajone socialines paslaugas administruoja Socialinės paramos skyriaus specialistai.

Socialines paslaugas teikia socialine veikla užsiimančios įstaigos, viešosios įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos. Bendruomeninių paslaugų tinklas rajone nėra išplėtotas.

Socialinės ir specialiosios paslaugos Panevėžio rajono žmonėms teikiamos ir ministerijai pavaldžiuose globos namuose bei vaikų globos namuose. Panevėžio apskrities gestų kalbos vertėjų centras teikia nemokamas gestų kalbos vertimo paslaugas.

Socialines paslaugas (daugiausia skalbimo) 5 kaimiškose vietovėse (Krekenavoje, Naujamiestyje, Raguvoje, Vadokliuose, Upytėje) teikia Panevėžio rajono neįgaliųjų draugijos socialinių paslaugų centrai. Krekenavos ir Upytės socialinių paslaugų centruose teikiamos ir dienos užimtumo, sociokultūrinės paslaugos.

Rajono gyventojų socialinių paslaugų poreikiai tenkinami tik iš dalies. Ypač trūksta dienos užimtumo paslaugas teikiančių įstaigų.

Panevėžio rajono neįgaliųjų draugija taip pat teikia asmeninio asistento paslaugas.

Neįgaliųjų draugija įsikūrusi pagal panaudos sutartį nuomojamose savivaldybės patalpose. Patalpos, kurios naudojamos socialinių paslaugų teikimui, ne visos pritaikytos neįgaliųjų poreikiams. Socialinės paramos teikėjai privalo skirti lėšas ne tik tiesioginei socialinei veiklai, bet ir daug išlaidų reikalaujančiai pastatų priežiūrai bei išlaikymui.

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes[4]

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų

iš jų finansuojasavivaldybė

įvertintas

nepaten-kintas

1.

Ilgalaikė socialinė globa

(Gustonių socialinių paslaugų centras, Raguvos Švento Kazimiero senelių globos namai, Ramygalos socialinės globos namai ir Krekenavos socialinės globos namai, o nuo
2013 m. liepos 1 d. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras)

 

57

 

 

5

 

1,52

57

2.

Trumpalaikė socialinė globa

6

-

0,16

3

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

(Panevėžio specialiojo ugdymo centras)

3

-

0,08

0

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

(VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras)

6

-

0,16

1

5.

Pagalba į namus

(Gustonių socialinių paslaugų centras,

nuo 2013 m. liepos 1 d. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras)

 

70

-

1,87

70

6.

Socialinė priežiūra savarankiško gyvenimo namuose

(Ramygalos socialinių paslaugų centras, nuo 2013 m. liepos 1 d. Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras)

20

-

0,53

20

7.

Bendrosios socialinės paslaugos

2500

-

-

-

 

6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

 

Daugiausia buvo suteikta bendrųjų socialinių paslaugų – jas 2013 metais gavo apie 2 500 rajono gyventojų. Aktyviai buvo teikiama pagalba į namus. Panevėžio rajono seniūnijose dirbantys socialiniai darbuotojai nustato specialųjį poreikį pagalbos į namus paslaugoms. Buvo teikiamos specialiojo transporto paslaugos neįgaliems asmenims nuvykti į gydymo, reabilitacijos įstaigas.

2013 metais teikiant ilgalaikės socialinės globos institucijoje paslaugas asmenims su protine negalia ilgai laukti eilės apgyvendinimo socialinės globos namuose nereikėjo. Panevėžio rajono gyventojai rašomi į bendrą eilę Neįgaliųjų reikalų departamente prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. 2013 m. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavaldumo ilgalaikės socialinės globos įstaigose apgyvendinti 12 asmenų. Į socialinės globos namus patenka vis daugiau jaunų žmonių su proto negalia, gyvenimo sąlygos ir paslaugų kokybė globos įstaigose gerėja, todėl socialinių globos namų gyventojų gyvenimo trukmė ilgėja, tai lemia mažesnę gyventojų kaitą ir poreikio tenkinimo galimybių sulėtėjimą.

Apmokėjimui už teikiamas paslaugas ministerijos ir kitų savivaldybių pavaldumo socialinių paslaugų įstaigose iš rajono biudžeto panaudota 488,29 tūkst. Lt.

 

Teikiant socialines paslaugas Panevėžio rajone 2013 metais pastebėti trūkumai:

1. dienos socialinė globa institucijoje teikiama tik sunkią negalią turintiems vaikams;

2. išsprendus stacionarių socialinių paslaugų teikimo problemą, dar liko neišspręstas nestacionarių socialinių paslaugų teikimo klausimas neįgaliems asmenims;

3. nepakankamai išplėtotas nestacionarių socialinių paslaugų tinklas socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams;

4. dėl lėšų trūkumo nepakankamai teikiamos bendrosios socialinės paslaugos.

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

22

-

24

2.

Savivaldybės administracijoje

26

11

-

 

Iš viso

48

11

24

 

8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų apžvalga

 

2013 metais įsteigtas Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras, o Gustonių socialinių paslaugų centras, Krekenavos socialinės globos namai ir Raguvos Švento Kazimiero senelių globos namai tapo centro padaliniais.

 

 

Įgyvendinamas Europos Regioninės plėtros fondo lėšomis finansuojamas projektas „Nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra Panevėžio rajone“. Projekto metu bus rekonstruojamas nenaudojamas buvusio darželio pastatas Vadoklių miestelyje, jis įrengiamas ir pritaikomas nestacionarių paslaugų teikimui.

Šio centro struktūrą sudarys 3 padaliniai:

1. Paramos šeimai tarnyba, kurioje bus teikiamos informavimo ir konsultavimo, psichologinio konsultavimo, socialinio darbo, laisvalaikio organizavimo paslaugos;

2. Vaikų dienos centras, teikiantis socialinės priežiūros paslaugas dienos metu;

3. Krizių centras motinoms ir vaikams, kuriame bus teikiamos psichologinės pagalbos ir laikino apnakvindinimo paslaugos. Projektą numatoma baigti 2014 metais.

2014 m. Panevėžio rajono savivaldybės socialinių paslaugų planas pagal šiame plane esančias sudedamąsias dalis rengiamas septintą kartą.

 

III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys

 

Planuojamam laikotarpiui numatomos prioritetinės žmonių socialinės grupės, kurioms reikalinga teikti ar plėsti socialines paslaugas:

1. Socialinės rizikos šeimos ir jų vaikai;

2. Socialinės rizikos suaugę asmenys ir jų šeimos;

3. Senyvo amžiaus bei neįgalūs asmenys;

4. Nepakankamas pajamas turintys ir skurstantys asmenys ir jų šeimos.

Numatomos prioritetinės socialinės paslaugos:

1. Ilgalaikės socialinės globos senyvo amžiaus ir pagyvenusiems asmenims paslaugų kokybės gerinimas.

2. Paslaugų namuose, bendrųjų paslaugų senyvo amžiaus ir pagyvenusiems bei neįgaliems asmenims plėtra.

3. Socialinių paslaugų ir jų prieinamumo socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams vystymas.

4. Bendradarbiavimo su nevyriausybinėmis organizacijomis (NVO) plėtra, teikiant socialines paslaugas.

 

10. Priemonių planas         

 

Programos tikslas – didinti socialiai remtinų asmenų integraciją į visuomenę ir mažinti socialinę atskirtį

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos,

tūkst. Lt,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

1

2

3

4

5

01. Teikti būtiniausią finansinę ir socialinę paramą neįgaliems, seniems asmenims, socialiai remtinoms ir rizikos grupės šeimoms

Gyvenamųjų patalpų ir aplinkos pritaikymas neįgaliems asmenims

25,0

Savivaldybės biudžeto lėšos,

19,18

Valstybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius

3 asmenims bus pritaikytas būstas ir aplinka

Maisto iš intervencinių atsargų labiausiai nepasiturintiems asmenims teikimo organizavimas

25,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius

10 000 asmenų bus aprūpinti maisto produktais

Socialinės rizikos asmenų gydymosi nuo alkoholizmo paslaugų apmokėjimas

10,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius

30 asmenų gaus apmokėjimo paslaugas

Nenustatytos tapatybės asmenų, asmenų be nuolatinės gyvenamosios vietos, kai mirties faktas nustatytas Panevėžio rajono teritorijoje, palaikų laidojimo organizavimas

10,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius, seniūnijos

Bus apmokama už 5 asmenų palaikų laidojimą

02. Kartu su NVO organizuoti ir iš dalies finansuoti neįgalių, senų žmonių užimtumą, dalyvavimą kultūriniame gyvenime ir bendruomenės veikloje

Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų finansavimas

20,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

188,0

Valstybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius

Bus finansuoti       8 projektai, kuriuose paslaugas gaus apie 

638 asmenys

03. Organizuoti ir finansuoti būtiniausių socialinių paslaugų teikimą įvairių socialinių grupių asmenims

Panevėžio rajono vaikų globos namų veiklos užtikrinimas

1 131,4

Savivaldybės ir valstybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius,

Panevėžio rajono vaikų globos namai

65 vaikai, kurie neturi kas jais rūpinasi, gaus būtinas paslaugas

Panevėžio rajono socialinių paslaugų centro veiklos užtikrinimas

1 349,6

Savivaldybės ir valstybės

biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius,

Panevėžio socialinių paslaugų centras

Ilgalaikę socialinę globą gaus 57 asmenys, socialinės priežiūros namuose paslaugas – 65 asmenys

bendrąsias socialines paslaugas gaus apie 350 asmenų, socialinės priežiūros paslaugas gaus 20 asmenų

Būtinos medicininės slaugos paslaugų pensininkams, neįgaliems ar sunkiai sergantiems asmenims, kai slaugos paslaugų nefinansuoja Teritorinė ligonių kasa, dalinis apmokėjimas

10,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius

Bus apmokama už slaugos paslaugas ligoninėse 6 asmenims

Vaikų, netekusių tėvų globos, senų ir neįgalių asmenų, asmenų, neturinčių nuolatinės gyvenamosios vietos išlaikymo ministerijos bei kitų savivaldybių globos įstaigose ir pensionatuose išlaidų apmokėjimas

567,0 Savivaldybės biudžeto lėšos

547,0

Valstybės biudžeto tikslinės dotacijos

Socialinės paramos skyrius,

SADM

Ilgalaikę socialinę globą kitų savivaldybių ir ministerijos pavaldumo globos namuose gaus 60 asmenų su negalia ir 15 vaikų, netekusių tėvų globos

Socialinių paslaugų, teikiamų VšĮ „Vilties namai“ gyvenantiems sutrikusios psichikos rajono gyventojams apmokėjimas

15,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyrius,

VšĮ „Vilties namai“

Ilgalaikės socialinės globos paslaugas gaus 6 asmenys ir 1 asmuo gaus trumpalaikės socialinės globos paslaugas

Socialinių paslaugų, teikiamų Panevėžio specialiojo ugdymo centre, apmokėjimas

0,0

Savivaldybės biudžeto lėšų

Finansuojama iš biudžeto tikslinių dotacijų

Socialinės paramos skyrius,

Panevėžio specialiojo ugdymo centras

Dienos socialinę globą gaus             4 neįgalūs vaikai

0.4. Plėtoti socialinių paslaugų infrastruktūrą, gerinti teikiamų socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą

Nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra Panevėžio rajone (Vadoklių darželis)

250,0

Savivaldybės biudžeto lėšos

1 416,2

Europos struktūrinių fondų lėšos

Socialinės paramos skyrius

 

Suremontavus patalpas, 34 socialinės rizikos asmenys gaus paslaugas

 

11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2014 m.

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Socialinės globos įstaiga

Mastas

(vietų sk.)

1

2

3

4

1.

Ilgalaikė socialinė globa

SADM pavaldumo socialinės globos namai

VšĮ „Vilties namai“

Vaikų globos namai

Pagal poreikį

2.

Trumpalaikė socialinė globa

SADM pavaldumo socialinės globos namai

VšĮ „Vilties namai“

Panevėžio socialinių paslaugų centras

3

2

5

3.

Dienos socialinė globa

Panevėžio specialiojo ugdymo centras

VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras

4

8

 

Panevėžio rajono savivaldybėje laikino apnakvindinimo paslaugos nėra teikiamos, kadangi nėra nakvynės namų. Tokius namus išlaikyti rajone būtų nuostolinga. Trumpalaikės socialinės globos paslaugos yra perkamos iš Panevėžio socialinių paslaugų centro. 2013 metais dėl trumpalaikės socialinės globos paslaugų teikimo kreipėsi 3 asmenys, paslauga buvo teikiama visiems asmenims.

 

V. FINANSAVIMO PLANAS

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

 

Eil. Nr.

 

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Pagal faktines išlaidas

Pagal planines išlaidas

praėję metai

einamieji metai

ateinantys metai

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Lt

3 912,56

4 276,00

Nepat. biudžetas

1.1.

palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc.

4,41

4,80

 

 

 

2.

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Lt

2 072,10

2 374,4

 

 

iš jų:

 

 

 

2.1.

socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

298,60

467,40

 

2.2.

asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti

761,70

707,00

 

2.3.

vaikų globos (rūpybos) išmokoms

1 011,80

1 200,00

 

3.

ES struktūrinių fondų lėšos, tūkst. Lt

973,27

437,67

 

4.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas, tūkst. Lt

399,89

408,10

 

5.

Kitos lėšos, tūkst.Lt

-

-

 

 

Iš viso, tūkst. Lt

7 357,82

7 496,17

 

 

12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas

 

Palyginti su 2012 metais, 2013 metų Panevėžio rajono savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms sumažėjo.

Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo finansavimo šaltinis – savivaldybės, valstybės biudžetų lėšos. Nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos savo veiklą vykdo, naudodamos tokius finansavimo šaltinius – valstybės biudžeto lėšas, savivaldybės biudžeto lėšas, organizacijų narių mokestį, rėmėjų lėšas, savanorių darbą ir pan.

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai

 

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos, tūkst. Lt

praėję metai

einamieji metai

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

47,05

63,00

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas

2 711,05

2 888,00

 

iš jo:

 

 

2.1.

savivaldybės pavaldumo įstaigoms

2 269,68

2 321,00

2.2.

ministerijos pavaldumo įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų kompensavimo sutartis 

441,37

567,00

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

20,00

20,00

4.

Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas

-

-

 

Iš viso

2 778,10

2 971,00

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

 

Siekiant efektyvinti socialinių paslaugų organizavimą, būtina investuoti į specialistų kvalifikacijos kėlimą. Įvertinus socialinių darbuotojų poreikį ir jų kvalifikaciją numatoma sudaryti sąlygas tolesniam jų profesiniam tobulėjimui. Tam reikėtų skirti pakankamai lėšų, nes rajone yra

socialinių darbuotojų, kurie tinkamo išsilavinimo šiam darbui neturi.

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

 

Savivaldybės finansines galimybes 2014 metais palyginti su numatytų priemonių finansavimu yra labai sunku. Vadovaujantis Socialinių paslaugų finansavimo ir lėšų apskaičiavimo metodika senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, vaikams su negalia, likusiems be tėvų globos vaikams, apgyvendintiems ministerijos pavaldumo globos įstaigose, savivaldybė turi kompensuoti socialinės globos kainos dalį, kuri lieka asmeniui sumokėjus 80 procentų savo gaunamų pajamų.

 

 

15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas

 

Panevėžio rajono savivaldybėje gyvena gana daug asmenų, kuriems reikalinga socialinė parama ir socialinės paslaugos, tačiau savivaldybė neturi tiek finansinių galimybių, kad visiems esamiems ir būsimiems socialinių paslaugų gavėjams galėtų užtikrinti aukštos kokybės socialinių paslaugų teikimą.

Šiuo metu Panevėžio rajono savivaldybėje teikiamos šios socialinės paslaugos:

1. Bendrosios socialinės paslaugos: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, transporto organizavimo, sociokultūrinės, asmens higienos ir priežiūros, medicininės reabilitacijos.

2. Specialiosios socialinės paslaugos:

2.1. Socialinė priežiūra: pagalba į namus, socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose.

2.2. Socialinė globa: dienos socialinė globa institucijoje, dienos socialinė globa asmens namuose, trumpalaikė socialinė globa institucijoje, ilgalaikė socialinė globa.

Rajono gyventojams labiausiai trūksta tokių socialinių paslaugų:

1. dienos socialinė globa neįgaliems jaunuoliams;

2. dienos socialinė globa senyvo amžiaus, neįgaliems asmenims;

3. dienos užimtumo paslaugos vaikams iš socialinės rizikos šeimų;

4. informavimo ir konsultavimo, psichologinio konsultavimo, socialinio darbo, laisvalaikio organizavimo paslaugos socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams;

5. psichologinės pagalbos ir laikino apnakvindinimo paslaugų.

Nuo 2007 metų visose seniūnijose dirba socialiniai darbuotojai darbui su socialinės rizikos šeimomis. Šiai gyventojų grupei išsiplėtė socialinių paslaugų teikimas. Seniūnijose dirbantys socialiniai darbuotojai darbui su socialinės rizikos šeimomis rūpinasi įvairiomis gyventojų grupėmis, sprendžia jų socialines problemas.

Siekiant pagerinti socialinių paslaugų teikimą Panevėžio rajone, būtina atsižvelgti į tai, ko labiausiai reikia paslaugų gavėjams, nes visų paslaugų plėsti nepavyks dėl nepakankamo savivaldybės biudžeto. Todėl išskiriamos prioritetinės veiklos kryptys:

1. Nestacionarių socialinių paslaugų teikimo socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams plėtra.

2. Bendrųjų socialinių paslaugų: informavimo, konsultavimo, atstovavimo ir kitų, plėtra.

3. Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo namuose socialinės rizikos šeimoms ir jose gyvenantiems vaikams.

4. Socialinių paslaugų asmens namuose plėtra pasitelkiant nevyriausybines organizacijas, savanorius, neformalius paslaugų teikėjus.

5. Socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimas, gilinant žinias Socialinių darbuotojų rengimo centro organizuojamuose mokymuose.

 

V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija

 

Gerinti socialinių paslaugų infrastruktūrą bendruomenėse, didinant socialinių paslaugų prieinamumą neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims bei socialinės rizikos asmenims, šeimoms ir jose augantiems vaikams.

Socialinės paslaugos prieinamos visiems rajono gyventojams, siekiama sudaryti žmogaus orumą nežeminančias gyvenimo ir buities sąlygas ir tenkinti gyvybiškai svarbius asmens poreikius.

Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras yra Dariaus ir Girėno g. 28, Ramygaloje. Jame teikiamos ilgalaikės socialinės globos, socialinės priežiūros institucijoje, pagalbos namuose paslaugos, dienos socialinės paslaugos ir bendrosios paslaugos.

Panevėžio rajono socialinių paslaugų centro padaliniai:

1. Gustonių socialinės globos namai, Nauradų k., Smilgių sen., Panevėžio r.,

2. Raguvos socialinės globos namai, Laisvės g. 31, Raguvoje, Panevėžio r.,

3. Krekenavos socialinės globos namai, Vytauto g. 42, Krekenavos mstl.

VšĮ „Vilties namai“ yra Medžiotojų g. 1, Skynimų k., Panevėžio sen., Panevėžio r., teikiamos ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugos.

Jotainių socialinės globos namai yra Dvaro g. 1, Jotainių k., Vadoklių sen., Panevėžio r., juose teikiamos ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugos asmenims su proto negalia.

Įgyvendinamas Europos Regioninės plėtros fondo lėšomis finansuojamas projektas „Nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra Panevėžio rajone“, pagal kurį Vadoklių darželyje planuojama įsteigti nestacionarias socialines paslaugas teikiančią įstaigą.

 

17. Prognozuojamos socialinės paslaugos

 

Įgyvendinant Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymą, numatoma plėtoti socialines paslaugas asmenims su sunkia negalia, pradėti teikti naujas socialinių paslaugų rūšis:

1. dienos socialinės globos paslaugas asmens namuose;

2. dienos socialinės globos paslaugas socialinės rizikos asmenims (šeimoms);

3. socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugų plėtra.

Greta specialiųjų socialinių paslaugų, vis didesnį dėmesį skirsime bendrosioms socialinėms paslaugoms: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo, aktyvinimo, sociokultūrinėms. Jos yra žymiai pigesnės, tačiau laiku ir tinkamai organizuojant bendrąsias socialines paslaugas gali neprireikti ir specialiųjų paslaugų.

 

18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

 

Socialinių paslaugų poreikis turėtų nuolat didėti – dėl demografinių ir darbo rinkos veiksnių.

Palyginti su 2013 m., 2014 metais skirto savivaldybės biudžeto lėšos socialinėms paslaugoms finansuoti didėja. Tai priklauso nuo padidėjusio socialinių paslaugų poreikio Panevėžio rajone.

Atsižvelgiant į savivaldybės biudžeto galimybes, per ateinančius 3 metus numatoma neteikti naujų socialinių paslaugų rūšių, socialinių paslaugų tinklą seniūnijose plėsti 2015 metais.

 

19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

 

Socialinių paslaugų teikimui Panevėžio rajono gyventojams reikalingų lėšų poreikis per ateinančius 3 metus neturėtų didėti. Lėšos ir toliau turėtų būti skirstomos atsižvelgiant į kasmet bei ilgalaikiuose planuose patvirtinamus prioritetus. Siekiant geresnio socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir tenkinimo, numatomas socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimas.

 

20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas

 

Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes)

Mastas (vietų skaičius)

Ilgalaikė socialinė globa suaugusiems asmenims su negalia socialinės globos namuose asmenims su proto negalia

 

10

Ilgalaikė socialinė globa seniems asmenims, asmenims su negalia senelių globos namuose

 

10

 

VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

 

Panevėžio rajono savivaldybės socialinių paslaugų plano stebėseną vykdys Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.

22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

 

Panevėžio rajono savivaldybės socialinių paslaugų planas bus vertinamas baigiantis kalendoriniams metams, atsižvelgiant į vykdomą Panevėžio rajono savivaldybės biudžetą. Vertinimo metu bus aptariamos iškilusios kliūtys plano įgyvendinimui, laukiamų rezultatų pasiekimui, bus ieškoma būdų kliūčių šalinimui.

 

23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

 

Sėkmingam socialinių paslaugų teikimui numatoma imtis tokių priemonių:

1. Registruoti visas teikiamas paslaugas SPIS (socialinių paslaugų informacinė sistema) programoje.

2. Organizuoti socialines paslaugas teikiančiose biudžetinėse įstaigose socialinių paslaugų plano įgyvendinimo aptarimą.

3. Už lėšų panaudojimą nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos Socialinės paramos skyriui atsiskaito teikdamos ketvirtines ir metines ataskaitas.

4. Kelti darbuotojų kvalifikaciją bei didinti žmogiškuosius išteklius, siekiant gerinti klientų aptarnavimo kokybę.

5. Bendradarbiauti su įvairiomis įstaigomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, siekiant gerinti socialines paslaugas gaunančių asmenų gyvenimo kokybę.

Atliekant plano peržiūrą ir vertinant numatytų priemonių efektyvumą:

1. Bus žiūrima, ar pasiekti laukiami rezultatai, ar efektyviai panaudotos skirtos lėšos.

2. Vertinant, ar efektyviai vykdomos numatytos priemonės, bus sprendžiama pagal socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamus socialinių paslaugų išplėtojimo normatyvus, pasiektus pokyčius įgyvendinant planą.

_______________________

 



 

 

 

[4] Lentelė užpildoma pagal Socialinių paslaugų kataloge (Žin., 2006, Nr. 43-1570) žmonių socialinėms grupėms numatytas socialinių paslaugų rūšis.