ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2016 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2016 m. kovo 31 d. Nr. T1-107
Šilalė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“ 33 punktu bei atsižvelgdama į Šilalės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2015 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. DĮV-1480 „Dėl darbo grupės sudarymo“ sudarytos darbo grupės pateiktus siūlymus, Šilalės rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Paskelbti informaciją apie priimtą sprendimą vietinėje spaudoje, o visą sprendimą – Šilalės rajono savivaldybės interneto svetainėje www.silale.lt ir Teisės aktų registre.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Forma patvirtinta
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos
ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104
PATVIRTINTA
Šilalės rajono savivaldybės tarybos
2016 m. kovo 31 d. sprendimu
Nr. T1-107
ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2016 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Bendra informacija
Šilalės rajono savivaldybės 2016 m. socialinių paslaugų planas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“.
Socialinių paslaugų plano tikslai atitinka:
1. Šilalės rajono plėtros strateginio plano iki 2020 m. 1 prioriteto „Kokybiškų gyvenamųjų sąlygų gyventojams kūrimas“ 1.3 tikslą „Užtikrinti kokybišką socialinę apsaugą“ bei šio tikslo uždavinį: „užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, gerinant socialines paslaugas teikiančių įstaigų žmogiškuosius ir materialinius išteklius“.
2. Šilalės rajono savivaldybės tarybos 2015 m. lapkričio 26 d. sprendimu Nr. T1-280 patvirtintos Šilalės rajono savivaldybės socialinės paramos programos tikslą ir uždavinius.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai
Šilalės rajono savivaldybės socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:
Ø užtikrinti kokybiškų socialinių paslaugų teikimą ir finansavimą;
Ø kelti socialinių darbuotojų, dirbančių su socialinės rizikos šeimomis, profesinę kompetenciją;
Ø efektyvinti Vaikų dienos centro funkcionavimą;
Ø pradėti teikti paslaugas pagal globėjų (rūpintojų) ir įtėvių rengimo programą (GIMK) asmenims, besirengiantiems tapti globėjais (rūpintojais), vykdyti įtėvių paiešką, jų rengimą, atranką;
Ø įgyvendinti kompleksiškų paslaugų šeimai teikimą.
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų plano rengėjų ir rengiant planą dalyvavusiųjų vardai, pavardės |
Darbovietė |
Pareigų pavadinimas |
1. |
Danguolė Račkauskienė |
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vedėja |
2. |
Alvyda Urbonienė
|
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vyr. specialistė
|
3. |
Regina Armonienė |
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vyr. specialistė |
4. |
Birutė Sragauskienė |
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius |
Vedėja |
5. |
Loreta Bujienė |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Direktoriaus pavaduotoja socialiniams reikalams |
6. |
Violeta Kasnauskaitė |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
Pirmininkė |
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis 2016 m.:
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Gyventojų (šeimų) skaičius |
1 |
2 |
3 |
1. |
Gyventojų skaičius |
24452* |
iš jų: |
||
1.1. |
mieste |
5042 |
1.2. |
kaime |
19410 |
2. |
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
4722 |
2.2. |
suaugę darbingo amžiaus asmenys su negalia |
1947 |
2.3. |
vaikai su negalia |
214 |
2.4. |
socialinės rizikos vaikai |
15 |
3. |
Socialinės rizikos šeimos |
114 |
4. |
Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose |
286 |
*Duomenys 2016-01-11. Lietuvos statistikos departamentas
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
Senyvo amžiaus asmenys
Šilalės rajono savivaldybėje 2010 m. gyveno 5048 senatvės pensininkai, 2015 m. – 4722. Senyvo amžiaus asmenys – viena iš pagrindinių socialinių paslaugų gavėjų grupių. Senyvo amžiaus asmenys paprastai turi mažiau ryšių su kitais žmonėmis, todėl jie žymiai daugiau laiko praleidžia namuose, keičiasi jų ryšiai su aplinka. Jiems tenka taikytis su vienatve, kentėti dėl atsiskyrimo nuo visuomenės. Dėl amžiaus arba dėl sveikatos būklės jie dažnai būna fiziškai ir socialiai iš dalies savarankiški arba visiškai nesavarankiški. Socialinių paslaugų teikimas senyvo amžiaus asmenims padeda pasirūpinti savimi ir tenkinti kasdieninius poreikius, pagerina gyvenimo kokybę, didina savarankiškumo galimybes, padeda užtikrinti žmogui socialinį saugumą. Daugiausiai senyvo amžiaus asmenys naudojasi pagalbos į namus paslaugomis, bendrosiomis paslaugomis (skalbimas, maitinimas, aprūpinimas techninėmis pagalbos priemonėmis).
Neįgalūs asmenys
Šilalės rajono savivaldybėje 2010 m. buvo 2030 neįgalių asmenų, 2015 m. – 1947 neįgalūs darbingi asmenys. Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus duomenimis (2016 m. sausio 1 d.) 950 rajono gyventojų nustatytas specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis, 471 rajono gyventojui nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, rajone gyvena 214 vaikų su negalia. Per 2015 metus pensinio amžiaus asmenims specialiųjų poreikių lygis nustatytas 242 asmenims: didelių specialiųjų poreikių lygis – 181 asmeniui, vidutinių specialiųjų poreikių lygis – 61 asmeniui (duomenys 2016 m. sausio 1 d.). Siekiant užtikrinti neįgaliųjų asmenų savarankiškumo atstatymą ir integraciją į visuomenę, Šilalės rajono neįgaliesiems yra sudarytos tinkamos ugdymo ir švietimo sąlygos, išplėsta socialinių paslaugų infrastruktūra: skirtingų rūšių socialinės paslaugos teikiamos įvairaus amžiaus neįgaliesiems.
Šilalės suaugusiųjų mokyklos mokyklinio amžiaus specialiųjų poreikių vaikai ugdomi Socialinių paslaugų namų patalpose. Specialiųjų poreikių vaikus, turinčius kalbos ir komunikacijos sutrikimų, ugdo logopedai. Vaikus su kompleksiniais ir kitais raidos sutrikimais ugdo logopedas, specialusis pedagogas, pagalbą teikia kineziterapeuto padėjėjas, masažuotojas. Kalbos ir komunikacijos sutrikimai šalinami individualių ir pogrupinių užsiėmimų metu. Sutrikimų šalinimo būdus, metodus, formas, priemones specialistai renkasi atsižvelgdami į vaiko kalbos ir komunikacijos sutrikimus, gebėjimų lygį, amžių.
Socialinės rizikos šeimos ir jose augantys vaikai ir socialinės rizikos vaikai
Dėl šeimos narių piktnaudžiavimo alkoholiu, dėl turimos negalios, skurdo, socialinių įgūdžių stokos, negalėjimo ar nemokėjimo prižiūrėti vaikų, dėl psichologinės, fizinės arba seksualinės prievartos nežymiai kinta rajone patekusių į socialinę riziką šeimų skaičius. 2015 m. rajone buvo 114 socialinės rizikos šeimų, kuriose auga 286 vaikai ir 15 socialinės rizikos vaikų. Dėl tėvų negebėjimo ir nenoro auginti vaikus, socialinės rizikos šeimose dažnai pažeidžiamos vaikų teisės į minimalias pragyvenimo lėšas, gyvenimo, priežiūros ir auklėjimo sąlygas, būtinas vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam ir doroviniam vystymuisi ir saugumui. Bendradarbiaujant Visuomenės sveikatos biurui su Vaiko teisių apsaugos skyriumi, seniūnijų socialiniais darbuotojais ir Šilalės švietimo pagalbos tarnyba buvo teikiamos psichologo konsultacijos socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams. Per 2015 m. Visuomenės sveikatos biure suteiktos 5 psichologo konsultacijos 38 dalyviams, o 7 individualiose psichologo konsultacijose socialinės rizikos šeimoms dalyvavo 53 asmenys. Šilalės rajono socialinių paslaugų namuose veikia Vaikų dienos centras, teikiantis socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas dienos metu socialinės rizikos vaikams ir vaikams iš rizikos šeimų.
Suaugę socialinės rizikos asmenys (grįžę iš laisvės atėmimo vietų, piktnaudžiaujantys alkoholiu, narkotinėmis medžiagomis, benamiai, socialiai pažeisti asmenys ir kt.)
Žalingi įpročiai (piktnaudžiavimas alkoholiu, psichotropinių medžiagų vartojimas), socialinės problemos, tokios kaip bedarbystė, menkos pragyvenimo lėšos, socialinės integracijos problemos, gyvenamojo būsto neturėjimas, negebėjimas spręsti savo socialines problemas, yra pagrindinės socialinės rizikos suaugusių asmenų tikslinei grupei priklausančių asmenų problemos. Šilalės rajone šiuo metu yra apie 150 socialinės rizikos asmenų. Socialinės rizikos asmenų problemas padeda spręsti seniūnijų bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, biudžetinės įstaigos. Ugdant socialinius įgūdžius ir plečiant socialinių paslaugų įvairovę, skatinama socialinės rizikos suaugusių asmenų socialinė integracija. Rajono socialinės rizikos asmenims, neturintiems gyvenamojo būsto, teikiama Šilalės rajono socialinių paslaugų namuose nakvynės paslauga (per 2015 m. 9 asmenims), kuri užtikrina suaugusiems socialinės rizikos asmenims laikiną prieglobstį, būtiniausias asmens higienos paslaugas. Nuo 2013 m. gegužės mėn. Šilalės rajono savivaldybės tarybos sprendimu pradėtos vykdyti priklausomybės nuo alkoholio mažinimo ir tuberkuliozės profilaktikos programos, kurių tikslinės grupės – socialinę riziką patiriantys asmenys bei asmenys iš socialinės rizikos šeimų. Visuomenės sveikatos biurui bendradarbiaujant su rajono seniūnijų socialiniais darbuotojais per 2015 m. 21 rajono gyventojas pradėjo gydytis priklausomybę nuo alkoholio ir 20 asmenų buvo atliktas patikrinimas dėl tuberkuliozės profilaktikos (TB atvejų nenustatyta).
4.3. Kiti rodikliai
2015 m. socialinių rodiklių kaita šalyje ir rajone įtakoja 2016 m. socialinių paslaugų teikimo veiklas.
Statistikos departamento duomenimis, 2016 metų pradžioje Lietuvoje buvo 2 mln. 904 tūkst. nuolatinių gyventojų. Dėl emigracijos ir natūralios kaitos gyventojų sumažėjo ir Šilalės rajone. 2016 m. Statistikos departamento duomenimis, Šilalės rajono savivaldybėje gyveno apie 24,4 tūkst. gyventojų, 2001 m. – 31,5 tūkst. gyventojų.
4.3.1. Bedarbiai
Lietuvos darbo biržos duomenimis, šių metų sausio 1 d. šalyje buvo registruota 162,6 tūkst. bedarbių. Darbo biržoje registruoti neturintys darbo asmenys sudarė 9,0 proc. visų šalies darbingo amžiaus gyventojų arba 0,3 proc. punkto mažiau negu praėjusių metų pradžioje. Didžiausią įtaką nedarbo mažėjimui turėjo išaugusios užimtumo galimybės. Per praėjusius metus užimtumas suteiktas 330,8 tūkst. asmenų: padėta įsidarbinti 185,5 tūkst., į aktyvios darbo rinkos politikos priemones nusiųsta 67,3 tūkst., veiklą pagal verslo liudijimus pradėjo 78,1 tūkst. Per 2015 metus darbdaviai registravo 235,5 tūkst. darbo pasiūlymų, bedarbio statusas suteiktas 266,2 tūkst. asmenų.
2016 m. sausio 1 dieną Tauragės teritorinės darbo biržos skyriuose registruota 7475 bedarbiai arba 11,8 proc. darbingo amžiaus gyventojų. Mažiausias bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų 2015 metų pabaigoje fiksuotas Šilalės rajone – 8,2 proc., didžiausias Jurbarko rajone – 14,5 proc. Nuo 2015 metų pradžios įdarbinta 1141 asmuo (pagal neterminuotas sutartis 994, pagal terminuotas sutartis 147).
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė
Rajone veikia šešios nevyriausybinės organizacijos, vykdančios socialinę veiklą: Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapijų senelių globos namai, Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga, Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrijos Šilalės skyrius, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės rajono filialas, Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčios Caritas bei Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras). Jos suteikia pagalbą sprendžiant gyventojų socialines problemas ir talkina vykdant socialines akcijas bei programas.
Nevyriausybinės organizacijos yra sukurtos bendruomenės narių ir atstovauja jų interesams, todėl turi gyventojų pasitikėjimą ir palaikymą priimant svarbius socialinių problemų sprendimus. Jų nesudėtingos struktūros leidžia dirbti lanksčiai, greitai reaguoti į gyventojų problemas. Taip pat jose mažesnis dokumentų, kuriuos klientui reikia pateikti ar užpildyti, kiekis, o teikiamos paslaugos pigesnės arba visai nemokamos (organizuojamas savanoriškas darbas).
Šilalės rajono savivaldybėje veikiančios socialinių paslaugų įstaigos, organizacijos
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas] |
Vietų (gavėjų]) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų savivaldybės |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
26 |
26 |
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
Parapija
|
60 |
49 |
||
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
Parapija |
20 |
20 |
||
2. |
Bendruomeninės įstaigos |
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės rajono filialas |
NVO |
5 |
- |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga
|
NVO |
7 |
- |
||
Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrijos Šilalės skyrius |
NVO |
4 |
- |
||
Telšių vyskupijos Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos Caritas |
NVO |
8 |
- |
||
Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) |
NVO |
31 |
- |
||
3. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
54 |
54 |
Šilalės suaugusiųjų mokyklos lavinamoji klasė spec. poreikių vaikams |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
20 |
20 |
||
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninė |
Steigėjas Šilalės rajono savivaldybės taryba |
10 |
8 |
Šiuo metu Šilalės rajono socialinių paslaugų namai teikia daugumą Socialinių paslaugų kataloge numatytų paslaugų, aprūpina gyventojus kompensacine technika, organizuoja akcijas ir vykdo programas įvairioms savivaldybės gyventojų socialinėms grupėms, bendradarbiaudami su Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriumi bei tarnybomis, socialinės veiklos nevyriausybinėmis organizacijomis, teisėsaugos ir teisėtvarkos institucijomis, švietimo, gydymo ir sveikatos priežiūros bei kitomis įstaigomis. Šilalės rajono socialinių paslaugų namai teikia bendrąsias socialines paslaugas: informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas, sociokultūrinės paslaugos, maitinimo organizavimas, asmeninės higienos paslaugų organizavimas (dušo, skalbinių skalbimo ir lyginimo), transporto paslaugų organizavimas; socialinės priežiūros paslaugas: pagalba į namus, apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose, laikinas apnakvindinimas ir apgyvendinimas krizių atvejais, socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas vaikams iš socialinės rizikos šeimų Vaikų dienos centre; socialinės globos paslaugas: dienos socialinės globos paslaugas asmens namuose ir institucijoje. Socialinių paslaugų namuose teikiamos paslaugos vaikams, kuriems nustatyta laikinoji globa (rūpyba). Per metus Socialinių paslaugų namuose apgyvendinti 32 vaikai, likę be tėvų globos, kol sprendžiamas jų globos (rūpybos) klausimas.
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai teikia ilgalaikės socialinės globos paslaugas vaikams, kuriems nustatyta nuolatinė globa (rūpyba). Šios globos įstaigos klientai nuo 1 metų iki 18 metų vaikai (išskirtiniais atvejais vyresni, rajono Tarybos sprendimu, iki įgis vidurinį išsilavinimą).
Trumpalaikės socialinės globos paslaugos senyvo amžiaus, suaugusiems asmenims su fizine negalia ir socialinės rizikos asmenims teikiamos VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėje.
Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia teikiama Šilalės rajono Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapijų senelių globos namuose.
5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas
Šilalės rajono savivaldybėje socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūra yra gera, pastatai atitinka higienines normas, saugumo ir technikos reikalavimus. Įstaigų patalpos pritaikytos neįgalių žmonių poreikiams, dėl to paslaugų gavėjai gali aktyviau įsijungti į bendruomenės gyvenimą. Taip pat šios įstaigos nuolat dalyvauja projektinėje veikloje ir ieško finansavimo galimybių įstaigų materialinei bazei gerinti.
Dideli atstumai tarp Šilalės miesto bei savivaldybės seniūnijų gyvenviečių ir kaimų sąlygoja, kad socialinės paslaugos ir informacija apie jas vis dar nepakankamai pasiekiama atokiau gyvenantiems savivaldybės gyventojams. Rajoninėje spaudoje, internetiniame savivaldybės puslapyje, per seniūnijų socialinius darbuotojus yra teikiama informacija apie socialines paslaugas, jų gavimo galimybes.
Rajone socialinių paslaugų teikėjai yra socialinės paskirties įstaigos, rajono gyventojams teikiančios bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas, ir nevyriausybinės organizacijos, rajono gyventojams teikiančios įvairias bendrąsias socialines paslaugas.
Socialinių paslaugų teikėjų pasiskirstymas pagal seniūnijas:
Seniūnijos pavadinimas |
Socialinės paskirties įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos pavadinimas |
Šilalės miesto |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Telšių vyskupijos Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos „Caritas“ |
|
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
|
Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrijos Šilalės skyrius |
|
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės skyrius |
|
Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) |
|
Pajūrio |
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai |
Kvėdarnos |
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
Kaltinėnų |
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninė |
2015 m. šių organizacijų veikla buvo savivaldybės skatinama, jos iš dalies finansuojamos iš rajono savivaldybės biudžeto lėšų. Gautos lėšos naudojamos organizuoti sociokultūrinei veiklai, transporto paslaugoms apmokėti, teikti kitas paslaugas. Organizacijose dirbantys savanoriai gerai pažįsta savo klientus, supranta jų poreikius, todėl teikiamos paslaugos yra efektyvios. Per keletą darbo metų minėtos organizacijos sukaupė praktinio darbo patirtį, socialinių paslaugų teikimui turi patalpas ir būtiniausias priemones, jos yra tapę seniūnijų gyventojų susibūrimo vieta, kur asmenims ne tik teikiama socialinė pagalba, bet ir sudaromos sąlygos turiningai praleisti laisvalaikį, dalyvauti įvairiuose renginiuose, paskaitose ir pan. Tokiu būdu vykdomas šių asmenų švietimas, jiems teikiama informacija, atstovaujama jų interesams ir pan.
Rajono socialinės paskirties įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos, įgyvendinančios socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektus ir socialines programas, gerina savo materialinę bazę, teikiamos efektyvesnės ir pigesnės paslaugos, gerėja gyvenimo sąlygos įstaigų gyventojams bei darbo sąlygos įstaigų personalui, o taip pat įgyvendinamomis priemonėmis taupomos lėšos patalpų apšildymui, elektros energijai ir pan. Nevyriausybinės organizacijos savo patalpas pritaiko neįgalių žmonių poreikiams, dėl to atsiranda galimybė teikti paslaugas ir asmenims su sunkesne negalia, neįgalieji gali aktyviau įsijungti į bendruomenės gyvenimą.
5.2. Socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis
Šilalės rajono savivaldybėje socialinių paslaugų teikėjai yra: Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, Kaltinėnų parapiniai senelių globos namai, Kvėdarnos parapiniai senelių globos namai ir kitos įstaigos bei socialines paslaugas rajono gyventojams teikiančios nevyriausybinės organizacijos.
Socialinių paslaugų teikėjų 2015 metų veiklos rezultatai apibūdinti žemiau pateiktoje lentelėje:
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų teikėjo pavadinimas |
Paslaugų gavėjų skaičius per 2015 metus |
|
1. |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai
|
94 asmenys – transporto organizavimas |
|
373 – aprūpinimas kompensacinės technikos priemonėmis |
|||
817 – bendrųjų paslaugų teikimas, pagalbos į namus teikimas 133 asmenims |
|||
Dienos soc. globa institucijoje 17 paslaugų gavėjų |
|||
Integralios pagalbos teikimas – 26 paslaugų gavėjams |
|||
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose – 8 paslaugų gavėjai |
|||
Vaikų dienos centre vaikams iš socialinės rizikos šeimų – 17 gavėjų |
|||
Laikino apnakvindinimo paslaugos – 9 gavėjai |
|||
Laikino apgyvendinimo krizių centre – 13 gavėjų |
|||
Trumpalaikės (laikinosios globos) socialinės globos paslaugos vaikams, laikinai netekusiems tėvų globos – 32 vaikams |
|||
2. |
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai |
26 |
|
3. |
Šilalės suaugusiųjų mokyklos lavinamoji klasė |
20 |
|
4. |
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
49 |
|
5. |
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
23 |
|
6. |
VšĮ Kaltinėnų PSPC slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninė |
8 |
|
7. |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
108 |
|
8. |
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės rajono filialas |
16 |
|
9. |
Šilalės sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija |
21 |
|
10. |
Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) |
51 |
|
12. |
Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos Caritas |
320 |
|
Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapiniuose senelių globos namuose yra teikiamos bendrosios socialinės paslaugos: maitinimo organizavimo ir asmens higienos (dušo) toje gyvenamojoje teritorijoje gyvenantiems asmenims.
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai tenkina senyvo amžiaus ir suaugusių asmenų su fizine ir proto negalia socialinės priežiūros, dienos socialinės globos paslaugų poreikį. Išanalizavus paslaugų poreikį, Šilalės rajono gyventojai socialinių paslaugų namuose noriai dalyvauja kompiuterinio raštingumo, pynimo iš vytelių, molio dirbinių, valgio ruošos, socialinių įgūdžių formavimo veikloje, naudojasi teikiamomis maitinimo organizavimo, transporto organizavimo, skalbimo, lyginimo, dušo, logopedo, kineziterapijos paslaugomis. Socialinių paslaugų namai naudojasi dviem neįgaliųjų poreikiams pritaikytais automobiliais. Transporto organizavimo paslaugų poreikis rajone gana didelis, nes 7 asmenys tris kartus per savaitę vežiojami į Tauragę hemodializei, be to, neįgalieji iš viso rajono kasdien vežiojami į Socialinių paslaugų namus, vežami į gydymo įstaigas, įvairius renginius. Visos paslaugos, teikiamos Šilalės rajono socialinių paslaugų namuose, yra finansuojamos tiesiogiai iš rajono biudžeto, išskyrus dienos socialines globos paslaugas asmens namuose ir institucijoje, asmenims su sunkia negalia, kurių teikimas finansuojamas iš valstybės biudžeto ir iš projektinių lėšų.
Savivaldybė kartu su Neįgaliųjų reikalų departamentu prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos vykdo Būsto pritaikymo neįgaliesiems programą. 2015 m. 3 neįgaliesiems buvo pritaikyti būstai ir gyvenamoji aplinka.
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas
Bazinė Šilalės rajono savivaldybės socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūra sukurta tinkama, socialinių problemų kokybiškam sprendimui skiriama vis daugiau lėšų, dirba vis daugiau organizacijų, tačiau socialinių paslaugų poreikis tam tikroms gyventojų grupėms dar yra. Šilalės rajono savivaldybės, kaip ir kitų šalies savivaldybių, galimybes teikti socialines paslaugas riboja finansiniai ir žmogiškieji ištekliai.
2015 metų duomenys
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis |
1000 gyven-tojų tenka vietų |
Iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertin-tas |
nepaten-kintas |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa: |
||||
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
49 |
- |
2,0 |
2,0 |
|
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
23 |
- |
0,9 |
0,9 |
|
Pajūrio vaikų globos namai |
26 |
- |
1,0 |
1,0 |
|
Klaipėdos apskrities Klaipėdos sutrikusio vystymosi kūdikių globos namai |
10 |
- |
0,4 |
- |
|
Skalvijos vaikų globos namai |
5 |
- |
0,2 |
0,2 |
|
Plungės vaikų globos namai |
2 |
- |
0,1 |
0,1 |
|
Socialinės globos namai asmenims su proto negalia |
21 |
- |
0,9 |
0,9 |
|
2. |
Trumpalaikė socialinė globa: |
||||
VšĮ Kaltinėnų PSPC slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninė |
8 |
- |
0,3 |
0,3 |
|
3. |
Dienos socialinė globa: |
||||
Institucijoje |
17
|
- |
0,7 |
0,7 |
|
Integralios pagalbos teikimas (dienos socialinės globos ir slaugos) |
26 |
- |
1,1 |
1,1 |
Savivaldybės institucijų (Socialinės paramos skyrius, Vaiko teisių apsaugos skyrius, rajono seniūnijos ir kt.), socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų, teikiančių rajono gyventojams socialines paslaugas, pastangomis tenkinami rajono gyventojų poreikiai bendrosioms paslaugoms: jie gauna reikalingą informaciją, juos konsultuoja kvalifikuoti institucijų ir įstaigų darbuotojai ir turintys patirtį nevyriausybinėse organizacijose dirbantys savanoriai, nevyriausybinėse organizacijose ir socialinės paskirties įstaigose organizuojamos sociokultūrinės priemonės, kuriose pagrindiniai dalyviai – senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys, tačiau šiose priemonėse, jeigu tik pageidauja, gali dalyvauti ir kitų socialinių grupių asmenys.
6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
Šilalės rajono socialinių paslaugų įstaigų teikiamų paslaugų pagrindiniai gavėjai – senyvo amžiaus asmenys ir žmonės su fizine ir psichine negalia.
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai pagal nustatytą tvarką teikia šias socialines paslaugas:
Bendrąsias socialines paslaugas:
- informavimo;
- konsultavimo;
- tarpininkavimo ir atstovavimo;
- sociokultūrines;
- maitinimo organizavimo;
- transporto organizavimo;
- asmeninės higienos priežiūros;
- psichologinės pagalbos;
- kineziterapijos;
- masažuotojo ir logopedo;
- skalbimo ir lyginimo;
- aprūpinimo būtiniausiais drabužiais ir avalyne.
Socialinės priežiūros:
Pagalbos į namus paslaugos teikiamos asmens namuose, siekiant padėti asmeniui (šeimai) tvarkytis buityje. Pagrindiniai pagalbos į namus paslaugų gavėjai yra senyvo amžiaus asmenys ir suaugę neįgalūs asmenys, turintys fizinę negalią. 2015 m. pagalbos į namus paslaugos buvo teikiamos 133 asmenims: 130 pensinio amžiaus asmenims su negalia ir 3 darbingo amžiaus neįgaliesiems. Apie 80 proc. pagalbos į namus paslaugų gavėjų gyvena kaime, ir apie 20 proc. – mieste. Esant tokiam dideliam pagalbos į namus paslaugų poreikiui, gali pritrūkti finansinių ir žmogiškųjų išteklių šioms paslaugoms teikti.
Šilalės rajono socialinių paslaugų namuose per 2015 m. buvo teikiamos apgyvendinimo Savarankiško gyvenimo namuose paslaugos 8 pagyvenusiems ir dalinai savarankiškiems neįgaliems asmenims. Krizių centre laikino apgyvendinimo paslaugos buvo teikiamos 13 asmenų, o laikino apnakvindinimo paslaugos buvo teikiamos 9 asmenims.
Socialinės globos:
Dienos socialinės globos paslaugos įstaigoje ir asmens namuose teikiamos asmenims su fizine ir psichine negalia. Vaikams su negalia Socialinių paslaugų namuose per praėjusius metus nebuvo teikiamos, nes nebuvo poreikio. 2015 m. Socialinių paslaugų namuose 17 suaugusių gavo dienos socialinės globos paslaugas institucijoje, o įgyvendinant projektą „Integralios pagalbos teikimas (dienos socialinė globa ir slauga asmens namuose)“ paslaugas gavo 26 rajono neįgalūs asmenys, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis. Šiuo projektu siekiama padėti šeimos nariams, slaugantiems savo artimuosius, derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus, teikiant jų artimiesiems integralią pagalbą namuose, taip pat, konsultuoti šeimos narius slaugos ir priežiūros klausimais. Projekto vykdytojai paslaugų teikimui naudoja tris automobilius, mobilią vonią, du mobilius keltuvus ir kitas reikalingas priemones.
Ilgalaikės socialinės globos:
Kvėdarnos parapijos senelių globos namuose teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos institucijoje. Ilgalaikė socialinė globa teikiama visiškai nesavarankiškiems senyvo amžiaus ir suaugusiems su negalia asmenims, ir iš dalies savarankiškiems – neįgaliems ir seniems asmenims, kai artimieji dėl objektyvių priežasčių negali jais pasirūpinti. Šiuose parapiniuose senelių globos namuose per 2015 m. gyveno 23 asmenys, iš jų: 4 asmenys yra neįgalūs darbingo amžiaus, kiti asmenys yra pensinio amžiaus. Šioje globos įstaigoje 10 ilgalaikės socialinės globos paslaugų gavėjų nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, o 8 neįgalieji priskirti asmenų su sunkia negalia grupei (dėl psichikos sutrikimų) ir jiems nustatytas visiškas nesavarankiškumas, 4 asmenys dėl prastos sveikatos būklės savęs apsitarnauti negali, jiems nustatytas dalinis nesavarankiškumas.
Kaltinėnų parapijos senelių globos namuose teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos institucijoje. Ilgalaikė socialinė globa teikiama visiškai nesavarankiškiems senyvo amžiaus ir suaugusiems su negalia asmenims, ir iš dalies savarankiškiems – neįgaliems ir seniems asmenims, kai artimieji dėl objektyvių priežasčių negali jais pasirūpinti. Šiuose parapiniuose senelių globos namuose per 2015 m. gyveno 49 neįgalių darbingo amžiaus asmenų bei pensinio amžiaus asmenų. Kaltinėnų parapijos senelių globos namuose 24 ilgalaikės socialinės globos paslaugų gavėjams nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, 9 neįgalieji priskirti asmenų su sunkia negalia grupei (dėl psichikos sutrikimų) ir jiems nustatytas visiškas nesavarankiškumas, 16 asmenų dėl sveikatos būklės savęs apsitarnauti negali, jiems nustatytas dalinis nesavarankiškumas.
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai teikia globos (rūpybos), ugdymo ir socialines paslaugas be tėvų globos likusiems vaikams. Globos namų paslaugų gavėjai – vaikai, kuriems nustatyta nuolatinė globa (rūpyba). Pajūrio vaikų globos namuose per metus vidutiniškai gyvena 26 vaikai. Pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgyvendintą Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priemonės „Stacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra“ Stacionarių socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūros modernizavimo programą, Pajūrio vaikų globos namuose naujai sutvarkytos gyvenamosios, bendros, asmens higienos, užimtumo, ugdymo, virtuvėlių patalpos, perplanuotos ir pritaikytos gyvenimui šeimynose, ne daugiau kaip 8 vaikai šeimynoje (3 šeimynos).
2013 m. baigus įgyvendinti projektą „Nestacionarių socialinių paslaugų teikimas Šilalės rajono Kvėdarnos miestelyje“, sukurta saugi ir kokybiškam gyvenimui pritaikyta globos namų aplinka, kuri leidžia profesionaliai pasirūpinti slaugos reikalaujančiais namų gyventojais. Paslaugų gavėjai turi daugiau erdvės, buvo įrengtas keltuvas bei įėjimai pritaikyti neįgaliesiems, galima laisvai judėti visuose aukštuose su neįgaliojo vežimėliu ir tai skatina šių įstaigų patrauklumą ne tik Kvėdarnoje ar Kaltinėnuose, bet ir visame Šilalės rajone. Įgyvendinus projektą Kvėdarnos miestelyje, šalia stacionarių socialinių paslaugų įstaigos atsirado ir Savarankiško gyvenimo namai, kuriuose šiuo metu gyvena 6 pensinio amžiaus asmenys, neturintys gyvenamojo būsto.
Trumpalaikės socialinės globos:
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėje teikiama trumpalaikė socialinė globa vienišiems senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia, kuriems nustatytas visiškas nesavarankiškumo lygis, neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims, kurių artimieji dėl objektyvių priežasčių negali pasirūpinti globojamu ir slaugomu asmeniu, kuriems nustatytas dalinis nesavarankiškumo lygis, rizikos šeimų asmenims, kuriems gresia pavojus gyvybei, sveikatai, fiziniam ir emociniam saugumui, siekiant integruotis į visuomenę ir kt. Per 2015 metus trumpalaikės socialinės globos paslaugos buvo skirtos 8 asmenims.
Trumpalaikės socialinės globos paslaugos vaikams, laikinai netekusiems tėvų globos, buvo teikiamos 32 vaikams.
6.1.1. Socialinių paslaugų teikimas nevyriausybinėse organizacijose
Nevyriausybinės organizacijos yra svarbūs bendrųjų socialinių paslaugų rajono gyventojams teikėjai. Kaip minėta šio plano 5 skyriuje, nevyriausybinių organizacijų teikiamos socialinės paslaugos yra pigios, žmonėms lengviau prieinamos arčiau jų gyvenamosios vietos, tiksliau atspindi įvairių socialinių grupių asmenų poreikius.
Žemiau pateiktoje lentelėje aprašyta, kokioms žmonių socialinėms grupėms ir kokiu mastu minėtos organizacijos teikia paslaugas:
Eil. Nr. |
Nevyriausybinės organizacijos pavadinimas |
Socialinių paslaugų gavėjai ir teikiamų paslaugų apibūdinimas |
Paslaugų gavėjų skaičius vidutiniškai per 2015 metus |
1. |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga
|
Paslaugų gavėjai – neįgalūs vaikai, suaugusieji, pensinio amžiaus asmenys, socialiai remtini asmenys ir kt. Sąjungoje teikiamos informavimo, konsultavimo paslaugos, organizuojamos sociokultūrinės paslaugos, teikiamos asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos, intensyvių krizių įveikimo pagalbos, savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo bei atkūrimo paslaugos, asmeninio asistento pagalbos paslaugos, užimtumo įvairiuose būreliuose paslaugos, meninių ir kitų gebėjimų lavinimo, transporto organizavimo, aprūpinimo būtiniausiais rūbais ir avalyne paslaugos. |
108 |
2. |
Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija
Šilalės skyrius |
Bendrijos lankytojai – neįgalūs suaugusieji ir jų šeimų nariai. Teikiamos neįgaliųjų socialinių ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, palaikymo ir atkūrimo paslaugos, užimtumo įvairiuose amatų būreliuose ir klubuose, meninių bei kitų gebėjimų lavinimo meno, kultūros būreliuose, kolektyvuose, sportinių gebėjimų lavinimo sporto būreliuose paslaugos. |
21 |
3. |
Šilalės rajono Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
Paslaugų gavėjai – neįgalūs suaugę asmenys ir senyvo amžiaus asmenys. |
49 |
4. |
Šilalės rajono Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
Paslaugų gavėjai – neįgalūs suaugę asmenys ir senyvo amžiaus asmenys. |
23 |
5. |
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės rajono filialas |
Paslaugų gavėjai – regėjimo negalią turintys asmenys. Teikiamos informavimo, konsultavimo, sociokultūrinės, bibliotekėlės paslaugos. |
16 |
6. |
Telšių vyskupijos Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos Caritas
|
Paslaugų gavėjai – neįgalūs, vieniši asmenys, vaikai su negalia, daugiavaikės šeimos. Teikiamos informavimo, konsultavimo paslaugos, sociokultūrinės paslaugos, aprūpinimo būtiniausiais drabužiais ir avalyne. |
320 |
7. |
Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) |
Paslaugų gavėjai – neįgalūs asmenys ir jų šeimos nariai. Teikiamos socialinio ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, palaikymo ir atkūrimo, informanto – konsultanto paslaugos, darbo paieškos asistento, asmeninio asistento pagalba |
51 |
2015 m. pabaigoje Šilalės rajono savivaldybės administracija atliko paraiškų vertinimą, ir projektų atrankai, finansuoti socialinės reabilitacijos paslaugų teikimo neįgaliesiems 2016 m. Savivaldybei projektus pateikė 4 organizacijos: Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga, VšĮ Šiaulių ir Tauragės regionų aklųjų centras, Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) ir Šilalės sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija. Įgyvendinant šiuos projektus bus teikiamos rajono neįgaliesiems reikalingos paslaugos, kurios padeda atkurti ir palaikyti neįgaliųjų socialinius ir savarankiško gyvenimo įgūdžius, didina neįgaliųjų savarankiškumą ir užimtumą bei galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime.
Savivaldybės administracijos padalinių (Socialinės paramos skyriaus, Vaiko teisių apsaugos skyriaus, seniūnijų ir kt.), socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų pastangomis gyventojai gauna reikalingą informaciją, juos konsultuoja specialistai, organizuojamos sociokultūrinės paslaugos, kuriose pagrindiniai dalyviai yra senyvo amžiaus asmenys ir asmenys su negalia.
Kiti paslaugų gavėjai: socialinės rizikos suaugę asmenys ir jų šeimos, socialinės rizikos vaikai ir jų šeimos, likę be tėvų globos vaikai, vaikai su negalia ir jų šeimos, kiti asmenys ir šeimos, turintys socialinių problemų.
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje
2016 m. sausio 1 d. duomenimis
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
20 |
- |
57 |
1.1.
|
biudžetinėse: Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
6
8 |
- - |
11
26 |
1.2. |
nevyriausybinėse: Kvėdarnos parapijos senelių globos namai Kaltinėnų parapijos senelių globos namai Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrijos Šilalės skyrius Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės rajono filialas Šilalės Caritas |
1 3 1
-
1 - |
- - -
-
- - |
5 14 1
-
- - |
2. |
Savivaldybės administracijos seniūnijose
|
21
|
14
|
- |
Iš viso: 112 |
41 |
14 |
57 |
8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga
Vertinant socialinių paslaugų plano 2015 m. įgyvendinimą nustatyta, kad buvo naudojamos visos priemonės pasiekti laukiamų rezultatų. Mūsų rajone plėtojamos socialinės paslaugos socialinės rizikos asmenims. Šiems asmenims teikiamos maitinimo, dušo, skalbimo paslaugos. Teikiant ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapijų senelių globos namuose gerėja socialinių paslaugų kokybė ir visapusiška pagalba. Pasiekti tinkami rezultatai, įgyvendinant teikimo pagalbos į namus paslaugas pagyvenusiems ir seniems žmonėms, dienos socialinės globos asmens namuose, asmenims su sunkia negalia, tikslus. Įgyvendintas tikslas dėl transporto paslaugų kokybės gerinimo - įsigyta spec. transporto priemonė neįgaliųjų pavežėjimui. Bendradarbiauta su Šilalės rajono darbo birža, policija, mokyklomis, rajono nevyriausybinėmis organizacijomis, Visuomenės sveikatos biuru.
Lengvinant rajono neįgalių žmonių buitį 2015 m. buvo pritaikyti pagal neįgaliųjų poreikius 3 būstai ir gyvenamoji aplinka, lėšos skirtos: 9,8 tūkst. Eur iš valstybės ir 2,4 tūkst. Eur iš savivaldybės biudžetų.
III SKYRIUS
UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Prioritetinės 2016 metų socialinių paslaugų plėtros kryptys:
Pagrindiniai socialinio darbo prioritetai 2016 metais nukreipti socialinių paslaugų užtikrinimą:
1. Rengti ir įgyvendinti socialines programas, skatinti visuomenines organizacijas, savanorius socialinių paslaugų organizavimui bendruomenėse;
2. Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, prioritetą teikti kompleksiškų nestacionarių socialinių paslaugų teikimui.
3. Užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ar besirengiantiems jais tapti asmenims bei teikti kokybiškas paslaugas ir kvalifikuotą pagalbą (GIMK programa).
10. 2016 metų priemonių planas
1 tikslas. Rengti ir įgyvendinti socialines programas, skatinti visuomenines organizacijas, telkti savanorius socialinių paslaugų organizavimui bendruomenėse.
|
||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiami rezultatai |
1. Įgyvendinti neįgaliųjų socialinės atskirties mažinimo priemones, vykdyti neįgaliųjų socialinę integraciją |
1.1. Neįgaliųjų socialinės integracijos 2014 -2015 metų programa, patvirtinta Šilalės rajono tarybos |
Būsto pritaikymas neįgaliesiems VB-9,8 tūkst. Eur; SB-2,5 tūkst. Eur. |
Socialinės paramos skyrius |
-Pritaikyti būstai 3 rajono neįgaliesiems. - Vykdomi neįgaliųjų socialinės integracijos renginiai. |
1.2. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektai |
VB-34,4 tūkst. Eur, SB-3,4 tūkst. Eur |
Socialinės paramos skyrius |
- Pasirašytos 4 paslaugų teikimo sutartys. -Įgyvendinti reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektai |
|
1.3.Neįgaliųjų socialinės integracijos per kūno kultūrą ir sportą projektai |
VB-2351,0 Eur, SB-705,0 Eur |
Švietimo, kultūros ir sporto skyrius, Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
- Pasirašytos paslaugų teikimo sutartys - Neįgaliųjų socialinės integracijos per kūno kultūrą ir sportą projektai |
|
2. Įgyvendinti vaiko socializacijos priemones |
2.1. Įgyvendinamos Vaikų dienos centro programos |
VB ir ES –219,8 tūkst. Eur, SB – 24,4 tūkst. Eur, SADM – 8,5 Eur |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
- Įgyvendinamas projektas „Šilalės rajono socialinių paslaugų namų VDC plėtra“. - Įgyvendinamas projektas „Kompleksinės pagalbos vaikui ir šeimai dienos centras“. - Socialinės priežiūros paslaugos Vaikų dienos centre suteiktos 17 vaikų iš socialinės rizikos šeimų. |
|
2.2. Įgyvendinti socialinių paslaugų prieinamumą vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ar besirengiantiems jais tapti asmenims. (GIMK) programa. |
VB – 19,0 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
2 atestuoti socialiniai darbuotojai vykdys globėjų (rūpintojų) ar įtėvių paiešką, atranką, konsultavimą, jų rengimą ir pagalbą. |
3. Rengti ir įgyvendinti sociokultūri- nes programas, skatinant aktyvų NVO dalyvavimą |
3.1.Socialinė sociokultūrinių paslaugų programa |
- |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, rajono nevyriausybinės organizacijos, Visuomenės sveikatos biuras |
Tarptautinės neįgaliųjų dienos paminėjimo renginiai, kalendorinių švenčių renginiai socialinėse įstaigose, kiti rajoniniai socialiniai renginiai ir socialinės stovyklos neįgaliesiems; - sociokultūrinės paslaugos suteiktos 150 rajono gyventojų.
|
4. Įgyvendinti kompleksiškai teikiamų paslaugų šeimai programą |
4.1. Paslaugų šeimai projektas |
ES – 213,8 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija
|
Rengti paraišką dėl bendruomeninių šeimų namų įkūrimo finansavimo per 2016-2020 m. |
2. Tikslas. Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, prioritetą teikti kompleksiškų nestacionarių socialinių paslaugų teikimui |
||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiami rezultatai |
1. Skatinti profesines kompetencijas bei darbuotojų motyvaciją |
1.1. Socialinių įstaigų vadovų ir darbuotojų pasitarimai. |
- |
Socialinės paramos skyrius, Vaiko teisių apsaugos skyrius, Socialinės įstaigos |
Gerosios darbo patirties sklaida ir pažinimas. Socialinių darbuotojų dalyvavimas profesinės kompetencijos tobulinimo programose, pasitarimuose, organizuojant supervizijas (1 supervizijos proceso trukmė iki 3 val.). |
1.2. Seminarai socialinio darbo klausimais rajono socialiniams darbuotojams, jų padėjėjams ir kitiems specialistams, dirbantiems socialinį darbą |
- |
|||
1.3. Supervizijų ir iš dalies profesinės kompetencijos tobulinimo socialiniams darbuotojams, teikiantiems socialinę priežiūrą socialinės rizikos šeimoms
|
VB-2330,0 Eur |
|||
1.4. Rajone vykdomo socialinio darbo viešinimas |
||||
2. Plėtoti specialiąsias socialinės priežiūros paslaugas rajono gyventojams |
2.1. Socialinės priežiūros paslaugų teikimas socialinės rizikos šeimoms
|
|
Rajono seniūnijos, Socialinės paramos skyrius, Vaiko teisių apsaugos skyrius |
Seniūnijų socialiniai darbuotojai suteiks socialines paslaugas 114 rajono socialinės rizikos šeimų. |
2.2. Savarankiško gyvenimo namų steigimas seniems, neįgaliems rajono gyventojams |
- |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Rengiamas investicinis projektas esamų patalpų pritaikymui 11 asmenų, neturinčių gyv. būsto. |
|
3. Organizuoti socialinės globos paslaugų teikimą rajono gyventojams |
3.1. Socialinių paslaugų įstaigų finansavimas
|
|
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, socialinės globos įstaigos |
Kokybiškų paslaugų teikimas ir lėšų kompensavimas. Sudaroma apie 100 sutarčių (susitarimų) su socialinės globos įstaigomis. |
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2016 m.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
1. Socialinės globos namai asmenims su proto negalia |
2 |
2. Likusiems be tėvų globos vaikams, vaikams su negalia, kuriems nustatyta mišrių raidos ar intelekto sutrikimų |
3 |
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas (tūkst. Eur) |
Pagal planines išlaidas (tūkst. Eur) |
praėję metai 2015 m. |
einamieji metai |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Savivaldybės biudžetas, tūkst. Eur |
22026,7 |
21066,7 |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Eur |
|
|
1.1. |
palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
|
|
2. |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Eur |
2035,5 |
2104,4 |
|
iš jų: |
|
|
2.1. |
socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
126,8 |
146,5 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
43,5 |
37,0 |
2.3. |
asmenų su sunkia negalia dienos socialinei globai organizuoti |
26,9 |
28,0 |
3. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
359,9 |
362,0 |
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas
Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo finansavimo šaltinis – Savivaldybės ir valstybės biudžeto lėšos. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklų vykdymui naudoja lėšas, gautas iš Savivaldybės biudžeto, taip pat dalyvauja Europos Sąjungos ir Lietuvos fondų projektinėje veikloje, kai kurios gauna 2 procentus gyventojų pajamų mokesčio paramą.
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos (tūkst. Eur) |
|
praėję metai |
einamieji metai |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas : |
103,2 |
139,1 |
1.1. |
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninė |
11,1 |
18,1 |
1.2. |
Kvėdarnos, Kaltinėnų, Rietavo parapijos senelių globos namai |
92,1 |
121,0 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas, iš jo: |
667,8 |
763,8 |
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms: |
577,3 |
658,8 |
|
Pajūrio VGN |
227,9 |
248,8 |
|
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
349,4 |
410,0 |
2.2. |
Socialinės globos namams pagal lėšų kompensavimo sutartis |
90,5 |
105,0 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
3,4 |
3,2 |
|
Iš viso (1+2+3): |
774,4 |
767,0 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Siekiant efektyvesnio socialinių paslaugų organizavimo ir kokybiškesnio jų teikimo, būtinas dėmesys specialistų kvalifikacijos kėlimui. Savivaldybėje vis daugiau socialinės paskirties įstaigose dirbančių socialinių darbuotojų bei jų padėjėjų įgyja socialinio darbo atitinkamą kvalifikaciją, todėl atsiranda galimybė paslaugas teikti profesionaliai. Lėšos 2016 m. šioms reikmėms tenkinti bus skiriamos atsižvelgiant į finansines galimybes.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Šilalės rajono savivaldybėje gyvena įvairių socialinių grupių asmenys, kuriems reikalinga nuolatinė ar vienkartinė socialinė parama ir socialinės paslaugos. Daugeliui jų užtikrinamos kokybiškos socialinės paslaugos, tačiau kaip ir kitos savivaldybės, Šilalės rajono savivaldybė neturi tiek finansinių ir žmogiškųjų išteklių, kad visiems esamiems ir potencialiems socialinių paslaugų gavėjams galėtų būti užtikrinamas aukštos kokybės socialinių paslaugų teikimas. Todėl išskiriamos prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys, kurios numatytos šio Plano 9 dalyje.
15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas
Socialinės atskirties prevencija ir socialinė integracija vykdoma keliomis pagrindinėmis kryptimis: darbas su neįgaliaisiais, senyvo amžiaus žmonėmis, socialinės rizikos šeimomis bei šiose šeimose augančiais vaikais. Šioms veikloms yra tikslinga rengti atskiras socialines programas, projektus ir jas įgyvendinti, organizuoti kompleksinių paslaugų teikimą Šilalės rajone. Siekiant efektyvinti socialinių paslaugų organizavimą, būtina skatinti socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimą, plėtoti bendradarbiavimą su kitomis įstaigomis, intensyvinti socialinių įstaigų vykdomos veiklos viešinimą (per rajono masinės informacijos priemones, susitikimus, pasitarimus, seminarus kt.), skatinti visuomeninių organizacijų veiklą.
Atsižvelgiant į finansines savivaldybės galimybes ir į kasmet didėjantį socialinių paslaugų poreikį, tikslinga ieškoti pigesnių socialinių paslaugų. Viena iš socialinių paslaugų užtikrinimo krypčių yra socialinės paslaugos asmens namuose, tai pagalbos į namus paslaugos, integralios pagalbos paslaugos neįgaliesiems ir jų artimiesiems. Tai perspektyvi veiklos plėtros sritis, nes pirmiausiai ekonomiškai palanki ir psichologiškai priimtiniausia klientui bei labiausiai individualizuota, o tai reiškia, kad teikiama socialinių paslaugų kokybė yra optimali.
V SKYRIUS
PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Socialinių paslaugų plėtros vizija – užtikrinti socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą. Steigti grupinio gyvenimo namus asmenims su psichine negalia.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos:
Prognozuojamų teikti Šilalės rajone per ateinančius 3 metus socialinių paslaugų rūšys ir mastas:
2. Paslaugų teikimas Vaikų dienos centre vaikams iš socialinės rizikos šeimų - iki 60 vaikų kasdien.
3. Integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) asmens namuose paslaugų teikimas 30 rajono neįgaliems asmenims.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Numatomi materialiniai ištekliai, kurie leistų siekti geresnio socialinių paslaugų poreikio tenkinimo:
· Išlaidų, skiriamų socialinėms paslaugoms – 3082,6 tūkst. Eur.
19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams
Tiksliai numatyti išteklius, kurie leistų siekti geresnio socialinių paslaugų poreikio tenkinimo, ateinantiems trejiems metams yra sudėtinga.
Numatoma, kad reikalingi ištekliai:
1. Socialinių programų įgyvendinimui, telkiant savanorius socialinių paslaugų organizavimui bendruomenėse.
2. Socialinių paslaugų prieinamumo gerinimui ir kokybei, prioritetą teikiant kompleksiškų nestacionarių socialinių paslaugų teikimui.
20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes
|
Mastas (vietų skaičius) |
||
|
3
2 |
VI SKYRIUS
PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Šilalės rajono socialinių paslaugų plano įgyvendinimą prižiūri Šilalės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu paskirti socialinio plano koordinatoriai, kurie reguliariai organizuoja plano peržiūrą ir stebi jo įgyvendinimą.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Šilalės rajono socialinių paslaugų planas 2015 m. buvo vertinamas du kartus per metus (rugsėjo ir gruodžio mėn.). Plano įgyvendinimo rezultatai buvo aptariami su socialinių paslaugų įstaigų vadovais, Šilalės rajono savivaldybės administracijos ir nevyriausybinių organizacijų atstovais, atsakingais už plano vertinimą, rengimą ir priežiūrą. Vertinimo metu buvo aptariamos iškilusios kliūtys plano įgyvendinimui, laukiamų rezultatų pasiekimui, ieškoma būdų kliūčių šalinimui.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Per metus pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas bus vertinamas pagal šiuos kriterijus:
1. Savivaldybės biudžeto išlaidos per metus socialinėms paslaugoms, tenkančios vienam Savivaldybės gyventojui, 1260,7 Eur.
2. Valstybės skirtų dotacijų santykis su Savivaldybės biudžeto lėšomis, skiriamomis socialinėms paslaugoms, 31,7 proc.
3. Socialinių paslaugų (įskaitant bendrąsias socialines paslaugas) gavėjų skaičiaus santykis su bendru Savivaldybės gyventojų skaičiumi, 9,0 proc.
4. Socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų gavėjų skaičiaus santykis su bendru Savivaldybės gyventojų skaičiumi, 1,6 proc.