TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
Įsakymas
dėl TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMO IR NUSIŠALINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. sausio 12 d. Nr. 5-43
Tauragė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo, papildymo ir pateikimo taisyklėmis, patvirtintomis Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2020 m. gruodžio 30 d. sprendimu Nr. KS-176 „Dėl privačių interesų deklaracijos formos bei jos pildymo, tikslinimo, papildymo ir pateikimo taisyklių patvirtinimo“, atsižvelgdama į Rekomendacijas dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo laikymosi kontrolės ir priežiūros, patvirtintas Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2021 m. lapkričio 24 d. sprendimu Nr. KS-332 „Dėl Rekomendacijų dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo laikymosi kontrolės ir priežiūros patvirtinimo“:
1. Tvirtinu Tauragės rajono savivaldybės administracijos privačių interesų deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Įgalioju Teisės skyriaus pakaitinę vyriausiąją specialistę Redą Šegždienę kontroliuoti ir prižiūrėti, kaip Tauragės rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijų personalas ir Savivaldybės įstaigų vadovai vykdo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatas, informuoti apie prievolę pateikti privačių interesų deklaraciją naujus darbuotojus ir vadovus, konsultuoti privačių interesų deklaravimo klausimais.
3. Nurodau paskelbti šį įsakymą Teisės aktų registre ir Tauragės rajono savivaldybės interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Tauragės rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus
2023 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. 5-43
TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMO IR NUSIŠALINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Tauragės rajono savivaldybės administracijos privačių interesų deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Tauragės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija) valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, privačių interesų deklaravimo, iškilus interesų konfliktui asmenų nusišalinimo ar nušalinimo nuo sprendimų priėmimo procedūras, prievoles ieškant kito darbo, vadovų pareigas įgyvendinant interesų konfliktų prevenciją, privačių interesų deklaravimo kontrolę.
2. Apraše vartojamos sąvokos:
2.1. darbuotojai – Administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, kurių pareigybės įrašytos į pareigybių, kurias einantys asmenys privalo deklaruoti privačius interesus, sąrašą, patvirtintą Administracijos direktoriaus įsakymu;
2.2. įgaliotas asmuo – Administracijos direktoriaus įgaliotas asmuo, Administracijoje organizuojantis ir (ar) atliekantis darbuotojų viešųjų ir privačių interesų deklaravimo bei viešųjų ir privačių interesų derinimo praktikos kontrolę ir stebėseną;
II SKYRIUS
PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMAS
3. Į pareigas priimamus, renkamus ir skiriamus asmenis, kuriems privaloma deklaruoti privačius interesus ir pateikti deklaraciją, apie tai informuoja Administracijos įgaliotas asmuo priėmimo į pareigas metu.
4. Darbuotojai privačių interesų deklaracijas teikia, tikslina, papildo, vadovaudamiesi Įstatymo ir Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (toliau – VTEK) nustatyta tvarka (Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo, papildymo ir pateikimo taisyklėmis, patvirtintomis VTEK 2020 m. gruodžio 30 d. sprendimu Nr. KS-176 „Dėl Privačių interesų deklaracijos formos bei jos pildymo, tikslinimo, papildymo ir pateikimo taisyklių patvirtinimo“).
5. Deklaracijos elektroninėmis priemonėmis Privačių interesų registre (toliau – PINREG) (https://pinreg.vtek.lt/app/) pateikiamos nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų po deklaruojančio asmens išrinkimo, priėmimo ar paskyrimo į pareigas dienos arba po deklaruojančio asmens statuso įgijimo dienos.
6. Pasikeitus pateiktoje deklaracijoje nurodytiems duomenims ar privatiems interesams, darbuotojas nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų, patikslina arba papildo deklaraciją.
7. Tikslinant (papildant) deklaracijoje nurodytus duomenis arba taisant deklaracijoje pastebėtas klaidas, nauja deklaracija nepildoma, o patikslinama (papildoma) jau pateikta deklaracija. Kiekvieną kartą turi būti pateikiama patikslinta ar papildyta deklaracija kartu su visais aktualiais deklaruotinais duomenimis.
III SKYRIUS
ĮGALIOTO ASMENS FUNKCIJOS
9. Įgaliotas asmuo:
9.2. informuoja į pareigas renkamus, priimamus ir skiriamus asmenis ir asmenis, kuriems privaloma deklaruoti privačius interesus kitais pagrindais, apie pareigą pateikti Deklaraciją.
9.3. sudaro Administracijos pareigų ir funkcijų, kurias einantiems / atliekantiems asmenims privaloma deklaruoti privačius interesus pagal Įstatymą, sąrašą. Užtikrina, kad sąrašas būtų paskelbtas Savivaldybės interneto svetainėje;
9.6. kartą per metus vykdo nuolatinę (prevencinę) darbuotojų deklaracijų teikimo ir jų turinio stebėseną: tikrina ir analizuoja deklaracijų duomenis, o nustačius deklaravimo trūkumus, apie tai informuoja darbuotojus ir skiria ne ilgesnį kaip 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti. Nustačius, kad darbuotojai nepašalino trūkumų, ir (arba) nustačius realų interesų konflikto pavojų, nedelsiant apie tai informuoja tiesioginį darbuotojo vadovą ir Administracijos direktorių;
9.7. Administracijos direktoriui pareikalavus, teikia informaciją apie Valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų pateiktose Deklaracijose nurodytus ryšius su fiziniais, juridiniais asmenimis ir aplinkybes, dėl kurių, deklaruojančiųjų nuomone, gali kilti interesų konfliktas;
9.8. atlieka kitus kontrolės ir priežiūros veiksmus, numatytus Rekomendacijose dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo laikymosi kontrolės ir priežiūros, patvirtintose VTEK 2021 m. lapkričio 24 d. sprendimu Nr. KS-332 „Dėl Rekomendacijų dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo laikymosi kontrolės ir priežiūros patvirtinimo“.
10. Įgaliotas asmuo tam, kad interesų konfliktų prevencija Administracijoje būtų įgyvendinta tinkamai, turi šias teises:
10.1. esant pagrindui (gavus skundą ar turint kitos informacijos apie galimą interesų konfliktą) arba kilus neaiškumų dėl deklaracijoje pateiktų duomenų gauti darbuotojų paaiškinimus, kitą reikalingą informaciją;
10.2. gauti informaciją apie naujų Administracijos darbuotojų priėmimą ir (ar) paskyrimą į pareigas ir darbuotojų atleidimą;
IV SKYRIUS
PADALINIŲ VADOVŲ PAREIGOS
11. Administracijos padalinių vadovai (skyrių vedėjai ir seniūnai), užtikrindami pavaldžių darbuotojų interesų konfliktų prevenciją, privalo:
11.2. neskirti pavaldiems darbuotojams užduočių, susijusių su įstaigomis, įmonėmis, kuriose jie turi privačių interesų (akcijos, artimų asmenų darbas, narystė ir pan.), ar kitų užduočių, galinčių sukelti interesų konfliktą;
11.3. priimti tik raštu pateikiamus pavaldžių darbuotojų nusišalinimus nuo jiems interesų konfliktą sukeliančių klausimų sprendimų rengimo, derinimo ir svarstymo, perduoti juos Administracijos direktoriui arba įgaliotam asmeniui;
11.4. užtikrinti, kad nusišalinęs pavaldus darbuotojas nedalyvautų rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su jo privačiais interesais;
11.5. jei pavaldus darbuotojas nepaiso jam pateiktų rekomendacijų, inicijuoti jo nušalinimą nuo tam tikrų klausimų sprendimo procedūrų ir, esant pagrindui, inicijuoti jo tarnybinės veiklos patikrinimą;
11.6. pavaldžių darbuotojų, kurie teisės aktų nustatyta tvarka pripažinti pažeidusiais Įstatymo reikalavimus, vienus metus nuo sprendimo priėmimo dienos nesiūlyti skatinti, perkelti ar skirti į aukštesnes pareigas;
11.7. pavaldžių darbuotojų, kurie teisės aktų nustatyta tvarka pripažinti šiurkščiai pažeidusiais Įstatymo reikalavimus, trejus metus nuo sprendimo priėmimo dienos nesiūlyti skatinti, perkelti ar skirti į aukštesnes pareigas;
11.8. imtis priemonių, kad būtų pašalinta interesų konflikto grėsmė pavaldžiam darbuotojui informavus apie tai, kad jis priėmė siūlymą pereiti dirbti į kitą darbą;
V SKYRIUS
DARBUOTOJŲ PAREIGA NUSIŠALINTI
12. Darbuotojai privalo nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus (visose stadijose), kad ir kaip tas sprendimas būtų įvardijamas (pasitarimas, posėdžio protokolas, klausimo pristatymas ir pan.), kurie sukelia interesų konfliktą, ir nedaryti jokios įtakos kitų asmenų priimamiems sprendimams:
12.1. nusišalinti rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, susijusius su tiesioginės naudos gavimu sau ir (ar) artimiems asmenims;
12.2. nusišalinti, kai sprendimai susiję su asmenimis, iš kurių darbuotojas (ar jam artimi asmenys) gauna bet kokios naudos ar su kuriais jį (ar jam artimus asmenis) sieja sutartiniai ar kiti įsipareigojimai (susiję su kreditoriais, skolininkais, sutarties šalimis ir kt.);
13. Darbuotojai turi tinkamai atlikti pareigą nusišalinti:
13.1. atsiradus interesų konfliktą keliančioms privačių interesų deklaracijoje nenurodytoms aplinkybėms, nedelsiant papildyti deklaraciją. Papildžius privačių interesų deklaraciją, apie tai nedelsiant informuoti savo tiesioginį vadovą ir įgaliotą asmenį;
13.2. pranešti raštu pateikiant nusišalinimą per dokumentų valdymo sistemą, nesant galimybės pateikti per dokumentų valdymo sistemą, pateikiamas raštiškas nusišalinimas kitomis priemonėmis tiesioginiam vadovui, prieš pradedant interesų konfliktą sukeliančio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrą arba pačios procedūros metu apie interesų konfliktą, o žodžiu – kitiems sprendimo rengimo, svarstymo, priėmimo ar kito klausimo sprendimo procedūroje dalyvaujantiems asmenims bei įgaliotam asmeniui. Viešojo pirkimo komisijos nariai raštu praneša Viešojo pirkimo komisijos pirmininkui, o kitus Viešųjų pirkimų komisijos narius informuoja žodžiu apie pateiktą raštišką nusišalinimą;
13.3. pranešti žodžiu komisijos ar darbo grupės pirmininkui, jeigu interesų konfliktas iškilo dalyvaujant komisijos, darbo grupės veikloje, o jeigu asmuo buvo paskirtas komisijos ar darbo grupės pirmininku, raštu pateikti nusišalinimą per dokumentų valdymo sistemą, nesant galimybės pateikti per dokumentų valdymo sistemą, pateikiamas raštiškas nusišalinimas kitomis priemonėmis, informuojant tiesioginį vadovą, Administracijos direktorių ir įgaliotą asmenį;
13.4. nedalyvauti interesų konfliktą sukeliančio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrose (palikti posėdžių salę, kabinetą ar kitą patalpą, vykstant nuotoliniam posėdžiui – atsijungti nuo nuotolinio posėdžio ir pan.);
14. Asmens pareikštas nusišalinimas turi būti įformintas raštu (įskaitant elektroninį paštą, dokumentų valdymo sistemas ir kitas priemones) arba (ir) užfiksuotas atitinkamo posėdžio protokole, aiškiai nurodant tokio nusišalinimo pagrindą, t. y. turimus privačius interesus, tarnybinius klausimus, nuo kurių pareikštas nusišalinimas, galimo interesų konflikto priežastinį ryšį.
15. Viešojo pirkimo komisijos nariai, asmenys, Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai, pirkimo iniciatoriai pareigą nusišalinti vykdo, vadovaudamiesi Perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovų, pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų ir pirkimų iniciatorių nusišalinimo tvarkos aprašu, patvirtintu VTEK 2019 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. KS-339 „Dėl Perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovų, pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų ir pirkimų iniciatorių nusišalinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
16. Administracijos direktorius sprendžia dėl darbuotojų nusišalinimo priėmimo. Administracijos direktorius, vadovaudamasis Privačius interesus deklaruojančio asmens pareikšto nusišalinimo nepriėmimo kriterijais, patvirtintais VTEK 2019 m. spalio 30 d. sprendimu Nr. KS-270 „Dėl Privačius interesus deklaruojančio asmens pareikšto nusišalinimo nepriėmimo kriterijų patvirtinimo“, motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nepriimti pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti Administracijos darbuotoją dalyvauti toliau rengiant, svarstant ar priimant sprendimą. Duomenys apie sprendimą nepriimti pareikšto nusišalinimo elektroninėmis priemonėmis per penkias darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos pateikiami VTEK jos nustatyta tvarka, vadovaujantis Duomenų apie deklaruojančiųjų asmenų nepriimtus nusišalinimus ir institucijos ar įstaigos vadovo nusišalinimus ar nušalinimus pateikimo Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai tvarkos aprašu, patvirtintu VTEK 2020 m. gruodžio 30 d. sprendimu Nr. KS-177 „Dėl Duomenų apie deklaruojančiųjų asmenų nepriimtus nusišalinimus ir institucijos ar įstaigos vadovo nusišalinimus ar nušalinimus pateikimo Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai tvarkos aprašo patvirtinimo“.
17. Nesant darbuotojo nusišalinimo, Administracijos direktorius motyvuotu rašytiniu sprendimu nušalina darbuotoją nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrų, kitų tarnybinių pareigų atlikimo, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad šio darbuotojo dalyvavimas sukels interesų konfliktą.
VI SKYRIUS
DARBUOTOJŲ TEISĖS ATSTOVAUTI APRIBOJIMAI, PAREIGA INFORMUOTI APIE
SUSITARIMĄ, PRIEVOLĖS IEŠKANT KITO DARBO IR APRIBOJIMAI PASIBAIGUS TARNYBAI
19. Darbuotojas neturi teisės atstovauti Administracijai:
19.1. tvarkydamas reikalus su fiziniais ar juridiniais asmenimis, iš kurių jis ar jam artimi asmenys gauna bet kokių pajamų;
20. Darbuotojas neturi teisės atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims ir ginti jų interesų institucijoje ar įstaigoje, kurioje jis dirba.
21. Aprašo 20 punkte nurodytas apribojimas netaikomas, kai:
21.1. darbuotojas veikia kaip fizinio asmens atstovas pagal įstatymą (vaiko tėvas (įtėvis), motina (įmotė), vaiko globėjas (rūpintojas) arba įstatymų nustatyta tvarka teismo paskirtas pilnamečio asmens globėjas (rūpintojas);
22. Darbuotojas privalo nedelsdamas raštu informuoti Administracijos direktorių ar jo įgaliotą asmenį apie tai, kad jis priėmė siūlymą pereiti į kitą darbą. Administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo, nustatęs, kad šis darbuotojas yra artimai tarnybos santykiais susijęs su būsimuoju darbdaviu, turi nedelsdamas imtis priemonių, kad būtų pašalinta interesų konflikto grėsmė (neskirti konkrečių užduočių, jas perduoti kitam darbuotojui, apriboti prieigą prie atitinkamos tarnybinės informacijos ir pan.).
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Darbuotojai savo veikloje vadovaujasi Įstatymu ir VTEK patvirtintais teisės aktais bei rekomendacijomis.
25. Deklaracijas teikiantys darbuotojai teisės aktų nustatyta tvarka atsako už deklaracijų nepateikimą, pavėluotą deklaracijų pateikimą, deklaracijose pateikiamų duomenų teisingumą, šiame Apraše numatytų asmenų informavimą apie interesų konfliktą sukeliančias ar galinčias sukelti aplinkybes ir nusišalinimą nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, sukeliančius ar galinčius sukelti interesų konfliktą.
26. Darbuotojai už Įstatymo ir šio Aprašo pažeidimus atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
27. Galimas valstybės tarnautojų Įstatymo pažeidimas tiriamas teisės aktų nustatyta tvarka kaip tarnybinis nusižengimas. Galimas pagal darbo sutartis dirbančių darbuotojų Įstatymo pažeidimas tiriamas teisės aktų nustatyta tvarka kaip darbo pareigų pažeidimas.
Tauragės rajono savivaldybės
administracijos privačių interesų
deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašo
priedas
INFORMAVIMAS APIE APRIBOJIMUS PASIBAIGUS TARNYBAI
Esu informuotas apie tai, kad nustojęs eiti Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nurodytas pareigas:
- vienus metus negaliu eiti pareigų juridiniame asmenyje, kuriame per paskutinius vienus darbo metus Tauragės rajono savivaldybės administracijoje tiesiogiai rengiau, svarsčiau ar priėmiau sprendimus, susijusius su juridinio asmens (nepaisant jo teisinės formos ir nuosavybės) veiklos priežiūra ar kontrole, arba sprendimus, kuriais šiam juridiniam asmeniui buvo skirta lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir pinigų fondų, ar kitus su turtu susijusius sprendimus;
- vienus metus neturiu teisės sudaryti sandorių su Tauragės rajono savivaldybės administracija ir naudotis įstaigos teikiamomis individualiomis lengvatomis (apribojimai netaikomi dėl sandorių, kurie buvo sudaryti anksčiau, negu asmuo pradėjo dirbti valstybinėje tarnyboje, arba yra pratęsiami, taip pat dėl sandorių, kurie sudaromi viešo konkurso būdu, ir sandorių, kurių suma per metus neviršija 5 000 Eur);
- vienus metus negaliu atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims institucijose ir įstaigose klausimais, kurie buvo priskirti mano tarnybinėms pareigoms.
Susipažinau:
______________________
(Parašas)
______________________
(Vardas ir pavardė)
______________________
(Data)
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––