ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ERDVĖS PRITAIKYMO INTEGRUOTAM GAMTOS MOKSLŲ UGDYMUI IR ŠIAULIŲ MIESTO BENDRUOMENĖS ŠVIETIMUI
PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2020 m. gruodžio 22 d. Nr. T-490
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 8 punktu, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 58 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktais, įgyvendindama 2015–2024 metų Šiaulių miesto strateginį plėtros planą, patvirtintą Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. T-325 „Dėl 2015–2024 metų Šiaulių miesto strateginio plėtros plano patvirtinimo“, Šiaulių miesto savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Erdvės pritaikymo integruotam gamtos mokslų ugdymui ir Šiaulių miesto bendruomenės švietimui programą (pridedama).
2. Įpareigoti Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorių priimti teisės aktus, reikalingus Erdvės pritaikymo integruotam gamtos mokslų ugdymui ir Šiaulių miesto bendruomenės švietimui programai 2021–2023 metais įgyvendinti.
PATVIRTINTA
Šiaulių miesto savivaldybės tarybos
2020 m. gruodžio 22 d. sprendimu Nr. T-490
ERDVĖS PRITAIKYMO INTEGRUOTAM GAMTOS MOKSLŲ UGDYMUI IR ŠIAULIŲ MIESTO BENDRUOMENĖS ŠVIETIMUI PROGRAMA
Biudžetiniai metai |
2021–2023 m. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Asignavimų valdytojas |
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius |
Kodas |
188771865 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priemonių vykdytojas |
Švietimo skyrius |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programos parengimo argumentai |
Paskutinei industrinei revoliucijai padiktavus naujas sąlygas ir prognozes, iš esmės keičiasi žmogaus vaidmuo kasdieninėje veikloje ir darbo rinkoje, pastarojoje jis bus pageidaujamas tik kaip kūrėjas, nes tokia veikla kuria aukštesnę pridėtinę vertę ir daugelį kitų darbų perima mašinos, todėl švietimas ugdant kūrybišką, nuolat tobulinančią savo gebėjimus ir atsakingą už savo veiksmus asmenybę darosi aktualus kaip niekada anksčiau. Ugdymas(-is) užima vis svarbesnę dalį žmogaus gyvenime, ilgiau trunka ir reikalauja daugiau ugdymo metodikų ir priemonių, dėl to labai svarbu ieškoti naujų erdvių, kurios prisidėtų prie inovatyvios švietimo sistemos veikimo, ne tik būtų saugios, informatyvios, bet ir įkvėptų domėtis ir kurti. Remiantis PISA tyrimų analize, atlikta Švietimo ir mokslo ministerijos iniciatyva, 2012 m. tyrime Lietuvos mokiniai, palyginti su 2006 m., iš esmės nepagerino gamtamokslinio raštingumo rezultatų, jie buvo statistiškai reikšmingai žemesni už EBPO šalių vidurkį 2006, 2009 ir 2012 m. tyrimuose. Lietuvos penkiolikmečių, paskutinio lyginamojo vertinimo su EBPO šalimis pagal gamtamokslį raštingumą duomenimis gamtamokslinės žinios yra geros, bet jie atsilieka, pagal aukštesniųjų mąstymo gebėjimų reikalaujančių užduočių atlikimą pritaikant tyrimo metodus, interpretuojant duomenis ir pagal gamtamokslinių klausimų atpažinimą realiose situacijose. Dėl iš esmės nepagerėjusių rezultatų logiška taikyti naujas praktikas gamtamoksliniame ugdyme, įskaitant ir mokyklos aplinką išplečiančias erdves ir įvairių mokomųjų dalykų mokytojų kooperacija su formaliojo ir neformaliojo vaikų švietimo įstaigomis, aukštosiomis mokyklomis, verslo įmonėmis, visais ugdymo kokybe suinteresuotais partneriais. Pagrindinė gamtos mokslų integravimo koncepcijos didaktikos nuostata – kurti gamtamokslinį pasaulėvaizdį, remiantis mokymosi tyrinėjant prieiga tikrovės reiškinių pažinimą, skirta motyvuoti mokinius stebėti, analizuoti ir modeliuoti gamtos reiškinius, skatinti gamtos mokslais grindžiamą techninę kūrybą. Šiai nuostatai kokybiškai atliepti uždarų patalpų nepakanka, ugdymo reikmėms patenkinti, ypač gamtos reiškinių pažinimui, tyrinėjimui ir kūrybai stimuliuoti. Artimosios aplinkos pažinimas siejamas su globalių procesų supratimu ir atsakingu žmogaus vaidmeniu juose, ugdomos vertybinės nuostatos pirmiausia siejamos su darnaus vystymosi siekiu suderinti gyvenimo kokybės gerinimą su aplinkos apsauga ir jo konkrečia raiška tikrovės kontekstuose. Specialus dėmesys ugdyme turėtų būti skiriamas aplinkos problemoms atpažinti ir jų sprendimo priemonėms išbandyti realiose situacijose, kurias suteikia specialios praktinio mokymosi erdvės. Pastaruoju metu skatinamas ir darosi vis populiaresnis mokymasis visą gyvenimą, įtraukiantis vis daugiau šio proceso naudą vertinančių ir jo svarbą suprantančių žmonių. Visų amžiaus grupių besimokančiųjų aprūpinimas infrastruktūra, informacija ir pagalba yra vienas svarbiausių uždavinių viešųjų paslaugų teikėjams, teikiant paslaugas visuomenei apskritai, nes kuriantis žmogus yra visuomenės klestėjimo prielaida. Lietuvos pažangos strategijoje Lietuva 2030 besimokančios visuomenės vizijoje teigiama, kad „visoje Lietuvoje gyventojai turi palankias sąlygas neformaliajam ugdymui ir mokymuisi visą gyvenimą plėtoti“. Tuo tarpu inventorizuojant esamą situaciją, Valstybinė švietimo 2013–2022 metų strategijoje pripažįstama, kad „suaugusiųjų švietimo sritis tebelieka nepakankamai išplėtota, atsilieka nuo kitų švietimo sričių“ bei „vartotojų poreikius atitinkančių suaugusiųjų neformaliojo švietimo programų trūkumas įvairių lygių švietimo įstaigose“, numatyta „plėtoti formaliojo ir neformaliojo švietimo integralumą ir tarpusavio papildomumą, diegti atvirus ir lanksčius mokymosi būdus, prireikus sudaryti savarankiško mokymosi galimybę“. Siekiant aukščiausios švietimo kokybės, svarbus žmogiškasis faktorius – vykdant švietimo veiklas ar ruošiantis joms naudinga, kad dalyvautų ir mokslininkas, kas įvertinta ir 2015–2024 metų Šiaulių miesto strateginiame plėtros plane „Ugdyti visuomenės sąmoningumą, pilietiškumą, skatinant verslo, švietimo, NVO, kultūros ir mokslo bendradarbiavimą“. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Švietimo prieinamumo ir kokybės užtikrinimo programos (08) tikslas |
Gerinti švietimo prieinamumą ir tobulinti valdymą |
Kodas |
01 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Švietimo prieinamumo ir kokybės užtikrinimo programos (08) uždavinys |
Tobulinti švietimo valdymą ir tenkinti gyventojų švietimo poreikius.
|
Kodas |
01.02 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Švietimo prieinamumo ir kokybės užtikrinimo programos (08) priemonė |
Šiaulių miesto savivaldybės, jos teritorijoje veikiančių aukštųjų mokyklų, Šiaulių profesinio rengimo centro, verslo įmonių ir ugdymo įstaigų bendradarbiavimas
|
Kodas |
01.02.04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Erdvės pritaikymo integruotam gamtos mokslų ugdymui ir Šiaulių miesto bendruomenės švietimui programos kryptis |
1. Aktyvinti edukacinių integruotų gamtos mokslų erdvių kūrimą ir jų naudojimą ugdymo(si) procesui organizuoti, aktualizuojant gamtos tausojimo dvasią ir skatinant darnų vystymąsi, atskleidžiant biologinės ir kultūrinės įvairovių sąsajas. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numatomos veiklos: 01. Plėtoti ugdymu užsiimančių asmenų kompetenciją skatinant jų kūrybą netradicinėse, gamtos mokslų ugdymui tinkamose aplinkose, taip prisidedant prie inovatyvios švietimo sistemos kūrimo: - kvalifikuoto personalo, dirbančio su vaikais ir suaugusiais, kompetencijų plėtojimas edukacinėse erdvėse, atskleidžiant šios infrastruktūros panaudojimo būdus ir galimybes; - ugdymo turinio planavimas, atsižvelgiant į besimokančiųjų grupių savybes; - sąlygų pedagogams pasirengti užsiėmimams kitokioje (netradicinėje) aplinkoje sudarymas; - konsultantų tinklo padedančio pedagogams, kuriantiems inovatyvias švietimo priemones, renginius ar keičiantiems pedagoginę dalykinę kvalifikaciją sukūrimas ir jo veikimo užtikrinimas.
02. Plėtoti ugdymo būdų įvairovę, sudarant sąlygas pedagogams veikti ne vieniems ir inovatyviai kitose (netradicinėse) integruotų gamtos mokslų ugdymą skatinančiose ir palengvinančiose erdvėse, vykdant formaliojo ir neformaliojo švietimo programas: - į formaliojo ugdymo amžiaus grupes orientuotų programų, juose akcentuojant patyrimines veiklas ir pasiruošimą brandos egzaminams, kūrimas; - tiriamųjų, mokslo darbo požymių turinčių, kompetencijų, ugdymas netradicinėje erdvėje panaudojant tinkamiausias tyrimo priemones; - ekskursinio pobūdžio pažintinių veiklų-edukacijų gamtos mokslų srityje, palengvinančių pedagogų darbą ugdant besimokančius, paslaugų įvairovės plėtimas; - pasirengusių konsultuoti brandos darbų rengėjus ekspertų, kurių dalis yra mokslininkai, grupės sukūrimas; - edukacinių veiklų, pritaikytų vaikų turinčių specialiųjų poreikių ugdymui netradicinėje aplinkoje, sukūrimas; - piešinių, fotografijų, dizaino kūrinių ar konstravimo konkursų atsakingos prieš gamtą ir visuomenę asmenybės ugdymui organizavimas; - praktikos ir savanoriškos veiklos vietų besimokantiems, socialinių ir kitų kompetencijų ugdymui, sukūrimas.
03. Plėtoti infrastruktūrą visų amžiaus grupių ugdymui organizuoti, skatinant norą pažinti gamtos dėsnius, kurti ir būti atsakingais: - lauko erdvių (demonstracinių ar interaktyvių įrenginių), skirtų gamtamoksliniam ugdymui prototipų kūrimas ir esamų tobulinimas; - visoms miesto švietimo įstaigoms prieinamos aplinkos ne patalpose organizuoti olimpiadas, darbų parodas, mokslo populiarinimo ir kitus renginius pritaikymas ir jos paruošimas prieš kiekvieną reginį, pagal jo pobūdį ir renginio organizatorių poreikius.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Erdvės pritaikymo integruotam gamtos mokslų ugdymui ir Šiaulių miesto bendruomenės švietimui programos kryptis |
2. Gerinti gamtamokslio ir aplinkosauginio švietimo prieinamumą miesto bendruomenei, skatinti jos savišvietą ir švietimo iniciatyvas bei tobulinti tam tinkamiausias edukacines erdves.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numatomos veiklos: 01. Telkti ir aktyvinti bendruomenę šviečiamajai veiklai per jos narių kūrybingumo skatinimą ir bendravimą dalijantis patirtimi sukuriant tam tinkamą terpę: - mėgėjų darbų parodų ir konkursų sveikos gyvensenos, aplinkos apsaugos ir aplinkos kūrimo temomis organizavimas dalijimąsi patirtimi ir bendruomeniškumą bei aplinkosauginę savimonę skatinančioje erdvėje; - viešų diskusijų kviečiant specialistus ir nevyriausybines organizacijas miestietiško, bet darnaus gyvenimo su gamta klausimams aptarti organizavimas.
02. Rūpintis naujovių ir atsakomybės diegimu į kasdienę Šiaulių miesto gyventojų ir jų bendruomenių veiklą: Uždavinys realizuojamas šiomis priemonėmis: - aplinkos išteklių tausojimo, informacinių technologijų naujienų taikymo, biologinės, fizikinės ir cheminės taršos prevencijos kasdienėje namų ūkių veikloje siejant su darnia plėtra ir žiedine ekonomika pristatymas viešų paskaitų, viešosios komunikacijos, mokymų ir seminarų formomis; - šviečiamosios medžiagos ir inovatyvių sprendimų visuomenės sąmoningumo ugdymui tinkamoje erdvėje kūrimas ir eksponavimas; - bendruomenių konsultavimas ekologijos klausimais kylančias visuomenei naudingos veiklos metu.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Galimi programos vykdymo ir finansavimo šaltiniai: 1. Europos Sąjungos lėšos. 3. Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto lėšos. 4. Pajamos už teikiamas paslaugas. 5. Šalies ir tarptautinių fondų lėšos. 6. Rėmėjų (privačios) lėšos. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Susiję įstatymai ir kiti norminiai teisės aktai: 1. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas. 2. Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas. 3. 2015–2024 metų Šiaulių miesto strateginis plėtros planas, patvirtintas Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. T-325. 4. Valstybinė švietimo 2013–2022 metų strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2013 m. gruodžio 23 d. nutarimu Nr. XII-745. 5. Valstybės pažangos strategija „Lietuvos pažangos strategija Lietuva 2030“, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. XI-2015. |