A black and white logo of a knight riding a horse  Description automatically generated

 

VALSTYBĖS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS IR ĮVAIKINIMO TARNYBOS

PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL Globėjų ir įtėvių rengimo programos PATVIRTINIMO

 

2024 m. birželio 3 d. Nr. BV-112

Vilnius

 

Vadovaudamasi Vaiko globos organizavimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. kovo 27 nutarimu Nr. 405 „Dėl Vaiko globos organizavimo nuostatų patvirtinimo“, 20 punktu ir Įvaikinimo organizavimo nuostatų ir Asmenų, norinčių įvaikinti vaikus, ir galimų įvaikinti vaikų apskaitos Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašo, patvirtintų  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 10 d. nutarimu Nr. 1422 „Dėl Įvaikinimo organizavimo nuostatų ir Asmenų, norinčių įvaikinti vaikus, ir galimų įvaikinti vaikų apskaitos Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ 6 punktu:

1.    Tvirtinu Globėjų ir įtėvių rengimo programą (pridedama).

2Pripažįstu netekusiu galios Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2018 m. birželio 1 d. įsakymą Nr. BV-66 „Dėl Globėjų (rūpintojų), budinčių globotojų, įtėvių, bendruomeninių vaikų globos namų darbuotojų mokymo ir konsultavimo programos patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.  

 

 

 

Direktorė                                                                                                                     Ilma Skuodienė

 

PATVIRTINTA

Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo

tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo

ministerijos direktoriaus

2024 m. birželio 3 d. įsakymu Nr. BV-112

 

 

GLOBĖJŲ IR ĮTĖVIŲ RENGIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Globėjų ir įtėvių rengimo programa (toliau – Programa) sudaryta iš pagrindinės programos ir specializuotos programos. Programos medžiaga pateikiama Vadovo knygose ir Dalyvio knygose.

2.       Pagrindinę programą sudaro 10 dalių, o specializuotą – 8 dalys.

3.       Programos dalyvių klausimyno forma. 

 

 

II SKYRIUS

PAGRINDINĖ PROGRAMA

 

4.       Bendrosios nuostatos ir rekomendacijos Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atestuotiems asmenims, įgyvendinantiems Programą.

5.       Įvadas į Programą. Pirmoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

5.1.    Įvadas: pasisveikinimas; susipažinimas su dalyviais ir lūkesčių įvardijimas; grupės darbo aptarimas ir taisyklių sukūrimas.

5.2.    Programos pristatymas: atsiradimo Lietuvoje istorija; mokymų tikslai; Programos temos, mokymų ir vertinimo procesas bei laukiami mokymų rezultatai.

5.3.    Globėjų ir įtėvių gebėjimai: penkios gebėjimų grupės; filmo peržiūra; pratybos „Pagalba mylimam žmogui“; be tėvų globos likusių vaikų situacija Lietuvoje.

5.4.    Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

6.       Vaiko globos sistema, komandinis darbas. Antroji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

6.1.    Įvadas: pasisveikinimas, darbotvarkės pristatymas.

6.2.    Globos ar įvaikinimo motyvacija, lūkesčiai vaikui: globos ir įvaikinimo motyvacijos veiksniai; lūkesčiai sau ir vaikui; pratybos „Ko aš tikiuosi“ arba „Pasirink mane“.

6.3.    Vaiko globos sistema: vaiko globą ir įvaikinimą reglamentuojantys teisės aktai; vaiko kelias globos sistemoje; valstybės parama globėjams ir įtėviams.

6.4.    Komandinis darbas organizuojant vaiko globos procesą: komandinio darbo samprata; vaiko globos proceso organizavimo dalyviai.

6.5.    Konfliktai ir jų sprendimo būdai komandoje: konfliktų priežastys; konfliktų valdymas; pratybos „Konfliktų valdymo būdai“.

6.6.    Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

7.       Atviras kalbėjimas apie globą ir įvaikinimą. Trečioji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

7.1.    Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

7.2.    Atviras kalbėjimas su globojamu ar įvaikintu vaiku: pratybos „Sakyti ar nesakyti vaikui apie įvaikinimą ir globą?“; vaiko vardas ir jo reikšmė; pratybos „Gėlės persodinimas“; pratybos „Kada vaikui pasakyti tiesą?“; kalbėjimasis su vaikui skirtingais amžiaus tarpsniais; pratybos „Vaikas klausia“.

7.3.    Metodai, padedantys stiprinti vaiko tapatumo jausmą: vaiko gyvenimo knyga „Mano gyvenimo knyga apie mane“; genograma.

7.4.    Požiūris į vaiko biologinius tėvus: teigiamo požiūrio į vaiko biologinius tėvus svarba; pratybos „Teigiamos biologinių tėvų savybės“.

7.5.    Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

8.       Vaiko raidos etapai ir prieraišumas. Ketvirtoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

8.1.    Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

8.2.    Tarpasmeniniai santykiai ir vaiko raida: vaiko raida, prieraišumas ir šeimos svarba; vaiko raidos sritys, etapai ir pratybos „Atspėk amžių“; prieraišumo samprata ir svarba; pratybos „Gimtadienio tortas“.

8.3.    Prieraišumo formavimasis ir prieraišumo tipai: prieraišumo formavimasis; pratybos „Monika ir Andrius“; saugaus ir nesaugaus prieraišumo susiformavimas; saugaus ir nesaugaus prieraišumo tipų atpažinimas; pratybos „Nesaugaus prieraišumo pasireiškimo situacijos“.

8.4.    Saugaus prieraišumo kūrimas įtėvių ir globėjų šeimoje.

8.5.    Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

9.       Trauma, gijimas. Psichologinis atsparumas. Penktoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

9.1.    Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

9.2.    Smurto rūšys ir kiti trauminiai įvykiai: smurto ir apleistumo rūšys; traumos tipai; traumos mechanizmas; potrauminis stresas vaikystėje ir jo požymiai.

9.3.    Trauminės patirties poveikis vaiko raidai: trauminė patirtis ir sunkumai raidos proceso metu; pratybos „Raidos saulutė“.

9.4.    Vaikų trauminės patirties gijimas ir tėvystė: traumos gijimo procesas; pagrindinės tėvystės nuostatos, rūpinantis traumas patyrusiu vaiku.

9.5.    Psichologinis atsparumas ir jo ugdymas: kas yra psichologinis atsparumas? pratybos „Ekožemėlapis“; vaiko atsparumo stiprinimas.

9.6.    Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

10.     Netektys. Šeštoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

10.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

10.2Netektys ir jų rūšys: netekties patyrimas; pratybos „Raišteliai“; netekčių rūšys; netektys globos ir įvaikinimo kontekste.

10.3Gedėjimo procesas ir sielvartas: bendri gedėjimo proceso aspektai; vaikų gedėjimas ir sielvarto išgyvenimas; vaiko amžius ir gebėjimas suprasti netektį; pratybos. Atvejo analizė.

10.4Kaip padėti vaikui gedėjimo metu?: pratybos „Tiesa ar netiesa?“; kaip padėti vaikams gedėjimo metu?

10.5.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

11. Savivertė. Pastovių ryšių stiprinimas. Septintoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

11.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

11.2Savivertė: savivertės supratimas; vaiko savivertė; būtinos savivertės formavimo sąlygos.

11.3Pastovių ryšių stiprinimas: šeimos vaidmuo vaiko savosios vertės pajautimui; vaiko ir jo biologinės šeimos ryšių rėmimo būdai; lojalumo konfliktas.

11.4.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

12. Pozityvus auklėjimas. Aštuntoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

12.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

12.2Auklėjimo samprata: auklėjimas ir pozityvi tėvystė; globojamų vaikų auklėjimo iššūkiai ir tikslai; vaikų auklėjimas be bausmių.

12.3Efektyvus auklėjimas: žinios, įgūdžiai ir asmeninės savybės, būtinos efektyviam auklėjimui įdiegti; elgesio reikšmė; auklėjimo metodų ir būdų įvairovė; patyrusių traumas vaikų auklėjimo ypatumai; krizės sumažinimo strategijos ir įgūdžiai.

12.4.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

13.     Pasiruošimas pokyčiams. Stresas globojant ar įvaikinus vaiką. Streso įveika. Devintoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

13.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

13.2.  Vaiko globa, įvaikinimas ir stresas: stresas mūsų gyvenime; streso apibrėžimas; streso įveikos būdai.

13.3Pasirengimas pokyčiams: informacijos apie vaiką surinkimas; pasirengimas vaiko atvykimui; šeimoje gyvenančio vaiko parengimas naujo vaiko atvykimui.

13.4.  Permainų planavimas: pasiruošimas permainoms; ilgalaikių pokyčių valdymas; vaiko adaptacija šeimoje; vaiko išvykimas iš globėjų šeimos; globos krizės įveikimas.

13.5.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, atsisveikinimas.

14.     Sąmoningo sprendimo priėmimas. Dešimtoji dalis: Vadovo knyga:

14.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

14.2.  Diskusijų grupė.

14.3.  Programos užbaigimas.

 

III SKYRIUS

PAGRINDINĖS PROGRAMOS REKOMENDUOJAMŲ ŠALTINIŲ SĄRAŠAS

 

15.     Rekomenduojama literatūra:

15.1.  Campbell R., Kaip mylėti savo vaiką. Kaunas: Katalikų pasaulio leidiniai, 2002.

15.2.  Campbell R., Kaip mylėti savo paauglį. Kaunas: Katalikų pasaulio leidiniai, 2008.

15.3Faber A., Mazlish E., Kaip kalbėti su vaikais, kad jie klausytų ir kaip klausyti, kad vaikai kalbėtų, Vilnius: Vaga, 2023.

15.4.  Giedrimas Z., Ignatovičienė S., Breidokienė R., Ignatovič E., Vaikas, gimęs mūsų širdyse. Vilnius: VŠĮ „Pagalbos paaugliams iniciatyva“, 2013.

15.5Golding Kim S., Terapinės pasakos. Ryšio kūrimas su traumų patyrusiais vaikais. Vilnius: Vaga, 2023.

15.6Golding Kim S., Tėvystės kasdienybė: vaikų auklėjimas saugiai ir su meile. Vilnius: Vaga, 2022.

15.7Gudrun Mebs, Sekmadienio vaikas. Vilnius: Gimtasis žodis, 2013.

15.8James J. W., Friedman R., Matthews L. L., Kai sielvartauja vaikai. Vilnius: Tyto alba, 2009.

15.9Heller D. P., Prieraišumo galia: kaip sukurti tvirtus ir ilgalaikius tarpusavio ryšius. Vilnius: Tyto alba, 2022.

15.10Kaip kalbėti apie įvaikinimą su Jūsų įvaikintu vaiku. Kaunas: Vaikų gerovės centras „Pastogė“, 2005.

15.11Kalsched D., Vidinis traumos pasaulis: archetipinė žmogaus dvasios gynyba. Vilnius: Vaga, 2022.

15.12Miller A., Gabaus vaiko drama ir tikrosios savasties paieška. Vilnius: Vaga, 2021.

15.13Naik A., Savigarba: išmok pasitikėti savimi. Vilnius: Egmont Lietuva, 1999.

15.14.  Pelzeris D., Vaikas be vardo, Vilnius: Sirokas, 2004.

15.15Perry B. D., Berniukas, kurį augino kaip šunį ir kitos istorijos iš psichiatro užrašų: ko traumuoti vaikai gali išmokyti mus apie netektį, meilę ir gijimą. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2022.

15.16Petranovskaja L., Nematomas ramstis: prieraišumas vaiko gyvenime. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2022.

15.17.  Purvis K. B., Cross D. R., Sunshine W. L., Ryšys su vaiku. Kaip kurti pasitikėjimu grįstus santykius. Vilnius: Vaga, 2019.

15.18.  Raugalė R., Gyvenimui be streso. Kaunas: Juoda ant balto, 2021.

15.19Zbarauskaitė A., Prieraišumas: iššūkiai ir galimybės globojant vaiką ar paauglį. Vilnius: Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, 2011.

15.20Van der Kolk B., Kūnas mena viską: kaip išgydyti kūno, proto ir sielos žaizdas. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2020.

15.21.  Walls J., Stiklo pilis. Vilnius: Vaga, 2011.

16.     Knygos vaikams apie netektis:

16.1Durrant A., Gliori D., Širdyje mylėsiu visada. Vilnius: Baltos lankos, 2021.

16.2Gliori D., Mylėsiu tave, kad ir kas nutiktų. Vilnius: Baltos lankos, 2022.

16.3Kvietkutė A., Rytės ratai. Vilnius: Baltos lankos, 2021.

16.4Lindgren A., Broliai liūtaširdžiai. Vilnius: Garnelis, 2020.

 

IV SKYRIUS

SPECIALIZUOTA PROGRAMA

 

17.    Profesionalaus globėjo kompetencijos bei jų lavinimas. Pirmoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

17.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

17.2.      Specializuotos programos pristatymas: susipažinimas su dalyviais; supažindinimas su specializuota programa.

17.3.      Pasirengimas profesionalaus globėjo veiklai: motyvacija profesionalaus globėjo veiklai; savo galimybių būti profesionaliu globėju įvertinimas; gebėjimas bendradarbiauti vaiko ir jo šeimos labui.

17.4.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

18.    Vaikas iš socialinę riziką patiriančios šeimos: sunkumai ir pagalbos galimybės. Antroji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

18.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

18.2.  Socialinę riziką patirianti šeima: socialinės rizikos veiksniai ir aplinkybės; priklausomybės vystymosi mechanizmas; priklausomybės paveiktų šeimų bruožai ir taisyklės; vaikų vaidmenys priklausomybių turinčių tėvų šeimoje; pratybos „Vaiko vaidmenų atpažinimas“; filmo „Liza, namo“ peržiūra; alkoholio ir kitų psichotropinių medžiagų vartojimo nėštumo metu pasekmės.

18.3.      Ankstyvoji motinystė: ankstyvosios motinystės priežastys; ankstyvosios motinystės pasekmės; pagalba paauglei ankstyvojo nėštumo metu.

18.4.      Vaikų, kilusių iš daugiavaikių šeimų, globa: pratybos „Mano broliai ir seserys“; brolių ir seserų ryšių išsaugojimo galimybės; brolių ir seserų santykių ypatumai globoje.

18.5.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

19.     Lytinio ugdymo klausimai. Pagalba vaikams, galimai patyrusiems seksualinę prievartą. Trečioji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

19.1.  Įvadas: prisistatymas, darbotvarkės pristatymas.

19.2Normalus vaikų ir jaunuolių seksualinis elgesys.

19.3Kalbėjimas ir tinkamas suaugusiųjų elgesys, susijęs su lytiniu ugdymu: reagavimas į vaikų klausimus ir elgesį; vaikų ugdymas lytiškumo klausimais.

19.4Seksualinės prievartos prieš vaikus samprata ir formos.

19.5Seksualinės prievartos atpažinimas.

19.6Seksualinės prievartos poveikis vaikui: veiksniai, darantys įtaką seksualinės prievartos poveikiui vaikams; seksualinę prievartą patyrusių vaikų elgesio problemos; seksualinę prievartą patyrusio vaiko globos iššūkiai.

19.7Seksualinės prievartos atskleidimas: vaiko atsiskleidimo apie patirtą prievartą aspektai; globėjo veiksmai vaikui atsiskleidus apie patirtą seksualinę prievartą.

19.8Seksualinės prievartos tyrimo teisiniai aspektai.

19.9Pagalba vaikui, patyrusiam seksualinę prievartą: specialistų pagalba; pagalba namuose.

19.10.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

20.     Pagalbos teikimas elgesio ir emocijų sutrikimų turintiems vaikams. Ketvirtoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

20.1.  Įvadas: pasisveikinimas, darbotvarkės pristatymas.

20.2.  Nerimas ir depresija vaikystėje ir paauglystėje: nerimo sutrikimai vaikystėje ir paauglystėje; pratybos. Atvejų analizė „Nerimo sutrikimai – kaip atpažinti?“; ką daryti įtėviams ir globėjams susidūrus su vaiko nerimo sutrikimu?; depresija vaikystėje ir paauglystėje; Pratybos. Filmo apie depresiją „Aš turėjau juodą šunį“ peržiūra; diskusija „Kas padeda ir kas trukdo kalbėti apie savo būseną?“; bendravimas ir pagalba vaikui, sergančiam depresija.

20.3.  Savižudybės rizika ir save žalojantis elgesys: pratybos. Nuostatos apie savižudybes. „Tiesa ar netiesa?“; psichologiniai savižudybių aspektai; pratybų „Draugo laiškai“ aptarimas; ką daryti sužinojus, kad vaikas ar paauglys galvoja apie savižudybę?; save žalojantis elgesys: priežastys ir mechanizmai; pagalba globos kontekste.

20.4.  Valgymo sutrikimai paauglystėje: valgymo sutrikimų problematika; pagrindiniai valgymo sutrikimai; pratybos „Mitai apie valgymo sutrikimus“; valgymo sutrikimų priežastys; ką daryti pastebėjus, kad vaikas turi valgymo sutrikimo požymių?

20.5.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

21.     Vaikų, turinčių raidos sunkumų, poreikių atliepimas ir pagalbos jiems organizavimas. Penktoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

21.1.  Įvadas: pasisveikinimas, darbotvarkės pristatymas.

21.2Bendrosios sąvokos: liga, sutrikimas, negalia: liga ar sutrikimas? negalių rūšys pagal sutrikimo pobūdį.

21.3Vaikų raidos sutrikimai: protinis atsilikimas: priežastys ir požymiai; pratybos „Ką gali vaikas?“; pagalbos galimybės vaikams, turintiems protinį atsilikimą; autizmas: priežastys ir požymiai; pratybos „Suskaičiuok makaronus“; pratybos, atvejų analizė; pagalbos galimybės autizmo sutrikimą turintiems vaikams; cerebrinis paralyžius: priežastys simptomai, tipai; pratybos „Kaip jaučiamės“; pagalbos galimybės vaikams su cerebriniu paralyžiumi.

21.4.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

22.     Globojamų vaikų mokymosi sunkumai ir pagalba mokytis. Šeštoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

22.1.  Įvadas: pasisveikinimas, darbotvarkės pristatymas.

22.2Globojamų vaikų mokymosi sunkumai: globojamų vaikų mokymosi sunkumų priežastys; mokymosi sunkumų ir sutrikimų simptomai ir požymiai; skaitymo, rašymo ir skaičiavimo sutrikimai; kiti mokymosi sutrikimai ir sunkumai.

22.3Pagalbos būdai, padedantys vaikams mokytis: skaitymo įgūdžių lavinimas; skaičiavimo įgūdžių lavinimas; būdai, skatinantys vaikus mokytis; pratybos „Skatinimo sistemos kūrimas“; gerų mokymosi įgūdžių lavinimas; domėjimasis vaikų mokykliniu gyvenimu ir mokymas spręsti problemas; pratybos „Raskim sprendimą kartu“.

22.4.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

23.     Priklausomybių, delinkventinio elgesio ir nusikalstamos veikos patirties turinčių vaikų globa. Septintoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:

23.1.  Įvadas: pasisveikinimas, darbotvarkės pristatymas.

23.2Nepilnamečių delinkvencija ir priklausomybės: delinkventinio elgesio apibrėžimas; delinkventinio elgesio supratimas ir vertinimas; pratybos „Tado istorija“; vaikų priklausomybės.

23.3Pagalba delinkventinio elgesio ir priklausomybes turintiems vaikams: teikiamos pagalbos sėkmės veiksniai; individualus pagalbos vaikui planas; pratybos „Pagalba Tadui“.

23.4.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, namų užduotis, atsisveikinimas.

24.     Sąmoningo sprendimo priėmimas. Aštuntoji dalis: Vadovo knyga:

24.1.  Įvadas: pasisveikinimas, darbotvarkės pristatymas.

24.2.  Diskusijų grupė.

24.3.  Baigiamoji dalis: apibendrinimas, programos vertinimas, atsisveikinimas.

 

V SKYRIUS

SPECIALIZUOTOS PROGRAMOS REKOMENDUOJAMŲ ŠALTINIŲ SĄRAŠAS

 

25. Rekomenduojama literatūra:

25.1Allen L., Thrown Away Child. United Kingdom: Simon & Schuster, 2017.

25.2Be pavadinimo. Nusižudžiusiųjų artimųjų istorijos, padedančios išgyventi. Vilnius: Alma Littera, 2017.

25.3Burgess A., Prisukamas apelsinas. Vilnius: Sofoklis, 2021.

25.4Burgess M., Heroinas. Vilnius: Alma littera, 2022.

25.5Chapman G., Penkios meilės kalbos. Vilnius: Alma littera, 2022.

25.6Chapman G., Penkios paauglių meilės kalbos. Vilnius: Alma littera, 2016.

25.7Chapman G., Penkios vaikų meilės kalbos. Vilnius: Alma littera, 2021.

25.8Černiauskaitė L. S., Kvėpavimas į marmurą. Vilnius: Alma littera, 2018.

25.9Dean B., Mergaitė A. Vilnius: Alma littera, 2021.

25.10.    Eger E., Pasirinkimas: asmeniniai holokausto išgyvenimai, Vilnius: Alma littera, 2020.

25.11.    Eklė G. G., Brolis, kurio nereikėjo. Kaunas: „Švieskime vaikus“, 2016.

25.12.    Faber A., Mazlish E., Kaip kalbėti, kad vaikai galėtų mokytis – namie ir mokykloje. Kaunas: Gardenija, 1999.

25.13.    Guenard T., Stipriau už neapykantą. Vilnius: Katalikų pasaulio leidiniai, 2023.

25.14.    Haddon M., Tas keistas nutikimas šuniui naktį. Vilnius: Sofoklis, 2020.

25.15.    Hayden T. L., Mergaitė. Kaunas: Jotema, 2022.

25.16.    Hayden T. L., Mergaitė vaiduoklis. Kaunas: Jotema, 2011.

25.17.    Heller D. P., Prieraišumo galia. Vilnius: Tyto alba, 2022.

25.18.    Herman J. L., Trauma ir išgijimas. Vilnius: Vaga, 2021.

25.19.    Higashida N., Kodėl taip mėgstu šokinėti. Kaunas: kitos knygos, 2015.

25.20.    Isaacson R., Žirgų berniukas. Vilnius: Versus aureus, 2011.

25.21.    James J. W., Friedman R., Matthews L. L., Kai sielvartauja vaikai. Vilnius: Tyto alba, 2009.

25.22.    Jankauskienė G., Kai atgimsta viltis: sėkmės istorijos ir patarimai, kaip įveikti nevaisingumą ir susilaukti vaikų. Vilnius: Laisvos valandos, 2016.

25.23.    Juknaitė V., Tariamas iš tamsos. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2023.

25.24.    Kline Ch. B., Našlaičių traukinys. Vilnius: Alma littera, 2014.

25.25.    Kolk B., Kūnas mena viską: kaip išgydyti kūno, proto ir sielos traumas. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2020.

25.26.    Lowe T. I., Po magnolijomis. Vilnius: Alma littera, 2022.

25.27.    Mebs G., Sekmadienio vaikas. Vilnius: Gimtasis žodis, 2013.

25.28.    Misiukonis T. ir kt., Dėmesio grupė! Praktiški darbo su grupe būdai ir technikos. Vilnius: Vaga, 2015.

25.29.    Paterson K., Smarkuolė Gilė Hopkins. Vilnius: Alma littera, 2021.

25.30.    Perry B. D.,  Berniukas, kurį augino kaip šunį ir kitos istorijos iš psichiatro užrašų: ko traumuoti vaikai gali išmokyti mus apie netektį, meilę ir gijimą. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2022.

25.31.    Picoult J., Mano sesers globėjas. Vilnius: Alma littera, 2020.

25.32.    Picoult J., Namų taisyklės. Vilnius: Alma littera, 2011.

25.33.    Purvis K. B., Cross R., Sunshine W. L., Ryšys su vaiku. Kaip kurti pasitikėjimu grįstus santykius. Vilnius: Vaga, 2019.

25.34.    Rimkuvienė V., Jis vadina mane mama, Vilnius: Balto leidybos namai, 2022.

25.35.    Sadauskas Ž., Vaikystės šešėliai. Vilnius: Skanios knygos, 2020.

25.36.    Shipp J., Suaugusiųjų gidas po paauglių pasaulį. Vilnius: Vaga, 2018.

25.37.    Siegel D. J., Auklėjimas be dramų: kaip visapusiškai lavinti vaiko protą. Vilnius: Vaga, 2015.

25.38.    Solantaus T., Kas atsitiko tavo tėvams? Vilnius: Valstybinis psichikos sveikatos centras, 2012.

25.39.    Solter A., Prieraišusis žaidimas. Kaip spręsti vaikų elgesio problemas žaidžiant, juokiantis, ir užmezgant su jais ryšį. Kaunas: Žmogaus psichologijos studija, 2019.

25.40.    Šarknickas R., Šarkos sielos šauksmas. Vilnius: Alma littera, 2017.

25.41.    Tamulaitienė L., Paraščių vaikai. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2022.

25.42.    Tartt D., Dagilis. Vilnius: Alma littera, 2019.

25.43.    Zbarauskaitė, A., Prieraišumas: iššūkiai ir galimybės globojant vaiką ir paauglį. Vilnius: Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, 2011.

25.44.    Walls J., Stiklo pilis. Vilnius: Vaga, 2011.

25.45.    Wingate L., Kol nepriklausėme jums. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2019.

25.46.    Winter J., Kam būti laimingai, jei gali būti normali. Kaunas: kitos knygos, 2013.

25.47.    Winter J., Apelsinai – ne vieninteliai vaisiai. Kaunas: kitos knygos, 2013.

25.48.    Woititz J. G., Suaugę alkoholikų vaikai, Vilnius: Vaga, 2021.

 

__________________