VALSTYBĖS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS IR ĮVAIKINIMO TARNYBOS
PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL Globėjų ir įtėvių rengimo programos PATVIRTINIMO
2024 m. birželio 3 d. Nr. BV-112
Vilnius
Vadovaudamasi Vaiko globos organizavimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. kovo 27 nutarimu Nr. 405 „Dėl Vaiko globos organizavimo nuostatų patvirtinimo“, 20 punktu ir Įvaikinimo organizavimo nuostatų ir Asmenų, norinčių įvaikinti vaikus, ir galimų įvaikinti vaikų apskaitos Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašo, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 10 d. nutarimu Nr. 1422 „Dėl Įvaikinimo organizavimo nuostatų ir Asmenų, norinčių įvaikinti vaikus, ir galimų įvaikinti vaikų apskaitos Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ 6 punktu:
2. Pripažįstu netekusiu galios Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2018 m. birželio 1 d. įsakymą Nr. BV-66 „Dėl Globėjų (rūpintojų), budinčių globotojų, įtėvių, bendruomeninių vaikų globos namų darbuotojų mokymo ir konsultavimo programos patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos direktoriaus
2024 m. birželio 3 d. įsakymu Nr. BV-112
GLOBĖJŲ IR ĮTĖVIŲ RENGIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Globėjų ir įtėvių rengimo programa (toliau – Programa) sudaryta iš pagrindinės programos ir specializuotos programos. Programos medžiaga pateikiama Vadovo knygose ir Dalyvio knygose.
II SKYRIUS
PAGRINDINĖ PROGRAMA
4. Bendrosios nuostatos ir rekomendacijos Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atestuotiems asmenims, įgyvendinantiems Programą.
5. Įvadas į Programą. Pirmoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
5.1. Įvadas: pasisveikinimas; susipažinimas su dalyviais ir lūkesčių įvardijimas; grupės darbo aptarimas ir taisyklių sukūrimas.
5.2. Programos pristatymas: atsiradimo Lietuvoje istorija; mokymų tikslai; Programos temos, mokymų ir vertinimo procesas bei laukiami mokymų rezultatai.
5.3. Globėjų ir įtėvių gebėjimai: penkios gebėjimų grupės; filmo peržiūra; pratybos „Pagalba mylimam žmogui“; be tėvų globos likusių vaikų situacija Lietuvoje.
6. Vaiko globos sistema, komandinis darbas. Antroji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
6.2. Globos ar įvaikinimo motyvacija, lūkesčiai vaikui: globos ir įvaikinimo motyvacijos veiksniai; lūkesčiai sau ir vaikui; pratybos „Ko aš tikiuosi“ arba „Pasirink mane“.
6.3. Vaiko globos sistema: vaiko globą ir įvaikinimą reglamentuojantys teisės aktai; vaiko kelias globos sistemoje; valstybės parama globėjams ir įtėviams.
6.4. Komandinis darbas organizuojant vaiko globos procesą: komandinio darbo samprata; vaiko globos proceso organizavimo dalyviai.
6.5. Konfliktai ir jų sprendimo būdai komandoje: konfliktų priežastys; konfliktų valdymas; pratybos „Konfliktų valdymo būdai“.
7. Atviras kalbėjimas apie globą ir įvaikinimą. Trečioji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
7.2. Atviras kalbėjimas su globojamu ar įvaikintu vaiku: pratybos „Sakyti ar nesakyti vaikui apie įvaikinimą ir globą?“; vaiko vardas ir jo reikšmė; pratybos „Gėlės persodinimas“; pratybos „Kada vaikui pasakyti tiesą?“; kalbėjimasis su vaikui skirtingais amžiaus tarpsniais; pratybos „Vaikas klausia“.
7.3. Metodai, padedantys stiprinti vaiko tapatumo jausmą: vaiko gyvenimo knyga „Mano gyvenimo knyga apie mane“; genograma.
7.4. Požiūris į vaiko biologinius tėvus: teigiamo požiūrio į vaiko biologinius tėvus svarba; pratybos „Teigiamos biologinių tėvų savybės“.
8. Vaiko raidos etapai ir prieraišumas. Ketvirtoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
8.2. Tarpasmeniniai santykiai ir vaiko raida: vaiko raida, prieraišumas ir šeimos svarba; vaiko raidos sritys, etapai ir pratybos „Atspėk amžių“; prieraišumo samprata ir svarba; pratybos „Gimtadienio tortas“.
8.3. Prieraišumo formavimasis ir prieraišumo tipai: prieraišumo formavimasis; pratybos „Monika ir Andrius“; saugaus ir nesaugaus prieraišumo susiformavimas; saugaus ir nesaugaus prieraišumo tipų atpažinimas; pratybos „Nesaugaus prieraišumo pasireiškimo situacijos“.
9. Trauma, gijimas. Psichologinis atsparumas. Penktoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
9.2. Smurto rūšys ir kiti trauminiai įvykiai: smurto ir apleistumo rūšys; traumos tipai; traumos mechanizmas; potrauminis stresas vaikystėje ir jo požymiai.
9.3. Trauminės patirties poveikis vaiko raidai: trauminė patirtis ir sunkumai raidos proceso metu; pratybos „Raidos saulutė“.
9.4. Vaikų trauminės patirties gijimas ir tėvystė: traumos gijimo procesas; pagrindinės tėvystės nuostatos, rūpinantis traumas patyrusiu vaiku.
9.5. Psichologinis atsparumas ir jo ugdymas: kas yra psichologinis atsparumas? pratybos „Ekožemėlapis“; vaiko atsparumo stiprinimas.
10. Netektys. Šeštoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
10.2. Netektys ir jų rūšys: netekties patyrimas; pratybos „Raišteliai“; netekčių rūšys; netektys globos ir įvaikinimo kontekste.
10.3. Gedėjimo procesas ir sielvartas: bendri gedėjimo proceso aspektai; vaikų gedėjimas ir sielvarto išgyvenimas; vaiko amžius ir gebėjimas suprasti netektį; pratybos. Atvejo analizė.
10.4. Kaip padėti vaikui gedėjimo metu?: pratybos „Tiesa ar netiesa?“; kaip padėti vaikams gedėjimo metu?
11. Savivertė. Pastovių ryšių stiprinimas. Septintoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
11.3. Pastovių ryšių stiprinimas: šeimos vaidmuo vaiko savosios vertės pajautimui; vaiko ir jo biologinės šeimos ryšių rėmimo būdai; lojalumo konfliktas.
12. Pozityvus auklėjimas. Aštuntoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
12.2. Auklėjimo samprata: auklėjimas ir pozityvi tėvystė; globojamų vaikų auklėjimo iššūkiai ir tikslai; vaikų auklėjimas be bausmių.
12.3. Efektyvus auklėjimas: žinios, įgūdžiai ir asmeninės savybės, būtinos efektyviam auklėjimui įdiegti; elgesio reikšmė; auklėjimo metodų ir būdų įvairovė; patyrusių traumas vaikų auklėjimo ypatumai; krizės sumažinimo strategijos ir įgūdžiai.
13. Pasiruošimas pokyčiams. Stresas globojant ar įvaikinus vaiką. Streso įveika. Devintoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
13.2. Vaiko globa, įvaikinimas ir stresas: stresas mūsų gyvenime; streso apibrėžimas; streso įveikos būdai.
13.3. Pasirengimas pokyčiams: informacijos apie vaiką surinkimas; pasirengimas vaiko atvykimui; šeimoje gyvenančio vaiko parengimas naujo vaiko atvykimui.
13.4. Permainų planavimas: pasiruošimas permainoms; ilgalaikių pokyčių valdymas; vaiko adaptacija šeimoje; vaiko išvykimas iš globėjų šeimos; globos krizės įveikimas.
III SKYRIUS
PAGRINDINĖS PROGRAMOS REKOMENDUOJAMŲ ŠALTINIŲ SĄRAŠAS
15. Rekomenduojama literatūra:
15.3. Faber A., Mazlish E., Kaip kalbėti su vaikais, kad jie klausytų ir kaip klausyti, kad vaikai kalbėtų, Vilnius: Vaga, 2023.
15.4. Giedrimas Z., Ignatovičienė S., Breidokienė R., Ignatovič E., Vaikas, gimęs mūsų širdyse. Vilnius: VŠĮ „Pagalbos paaugliams iniciatyva“, 2013.
15.5. Golding Kim S., Terapinės pasakos. Ryšio kūrimas su traumų patyrusiais vaikais. Vilnius: Vaga, 2023.
15.6. Golding Kim S., Tėvystės kasdienybė: vaikų auklėjimas saugiai ir su meile. Vilnius: Vaga, 2022.
15.9. Heller D. P., Prieraišumo galia: kaip sukurti tvirtus ir ilgalaikius tarpusavio ryšius. Vilnius: Tyto alba, 2022.
15.10. Kaip kalbėti apie įvaikinimą su Jūsų įvaikintu vaiku. Kaunas: Vaikų gerovės centras „Pastogė“, 2005.
15.11. Kalsched D., Vidinis traumos pasaulis: archetipinė žmogaus dvasios gynyba. Vilnius: Vaga, 2022.
15.15. Perry B. D., Berniukas, kurį augino kaip šunį ir kitos istorijos iš psichiatro užrašų: ko traumuoti vaikai gali išmokyti mus apie netektį, meilę ir gijimą. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2022.
15.16. Petranovskaja L., Nematomas ramstis: prieraišumas vaiko gyvenime. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2022.
15.17. Purvis K. B., Cross D. R., Sunshine W. L., Ryšys su vaiku. Kaip kurti pasitikėjimu grįstus santykius. Vilnius: Vaga, 2019.
15.19. Zbarauskaitė A., Prieraišumas: iššūkiai ir galimybės globojant vaiką ar paauglį. Vilnius: Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, 2011.
15.20. Van der Kolk B., Kūnas mena viską: kaip išgydyti kūno, proto ir sielos žaizdas. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2020.
16. Knygos vaikams apie netektis:
IV SKYRIUS
SPECIALIZUOTA PROGRAMA
17. Profesionalaus globėjo kompetencijos bei jų lavinimas. Pirmoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
17.2. Specializuotos programos pristatymas: susipažinimas su dalyviais; supažindinimas su specializuota programa.
17.3. Pasirengimas profesionalaus globėjo veiklai: motyvacija profesionalaus globėjo veiklai; savo galimybių būti profesionaliu globėju įvertinimas; gebėjimas bendradarbiauti vaiko ir jo šeimos labui.
18. Vaikas iš socialinę riziką patiriančios šeimos: sunkumai ir pagalbos galimybės. Antroji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
18.2. Socialinę riziką patirianti šeima: socialinės rizikos veiksniai ir aplinkybės; priklausomybės vystymosi mechanizmas; priklausomybės paveiktų šeimų bruožai ir taisyklės; vaikų vaidmenys priklausomybių turinčių tėvų šeimoje; pratybos „Vaiko vaidmenų atpažinimas“; filmo „Liza, namo“ peržiūra; alkoholio ir kitų psichotropinių medžiagų vartojimo nėštumo metu pasekmės.
18.3. Ankstyvoji motinystė: ankstyvosios motinystės priežastys; ankstyvosios motinystės pasekmės; pagalba paauglei ankstyvojo nėštumo metu.
18.4. Vaikų, kilusių iš daugiavaikių šeimų, globa: pratybos „Mano broliai ir seserys“; brolių ir seserų ryšių išsaugojimo galimybės; brolių ir seserų santykių ypatumai globoje.
19. Lytinio ugdymo klausimai. Pagalba vaikams, galimai patyrusiems seksualinę prievartą. Trečioji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
19.3. Kalbėjimas ir tinkamas suaugusiųjų elgesys, susijęs su lytiniu ugdymu: reagavimas į vaikų klausimus ir elgesį; vaikų ugdymas lytiškumo klausimais.
19.6. Seksualinės prievartos poveikis vaikui: veiksniai, darantys įtaką seksualinės prievartos poveikiui vaikams; seksualinę prievartą patyrusių vaikų elgesio problemos; seksualinę prievartą patyrusio vaiko globos iššūkiai.
19.7. Seksualinės prievartos atskleidimas: vaiko atsiskleidimo apie patirtą prievartą aspektai; globėjo veiksmai vaikui atsiskleidus apie patirtą seksualinę prievartą.
20. Pagalbos teikimas elgesio ir emocijų sutrikimų turintiems vaikams. Ketvirtoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
20.2. Nerimas ir depresija vaikystėje ir paauglystėje: nerimo sutrikimai vaikystėje ir paauglystėje; pratybos. Atvejų analizė „Nerimo sutrikimai – kaip atpažinti?“; ką daryti įtėviams ir globėjams susidūrus su vaiko nerimo sutrikimu?; depresija vaikystėje ir paauglystėje; Pratybos. Filmo apie depresiją „Aš turėjau juodą šunį“ peržiūra; diskusija „Kas padeda ir kas trukdo kalbėti apie savo būseną?“; bendravimas ir pagalba vaikui, sergančiam depresija.
20.3. Savižudybės rizika ir save žalojantis elgesys: pratybos. Nuostatos apie savižudybes. „Tiesa ar netiesa?“; psichologiniai savižudybių aspektai; pratybų „Draugo laiškai“ aptarimas; ką daryti sužinojus, kad vaikas ar paauglys galvoja apie savižudybę?; save žalojantis elgesys: priežastys ir mechanizmai; pagalba globos kontekste.
20.4. Valgymo sutrikimai paauglystėje: valgymo sutrikimų problematika; pagrindiniai valgymo sutrikimai; pratybos „Mitai apie valgymo sutrikimus“; valgymo sutrikimų priežastys; ką daryti pastebėjus, kad vaikas turi valgymo sutrikimo požymių?
21. Vaikų, turinčių raidos sunkumų, poreikių atliepimas ir pagalbos jiems organizavimas. Penktoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
21.2. Bendrosios sąvokos: liga, sutrikimas, negalia: liga ar sutrikimas? negalių rūšys pagal sutrikimo pobūdį.
21.3. Vaikų raidos sutrikimai: protinis atsilikimas: priežastys ir požymiai; pratybos „Ką gali vaikas?“; pagalbos galimybės vaikams, turintiems protinį atsilikimą; autizmas: priežastys ir požymiai; pratybos „Suskaičiuok makaronus“; pratybos, atvejų analizė; pagalbos galimybės autizmo sutrikimą turintiems vaikams; cerebrinis paralyžius: priežastys simptomai, tipai; pratybos „Kaip jaučiamės“; pagalbos galimybės vaikams su cerebriniu paralyžiumi.
22. Globojamų vaikų mokymosi sunkumai ir pagalba mokytis. Šeštoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
22.2. Globojamų vaikų mokymosi sunkumai: globojamų vaikų mokymosi sunkumų priežastys; mokymosi sunkumų ir sutrikimų simptomai ir požymiai; skaitymo, rašymo ir skaičiavimo sutrikimai; kiti mokymosi sutrikimai ir sunkumai.
22.3. Pagalbos būdai, padedantys vaikams mokytis: skaitymo įgūdžių lavinimas; skaičiavimo įgūdžių lavinimas; būdai, skatinantys vaikus mokytis; pratybos „Skatinimo sistemos kūrimas“; gerų mokymosi įgūdžių lavinimas; domėjimasis vaikų mokykliniu gyvenimu ir mokymas spręsti problemas; pratybos „Raskim sprendimą kartu“.
23. Priklausomybių, delinkventinio elgesio ir nusikalstamos veikos patirties turinčių vaikų globa. Septintoji dalis: Vadovo knyga, Dalyvio knyga:
23.2. Nepilnamečių delinkvencija ir priklausomybės: delinkventinio elgesio apibrėžimas; delinkventinio elgesio supratimas ir vertinimas; pratybos „Tado istorija“; vaikų priklausomybės.
23.3. Pagalba delinkventinio elgesio ir priklausomybes turintiems vaikams: teikiamos pagalbos sėkmės veiksniai; individualus pagalbos vaikui planas; pratybos „Pagalba Tadui“.
V SKYRIUS
SPECIALIZUOTOS PROGRAMOS REKOMENDUOJAMŲ ŠALTINIŲ SĄRAŠAS
25. Rekomenduojama literatūra:
25.2. Be pavadinimo. Nusižudžiusiųjų artimųjų istorijos, padedančios išgyventi. Vilnius: Alma Littera, 2017.
25.12. Faber A., Mazlish E., Kaip kalbėti, kad vaikai galėtų mokytis – namie ir mokykloje. Kaunas: Gardenija, 1999.
25.22. Jankauskienė G., Kai atgimsta viltis: sėkmės istorijos ir patarimai, kaip įveikti nevaisingumą ir susilaukti vaikų. Vilnius: Laisvos valandos, 2016.
25.25. Kolk B., Kūnas mena viską: kaip išgydyti kūno, proto ir sielos traumas. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2020.
25.28. Misiukonis T. ir kt., Dėmesio grupė! Praktiški darbo su grupe būdai ir technikos. Vilnius: Vaga, 2015.
25.30. Perry B. D., Berniukas, kurį augino kaip šunį ir kitos istorijos iš psichiatro užrašų: ko traumuoti vaikai gali išmokyti mus apie netektį, meilę ir gijimą. Klaipėda: Liūtai ne avys, 2022.
25.33. Purvis K. B., Cross R., Sunshine W. L., Ryšys su vaiku. Kaip kurti pasitikėjimu grįstus santykius. Vilnius: Vaga, 2019.
25.37. Siegel D. J., Auklėjimas be dramų: kaip visapusiškai lavinti vaiko protą. Vilnius: Vaga, 2015.
25.38. Solantaus T., Kas atsitiko tavo tėvams? Vilnius: Valstybinis psichikos sveikatos centras, 2012.
25.39. Solter A., Prieraišusis žaidimas. Kaip spręsti vaikų elgesio problemas žaidžiant, juokiantis, ir užmezgant su jais ryšį. Kaunas: Žmogaus psichologijos studija, 2019.
25.43. Zbarauskaitė, A., Prieraišumas: iššūkiai ir galimybės globojant vaiką ir paauglį. Vilnius: Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, 2011.