LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2021–2027 METŲ PROGRAMOS TECHNINĖS PARAMOS LĖŠŲ NAUDOJIMO TVARKos aprašO IR TECHNINĖS PARAMOS FINANSINIO LIMITŲ PLANO PATVIRTINIMO
2024 m. vasario 20 d. Nr. 3D-130
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 1 ir 4 dalimi ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 4.1.1 papunktį,
1. Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programos techninės paramos lėšų naudojimo tvarkos aprašą;
2. Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programos techninės paramos finansinį limitų planą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
žemės ūkio ministro
2024 m. vasario 20 d.
įsakymu Nr. 3D-130
LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2021–2027 METŲ PROGRAMOS TECHNINĖs PARAMos lėšų NAUDOJIMO tvarkOS aprašas
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programos techninės paramos lėšų naudojimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) parengtas įgyvendinant Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programą, patvirtintą 2022 m. spalio 31 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu C(2022) 8008 final, vadovaujantis 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės (toliau – Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/1060), 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1139, kuriuo nustatomos Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondas ir iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2017/1004, 2018 m. liepos 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES, Euratomas) 2018/1046 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES bei panaikinamas reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“, Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. 3D-798 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Žuvininkystės programos administravimo taisyklės).
II SKYRIUS
SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
3. Apraše vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:
3.7. Valdymo komitetas – Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programinio laikotarpio valdymo komitetas, patvirtintas 2021 m. sausio 11 d. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu Nr. 3D-9 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2021–2027 metų programinio laikotarpio valdymo komiteto sudarymo ir darbo reglamento patvirtinimo“.
III SKYRIUS
TECHNINĖS PARAMOS LĖŠŲ GAVĖJAI IR REMIAMA VEIKLA
4. Techninės paramos lėšų gavėjai yra Programos vadovaujančioji institucija ir Programos audito institucija – Ministerija, ir Programos tarpinė institucija – Agentūra (toliau – Programą administruojančios institucijos). Programos vadovaujančiosios institucijos, audito institucijos ir tarpinės institucijos funkcijų, vykdant Programos administravimo veiklas, sąrašas nustatytas Žuvininkystės programos administravimo taisyklių II, III ir IV skyriuose.
5. Techninės paramos lėšos yra skirtos pasirengimo įgyvendinti Programą, jos įgyvendinimo, administravimo, valdymo, mokymo, vertinimo, stebėsenos, audito, kontrolės, skundų nagrinėjimo procesams organizuoti ir vykdyti, reikalingiems administraciniams ištekliams užtikrinti ir palaikyti, informacinės sistemos tinkamam funkcionavimui užtikrinti, viešinimui, komunikacijai ir matomumui vykdyti ir kitoms veikloms, susijusioms su Programos įgyvendinimu (toliau – Programos administravimo veiklos). Nurodytos veiklos gali būti skirtos Lietuvos žuvininkystės politikos tęstinumui ir sklandaus perėjimo iš vieno programinio laikotarpio į kitą užtikrinimo procesams organizuoti, veiklos gali būti susijusios su ankstesniais ir vėlesniais programiniais laikotarpiais.
6. Išlaidos ar jų dalis turi būti būtinos Programos administravimo veikloms įgyvendinti, turi būti tiesiogiai ir pagrįstai susijusios su institucijai pavestomis Programos administravimo veiklų funkcijomis.
7. Kai iš patirtų išlaidų tik tam tikra išlaidų dalis (pvz.: darbo užmokesčio ir su darbo santykiais susijusios kitos išlaidos (rekomenduojama, kad apmokamos darbo užmokesčio ir su darbo santykiais susijusios išlaidos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, būtų tuomet, kai ne mažesne kaip 50 proc. dalimi funkcijos susijusios su Programos administravimo veiklomis), prekių, paslaugų, darbų ir (arba) įrangos įsigijimo, informacinių sistemų kūrimo, tobulinimo ir palaikymo, nuomos, eksploatavimo, draudimo, remonto ir kitos susijusios išlaidos) yra apmokamos iš techninės paramos lėšų, Programą administruojančios institucijos apmokėdamos šias išlaidas turi vadovautis įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens patvirtinta išlaidų priskyrimo apmokėtinoms iš techninės paramos lėšų išlaidoms metodika arba privalo turėti pagrįstą paaiškinimą, kaip tokia išlaidų dalis buvo apskaičiuota.
8. Kiekviena Programą administruojanti institucija turi užtikrinti tinkamą techninės paramos išlaidų finansinės apskaitos atskyrimą bendroje įstaigos finansinėje apskaitoje. Su techninės paramos išlaidomis susiję finansinės apskaitos įrašai turi būti atskirti nuo kitų operacijų. Paramą administruojančios institucijos gali turėti atskirą banko sąskaitą / sąskaitas paramos lėšoms gauti ir mokėjimams atlikti, tvarkyti atskirą techninės paramos išlaidų finansinę apskaitą taip, kad apskaitos informacija būtų tinkama, objektyvi, pateikiama laiku, išsami ir naudinga vidaus ir išorės vartotojams, bei laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų norminių teisės aktų. Visos Programą administruojančios institucijos patirtos išlaidos turi būti pagrįstos išlaidų patvirtinimo dokumentais, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas.
IV SKYRIUS
LĖŠŲ PLANAVIMO IR IŠMOKĖJIMO TVARKA
9. Techninės paramos lėšos susideda iš EJRŽAF lėšų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, atitinkamai išlaikant 70 proc. EJRŽAF ir 30 proc. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų santykį. Programos administravimo veiklų išlaidos finansuojamos iki 100 proc. techninės paramos lėšomis. Programos administravimo veiklų išlaidos, finansuojamos techninės paramos lėšomis, nėra EK deklaruojamos išlaidos. EK EJRŽAF įnašą techninei paramai apskaičiuoja ir perveda kaip nustatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060 36 straipsnio 5 dalyje, pagal 51 straipsnio e punktą.
10. Tinkamos finansuoti yra išlaidos, patirtos nuo 2021 m. sausio 1 d. iki 2029 m. gruodžio 31 d. nepažeidžiant Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto rengimą, tvirtinimą ir vykdymą reglamentuojančių teisės aktų bei kitų ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktų.
11. Programos techninės paramos finansiniame plane, tvirtinamame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – Techninės paramos finansinis planas), atsižvelgiant į Valdymo komiteto sprendimą, numatomos techninės paramos lėšos pamečiui išskaidant pagal Programą administruojančias institucijas (Agentūrai ir Ministerijai).
12. Techninės paramos finansinis planas nurodo didžiausią galimą paramos sumą kiekvieniems metams, kiekvienai Programą administruojančiai institucijai.
13. Techninės paramos finansiniame plane paskirstoma iki 95 proc. visų techninės paramos lėšų, nuo patvirtintų Programos finansinio įnašo lėšų, skirtų įsipareigojimams pagal Programos priemones. Kasmet esant lėšų nepanaudojimui, lėšos bus perskirstomos ir perkeliamos į vėlesnius metus arba perkeliamos į rezervą. 2028 m. atsižvelgiant į EK deklaruotas tinkamas išlaidas pagal Programos priemones (nuo kurių bus skiriami 6 proc. techninei paramai) ir į esantį nepaskirstytą techninės paramos lėšų rezervą, likusi nepanaudota suma bus skiriama Programą administruojančioms institucijoms 2028 ir (ar) vėlesniems metams pagal poreikį.
14. Techninės paramos finansinis planas gali būti keičiamas atsižvelgiant į esamą metinį poreikį ir (ar) turimus sutaupymus. Vadovaujančioji institucija patvirtinus / pakeitus Techninės paramos finansinį planą Programą administruojančias institucijas informuoja el. paštu per 5 d. d. nuo įsakymo išleidimo / pakeitimo.
15. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių rengimo plano metinius projektus ir (ar) įsigaliojus metiniam valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymui, Programą administruojančios institucijos techninę paramą planuoja pagal Žemės ūkio srities valstybės biudžeto sudarymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 3D-625 „Dėl Žemės ūkio srities valstybės biudžeto sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nuostatas bei Kaimo plėtros techninės pagalbos lėšų, žuvininkystės techninės paramos lėšų, žuvininkystės duomenų rinkimo ir žuvininkystės kontrolės programoms vykdyti skirtų lėšų sąmatų projektų, sąmatų ir skaičiavimų formų pildymo bei lėšų perskirstymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. 3D-472 „Dėl Kaimo plėtros techninės pagalbos lėšų, žuvininkystės techninės paramos lėšų, žuvininkystės duomenų rinkimo ir žuvininkystės kontrolės programoms vykdyti skirtų lėšų sąmatų projektų, sąmatų ir skaičiavimų formų pildymo bei lėšų perskirstymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nuostatas.
16. Kiekviena Programą administruojanti institucija techninės paramos išlaidas apmoka vadovaudamasi Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka. Programą administruojančios institucijos turi neviršyti Techninės paramos finansiniame plane suplanuotų metinių limitų.
17. Jei metiniai limitai yra viršyti, Programą administruojanti institucija, viršijusi numatytus limitus, privalo padengti susidariusį skirtumą iš kitų turimų savo institucijos finansavimo šaltinių.
18. Nustačius, kad Programą administruojanti institucija patyrė ir apmokėjo netinkamų finansuoti išlaidų techninės paramos lėšomis, jos privalo būti padengtos iš kitų turimų institucijos finansavimo šaltinių.
19. Vadovaujančioji institucija norėdama įsitikinti, ar nėra viršyti metiniai limitai (arba pagal poreikį), turi teisę prašyti Programą administruojančių institucijų raštu ar elektroniniu paštu pateikti informaciją apie metinį techninės paramos lėšų panaudojimą. Programą administruojančios institucijos per 5 darbo dienas nuo šio prašymo gavimo dienos privalo pateikti vadovaujančiajai institucijai prašomą informaciją ir (ar) dokumentus.
20. Metams pasibaigus techninės paramos nepanaudotos lėšos turi būti grąžintos į valstybės iždo sąskaitą, iš kurios buvo išmokėtos, vadovaujantis Valstybės biudžetui priskirtų lėšų pervedimo į valstybės iždą taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2023 m. gegužės 8 d. įsakymu Nr. 1K-180 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymo įgyvendinimo“, ne vėliau kaip iki sausio 10 d., jeigu Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas nenumato kitaip.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
21. Europos Audito Rūmų, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos, Europos Komisijos įgalioti asmenys, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, vadovaujančioji, audito institucijos bei kitos institucijos, turinčios tokią teisę, ar jos įgalioti auditoriai turi teisę kontroliuoti techninės paramos lėšų panaudojimą ir atlikti jų panaudojimo auditą, taip pat tikrinti visas kitas aplinkybes, susijusias su techninės paramos veiklos vykdymu.
22. Programą administruojančios institucijos privalo bendradarbiauti su institucijomis, nurodytomis Aprašo 21 punkte, laiku teikti visą jų prašomą informaciją, sudaryti joms sąlygas ir leisti atlikti patikras vietoje, įeiti į visas savo patalpas, susipažinti su techninės paramos veiklos įgyvendinimo ir apskaitos dokumentais.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
žemės ūkio ministro
2024 m. vasario 20 d.
įsakymu Nr. 3D-130
LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2021–2027 METŲ PROGRAMOS techninės paramos FINANSINIS LIMITŲ PLANAS
Eur
|
Metai |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Iš viso 2024–2028* |
Žemės ūkio ministerija |
Planuojama suma, Eur |
534 000 |
490 000 |
490 000 |
490 000 |
430 000 |
2 434 000 |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
Planuojama suma, Eur |
540 000 |
415 000 |
430 000 |
425 000 |
430 000 |
2 240 000 |
* ne mažiau kaip 5 proc. numatytų lėšų turi būti skiriama informavimui, viešinimui ir matomumui.