Autentiškas vertimas
Vyriausybės kanceliarijos
Administravimo departamentas
2020 01 22
2014–2021 m. EEE finansinis mechanizmas
LIETUVA
LIETUVOS RESPUBLIKOS,
TOLIAU – VALSTYBĖ, PARAMOS GAVĖJA,
IR
ISLANDIJOS, LICHTENŠTEINO KUNIGAIKŠTYSTĖS IR NORVEGIJOS KARALYSTĖS,
TOLIAU – VALSTYBĖS DONORĖS,
VISOS SUSITARIMO MEMORANDUMO ŠALYS TOLIAU VADINAMOS ŠALIMIS,
SUSITARIMO MEMORANDUMAS
DĖL 2014–2021 M. EEE FINANSINIO MECHANIZMO ĮGYVENDINIMO
Kadangi EEE susitarimo protokolu Nr. 38c, kuris į EEE susitarimą įtrauktas Europos Sąjungos, Islandijos, Lichtenšteino Kunigaikštystės ir Norvegijos Karalystės susitarimu dėl 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo, nustatytas finansinis mechanizmas (toliau – 2014–2021 m. EEE finansinis mechanizmas), kuriuo naudodamosi valstybės donorės prisidės prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje;
kadangi 2014–2021 m. EEE finansiniu mechanizmu siekiama stiprinti valstybių donorių ir valstybės, paramos gavėjos, santykius siekiant abipusės naudos savo žmonėms;
kadangi ELPA valstybių Nuolatinio komiteto 2016 m. birželio 2 d. sprendimu Nr. 2/2016/SC valstybės donorės suteikė Finansinio mechanizmo komitetui, įsteigtam ELPA valstybių Nuolatinio komiteto 2004 m. birželio 3 d. sprendimu Nr. 4/2004/SC, įgaliojimus valdyti 2014–2021 m. EEE finansinį mechanizmą;
kadangi glaudesnis valstybių donorių ir valstybės, paramos gavėjos, bendradarbiavimas padės užtikrinti tvirtą, taikią ir klestinčią Europą, pagrįstą geru valdymu, demokratinėmis institucijomis, teisinės valstybės principu, pagarba žmogaus teisėms ir tvaria plėtra;
kadangi Šalys, siekdamos užtikrinti veiksmingą 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimą, susitaria nustatyti bendradarbiavimo pagrindą,
s u s i t a r ė:
1 straipsnis
Tikslai
1. 2014–2021 m. EEE finansiniu mechanizmu iš esmės siekiama prisidėti prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje ir stiprinti dvišalius valstybių donorių ir valstybių, paramos gavėjų, santykius skiriant finansinių įnašų 2 dalyje išvardytiems prioritetiniams sektoriams. Todėl šio Susitarimo memorandumo Šalys stengiasi atrinkti ir finansuoti tas programas, kurios padėtų pasiekti nurodytus tikslus.
2. Finansiniai įnašai skiriami toliau nurodytiems prioritetiniams sektoriams:
2 straipsnis
Teisinis pagrindas
Šis Susitarimo memorandumas aiškinamas kartu su toliau nurodytais su šiuo Susitarimo memorandumu 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo teisinį pagrindą sudarančiais dokumentais:
b) 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamentu (toliau – Reglamentas), kurį valstybės donorės parengia vadovaudamosi Protokolo Nr. 38c 10 straipsnio 5 dalimi;
3 straipsnis
Finansinė schema
1. Remiantis Protokolo Nr. 38c 2 straipsnio 1 dalimi, visa finansinio įnašo suma yra 1548,1 mln. EUR; ji kasmet nuo 2014 m. gegužės 1 d. iki 2021 m. balandžio 30 d. įskaitytinai išmokama po 221,16 mln. EUR.
2. Remiantis Protokolo Nr. 38c 6 straipsniu, per 1 dalyje nurodytą laikotarpį valstybei, paramos gavėjai, iš viso skiriama 56 200 000 EUR.
3. Remiantis Protokolo Nr. 38c 3 straipsnio 2 dalies b pastraipa, 10 proc. visos 2 dalyje nurodytos sumos atidedama pilietinei visuomenei skirtam fondui.
4 straipsnis
Funkcijos ir pareigos
1. Valstybės donorės lėšas skiria valstybės, paramos gavėjos, pasiūlytoms tinkamoms finansuoti programoms, kurioms pritaria Finansinio mechanizmo komitetas, kurios skirtos Protokolo Nr. 38c 3 straipsnio 1 dalyje nurodytiems prioritetiniams sektoriams ir kurios atitinka Protokolo Nr. 38c priede nurodytas programines sritis. Valstybės donorės ir valstybė, paramos gavėja, gali konsultuotis dėl programų koncepcijos aprašų, kuriuose būtų apibrėžiama kiekvienos programos mastas ir numatomi rezultatai, parengimo.
2. Valstybė, paramos gavėja, užtikrina visapusišką pagal 2014–2021 m. EEE finansinį mechanizmą remiamų programų bendrąjį finansavimą remiantis B priedu ir programų sutartimis.
3. Finansinio mechanizmo komitetas valdo 2014–2021 m. EEE finansinį mechanizmą ir priima sprendimus dėl finansinės paramos skyrimo vadovaujantis Reglamento nuostatomis.
5 straipsnis
Institucijų paskyrimas
Valstybė, paramos gavėja, įgalioja nacionalinę koordinavimo instituciją veikti jos vardu. Nacionalinei koordinavimo institucijai tenka visa atsakomybė už 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo tikslų įgyvendinimą ir už 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimą valstybėje, paramos gavėjoje, pagal Reglamentą. Remiantis Reglamento 5.2 straipsniu, nacionalinė koordinavimo institucija, tvirtinančioji institucija, audito institucija ir pažeidimų institucija nurodyti A priede.
6 straipsnis
Daugiamečio programavimo schema
1. Remdamosi Reglamento 2.5 straipsniu, Šalys susitarė dėl įgyvendinimo schemos, kurią sudaro toliau nurodyti finansiniai ir turinio dalykai:
a) programų, dėl kurių susitarta, sąrašas, 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo finansinis įnašas pagal programas;
b) programų, jų tikslo, objekto, kuriam skiriama daugiausia Šalių dėmesio, jei žinoma, kiekvienai programai skiriamos paramos sumos, dvišalių siekių, taip pat bet kurių ypatingų interesų, susijusių su tikslinėmis grupėmis, geografinėmis teritorijomis ar kitais klausimais, nustatymas;
7 straipsnis
Dvišalio bendradarbiavimo fondas
Remiantis Reglamento 4 straipsnio 6 dalimi, valstybė, paramos gavėja, atideda lėšas dvišaliams valstybių donorių ir valstybės, paramos gavėjos, tarpusavio santykiams stiprinti. Nacionalinė koordinavimo institucija kontroliuoja, kaip naudojamos dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšos ir remdamasi Reglamento 4 straipsnio 2 dalimi įsteigia Jungtinį dvišalio fondo komitetą.
8 straipsnis
Metiniai posėdžiai
Remiantis Reglamento 2 straipsnio 7 dalimi, rengiami metiniai FMK ir nacionalinės koordinavimo institucijos atstovų posėdžiai. Metiniuose posėdžiuose FMK ir nacionalinės koordinavimo institucijos atstovai aptaria per ankstesnį ataskaitinį laikotarpį pasiektą pažangą ir susitaria dėl bet kokių būtinų priemonių. Metinis posėdis yra forumas, kuriame aptariami abipusio intereso klausimai.
9 straipsnis
Priedų pakeitimas
10 straipsnis
Kontrolė ir galimybė susipažinti su informacija
Finansinio mechanizmo komitetas, ELPA auditorių valdyba ir jų atstovai turi teisę atlikti techninius ar finansinius patikrinimus arba peržiūrą, kuri, jų nuomone, būtina siekiant kontroliuoti programų ir projektų planavimą, įgyvendinimą, stebėjimą ir lėšų naudojimą. Valstybė, paramos gavėja, teikia visą būtiną pagalbą, informaciją ir dokumentus.
11 straipsnis
Reglamentavimo principai
1. Šio Susitarimo memorandumo įgyvendinimas visais aspektais reglamentuojamas Reglamentu ir vėliau padarytais jo pakeitimais.
2. 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo tikslų siekiama valstybėms donorėms ir valstybei, paramos gavėjai, glaudžiai bendradarbiaujant. Per visus 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo etapus Šalys sutinka užtikrinti aukščiausio lygio skaidrumą, atskaitomybę bei išlaidų efektyvumą ir laikytis gero valdymo, partnerystės ir daugiapakopio valdymo, tvarios plėtros, lyčių lygybės ir vienodų galimybių principų.
3. Valstybė, paramos gavėja, imasi iniciatyvos užtikrinti šių principų paisymą visais 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo lygmenimis.
4. Ne vėliau nei iki 2020 m. gruodžio 31 d. šio Susitarimo memorandumo Šalys apsvarsto pažangą, pasiektą įgyvendinant šį Susitarimo memorandumą, o po to susitaria atitinkamai dėl lėšų perskirstymo programų viduje ir tarp programų. Nacionalinė koordinavimo institucija atsižvelgia į tokių svarstymų išvadas teikdama pasiūlymą dėl Reglamento 1.11 straipsnyje nurodyto rezervo perskirstymo.
12 straipsnis
Įsigaliojimas
Pasirašyta ____ m. __________ d. Pasirašyta ____ m. __________ d.
___________________ [vieta] ___________________ [vieta]
Lietuvos Respublikos vardu Islandijos vardu
Pasirašyta ____ m. __________ d.
___________________ [vieta]
Lichtenšteino Kunigaikštystės vardu
Pasirašyta ____ m. __________ d.
___________________ [vieta]
Norvegijos Karalystės vardu
A priedas
Nacionalinės valdymo ir kontrolės struktūros
1. Nacionalinė koordinavimo institucija
Finansų ministerijos Investicijų departamentas (ID) veikia kaip nacionalinė koordinavimo institucija.
ID yra atskiras ministerijos departamentas, kuris yra atskaitingas viceministrui, atsakingam už finansines paslaugas, tarptautinę finansinę paramą ir ES investicijas. ID direktorius veikia kaip nacionalinės koordinavimo institucijos vadovas.
Nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijos ir pareigos nurodytos Reglamente, visų pirma jo 5.3 straipsnyje.
2. Tvirtinančioji institucija
Finansų ministerijos Išlaidų investicijoms deklaravimo departamentas (IIDD) veikia kaip tvirtinančioji institucija.
IIDD yra atskiras ministerijos departamentas, kuris yra atskaitingas viceministrui, atsakingam už finansines paslaugas, tarptautinę finansinę paramą ir ES investicijas. IIDD direktorius veikia kaip tvirtinančiosios institucijos vadovas.
Tvirtinančiosios institucijos funkcijos ir pareigos nurodytos Reglamente, visų pirma jo 5.4 straipsnyje. Be to, įsipareigojimus, susijusius su Reglamento 5.4 straipsnio 2 dalyje nurodytos banko sąskaitos atidarymu ir tvarkymu, prisiima Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas. Valstybės iždo departamentas neturi jokios veiksmų laisvės, susijusios su lėšų pervedimais, atliekamais griežtai pagal iš anksto numatytas procedūras laikantis Reglamento ir atitinkamų nacionalinės teisės aktų.
3. Audito institucija
Finansų ministerijos Vidaus audito skyrius veikia kaip Audito institucija.
Vidaus audito skyrius yra atskiras Finansų ministerijos administracinis skyrius, kuris yra tiesiogiai atskaitingas Finansų ministrui.
Audito institucijos funkcijos ir pareigos nurodytos Reglamente, visų pirma jo 5.5 straipsnyje.
Audito institucija veikia nepriklausomai nuo nacionalinės koordinavimo institucijos ir tvirtinančiosios institucijos.
4. Pažeidimų institucija
Finansų ministerijos Išlaidų investicijoms deklaravimo departamentas atsakingas už pažeidimų ataskaitų rengimą ir teikimą. IIDD yra atskiras ministerijos departamentas, kuris yra atskaitingas viceministrui, atsakingam už finansines paslaugas, tarptautinę finansinę paramą ir ES investicijas. IIDD direktorius veikia kaip nacionalinio viešojo subjekto, atsakingo už pažeidimų ataskaitų rengimą ir teikimą, vadovas.
Pažeidimų institucijos funkcijos ir pareigos numatytos Reglamente, visų pirma jo 12.3 straipsnyje.
5. Strateginė ataskaita
Remiantis Reglamento 2.6 straipsniu, nacionalinė koordinavimo institucija kasmet FMK pateikia strateginę 2014–2021 m. EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo valstybėje, paramos gavėjoje, ataskaitą. Strateginė ataskaita turi būti pateikiama FMK bent prieš du mėnesius iki metinio posėdžio, jei nesusitariama kitaip.
2014-2021 m. EEE finansinis mechanizmas
B priedas
Įgyvendinimo schema
Remdamosi Reglamento 2.5 straipsniu, šio Susitarimo memorandumo Šalys susitarė dėl šiame priede pateiktos įgyvendinimo schemos.
1. Įgyvendinimo schemos finansiniai parametrai
|
Lietuva
|
EEE FM įnašas |
Nacionalinis įnašas |
|
Programos |
||
1 |
Moksliniai tyrimai |
10 000 000 EUR |
1 764 706 EUR |
2 |
Sveikatos apsauga |
15 000 000 EUR |
2 647 059 EUR |
3 |
Kultūra |
7 000 000 EUR |
1 235 294 EUR |
4 |
Pilietinė visuomenė |
9 000 000 EUR |
- |
5 |
Teisingumas ir vidaus reikalai |
8 000 000 EUR |
1 411 765 EUR |
|
Kitos skirtos lėšos |
|
|
|
Techninė parama valstybei, paramos gavėjai (1.10 str.) |
840 000 EUR |
- |
|
Rezervas (1.11 str.) |
1 021 000 EUR |
- |
|
Rezervas, skirtas projektams užbaigti pagal FM 2009−2014 m. (1.12 str.) |
- |
- |
|
Dvišalio bendradarbiavimo fondas (4.6.1 str.) |
1 124 000 EUR |
- |
|
Lietuvai skirtos grynosios lėšos |
51 985 000 EUR |
7 058 824 EUR |
2. Ypatingi interesai
Valstybių donorių ir Lietuvos dvišaliai santykiai stiprinami siekiant skatinti ir plėtoti ilgalaikį bendradarbiavimą visose Protokolo 38c priede išvardytose srityse. Taip pat siekiama sustiprinti dvišalį bendradarbiavimą politiniu ir Europos lygmeniu bendro intereso srityse.
3. Įgyvendinimo schemos turinio parametrai
Toliau nurodytos programos bus įgyvendinamos pritarus FMK, vadovaujantis Reglamento 6.3 straipsniu.
A. Programa: Moksliniai tyrimai
Programos tikslas: Moksliniais tyrimais pagrįstų žinių plėtros skatinimas
Programai skirtos lėšos: 10 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 1 764 706 EUR
Programos operatorius: Lietuvos mokslo taryba
Donorų programos partneriai: Norvegijos mokslo taryba (RCN)
Norvegijos tarptautinio bendradarbiavimo ir aukštojo mokslo kokybės gerinimo agentūra (Diku)
Nacionalinė tarptautinio ugdymo reikalų agentūra (AIBA)
Programos sritys: Moksliniai tyrimai
Ypatingi interesai: Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija yra programos partnerė, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo.
Mažiausiai 95 % visos programos lėšų skiriama Baltijos mokslinių tyrimų programai (išskyrus valdymo išlaidas), kurios tikslas – sukurti regioninį mokslinių tyrimų centrą Baltijos jūros regione. Programa apima ir paramą tyrėjų mobilumui užtikrinti.
|
|
Dvišaliai siekiai: |
100 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai papildomų lėšų. |
|
|
B. Programa: Sveikatos apsauga
Programos tikslas: Prevencijos gerinimas ir sveikatos netolygumų mažinimas
Programai skirtos lėšos: 15 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 2 647 059 EUR
Programos operatorius: Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA)
Donorų programos partneriai: Nacionalinis visuomenės sveikatos institutas, Norvegija (FHI)
Programos sritys: Europos visuomenės sveikatos problemos
Rizikos grupės vaikai ir jaunimas
Ypatingi interesai: Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija yra programos partnerės, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo. Jos inter alia aktyviai dalyvauja sprendžiant su politika susijusius klausimus ir skatinant dvišalį bendradarbiavimą.
Programa skirta teikti paramą psichikos sveikatos stiprinimui ir prevencijos priemonėms, ypatingą dėmesį skiriant vaikų, jaunimo ir jų šeimų gerovei.
Programoje daugiausia dėmesio skiriama „minkštosioms“ priemonėms. Didžiausia galima skirti infrastruktūrai dalis („kietosios“ priemonės) nuo visų tinkamų finansuoti programos išlaidų nurodoma koncepcijos apraše.
Skatinamas dvišalis bendradarbiavimas su partneriais iš šalių donorių.
|
|
Dvišaliai siekiai: |
100 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai lėšų. |
|
|
C. Programa: Kultūra
Programos tikslas: Socialinės ir ekonominės plėtros stiprinamas per bendradarbiavimą kultūros srityje, kultūrinį verslumą ir kultūros paveldo valdymą
Programai skirtos lėšos: 7 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 1 235 294 EUR
Programos operatorius: Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA)
Donorų programos partneriai: Norvegijos kultūros paveldo direktoratas (RA)
Norvegijos meno taryba (ACN)
Programos sritis: Kultūrinis verslumas, kultūros paveldas ir bendradarbiavimas kultūros srityje
Ypatingi interesai: Lietuvos Respublikos kultūros ministerija veikia kaip programos partnerė, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo. Ji inter alia aktyviai dalyvauja sprendžiant su politika susijusius klausimus ir skatinant dvišalį bendradarbiavimą.
Programa skatina plėtrą ir atsinaujinimą vietos lygmeniu remdama kultūrinę, kūrybinę ir kultūros paveldo atgaivinimo veiklą, kuri įtraukia ir įgalina vietos bendruomenes, užtikrina socialinę įtrauktį, nediskriminavimą ir įvairių sektorių partnerystes.
Apytiksliai 20 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų skiriama valstybių donorių ir Lietuvos bendradarbiavimui kultūros srityje ir mainams.
Ne daugiau nei 40 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų skiriama infrastruktūrai („kietosios“ priemonės).
Dvišaliai siekiai: |
100 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai papildomų lėšų. |
D. Programa: Pilietinė visuomenė
Programos tikslas: Pilietinės visuomenės ir aktyvaus pilietiškumo stiprinimas bei pažeidžiamų grupių įgalinimas
Programai skirtos lėšos: 9 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: Netaikoma
Programos operatorius: Finansinių mechanizmų valdyba, kaip nurodyta Reglamento 6.13 straipsnyje
Programos sritis: Pilietinė visuomenė
Ypatingi interesai: Netaikoma
E. Programa: Teisingumas ir vidaus reikalai
Programos tikslas: Teisinės valstybės stiprinimas
Programai skirtos lėšos: 8 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 1 411 765 EUR
Programos operatorius: Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA)
Donorų programos partneriai: Norvegijos teisingumo ministerija (NMOJ)
Norvegijos pataisos tarnybos direktoratas (KDI)
Norvegijos teismų administracija (DA)
Nacionalinis policijos direktoratas (POD)
Tarptautinė(-ės) partnerių
organizacija (-os): Europos Taryba (ET)
Programos sritis (-ys): Teismų sistemos efektyvumas ir veiksmingumas, teisinės valstybės stiprinimas
Geras valdymas, atskaitingos institucijos, skaidrumas
Ypatingi interesai:
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos nacionalinė teismų administracija ir Lietuvos generalinė prokuratūra yra programos partnerės, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo. Jos inter alia aktyviai dalyvauja sprendžiant su politika susijusius klausimus ir skatinant dvišalį bendradarbiavimą.
Programa apima priemones, skatinančias sankcijų, alternatyvių įkalinimui, naudojimą.
Turi būti užtikrinamos šios programos srities ir programos „Teisingumas ir vidaus reikalai“, įgyvendinamos pagal 2014–2021 m. Norvegijos finansinį mechanizmą, sričių sinergijos siekiant stiprinti teisingumo grandinę, be kita ko, geriau užtikrinant teisę kreiptis į teismą, įkalinimui alternatyvių sankcijų naudojimą ir kovą su smurtu dėl lyties. Skatinamas bendravimas ir bendradarbiavimas su atitinkamomis pilietinės visuomenės organizacijomis.
Visos tinkamos finansuoti programos išlaidos, išskyrus valdymo išlaidas, skiriamos programos sričiai „Teismų sistemos efektyvumas ir veiksmingumas, teisinės valstybės stiprinimas“, įskaitant galimą baudžiamojo persekiojimo komponentą. Rengiant koncepcijos aprašą svarstoma galimybė iš anksto numatyti projektus, skirtus Europos teisminės kultūros koncepcijai ir Europos konvencijai dėl žmogaus teisių.
Siekiama, kad infrastruktūrai būtų skiriama ne daugiau kaip 60 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų („kietosios“ priemonės).
Dvišaliai siekiai: |
75 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai papildomų lėšų. |
Ši programa bus įgyvendinta kartu su programa „Teisingumas ir vidaus reikalai“, kuri įgyvendinama pagal 2014−2021 m. Norvegijos finansinį mechanizmą.