KLAIPĖDOS MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL SOCIALINIŲ PROJEKTŲ DALINIO FINANSAVIMO IŠ SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. sausio 26 d. Nr. T2-3
Klaipėda
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu ir Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 7 straipsnio 4 dalimi, Klaipėdos miesto savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Socialinių projektų dalinio finansavimo iš savivaldybės biudžeto lėšų tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos
2024 m. sausio 26 d. sprendimu Nr. T2-3
SOCIALINIŲ PROJEKTŲ DALINIO FINANSAVIMO IŠ SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinių projektų dalinio finansavimo iš savivaldybės biudžeto lėšų tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) projektų finansavimo Klaipėdos miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) biudžeto lėšomis konkurso (toliau – konkursas) organizavimo reikalavimus, tikslus ir finansavimo principus, paraiškų pateikimo ir vertinimo, lėšų skyrimo ir atsiskaitymo už jų panaudojimą, atsakomybės ir kontrolės tvarką.
2. Lėšos NVO projektams įgyvendinti yra numatomos Savivaldybės biudžete ir skiriamos konkurso būdu išrinktam NVO projekto vykdytojui.
3. Projektų paraiškas gali teikti NVO, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme ir atitinkančios Apraše išdėstytus reikalavimus.
4. Apraše vartojamos sąvokos:
4.1. Paraiška – Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintos formos dokumentas, paraiškos teikėjo teikiamas Savivaldybės administracijai, siekiant gauti finansavimą NVO projektui įgyvendinti.
4.2. Paraiškos teikėjas – paraišką teikiantis juridinis asmuo, atitinkantis Aprašo reikalavimus, siekiantis gauti finansavimą NVO projektui įgyvendinti.
4.3. Projektas – tikslinė NVO veikla, kuri turi nustatytus pasirengimo ir įgyvendinimo terminus, tikslus, finansavimo šaltinius, vykdytojus ir dalyvius.
II SKYRIUS
KONKURSO TIKSLAI IR FINANSAVIMO PRINCIPAI
5. Konkursui gali būti teikiamos paraiškos, skirtos:
5.1. socialinėms paslaugoms, kaip jos apibrėžtos Socialinių paslaugų kataloge, teikti:
5.1.1. vaikams (socialinę riziką patiriantiems vaikams, vaikams su negalia, vaikams iš socialinę riziką patiriančių šeimų) ir jų šeimoms;
6. Iš dalies finansuojamos gali būti Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos socialinės programos.
7. Konkurso būdu lėšos skiriamos NVO projektams iš dalies finansuoti biudžetiniams metams. Savivaldybės finansuojama dalis negali būti didesnė kaip 90 procentų projektui skiriamų lėšų. Projektui įgyvendinti reikalinga lėšų dalis, kurios nepadengia Savivaldybės biudžeto skirtos lėšos, turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų viso projekto poreikio (veiklų išlaidų). Lėšų dalį, kurios nepadengia Savivaldybės biudžeto lėšos, turi padengti paraiškos teikėjas savo arba rėmėjų (partnerių) indėliu (finansiniu ar nepiniginiu įnašu).
III SKYRIUS
KONKURSO PASKELBIMAS IR PROJEKTO PARAIŠKŲ PATEIKIMO TVARKA
8. Ne vėliau kaip iki einamųjų metų kovo 1 dienos Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau – Socialinės paramos skyrius) informaciją apie konkursą, skirtą socialinėms paslaugoms teikti, skelbia Savivaldybės interneto svetainėje www.klaipeda.lt (toliau – Savivaldybės interneto svetainė) ir vietinėje spaudoje. Skelbime nurodomos numatomos finansuoti remiamos veiklos sritys, galimi paraiškų teikėjai, paraiškų priėmimo procedūra (laikas, vieta, data) bei atsakingo Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojo vardas, pavardė, telefono numeris, elektroninio pašto adresas.
9. Patvirtinus einamųjų metų Savivaldybės biudžetą ir esant skirtiems asignavimams iš Savivaldybės biudžeto lėšų gali būti iš dalies finansuojami SPIG projektai. Informacija apie konkursą skelbiama Aprašo 8 punkte nustatyta tvarka.
10. Projekto paraiška (forma patvirtinta Savivaldybės mero potvarkiu) teikiama vienu egzemplioriumi:
10.1. naudojantis nacionaline elektroninių pranešimų ir elektroninių dokumentų pristatymo fiziniams ir juridiniams asmenims sistema „E. pristatymas“ (toliau – E. pristatymo sistema);
11. Paraiška turi būti pasirašyta pareiškėjo vadovo ar jo įgalioto asmens (jeigu paraišką teikia įgaliotas asmuo, prie paraiškos turi būti pridėtas įgaliojimas) bei užpildyta kompiuteriu lietuvių kalba. Prie paraiškos būtina pridėti:
11.4. garantinius raštus ar kitus dokumentus, įrodančius finansavimą iš kitų šaltinių (projekto finansavimas iš Savivaldybės biudžeto programų, kuruojamų kitų Savivaldybės administracijos skyrių, nelaikomas finansavimu iš kito šaltinio; pervesta 1,2 procento pajamų mokesčio suma Lietuvos vienetams, pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą turintiems teisę gauti paramą, įskaitoma kaip finansavimas iš kito šaltinio; fizinio asmens banko pavedimu pervesta suma organizacijai įskaitoma kaip finansavimas iš kito šaltinio);
11.5. metines NVO veiklos ir finansines ataskaitas, išskyrus, kai socialiniai projektai buvo finansuoti iš Savivaldybės biudžeto lėšų;
11.6. licencijos socialinei globai teikti kopiją (tik teikiantys SPIG projektų paraiškas pagal Aprašo 5.2 papunktį);
12. Projekto paraiška turi būti pateikta Socialinės paramos skyriui ir užregistruota iki konkurso skelbime nurodyto galutinio paraiškų pateikimo termino pabaigos. Po nustatyto termino pateiktos ar gautos projektų paraiškos nevertinamos. Socialinės paramos skyrius apie pavėluotai pateiktą ir nevertintiną paraišką jos teikėją raštu arba el. paštu informuoja per 5 (penkias) darbo dienas nuo paraiškos gavimo Socialinės paramos skyriuje dienos.
IV SKYRIUS
PROJEKTO PARAIŠKŲ VERTINIMO TVARKA
15. Pasibaigus paraiškų pateikimo terminui, paraiškų vertinimas vykdomas, taikant dviejų pakopų vertinimą: paraiškos administracinės atitikties vertinimą ir kokybinį vertinimą.
16. Paraiškos administracinės atitikties vertinimą atlieka Socialinės paramos skyriaus vedėjo įsakymu patvirtinta 4 asmenų komisija, kurią sudaro šio skyriaus darbuotojai, kuri per 20 darbo dienų nuo nustatytos paskutinės paraiškų pateikimo dienos įvertina, ar:
16.1. paraiškos teikėjas atitinka Aprašo 3 ir 5 punkto reikalavimus ir NVO įstatuose ar nuostatuose nustatyti veiklos tikslai atitinka finansuojamas veiklos sritis;
16.3. paraiškos teikėjas yra laiku ir tinkamai atsiskaitęs už ankstesniais kalendoriniais metais iš Savivaldybės biudžeto konkurso būdu gautas lėšas ir (arba) gautas lėšas panaudojo tikslingai;
17. Paraiška neperduodama kokybiniam vertinimui, jeigu ji neatitinka bent vieno iš Aprašo 16 punkte nurodytų administracinės atitikties reikalavimų, išskyrus netikslumus, iš esmės netrukdančius vertinti paraiškos atitikties administraciniams reikalavimams (pvz.: neteisingi atsiskaitomosios sąskaitos numeris ar kredito įstaigos rekvizitai, paraiškos užpildymo data, rašybos klaidos). Paraiškos, kurios pagal administracinės atitikties vertinimą buvo įvertintos teigiamai, pateikiamos kokybiniam vertinimui, o apie atmestas paraiškas raštu informuojamas paraiškos teikėjas, nurodant atmetimo priežastis.
18. Paraiškų kokybinį vertinimą atlieka:
18.1. Socialinių projektų dalinio finansavimo iš Savivaldybės biudžeto lėšų vertinimo komisija (toliau – Socialinių projektų komisija), ši komisija vertina socialinėms paslaugoms teikti pateiktas paraiškas pagal Aprašo 5.1 papunktį. Socialinių projektų komisija sudaroma iš 9 asmenų 4 metų laikotarpiui, bet ne ilgiau kaip Savivaldybės tarybos kadencijai. Socialinių projektų komisijos sudėtis ir jos veiklos nuostatai tvirtinami Savivaldybės mero potvarkiu. Socialinių projektų komisijos nariais gali būti: vienas atstovas – iš Neįgaliųjų reikalų tarybos, vienas – iš NVO tarybos, trys – iš Savivaldybės tarybos Sveikatos ir socialinių reikalų komiteto, du – iš Socialinės paramos skyriaus ir du – NVO atstovai. Socialinių projektų komisijos pirmininkas ir jo pavaduotojas renkami narių balsų dauguma pirmojo posėdžio metu.
NVO atstovai atrenkami viešai paskelbus atranką Savivaldybės interneto svetainėje ir Klaipėdos miesto dienraščiuose. NVO atstovai, norintys dalyvauti Socialinių projektų komisijos darbe, elektroniniu paštu siunčia prašymus iki skelbime nurodyto termino Socialinės paramos skyriui. Pasibaigus nustatytam terminui, Socialinės paramos skyrius organizuoja prašymus pateikusių NVO atstovų susirinkimą, kurio metu jie pasiūlo ir paprasta balsų dauguma išrenka du atstovus į Socialinių projektų komisiją. Susirinkimas organizuojamas tik tuo atveju, jeigu prašymus pateikė daugiau nei du Socialinių projektų komisijos darbe pageidaujantys dalyvauti NVO atstovai.
18.2. SPIG projektų paraiškas, pateiktas pagal Aprašo 5.2 papunktį, vertina socialinių projektų, skirtų socialinių paslaugų infrastruktūrai gerinti, dalinio finansavimo iš Savivaldybės biudžeto lėšų vertinimo komisija (toliau – SPIG komisija), kurios sudėtį ir nuostatus tvirtina Savivaldybės meras. SPIG komisija sudaroma iš 6 narių: penkis atstovus, galinčius vertinti SPIG projektus, deleguoja Savivaldybės vicemerai, kuruojantys socialinių reikalų ir infrastruktūros priežiūros sritis, vieną atstovą – Neįgaliųjų reikalų taryba. Esant poreikiui, SPIG komisijos darbe dalyvauti kviečiami specialistai-ekspertai.
20. Komisijų nariai projektus vertina užpildydami kiekvienam projektui Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintą projektų vertinimo formą ir pateikia jas Socialinės paramos skyriui. Paraiškos vertinti negali jį pateikusios NVO narys ar projekto vadovas.
21. Socialinės paramos skyriaus specialistas parengia paraiškų vertinimo rezultatų suvestines, suvestinės rengiamos atsižvelgiant į Aprašo 5 punkte nurodytas socialinių paslaugų gavėjų grupes (toliau – Grupės). Vertinimo rezultatų suvestinėse nurodoma: paraišką pateikusios organizacijos pavadinimas, projekto pavadinimas, bendra lėšų, reikalingų projektui įgyvendinti, suma, iš Savivaldybės biudžeto prašoma suma, surinktų vertinimo balų vidurkis, pastabos.
22. Patvirtinus Savivaldybės biudžeto asignavimus, Socialinės paramos skyrius suvestines apie projektų rezultatus pateikia:
22.1. Socialinių projektų komisijai, kuri tvirtina Grupės praeinamąjį balą, ne mažesnį kaip Socialinių projektų komisijos narių skirtų balų Grupės vidurkis. Socialinių projektų komisija finansavimo dydį siūlo atsižvelgdama į projekto paraiškos vertinimo ir prašomos sumos dydį;
22.2. SPIG Komisijai, vertinančiai projektų paraiškas, pateiktas pagal Aprašo 5.2 papunktį, kuri, atsižvelgdama į Savivaldybės biudžeto lėšas, skirtas SPIG projektams finansuoti, nustato rekomenduojamus finansavimo dydžius SPIG projektams, įvertintiems nuo 5 iki 10 balų. SPIG projektams, įvertintiems mažesniu nei 5 SPIG komisijos balų vidurkiu, Savivaldybės biudžeto lėšos neskiriamos.
23. Sprendimą dėl lėšų skyrimo NVO projektams iš dalies finansuoti priima Savivaldybės meras, atsižvelgdamas į Socialinių projektų komisijos ir SPIG komisijos rekomendacijas. Socialinės paramos skyrius parengia Savivaldybės mero potvarkio dėl Savivaldybės biudžeto lėšų NVO projektams iš dalies finansuoti paskirstymo projektą.
24. Informacija apie Savivaldybės mero potvarkiu skirtą finansavimą skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo potvarkio įsigaliojimo dienos, nurodant pareiškėjų pavadinimus, projektų pavadinimus, Socialinių projektų komisijos ir SPIG komisijos skirtų balų vidurkius ir skirtas lėšų sumas.
V SKYRIUS
LĖŠŲ SKYRIMO IR ATSISKAITYMO UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ TVARKA
25. Projekto vykdytojas, gavęs dalinį finansavimą, ne vėliau kaip per 40 darbo dienų nuo Savivaldybės mero potvarkio priėmimo Socialinės paramos skyriui pateikia patikslintą projekto išlaidų sąmatą ir pasirašo socialinio projekto dalinio finansavimo sutartį (toliau – Sutartis) su Savivaldybės administracija (Sutarties forma tvirtinama Savivaldybės mero potvarkiu). Sutartį pasirašo Savivaldybės administracijos direktorius. Neatskiriama Sutarties dalis yra patikslinta projekto išlaidų sąmata. Nepasirašius Sutarties per nustatytą terminą, laikoma, kad pareiškėjas atsisakė sudaryti Sutartį, ir finansavimas nebeskiriamas.
26. Projektų socialinėms paslaugoms teikti, pateiktų pagal Aprašo 5.1 papunktį:
26.1. finansuojamos šios išlaidų rūšys: projekto vykdytojų, kurie tiesiogiai vykdo projektą, darbo užmokesčiui su mokesčiais (iki 40 proc. projektui skirtų lėšų); autoriniams atlyginimams (pagal autorines sutartis) ir atlygiui už suteiktas paslaugas (pagal atlygintinų paslaugų sutartis) apmokėti, kai autorinius atlyginimus gaunantys asmenys ir paslaugų teikėjai nėra organizacijos darbuotojai; projekto dalyviams apgyvendinti bei maitinti Lietuvoje, socialiai remtiniems asmenims maitinti, projekto dalyviams maitinti; įrangai, priemonėms, prekėms ir reikmėms įsigyti (vieneto vertė – ne didesnė nei 500 Eur); reklamos, leidybos išlaidoms; transporto išlaidoms (degalams, tepalams, eksploatacijai, remontui – iki 20 proc. projektui skirtų lėšų), transporto nuomai, kelionių (už bilietus) išlaidoms; patalpų ir techninės įrangos nuomai; patalpų eksploatavimo išlaidoms (šildymo, elektros energijos, vandens, nuotekų šalinimo ir kitoms išlaidoms), jeigu socialinės paslaugos teikiamos tose patalpose (iki 30 proc. projektui skirtų lėšų); telekomunikacijos (ryšių, interneto), pašto, dokumentų kopijavimo išlaidoms; banko ar kitų mokėjimo arba kredito įstaigų mokesčiams apmokėti; išlaidoms už bilietus į įvairius sociokultūrinius renginius;
27. SPIG projektų, pateiktų pagal Aprašo 5.2 papunktį, finansuojamos šios išlaidų rūšys:
28. Įgyvendindamas projektą:
28.1. projekto socialinėms paslaugoms teikti vykdytojas, teikęs paraišką pagal Aprašo 5.1 papunktį, gali tikslinti projekto išlaidų sąmatą tuo atveju, jei nėra įtraukiama nauja išlaidų rūšis ir išlaidų dydžio pakeitimai neviršija 10 procentų tikslinamos bendros išlaidų rūšies eilutės dydžio. Kitais atvejais projekto vykdytojas kreipiasi į Socialinės paramos skyrių dėl sąmatos tikslinimo;
29. Savivaldybės administracija, apsvarsčiusi pateiktą prašymą ir priėmusi sprendimą dėl išlaidų sąmatos tikslinimo, per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos parengia papildomą susitarimą dėl Sutarties pakeitimo ar pateikia organizacijai motyvuotą atsisakymą dėl išlaidų sąmatos tikslinimo. Prašymus dėl projekto išlaidų sąmatos tikslinimo projekto vykdytojas gali teikti iki gruodžio 1 d. ir tik dėl nepatirtų išlaidų, išskyrus atvejus, kai tinkamos finansuoti išlaidos sumažėjo. Vėliau pateikti prašymai nenagrinėjami.
30. Lėšos projektams iš dalies finansuoti skiriamos biudžetiniams metams. Lėšos pervedamos pagal pasirašytą Sutartį ir jos priedus, atsižvelgiant į Sutartyje nurodytus terminus ir sąlygas.
31. Jeigu projekto vykdytojas yra perkančioji organizacija, vykdydama pirkimą, privalo vadovautis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu.
32. Projekto vadovas, pasirašęs Sutartį su Savivaldybės administracija, atsako už projekto įgyvendinimą ir tikslinį lėšų panaudojimą.
33. Projekto vykdytojas turi turėti atskirą banko, kredito ar kitos mokėjimo įstaigos sąskaitą Savivaldybės biudžeto lėšoms, skirtoms projekto daliniam finansavimui, pervesti ir tinkamai tvarkyti projekto išlaidų buhalterinę apskaitą.
34. Projekto vykdytojas, sužinojęs, kad negalės vykdyti (ar laiku įvykdyti) projekto, turi ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo sužinojimo apie aplinkybes, dėl kurių negali vykdyti (ar laiku įvykdyti) projekto, dienos apie tai raštu informuoti Socialinės paramos skyrių, nurodydamas projekto neįgyvendinimo (įgyvendinimo laiko pasikeitimo) priežastis. Bet kuriuo atveju tokia informacija turi būti pateikta ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 1 d. Tais atvejais, kai projekto įgyvendinimo laikas keičiasi, projekto vykdymo laiką projekto vykdytojas turi suderinti su Socialinės paramos skyriumi.
35. Skiriamos lėšos negali būti naudojamos kitiems organizacijos tikslams įgyvendinti. Projekto vykdytojas grąžina į Savivaldybės biudžetą lėšas, kurios buvo nepanaudotos projektui įgyvendinti arba buvo panaudotos ne pagal paskirtį.
36. Projekto vykdytojas, gavęs lėšas, ketvirčiui pasibaigus, per 10 darbo dienų Socialinės paramos skyriui pateikia biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitą (Forma Nr. 2, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1K-465) ir ataskaitą pagal Savivaldybės mero patvirtintą formą, banko, kredito ar kitos mokėjimo įstaigos sąskaitos ataskaitinio laikotarpio išrašo kopiją bei išlaidas patvirtinančių, juridinę galią turinčių dokumentų kopijas.
37. Pasibaigus projekto vykdymo laikotarpiui, projekto vykdytojas per 1 mėnesį Socialinės paramos skyriui pateikia šiuos dokumentus: biudžeto išlaidų sąmatos įvykdymo ataskaitą (Forma Nr. 2, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1K‑465), projekto įgyvendinimo ataskaitą pagal Savivaldybės mero patvirtintą formą, banko, kredito ar kitos mokėjimo įstaigos sąskaitos ataskaitinio laikotarpio išrašo kopiją ir išlaidas patvirtinančių, juridinę galią turinčių dokumentų kopijas.
38. Vykdyti SPIG projektai, pasibaigus projekto vykdymo laikotarpiui, papildomai yra vertinami SPIG komisijos, kuri atlieka patikrą vietoje ir patikrina, ar atliktos SPIG projekto paraiškoje (Sutarties prieduose) numatytos veiklos (darbai), ir surašo patikros aktą. Jei įgyvendintos ne visos projekte numatytos veiklos (darbai), SPIG komisija surašo trūkumų aktą ir nustato terminą šiems trūkumams pašalinti.
39. Lėšos, panaudotos ne pagal paskirtį, turi būti grąžinamos į Savivaldybės administracijos sąskaitą per 5 darbo dienas nuo fakto nustatymo.
40. Nepanaudotos projektui įgyvendinti iš Savivaldybės biudžeto skirtos lėšos turi būti grąžintos į Savivaldybės administracijos sąskaitą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po projekto įgyvendinimo dienos ir ne vėliau kaip iki biudžetinių metų gruodžio 31 d.
41. Nustačius, kad projekto vykdytojas nevykdo ar netinkamai vykdo projektą, kuriam buvo skirtas finansavimas, Socialinės paramos skyrius raštišku pranešimu informuoja Savivaldybės merą, kuris gali priimti sprendimą grąžinti tais biudžetiniais metais gautas lėšas per 1 mėnesį nuo tokio sprendimo priėmimo dienos.
42. Projekto vykdytojas, šio Aprašo 41 punkte nustatytais atvejais priėmus sprendimą grąžinti jam suteiktas lėšas, negali pretenduoti į finansavimą 1 metus po sprendimo grąžinti suteiktas lėšas priėmimo. Jeigu pažeidimas padaromas pakartotinai, projekto vykdytojas negali pretenduoti į skiriamą finansavimą trejus metus po paskutinio sprendimo grąžinti suteiktas lėšas priėmimo.
43. Jeigu projekto vykdytojas neatsiskaitė arba gavus ataskaitą apie projekto įvykdymą paaiškėja, kad projektui įgyvendinti gautas lėšas panaudojo ne pagal paskirtį ir jų negrąžino, tai lėšos išieškomos Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka ir projekto vykdytojas praranda teisę dalyvauti projektų dalinio finansavimo konkurse 5 metus nuo teismo sprendimo, kuriuo priteisiamos neteisėtai (ne pagal paskirtį) panaudotos Savivaldybės biudžeto lėšos, įsiteisėjimo dienos.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
44. Projekto vykdytojas, gavęs dalinį finansavimą projektui įgyvendinti, pagal pasirašytą Sutartį įsipareigoja viešinti projekto veiklas ir reprezentuoti Savivaldybę.
45. Renkami duomenys tvarkomi ir saugomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (OL 2016 L 119, p. 1) ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.