LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017–2020 metŲ veiksmų plano PATVIRTINIMO
2017 m. gruodžio 1 d. Nr. V-960
Vilnius
Įgyvendindama Informacinės visuomenės plėtros 2014–2020 metų programos „Lietuvos Respublikos skaitmeninė darbotvarkė“, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 244 „Dėl Informacinės visuomenės plėtros 2014–2020 metų programos „Lietuvos Respublikos skaitmeninė darbotvarkė“ patvirtinimo“, 7.2.4 papunktį ir Informacinės visuomenės plėtros 2014–2020 metų programos „Lietuvos Respublikos skaitmeninė darbotvarkė“ įgyvendinimo tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. balandžio 27 d. nutarimu Nr. 478 „Dėl Informacinės visuomenės plėtros 2014–2020 metų programos „Lietuvos Respublikos skaitmeninė darbotvarkė“ įgyvendinimo tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, 1 priedo 1.2.2 papunktį,
t v i r t i n u Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2017 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. V-960
Lietuvos Mokslo ir studijų INFORMACINės infrastruktūros PLĖTROS 2017–2020 METŲ VEIKSMŲ planas
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017–2020 metų veiksmų plane (toliau – Planas) pateiktos bendros mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros kryptys, išdėstyti tikslai, uždaviniai ir priemonės, numatomi Plano rezultatai, veiklos įgyvendinimo principai.
2. Planas parengtas įgyvendinant Informacinės visuomenės plėtros 2014–2020 metų programą „Lietuvos Respublikos skaitmeninė darbotvarkė“, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 244 „Dėl Informacinės visuomenės plėtros 2014–2020 metų programos „Lietuvos Respublikos skaitmeninė darbotvarkė“ patvirtinimo“.
3. Planas yra tęstinė, anksčiau vykdytų mokslo ir studijų informacinei infrastruktūrai skirtų darbų, nurodytų Plano 7 punkte, veikla.
4. Plano paskirtis – užtikrinti bendros Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros (toliau – Bendra informacinė infrastruktūra) palaikymą ir plėtrą.
5. Planas įgyvendinamas vadovaujantis šiais principais:
5.1. integralumo. Bendra informacinė infrastruktūra yra integrali duomenų apsikeitimo, technologinio ir programinio aprūpinimo prasme, ji veikia kaip susijusių ir sąveikaujančių informacinių sistemų visuma, užtikrinanti rezultatų kokybę ir siekį tenkinti vartotojų poreikius;
5.2. atvirumo. Bendra informacinė infrastruktūra yra atvira kitoms informacinėms infrastruktūroms, ji pagal turimų išteklių galimybes gali būti naudojama ir kitose institucijose. Bendra informacinė infrastruktūra yra atvira, patogi ir draugiška vartotojams, priemonėms, paslaugoms, galimybėms, procedūroms ir technologijoms, skatina ir palaiko atvirąją prieigą prie mokslo tyrimo duomenų bei mokslo produkcijos, garantuoja mokslo progresą;
5.3. globalumo, tarptautiškumo. Bendra informacinė infrastruktūra yra atvira, kaupia užsienio valstybių mokslo ir studijų duomenis, teikia informaciją apie Lietuvos švietimo ir mokslo sistemą. skatina dalijimąsi informacija, tarptautinį ir tarpdisciplininį bendradarbiavimą, palaiko naujų idėjų ar atradimų sklaidą bei įvairių sričių mokslinių tyrimų efektyvumą, didina bendrų projektų ir tyrimų galimybes, gerina valstybės įvaizdį;
5.4. atsakingumo. Kiekvienas Plano vykdytojas yra atsakingas už tinkamą Plano uždavinių planavimą, uždavinių pasiekimą, sukurtų technologijų saugumą, tinkamą informacinės infrastruktūros teisinį reglamentavimą, teikiamos informacijos išsamumą ir teisingumą;
II SKYRIUS
ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ IR TENDENCIJŲ APŽVALGA
6. Nuo 2010 metų Bendros informacinės infrastruktūros plėtra vykdoma pagal pasirašytas bendradarbiavimo sutartis tarp Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos (toliau – Ministerija) ir mokslo ir studijų institucijų konsorciumų. Sutartimis Ministerija įsipareigoja pagal turimas galimybes finansuoti informacinių sistemų ir infrastruktūros palaikymą ir plėtrą, o mokslo ir studijų institucijų konsorciumai – užtikrinti šių sistemų ir infrastruktūros veiklą.
7. Plėtojant ir palaikant Bendrą informacinę infrastruktūrą atlikti šie darbai:
7.1. plėtojant integruotą Lietuvos mokslo ir studijų informacinę erdvę:
7.1.1. anksčiau sukurtos duomenų bazės ir sistemos sujungtos į Lietuvos akademinės elektroninės bibliotekos informacinę sistemą (toliau – eLABa);
7.1.3. eLABa Lietuvos elektroninių tezių ir disertacijų duomenų bazėje užregistruota 49,3 tūkst. dokumentų, iš jų 43,9 tūkst. su pagrindiniais dokumentais;
7.1.4. eLABa Lietuvos mokslo ir studijų institucijų publikacijų duomenų bazėje sukaupta 357,2 tūkst. bibliografinių įrašų, iš jų 7,6 tūkst. objektų su pagrindiniu dokumentu;
7.1.6. Plagiato patikrai gautų dokumentų skaičius– 168,3 tūkst. dokumentų, iš jų 160,9 tūkst. – rašto darbai, 7,4 tūkst. – žurnalų straipsniai;
7.2. plėtojant Lietuvos elektroninio mokymosi infrastruktūrą:
7.2.2. pradėtas eksploatuoti darbastalio naujas galimybes suteikiantis vaizdo konferencijų posistemis;
7.2.3. Lietuvos nuotolinio ir e. mokymosi (toliau – LieDM) techninės pagalbos linija integruota į bendrą Lietuvos mokslo ir studijų institucijų kompiuterių tinklo (toliau – LITNET) pagalbos sistemą, sukurtas virtualios metodinės pagalbos centras;
7.3. plėtojant Lietuvos mokslo ir studijų planavimo, valdymo ir savitarnos infrastruktūrą:
7.3.1. įsteigta tarpinstitucinė Lietuvos mokslo ir studijų informacinė sistema / Institucijų mokslo ir studijų informacinė sistema (toliau – EDINA);
7.3.2. EDINA informacinėje aplinkoje palaikomi bei vystomi finansų valdymo ir buhalterinės apskaitos, darbo užmokesčio, žmogiškųjų išteklių valdymo, studijų administravimo posistemiai. Įvairiomis konfigūracijomis veikiančius funkcinius posistemius naudoja 16 mokslo ir studijų institucijų;
7.3.3. iš esmės atnaujinta technologinė infrastruktūra ir atnaujintos serverių sistemos perkeltos į LITNET administruojamus duomenų centrus, realizuota asmens duomenų apsauga ir informacinių sistemų duomenų kopijavimas / atstatymas;
7.3.4. sukurti, įdiegti bei plėtojami daugiau nei 400 funkcinių plėtinių mokslo ir studijų institucijų poreikiams, veiklos procesams ir ataskaitoms, draugiškesnei darbuotojų savitarnos aplinkai realizuoti;
7.3.5. naudojami bendri klasifikatoriai ir sąsajos su Ministerijos registrais, kitomis išorinėmis informacinėmis sistemomis;
7.4. plėtojant mokslo ir studijų bendrą studijų valdymo informaciją:
7.4.2. įsteigti Studentų, Pedagogų (tyrėjų), Diplomų, atestatų ir kvalifikacijos pažymėjimų registrai;
7.4.4. Studentų registras teikia asmens duomenis pagal duomenų teikimo sutartis suinteresuotoms institucijoms (Lietuvos studentų sąjungai, Valstybiniam studijų fondui, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijai, Valstybinei mokesčių inspekcijai, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai (SODRA), Lietuvos darbo biržai, Valstybinei ligonių kasai).
8. Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis sukurtos kelios naujos bendros informacinės infrastruktūros: Nacionalinis atviros prieigos mokslo informacijos duomenų archyvas (toliau – MIDAS), Aukštųjų mokyklų studentų ir absolventų karjeros valdymo informacinė sistema (toliau – KVIS).
9. Švietimo informacinių technologijų centro užsakymu 2017 metais atlikus aukštojo mokslo informacinių sistemų analizę paaiškėjo, kad:
9.1. nė viena tarpinstitucinė informacinė sistema iki šiol nėra iki galo funkciškai išvystyta ir veikianti kokybiškai - nė vienas sprendimas iš esmės nėra pakankamai efektyvus naudoti;
9.3. mokslo ir studijų institucijų konsorciumų veikla nėra pakankamai efektyvi, trūksta bendradarbiavimo, egzistuoja konkurencija tarp atskirų mokslo ir studijų institucijų.
9.4. valstybė turi užtikrinti tik informacinių sistemų, tenkinančių nacionalinį interesą, funkcionavimą ir finansavimą. Institucinio lygmens informacinių sistemų kūrimu, valdymu ir palaikymu mokslo ir studijų institucijos turi rūpintis savarankiškai. Institucinio lygmens informacinių sistemų kūrimui valstybė gali suteikti pagalbą, bet jų palaikymas turi būti užtikrintas be valstybės pagalbos.
III SKYRIUS
PLANO STIPRYBIŲ, SILPNYBIŲ, GALIMYBIŲ IR GRĖSMIŲ (SSGG) ANALIZĖ
10. Plano SSGG analizė pateikta 1 lentelėje.
1 lentelė. SSGG analizė.
STIPRYBĖS |
GALIMYBĖS |
1. Sudarytos galimybės bendromis informacinėmis sistemomis nemokamai naudotis akademinių bendruomenių nariams; 2. Sukaupta daug informacijos; 3. Išvystyta LITNET bei duomenų centrų infrastruktūra. |
1. Europos Sąjungos struktūrinių fondų parama; 2. Palankios galimybės integracijai su kitomis išorinėmis sistemomis; 3. Informacinių technologijų plėtra padeda efektyvesniam, duomenimis grįstam mokslo ir studijų institucijų valdymui; |
SILPNYBĖS |
GRĖSMĖS |
1. Menka duomenų integracija esamose informacinėse sistemose; 2. Bendrų principų nebuvimas skirtingose institucijose; 3. Sudėtingas konsorciumų valdymas, tinkamai neapibrėžti paslaugų teikimų susitarimai; 4. Nekokybiškos bendrų informacinių sistemų paslaugos; 5. Ilgalaikių bendrų informacinių sistemų plėtros vizijų stoka. |
1. Nepakankami finansiniai ištekliai eksploatacinėms išlaidoms po 2020 m. padengti; 2. „Demografinė duobė“ gali turėti įtakos mokslo ir studijų institucijų tinklui. |
IV SKYRIUS
PLANO TIKSLAS, UŽDAVINIAI, VEIKLOS KRYPTYS
11. Plano tikslas – taikant šiuolaikines informacines technologijas ir bendrus nacionalinius ir mokslo ir studijų institucijų susitarimus, sudaryti sąlygas informacijos atvirumui moksle ir studijose, duomenimis grįstam ir efektyviam mokslo ir studijų institucijų duomenimis pagrįstam valdymui, moderniam ir kokybiškam studijų procesui plėtotis.
12. Atsižvelgiant į atliktą SSGG analizę (1 lentelė), nustatomi tokie Plano uždaviniai:
12.1. naudojantis Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis, plėtoti bendras mokslo ir studijų informacines sistemas ir registrus, užtikrinant mokslo ir studijų informacinių sistemų ir infrastruktūros integraciją ir efektyvų veikimą;
12.2. naudojant sukurtą bendrą infrastruktūrą bei sukauptą patirtį, sudaryti sąlygas mokslo ir studijų politiką formuojančioms institucijoms ir mokslo ir studijų institucijoms užtikrinti efektyvų valdymą, akademinei bendruomenei vykdyti šiuolaikines studijas, užtikrinti integruotą prieigą prie nacionalinių ir tarptautinių skaitmeninių mokslo ir mokymosi išteklių:
13. Įgyvendinant Plano 12.1. papunktyje nurodytą uždavinį, numatoma parengti ilgalaikes bendrų informacinių sistemų vizijas/investicinius planus bei remiantis jais plėtoti šias informacines sistemas. Nacionalinio intereso informacinių sistemų pagrindiniais tvarkytojais skiriamos nuo mokslo ir studijų institucijų nepriklausančios institucijos arba aukštoji mokykla, kurią rekomenduoja Lietuvos universitetų rektorių ir Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos, o institucinio intereso informacinių sistemų pagrindiniais tvarkytojais – mokslo ir studijų konsorciumai ar atskiros mokslo ir studijų institucijos.
14. Įgyvendinant Plano 12.2. papunktyje nurodytą uždavinį, nustatomos šios veiklos kryptys: nacionalinio intereso mokslo ir studijų informacinių sistemų ir mokslui ir studijoms skirtų nacionalinių registrų veiklos dalinis palaikymas. Institucinio intereso informacinės sistemos gali būti palaikomos tik diegimo ir modernizavimo laikotarpiu ar likviduojant incidentus).
V SKYRIUS
PLANo valdymas ir finansavimas
15. Plano vykdymą koordinuoja Ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamentas (toliau – Departamentas). Koordinavimas vykdomas rengiant Ministerijos darbo planus, analizuojant ataskaitas, pasiektus rodiklius. Departamentas gali sudaryti darbo grupes Plano klausimams aptarti, pasiūlymams rengti.
16. Plano vykdytojai gali būti mokslo ir studijų institucijos, Švietimo informacinių technologijų centras, juridiniai asmenys, teikiantys bendras informacines paslaugas Ministerijai ir/ar mokslo ir studijų institucijoms.
17. Plano finansavimo šaltiniai:
18. Plano 12.1. papunktyje nurodytam uždaviniui įgyvendinti bus siekiama Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramos pagal Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos 2016–2018 metų veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. kovo 17 d. įsakymu Nr. V-204 „Dėl Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos 2016–2018 metų veiksmų plano patvirtinimo“. Plano 12.2. papunktyje nurodytam uždaviniui numatytos priemonės ir biudžetinės lėšos pateiktos Plano 2 priede. Valstybės biudžeto lėšos Plano 12.2. papunktyje nurodytam uždaviniui Plano vykdytojams skiriamos pateikus prašymus dėl lėšų poreikio ir planuojamus įgyvendinti veiklų rezultatus.
19. Plano vykdytojai, atsižvelgdami į patvirtintus ilgalaikius bendrų institucinių informacinių sistemų plėtros planus ieško finansavimo šaltinių, rengia ir teikia projektus gauti lėšų iš Europos Sąjungos struktūrinės fondų paramos, Europos Sąjungos Bendrųjų programų ir kitų finansavimo šaltinių.
21. Plano vykdytojai privalo turėti interneto svetaines, kuriose turi skelbti bendrą ir su Plano vykdymu susijusią informaciją. Planas taip pat turi savo interneto svetainę (www.litmis.lt), kurioje teikiama informacija apie Plano įgyvendinimą ir bendrą informacinę infrastruktūrą.
Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų plano
1 priedas
PLANO ĮGYVENDINIMO RODIKLIAI
Tikslai ir uždaviniai |
Rezultatai |
Rodiklis 2017 m. |
Rodiklis 2018 m. |
Rodiklis 2020 m. |
Tikslas – sudaryti sąlygas informacijos atvirumui moksle ir studijose, duomenimis grįstam ir efektyviam mokslo ir studijų institucijų duomenimis pagrįstam valdymui, moderniam ir kokybiškam studijų procesui plėtotis (Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų plano 11 punktas) |
Mokslo ir studijų institucijų (universitetų ir kolegijų), kurios naudojasi bendromis institucinėmis informacinėmis sistemomis, dalis (proc.) |
42 |
55 |
70 |
1 uždavinys. Plėtoti bendras mokslo ir studijų informacines sistemas ir registrus, užtikrinant mokslo ir studijų informacinių sistemų ir infrastruktūros integraciją ir efektyvų veikimą (Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų plano 12.1 papunktis) |
Atvirai prieinamos Lietuvos elektroninių tezių ir disertacijų dalis, (proc.). |
70 |
75 |
80 |
2 uždavinys. Sudaryti sąlygas mokslo ir studijų politiką formuojančioms institucijoms ir mokslo ir studijų institucijoms užtikrinti efektyvų valdymą, akademinei bendruomenei vykdyti šiuolaikines studijas, užtikrinti integruotą prieigą prie nacionalinių ir tarptautinių skaitmeninių mokslo ir mokymosi išteklių (Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų plano 12.2 papunktis) |
Nacionalinių sistemų vartotojų pasitenkinimas (vertinant pagal 1-5 balų sistemą) tyrimo metu (patogumas) |
2,44 |
3 |
3,6 |
Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų plano
2 priedas
VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠOS, REIKALINGOS
PLANUI ĮGYVENDINTI
Uždaviniai |
Priemonės |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Vykdytojas
/Laikas |
Tūkst. eurų |
Tūkst. eurų |
Tūkst. eurų |
Tūkst. eurų |
|||
1 uždavinys. Plėtoti bendras mokslo ir studijų informacines sistemas ir registrus, užtikrinant mokslo ir studijų informacinių sistemų ir infrastruktūros integraciją ir efektyvų veikimą (Lietuvos mokslo ir studijų informacinės infrastruktūros plėtros 2017−2020 metų veiksmų plano (toliau – Planas) 12.1 papunktis) |
1.1.Paskirti modernizuojamos valstybinės informacinės sistemos eLABa pagrindinį tvarkytoją |
|
|
|
|
ŠMM studijų skyrius
2017 m. IV ketv. |
1.2.Parengti eLABa plėtros viziją ir jos modernizavimo veiklos planą*, pagal galimybes integruojantis su nacionaline LIBIS informacine sistema bei jį įgyvendinti, naudojant ES struktūrinės paramos galimybes |
Finansuojama Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis pagal Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos 2016–2018 metų veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. kovo 17 d. įsakymu Nr. V-204 „Dėl Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos 2016–2018 metų veiksmų plano patvirtinimo“ |
eLABa pagrindinis tvarkytojas
2017 m. IV ketv. Įgyvendinimas 2018 -2020 m. |
||||
1.3.Parengti bendrų institucinio lygmens mokslo ir studijų informacinių sistemų kūrimo (modernizavimo) vizijas bei veiklos planus, atsižvelgiant į planuojamus aukštųjų mokyklų tinklo pertvarkos planus bei juos įgyvendinti, naudojantis ES struktūrinės paramos galimybes |
Aukštosios mokyklos ar jų konsorciumai
2018 m. I ketv. Įgyvendinimas 2018-2020 m. |
|||||
1.4.Parengti modernizuojamos valstybinės Švietimo valdymo informacinės ir nacionalinių registrų struktūrinės paramos projektus bei juos įgyvendinti, naudojantis ES struktūrinės paramos galimybes. |
Švietimo informacinių technologijų centras
2017 m. II ketv. Įgyvendinimas 2017-2019 m. |
|||||
2 uždavinys. Sudaryti sąlygas mokslo ir studijų politiką formuojančioms institucijoms ir mokslo ir studijų institucijoms užtikrinti efektyvų valdymą, akademinei bendruomenei vykdyti šiuolaikines studijas, užtikrinti integruotą prieigą prie nacionalinių ir tarptautinių skaitmeninių mokslo ir mokymosi išteklių (Plano 12.2 papunktis) |
2.1. Iš dalies dengti eLABa informacinės sistemos palaikymo išlaidas. |
736 |
445 |
445 |
445 |
eLABa pagrindinis tvarkytojas, Mokslo ir studijų institucijų konsorciumo įgaliota institucija Kasmet, IV ketv. |
2.2. Iš dalies dengti Lietuvos mokslo ir studijų informacinė sistema / Institucijų mokslo ir studijų informacinės sistemos (EDINA) palaikymo išlaidas. |
150 |
- |
- |
- |
Mokslo ir studijų institucijų konsorciumo įgaliota institucija 2017 m. IV ketv. |
|
2.3. Iš dalies dengti Elektroninių studijų informacinės sistemos (ESIS) palaikymo išlaidas. |
50 |
- |
- |
- |
Mokslo ir studijų institucijų konsorciumo įgaliota institucija 2017 m. IV ketv. |
|
2.4. Atlikti mokslo ir studijų institucijų informacinių sistemų esamos situacijos analizę, plėtros galimybių analizę (situacija, poreikiai, poreikiai bendroms informacinėms sistemoms, esamos rinkos galimybės, technologiniai pokyčiai/prognozės). |
10 |
- |
- |
10 |
Švietimo informacinių technologijų centras
2017 m. IV ketv. ir 2020 m. III ketv. |
|
2.5. Organizuoti Plano sklaidą (sukurti ir palaikyti Plano informacinį tinklalapį). |
- |
10 |
10 |
10 |
Švietimo informacinių technologijų centras
2020 m. III ketv. |
|
2.6. Iš dalies dengti ŠVIS bei mokslui ir studijoms skirtų nacionalinių registrų būtinas išlaidas, užtikrinant integraciją tarp mokslo ir studijų institucijų vidinių ir išorinių informacinių sistemų. |
90 |
90 |
90 |
80 |
Švietimo informacinių technologijų centras
Kasmet, IV ketv. |
|
|
Iš viso, tūkst. EUR |
1036 |
545 |
545 |
545 |
|
* IS plėtros vizija ir veiklos planas apima: Funkcionalumo modernizavimo/kūrimo poreikius; viziją; veiklos planą ir biudžetą; sprendimo techninių alternatyvų analizę pagal atskirus komponentus (esamo sprendimo modernizavimas / naujas rinkoje veikiantis produktas); aukštųjų mokyklų prijungimo planą.