LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

dėl žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymo nr. 3d-507

„dėl lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

2019 m. balandžio 18 d. Nr. 3D-236

Vilnius

 

 

1.  P a k e i č i u Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“:

1.1. Papildau 4.31 papunkčiu:

4.31. Fiksuotoji projekto išlaidų norma (toliau – fiksuotoji norma) – iš anksto nustatyta išlaidų norma (išreiškiama procentais nuo visų projekto tinkamų finansuoti išlaidų), taikoma apmokant dalį tinkamų finansuoti projekto išlaidų, kai projekto vykdytojas neteikia išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų;“.

1.2. Pakeičiu 4.21 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.21. Projekto kontrolės laikotarpis – laikotarpis nuo paskutinio mokėjimo prašymo ir galutinės projekto įgyvendinimo ataskaitos pateikimo iki paskutinio paramos išmokėjimo dienos ir trejų (jeigu taip nustatyta Priemonės įgyvendinimo taisyklėse) arba penkerių metų laikotarpis nuo paskutinio paramos išmokėjimo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi paramos paraiškoje ir (arba) paramos sutartyje nustatytų įsipareigojimų.“

1.3. Pakeičiu 4.27 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.27. Supaprastintas išlaidų apmokėjimas – projekto tinkamų finansuoti išlaidų apmokėjimas, kai paramos gavėjui nereikia pateikti išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentų. Projekto išlaidos apmokamos supaprastintai, kai joms taikomi fiksuotieji įkainiai, fiksuotosios sumos ar fiksuotoji norma.“

1.4. Papildau  91 punktu ir jį išdėstau taip:

91. VI administracinis padalinys, atsakingas už visuomenės ir žiniasklaidos informavimo veiklų vykdymą, rengia Programos viešinimo strategiją ir koordinuoja jos įgyvendinimą, informuoja galimus pareiškėjus, paramos gavėjus, socialinius partnerius bei plačiąją visuomenę apie Programos teikiamas galimybes, reikalavimus paramai gauti, ES finansinį įnašą bei ES vaidmenį įgyvendinant Programą, paramos panaudojimo patirtį, paramos poveikį žemės, maisto ir miškų ūkiui bei kaimo plėtrai, šalies ekonominiam ir socialiniam vystymuisi. Bent kartą per metus informuoja Programos stebėsenos komitetą apie pažangą įgyvendinant Programos viešinimo strategiją, rezultatus, jos keitimus bei planuojamus viešinimo ir informavimo veiksmus ateinančiais metais.“

1.5. Pakeičiu 66 punktą ir jį išdėstau taip:

66. Laikydamasis racionalaus lėšų panaudojimo principo, pareiškėjas turi imtis visų priemonių įsigyti investicijas kainomis, ne didesnėmis už atitinkamų prekių, paslaugų, darbų vidutines rinkos kainas. Jeigu neatlikti pirkimai (nepasirašyta pirkimo–pardavimo sutartis), pareiškėjas konkrečios investicijos kainų pagrįstumui turi pateikti ne mažiau nei 3 (tris) lygiaverčius (komerciniuose pasiūlymuose nurodyti investicijos techniniai parametrai negali skirtis daugiau kaip 10 proc. nuo mažiausią kainą pasiūliusio tiekėjo komerciniame pasiūlyme nurodytų techninių parametrų) komercinius pasiūlymus. Mokėjimo agentūra, nustatydama tinkamų finansuoti išlaidų sumą, turi teisę palyginti pareiškėjo pateikto mažiausio komercinio pasiūlymo konkrečiai investicijai kainą su atitinkamos prekės, paslaugos, darbo vidutine rinkos kaina. Tuo atveju, kai pareiškėjo pateiktame komerciniame pasiūlyme nurodyta investicijos kaina yra 10 proc. didesnė, nei atitinkamos prekės, paslaugos, darbo vidutinė rinkos kaina, pareiškėjui siunčiamas paklausimas su prašymu per nustatytą laiką pateikti pasirinktos investicijos kainos pagrindimą. Pareiškėjui pateikus neišsamų, nevisiškai motyvuotą pagrindimą, Mokėjimo agentūra tinkamomis finansuoti išlaidomis pripažįsta nustatytą atitinkamos prekės, paslaugos, darbo vidutinę rinkos kainą. Mokėjimo agentūra apie tai informuoja pareiškėją ir suderina su juo, ar jis sutinka visa apimtimi įgyvendinti projektą (patirti visas būtinas išlaidas) turėdamas mažesnę paramos sumą ir pagrįstomis nuosavomis arba skolintomis lėšomis apmokėti netinkamomis finansuoti pripažintas išlaidas, kurios yra būtinos projektui įgyvendinti. Jeigu pareiškėjas per nustatytą laiką nepateikia tokio sutikimo, paramos paraiška pripažįstama netinkama finansuoti ir teikiama svarstyti projektų atrankos komitetui. Apskaičiuota atskirų tinkamų finansuoti išlaidų suma, taip pat bendra didžiausia paramos suma suapvalinama iki sveikųjų skaičių (pagal matematines taisykles). Šis punktas netaikomas, kai konkrečioms tinkamoms finansuoti išlaidoms nustatytas fiksuotasis įkainis, fiksuotoji suma ar  fiksuotoji norma.“

1.6. Pakeičiu 67 punktą ir jį išdėstau taip:

67. Tinkamos finansuoti išlaidos laikomos pagrįstomis paramos paraiškos pateikimo metu ir projekto įgyvendinimo laikotarpiu neprašoma atlikti pirkimo procedūrų, jeigu tinkamoms finansuoti išlaidoms nustatytas fiksuotasis įkainis, fiksuotoji suma, fiksuotoji norma arba (turi būti išpildytos visos sąlygos):“.

1.7. Pakeičiu 71 punktą ir jį išdėstau taip:

71. Jei Mokėjimo agentūra tinkamumo skirti paramą vertinimo metu nustato, kad projekto atskirų tinkamų finansuoti išlaidų suma ir galima didžiausia paramos suma skiriasi nuo paramos paraiškoje pateiktų atskirų projekto tinkamų finansuoti išlaidų sumos ir prašomos paramos sumos, taip pat ir sumažinus paramos sumą už iki vertinimo metu atliktus pirkimus pagal nustatytą metodiką dėl sankcijų taikymo, išskyrus atvejus, kai paramos suma mažėja dėl apvalinimo, iki sprendimo dėl paramos paraiškos atrankos priėmimo Mokėjimo agentūra turi informuoti pareiškėją apie vertinimo metu nustatytą didžiausią tinkamų finansuoti išlaidų sumą, informaciniame rašte nurodyti tokio sprendimo argumentus, ir suderinti su juo, ar jis sutinka įgyvendinti projektą visa apimtimi (patirti visas būtinas išlaidas) su Mokėjimo agentūros nustatyto dydžio tinkamomis išlaidomis ir paramos suma. Jeigu Mokėjimo agentūra nustato, kad prašomos finansuoti projekto išlaidos yra būtinos projekto tikslams pasiekti, tačiau jas pripažįsta netinkamomis (pvz., dėl to, kad nepateikti komerciniai pasiūlymai), ši netinkamų finansuoti išlaidų dalis yra laikoma projekto dalimi, dėl to pareiškėjui Mokėjimo agentūra siūlo sutikti jas patirti iš nuosavų ar skolintų lėšų su Mokėjimo agentūros nustatyta mažesne paramos suma. Jeigu pareiškėjas sutinka su Mokėjimo agentūros nustatytomis maksimalaus dydžio tinkamomis finansuoti išlaidomis ir paramos suma bei įsipareigoja įgyvendinti projektą visa apimtimi (patirti visas būtinas išlaidas), jis turi pateikti nuosavas ar skolintas lėšas pagrindžiančius dokumentus (reikalavimas taikomas, kai su paramos paraiška pateiktuose nuosavų ar skolintų lėšų pagrindimo dokumentuose nurodytos sumos nepakanka padidėjusiam nuosavam indėliui pagrįsti), o Mokėjimo agentūra turi papildomai įvertinti, ar projektas atitinka ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius, jeigu jie yra taikomi (reikalavimas taikomas, jeigu pareiškėjas padidėjusį nuosavą indėlį grindžia papildomai pateikdamas skolintas lėšas pagrindžiančius dokumentus). Jeigu pareiškėjas nesutinka su Mokėjimo agentūros nustatytomis maksimalaus dydžio tinkamomis išlaidomis ir paramos suma, ir (arba) atsisako įgyvendinti projektą visa apimtimi (patirti visas būtinas išlaidas), paramos paraiška pripažįstama netinkama ir teikiama svarstyti projektų atrankos komitetui. Jeigu Mokėjimo agentūra nustato, kad prašomos finansuoti projekto išlaidos yra nebūtinos projekto tikslams pasiekti ir dėl šios priežasties jas pripažįsta netinkamomis finansuoti išlaidomis, ši netinkamų finansuoti išlaidų dalis nėra laikoma projekto dalimi, dėl to iš pareiškėjo nereikalaujama jas patirti ir apmokėti iš nuosavų ar skolintų lėšų. Jeigu pagal Priemonės įgyvendinimo taisykles yra sudaroma paramos sutartis ir Mokėjimo agentūros nustatytų netinkamų finansuoti išlaidų suma yra iki 100 Eur ir sumažinta suma nesudaro daugiau kaip 1 proc. nuo prašomos paramos sumos, Mokėjimo agentūra turi teisę iki paramos sutarties pasirašymo nederinti su pareiškėju, ar jis sutinka įgyvendinti projektą su sumažinta paramos suma. Jeigu pagal Priemonės įgyvendinimo taisykles nėra sudaroma paramos sutartis, Mokėjimo agentūra visais atvejais turi derinti su pareiškėju, ar jis sutinka įgyvendinti projektą su sumažinta paramos suma. Jeigu Mokėjimo agentūra nustato, kad visos prašomos finansuoti išlaidos yra netinkamos, paramos paraiška pripažįstama netinkama ir teikiama svarstyti projektų atrankos komitetui.“

1.8. Pakeičiu 92 punktą ir jį išdėstau taip:

92. Įvertinusi paramos paraiškas, Mokėjimo agentūra parengia paramos paraiškos vertinimo ataskaitą ir paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę, jeigu paramos paraiškų atrankai projektų atrankos komitetas sudaromas VI. Neigiamai įvertintų paramos paraiškų vertinimo išvados turi būti suderintos su Mokėjimo agentūros Teisės departamentu.“

1.9. Pakeičiu 102 punktą ir jį išdėstau taip:

102. Projektų atrankos komiteto pirmininkas turi užtikrinti, kad projektų atrankos komiteto nariai, kitų institucijų ir įstaigų atstovai bei ekspertai būtų informuoti apie būsimą posėdį ir gautų posėdžio medžiagą, įskaitant Mokėjimo agentūros parengtą paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę, jeigu paramos paraiškų atrankai projektų atrankos komitetas sudaromas VI, bei atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas ne vėliau, kaip nustatyta projektų atrankos komiteto darbo reglamente.“

1.10. Pakeičiu 108.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

108.1. jeigu paramos sutarčiai parengti reikalingi papildomi duomenys ir (arba) dokumentai, per 5 darbo dienas išsiunčia pareiškėjui informacinį laišką, kuriame prašo per 10 darbo dienų nuo informacinio laiško gavimo dienos pateikti papildomus duomenis ir (arba) dokumentus. Pareiškėjui juos atsiuntus, per 10 darbo dienų Mokėjimo agentūra parengia, suderina su pareiškėju paramos sutarties projektą, siūlo pareiškėjui pasirašyti suderintą paramos sutartį ir nurodo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį galiojimo terminą, kuris bendruoju atveju negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį išsiuntimo dienos. Ilgiausias paramos sutarties pasirašymo terminas – iki 30 darbo dienų nuo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį išsiuntimo dienos, jeigu Priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip. Šis terminas gali būti pratęstas, jei pareiškėjas pateikia dokumentus, įrodančius tokio termino pratęsimo būtinybę dėl įstaigų, organizacijų funkcijų netinkamo vykdymo“.

1.11. Pakeičiu 116.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

116.1. spausdintine (popieriuje pateikta) forma pareiškėjo asmeniškai ar per įgaliotą asmenį, taip pat registruotu paštu, jei Priemonių įgyvendinimo taisyklėse nenumatyta kitaip. Registruotu paštu pateiktas mokėjimo prašymas ir (arba) papildomi dokumentai turi būti išsiųsti ne vėliau kaip paskutinę paramos sutartyje ar paramos paraiškoje numatyto mokėjimo prašymo pateikimo termino dieną. Turi būti pateikiamas vienas originalus mokėjimo prašymo egzempliorius ir ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo bei išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų bei kitų reikiamų dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos pareiškėjo parašu arba notaro Lietuvos Respublikos notariato įstatymo nustatyta tvarka (išlaidų pagrindimo bei išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai neteikiami, kai išlaidos apmokamos pagal fiksuotąjį įkainį, fiksuotąją sumą ar fiksuotąją normą). Kiekvienas mokėjimo prašymo ir jo priedų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu, jei Priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyta kitaip. Tokiu būdu paramos gavėjas prisiima atsakomybę už mokėjimo prašymo ir jo priedų duomenų teisingumą. Visos projekto išlaidos turi būti patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 13 straipsnyje nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus. Mokėjimo prašymas su pridedamais dokumentais turi būti įsegtas į segtuvą;“.

1.12. Pakeičiu 127 punktą ir jį išdėstau taip:

127. Išlaidos turi būti pagrįstos, t. y. įsigytos laikantis teisės aktuose nustatytų pirkimų procedūrų ir (arba) pagal fiksuotuosius įkainius, fiksuotąsias sumas, fiksuotąsias normas. Pareiškėjas turi imtis visų priemonių įsigyti investicijas už kainas, ne didesnes už atitinkamų prekių, paslaugų, darbų vidutines rinkos kainas, laikydamasis racionalaus lėšų panaudojimo principo.“

1.13. Pakeičiu 129 punktą ir jį išdėstau taip:

129. Supaprastintai apmokamos išlaidos yra tinkamos finansuoti. VI užtikrina, kad fiksuotojo įkainio, fiksuotosios normos ir fiksuotosios sumos skaičiavimai yra tinkami ir tikslūs, nustatyti iš anksto laikantis teisingo, sąžiningo ir patikrinamo skaičiavimo metodo. VI gali paskirti arba viešųjų pirkimų būdu atrinkti įstaigą, funkciškai nepriklausomą nuo institucijų, atsakingų už Programos įgyvendinimą, ir turinčią tinkamos patirties atlikti skaičiavimus arba patvirtinti, kad skaičiavimai yra tinkami ir tikslūs.“

1.14. Pakeičiu 130 punktą ir jį išdėstau taip:

130. Fiksuotieji įkainiai, fiksuotosios normos ir fiksuotosios sumos gali būti nustatyti pagal (nurodomos alternatyvos):“.

1.15. Pakeičiu 130.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

130.2. kitų Europos struktūrinių ir investavimo fondų nustatytą ir (arba) Lietuvos Respublikoje taikomą supaprastinto išlaidų apmokėjimo schemą, taikomą panašiems projektams ir panašiems paramos gavėjams.“

1.16. Pakeičiu 131 punktą ir jį išdėstau taip:

131. Konkrečios tinkamos finansuoti išlaidos, fiksuotasis įkainis ir (arba) fiksuotoji norma ir (arba) fiksuotoji suma nurodomi Priemonės įgyvendinimo taisyklėse ir taikomi konkrečiam kvietimui teikti paramos paraiškas. Vieno projekto fiksuotoji (-osios) suma (-os) negali viršyti 100 000 Eur (vieno šimto tūkstančių eurų). Fiksuotieji įkainiai, fiksuotosios normos ir fiksuotosios sumos negali būti taikomi, jeigu pareiškėjas (paramos gavėjas) yra perkančioji organizacija pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą ir projektas įgyvendinamas išimtinai rengiant darbų, prekių arba paslaugų viešuosius pirkimus.“

1.17. Pakeičiu 132 punktą ir jį išdėstau taip:

132. Pareiškėjas turi teisę paramos paraiškoje, mokėjimo prašyme prašyti mažesnės paramos, negu nustatytas fiksuotojo įkainio, fiksuotosios normos ir fiksuotosios sumos dydis.“

1.18. Papildau 1331 punktu:

1331. Išlaidos pagal fiksuotąsias normas apmokamos proporcingai, jeigu paramos gavėjas projekto dalį, nuo kurios apskaičiuojama fiksuotoji norma, įgyvendina visa apimtimi. Jeigu paramos gavėjas projekto dalį, nuo kurios apskaičiuojama fiksuotoji norma, įgyvendina iš dalies, išlaidos pagal fiksuotąją normą pripažįstamos tinkamomis proporcingai įgyvendintai projekto daliai (tinkamoms finansuoti išlaidoms). Dokumentai, kuriais pagrindžiamos supaprastintai apmokamos išlaidos, nurodomi Priemonės įgyvendinimo taisyklėse ir  paramos sutartyje (kai tokia sutartis sudaroma).“

1.19. Papildau 135.31 papunkčiu:

135.31 . Paramos lėšas paramos gavėjams išmokant išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdu (kai avansas yra EK tinkamos ir netinkamos deklaruoti išlaidos), paskutinio mokėjimo prašymo suma negali būti mažesnė kaip prašomo avanso suma.“.

1.20. Pakeičiu 171.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

171.2. jeigu nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, prekes, paslaugas arba darbus turi įsigyti pagal Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-924 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Pirkimų taisyklės), išskyrus išimtį, nurodytą šių Taisyklių 67 punkte.“.

1.21. Pakeičiu 185.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

185.4. kai paramos gavėjui leidžiama perleisti trečiajam asmeniui savo įsipareigojimus ir teises, susijusias su parama. Mokėjimo agentūra gali leisti paramos gavėjui perleisti įsipareigojimus ir teises trečiajam asmeniui, jeigu išpildomos šios sąlygos:“.

1.22. Pakeičiu 185.4.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

185.4.2. įsipareigojimus ir teises perimantis tretysis asmuo nuo prašymo perimti įsipareigojimus ir teises Mokėjimo agentūrai pateikimo datos atitinka tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, jam skiriama ne mažiau atrankos balų, negu buvo skirta teises perleidžiančiam paramos gavėjui paramos paraiškos vertinimo metu, taip pat prisiima visus įsipareigojimus (pateikiami atitiktį tinkamumo sąlygoms ir reikalavimams, atrankos balams pagrindžiantys dokumentai);“.

1.23. Pakeičiu 185.4.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

185.4.4. įsipareigojimus ir teises perimantis tretysis asmuo ir įsipareigojimus ir teises perleidžiantis asmuo pagal tą pačią KPP priemonę, veiklą, veiklos sritį, to paties kvietimo teikti paraiškas metu nėra pateikęs paraiškos paramai gauti ir (arba) pagal tą pačią KPP priemonę, veiklą, veiklos sritį neįgyvendina projekto. Perėmimas negalimas nuo paraiškos pateikimo dienos iki kontrolės laikotarpio pabaigos. Šis apribojimas netaikomas paramos gavėjo mirties atveju, kai paramos gavėjo įsipareigojimus ir teises perima mirusio paramos gavėjo turto paveldėtojas, arba dėl nenugalimos jėgos (force majeure);“.

1.24. Papildau 185.4.5 papunkčiu:

185.4.5. bendra paramos suma, skiriama projektą perimančiam trečiajam asmeniui, neviršija didžiausios galimos paramos sumos vienam subjektui, nustatytos Priemonės įgyvendinimo taisyklėse (taikoma, jei nustatyta didžiausia galima paramos suma vienam subjektui);“.

1.25. Papildau 185.4.6 papunkčiu:

185.4.6. Mokėjimo agentūrai informavus VI apie trečiojo asmens įsipareigojimų ir teisių perėmimą, yra pakeičiamas sprendimas skirti paramą – vietoj įsipareigojimus ir teises perleidžiančio paramos gavėjo duomenų įrašomi įsipareigojimus ir teises bei pareigas perimančio asmens duomenys;“.

1.26. Papildau 185.6 papunkčiu:

185.6. kai dėl kompetentingų institucijų ar organizacijų funkcijų netinkamo vykdymo reikia pakeisti finansavimo šaltinį ir (arba) būdą.“

2.    N u s t a t a u, kad šio įsakymo 1.21–1.25 papunkčiai taikomi prašymams pakeisti projektą ir (ar) paramos sutartį, pateiktiems po šio įsakymo įsigaliojimo.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                      Giedrius Surplys