VALSTYBINĖ ENERGETIKOS reguliavimo taryba

 

Nutarimas

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2015 M. RUGSĖJO 22 D. NUTARIMO NR. O3-510 „DĖL INVESTICIJŲ GRĄŽOS NORMOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. vasario 14 d. Nr. O3E-143

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 6 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 4 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 68 straipsnio 1–3 dalimis bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2020 m. vasario 7 d. pažymą Nr. O5E-100 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimo Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:

Pakeisti Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, patvirtintą Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):

1. Pakeisti 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6. Skolinto kapitalo kaina (palūkanų norma, už kurią Ūkio subjektas gali gauti ilgalaikę paskolą), proc., atitinka paskutinių dvylikos mėnesių, prieš Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – Taryba) nustatant skolinto kapitalo kainą, Ūkio subjekto faktinės paskolų litais ir (arba) eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučio palūkanų normos svertinį vidurkį, ne didesnį nei to paties laikotarpio Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių palūkanų normų vidurkį. Bet kuriuo atveju Tarybos nustatyta skolinto kapitalo kaina, proc., negali viršyti nuo 2004 m. spalio mėnesio iki paskutinio mėnesio prieš nustatant Tarybai skolinto kapitalo kainą, proc., Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių palūkanų normų vidurkio, išskyrus 2008–2009 metų laikotarpį (ekonomikos sunkmečio laikotarpį, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. spalio 14 d. nutarimu Nr. 1295 „Dėl ekonomikos sunkmečio“). Tuo atveju, jeigu elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, sektoriui Taryba vertina vidutinę svertinę kapitalo kainą, faktinio skolinto kapitalo kaina skaičiuojama kaip elektros energetikos sektoriaus faktinio skolinto kapitalo kainos svertinis vidurkis. Nustatant biodujų supirkimo į gamtinių dujų sistemas tarifus, vadovaujantis Biodujų supirkimo į gamtinių dujų sistemas tarifų nustatymo metodika, patvirtinta Komisijos 2011 m. liepos 29 d. nutarimu Nr. O3-230 „Dėl Biodujų supirkimo į gamtinių dujų sistemas tarifų nustatymo metodikos patvirtinimo“, faktinio skolinto kapitalo kaina skaičiuojama kaip gamtinių dujų sektoriaus skolinto kapitalo kainos svertinis vidurkis.

2. Pakeisti 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7. Jeigu Ūkio subjekto faktinė ilgalaikių paskolų palūkanų norma yra mažesnė nei Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių palūkanų normų vidurkis, skolinto kapitalo kaina padidinama:

7.1. dalimi, kuri lygi skirtumui tarp vidutinės svertinės skolinto kapitalo kainos, suskaičiuotos kaip atitinkamo sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, svertinis vidurkis, nevertinant tarptautinių finansų institucijų, kurių narė yra Lietuva ir kurių sąrašas yra skelbiamas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos tinklalapyje (https://finmin.lrv.lt/lt/es-ir-tarptautinis-bendradarbiavimas/tarptautines-finansu-institucijos) suteiktų paskolų ir Ūkio subjekto faktinės skolinto kapitalo kainos (pirmoji efektyvaus skolinimosi skatinimo riba). Pirmoji efektyvaus skolinimosi skatinimo riba skaičiuojama tik tuo atveju, kai Ūkio subjekto faktinė skolinto kapitalo kaina yra mažesnė nei vidutinė skolinto kapitalo kaina, suskaičiuota kaip atitinkamo sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, svertinis vidurkis;

7.2. dalimi, kuri yra lygi pusei skirtumo tarp Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei 1 metai, likučių palūkanų normų vidurkio ir vidutinės svertinės skolinto kapitalo kainos, suskaičiuotos kaip atitinkamo sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, svertinis vidurkis, nevertinant tarptautinių finansų institucijų, kurių narė yra Lietuva ir kurių sąrašas yra skelbiamas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos tinklalapyje (https://finmin.lrv.lt/lt/es-ir-tarptautinis-bendradarbiavimas/tarptautines-finansu-institucijos) suteiktų paskolų (antroji efektyvaus skolinimosi skatinimo riba). Antroji efektyvaus skolinimosi skatinimo riba skaičiuojama tik tuo atveju, kai vidutinė svertinė skolinto kapitalo kaina, suskaičiuota kaip atitinkamo sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, svertinis vidurkis, nevertinant investicinių bankų suteiktų paskolų, yra mažesnė už Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei 1 metai, likučių palūkanų normų vidurkį.

3. Pakeisti 9.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.2. nuosavybės rizikos premija nustatoma kaip šalies su išvystyta kapitalo rinka (JAV) nuosavybės rizikos premijos ir papildomos Lietuvos rinkos rizikos premijos suma, remiantis viešai prieinamais duomenų šaltiniais. JAV nuosavybės rizikos premija nustatoma kaip JAV paskutinių 20 metų iki metų, prieš nustatant Tarybai nuosavo kapitalo kainą, proc., investicijų į akcijų rinką grąžos bei JAV iždo obligacijų grąžos normos skirtumas, remiantis viešai prieinamais duomenų šaltiniais (Standard&Poor's reitingų agentūros skelbiamo S&P 500 indekso ir JAV Federalinės rezervų sistemos banko skelbiamų 10 metų trukmės JAV iždo obligacijų duomenimis). Papildoma Lietuvos rinkos rizikos premija nustatoma kaip skirtumas tarp Lietuvos kredito reitingą atitinkančios rizikos (proc.) ir JAV kredito reitingą atitinkančios rizikos (proc.), remiantis viešai prieinamais duomenų šaltiniais (A. Damodaran interneto svetainėje skelbiamais Lietuvos kredito reitingą ir JAV kredito reitingą atitinkančių rizikų įverčiais);“

4. Pakeisti 9.3.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.3.3. elektros energetikos perdavimo veiklą vykdantiems Ūkio subjektams, Ūkio subjektams, pripažintiems turinčiais didelę įtaką elektros energetikos gamybos ir rezervinės galios rinkose, taip pat Ūkio subjektams, teikiantiems elektros energijos gamybos nustatytose elektrinėse, kuriose elektros energijos gamyba būtina elektros energijos tiekimo saugumui užtikrinti, ir elektros energetikos sistemos rezervų užtikrinimo nustatytose elektrinėse, kurių veikla būtina valstybės energetiniam saugumui užtikrinti, viešuosius interesus atitinkančias paslaugas Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme nustatyta tvarka bei tuo atveju, jeigu elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, sektoriui Taryba vertina vidutinę svertinę kapitalo kainą – kaip Europos energetikos reguliuotojų tarybos (CEER) kasmet rengiamoje ataskaitoje apie investavimo sąlygas ES šalyse pateikiamų ES valstybių elektros energetikos perdavimo sektoriaus rizikos matmens aritmetinis vidurkis;

5. Pakeisti 11 punktą ir jį išdėstyti taip:

11. Ūkio subjektui investicijų grąžos norma, taikant optimalią kapitalo struktūrą, nustatoma tuo atveju, kai pagal paskutinių audituotų finansinių metų, prieš Tarybai apskaičiuojant investicijų grąžos normą, Ūkio subjekto metinėse finansinėse ataskaitose pateikiamą faktinę Ūkio subjekto kapitalo struktūrą apskaičiuota investicijų grąžos norma yra didesnė, nei apskaičiuota pagal optimalią kapitalo struktūrą. Kitais atvejais Ūkio subjektui investicijų grąžos norma yra skaičiuojama, naudojant faktinės Ūkio subjekto kapitalo struktūros duomenis

6. Pakeisti 12 punktą ir jį išdėstyti taip:

12. Ūkio subjektams, vykdantiems elektros energetikos ir gamtinių dujų sektoriuose bendro intereso projektus (angl. Projects of common interest) ir (ar) tiekimo saugumo bei diversifikavimo projektus su valstybės garantija, kurių įvykdymui prisiimtų ilgalaikių įsipareigojimų dalis lygi 70 proc. ir daugiau Ūkio subjekto kapitalo, investicijų grąžos norma skaičiuojama naudojant Metodikos 10 punkte nurodytą kapitalo struktūrą.“

7. Pakeisti 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

13. Tuo atveju, jeigu elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, sektoriui Taryba vertina vidutinę svertinę kapitalo kainą ir nustatant biodujų supirkimo į gamtinių dujų sistemas tarifus, taikoma Metodikos 10 punkte nurodyta kapitalo struktūra.

8. Pakeisti 14 punktą ir jį išdėstyti taip:

14. Investicijų grąžos norma Ūkio subjektui nustatoma reguliavimo periodui, nekeičiant nustatytos kapitalo struktūros ir nuosavo kapitalo kainos, tačiau kasmet koreguojama atsižvelgiant į Metodikos 7 punkte išdėstytas nuostatas ir skolinto kapitalo kainos, kuri negali viršyti Metodikos 6 punkte nurodytų reikalavimų, pokytį.“

9. Pakeisti 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

15. Ūkio subjektai duomenis Ūkio subjekto ir energetikos sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, faktinei skolinto kapitalo kainai nustatyti bei perskaičiuoti Tarybai pateikia pagal Metodikos priede pateikiamą lentelę kasmet iki liepos 10 d.“

10. Pakeisti 16 punktą ir jį išdėstyti taip:

16. Duomenys investicijų grąžos normai apskaičiuoti yra skelbiami Tarybos interneto svetainėje kasmet iki rugpjūčio 1 d.

11. Pakeisti 17 punktą ir jį išdėstyti taip:

17. Jei Tarybai pateikiama konfidenciali informacija, ją pateikiantis Ūkio subjektas privalo konkrečiai ir aiškiai nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali.

12. Pakeisti 18 punktą ir jį išdėstyti taip:

18. Konfidencialia negali būti laikoma informacija, kurią teisės aktai nustato kaip nekonfidencialią ir (ar) kuri nebuvo konfidenciali, ar nebuvo nurodyta kaip konfidenciali Tarybai, kai ji šią informaciją sužinojo.

13. Pakeisti 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

19. Taryba saugo gautos konfidencialios informacijos konfidencialumą.

14. Pakeisti 21 punktą ir jį išdėstyti taip:

21. Tarybos veiksmai ar neveikimas, nustatant investicijų grąžos normą, gali būti skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka.

15. Pakeisti Metodikos priedą ir išdėstyti jį nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Tarybos pirmininkė                                                                                                           Inga Žilienė

 

Investicijų grąžos normos nustatymo

metodikos priedas

 

 

Duomenys apie ūkio subjektą:

 

Duomenys apie kontaktinį asmenį:

 

Pavadinimas

 

V., pavardė

 

Kodas

 

Pareigos

 

Buveinės adresas

 

Telefonas

 

Telefonas

 

Faksas

 

Faksas

 

El. paštas

 

Tinklalapis

 

 

 

El. paštas

 

 

 

 

ILGALAIKIŲ PASKOLŲ PALŪKANŲ NORMŲ DUOMENYS INVESTICIJŲ GRĄŽOS NORMOS SKOLINTO KAPITALO KAINAI SKAIČIUOTI

(Už laikotarpį nuo praėjusių ataskaitinių metų liepos mėn. iki einamųjų metų liepos mėn.)

 

 

Metai, mėnuo

Paskolos likutis mėnesio pabaigoje

Paskolos valiuta

Paskolos palūkanų norma, proc.

Grąžinimo terminas (metai, mėnuo)

Paskolos sutarties Nr., sudarymo data, paskolos teikėjas

Paskolos paskirtis

Liepa

1.

1.

1.

1.

1.

 

2.

2.

2.

2.

2.

 

...

...

...

...

...

 

Rugpjūtis

 

 

 

 

 

 

Rugsėjis

 

 

 

 

 

 

Spalis

 

 

 

 

 

 

Lapkritis

 

 

 

 

 

 

Gruodis

 

 

 

 

 

 

Sausis

 

 

 

 

 

 

Vasaris

 

 

 

 

 

 

Kovas

 

 

 

 

 

 

Balandis

 

 

 

 

 

 

Gegužė

 

 

 

 

 

 

Birželis

 

 

 

 

 

 

 

Tvirtinu:

____________

Pareigos

________

Parašas

____________ Vardas, pavardė