VALSTYBINĖS LIGONIŲ KASOS
PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS LIGONIŲ KASOS PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS DIREKTORIAUS 2010 M. gruodžio 28 D. ĮSAKYMO NR. 1K-224 „DĖL EUROPOS SVEIKATOS DRAUDIMO KORTELĖS IŠDAVIMO, KEITIMO IR NAIKINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. birželio 21 d. Nr. 1K-159
Vilnius
1. P a k e i č i u Europos sveikatos draudimo kortelės išdavimo, keitimo ir naikinimo taisykles, patvirtintas Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2010 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 1K-224 „Dėl Europos sveikatos draudimo kortelės išdavimo, keitimo ir naikinimo taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos
apsaugos ministerijos direktoriaus
2010 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 1K-244
(Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos
apsaugos ministerijos direktoriaus
2023 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 1K-159
redakcija)
EUROPOS SVEIKATOS DRAUDIMO KORTELĖS IŠDAVIMO, KEITIMO IR NAIKINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Europos sveikatos draudimo kortelės išdavimo, keitimo ir naikinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Europos sveikatos draudimo kortelės (toliau – kortelė) blankų apskaitos ir paskirstymo organizavimą, kortelių išdavimo, keitimo sąlygas bei tvarką, galiojimo nutraukimą ir panaikinimą, sertifikatų, laikinai pakeičiančių šias korteles, išdavimo procedūrą.
2. Kortelė yra dokumentas, patvirtinantis asmens teisę gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamas būtinosios medicinos pagalbos paslaugas laikino buvimo Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės šalyse, Šveicarijos Konfederacijoje ir Jungtinėje Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystėje (toliau – ES šalys) metu.
4. Kortelės išduodamos ir keičiamos tik Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka privalomuoju sveikatos draudimu apdraustiems asmenims (toliau – apdraustieji).
6. Apdraustajam išduodamoje kortelėje įrašai daromi lietuvių kalba pagal Lietuvos Respublikos draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro (toliau – Registras) duomenis.
7. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
7.1. Sertifikatas – kortelę pakeičiantis dokumentas, kurio forma patvirtinta 2010 m. birželio 12 d. Socialinės apsaugos sistemų koordinavimo administracinės komisijos sprendimu Nr. S2 dėl Europos sveikatos draudimo kortelės techninių specifikacijų (OL, 2010, C 106, p. 26; toliau – AK Sprendimas Nr. S2).
8. Tvarkant ir saugant kortelėse bei jas laikinai pakeičiančiuose Sertifikatuose įrašytus asmens ir kitus duomenis turi būti įgyvendintos duomenų saugos organizacinės, programinės, techninės ir administracinės priemonės, užtikrinančios tvarkomų duomenų konfidencialumą bei prieinamumą šių duomenų tvarkytojams, jų vientisumą ir autentiškumą bei apsaugą nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, naudojimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo. Kortelėje ir sertifikate įrašyti asmens ir kiti duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas, toliau – BDAR) 6 straipsnio 1 dalies c punktu, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų ir privalomojo sveikatos draudimo informacinės sistemos SVEIDRA (toliau – informacinė sistema SVEIDRA) duomenų tvarkymą.
II SKYRIUS
Kortelių blankų Apskaitos ir paskirstymo organizavimas
11. Kortelės blankas, kurio forma patvirtinta AK Sprendimu Nr. S2 ir Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK) direktoriaus 2004 m. gruodžio 10 d. įsakymu Nr. 1K-144 „Dėl Europos sveikatos draudimo kortelės formos“, yra saugiojo dokumento blankas, gamintojo numeruojamas skaitmenimis ir žymimas brūkšniniu kodu.
12. TLK direktorius įsakymu skiria asmenį (-is), atsakingą (-us) už kortelių blankų apskaitą, saugojimą ir paskirstymą darbuotojams (toliau – TLK atsakingasis asmuo). Patvirtinta įsakymo dėl TLK atsakingojo asmens (-ų) skyrimo kopija pateikiama VLK, nurodant TLK atsakingojo asmens (-ų) telefono numerį (-ius) ir elektroninio pašto adresą (-us).
13. TLK atsakingajam asmeniui laikinai išvykus ar išėjus iš darbo, jo funkcijos teisės aktų, reglamentuojančių funkcijų perdavimą, nustatyta tvarka perduodamos asmeniui, laikinai einančiam jo pareigas, arba naujai paskirtam darbuotojui.
14. Pasibaigus metų ketvirčiui, TLK atsakingasis asmuo iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio 20 dienos elektroniniu paštu pateikia VLK Veiklos administravimo skyriui laisvos formos kortelių blankų paraiškas. Šiose paraiškose nurodomas toks kortelių blankų kiekis, kurio užtektų ne trumpesniam kaip trijų mėnesių laikotarpiui, skaičiuojamam nuo paraiškos pateikimo dienos. Ne vėliau kaip IV metų ketvirčio pirmojo mėnesio 20 dieną TLK atsakingasis asmuo pateikia VLK duomenis apie numatomą kitų metų kortelių blankų poreikį, įvertinęs einamaisiais metais baigiančių galioti kortelių skaičių.
15. VLK Veiklos administravimo skyrius pagal TLK atsakingojo asmens pateiktą paraišką išduoda kortelių blankus ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paraiškos gavimo dienos.
17. Kortelių blankai TLK atsakingajam arba kitam TLK įgaliotam asmeniui išduodami VLK patalpose, Vilniuje, pasirašant laisvos formos kortelių blankų perdavimo–priėmimo aktą, rengiamą teisės aktų nustatyta tvarka.
18. Gavęs kortelių blankus, TLK atsakingasis arba kitas TLK įgaliotas asmuo patikrina, ar gautų kortelių skaičius atitinka numatytą jų poreikį, taip pat jų identifikacinius numerius ir pasirašo kortelių blankų perdavimo–priėmimo aktą.
19. VLK įgalioto pasirašyti kortelių blankų perdavimo–priėmimo aktą asmens ir TLK atsakingojo arba kito TLK įgalioto asmens pasirašytą kortelių blankų perdavimo–priėmimo aktą tvirtina VLK Veiklos administravimo skyriaus vedėjas.
20. Pasirašyti kortelių blankų perdavimo–priėmimo aktai registruojami Dokumentų valdymo informacinėje sistemoje ir saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme nustatyta tvarka.
21. TLK atsakingojo arba kito TLK įgalioto asmens gautų kortelių blankų identifikaciniai numeriai registruojami informacinės sistemos SVEIDRA Europos sveikatos draudimo kortelių išdavimo ir apskaitos posistemyje (toliau – ESDK posistemis) ir priskiriami kortelių blankų paraišką pateikusiai TLK. ESDK posistemyje taip pat registruojami negaliojantys išdavimo metu sugadinti ar pamesti kortelių blankai.
III SKYRIUS
Kortelių išdavimO SĄLYGOS ir tvarka
24. Norėdamas gauti naują ar pakeisti turimą kortelę, apdraustasis arba jo atstovas turi pateikti TLK:
24.3. apdraustojo atstovas, kreipdamasis dėl kortelės išdavimo, papildomai turi pateikti:
24.3.1. apdraustojo asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ar jo kopiją. Jei kortelė užsakoma vaikui iki 18 metų, jo atstovas įstatymo nustatyta tvarka užpildo prašymą pagal Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenis (vaiko gimimo įrašą), nurodydamas vaiko asmens kodą, vardą (-us), pavardę (-es). Jeigu prašyme pateikti vaiko asmens tapatybės duomenys netikslūs ir (ar) neišsamūs, t. y. TLK darbuotojas pagal šiuos duomenis negali identifikuoti vaiko, jis turi teisę pareikalauti, kad vaiko atstovas patikslintų prašymą arba papildomai pateiktų vaiko gimimo įrašą liudijantį išrašą, gautą iš civilinės metrikacijos įstaigos, konsulinės įstaigos ar VĮ Registrų centro;
24.3.2. vieną iš toliau išvardytų atstovavimą patvirtinančių dokumentų:
24.3.2.1. globėjas (rūpintojas) ar neįgaliojo aprūpintojas – įsiteisėjusią teismo nutartį, kuria atstovas paskirtas globėju (rūpintoju), arba Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimą dėl paskyrimo neįgaliojo aprūpintoju;
24.3.2.2. nepilnamečių asmenų, kuriems paskirta laikinoji globa (rūpyba), globėjas (rūpintojas) – savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimą, kuriuo atstovas paskirtas globėju (rūpintoju);
24.3.2.3. nepilnamečių asmenų, kuriems paskirta nuolatinė laikinoji globa (rūpyba), globėjas (rūpintojas) – įsiteisėjusią teismo nutartį, kuria atstovas paskirtas globėju (rūpintoju);
24.3.2.4. notaro patvirtintą įgaliojimą ar kitą atstovavimą patvirtinantį dokumentą. Jei atstovavimą patvirtinantis dokumentas išduotas užsienyje, jis turi būti patvirtintas dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille);
25. Prašymą apdraustasis gali pateikti vienu iš šių būdų:
25.1. asmeniškai atvykęs į TLK. Šiuo atveju prašymą ESDK posistemyje užpildo TLK darbuotojas, vadovaudamasis apdraustojo asmens tapatybę patvirtinančiu dokumentu, ir pateikia apdraustajam pasirašyti;
25.2. elektroniniu būdu, prisijungęs prie Elektroninių valdžios vartų (www.epaslaugos.lt) ir užpildęs prašymo formą;
25.3. paštu atsiuntęs užpildytą ir pasirašytą popierinę prašymo formą, skelbiamą VLK ar TLK interneto svetainėje;
27. Kitus Taisyklių 24 punkte nurodytus dokumentus apdraustasis ar jo atstovas pateikia asmeniškai, atsiimdamas kortelę.
28. Kortelė keičiama, jeigu:
28.1. pasikeičia apdraustojo vardas (-ai), pavardė, asmens kodas (jeigu asmens kodo asmuo neturi, draudžiamojo identifikacinis kodas (toliau – DIK));
29. Jeigu apdraustasis kortelę keičia dėl vardo, pavardės, asmens kodo pasikeitimo arba dėl netikslių įrašų, nauja kortelė išduodama tik po to, kai apdraustojo duomenys pakeičiami ar patikslinami Registre.
30. Jeigu apdraustasis kortelę keičia dėl to, kad ji tapo netinkama naudoti, nauja kortelė išduodama tik po to, kai apdraustasis pateikia TLK darbuotojui senąją.
31. Jei apdraustasis praranda galiojančią kortelę ir kreipiasi į TLK dėl naujos išdavimo, jis turi sumokėti 15,00 Eur į einamąją VLK sąskaitą.
33. Kortelė išduodama ar pakeičiama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo TLK dienos.
34. Gavęs prašymą, TLK darbuotojas Registre patikrina, ar asmuo, kuriam prašoma išduoti kortelę, yra apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu.
35. Jei pagal Registro duomenis asmuo nėra apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu ar dėl kitos priežasties neturi teisės gauti kortelės, TLK darbuotojas raštu arba žodžiu (jei apdraustasis ar jo atstovas kreipiasi į TLK asmeniškai) paaiškina prašymo netenkinimo priežastis ir suteikia reikiamą informaciją apie dokumentus, kuriais asmuo gali patvirtinti savo teisę į draudimą ir teisę gauti kortelę.
36. Jei pagal Registro duomenis asmuo, kuriam prašoma išduoti kortelę, yra apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu, jo prašymas registruojamas ESDK posistemyje.
37. Kortelė išduodama remiantis Registro duomenimis tik apdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu asmenims, atsižvelgiant į įregistravimo draudžiamuoju pagrindą:
37.1. nuolat gyvenantiems Lietuvoje asmenims, perkeliamiems asmenims ir asmenims, kuriems Sveikatos draudimo įstatymas taikomas vadovaujantis Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentais – 5 metų galiojimo laikotarpiui;
38. TLK darbuotojas, išduodamas kortelę, informuoja šį dokumentą gavusį asmenį apie tai, kad kortelė galioja tik ES šalių valstybinėms sveikatos sistemoms priklausančiose gydymo įstaigose, ir pateikia kortelės naudojimo atmintinę (Aprašo 3 priedas).
39. Kortelę turi teisę atsiimti prašymą pateikęs apdraustasis, prašyme nurodytas arba kitas įgaliotasis asmuo.
40. Kortelę atsiimantis asmuo pateikia TLK:
40.2. apdraustojo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją ir vieną iš Taisyklių 24.4.2.1–24.4.2.4 papunkčiuose nurodytų dokumentų, jei kortelės atvyksta atsiimti apdraustojo prašyme nenurodytas asmuo;
42. Apdraustiesiems pageidaujant, jie gali gauti kortelę per pasirinktą kurjerių tarnybą ar į pasirinktą paštomatą. Apdraustasis, pageidaujantis gauti kortelę per kurjerių tarnybą arba į pasirinktą paštomatą, už siuntimo paslaugą sumoka savo lėšomis ir yra informuojamas, kad, neatsiėmęs kortelės iš paštomato per nustatytą terminą, jis privalės asmeniškai atvykti į TLK atsiimti kortelės (kortelė bus grąžinta į TLK). Tuo atveju, kai kortelė grąžinama TLK, apdraustasis apie tai informuojamas elektroniniu paštu.
IV skyrius
Kortelių galiojimo nutraukimas
44. Kortelės galiojimas ESDK posistemyje nutraukiamas automatiškai:
45. Kortelė anuliuojama, jeigu:
45.1. paaiškėja aplinkybės, dėl kurių kortelė negalėjo būti išduota. Šiuo atveju TLK atsakingasis asmuo raštu kreipiasi į asmenį, kuriam kortelė buvo išduota, ir paprašo ją grąžinti TLK;
45.6. apdraustojo prašymu, jei iki kortelės galiojimo pabaigos lieka ne daugiau kaip 2 mėnesiai, o apdraustasis kreipiasi į TLK dėl naujos kortelės išdavimo;
V skyrius
sertifikatų išdavimas
47. Jei apdraustasis išvyksta į kitas ES šalis neturėdamas kortelės arba negali jos pateikti gydymo įstaigai dėl objektyvių priežasčių, TLK, gavusi ES šalies buvimo vietos įstaigos išduotą struktūrizuotą elektroninį dokumentą (toliau – SED) S044, jo popierinę versiją arba E 107 formos pažymą, kurios forma patvirtinta Europos Bendrijos Darbuotojų migrantų socialinės apsaugos administracinės komisijos 1993 m. spalio 7 d. sprendimu Nr. 153 dėl pavyzdinių formų, būtinų Tarybos reglamentams (EEB) Nr. 1408/71 ir (EEB) Nr. 574/72 taikyti (OL 1994 L 244, p. 22; su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2005 m. kovo 17 d. sprendimu Nr. 202; OL 2005 L 77, p. 1), nedelsdama išduoda SED S045 arba kortelę pakeičiantį sertifikatą ir jį išsiunčia buvimo vietos įstaigai.
48. TLK, gavusi apdraustojo ar ES šalies gydymo įstaigos, teikiančios apdraustajam būtinąją medicinos pagalbą, prašymą išduoti kortelę pakeičiantį sertifikatą, nedelsdama apdraustajam arba jam sveikatos priežiūros paslaugas teikiančiai gydymo įstaigai išsiunčia kortelę pakeičiantį sertifikatą tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas, arba prašyme nuodytu būdu.
49. Vadovaujantis BDAR 6 straipsnio 1 dalies d punktu, prašymą išduoti kortelę pakeičiantį sertifikatą TLK turi teisę pateikti apdraustojo šeimos narys, darbdavys ar kitas lydintis asmuo (toliau – lydintysis asmuo) tais atvejais, kai apdraustasis dėl objektyvių aplinkybių pats kreiptis negali. Tokiu atveju kortelę pakeičiantis sertifikatas išduodamas lydinčiajam asmeniui. Lydintysis asmuo informuojamas apie jo atsakomybę už tinkamą ir saugų kortelę pakeičiančio sertifikato perdavimą apdraustajam arba jam būtinąją medicinos pagalbą teikiančiai ES šalies gydymo įstaigai. Prašyme, pateikiamame laisva forma, turi būti nurodyti apdraustojo asmens duomenys (vardas, pavardė, asmens kodas (arba DIK) arba gimimo data), objektyvios aplinkybės (priežastis), dėl kurių apdraustasis negali kreiptis pats, bei kontaktiniai lydinčiojo asmens, kuriam saugiu būdu bus perduodamas kortelę pakeičiantis sertifikatas, duomenys.
50. Išduodamas kortelę pakeičiantį sertifikatą TLK darbuotojas Registre patikrina, ar asmuo yra apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu. Sertifikatas išduodamas prašyme išduoti sertifikatą ar struktūrizuotame elektroniniame dokumente nurodytam laikotarpiui. Jei, Registro duomenimis, asmens privalomasis sveikatos draudimas baigiasi anksčiau, nei nurodoma prašyme išduoti sertifikatą ar struktūrizuotame elektroniniame dokumente, sertifikatas (arba SED S045) išduodamas iki asmens privalomojo sveikatos draudimo termino pabaigos.
51. Jei apdraustajam pateikus prašymą nėra galimybės laiku išduoti kortelę, TLK jam arba jo įgaliotam asmeniui išduoda kortelę pakeičiantį sertifikatą ir informuoja, kada asmuo gali atsiimti kortelę.
52. Apdraustojo, kuriam išduodamas kortelę pakeičiantis sertifikatas, duomenys įvedami į ESDK posistemį, įrašant asmens vardą, pavardę, asmens gimimo datą ir asmens kodą (arba DIK), taip pat sertifikato išdavimo, galiojimo pradžios ir pabaigos datas.
VI skyrius
baigiamosios nuostatos
55. Metinį kortelių blankų poreikį nustato VLK Veiklos administravimo skyrius, įvertinęs TLK pateiktas paraiškas ir praėjusiais ataskaitiniais laikotarpiais išduotų kortelių blankų skaičių, taikant kiekybinius laiko eilučių programavimo modelius.
56. Spausdinimo metu sugadintiems kortelių blankams ir anuliuotoms kortelėms sunaikinti TLK direktoriaus įsakymu sudaroma komisija (ne mažiau kaip iš trijų darbuotojų). Kortelės ir sugadinti jų blankai sunaikinami juos susmulkinant taip, kad nebūtų galima perskaityti juose įrašytų asmens duomenų. Kortelės naikinamos stebint komisijos nariams tam skirtoje TLK vietoje arba sutartyje su specializuota dokumentų naikinimo įmone numatytoje vietoje. Kortelių sunaikinimas įforminamas aktu, kurį pasirašo visi komisijos nariai (jei TLK nėra sudariusi sutarties su dokumentų naikinimo įmone) arba komisijos nariai ir atsakingi specializuotos dokumentų naikinimo įmonės darbuotojai.
58. Taisyklių reikalavimų privalo laikytis visi VLK ir TLK darbuotojai, kuriems suteikiama teisė dalyvauti kortelių tvarkymo procese.
59. VLK ir TLK darbuotojai, pažeidę Taisyklių reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
60. Jeigu nustatomas asmens duomenų pažeidimas (t. y. kortelė nepristatoma, pateikiama ne tam asmeniui ar pan.), vadovaujamasi VLK ir TLK tvarkomų asmens duomenų saugumo pažeidimų valdymo tvarkos aprašu, patvirtintu VLK direktoriaus 2021 m. kovo 23 d. įsakymu Nr. 1K-94 „Dėl Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos ir teritorinių ligonių kasų tvarkomų asmens duomenų saugumo pažeidimų valdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.