LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SAVIVALDYBIŲ SOCIALINIO BŪSTO FONDO PLĖTROS 2015–2020 METAIS VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2015 m. balandžio 9 d. Nr. A1-192
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 3 punktu ir 5 straipsnio 3 dalimi,
t v i r t i n u Savivaldybių socialinio būsto fondo plėtros 2015–2020 metais veiksmų planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2015 m. balandžio 9 d. įsakymu
Nr. A1-192
SAVIVALDYBIŲ SOCIALINIO BŪSTO FONDO PLĖTROS 2015–2020 METAIS
VEIKSMŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Savivaldybių socialinio būsto fondo plėtros 2015–2020 metais veiksmų planas (toliau – Veiksmų planas) nustato Europos regioninės plėtros fondo (toliau – ES fondas) lėšų naudojimo pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą savivaldybių socialinio būsto fondo plėtrai tikslą, uždavinius, reikalavimus projektams, laukiamus rezultatus, vertinimo kriterijus, įgyvendinimą ir finansavimą, siekiant padidinti galimybes apsirūpinti būstu asmenims ir šeimoms, turintiems teisę į socialinio būsto nuomą pagal Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymą ir įrašytiems į savivaldybėse sudaromus asmenų ir šeimų, turinčių teisę į paramą būstui išsinuomoti, sąrašus (toliau – asmenys ir šeimos, turintys teisę į socialinio būsto nuomą).
2. Veiksmų plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme vartojamas sąvokas.
3. Veiksmų planas atitinka Lietuvos būsto strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 21 d. nutarimu Nr. 60 „Dėl Lietuvos būsto strategijos patvirtinimo“, tikslus ir 2014–2020 metų nacionalinės pažangos programos horizontaliojo prioriteto „Regioninė plėtra“ tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimu Nr. 172 „Dėl 2014–2020 metų nacionalinės pažangos programos horizontaliojo prioriteto „Regioninė plėtra“ tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, įgyvendinimo kryptis.
II SKYRIUS
SITUACIJOS ANALIZĖ
4. Lietuvos statistikos departamento (toliau – Statistikos departamentas) duomenimis, 2013 metų pabaigoje savivaldybių būsto fondą sudarė 32 356 būstai, kurių plotas 1594,9 tūkst. kv. metrų. Tai yra apie 1,84 proc. bendrojo šalies gyvenamojo būsto fondo. Savivaldybių būsto fonde esantys būstai, pagal savivaldybės gyvenamųjų patalpų išnuomojimo metu galiojusių teisės aktų nustatytas sąlygas, nuomojami Lietuvos Respublikos gyventojams.
Apie 70 proc. šio fondo yra miestų gyvenamosiose vietovėse. Dažniausiai tai – gyvenamosios patalpos stambiaplokščiuose daugiabučiuose namuose, pastatytuose per praėjusio amžiaus paskutinius keturis dešimtmečius. Šie pastatai nusidėvėję ir žemos energinės klasės, todėl jų remontui, eksploatacijai, nuolatinei techninei priežiūrai ir tinkamai būklei palaikyti reikia daug lėšų. Energiniu požiūriu neefektyvias savivaldybių gyvenamąsias patalpas išlaikyti šių patalpų nuomininkams kainuoja nemažai lėšų. Todėl tikslinga vystyti mažiau energijos naudojančių pastatų statybą.
Paramos būstui įsigyti ir išsinuomoti įstatyme numatyta, kad savivaldybių socialinio būsto fondo plėtra finansuojama iš valstybės biudžeto, savivaldybės biudžeto, būsto pardavimo ir kitų teisėtai gautų lėšų.
2011 metais į savivaldybių socialinio būsto fondo plėtrą investuota 4,286 mln. eurų, 2012 metais – 3,765 mln. eurų, 2013 metais – 5,416 mln. eurų, 2014 metais – 8,606 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų. Už šias lėšas savivaldybių socialinio būsto fondas padidintas 1060 būstų, kurie, vadovaujantis iki 2014 m. gruodžio 31 d. galiojusiu Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymu, išnuomoti asmenims ir šeimoms, turintiems teisę į socialinio būsto nuomą. Apie 65 proc. valstybės biudžeto tikslinių asignavimų, skirtų socialinio būsto fondo plėtrai, savivaldybės panaudojo būstams pirkti. Likusios socialinio būsto fondo plėtrai skirtos lėšos panaudotos naujiems gyvenamiesiems namams statyti ar esamiems nenaudojamiems pastatams rekonstruoti ir jiems pritaikyti socialinio būsto paskirčiai.
Statistikos departamento duomenimis, 2013 m. gruodžio 31 d. teisę į socialinio būsto nuomą turėjo 32 542 asmenys ir šeimos, iš jų pagal sąrašus: jaunų šeimų – 9629; šeimų, auginančių tris ir daugiau vaikų (įvaikių), – 2346; likusių be tėvų globos asmenų – 3053; neįgalių asmenų ir šeimų, kuriose yra neįgalių asmenų, – 4724; bendrasis (įrašomi asmenys ir šeimos, nepatenkantys į kitus sąrašus) – 12 266; socialinio būsto nuomininkų, turinčių teisę į būsto sąlygų pagerinimą, – 524. Kartu su visais šeimos nariais socialinio būsto laukė 70 799 asmenys.
5. Veiksmų plano parengimą lėmė nepakankamas socialinio būsto poreikio tenkinimas. Atsižvelgiant į Statistikos departamento duomenis ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija) kasmet atliekamą socialinio būsto poreikio ir šio būsto poreikio tenkinimo analizę, konstatuotina, kad kasmet savivaldybės socialiniu būstu vidutiniškai aprūpina apie 1030 asmenų ir šeimų. Tačiau, nepaisant socialinio būsto poreikio tenkinimo rodiklių, asmenų ir šeimų, turinčių teisę į socialinį būstą, kasmet daugėja: 2013 metais, palyginti su 2004 metais, socialinio būsto poreikis padidėjo 3,69 karto. Šį socialinio būsto poreikio didėjimą lemia esamas nedarbo lygis, nepakankamos gyventojų pajamos savarankiškai apsirūpinti būstu, naujų darbo rinkoje neįsitvirtinusių šeimų kūrimasis.
III skyrius
VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
6. Veiksmų plano tikslas – padidinti savivaldybių socialinio būsto fondą, siekiant išplėsti galimybes apsirūpinti būstu asmenims ir šeimoms, turintiems teisę į socialinio būsto nuomą.
7. Veiksmų plano uždaviniai:
7.1. plėtoti savivaldybių socialinio būsto fondą:
7.1.1. statant naujus gyvenamosios paskirties vieno, dviejų, trijų ir daugiau butų (daugiabučius) pastatus (namus);
7.1.2. rekonstruojant ar remontuojant savivaldybei nuosavybės teise priklausančius gyvenamosios paskirties pastatus, skirtus gyventi įvairių socialinių grupių asmenims (bendrabučius, vaikų namus, prieglaudas, globos namus, šeimos namus ir pan.), ir negyvenamosios paskirties pastatus, juose įrengiant socialinius būstus;
IV skyrius
REIKALAVIMAI PROJEKTAMS
8. Vykdant Veiksmų planą, ES fondo lėšomis bus finansuojami savivaldybių įgyvendinami socialinio būsto fondo plėtros projektai (toliau – Projektai), apimantys šias remiamas veiklas:
8.1. rekonstruojami ar remontuojami savivaldybei nuosavybės teise priklausantys gyvenamosios paskirties pastatai, skirti gyventi įvairių socialinių grupių asmenims (bendrabučiai, vaikų namai, prieglaudos, globos namai, šeimos namai ir pan.), ir negyvenamosios paskirties pastatai, juose įrengiant būstus, tinkamus gyventi vienam asmeniui ar šeimai ir atitinkančius statybos bei specialiųjų normų (higienos, gaisrinės saugos ir kitų) reikalavimus, ir skirtus nuomoti socialinio būsto sąlygomis;
8.2. statomi nauji gyvenamosios paskirties vieno, dviejų, trijų ir daugiau butų (daugiabučiai) pastatai (namai), kurių energinio naudingumo klasė turi būti ne žemesnė, nei nurodyta Lietuvos Respublikos statybos įstatyme ir Statybos techniniame reglamente STR 2.01.09:2012 „Pastatų energinis naudingumas. Energinio naudingumo sertifikavimas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2005 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. D1-624 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.01.09:2012 „Pastatų energinis naudingumas. Energinio naudingumo sertifikavimas“ patvirtinimo“ (toliau – statybos techninis reglamentas STR 2.01.09:2012), ir juose įrengiami nauji socialiniai būstai;
8.3. perkami gyvenamosios paskirties vieno, dviejų, trijų ir daugiau butų (daugiabučiai) pastatai (namai), butai, skirti nuomoti socialinio būsto sąlygomis, kurie turi būti įvertinti ir sertifikuoti pagal Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nuostatas ir statybos techninio reglamento STR 2.01.09:2012 reikalavimus, ir jų energinio naudingumo klasė turi būti ne žemesnė kaip C.
9. Vykdant Veiksmų plano 8.1 ir 8.2 papunkčiuose nurodytas veiklas, statinio statybos sklype numatyti teritorijos sutvarkymo darbai, inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų iki kitiems savininkams priklausančių esamų ar planuojamų tiesti inžinerinių tinklų bei susisiekimo komunikacijų tiesimas, rekonstravimas ar remontas gali būti finansuojami iš ES fondo lėšų.
10. Vykdant Veiksmų plano 8.2 papunktyje nurodytas veiklas pradėtų statyti socialinių būstų, kai išduotas leidimas statyti naują statinį ar yra rašytinis įgalioto valstybės tarnautojo pritarimas statinio projektui, o tuo atveju, kai statybą leidžiantys dokumentai neprivalomi, – statybos darbai pradėti po 2014 m. sausio 1 d., statybai užbaigti būtinos išlaidos gali būti finansuojamos iš ES fondo lėšų.
11. Vykdant Veiksmų plano 8.3 papunktyje nurodytas veiklas vadovaujamasi Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų pirkimų arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimų tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 25 d. nutarimu Nr. 841 „Dėl Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų pirkimų arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimų tvarkos aprašo patvirtinimo“. Jeigu vykdant Veiksmų plano 8.3 papunktyje nurodytas veiklas yra perkamas butas (butai), kartu su butu vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 30 straipsnio 7 dalimi perleidžiamos žemės sklypo dalies pirkimas yra finansuojamas ES fondo lėšomis.
12. Socialinio būsto fondas įgyvendinant Projektus plėtojamas gyvenamosiose vietovėse, kuriose pagal teritorinių darbo biržų duomenis yra prognozuojama darbo jėgos paklausa.
13. Projektų atrankos būdas – regionų projektų planavimas. Projektus įgyvendina savivaldybių administracijos. Projekto pareiškėjas ne mažiau kaip 15 proc. visų tinkamų finansuoti Projekto išlaidų turės padengti nuosavomis lėšomis.
14. Įgyvendinant Projektus vykdomi statybos rangos darbai perkami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu.
15. ES fondo lėšomis tinkamomis finansuoti nelaikomos išlaidos, susijusios su šiomis veiklomis:
15.2. žemės sklypo naujam gyvenamosios paskirties vieno, dviejų, trijų ir daugiau butų (daugiabučiam) pastatui (namui), numatomam statyti pagal Veiksmų plano 8.2 papunktį, pirkimu;
16. Detalūs reikalavimai Projektams, pareiškėjams ir tinkamoms finansuoti išlaidoms, Projektų paraiškų teikimo tvarka ir kitos sąlygos nustatomi 2014–2020 m. Europos Sąjungos struktūrinių fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonės Nr. 08.1.2-CPVA-R-408 „Socialinio būsto fondo plėtra“ (toliau – Priemonė) projektų finansavimo sąlygų apraše, kuris tvirtinamas socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.
V skyrius
LAUKIAMI REZULTATAI
VI skyrius
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI
18. Veiksmų plano įgyvendinimas bus vertinamas pagal šiuos kriterijus:
18.1. naujai pastatytų, įsigytų ir savivaldybei nuosavybės teise priklausančiuose pastatuose įrengtų socialinių būstų skaičius;
VII skyrius
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS
19. Iš ES fondo lėšų finansuojamų Projektų planavimas, vertinimas, atranka ir įgyvendinimas vykdomi vadovaujantis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“.
20. Galutinį sprendimą dėl finansavimo skyrimo Projektams įgyvendinti priima socialinės apsaugos ir darbo ministras, vadovaudamasis viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros atliktu Projektų paraiškų vertinimu ir tinkamumo finansuoti vertinimo ataskaita.
21. Už Veiksmų plano įgyvendinimo koordinavimą ir stebėseną atsakinga Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Veiksmų planą įgyvendina savivaldybių administracijos, vykdančios Projektus.
23. Veiksmų planas finansuojamas iš ES fondo lėšų pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą. ES fondo lėšos Priemonei vykdyti, įvertinus regionui priklausančiose savivaldybėse gyvenančių asmenų ir šeimų, turinčių teisę į socialinio būsto nuomą, skaičių, yra skiriamos regionui. ES fondo lėšų, skirtų socialinio būsto fondo plėtrai, paskirstymas pagal regionus ir savivaldybes pateikiamas Veiksmų plano priede. Konkrečioms regiono savivaldybėms skirtos lėšos, šioms neparengus tinkamų finansuoti Projektų, gali būti perskirstytos kitoms tam pačiam regionui priklausančioms savivaldybėms. Jeigu regiono savivaldybės nepateikia tinkamų finansuoti Projektų, šiam regionui skirtos lėšos gali būti perskirstytos kitiems regionams.
Savivaldybių socialinio būsto fondo
plėtros 2015–2020 metais veiksmų plano
priedas
EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS fondo lėšų, skirtų savivaldybių socialinio būsto fondo plėtrai, paskirstymas pagal regionus ir savivaldybes
Savivaldybės pavadinimas |
Asmenų ir šeimų, turinčių teisę į socialinio būsto nuomą, skaičius 2013 m. gruodžio 31 d. |
Skiriamos Europos regioninės plėtros fondo lėšos pagal asmenų ir šeimų, turinčių teisę į socialinio būsto nuomą, skaičių, tūkst. eurų |
1 |
2 |
3 |
Alytaus regionas |
1643 |
2520,974 |
Alytaus m. sav. |
494 |
757,980 |
Alytaus r. sav. |
134 |
205,606 |
Druskininkų sav. |
403 |
618,352 |
Lazdijų r. sav. |
204 |
313,012 |
Varėnos r. sav. |
408 |
626,024 |
Kauno regionas |
6599 |
10125,320 |
Birštono sav. |
65 |
99,734 |
Jonavos r. sav. |
908 |
1393,210 |
Kaišiadorių r. sav. |
305 |
467,983 |
Kauno m. sav. |
3721 |
5709,398 |
Kauno r. sav. |
560 |
859,248 |
Kėdainių r. sav. |
546 |
837,767 |
Prienų r. sav. |
203 |
311,478 |
Raseinių r. sav. |
291 |
446,502 |
Klaipėdos regionas |
3960 |
6076,113 |
Klaipėdos m. sav. |
2513 |
3855,877 |
Klaipėdos r. sav. |
332 |
509,412 |
Kretingos r. sav. |
294 |
451,105 |
Neringos sav. |
119 |
182,590 |
Palangos m. sav. |
150 |
230,156 |
Skuodo r. sav. |
107 |
164,178 |
Šilutės r. sav. |
445 |
682,795 |
Marijampolės regionas |
1865 |
2861,603 |
Kalvarijos sav. |
172 |
263,912 |
Kazlų Rūdos sav. |
84 |
128,887 |
Marijampolės sav. |
1006 |
1543,578 |
Šakių r. sav. |
231 |
354,440 |
Vilkaviškio r. sav. |
372 |
570,786 |
Panevėžio regionas |
2193 |
3364,878 |
Biržų r. sav. |
222 |
340,631 |
Kupiškio r. sav. |
162 |
248,568 |
Panevėžio m. sav. |
1156 |
1773,734 |
Panevėžio r. sav. |
272 |
417,349 |
Pasvalio r. sav. |
182 |
279,256 |
Rokiškio r. sav. |
199 |
305,340 |
Šiaulių regionas |
3025 |
4641,475 |
Akmenės r. sav. |
213 |
326,821 |
Joniškio r. sav. |
315 |
483,327 |
Kelmės r. sav. |
277 |
425,021 |
Pakruojo r. sav. |
187 |
286,928 |
Radviliškio r. sav. |
393 |
603,008 |
Šiaulių m. sav. |
1395 |
2140,449 |
Šiaulių r. sav. |
245 |
375,921 |
Tauragės regionas |
1408 |
2148,120 |
Jurbarko r. sav. |
165 |
253,171 |
Pagėgių sav. |
113 |
173,384 |
Šilalės r. sav. |
309 |
474,121 |
Tauragės r. sav. |
813 |
1247,444 |
Telšių regionas |
1646 |
2525,576 |
Mažeikių r. sav. |
645 |
989,670 |
Plungės r. sav. |
443 |
679,727 |
Rietavo sav. |
79 |
121,215 |
Telšių r. sav. |
479 |
734,964 |
Utenos regionas |
1433 |
2198,754 |
Anykščių r. sav. |
168 |
257,774 |
Ignalinos r. sav. |
239 |
366,715 |
Molėtų r. sav. |
322 |
494,068 |
Utenos r. sav. |
278 |
426,555 |
Visagino sav. |
232 |
355,974 |
Zarasų r. sav. |
194 |
297,668 |
Vilniaus regionas |
8778 |
13468,716 |
Elektrėnų sav. |
225 |
345,234 |
Šalčininkų r. sav. |
262 |
402,005 |
Širvintų r. sav. |
148 |
227,087 |
Švenčionių r. sav. |
343 |
526,290 |
Trakų r. sav. |
318 |
487,930 |
Ukmergės r. sav. |
265 |
406,609 |
Vilniaus m. sav. |
6638 |
10185,160 |
Vilniaus r. sav. |
579 |
888,401 |
IŠ VISO |
32542 |
49931,529 |
________________________