KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO

 

2023 m. kovo 31 d. Nr. TS-113         

Kėdainiai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu ir Socialinių paslaugų planavimo  metodikos,  patvirtintos  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr.  1132   „Dėl   Socialinių   paslaugų planavimo  metodikos  patvirtinimo“,  33 punktu,  Kėdainių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Kėdainių rajono savivaldybės 2023 m. socialinių paslaugų planą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                  Valentinas Tamulis

 


 

PATVIRTINTA                     

Kėdainių rajono savivaldybės tarybos

2023 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. TS-113

 

KĖDAINIŲ RAJONO  SAVIVALDYBĖS 2023 M. SOCIALINIŲ

PASLAUGŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bendra informacija

Kėdainių rajono savivaldybės 2023 m. socialinių paslaugų planas yra sudarytas siekiant užtikrinti sklandų socialinių paslaugų teikimą Kėdainių rajono savivaldybės gyventojams.

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:

2.1. užtikrinti socialinių paslaugų bendruomenėje teikimą;

2.2. užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos;

2.3. užtikrinti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią;

2.4. užtikrinti paslaugų šeimai teikimą;

2.5. užtikrinti paslaugų globėjams (rūpintojams) teikimą;

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai:

Socialinės paramos skyriaus vedėja Jūratė Blinstrubaitė.

 

II SKYRIUS

BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės-ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas:

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:

 

Eil. Nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) skaičius

1.

Gyventojų skaičius (2023 m. sausio 1 d.)

45 834

 

iš jų:

 

1.1.

Mieste

23 447

1.2.

Kaime

22 387

1.3.

Vyrai

21 208

1.4.

Moterys

24 626

 

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

2.1.

pensinio amžiaus gyventojai

10 916

2.2.

suaugę neįgalūs asmenys

2 524

2.3.

vaikai

7 697

2.4.

neįgalūs vaikai

309

2.5.

socialinės rizikos vaikai

694

3.

Šeimos, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos

314

4.

Vaikų skaičius šeimose, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos

464

5.

Gimusių skaičius

388

6.

Mirusių skaičius

841

Statistikos departamento, neįgaliųjų reikalų departamento, Socialinės paramos skyriaus duomenys

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai

1 diagrama. Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų skaičius

Statistikos departamento duomenys

          

2 diagrama. Pensinio amžiaus gyventojų ir vaikų santykis su visais gyventojais

Statistikos departamento duomenys

 

 

2 diagrama. 80 metų ir vyresnių asmenų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2001-2022 metais.

Statistikos departamento duomenys

 

Gyventojų skaičius 2022 m. neženkliai didėjo Kėdainių rajono savivaldybėje, lyginant su 2021 m. Tačiau tai nepaneigia fakto, kad gyventojų skaičius iš esmės mažėja rajone: 2001 m. Kėdainių rajono savivaldybėje gyveno 65 717 gyventojų, 2023 m. pradžioje 45 834 gyventojai, arba 30,3 proc. mažiau. Gyventojų skaičiaus mažėjimą sąlygoja vidinė bei išorinė emigracija ir neigiamas gyventojų prieaugis. Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 2001–2022 m. sumažėjo 9,6 proc., nuo 12 413 iki 10 916, tai sietina su pensinio amžiaus ilginimu. Kadangi trečdaliu sumažėjo bendras gyventojų skaičius, šis augimas yra labai reikšmingas. Pensinio amžiaus gyventojai 2023 m. pradžioje sudarė 24 proc. visų gyventojų, kai 2001 m. − tik 18,9 proc. Reikia atkreipti dėmesį, kad asmenų, kurie yra sulaukę 80 metų ir vyresnio amžiaus, savivaldybėje padaugėjo 1,7 karto: 2001 m. jų buvo 1677 asmenys, tuo tarpu 2022 m. pabaigoje – 2787 asmenys. Šiai grupei reikia daugiausiai socialinių paslaugų, jie sudaro daugiau kaip du trečdalius asmenų, besikreipiančių dėl socialinių paslaugų. Stebima tendencija, kad didėja paslaugų namuose poreikis-pagalba į namus ir nestacionari globa. 

Vaikų skaičius, palyginti su visais savivaldybės gyventojais, nuo 25,2 proc. 2001 m. sumažėjo iki 16,8 proc. 2023 m. pradžioje, atitinkamai nuo 16 577 iki 7 697. Nepaisant gyventojų ir vaikų skaičiaus mažėjimo, šeimų, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos bei taikoma atvejo vadyba, skaičius didėja, nors ir neženkliai. 2009 m. pirmą ketvirtį buvo 315 šeimų,  2022 m. pirmą ketvirtį − 332 šeimos, arba 5,0 proc. daugiau. Reikia atkreipti dėmesį, kad šeimos, patiriančios riziką, apibrėžimas ir įtraukimo sąlygos per paskutinius dešimt metų ne kartą keitėsi, didėja specialistų skaičius ir paslaugų įvairovė, kurias galima pasiūlyti šioms šeimoms. Manytina, jog didėjant paslaugų apimčiai šių šeimų yra išaiškinama daugiau nei anksčiau, todėl jų skaičius didėja. Paslaugos šioms šeimoms yra tęstinės, siekiant teigiamų rezultatų tęsiamos ne vienerius metus. Šeimų, patiriančių socialinę riziką, skaičius lemia socialinės priežiūros, psichologinių, socialinės reabilitacijos, krizių įveikimo ir kt. paslaugų šeimoms poreikį.  Taip pat nemažėja socialinės globos paslaugų be tėvų globos likusiems vaikams poreikis. 

 

 

 

4 diagrama. Demografinė kaita Kėdainių rajono savivaldybėje

Statistikos departamento ir Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos ir archyvo skyriaus duomenys

 

 

5 diagrama. Vidutinis Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų amžius 2001-2022 m.

Statistikos departamento duomenys

 

Gimimų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2003−2022 m. sumažėjo 37 proc. Gimstamumas mažėja dėl demografinio senėjimo, jaunimo emigracijos tiek į užsienį, tiek į kitas savivaldybes. Vidutinis gyventojų amžius Kėdainių rajono savivaldybėje 2022 metais yra 44,9 metai.

Mirusiųjų skaičius nuo 2003 m. iki 2019 m. sumažėjo 12 proc., pandemijos ir po pandemijos metu mirštamumas išaugo: 2020 m. mirė 855, 2021 m. mirė 949 asmenys, 2022 m. – 841. Mirštamumas 2022 m. buvo 2,5 karto didesnis už gimstamumą. Didelį mirtingumą 2020‒2021 m. galima paaiškinti tuo, kad didelę dalį Kėdainių rajono gyventojų sudaro vyresnio amžiaus žmonės, patenkantys į rizikos grupę.  Nėra aišku, kokia pandemijos įtaka bus ilgalaikei vyresnio amžiaus asmenų sveikatai, bet neabejotina, kad socialinių paslaugų poreikio (tiek nestacionarių, tiek stacionarių) vyresnio amžiaus, taip pat neįgaliems asmenims didėjimas ir toliau bus vienas svarbiausių iššūkių.

 

 

 

6 diagrama. Vidutinis metinis nedarbas Kėdainių rajono savivaldybėje, proc.

Statistikos departamento ir Užimtumo tarnybos duomenys

 

Vidutinis metinis nedarbo lygis minimumą buvo pasiekęs 2006 m. – 1,9 proc., prasidėjus ekonominiam nuosmukiui pasiekė maksimumą 2010 m. – 13,8 proc. Nuo 2010 m. nedarbas sumažėjo iki 7,5 proc. Tačiau dėl Covid-19 pandemijos vėl žymiai pakilo iki 14,9 proc. 2022 m. sausį nedarbas sumažėjo ir siekė 9,4 proc. Taip pat stebimas sezoniškumas, vasarą padidėjus darbo paklausai žemės ūkyje ir su žemės ūkiu susijusiose pramonės įmonėse, nedarbas sumažėja, tuo tarpu žiemą vėl išauga. Trumpalaikis nedarbo efektas turėtų lemti paslaugų senyvo amžiaus asmenims poreikio sumažėjimą, nes nedirbantys artimieji turės galimybę daugiau laiko skirti neįgalių šeimos narių priežiūrai ir slaugai, tačiau ilgalaikis poveikis ir ypač emigracija tiesiogiai lems didėjantį socialinių paslaugų poreikį vyresnio amžiaus asmenims.

 

5. Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūros rajono savivaldybėje analizė

5.1. Socialinių paslaugų įstaigos Kėdainių rajone

 

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas

Vietų (gavėjų) skaičius

iš viso

iš jų finan– suojamų savival–  dybės*

1.

Socialinės globos namai

Josvainių socialinis ir ugdymo centras,

Šėtos socialinis ir ugdymo centras,

Dotnuvos slaugos namai

Savivaldybė

125

32

 

 

Kėdainių socialinės globos namai (įskaitant du grupinio gyvenimo namų padalinius)

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija

150

9

 

 

„Gintkosta“

VšĮ

40

1

2.

Šeimynos

Šeimyna „Kampučiai II“                       

Privati

7

7

 

 

Šeimyna „Alrudai“

Privati

9

9

3.

Nakvynės  namai

Kėdainių bendruomenės socialinis centras

Savivaldybė

36

36

4.

Dienos socialinės globos centrai

Kėdainių bendruomenės socialinis centras Kėdainių socialinės globos namai

Savivaldybė

95

3

5.

Savarankiško gyvenimo namai

VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

Dalininkai: Savivaldybė,

Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Viltis“,

sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“

20

20

 

 

Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai

NVO

16

 

 

Langakių savarankiško gyvenimo namai

NVO

7

5

6.

Socialinės priežiūros centrai

Kėdainių pagalbos šeimai centro laikino apgyvendinimo namai

Savivaldybė

20

20

 

 

Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras

Savivaldybė

25

25

 

 

Jaunimo centras „Laiptai į viltį“

VšĮ

20

20

 

 

Vaikų dienos centrasTavo svajonė“

Labdaros ir paramos fondas

20

20

 

 

Gudžiūnų bendruomenės centras

NVO

25

25

 

 

Ažytėnų bendruomenės centras

NVO

15

15

 

 

Asociacija „Trinus“

NVO

25

25

 

 

Tiskūnų bendruomenės centras

NVO

15

15

 

 

Alternatyvaus ugdymo centras

NVO

15

15

 

 

Mes kitokie vaikai

NVO

15

15

7.

Socialinės reabilitacijos centrai

VšĮ „Vilties švyturys“

NVO

40

 

 

Labdaros paramos fondas „Teen challenge“

NVO

20

8.

Neįgaliųjų organizacijos

Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija

NVO

172

 

 

Kėdainių rajono paraplegikų asociacija

NVO

165

110

 

 

VšĮ LASS pietvakarių centras

NVO

38

 

 

Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Kėdainių pirminė organizacija

NVO

66

 

 

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“

NVO

44

9.

Bendruomeninės įstaigos

Kėdainių pagalbos šeimai centro bendruomeniniai vaikų globos namai

Savivaldybė

20

20

 

 

Budintys globotojai

Privačios

8

8

10.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.)

Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, (socialinės priežiūros paslaugos neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims bei vaikams šeimose)

Savivaldybė

1241

200

 

 

Kėdainių rajono moterų krizių centras

NVO

350

42

 

 

Kėdainių samariečių bendrija

NVO

100

0

 

 

Kauno arkivyskupijos Caritas

NVO

40

40

*Savivaldybės biudžeto lėšų

 

5.2. Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūros išdėstymas ir pakankamumo lygis

Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūra pagal paslaugų rūšis:

1. Bendrosios paslaugos:

1.1. Informavimas, konsultavimas – visos socialines paslaugas teikiančios įstaigos bei organizacijos;

1.2. Tarpininkavimas ir atstovavimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, kaimiškos seniūnijos, nevyriausybinės organizacijos;

1.3. Maitinimo organizavimas – Kėdainių bendruomenės socialinės centras, seniūnijos; nevyriausybinės organizacijos;

1.4. Transporto organizavimas – nevyriausybinės organizacijos (Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija, Kėdainių rajono paraplegikų asociacija, VšĮ Socialinis taksi), Kėdainių bendruomenės socialinis centras;

1.5. Sociokultūrinės paslaugos – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras; nevyriausybinės organizacijos.

1.6. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas –  Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras, Pagirių daugiafunkcinis centras, Paaluonio, Pajieslio bendruomenės centrai; Tiskūnų bendruomenės socialinių paslaugų ir verslo centras, Kėdainių samariečių bendrija.

1.7. Aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras; nevyriausybinės organizacijos.

2. Specialiosios paslaugos:

2.1. Pagalba į namus – Kėdainių bendruomenės socialinis centras.

2.2. Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kauno arkivyskupijos Caritas.

2.3. Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose – Kėdainių pagalbos šeimai centras, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims, Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai; VšĮ „Vilties žiedas“

2.4. Intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba – Kėdainių r. Moterų krizių centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras.

2.5. Apgyvendinimas nakvynės namuose – Kėdainių bendruomenės socialinis centras.

2.6. Vaikų dienos socialinė priežiūra – Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras, Jaunimo centras „Laiptai į viltį“, Vaikų dienos centras „Tavo svajonė“, Gudžiūnų bendruomenės centras, Ažytėnų bendruomenės centras, Asociacija „Trinus“, Tiskūnų bendruomenės centras, VšĮ Alternatyvaus ugdymo centras, Asociacija „Mes kitokie vaikai“; Labdaros ir paramos fondas „Tavo galimybė“, Ukmergės r. Tulpiakiemio kaimo bendruomenės vaikų dienos centras.

2.6. Apgyvendinimas krizių centruose – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras.

2.7. Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti –  Kėdainių pagalbos šeimai centras.

2.8. Dienos socialinė globa – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių socialinės globos namai.

2.9. Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa – Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, Kėdainių socialinės globos namai, VšĮ „Ginkosta“, Kėdainių pagalbos šeimai centro bendruomeniniai vaikų globos namai, VšĮ Lietuvos reabilitacijos ir slaugos centras; VšĮ “Marijampolės vaiko tėviškės namai“; Aknystos socialinės globos namai, Raseinių r. Blinstrubiškių socialinės globos namai, Skėmų socialinės globos namai, Jotainių socialinės globos namai, Socialinės globos centras „Vija“, Zarasų socialinės globos namai, Visagino socialinės globos namai, Prienų globos namai, VšĮ „Integruotų sveikatos paslaugų centras“, VšĮ „Namučiai Jums“, VšĮ „Ežerėlio slaugos namai“, VšĮ Muniškių globos namai, VšĮ Skuodo globos namų Bendruomeninių vaikų globos namų padalinys, VšĮ “Miežiškių bendruomeniniai vaikų globos namai, VšĮ “Atsigręžk į vaikus, VšĮ “Valsta”, Skalvijos namai, LPF “Nemuno krašto vaikai” filialas Vilkijos vaiko ir šeimos gerovės centras.

Nepakankamai išplėtota šių paslaugų infrastruktūra:

1.   Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia – būtų poreikis 8-9 asmenims.

2.   Apsaugotas būstas– poreikis 2 būstai (4 asmenys),

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir jų poreikio įvertinimas

6.1. Socialinių paslaugų rūšys ir jas gaunančių asmenų skaičius

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Asmenų (šeimų), kuriems reikia socialinių paslaugų, skaičius

1000-iui gyventojų tenka vietų

Iš jų finansuoja savivaldybė

įvertinta 2022 m.

nepatenkintas poreikis

1.

Ilgalaikė socialinė globa

90

2

2,00

90

2.

Trumpalaikė socialinė globa

12

0

0,26

12

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

1

0

0,02

1

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

23

3

0,5

23

5.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

4

0

0,08

4

6.

Pagalba į namus

98

10

21,4

98

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje

30

0

0,65

30

8.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

314

0

6,85

314

9.

Integrali pagalba

6

0

0,13

6

10.

Laikinas apgyvendinimas nakvynės namuose

42

0

0,92

42

11.

Vaikų dienos socialinė priežiūra

198

0

4,25

198

 

 

6.2. 2022 m. teiktų socialinių paslaugų bei aptarnautų asmenų skaičius

2022 m. buvo suteiktos šios paslaugos:

1. Dotnuvos slaugos namuose ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos vidutiniškai 45 asmenims.

2. Josvainių socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos 38 asmenims, savarankiško gyvenimo namuose – 9 asmenims.

3. Šėtos socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos vidutiniškai 40 asmenų,

4. Kėdainių pagalbos šeimai centras teikė paslaugas:

4.1. bendruomeniniuose vaikų globos namuose –  16 vaikų;

4.2. globos centro paslaugos suteiktos 237 asmenims;

4.3. atvejo vadybos paslaugos teiktos 314 šeimų;

4.4. laikino gyvenimo paslaugos teiktos 30 šeimų ir 55 vaikams;

4.5. vaikų dienos centro paslaugos teiktos 25 vaikams;

4.6. GIMK mokymuose dalyvavo 26 asmenys

4.7. kompleksinių paslaugų šeimoms projekte, kuris įgyvendinamas kartu su Kėdainių r. moterų krizių centru, paslaugos suteiktos 266 dalyviams;

4.8. 314 šeimų buvo teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos;

4.9. palydėjimo paslauga jaunuoliams suteikta 9 asmenims;

4.10. priklausomybių ligų konsultanto konsultacijos suteiktos 146 asmenims;

4.11. smurto artimoje aplinkoje prevencija – 10 susitikimų seniūnijose su bendruomenėmis.

5. Nevyriausybinėse organizacijose vaikų dienos centro paslaugos teiktos 173 vaikams.

6. Kėdainių bendruomenės socialinis centras teikė paslaugas:

6.1. pagalbos į namus paslaugos – 272 asmenims;

6.2. nakvynės namų paslaugos – 42 asmenims;

6.3. integralios pagalbos paslaugos – 30 asmenų;

6.4. dienos socialinės globos paslaugas – 15 asmenų įstaigoje ir 65 asmenims jų namuose;

7. Kitų savivaldybių, valstybės ir nevyriausybinėse globos įstaigose paslaugos buvo teikiamos 76 senyvo amžiaus ir suaugusiems asmenims su negalia bei 8 vaikams; 

8. Kėdainių socialinės globos namuose teikiamos dienos socialinės globos paslaugos 5 neįgaliems asmenims;

9. VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims teikė savarankiško gyvenimo namų paslaugos asmenims, turintiems proto negalią, iš viso 20 asmenų;

10. Nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos paslaugas suteikė 485 gavėjams;

 

 

7. Socialinių darbuotojų ir jų padėjėjų etatų skaičius savivaldybėje

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

62

35

123

 

8. 2022 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimo įvertinimo išvada

2022  m. socialinių paslaugų planas įgyvendintas. Kėdainių rajone teikiamos socialinės paslaugos šioms paslaugų gavėjų grupėms:

-  likusiems be tėvų globos vaikams;

-  socialinę riziką patiriantiems vaikams;

-  vaikams su negalia;

-  senyvo amžiaus asmenims;

-  suaugusiems asmenims su negalia;

-  socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims;

-  socialinę riziką patiriančioms šeimoms.

Kėdainių rajone dėl nepakankamai išvystytos infrastruktūros 2022 m. nebuvo teikiamos šios paslaugos:

- apgyvendinimas apsaugotame būste suaugusiems asmenims su negalia,

- apgyvendinimas grupiniuose gyvenimo namuose.

Kėdainių rajone nepakankamai teikiamos šios paslaugos:

-dienos socialinė globa asmens namuose;

-ilgalaikė socialinė globa suaugusiems asmenims su negalia,

-pagalba į namus.

Veiksmai kilusių problemų sprendimui:

1.   Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius pateikė apsaugoto būsto, grupinio gyvenimo namų ir socialinių dirbtuvių steigimo poreikį Kėdainių rajone Kauno regiono tarybai. Kauno regiono taryba 2022 m. liepos 15 d. sprendimu Nr. 6KS-16 patvirtino Kauno regiono žemėlapį (perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų), kuriame planuojama  Kėdainių rajono savivaldybė steigti apsaugotus būstus, 1 grupinio gyvenimo namus (10 vietų) ir 1 socialines dirbtuves (10 vietų).

2. 2022 m. lapkričio – gruodžio mėn. buvo suteikta teisė teikti akredituotą socialinę priežiūrą: pagalbą į namus 2 nevyriausybinėms organizacijoms (Kėdainių rajono neįgaliųjų draugijai, VŠĮ „Nacionalinės socialinės integracijos institutas“), kur numatyta 56 vietos paslaugų gavėjams.

3. 2022 m. lapkričio mėn. buvo suteikta teisė teikti akredituotą socialinę priežiūrą: socialinę reabilitaciją neįgaliesiems bendruomenėje 5 nevyriausybinėms organizacijoms kur numatyta 200 vietų paslaugų gavėjams.

 

III. SKYRIUS

UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys:

 

1. Prevencinių socialinių paslaugų teikimas. 

2. Pagalbos senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims užtikrinimas namuose.

3. Alternatyvių stacionariai socialinei globai paslaugų asmenims su proto ir psichine negalia plėtra. 

Kitos socialinių paslaugų plėtros kryptys:

1. Dienos socialinės globos teikimas senyvo amžiaus ir asmenims su negalia tęstinumo užtikrinimas bei plėtra;

2. Pagalbos vaikus globojančioms šeimoms užtikrinimas.

3. Pagalbos tėvams, auginantiems vaikus su negalia užtikrinimas.

 

10. Priemonių planas

 

Uždaviniai

Priemonės

Finansavimo šaltiniai*

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

Paslaugų patenkinimo lygis (proc.)

1. Tikslas užtikrinti socialinių paslaugų bendruomenėje teikimą

 

1.1 plėsti bendruomenines paslaugas vaikams likusiems be tėvų globos

1.1.1. teikti bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras

2 vaikų gaus paslaugas

100

 

1.1.2. teikti budinčių globotojų paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras

15 vaikų gaus paslaugas

100

 

1.1.3. teikti šeimynų paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

šeimynos „Kampučiai II“ ir Alrudai“, kitų savivaldybių įsteigtos šeimynos

16 vaikų gaus paslaugas

100

1.2. Teikti kompleksines paslaugas šeimai

1.2.1 organizuoti ir koordinuoti kompleksinių paslaugų šeimai teikimą

ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių rajono Moterų krizių centras

250 asmenų gaus paslaugas

100

1.3. Teikti paslaugas neįgaliesiems bendruomenėje

1.3.1. Teikti integralią pagalbą

valstybės biudžetas,

ES lėšos, savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras

30 asmenų gaus integralią pagalbą

95

 

1.3.2. Teikti socialinių dirbtuvių paslaugą

ES lėšos

VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

12 asmenų gaus paslaugas

100

1.4. Teikti maitinimo organizavimo, transporto organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros organizavimo paslaugas bendruomenėje

1.4.1. įgyvendinti savivaldybės socialinės paramos programą 

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Socialinės paramos skyrius,

Seniūnijos, NVO

 

Apie 2 000 asmenų gaus paslaugas

100

1.5. Teikti socialinę reabilitaciją neįgaliesiems bendruomenėje

1.5.1. Teikti neįgaliesiems socialines paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

Socialinės paramos skyrius, nevyriausybinės organizacijos

200 neįgaliųjų gaus bendrąsias ir socialinės priežiūros socialines paslaugas

100

2. Tikslas užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos

2.1. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems

2.1.1. Teikti neįgaliems asmenims dienos  socialinės globos institucijoje paslaugas

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

Kėdainių bendruomenės socialinis centras,

Kėdainių socialinės globos namai,

Nevyriausybinės organizacijos

20 neįgaliųjų gaus dienos socialinės globos institucijoje paslaugas

95

 

2.1.2. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems jų namuose, įskaitant atokvėpio paslaugas

Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, NVO

60 asmenų, turinčių sunkią negalią, gaus

dienos socialinės globos namuose paslaugas

95

2.2. Teikti socialinės priežiūros paslaugas senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia

2.2.1. Teikti pagalbos į namus paslaugas senyvo amžiaus asmenims, įskaitant atokvėpio paslaugas

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, NVO

280 asmenų gaus pagalbos į namus paslaugas

95

2.2.2. Teikti socialinių įgūdžių ugdymą ir palaikymą ir (ar) atkūrimo paslaugas

Savivaldybės biudžetas

NVO

20 asmenų gaus paslaugas

100

2.2.3. Teikti savarankiško gyvenimo namų paslaugas

Privačios lėšos, savivaldybės lėšos

Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai

31 asmuo gaus paslaugas

100

2.3. Teikti socialinės globos paslaugas

2.3.1. Teikti stacionarias socialinės globos įstaigas, teikiančias paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims

Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos

Josvainių ir Šėtos socialiniai ir ugdymo centrai, Dotnuvos slaugos namai, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigos

Stacionarios globos paslaugos bus teikiamos 155 senyvo amžiaus ir neįgalių asmenų

97

 

2.3.2. Finansuoti socialinės globos paslaugas vaikams teikiančias įstaigas

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras, kitų savivaldybių globos įstaigos

Socialinės globos paslaugos bus teikiamos 10 vaikų, likusių be tėvų globos

100

3. Tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią

3.1. Finansuoti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią

3.1.1. Finansuoti socialinės globos paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas

Socialinės paramos skyrius, Kėdainių socialinės globos namai

50 neįgaliųjų gaus stacionarias socialinės globos paslaugas ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose

95

3.1.2. Iš dalies finansuoti VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas

Kėdainių rajono savivaldybės administracija, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

20 neįgaliųjų, turinčių proto negalią, gaus socialinės priežiūros paslaugas

100

4. Tikslas – užtikrinti paslaugų šeimai teikimą

 

4.1. Teikti paslaugas šeimoms

4.1.1. Teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms

Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kauno arkivyskupijos Caritas

360 šeimų gaus socialinės priežiūros paslaugas

100

4.1.2 Teikti vaikų dienos centrų paslaugas

Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO

 

Iki 200 vaikų gaus vaikų dienos centro paslaugas

100

4.1.3. Teikti priklausomybių konsultanto paslaugą

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras

145 asmenų gaus paslaugas

100

4.1.4. Teikti prevencines socialines paslaugas bei smurto artimoje aplinkoje prevencijos paslaugas

Savivaldybės biudžetas, ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO

170 asmenų gaus paslaugas

90

4.1.5. Teikti palydėjimo paslaugą jaunuoliams

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras

5 vaikai/5 suaugusių asmenų

95

4.2. Teikti socialines paslaugas gyvenamosios vietos neturinčioms šeimoms ir asmenims, nukentėjusiems nuo smurto šeimoje, socialinių įgūdžių stokojančioms šeimoms ir asmenims

4.2.1. Teikti laikino apgyvendinimo ir (ar) krizių įveikimo paslaugas

 

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras

80 asmenų gaus laikino apgyvendinimo paslaugas

100

4.3. teikti paslaugas priklausomybes turintiems, krizes patiriantiems asmenims

4.3.1. Teikti socialinės reabilitacijos paslaugas

ES, privačios lėšos, valstybės biudžetas.

NVO „Vilties švyturys“, Labdaros ir paramos fondas „Teen challenge“

60 asmenų turinčių priklausomybę gaus socialinės reabilitacijos paslaugas

100

4.3.2. Teikti krizių įveikimo paslaugas

Savivaldybės biudžetas

NVO Kėdainių moterų krizių centras

50 moterų gaus krizių įveikimo paslaugas

100

4.3.3. Teikti socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugas asmenims

Savivaldybės biudžetas

Kauno arkivyskupijos Caritas

40 asmenų, paleidžiamų iš įkalinimo įstaigos gaus paslaugas

100

5. Tikslas užtikrinti paslaugų globėjams (rūpintojams) teikimą;

 

5.1. teikti globėjų centro paslaugas

5.1.1. vykdyti budinčių globotojų, globėjų, nesusijusių giminystės ryšiais, globėjų giminaičių, įtėvių, darbuotojų, šeimynų mokymus pagal GIMK programą

Savivaldybės lėšos, ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras

30 asmenų gaus paslaugas

100

 

5.1.2. teikti globėjų centro paslaugas vaikams, vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ir šeimynų dalyviams, įskaitant atokvėpio paslaugas

Savivaldybės lėšos, ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras

320 asmenų suteiktos paslaugos

100

*lėšos priemonėms nurodytos Kėdainių rajono savivaldybės 2023 m. biudžete.

 

11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2023 m.

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Socialinės globos įstaiga

Mastas

(vietų sk.)

1.

Ilgalaikė socialinė globa

Asmenų, turinčių proto ir psichinę negalią, stacionarios socialinės globos įstaigos

2 neįgalūs suaugę asmenys

 

2.

„Atokvėpio“ paslaugos

Trumpalaikė socialinė globa stacionariose socialinės globos įstaigose

4 suaugę neįgalūs asmenys

3.

Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia

Grupinio gyvenimo namai

10 neįgaliųjų

4.

Socialinės dirbtuvės

Socialinės dirbtuvės

10-15 neįgaliųjų

 

 

IV SKYRIUS

FINANSAVIMO PLANAS

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

 

Eil. Nr.

 

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Pagal faktines išlaidas

 

Pagal planines išlaidas

2021 m.

(tūkst. Eur)

 

2022 m. (tūkst. Eur)

.2023 m. (tūkst.Eur)

 

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms

3334,7*

4057,8*

4866,6*

1.1.

palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc.

4,6

5,1

5,8

2.

Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

1746,5

2320,0

1843,5

 

Iš jų:

 

 

 

2.1.

šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

681,7

828,8

872,1

2.2.

asmenų, turinčių sunkią negalią, socialinei globai organizuoti

960,3

1285,3

 

650,0

2.3

akredituotai vaikų dienos socialinei priežiūrai teikti

122,5

150,9

160,7

3.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas

661,2

731,8

912,4

4.

Kitos lėšos (ES lėšos, valstybės biudžeto investicinės lėšos)

335,3

137

226,4

 

Iš viso

6095,7

7246,6

7848,9

*įtrauktas savivaldybės socialinės globos įstaigų, Kėdainių bendruomenės socialinio centro, Kėdainių pagalbos šeimai centro, socialinių paslaugų programų, vaikų dienos centrų, pagal sutartis finansuojamų socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų, seniūnijų teikiamos pagalbos į namus paslaugų, VšĮ Gyvenimo namų sutrikusio intelekto asmenims finansavimas.

 

12.1. Socialinių paslaugų finansavimo lygio įvertinimas

Bendros išlaidos socialinėms paslaugos finansuoti 202 m. sudarys apie 7848,9 tūkst. Eurų, iš jų:

-            savivaldybės biudžeto lėšos – 4866,6 tūkst. Eur, arba 62,0 proc. visų išlaidų;

-            valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija – 1843,5 tūkst. Eur, arba 23,5 proc. visų išlaidų;

-            asmenų mokėjimai už socialines paslaugas –  912,4 tūkst. Eur, arba 11,6 proc. visų išlaidų;

-            Europos sąjungos lėšos –  226,4 tūkst. Eur, arba 2,9 proc. visų išlaidų.

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai

 

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos

praėję metai

(2022 m.)

eurais

einamieji metai

(2022 m.)

eurais

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

10,3

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų, seniūnijų finansavimas

3677,8

4355,7

 

Iš jų:

 

 

2.1.

savivaldybės pavaldumo įstaigoms

3453,1

4050,3

2.2.

ne savivaldybės pavaldumo įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų finansavimo sutartis, šeimynoms.

224,7

305,4

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

91,2

175,6

4.

Finansavimas, vykdant socialinių paslaugų programas

278,5

335,3

 

Iš viso

4057,8

4866,6

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

Kėdainių pagalbos šeimai centre nuo 2022 m. spalio mėn. yra skirti 6 individualios priežiūros specialistų etatai, finansuojami iš valstybės biudžeto tikslinių dotacijų, jų išlaikymui 2023 m. skirta 166,0 tūkst. Eur. Kitose socialines paslaugas teikiančiose įstaigose etatai steigiami pagal motyvuotus prašymus, užtikrinant akredituotų bei licencijuotų paslaugų teikimą.

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

Numatytų priemonių finansavimas atitinka savivaldybės finansines galimybes, svarbu, kad būtų užtikrinamas prioritetinių sričių ir naujų paslaugų (dienos socialinės globos, savarankiško gyvenimo namų, grupinio gyvenimo namų, pagalbos į namus ir kt.) sklandus finansavimas.

 

V SKYRIUS

PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija

Įvertinus Kėdainių rajono gyventojams teikiamas socialines paslaugas pagal LR Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. A1-578 patvirtintus Socialinių paslaugų išvystymo normatyvus bei socialinių paslaugų gavėjų poreikius, per 2023-2026 m. planuojama toliau didinti socialinės priežiūros paslaugų apimtį ir institucinį prieinamumą senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia. Plėtoti socialinės globos paslaugas asmenims su negalia. Plėtoti bendrųjų socialinių paslaugų įvairovę: kompleksines paslaugas šeimai, šeimos konferencijos paslaugas ir kt.  Užtikrinti socialinės priežiūros paslaugų kokybę.

 

17. Numatomos socialinės paslaugos

Per 2023-2026 metus Kėdainių rajono savivaldybėje numatoma plėsti šias socialinės paslaugos:

17.1. pradėti teikti prevencines socialines paslaugas;

17.2. tęsti bendrųjų socialinių paslaugų teikimą;

17.3. tęsti specialiųjų socialinių paslaugų teikimą:

17.3.1. socialinės priežiūros paslaugos:

17.3.1.1. plėsti pagalbos globėjams (rūpintojams), įtėviams paslaugų teikimą;

19.3.1.2. plėtoti darbą su šeimomis, patiriančiomis socialinę riziką, taikant atvejo vadybą;

17.3.1.3. plėsti socialinės priežiūros paslaugas vaikų dienos centruose ( akredituoti 2 vaikų dienos centrus kaimiškose seniūnijose);

17.3.1.4. plėtoti pagalbos į namus paslaugas, įtraukiant į paslaugų teikimą nevyriausybines organizacijas;

17.3.2. socialinės globos paslaugos:

17.3.2.1. plėtoti dienos socialinės globos paslaugas asmens namuose įtraukiant į paslaugų teikimą nevyriausybines organizacija);

17.3.2.2. plėtoti ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimą;

17.3.2.3. plėtoti trumpalaikės socialinės globos (atokvėpio) paslaugų teikimą;

17.3.2.4. plėsti trumpalaikės socialinės globos teikimą Globos centre, vykdant vaikų, likusių be tėvų globos, priežiūrą budinčių globotojų šeimose;

17.3.2.5. didinti socialinių globėjų, globėjų giminaičių, globojančių vaikus, likusius be tėvų globos, skaičių;

17.3.2.6. steigti grupinius gyvenimo namus neįgaliems asmenims;

17.3.2.7. steigti apsaugotus būstus, kuriuose gyvens suaugę asmenys su negalia.

17.4. plėsti asmeninę pagalbą neįgaliems asmenims;

17.5. inicijuoti socialinių dirbtuvių steigimą (suaugusiems asmenims su negalia).

 

18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

Socialinėms paslaugoms skiriamų lėšų dalis kiekvienais metais turėtų didėti. Lėšų poreikis numatomas rengiant strateginius veiklos planus.

 

19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

Socialinėms paslaugoms teikti reikalingų lėšų poreikis per ateinančius 3 metus turėtų didėti. Lėšos ir toliau turėtų būti skirstomos atsižvelgiant į kasmet bei ilgalaikiuose planuose patvirtinamus prioritetus.

 

20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas

 

Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes)

Mastas (vietų sk.)

Ilgalaikė asmenų su proto ir psichine negalia socialinė globa

2 neįgalūs suaugę asmenys

 

„Atokvėpio“ paslaugos

4 suaugę neįgalūs asmenys

Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia

10 neįgalūs asmenys

 

 

 

VI SKYRIUS

PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūrą vykdo biudžetinių socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovai ir Socialinės paramos skyrius pagal kuruojamą sritį.

 

22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

Pasibaigus biudžetiniams metams įstaigos Socialinės paramos skyriui iki sausio 5 d. pateikia priemonių įvykdymo ataskaitas. Socialinės paramos skyrius išanalizuoja įstaigų pateiktas programų vykdymo ataskaitas ir rengia bendrą Socialinės paramos skyriaus socialinių paslaugų vykdymo ataskaitą.

 

23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė bus atlikta 2023 m. spalio-lapkričio mėnesiais pagal šiuos kriterijus:

–  savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, palyginti su visais savivaldybės biudžeto asignavimais;

– socialinių paslaugų (socialinės priežiūros ir globos) gavėjų santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi;

– regioninių socialinių paslaugų poreikis;

– socialinių darbuotojų ir socialinio darbuotojo padėjėjų skaičius;

– asmenų, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis ir teiktos socialinės paslaugos, skaičius;

– vietų ir lankytojų skaičius socialines paslaugas teikiančiose įstaigose,

– organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas pagal patvirtintus socialinių paslaugų išvystymo normatyvus.          

 

_________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

part_a94eaf38821d4dc487fec6171f0d9e25_end