KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO
2023 m. kovo 31 d. Nr. TS-113
Kėdainiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu ir Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Kėdainių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
PATVIRTINTA
Kėdainių rajono savivaldybės tarybos
2023 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. TS-113
KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. SOCIALINIŲ
PASLAUGŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendra informacija
Kėdainių rajono savivaldybės 2023 m. socialinių paslaugų planas yra sudarytas siekiant užtikrinti sklandų socialinių paslaugų teikimą Kėdainių rajono savivaldybės gyventojams.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:
2.2. užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos;
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės-ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas:
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Gyventojų (šeimų) skaičius |
1. |
Gyventojų skaičius (2023 m. sausio 1 d.) |
45 834 |
|
iš jų: |
|
1.1. |
Mieste |
23 447 |
1.2. |
Kaime |
22 387 |
1.3. |
Vyrai |
21 208 |
1.4. |
Moterys |
24 626 |
|
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
10 916 |
2.2. |
suaugę neįgalūs asmenys |
2 524 |
2.3. |
vaikai |
7 697 |
2.4. |
neįgalūs vaikai |
309 |
2.5. |
socialinės rizikos vaikai |
694 |
3. |
Šeimos, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos |
314 |
4. |
Vaikų skaičius šeimose, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos |
464 |
5. |
Gimusių skaičius |
388 |
6. |
Mirusių skaičius |
841 |
Statistikos departamento, neįgaliųjų reikalų departamento, Socialinės paramos skyriaus duomenys
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai
1 diagrama. Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų skaičius
Statistikos departamento duomenys
2 diagrama. Pensinio amžiaus gyventojų ir vaikų santykis su visais gyventojais
Statistikos departamento duomenys
2 diagrama. 80 metų ir vyresnių asmenų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2001-2022 metais.
Statistikos departamento duomenys
Gyventojų skaičius 2022 m. neženkliai didėjo Kėdainių rajono savivaldybėje, lyginant su 2021 m. Tačiau tai nepaneigia fakto, kad gyventojų skaičius iš esmės mažėja rajone: 2001 m. Kėdainių rajono savivaldybėje gyveno 65 717 gyventojų, 2023 m. pradžioje 45 834 gyventojai, arba 30,3 proc. mažiau. Gyventojų skaičiaus mažėjimą sąlygoja vidinė bei išorinė emigracija ir neigiamas gyventojų prieaugis. Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 2001–2022 m. sumažėjo 9,6 proc., nuo 12 413 iki 10 916, tai sietina su pensinio amžiaus ilginimu. Kadangi trečdaliu sumažėjo bendras gyventojų skaičius, šis augimas yra labai reikšmingas. Pensinio amžiaus gyventojai 2023 m. pradžioje sudarė 24 proc. visų gyventojų, kai 2001 m. − tik 18,9 proc. Reikia atkreipti dėmesį, kad asmenų, kurie yra sulaukę 80 metų ir vyresnio amžiaus, savivaldybėje padaugėjo 1,7 karto: 2001 m. jų buvo 1677 asmenys, tuo tarpu 2022 m. pabaigoje – 2787 asmenys. Šiai grupei reikia daugiausiai socialinių paslaugų, jie sudaro daugiau kaip du trečdalius asmenų, besikreipiančių dėl socialinių paslaugų. Stebima tendencija, kad didėja paslaugų namuose poreikis-pagalba į namus ir nestacionari globa.
Vaikų skaičius, palyginti su visais savivaldybės gyventojais, nuo 25,2 proc. 2001 m. sumažėjo iki 16,8 proc. 2023 m. pradžioje, atitinkamai nuo 16 577 iki 7 697. Nepaisant gyventojų ir vaikų skaičiaus mažėjimo, šeimų, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos bei taikoma atvejo vadyba, skaičius didėja, nors ir neženkliai. 2009 m. pirmą ketvirtį buvo 315 šeimų, 2022 m. pirmą ketvirtį − 332 šeimos, arba 5,0 proc. daugiau. Reikia atkreipti dėmesį, kad šeimos, patiriančios riziką, apibrėžimas ir įtraukimo sąlygos per paskutinius dešimt metų ne kartą keitėsi, didėja specialistų skaičius ir paslaugų įvairovė, kurias galima pasiūlyti šioms šeimoms. Manytina, jog didėjant paslaugų apimčiai šių šeimų yra išaiškinama daugiau nei anksčiau, todėl jų skaičius didėja. Paslaugos šioms šeimoms yra tęstinės, siekiant teigiamų rezultatų tęsiamos ne vienerius metus. Šeimų, patiriančių socialinę riziką, skaičius lemia socialinės priežiūros, psichologinių, socialinės reabilitacijos, krizių įveikimo ir kt. paslaugų šeimoms poreikį. Taip pat nemažėja socialinės globos paslaugų be tėvų globos likusiems vaikams poreikis.
4 diagrama. Demografinė kaita Kėdainių rajono savivaldybėje
Statistikos departamento ir Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos ir archyvo skyriaus duomenys
5 diagrama. Vidutinis Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų amžius 2001-2022 m.
Statistikos departamento duomenys
Gimimų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2003−2022 m. sumažėjo 37 proc. Gimstamumas mažėja dėl demografinio senėjimo, jaunimo emigracijos tiek į užsienį, tiek į kitas savivaldybes. Vidutinis gyventojų amžius Kėdainių rajono savivaldybėje 2022 metais yra 44,9 metai.
Mirusiųjų skaičius nuo 2003 m. iki 2019 m. sumažėjo 12 proc., pandemijos ir po pandemijos metu mirštamumas išaugo: 2020 m. mirė 855, 2021 m. mirė 949 asmenys, 2022 m. – 841. Mirštamumas 2022 m. buvo 2,5 karto didesnis už gimstamumą. Didelį mirtingumą 2020‒2021 m. galima paaiškinti tuo, kad didelę dalį Kėdainių rajono gyventojų sudaro vyresnio amžiaus žmonės, patenkantys į rizikos grupę. Nėra aišku, kokia pandemijos įtaka bus ilgalaikei vyresnio amžiaus asmenų sveikatai, bet neabejotina, kad socialinių paslaugų poreikio (tiek nestacionarių, tiek stacionarių) vyresnio amžiaus, taip pat neįgaliems asmenims didėjimas ir toliau bus vienas svarbiausių iššūkių.
6 diagrama. Vidutinis metinis nedarbas Kėdainių rajono savivaldybėje, proc.
Statistikos departamento ir Užimtumo tarnybos duomenys
Vidutinis metinis nedarbo lygis minimumą buvo pasiekęs 2006 m. – 1,9 proc., prasidėjus ekonominiam nuosmukiui pasiekė maksimumą 2010 m. – 13,8 proc. Nuo 2010 m. nedarbas sumažėjo iki 7,5 proc. Tačiau dėl Covid-19 pandemijos vėl žymiai pakilo iki 14,9 proc. 2022 m. sausį nedarbas sumažėjo ir siekė 9,4 proc. Taip pat stebimas sezoniškumas, vasarą padidėjus darbo paklausai žemės ūkyje ir su žemės ūkiu susijusiose pramonės įmonėse, nedarbas sumažėja, tuo tarpu žiemą vėl išauga. Trumpalaikis nedarbo efektas turėtų lemti paslaugų senyvo amžiaus asmenims poreikio sumažėjimą, nes nedirbantys artimieji turės galimybę daugiau laiko skirti neįgalių šeimos narių priežiūrai ir slaugai, tačiau ilgalaikis poveikis ir ypač emigracija tiesiogiai lems didėjantį socialinių paslaugų poreikį vyresnio amžiaus asmenims.
5. Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūros rajono savivaldybėje analizė
5.1. Socialinių paslaugų įstaigos Kėdainių rajone
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų (gavėjų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finan– suojamų savival– dybės* |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
Josvainių socialinis ir ugdymo centras, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Dotnuvos slaugos namai |
Savivaldybė |
125 |
32 |
|
|
Kėdainių socialinės globos namai (įskaitant du grupinio gyvenimo namų padalinius) |
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
150 |
9 |
|
|
„Gintkosta“ |
VšĮ |
40 |
1 |
2. |
Šeimynos |
Šeimyna „Kampučiai II“ |
Privati |
7 |
7 |
|
|
Šeimyna „Alrudai“ |
Privati |
9 |
9 |
3. |
Nakvynės namai |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras |
Savivaldybė |
36 |
36 |
4. |
Dienos socialinės globos centrai |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras Kėdainių socialinės globos namai |
Savivaldybė |
95 |
3 |
5. |
Savarankiško gyvenimo namai |
VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
Dalininkai: Savivaldybė, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Viltis“, sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“ |
20 |
20 |
|
|
Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai |
NVO |
16 |
– |
|
|
Langakių savarankiško gyvenimo namai |
NVO |
7 |
5 |
6. |
Socialinės priežiūros centrai |
Kėdainių pagalbos šeimai centro laikino apgyvendinimo namai |
Savivaldybė |
20 |
20 |
|
|
Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras |
Savivaldybė |
25 |
25 |
|
|
Jaunimo centras „Laiptai į viltį“ |
VšĮ |
20 |
20 |
|
|
Vaikų dienos centras „Tavo svajonė“ |
Labdaros ir paramos fondas |
20 |
20 |
|
|
Gudžiūnų bendruomenės centras |
NVO |
25 |
25 |
|
|
Ažytėnų bendruomenės centras |
NVO |
15 |
15 |
|
|
Asociacija „Trinus“ |
NVO |
25 |
25 |
|
|
Tiskūnų bendruomenės centras |
NVO |
15 |
15 |
|
|
Alternatyvaus ugdymo centras |
NVO |
15 |
15 |
|
|
Mes kitokie vaikai |
NVO |
15 |
15 |
7. |
Socialinės reabilitacijos centrai |
VšĮ „Vilties švyturys“ |
NVO |
40 |
– |
|
|
Labdaros paramos fondas „Teen challenge“ |
NVO |
20 |
– |
8. |
Neįgaliųjų organizacijos |
Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija |
NVO |
172 |
– |
|
|
Kėdainių rajono paraplegikų asociacija |
NVO |
165 |
110 |
|
|
VšĮ LASS pietvakarių centras |
NVO |
38 |
– |
|
|
Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Kėdainių pirminė organizacija |
NVO |
66 |
– |
|
|
Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“ |
NVO |
44 |
– |
9. |
Bendruomeninės įstaigos |
Kėdainių pagalbos šeimai centro bendruomeniniai vaikų globos namai |
Savivaldybė |
20 |
20 |
|
|
Budintys globotojai |
Privačios |
8 |
8 |
10. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.) |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, (socialinės priežiūros paslaugos neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims bei vaikams šeimose) |
Savivaldybė |
1241 |
200 |
|
|
Kėdainių rajono moterų krizių centras |
NVO |
350 |
42 |
|
|
Kėdainių samariečių bendrija |
NVO |
100 |
0 |
|
|
Kauno arkivyskupijos Caritas |
NVO |
40 |
40 |
*Savivaldybės biudžeto lėšų
1. Bendrosios paslaugos:
1.1. Informavimas, konsultavimas – visos socialines paslaugas teikiančios įstaigos bei organizacijos;
1.2. Tarpininkavimas ir atstovavimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, kaimiškos seniūnijos, nevyriausybinės organizacijos;
1.3. Maitinimo organizavimas – Kėdainių bendruomenės socialinės centras, seniūnijos; nevyriausybinės organizacijos;
1.4. Transporto organizavimas – nevyriausybinės organizacijos (Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija, Kėdainių rajono paraplegikų asociacija, VšĮ Socialinis taksi), Kėdainių bendruomenės socialinis centras;
1.5. Sociokultūrinės paslaugos – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras; nevyriausybinės organizacijos.
1.6. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras, Pagirių daugiafunkcinis centras, Paaluonio, Pajieslio bendruomenės centrai; Tiskūnų bendruomenės socialinių paslaugų ir verslo centras, Kėdainių samariečių bendrija.
2. Specialiosios paslaugos:
2.2. Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kauno arkivyskupijos Caritas.
2.3. Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose – Kėdainių pagalbos šeimai centras, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims, Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai; VšĮ „Vilties žiedas“
2.4. Intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba – Kėdainių r. Moterų krizių centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras.
2.6. Vaikų dienos socialinė priežiūra – Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras, Jaunimo centras „Laiptai į viltį“, Vaikų dienos centras „Tavo svajonė“, Gudžiūnų bendruomenės centras, Ažytėnų bendruomenės centras, Asociacija „Trinus“, Tiskūnų bendruomenės centras, VšĮ Alternatyvaus ugdymo centras, Asociacija „Mes kitokie vaikai“; Labdaros ir paramos fondas „Tavo galimybė“, Ukmergės r. Tulpiakiemio kaimo bendruomenės vaikų dienos centras.
2.6. Apgyvendinimas krizių centruose – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras.
2.7. Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti – Kėdainių pagalbos šeimai centras.
2.8. Dienos socialinė globa – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių socialinės globos namai.
2.9. Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa – Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, Kėdainių socialinės globos namai, VšĮ „Ginkosta“, Kėdainių pagalbos šeimai centro bendruomeniniai vaikų globos namai, VšĮ Lietuvos reabilitacijos ir slaugos centras; VšĮ “Marijampolės vaiko tėviškės namai“; Aknystos socialinės globos namai, Raseinių r. Blinstrubiškių socialinės globos namai, Skėmų socialinės globos namai, Jotainių socialinės globos namai, Socialinės globos centras „Vija“, Zarasų socialinės globos namai, Visagino socialinės globos namai, Prienų globos namai, VšĮ „Integruotų sveikatos paslaugų centras“, VšĮ „Namučiai Jums“, VšĮ „Ežerėlio slaugos namai“, VšĮ Muniškių globos namai, VšĮ Skuodo globos namų Bendruomeninių vaikų globos namų padalinys, VšĮ “Miežiškių bendruomeniniai vaikų globos namai, VšĮ “Atsigręžk į vaikus, VšĮ “Valsta”, Skalvijos namai, LPF “Nemuno krašto vaikai” filialas Vilkijos vaiko ir šeimos gerovės centras.
Nepakankamai išplėtota šių paslaugų infrastruktūra:
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir jų poreikio įvertinimas
6.1. Socialinių paslaugų rūšys ir jas gaunančių asmenų skaičius
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Asmenų (šeimų), kuriems reikia socialinių paslaugų, skaičius |
1000-iui gyventojų tenka vietų |
Iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertinta 2022 m. |
nepatenkintas poreikis |
||||
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
90 |
2 |
2,00 |
90 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
12 |
0 |
0,26 |
12 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
1 |
0 |
0,02 |
1 |
4. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
23 |
3 |
0,5 |
23 |
5. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
4 |
0 |
0,08 |
4 |
6. |
Pagalba į namus |
98 |
10 |
21,4 |
98 |
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
30 |
0 |
0,65 |
30 |
8. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
314 |
0 |
6,85 |
314 |
9. |
Integrali pagalba |
6 |
0 |
0,13 |
6 |
10. |
Laikinas apgyvendinimas nakvynės namuose |
42 |
0 |
0,92 |
42 |
11. |
Vaikų dienos socialinė priežiūra |
198 |
0 |
4,25 |
198 |
1. Dotnuvos slaugos namuose ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos vidutiniškai 45 asmenims.
2. Josvainių socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos 38 asmenims, savarankiško gyvenimo namuose – 9 asmenims.
3. Šėtos socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos vidutiniškai 40 asmenų,
4. Kėdainių pagalbos šeimai centras teikė paslaugas:
4.7. kompleksinių paslaugų šeimoms projekte, kuris įgyvendinamas kartu su Kėdainių r. moterų krizių centru, paslaugos suteiktos 266 dalyviams;
6. Kėdainių bendruomenės socialinis centras teikė paslaugas:
7. Kitų savivaldybių, valstybės ir nevyriausybinėse globos įstaigose paslaugos buvo teikiamos 76 senyvo amžiaus ir suaugusiems asmenims su negalia bei 8 vaikams;
8. Kėdainių socialinės globos namuose teikiamos dienos socialinės globos paslaugos 5 neįgaliems asmenims;
9. VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims teikė savarankiško gyvenimo namų paslaugos asmenims, turintiems proto negalią, iš viso 20 asmenų;
7. Socialinių darbuotojų ir jų padėjėjų etatų skaičius savivaldybėje
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
62 |
35 |
123 |
8. 2022 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimo įvertinimo išvada
2022 m. socialinių paslaugų planas įgyvendintas. Kėdainių rajone teikiamos socialinės paslaugos šioms paslaugų gavėjų grupėms:
- likusiems be tėvų globos vaikams;
- socialinę riziką patiriantiems vaikams;
- vaikams su negalia;
- senyvo amžiaus asmenims;
- suaugusiems asmenims su negalia;
- socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims;
- socialinę riziką patiriančioms šeimoms.
Kėdainių rajone dėl nepakankamai išvystytos infrastruktūros 2022 m. nebuvo teikiamos šios paslaugos:
- apgyvendinimas apsaugotame būste suaugusiems asmenims su negalia,
- apgyvendinimas grupiniuose gyvenimo namuose.
Kėdainių rajone nepakankamai teikiamos šios paslaugos:
-dienos socialinė globa asmens namuose;
-ilgalaikė socialinė globa suaugusiems asmenims su negalia,
-pagalba į namus.
Veiksmai kilusių problemų sprendimui:
1. Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius pateikė apsaugoto būsto, grupinio gyvenimo namų ir socialinių dirbtuvių steigimo poreikį Kėdainių rajone Kauno regiono tarybai. Kauno regiono taryba 2022 m. liepos 15 d. sprendimu Nr. 6KS-16 patvirtino Kauno regiono žemėlapį (perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų), kuriame planuojama Kėdainių rajono savivaldybė steigti apsaugotus būstus, 1 grupinio gyvenimo namus (10 vietų) ir 1 socialines dirbtuves (10 vietų).
2. 2022 m. lapkričio – gruodžio mėn. buvo suteikta teisė teikti akredituotą socialinę priežiūrą: pagalbą į namus 2 nevyriausybinėms organizacijoms (Kėdainių rajono neįgaliųjų draugijai, VŠĮ „Nacionalinės socialinės integracijos institutas“), kur numatyta 56 vietos paslaugų gavėjams.
III. SKYRIUS
UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
3. Alternatyvių stacionariai socialinei globai paslaugų asmenims su proto ir psichine negalia plėtra.
Kitos socialinių paslaugų plėtros kryptys:
1. Dienos socialinės globos teikimas senyvo amžiaus ir asmenims su negalia tęstinumo užtikrinimas bei plėtra;
10. Priemonių planas
Uždaviniai |
Priemonės |
Finansavimo šaltiniai* |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
Paslaugų patenkinimo lygis (proc.) |
|
1. Tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų bendruomenėje teikimą |
|
|||||
1.1 plėsti bendruomenines paslaugas vaikams likusiems be tėvų globos |
1.1.1. teikti bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
2 vaikų gaus paslaugas |
100 |
|
|
1.1.2. teikti budinčių globotojų paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
15 vaikų gaus paslaugas |
100 |
|
|
1.1.3. teikti šeimynų paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
šeimynos „Kampučiai II“ ir Alrudai“, kitų savivaldybių įsteigtos šeimynos |
16 vaikų gaus paslaugas |
100 |
|
1.2. Teikti kompleksines paslaugas šeimai |
1.2.1 organizuoti ir koordinuoti kompleksinių paslaugų šeimai teikimą |
ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių rajono Moterų krizių centras |
250 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
1.3. Teikti paslaugas neįgaliesiems bendruomenėje |
1.3.1. Teikti integralią pagalbą |
valstybės biudžetas, ES lėšos, savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras |
30 asmenų gaus integralią pagalbą |
95 |
|
|
1.3.2. Teikti socialinių dirbtuvių paslaugą |
ES lėšos |
VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
12 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
1.4. Teikti maitinimo organizavimo, transporto organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros organizavimo paslaugas bendruomenėje |
1.4.1. įgyvendinti savivaldybės socialinės paramos programą |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Socialinės paramos skyrius, Seniūnijos, NVO
|
Apie 2 000 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
1.5. Teikti socialinę reabilitaciją neįgaliesiems bendruomenėje |
1.5.1. Teikti neįgaliesiems socialines paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
Socialinės paramos skyrius, nevyriausybinės organizacijos |
200 neįgaliųjų gaus bendrąsias ir socialinės priežiūros socialines paslaugas |
100 |
|
2. Tikslas – užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos |
||||||
2.1. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems |
2.1.1. Teikti neįgaliems asmenims dienos socialinės globos institucijoje paslaugas |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių socialinės globos namai, Nevyriausybinės organizacijos |
20 neįgaliųjų gaus dienos socialinės globos institucijoje paslaugas |
95 |
|
|
2.1.2. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems jų namuose, įskaitant atokvėpio paslaugas |
Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, NVO |
60 asmenų, turinčių sunkią negalią, gaus dienos socialinės globos namuose paslaugas |
95 |
|
2.2. Teikti socialinės priežiūros paslaugas senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia |
2.2.1. Teikti pagalbos į namus paslaugas senyvo amžiaus asmenims, įskaitant atokvėpio paslaugas |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, NVO |
280 asmenų gaus pagalbos į namus paslaugas |
95 |
|
2.2.2. Teikti socialinių įgūdžių ugdymą ir palaikymą ir (ar) atkūrimo paslaugas |
Savivaldybės biudžetas |
NVO |
20 asmenų gaus paslaugas |
100 |
||
2.2.3. Teikti savarankiško gyvenimo namų paslaugas |
Privačios lėšos, savivaldybės lėšos |
Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai |
31 asmuo gaus paslaugas |
100 |
||
2.3. Teikti socialinės globos paslaugas |
2.3.1. Teikti stacionarias socialinės globos įstaigas, teikiančias paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims |
Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos |
Josvainių ir Šėtos socialiniai ir ugdymo centrai, Dotnuvos slaugos namai, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigos |
Stacionarios globos paslaugos bus teikiamos 155 senyvo amžiaus ir neįgalių asmenų |
97 |
|
|
2.3.2. Finansuoti socialinės globos paslaugas vaikams teikiančias įstaigas |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, kitų savivaldybių globos įstaigos |
Socialinės globos paslaugos bus teikiamos 10 vaikų, likusių be tėvų globos |
100 |
|
3. Tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią |
||||||
3.1. Finansuoti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią |
3.1.1. Finansuoti socialinės globos paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas |
Socialinės paramos skyrius, Kėdainių socialinės globos namai |
50 neįgaliųjų gaus stacionarias socialinės globos paslaugas ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose |
95 |
|
3.1.2. Iš dalies finansuoti VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas |
Kėdainių rajono savivaldybės administracija, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
20 neįgaliųjų, turinčių proto negalią, gaus socialinės priežiūros paslaugas |
100 |
||
4. Tikslas – užtikrinti paslaugų šeimai teikimą |
|
|||||
4.1. Teikti paslaugas šeimoms |
4.1.1. Teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms |
Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kauno arkivyskupijos Caritas |
360 šeimų gaus socialinės priežiūros paslaugas |
100 |
|
4.1.2 Teikti vaikų dienos centrų paslaugas |
Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO
|
Iki 200 vaikų gaus vaikų dienos centro paslaugas |
100 |
||
4.1.3. Teikti priklausomybių konsultanto paslaugą |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
145 asmenų gaus paslaugas |
100 |
||
4.1.4. Teikti prevencines socialines paslaugas bei smurto artimoje aplinkoje prevencijos paslaugas |
Savivaldybės biudžetas, ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO |
170 asmenų gaus paslaugas |
90 |
||
4.1.5. Teikti palydėjimo paslaugą jaunuoliams |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
5 vaikai/5 suaugusių asmenų |
95 |
||
4.2. Teikti socialines paslaugas gyvenamosios vietos neturinčioms šeimoms ir asmenims, nukentėjusiems nuo smurto šeimoje, socialinių įgūdžių stokojančioms šeimoms ir asmenims |
4.2.1. Teikti laikino apgyvendinimo ir (ar) krizių įveikimo paslaugas
|
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras |
80 asmenų gaus laikino apgyvendinimo paslaugas |
100 |
|
4.3. teikti paslaugas priklausomybes turintiems, krizes patiriantiems asmenims |
4.3.1. Teikti socialinės reabilitacijos paslaugas |
ES, privačios lėšos, valstybės biudžetas. |
NVO „Vilties švyturys“, Labdaros ir paramos fondas „Teen challenge“ |
60 asmenų turinčių priklausomybę gaus socialinės reabilitacijos paslaugas |
100 |
|
4.3.2. Teikti krizių įveikimo paslaugas |
Savivaldybės biudžetas |
NVO Kėdainių moterų krizių centras |
50 moterų gaus krizių įveikimo paslaugas |
100 |
||
4.3.3. Teikti socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugas asmenims |
Savivaldybės biudžetas |
Kauno arkivyskupijos Caritas |
40 asmenų, paleidžiamų iš įkalinimo įstaigos gaus paslaugas |
100 |
||
5. Tikslas – užtikrinti paslaugų globėjams (rūpintojams) teikimą; |
|
|||||
5.1. teikti globėjų centro paslaugas |
5.1.1. vykdyti budinčių globotojų, globėjų, nesusijusių giminystės ryšiais, globėjų giminaičių, įtėvių, darbuotojų, šeimynų mokymus pagal GIMK programą |
Savivaldybės lėšos, ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
30 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
|
5.1.2. teikti globėjų centro paslaugas vaikams, vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ir šeimynų dalyviams, įskaitant atokvėpio paslaugas |
Savivaldybės lėšos, ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
320 asmenų suteiktos paslaugos |
100 |
|
*lėšos priemonėms nurodytos Kėdainių rajono savivaldybės 2023 m. biudžete.
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2023 m.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
Asmenų, turinčių proto ir psichinę negalią, stacionarios socialinės globos įstaigos |
2 neįgalūs suaugę asmenys
|
2. |
„Atokvėpio“ paslaugos |
Trumpalaikė socialinė globa stacionariose socialinės globos įstaigose |
4 suaugę neįgalūs asmenys |
3. |
Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia |
Grupinio gyvenimo namai |
10 neįgaliųjų |
4. |
Socialinės dirbtuvės |
Socialinės dirbtuvės |
10-15 neįgaliųjų
|
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas
|
Pagal planines išlaidas |
|
2021 m. (tūkst. Eur)
|
2022 m. (tūkst. Eur) |
.2023 m. (tūkst.Eur)
|
||
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms |
3334,7* |
4057,8* |
4866,6* |
1.1. |
palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
4,6 |
5,1 |
5,8 |
2. |
Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
1746,5 |
2320,0 |
1843,5 |
|
Iš jų: |
|
|
|
2.1. |
šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
681,7 |
828,8 |
872,1 |
2.2. |
asmenų, turinčių sunkią negalią, socialinei globai organizuoti |
960,3 |
1285,3
|
650,0 |
2.3 |
akredituotai vaikų dienos socialinei priežiūrai teikti |
122,5 |
150,9 |
160,7 |
3. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
661,2 |
731,8 |
912,4 |
4. |
Kitos lėšos (ES lėšos, valstybės biudžeto investicinės lėšos) |
335,3 |
137 |
226,4 |
|
Iš viso |
6095,7 |
7246,6 |
7848,9 |
*įtrauktas savivaldybės socialinės globos įstaigų, Kėdainių bendruomenės socialinio centro, Kėdainių pagalbos šeimai centro, socialinių paslaugų programų, vaikų dienos centrų, pagal sutartis finansuojamų socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų, seniūnijų teikiamos pagalbos į namus paslaugų, VšĮ Gyvenimo namų sutrikusio intelekto asmenims finansavimas.
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo lygio įvertinimas
Bendros išlaidos socialinėms paslaugos finansuoti 202 m. sudarys apie 7848,9 tūkst. Eurų, iš jų:
- savivaldybės biudžeto lėšos – 4866,6 tūkst. Eur, arba 62,0 proc. visų išlaidų;
- valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija – 1843,5 tūkst. Eur, arba 23,5 proc. visų išlaidų;
- asmenų mokėjimai už socialines paslaugas – 912,4 tūkst. Eur, arba 11,6 proc. visų išlaidų;
- Europos sąjungos lėšos – 226,4 tūkst. Eur, arba 2,9 proc. visų išlaidų.
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos |
|
praėję metai (2022 m.) eurais |
einamieji metai (2022 m.) eurais |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
10,3 |
– |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų, seniūnijų finansavimas |
3677,8 |
4355,7 |
|
Iš jų: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms |
3453,1 |
4050,3 |
2.2. |
ne savivaldybės pavaldumo įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų finansavimo sutartis, šeimynoms. |
224,7 |
305,4 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
91,2 |
175,6 |
4. |
Finansavimas, vykdant socialinių paslaugų programas |
278,5 |
335,3 |
|
Iš viso |
4057,8 |
4866,6 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Kėdainių pagalbos šeimai centre nuo 2022 m. spalio mėn. yra skirti 6 individualios priežiūros specialistų etatai, finansuojami iš valstybės biudžeto tikslinių dotacijų, jų išlaikymui 2023 m. skirta 166,0 tūkst. Eur. Kitose socialines paslaugas teikiančiose įstaigose etatai steigiami pagal motyvuotus prašymus, užtikrinant akredituotų bei licencijuotų paslaugų teikimą.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Numatytų priemonių finansavimas atitinka savivaldybės finansines galimybes, svarbu, kad būtų užtikrinamas prioritetinių sričių ir naujų paslaugų (dienos socialinės globos, savarankiško gyvenimo namų, grupinio gyvenimo namų, pagalbos į namus ir kt.) sklandus finansavimas.
V SKYRIUS
PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Įvertinus Kėdainių rajono gyventojams teikiamas socialines paslaugas pagal LR Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. A1-578 patvirtintus Socialinių paslaugų išvystymo normatyvus bei socialinių paslaugų gavėjų poreikius, per 2023-2026 m. planuojama toliau didinti socialinės priežiūros paslaugų apimtį ir institucinį prieinamumą senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia. Plėtoti socialinės globos paslaugas asmenims su negalia. Plėtoti bendrųjų socialinių paslaugų įvairovę: kompleksines paslaugas šeimai, šeimos konferencijos paslaugas ir kt. Užtikrinti socialinės priežiūros paslaugų kokybę.
17. Numatomos socialinės paslaugos
Per 2023-2026 metus Kėdainių rajono savivaldybėje numatoma plėsti šias socialinės paslaugos:
17.3. tęsti specialiųjų socialinių paslaugų teikimą:
17.3.1. socialinės priežiūros paslaugos:
17.3.1.3. plėsti socialinės priežiūros paslaugas vaikų dienos centruose ( akredituoti 2 vaikų dienos centrus kaimiškose seniūnijose);
17.3.2. socialinės globos paslaugos:
17.3.2.1. plėtoti dienos socialinės globos paslaugas asmens namuose įtraukiant į paslaugų teikimą nevyriausybines organizacija);
17.3.2.4. plėsti trumpalaikės socialinės globos teikimą Globos centre, vykdant vaikų, likusių be tėvų globos, priežiūrą budinčių globotojų šeimose;
17.3.2.5. didinti socialinių globėjų, globėjų giminaičių, globojančių vaikus, likusius be tėvų globos, skaičių;
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Socialinėms paslaugoms skiriamų lėšų dalis kiekvienais metais turėtų didėti. Lėšų poreikis numatomas rengiant strateginius veiklos planus.
19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams
Socialinėms paslaugoms teikti reikalingų lėšų poreikis per ateinančius 3 metus turėtų didėti. Lėšos ir toliau turėtų būti skirstomos atsižvelgiant į kasmet bei ilgalaikiuose planuose patvirtinamus prioritetus.
20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas
Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes) |
Mastas (vietų sk.) |
Ilgalaikė asmenų su proto ir psichine negalia socialinė globa |
2 neįgalūs suaugę asmenys
|
„Atokvėpio“ paslaugos |
4 suaugę neįgalūs asmenys |
Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia |
10 neįgalūs asmenys |
VI SKYRIUS
PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūrą vykdo biudžetinių socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovai ir Socialinės paramos skyrius pagal kuruojamą sritį.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Pasibaigus biudžetiniams metams įstaigos Socialinės paramos skyriui iki sausio 5 d. pateikia priemonių įvykdymo ataskaitas. Socialinės paramos skyrius išanalizuoja įstaigų pateiktas programų vykdymo ataskaitas ir rengia bendrą Socialinės paramos skyriaus socialinių paslaugų vykdymo ataskaitą.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė bus atlikta 2023 m. spalio-lapkričio mėnesiais pagal šiuos kriterijus:
– savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, palyginti su visais savivaldybės biudžeto asignavimais;
– socialinių paslaugų (socialinės priežiūros ir globos) gavėjų santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi;
– regioninių socialinių paslaugų poreikis;
– socialinių darbuotojų ir socialinio darbuotojo padėjėjų skaičius;
– asmenų, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis ir teiktos socialinės paslaugos, skaičius;
– vietų ir lankytojų skaičius socialines paslaugas teikiančiose įstaigose,
– organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas pagal patvirtintus socialinių paslaugų išvystymo normatyvus.
_________________________________