Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2006 M. LAPKRIČIO 15 D.

NUTARIMO NR. 1132 „DĖL SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. vasario 3 d. Nr. 66

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimą Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“:

1.1. Pakeisti nurodytą nutarimą ir jį išdėstyti nauja redakcija (Socialinių paslaugų planavimo metodika nauja redakcija nedėstoma):

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 36 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Patvirtinti Socialinių paslaugų planavimo metodiką (pridedama).“

1.2. Pakeisti nurodytu nutarimu patvirtintą Socialinių paslaugų planavimo metodiką:

1.2.1. Pakeisti I skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS“.

1.2.2. Pakeisti 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2. Planavimo objektas yra socialinės paslaugos, kurios teikiamos savivaldybės gyventojams ar kurių reikia savivaldybės gyventojams, t. y. visų socialinių paslaugų įstaigų savivaldybėje teikiamos socialinės paslaugos, įskaitant ir socialines paslaugas, teikiamas socialinių paslaugų įstaigose, kurių savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – valstybės įstaigose teikiamos socialinės paslaugos).“

1.2.3. Pakeisti 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5. Šioje Metodikoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos šeimos stiprinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme apibrėžtas sąvokas.“

1.2.4. Pakeisti II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

II SKYRIUS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO PRINCIPAI“.

1.2.5. Pakeisti III skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

III SKYRIUS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO SUBJEKTAI“.

1.2.6. Pakeisti IV skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

IV SKYRIUS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PROJEKTO RENGIMAS“.

1.2.7. Pakeisti 11 punktą ir jį išdėstyti taip:

11. Savivaldybėje kiekvienų kalendorinių metų socialinių paslaugų planas rengiamas vadovaujantis Metodikos 6 punkte nustatytais socialinių paslaugų planavimo principais.“

1.2.8. Pakeisti 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

13. Rengiant socialinių paslaugų plano projektą, rekomenduojama dalyvauti ir kitiems savivaldybės administracijos padaliniams, savivaldybės administracijos tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriui, savivaldybės šeimos tarybos, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos, savivaldybės jaunimo reikalų tarybos, savivaldybėse ir (ar) seniūnijose veikiančių tarpinstitucinių grupių, sudarytų klausimams, susijusiems su pagalbos šeimoms planavimu, stebėsena ir plėtra, prevencinių priemonių planavimu ir įgyvendinimu, pagalbos šeimoms poreikių vertinimu savivaldybėje, bendruomenės, bendruomeninių ir nevyriausybinių organizacijų telkimu bendram darbui su šeimomis savivaldybėje, spręsti (toliau – tarpinstitucinės grupės), atstovams.“

1.2.9. Pakeisti 16 punktą ir jį išdėstyti taip:

16. Rengiant socialinių paslaugų plano projektą, rekomenduojama taikyti vietos gyventojų apklausos, anketavimo, duomenų analizės, prognozavimo, stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizės bei kitus metodus. Rengiant socialinių paslaugų plano projektą, naudojama oficiali Lietuvos statistikos departamento skelbiama statistinė informacija, gyventojų anketinės apklausos duomenys, socialinių paslaugų teikėjų, kitų institucijų (sveikatos apsaugos, švietimo, vaiko teisių apsaugos tarnybų, policijos ir kt.) pateikta informacija, svarbi vertinant socialinę situaciją.“

1.2.10. Pakeisti 17 punktą ir jį išdėstyti taip:

17. Socialinių paslaugų teikimo savivaldybės teritorijos gyventojams mastą savivaldybė nustato vadovaudamasi Baziniame paslaugų šeimai pakete, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 618 „Dėl Bazinių paslaugų šeimai paketo patvirtinimo“, nustatytais socialinių paslaugų teikimo aprašymais, socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamais Socialinių paslaugų išvystymo normatyvais.“

1.2.11. Pripažinti netekusiu galios 19 punktą.

1.2.12. Pakeisti V skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

V SKYRIUS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO STRUKTŪRA IR TURINYS“.

1.2.13. Pakeisti 22.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

22.2. Būklės analizė. Ši dalis apima pagrindinius socialinės ekonominės būklės duomenis, demografinę situaciją, gyventojų socialinių paslaugų poreikių pagal atskiras žmonių socialines grupes ir socialinių paslaugų rūšis, nurodytas socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamame Socialinių paslaugų kataloge, įvertinimą, visų socialinių paslaugų įstaigų savivaldybėje teikiamų socialinių paslaugų ir socialinių paslaugų, kurių reikia savivaldybės gyventojams, analizę, socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymo ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje pakankamumo lygio aprašymą, aktualią informaciją, susijusią su institucinės globos pertvarka. Šioje dalyje:

22.2.1. Įvertinama bendra socialinė ekonominė ir demografinė situacija savivaldybėje ir seniūnijose (jeigu jų yra). Aprašomi gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai. Detalizuojami socialinių paslaugų poreikiai pagal žmonių socialines grupes (suaugę asmenys su negalia, vaikai su negalia, likę be tėvų globos vaikai, senyvo amžiaus asmenys, socialinę riziką patiriantys suaugę asmenys, socialinę riziką patiriantys vaikai, socialinę riziką patiriančios šeimos ir kiti asmenys, kuriems reikalingos socialinės paslaugos) ir socialinių paslaugų, kurias joms tikslinga teikti, rūšis. Nustatant gyventojų socialinių paslaugų poreikius, įvertinama informacija apie savivaldybėje gautus ir netenkintus asmenų (šeimų) prašymus socialinėms paslaugoms gauti, skirtas, bet nepradėtas teikti socialines paslaugas (eiles gauti socialines paslaugas), taip pat įvertinami tam tikrų socialinių grupių asmenų apklausų duomenys, socialinių paslaugų poreikiai, numatyti atvejo vadybos procese ir (ar) organizuojant koordinuotai teikiamas paslaugas, kita informacija apie asmenų pagalbos poreikius, gaunama iš savivaldybės šeimos tarybos, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos, savivaldybės jaunimo reikalų tarybos, tarpinstitucinių grupių, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir (ar) jos teritorinių skyrių, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir (ar) jos teritorinių skyrių, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir (ar) jos teritorinių skyrių, globos centrų, psichikos sveikatos priežiūros įstaigų, seniūnijų, nevyriausybinių organizacijų. Atliekama duomenų apie socialines paslaugas analizė pagal teisės aktų nustatyta tvarka įvertintus gyventojų socialinių paslaugų poreikius. Šioje dalyje savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikiai įvertinami neatsižvelgiant nei į išteklius, kuriais savivaldybė disponuoja ar kuriuos planuoja, nei į esamą socialinių paslaugų infrastruktūros tinklą.

22.2.2. Atliekama visų savivaldybės teritorijoje veikiančių socialinių paslaugų įstaigų teikiamų socialinių paslaugų analizė, įvertinama esama socialinių paslaugų infrastruktūra, jos išsidėstymas savivaldybės teritorijoje ir seniūnijose (jeigu jų yra), socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje pakankamumo lygis, šis lygis palyginamas su socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamais Socialinių paslaugų išvystymo normatyvais, pateikiami išsamūs duomenys pagal socialinių paslaugų rūšis, žmonių socialines grupes ir socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymą savivaldybės teritorijoje bei seniūnijose (jeigu jų yra), apžvelgiami ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatai.“

1.2.14. Pakeisti 22.3.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

22.3.3. Socialinių paslaugų plane turi būti numatyti valstybės įstaigose teikiamų socialinių paslaugų, kurias savivaldybė planuoja teikti savo teritorijos gyventojams, poreikiai.“

1.2.15. Pakeisti 22.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

22.4. Finansavimo planas. Šioje dalyje, atsižvelgiant į savivaldybės biudžeto išteklius, savivaldybėms skiriamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas socialinėms paslaugoms organizuoti, potencialias galimybes pasinaudoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir kitų šaltinių lėšomis, įvertinamos socialinių paslaugų finansavimo galimybės. Finansavimo planas turi būti derinamas su savivaldybės ateinančių metų biudžeto projektu. Kasmetinio socialinių paslaugų finansavimo galimybės prognozuojamos atsižvelgiant į savivaldybės biudžeto augimo perspektyvas ir jo dalį, skiriamą socialinėms paslaugoms finansuoti, taip pat į galimą tos dalies pokytį. Šioje dalyje:

22.4.1. Numatomos lėšos socialinėms paslaugoms organizuoti pagal kiekvieną numatytą priemonę. Planuojant lėšas socialinėms paslaugoms teikti, numatomi jų finansavimo šaltiniai (Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, socialinių paslaugų įstaigų, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, užsienio fondų, paramos (aukų), asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas ir kitos lėšos) bei finansavimo būdai (socialinių paslaugų pirkimas, tiesioginis socialinės globos ir (ar) socialinės priežiūros (tarp jų ir valstybės įstaigose teikiamų socialinių paslaugų) finansavimas, organizacijų rėmimas, finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas).

22.4.2. Jeigu nėra galimybės organizuoti socialines paslaugas pagal poreikius visoms žmonių socialinėms grupėms arba jų organizuojama mažiau, nei nustatyta socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamuose Socialinių paslaugų išvystymo normatyvuose, socialinių paslaugų plane turi būti pateikiami argumentai, nurodomos priežastys ir priemonės, kurių bus imtasi šiai galimybei ateityje užtikrinti.“

1.2.16. Pakeisti VI skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

VI SKYRIUS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PROJEKTO SVARSTYMAS“.

 

1.2.17. Pakeisti 23 punktą ir jį išdėstyti taip:

23. Rekomenduojama socialinių paslaugų plano projektą viešai svarstyti ne trumpiau kaip 2 mėnesius – visuomenei turi būti sudarytos galimybės su juo susipažinti, išsakyti nuomonę ir pateikti pasiūlymus. Socialinių paslaugų plano projektą rekomenduojama skelbti vietos spaudoje, savivaldybės interneto tinklalapyje ar kitose visuomenės informavimo priemonėse, aptarti su visuomene, organizacijomis susirinkimuose ir viešuose svarstymuose. Rekomenduojama plano projektą derinti su savivaldybės administracijos tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriumi, jeigu jis nedalyvauja rengiant plano projektą, ir (ar) aptarti tarpinstitucinėse grupėse, jeigu jos sudarytos.

1.2.18. Pripažinti netekusiu galios 27 punktą.

1.2.19. Pripažinti netekusiu galios 32 punktą.

1.2.20. Pakeisti 33 punktą ir jį išdėstyti taip:

33. Socialinių paslaugų planą tvirtina savivaldybės taryba. Rekomenduojama jį patvirtinti iki einamųjų metų gegužės 1 d.“

1.2.21. Pakeisti VII skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS“.

1.2.22. Pakeisti 36 punktą ir jį išdėstyti taip:

36. Pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Statistikos departamento suderintus rodiklius socialinių paslaugų įstaigos kasmet teikia Statistikos departamentui Oficialiosios statistikos programai, tvirtinamai Lietuvos Respublikos finansų ministro, įgyvendinti reikalingus statistinius duomenis apie teikiamas socialines paslaugas.“

2. Nustatyti, kad savivaldybėse pradėtiems rengti, bet iki šio nutarimo įsigaliojimo dienos nepatvirtintiems socialinių paslaugų planų projektams taikomos iki jo įsigaliojimo dienos galiojusios Socialinių paslaugų planavimo metodikos nuostatos.

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                         Ingrida Šimonytė

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                             Monika Navickienė