HERB21

LIETUVOS STANDARTIZACIJOS DEPARTAMENTO DIREKTORIUS

 

Įsakymas
DĖL NACIONALINIŲ STANDARTŲ IR NACIONALINIŲ STANDARTIZACIJOS LEIDINIŲ RENGIMO TVARKOS APRAŠO

PATVIRTINIMO

 

 

2020 m. spalio 28 d. Nr. VE-89
Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatymo 6 straipsnio 1 dalimi:

1.Tvirtinu Nacionalinių standartų ir nacionalinių standartizacijos leidinių rengimo tvarkos aprašą (pridedama).

2.Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d.

Šis įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir terminais.

 

 

 

Direktorius                                                                                                               Sigitas Šiupšinskas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos standartizacijos departamento

direktoriaus 2020 m. spalio 28 d.

įsakymu Nr. VE-89

 

 

NACIONALINIŲ STANDARTŲ IR NACIONALINIŲ STANDARTIZACIJOS LEIDINIŲ RENGIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nacionalinių standartų ir nacionalinių standartizacijos leidinių rengimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato nacionalinių standartų ir nacionalinių standartizacijos leidinių rengimo tvarką.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatymu, Lietuvos standartizacijos departamento technikos komiteto nuostatais, Lietuvos standartizacijos departamento Technikos komisijos sudarymo ir darbo organizavimo tvarkos aprašu.

3. Nacionalinių standartų ir nacionalinių standartizacijos leidinių rengimas grindžiamas skaidrumo ir pirmenybės jokiam konkrečiam suinteresuotajam subjektui neteikimo, pirmenybės tarptautinei ir Europos standartizacijai teikimo, savanoriško suinteresuotųjų subjektų dalyvavimo, naujausių mokslo laimėjimų ir technologijų pažangos, sutarimo vertinant visų suinteresuotųjų subjektų nuomones ir derinant prieštaravimus bei darnos principais.

4. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatyme.

 

II SKYRIUS

NACIONALINIŲ STANDARTŲ RENGIMAS

 

5. Nacionaliniai standartai rengiami pagal Lietuvos standartizacijos departamento (toliau – Departamentas) patvirtintą darbo programą. Nacionalinių standartų rengimą gali inicijuoti visi suinteresuotieji subjektai.

6. Nacionalinių standartų rengimo procesą sudaro šie etapai:

6.1. siūlymo dėl naujos darbo temos vertinimas (10 etapas);

6.2. darbinio projekto rengimas (20 etapas);

6.3. darbinio projekto svarstymas (30 etapas);

6.4. viešoji apklausa (40 etapas);

6.5. projekto priėmimas (50 etapas);

6.6. išleidimas (60 etapas);

6.7. peržiūra (90 etapas);

6.8. skelbimas negaliojančiu (95 etapas).

 

PIRMASIS SKIRSNIS

siūlymo dėl naujos darbo temos vertinimAS (10 etapas)

 

7. Suinteresuotieji subjektai pateikia Departamentui siūlymą dėl naujos darbo temos (toliau – Siūlymas). Kartu su Siūlymu galima pateikti ir pradinį projektą.

8. Departamento darbuotojas ne ilgiau kaip per 5 (penkias) darbo dienas patikrina, ar Siūlyme nurodytas standartizacijos objektas nėra svarstomas, rengiamas arba išleistas kaip tarptautinis ar Europos standartas arba kitas leidinys, kurio pagrindu galėtų būti rengiamas nacionalinis standartas, ir pateikia informaciją bei Siūlymą Departamento technikos komitetui (toliau – LST TK).

9. Informaciją, nurodytą 8 punkte, LST TK įvertina per 1 (vieną) mėnesį:

9.1. vertinama Siūlymo aktualumas rinkos ir reglamentavimo poreikiams ir jam vykdyti reikalingi resursai;

9.2. vertinama, kaip naujas standartas atitiks visų suinteresuotųjų subjektų, įskaitant mažų ir vidutinių įmonių (MVĮ), poreikius;

9.3. priimamas sprendimas teikti apklausai informaciją apie siūlomą naują darbo temą kartu su pradiniu projektu (jeigu yra).

10. Departamento darbuotojas, vadovaudamasis 9.3 papunkčiu, skelbia informaciją apie siūlomą naują darbo temą kartu su pradiniu projektu (jeigu yra) Departamento svetainėje 1 (vieną) mėnesį.

11. Pasibaigus apklausos terminui, Departamento darbuotojas ne ilgiau kaip per 5 (penkias) darbo dienas parengia komentarų suvestinę ir pateikia LST TK įvertinti gautus suinteresuotųjų subjektų komentarus.

12. LST TK, įvertinęs gautus komentarus, ne ilgiau kaip per 1 (vieną) mėnesį priima sprendimą: siūlyti naują darbo temą įrašyti į Departamento darbo programą arba naują darbo temą atmesti. Departamento darbuotojas per 5 (penkias) darbo dienas nuo sprendimo priėmimo parengia motyvuotą siūlymą Departamento direktoriui dėl LST TK sprendimo, kurį prieš teikdamas Departamento direktoriui turi apsvarstyti Technikos komisijoje ir gauti išvadą.

13. Departamento direktoriaus įsakymu nauja darbo tema įrašoma į Departamento darbo programą.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

darbinio projekto rengimas (20 etapas)

 

14. Per 5 (penkias) darbo dienas nuo naujos darbo temos įtraukimo į Departamento darbo programą informacija apie priimtą naują darbo temą skelbiama Departamento periodiniame leidinyje ir apie ją pranešama Europos standartizacijos komiteto (CEN) ir Europos elektrotechnikos standartizacijos komiteto (CENELEC) šalims narėms per CEN/CENELEC valdymo centrą.

15. Darbinio projekto rengėjais gali būti:

15.1. suinteresuotasis subjektas;

15.2. LST TK sudaryta darbo grupė;

15.3. paslaugos tiekėjas atlikus viešųjų pirkimų procedūras.

16. Nacionalinių standartų projektų rengimui gali būti panaudojami užsienio šalių ar kitų standartizavimo organizacijų standartizacijos leidiniai gavus šių organizacijų sutikimą.

17. Visi suinteresuotieji subjektai, dalyvaujantys rengiant standartų projektus, autorių turtines teises neatlygintinai perduoda Departamentui. Jie taip pat deklaruoja apie naudojamus arba žinomus patentus bei registruotus ženklus, susijusius su standartu projektu.

18. Departamento darbuotojas, gavęs Aprašo 15 punkte nurodyto rengėjo darbinį projektą, jį įvertina, t. y. įvertina pateiktas normines nuorodas, ar nėra prieštaravimų galiojantiems teisės aktams bei kt., ne ilgiau kaip per 2 (dvi) savaites (jei reikia, grąžina taisyti) ir teikia LST TK svarstyti.

19. Darbinio projekto rengimo (20 etapas) etape veikla, susijusi su darbinio projekto rengimu, gali būti praleista, kai yra gautas projektas iš suinteresuotojo subjekto ir LST TK jį priima kaip darbinį projektą.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

DARBINIO projekto svarstymas (30 etapas)

 

20. LST TK nagrinėja ir svarsto rengėjo pateiktą darbinį projektą bei priima vieną iš šių sprendimų:

20.1. pasiekus sutarimą dėl darbinio projekto esminių dalykų, pritarti jam ir teikti viešajai apklausai;

20.2. grąžinti darbinį projektą rengėjui tobulinti;

20.3. stabdyti darbinio projekto rengimą.

21. Kai darbiniam projektui pritarta, Departamentas įregistruoja jį kaip LST TK projektą, kuriam suteikiamas nacionalinio standarto projekto statusas, jis suredaguojamas kalbos ir standartizacijos dalykiniu požiūriu ir teikiamas viešajai apklausai.

22. Jei darbinis projektas grąžinamas rengėjui tobulinti, Departamento darbuotojas parengia komentarų suvestinę ir pateikia rengėjui, kuris per 10 (dešimt) darbo dienų įvertina komentarus, surašo jų priėmimo ar atmetimo priežastis ir, jei reikia, rengia pakoreguotą darbinio projekto redakciją. Tai pat reikia pakartotinai įgyvendinti šio skirsnio nuostatas.

23. Jei darbinio projekto rengimas stabdomas, Departamento darbuotojas per 5 (penkias) darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos parengia motyvuotą siūlymą Departamento direktoriui išbraukti projektą iš Departamento darbo programos, kurį prieš teikdamas Departamento direktoriui turi apsvarstyti Technikos komisijoje ir gauti išvadą.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

viešoJI apklausa (40 etapas)

 

24. Viešosios apklausos metu visi suinteresuotieji subjektai Departamento svetainėje gali nemokamai susipažinti su LST TK projektų tekstais ir teikti bendrojo, dalykinio ir redakcinio pobūdžio komentarus ne mažiau kaip 2 (du) mėnesius (pakartotinos viešosios apklausos metu ne mažiau kaip 1 (vieną) mėnesį).

25. Jei dalykinio pobūdžio komentarų nebuvo gauta, LST TK sprendimu projekto priėmimo etapas (50 etapas) praleidžiamas ir LST TK projektas teikiamas į išleidimo etapą (60 etapas).

26. Jei komentarų buvo gauta, LST TK ne ilgiau kaip per 2 (dvi) savaites juos įvertina ir priima vieną iš šių sprendimų:

26.1. patikslinus teikti į projekto priėmimo etapą (50 etapas);

26.2. teikti patikslintą LST TK projektą pakartotinai viešajai apklausai;

26.3. LST TK projekto pagrindu rengti nacionalinį standartizacijos leidinį;

26.4. darbą stabdyti.

27. Jei viešosios apklausos metu gaunama komentarų, kad rengiamas standarto projektas gali neigiamai paveikti vidaus rinką, Departamentas konsultuojasi su Europos standartizacijos organizacijomis ir Europos Komisija.

28. Jei LST TK projektas buvo grąžintas pagal 26.2 papunkčio nuostatas, reikia pakartotinai įgyvendinti šio skirsnio nuostatas.

29. Jei LST TK projekto rengimas stabdomas, Departamento darbuotojas per 5 (penkias) darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos parengia motyvuotą siūlymą Departamento direktoriui išbraukti LST TK projektą iš Departamento darbo programos, kurį prieš teikdamas Departamento direktoriui turi apsvarstyti Technikos komisijoje ir gauti išvadą.

 

penktasis SKIRSNIS

projekto priėmimAS (50 etapas)

 

30. Jei priimtas Aprašo 26.1 papunktyje nurodytas sprendimas, LST TK projekto pagrindu rengėjas rengia galutinį LST TK projektą ne ilgiau kaip 2 (dvi) savaites.

31. Per 2 (dvi) savaites LST TK turi priimti galutinį sprendimą dėl pritarimo galutiniam LST TK projektui. Nepriėmus sprendimo, LST TK projekto rengimas nutraukiamas ir Departamento darbuotojas parengia motyvuotą siūlymą Departamento direktoriui išbraukti LST TK projektą iš Departamento darbo programos, kurį prieš teikiant Departamento direktoriui turi apsvarstyti Technikos komisijoje ir gauti išvadą.

32. Šis projekto priėmimo (50 etapas) etapas gali būti praleistas esant Aprašo 24 punkte nurodytai sąlygai.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

išleidimas (60 etapas)

 

33. Departamentas LST TK projektui suteikia nacionalinio standarto statusą, atlieka redakcinio pobūdžio taisymus ir parengia nacionalinio standarto maketą, taip oficialiai patvirtindamas, kad visos reikalingos procedūros yra atliktos.

34. Informacija apie išleistą nacionalinį standartą skelbiama Departamento periodiniame leidinyje ir Lietuvos standartų kataloge.

35. Nacionalinis standartas įsigalioja nuo paskelbimo Departamento periodiniame leidinyje dienos, jei pačiame nacionaliniame standarte nenumatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data.

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

peržiūra (90 etapas)

 

36. Nacionaliniai standartai peržiūrimi ne rečiau kaip kas 5 (penkeri) metai.

37. Departamento darbuotojo iniciatyva juos peržiūri atitinkamas (paprastai – jį parengęs) LST TK. Jei nacionalinį standartą rengusio LST TK nėra, peržiūrą atlieka Technikos komisija.

38. Informacija apie vykdomą nacionalinių standartų peržiūrą skelbiama Departamento periodiniame leidinyje.

39. Visi suinteresuotieji subjektai periodinės peržiūros metu gali teikti bendrojo, dalykinio ir redakcinio pobūdžio komentarus, kurie svarbūs LST TK vertinant nacionalinio standarto atitikimą teisės aktams ir (arba) rinkos poreikiams, ne trumpiau kaip 1 (vieną) mėnesį.

40. Atlikus periodinę peržiūrą, LST TK ne ilgiau kaip per 2 (dvi) savaites įvertina suinteresuotųjų subjektų gautus komentarus ir priima vieną iš šių sprendimų:

40.1 palikti nacionalinį standartą galioti dar penkerius metus;

40.2. parengti nacionalinio standarto keitinį; jei reikia, atlikti nedidelės apimties dalykinio pobūdžio pakeitimus;

40.3. pertvarkyti ir atnaujinti; jei reikia, atlikti daugiau dalykinio turinio pakeitimų ir išleisti jo naują redakciją;

40.4. skelbti negaliojančiu, jei jo tolesnis galiojimas neaktualus.

41. Jei priimtas sprendimas pagal 40.3 papunkčio nuostatas, reikia įgyvendinti II skyriaus nuostatas.

42. Departamento darbuotojas teikia motyvuotą siūlymą dėl nacionalinio standarto skelbimo negaliojančiu apsvarstyti Technikos komisijoje.

 

AŠTUNTASIS SKIRSNIS

skelbimAS negaliojančiu (95 etapas)

 

43. Gavus Technikos komisijos išvadą pagal 40.4 papunktį, informacija apie numatomus skelbti negaliojančiais ir negaliojančius nacionalinius standartus skelbiama Departamento periodiniame leidinyje ir svetainėje.

 

III SKYRIUS

NACIONALINIŲ STANDARTIZACIJOS LEIDINIŲ RENGIMAS

 

44. Nacionaliniai standartizacijos leidiniai rengiami pagal nacionalinių standartų rengimo etapus, išskyrus šiame skyriuje pateiktus atvejus.

45. Viešosios apklausos (40 etapas) etapas LST TK sprendimu gali būti praleistas.

46. Nacionalinis standartizacijos leidinys rengiamas:

46.1. kai suinteresuotieji subjektai siūlymo dėl naujos darbo temos vertinimo (10 etapas) etape kartu nurodo ir poreikį rengti nacionalinį standartizacijos leidinį;

46.2. esant 26.3 papunktyje nurodytu atvejui.

47. Nacionalinio standartizacijos leidinio projektą Departamentas įregistruoja kaip LST techninę specifikaciją, kuriai suteikiamas LST techninės specifikacijos statusas.

48. Nacionaliniai standartizacijos leidiniai peržiūrimi ne rečiau kaip kas 3 (treji) metai.

49. Atlikus periodinę peržiūrą, LST TK arba Technikos komisija (jei nacionalinį standartą rengusio LST TK nėra) balsų dauguma gali priimti vieną iš šių sprendimų:

49.1. vietoje nacionalinio standartizacijos leidinio rengti nacionalinio standarto projektą;

49.2. palikti galioti nacionalinį standartizacijos leidinį dar 3 (trejus) metus (sprendimas turi būti motyvuotas), bet ne ilgiau kaip 6 (šešerius) metus nuo jo išleidimo dienos. Departamento direktoriaus sprendimu galiojimo terminas gali būti pratęstas atsižvelgiant į Departamento darbuotojo motyvuotą siūlymą, kurį prieš teikiant Departamento direktoriui turi apsvarstyti Technikos komisijoje ir gauti išvadą;

49.3. skelbti negaliojančiu.

50. Nacionalinių standartizacijos leidinių keitiniai nerengiami. Jei reikia atlikti dalykinio pobūdžio pakeitimus, išleidžiamas naujos redakcijos nacionalinis standartizacijos leidinys.

 

IV SKYRIUS

SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

51. Aprašo 20.1 papunktyje ir 31 punkte nurodytais atvejais sprendimai dėl nacionalinių standartų projektų priimami sutarimu, įvertinus visų suinteresuotųjų subjektų nuomones ir suderinus prieštaravimus. Išlikus prieštaravimams, LST TK pirmininkas gali inicijuoti sprendimo priėmimą kvalifikuota balsų dauguma, kuriam priimti būtinos šios dvi sąlygos:

51.1. už LST TK projektą balsuoja ne mažiau kaip 71 proc. visų LST TK narių;

51.2. LST TK projektui pritaria nariai bent iš dviejų skirtingų suinteresuotųjų juridinių subjektų grupių.

52. Aprašo 31 punkte nurodytu atveju, sprendimas laikomas priimtu, kai už nacionalinio standartizacijos leidinio projektą balsuoja ne mažiau kaip 2/3 LST TK narių.

53. Kiti sprendimai dėl nacionalinių standartų ir nacionalinių standartizacijos leidinių priimami paprasta susirinkime dalyvaujančių LST TK narių balsų dauguma.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

54. Jei galutinis LST TK projektas neparengiamas per 2 (dvejus) metus nuo jo įrašymo į Departamento darbo programą, LST TK motyvuotu siūlymu Departamento direktorius priima sprendimą dėl tolesnio nacionalinio standarto projekto rengimo. LST TK motyvuotas siūlymas prieš teikimą Departamento direktoriui turi būti apsvarstytas Technikos komisijoje ir gauta išvada.

55. Jei Departamentas gauna informaciją apie nacionaliniuose standartuose pastebėtas klaidas ar netikslumus, nedelsiant imamasi veiksmų jiems pašalinti. Nacionalinio standarto rengimo metu atsiradę netikslumai, dėl kurių jis gali būti netinkamai arba nesaugiai taikomas, taisomi išleidžiant pataisą. Nedidelės apimties dalykinio pobūdžio klaidos ar netikslumai gali būti taisomi išleidžiant standarto keitinį. Jeigu reikalingi didesnės apimties dalykinio turinio pakeitimai, gali būti rengiamas naujas standarto leidimas. Kitų leidinių keitiniai ir pataisos nerengiami.

56. Dokumentai (įskaitant dokumentus, kuriuose yra asmens duomenų) saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka. Duomenų subjektų teisės įgyvendinamos 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), ir duomenų valdytojo, į kurį kreipiamasi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, nustatyta tvarka.

57. Jei suinteresuotasis subjektas mano, kad galimai buvo pažeistos nacionalinių standartų ir nacionalinių standartizacijos leidinių rengimo procedūros, gali sprendimą apskųsti Technikos komisijai per 30 (trisdešimt) darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos.

58. Aprašas skelbiamas Departamento svetainėje ir Teisės aktų registre.

 

 

_________