herbas

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PSICHOLOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2017 m. spalio 5 d. Nr. DĮV-1556

Šalčininkai

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 19 straipsnio 3 dalimi ir 23¹ straipsniu, remdamasis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. V-663 „Dėl psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“

t v i r t i n u Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės administracijos direktorius                                                         Josif Rybak


 

PATVIRTINTA

Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus

2017 m. spalio 5 d. įsakymu

Nr. DĮV-1556

 

PSICHOLOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO MOKINIUI TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja psichologinės pagalbos ( toliau – Pagalba) teikimo paskirtį, uždavinius, sritis bei organizavimą.

2. Pagalbos teikimą organizuoja ir koordinuoja Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius.

3. Pagalba teikiama ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklose, (toliau – Mokyklos), Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje  (toliau – Tarnyba) ar atitinkamo psichologinės pagalbos teikėjo, su kuriuo savivaldybės administracija sudaro sutartį dėl Pagalbos teikimo ( toliau – Teikėjas).

4. Psichologinę pagalbą teikia, psichologinių problemų prevenciją vykdo Pedagoginės psichologinės tarnybos, ugdymo įstaigų psichologai, turintys psichologijos bakalauro ir psichologo  magistro kvalifikacinį laipsnį baigus vientisąsias studijas arba švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją arba teisės aktų  nustatyta tvarka nustatyta tvarka pripažintą kaip lygiavertę užsienyje įgytą kvalifikaciją.

5. Pagalbos gavėjai:

5.1. Mokyklose – mokiniai ir (arba ) jų tėvai (globėjai, rūpintojai);

5.2. Tarnyboje arba pas Teikėją:

5.2.1. mokiniai besimokantys Mokykloje, ir vaikai, gyvenantys savivaldybės teritorijoje, bet nesimokantys Mokykloje (šiuo atveju pagalba teikiama Tarnyboje);

5.2.2. mokytojai ar kiti švietimo įstaigos darbuotojai, smurtavę ar smurtą patyrę švietimo įstaigoje (šiuo atveju Pagalba teikiama Tarnyboje arba pas Teikėją).

6. Pagalba teikiama ta kalba, kuria mokinys ugdomas Mokykloje, arba, esant galimybei, mokinio (vaiko), mokytojo, kito švietimo įstaigos darbuotojo gimtąja kalba.

7. Informacija apie Pagalbos gavėjus, jų problemos turinį ir teiktą pagalbą laikoma konfidencialia. Teisės aktų nustatyta tvarka ji gali būti teikiama švietimo pagalbos specialistams ir (ar) kitiems asmenims, kurie susiję su mokinio (vaiko) asmenybės ir ugdymosi problemų sprendimu (nepažeidžiant psichologo profesinės etikos reikalavimų).

8. Psichologai atsako už teikiamos pagalbos kokybę, tinkamą informacijos apie gavėjus naudojimą.

9. Pagalba teikiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais Vaiko gerovės užtikrinimą, ir Aprašu.

 

II. PAGALBOS PASKIRTIS IR UŽDAVINIAI

 

10. Pagalbos paskirtis – prevencinėmis priemonėmis stiprinti mokinių (vaikų) psichologinį atsparumą ir psichikos sveikatą, skatinti saugios ir palankios ugdymuisi aplinkos Mokykloje kūrimą, padėti mokinimas ( vaikams), mokytojams, kitiems švietimo įstaigos darbuotojams atgauti dvasinę darną, gebėjimą gyventi ir mokytis, aktyviai bendradarbiaujant su jų tėvais ( rūpintojais, globėjais).

11. Tikslai ir uždaviniai:

11.1. pagalbos priemonių tikslas- padėti mokiniui ( vaikui), jų atstovams pagal įstatymus spręsti nepageidaujamas vaiko elgesio problemas;

11.2. užtikrinti psichologinės pagalbos prieinamumą visiems ikimokyklinio, priešmokyklinio, bendrojo ugdymo programose dalyvaujantiems mokiniams;

11.3. nustatyti mokinio (vaiko) psichologines, asmenybės ir ugdymosi problemas ir padėti jas spręsti;

11.4. stiprinti mokytojų, kitų švietimo įstaigų darbuotojų, tėvų, (globėjų, rūpintojų) gebėjimą bendrauti su mokiniais (vaikais) , turinčiais psichologinių problemų;

11.5. padėti užtikrinti palankias psichologines sąlygas mokinio (vaiko) ugdymo(si) procese.

 

III. PAGALBOS SRITYS

 

12. Mokykloje dirbančio psichologo veiklos sritys:

12.1. įvertinimas: mokinio (vaiko) asmenybės ir ugdymosi problemų, galių ir sunkumų nustatymas, psichologinis mokinio įvertinimas atliekant pirminį specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimą;

12.2. konsultavimas: tiesioginio poveikio mokiniui, turinčiam asmenybės ir ugdymosi problemų (taip pat smurtą patyrusiam ar smurtavusiam) būdų numatymas ir psichologinio konsultavimo technikų taikymas, bendradarbiavimas su tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, kitais švietimo įstaigos darbuotojais ir kitais su mokinio ugdymu susijusiais asmenimis, rekomendacijų jiems teikimas, jų konsultavimas;

12.3. švietimas: mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų), mokytojų švietimas vaiko raidos psichologijos, pedagoginės ir socialinės psichologijos klausimais;

12.4. psichologinių problemų prevencija: psichologinių problemų prevencijos poreikio įvertinimas (Mokyklos bendruomenės grupių tyrimas), prevencinių priemonių bei programų rengimas ir įgyvendinimas, psichologinių krizių prevencija, intervencija ir postvencija.

13. Tarnyboje dirbančio psichologo veiklos sritys:

13.1. įvertinimas: psichologinis mokinio (vaiko) įvertinimas siekiant nustatyti jo galias, sunkumus, raidos ypatumus, asmenybės ir ugdymosi problemas, specialiuosius ugdymosi poreikius, bendradarbiaujant su kitais Tarnybos specialistais;

13.2. konsultavimas:

13.2.1. mokinio (vaiko) asmenybės ir ugdymosi problemų nustatymas, tiesioginio poveikio būdų nustatymas ir psichologinio konsultavimo technikų taikymas individualiai ir (ar) grupėje, dirbant su mokiniais (vaikais), turinčiais bendravimo, elgesio, emocinių, tarpusavio santykių, mokymosi problemų, priklausomybių, patyrusiais traumą (išgyvenusius netektį, tėvų skyrybas, kitais atvejais), patyrusiais smurtą ar smurtavusiais (ne vėliau kaip per 5 dienas nuo pranešimo apie smurtą fakto momento);

13.2.2. bendradarbiavimas su tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais ar kitais švietimo įstaigos darbuotojais ir kitais su mokinio (vaiko) ugdymu susijusiais asmenimis, rekomendacijų jiems teikimas;

13.2.3. mokytojų, kitų švietimo įstaigos darbuotojų, smurtavusių ar smurtą patyrusių Mokykloje, psichologinis konsultavimas;

13.3. švietimas: Mokyklų bendruomenės narių švietimas vaiko raidos psichologijos, pedagoginės ir socialinės psichologijos, psichologinių problemų prevencijos klausimais;

13.4. psichologinių problemų prevencija: Mokyklų, savivaldybės vaikų globos namų mokinių (vaikų) grupių psichologinių problemų prevencijos poreikio nustatymas, prevencinių priemonių bei programų rengimas, organizavimas ir įgyvendinimas, pagalba mokyklos vaiko gerovės komisijai (toliau –komisija) krizės Mokykloje metu ( psichologinių krizių Mokykloje  intervencija ir postvencija (įvykus savižudybei, smurto atvejui ar kt.).

14. Teikėjo veiklos sritis:

14.1. konsultavimas: mokytojų ar kitų švietimo įstaigų darbuotojų, smurtavusių ar smurtą patyrusių Mokykloje, psichologinis konsultavimas.

 

IV. PAGALBOS ORGANIZAVIMAS

 

15. Siekiant užtikrinti Pagalbos visuotinumą ir prieinamumą:

15.1. vienas Mokykloje dirbantis psichologas teikia Pagalbą ne daugiau kaip 400 mokinių (esant galimybei – mažesniam mokinių skaičiui);

15.2. vienas Tarnyboje dirbantis psichologas teikia Pagalbą ne daugiau kaip 2000 mokinių (vaikų) (esant galimybei – ir mažesniam mokinių skaičiui).

16. Mokyklose, kuriose nėra psichologo, Pagalbos teikimą užtikrina Tarnyba  ir (ar) Teikėjas.

17. Psichologui sudaromos tinkamos darbo sąlygos:

17.1. skiriamas atskiras darbo kabinetas, pritaikytas pagrindinei veiklai – psichologiniam vertinimui ir konsultavimui;

17.2. psichologas aprūpinamas adaptuotomis vaiko psichologinio vertinimo metodikomis, vertinimo protokolais ir kitomis būtinomis priemonėmis, atitinkančiomis darbo profilį.

18. Pagalba Mokykloje mokiniui teikiama, kai kreipiasi:

18.1. mokinys (savarankiškai);

18.2. mokinio tėvai (globėjai, rūpintojai);

18.3. mokytojai, gavę mokinio tėvų (globėjų, rūpintojų) sutikimą;

18.4. Vaiko teisių apsaugos tarnyba.

19. Pagalba Tarnyboje mokiniui (vaikui) teikiama, kai kreipiasi:

19.1. mokinys (vaikas) (savarankiškai);

19.2. mokinio (vaiko) tėvai (globėjai, rūpintojai);

19.3. mokyklos vaiko gerovės komisijos pirmininkas (jo nesant - jo pavaduotojas arba kitas mokyklos vadovo įgaliotas komisijos narys), kai mokinys siunčiamas komisijos sprendimu, gavus tėvų (globėjų, rūpintojų) sutikimą dėl nuodugnaus mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (komisijai numačius, kad mokinį būtų tikslinga ugdyti pagal pritaikytą programą) arba psichologinio konsultavimo;

19.4. Vaiko teisių apsaugos tarnyba, Mokykloje nesant psichologo.

20. Pagalba Tarnyboje arba pas Teikėją mokytojams ar kitiems švietimo įstaigos darbuotojams, smurtavusiems ar smurtą patyrusiems Mokykloje, teikiama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo apie smurto faktą momento, jiems atvykus į Tarnybą arba pas Teikėją.

21. Mokiniams (vaikams), kurie dėl ligos ar patologinės būklės yra žymiai riboto judumo (esant atitinkamam asmens sveikatos priežiūros gydytojų konsultavimo komisijos sprendimui) ir dėl to negali lankyti Mokyklos ar atvykti į Tarnybą, psichologinis įvertinimas gali būti atliekamas namie.

22. Teikiama Pagalba gali būti derinama su socialine pedagogine, specialiąja pedagogine ir specialiąja pagalba.

________________________________________