ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL PSICHOLOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2017 m. spalio 5 d. Nr. DĮV-1556
Šalčininkai
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 19 straipsnio 3 dalimi ir 23¹ straipsniu, remdamasis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. V-663 „Dėl psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“
PATVIRTINTA
Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus
2017 m. spalio 5 d. įsakymu
Nr. DĮV-1556
PSICHOLOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO MOKINIUI TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja psichologinės pagalbos ( toliau – Pagalba) teikimo paskirtį, uždavinius, sritis bei organizavimą.
2. Pagalbos teikimą organizuoja ir koordinuoja Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius.
3. Pagalba teikiama ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklose, (toliau – Mokyklos), Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje (toliau – Tarnyba) ar atitinkamo psichologinės pagalbos teikėjo, su kuriuo savivaldybės administracija sudaro sutartį dėl Pagalbos teikimo ( toliau – Teikėjas).
4. Psichologinę pagalbą teikia, psichologinių problemų prevenciją vykdo Pedagoginės psichologinės tarnybos, ugdymo įstaigų psichologai, turintys psichologijos bakalauro ir psichologo magistro kvalifikacinį laipsnį baigus vientisąsias studijas arba švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją arba teisės aktų nustatyta tvarka nustatyta tvarka pripažintą kaip lygiavertę užsienyje įgytą kvalifikaciją.
5. Pagalbos gavėjai:
5.2. Tarnyboje arba pas Teikėją:
5.2.1. mokiniai besimokantys Mokykloje, ir vaikai, gyvenantys savivaldybės teritorijoje, bet nesimokantys Mokykloje (šiuo atveju pagalba teikiama Tarnyboje);
6. Pagalba teikiama ta kalba, kuria mokinys ugdomas Mokykloje, arba, esant galimybei, mokinio (vaiko), mokytojo, kito švietimo įstaigos darbuotojo gimtąja kalba.
7. Informacija apie Pagalbos gavėjus, jų problemos turinį ir teiktą pagalbą laikoma konfidencialia. Teisės aktų nustatyta tvarka ji gali būti teikiama švietimo pagalbos specialistams ir (ar) kitiems asmenims, kurie susiję su mokinio (vaiko) asmenybės ir ugdymosi problemų sprendimu (nepažeidžiant psichologo profesinės etikos reikalavimų).
II. PAGALBOS PASKIRTIS IR UŽDAVINIAI
10. Pagalbos paskirtis – prevencinėmis priemonėmis stiprinti mokinių (vaikų) psichologinį atsparumą ir psichikos sveikatą, skatinti saugios ir palankios ugdymuisi aplinkos Mokykloje kūrimą, padėti mokinimas ( vaikams), mokytojams, kitiems švietimo įstaigos darbuotojams atgauti dvasinę darną, gebėjimą gyventi ir mokytis, aktyviai bendradarbiaujant su jų tėvais ( rūpintojais, globėjais).
11. Tikslai ir uždaviniai:
11.1. pagalbos priemonių tikslas- padėti mokiniui ( vaikui), jų atstovams pagal įstatymus spręsti nepageidaujamas vaiko elgesio problemas;
11.2. užtikrinti psichologinės pagalbos prieinamumą visiems ikimokyklinio, priešmokyklinio, bendrojo ugdymo programose dalyvaujantiems mokiniams;
11.3. nustatyti mokinio (vaiko) psichologines, asmenybės ir ugdymosi problemas ir padėti jas spręsti;
11.4. stiprinti mokytojų, kitų švietimo įstaigų darbuotojų, tėvų, (globėjų, rūpintojų) gebėjimą bendrauti su mokiniais (vaikais) , turinčiais psichologinių problemų;
III. PAGALBOS SRITYS
12. Mokykloje dirbančio psichologo veiklos sritys:
12.1. įvertinimas: mokinio (vaiko) asmenybės ir ugdymosi problemų, galių ir sunkumų nustatymas, psichologinis mokinio įvertinimas atliekant pirminį specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimą;
12.2. konsultavimas: tiesioginio poveikio mokiniui, turinčiam asmenybės ir ugdymosi problemų (taip pat smurtą patyrusiam ar smurtavusiam) būdų numatymas ir psichologinio konsultavimo technikų taikymas, bendradarbiavimas su tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, kitais švietimo įstaigos darbuotojais ir kitais su mokinio ugdymu susijusiais asmenimis, rekomendacijų jiems teikimas, jų konsultavimas;
12.3. švietimas: mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų), mokytojų švietimas vaiko raidos psichologijos, pedagoginės ir socialinės psichologijos klausimais;
13. Tarnyboje dirbančio psichologo veiklos sritys:
13.1. įvertinimas: psichologinis mokinio (vaiko) įvertinimas siekiant nustatyti jo galias, sunkumus, raidos ypatumus, asmenybės ir ugdymosi problemas, specialiuosius ugdymosi poreikius, bendradarbiaujant su kitais Tarnybos specialistais;
13.2. konsultavimas:
13.2.1. mokinio (vaiko) asmenybės ir ugdymosi problemų nustatymas, tiesioginio poveikio būdų nustatymas ir psichologinio konsultavimo technikų taikymas individualiai ir (ar) grupėje, dirbant su mokiniais (vaikais), turinčiais bendravimo, elgesio, emocinių, tarpusavio santykių, mokymosi problemų, priklausomybių, patyrusiais traumą (išgyvenusius netektį, tėvų skyrybas, kitais atvejais), patyrusiais smurtą ar smurtavusiais (ne vėliau kaip per 5 dienas nuo pranešimo apie smurtą fakto momento);
13.2.2. bendradarbiavimas su tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais ar kitais švietimo įstaigos darbuotojais ir kitais su mokinio (vaiko) ugdymu susijusiais asmenimis, rekomendacijų jiems teikimas;
13.3. švietimas: Mokyklų bendruomenės narių švietimas vaiko raidos psichologijos, pedagoginės ir socialinės psichologijos, psichologinių problemų prevencijos klausimais;
13.4. psichologinių problemų prevencija: Mokyklų, savivaldybės vaikų globos namų mokinių (vaikų) grupių psichologinių problemų prevencijos poreikio nustatymas, prevencinių priemonių bei programų rengimas, organizavimas ir įgyvendinimas, pagalba mokyklos vaiko gerovės komisijai (toliau –komisija) krizės Mokykloje metu ( psichologinių krizių Mokykloje intervencija ir postvencija (įvykus savižudybei, smurto atvejui ar kt.).
IV. PAGALBOS ORGANIZAVIMAS
15. Siekiant užtikrinti Pagalbos visuotinumą ir prieinamumą:
15.1. vienas Mokykloje dirbantis psichologas teikia Pagalbą ne daugiau kaip 400 mokinių (esant galimybei – mažesniam mokinių skaičiui);
17. Psichologui sudaromos tinkamos darbo sąlygos:
17.1. skiriamas atskiras darbo kabinetas, pritaikytas pagrindinei veiklai – psichologiniam vertinimui ir konsultavimui;
18. Pagalba Mokykloje mokiniui teikiama, kai kreipiasi:
19. Pagalba Tarnyboje mokiniui (vaikui) teikiama, kai kreipiasi:
19.3. mokyklos vaiko gerovės komisijos pirmininkas (jo nesant - jo pavaduotojas arba kitas mokyklos vadovo įgaliotas komisijos narys), kai mokinys siunčiamas komisijos sprendimu, gavus tėvų (globėjų, rūpintojų) sutikimą dėl nuodugnaus mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (komisijai numačius, kad mokinį būtų tikslinga ugdyti pagal pritaikytą programą) arba psichologinio konsultavimo;
20. Pagalba Tarnyboje arba pas Teikėją mokytojams ar kitiems švietimo įstaigos darbuotojams, smurtavusiems ar smurtą patyrusiems Mokykloje, teikiama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo apie smurto faktą momento, jiems atvykus į Tarnybą arba pas Teikėją.
21. Mokiniams (vaikams), kurie dėl ligos ar patologinės būklės yra žymiai riboto judumo (esant atitinkamam asmens sveikatos priežiūros gydytojų konsultavimo komisijos sprendimui) ir dėl to negali lankyti Mokyklos ar atvykti į Tarnybą, psichologinis įvertinimas gali būti atliekamas namie.