VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBOS
PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2020-2022 m. korupcijos prevencijos programos ir Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2020-2022 m. korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo 2020 metų priemonių plano patvirtinimo
2019 m. gruodžio 23 d. Nr. V-532
Vilnius
1. T v i r t i n u pridedamus:
1.1. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2020-2022 m. korupcijos prevencijos programą;
2. Į p a r e i g o j u:
2.1. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau - Fondo valdyba) Veiklos stebėsenos ir kontrolės skyrių šį įsakymą paskelbti Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų intraneto svetainėje;
2.3. Fondo valdybos Klientų aptarnavimo valdymo skyrių šį įsakymą paskelbti Fondo valdybos interneto svetainėje;
2.4. Fondo valdybos Informacinės sistemos eksploatavimo ir informacijos valdymo skyrių:
2.4.1. šį įsakymą išsiųsti Fondo valdybos direktoriaus pavaduotojams, Fondo valdybos skyriams, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniams skyriams ir kitoms Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigoms bei Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai;
2.4.2. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento (toliau – Reglamentas), patvirtinto Fondo valdybos direktoriaus 2013 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. V-352 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“ nustatyta tvarka su šiuo įsakymu Dokumentų valdymo sistemos (toliau – DVS) priemonėmis pasirašytinai supažindinti visus Fondo valdybos darbuotojus – DVS naudotojus ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritorinių skyrių ir kitų Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų direktorius;
PATVIRTINTA
Valstybinio socialinio draudimo fondo
valdybos prie Socialinės apsaugos ir
darbo ministerijos direktoriaus
2019 m. gruodžio 23 d.
įsakymu Nr. V-532
VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO ADMINISTRAVIMO ĮSTAIGŲ
2020-2022 M. KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2020-2022 m. korupcijos prevencijos programos (toliau - Programa) paskirtis – užtikrinti korupcijos prevencijos valdymo ir jos kontrolės sistemą Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyboje prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau - Fondo valdyba), Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniuose skyriuose ir kitose įstaigose, susijusiose su Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimu (toliau – Fondo administravimo įstaigos).
2. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015-2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601 „Dėl korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos patvirtinimo“, Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 607 „Dėl padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos antikorupcine programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. birželio 20 d. įsakymu Nr. A1-302 „Dėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos antikorupcinės programos ir jos priemonių įgyvendinimo“, Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 2-170 „Dėl valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“ (toliau - Rekomendacijos).
II SKYRIUS
KORUPCIJOS PREVENCIJOS SISTEMA
4. Fondo administravimo įstaigų korupcijos prevencijos sistemą sudaro:
4.3. personalo valdymo priemonės ir valstybės tarnautojų bei darbuotojų kvalifikacijos kėlimo (mokymo) sistema;
III SKYRIUS
VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO ADMINISTRAVIMO ĮSTAIGŲ
2017–2019 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO REZULTATAI
5. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2017-2019 m. korupcijos prevencijos programos, patvirtintos Fondo valdybos direktoriaus 2017 m. liepos 24 d. įsakymu Nr. V-358 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2017-2019 m. korupcijos prevencijos programos ir Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2017-2019 m. korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“ (toliau – 2017 – 2019 m. Programa), įgyvendinimo rezultatai vertintini atsižvelgiant į Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų 2017-2019 m. korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių plane (Fondo valdybos direktoriaus 2018 m. sausio 25 d. įsakymo Nr. V-35 redakcija) nustatytų laukiamų rezultatų ir vertinimo kriterijų reikšmes.
5.1. Buvo siekiama pašalinti teisės aktų nuostatų prieštaravimus, spragas ar nuostatas, sudarančias sąlygas pasireikšti korupcijai, taip pat pasielgti nesąžiningai, neteisingai, neskaidriai, neobjektyviai, todėl buvo tikslinti Vaikų išlaikymo išmokų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Fondo valdybos direktoriaus 2018 m. sausio 3 d. įsakymu Nr. V- 5, nuostatų neatitikimai. Vertinant teisės aktų projektus antikorupciniu požiūriu tiesioginiams teisės aktų rengėjams buvo pateiktos pastabos dėl teisės akto projekto dviprasmiškų formuluočių, nenustatytų konkrečių terminų teisės akto projekto nuostatoms įgyvendinti, nenustatytų baigtinio sprendimo priėmimo kriterijų (atvejų) sąrašo. Į pastabas buvo atsižvelgta, todėl teisės aktų projektų pakeitimai mažino korupcijos riziką, priimti teisės aktai, kurie nesudarys sąlygų korupcijai pasireikšti.
5.2. Buvo siekiama užtikrinti duomenų tvarkymo skaidrumą bei teisingumą Lietuvos Respublikos apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu ir valstybinio socialinio draudimo išmokų gavėjų registre (toliau – Registras):
5.2.1. įdiegti Fondo valdybos informacinės sistemos keitimai užtikrinantys, kad draudėjų ataskaitinio ketvirčio finansinės ataskaitos (forma F4) būtų formuojamos tik automatiniu būdu pagal draudėjų pateiktus pranešimus apie valstybinį socialinį draudimą (toliau – SD) ir Registre įrašytus duomenis;
5.2.3. suteikta galimybė draudėjų vadovų įgaliojimus bei įgaliotų asmenų atsisakymus nuo jiems suteiktų įgaliojimų tvarkyti elektroniniu būdu per Elektroninę draudėjų aptarnavimo sistemą (toliau – EDAS) ir Elektroninę gyventojų aptarnavimo sistemą (toliau – EGAS);
5.2.5. parengti Fondo valdybos direktoriaus įsakymu patvirtintos tvarkos aprašo pakeitimai dėl priverstinės hipotekos ar įkeitimo, turto arešto įregistravimo draudėjo skolininkui, dokumentų Fondo valdybai teikimas dėl draudėjo skolos Valstybinio socialinio draudimo, Privalomojo sveikatos draudimo, Garantiniam, Ilgalaikio darbo išmokų fondams (toliau – Fondai) nurašymo mirus įmokų, delspinigių, palūkanų ir baudų skolingų Fondams turinčiam fiziniam asmeniui;
5.3. Tobulinant ir detalizuojant vidaus kontrolės vykdymą Fondo administravimo įstaigose, 2018 m. pradėtos rengti vieningos (patogesnės naudojimui ir labiau funkcionalios) vidaus kontrolės priemonės Registro tvarkymo, išmokų skyrimo ir nedarbingumo kontrolės bei įmokų administravimo srityse.
5.4. Buvo siekiama atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas ir jas šalinti: užtikrinant asmens duomenų tvarkymo pagrįstumą Fondo valdybos Personalo valdymo skyrius atrankos būdu tikrino ne mažiau kaip 10 procentų Naudotojo prieigos aprašų, ar Naudotojo prieigos apraše nurodyti vaidmenys atitinka su Informacinės sistemos naudotojų tapatybės ir prieigos teisių valdymo sistemoje (toliau - FIM`e) pažymėtais (suteiktais) vaidmenimis (neatitikimų nenustatyta).
5.5. Tam, kad teisingai, nešališkai, skaidriai, objektyviai būtų vykdomi viešieji pirkimai parengta metodinė medžiaga, kaip aprašyti kvalifikacinius reikalavimus tiekėjui, apmokyti visi darbuotojai, atsakingi už viešųjų pirkimų organizavimą.
5.6. 2018 metais vertinant veiklos sritis, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė buvo aiškintasi, ar įstaiga priėmė teisės aktus (įstaigos padalinių nuostatus, darbuotojų pareigybių aprašymus), reglamentuojančius atskirų valstybės tarnautojų ar darbuotojų uždavinius, funkcijas, darbo ir sprendimų priėmimo tvarką, principus, kriterijus, terminus ir atsakomybę. Ar įstaigos priimti teisės aktai reglamentuoja valstybės tarnautojų ir darbuotojų veiklos ir sprendimų priėmimo vidaus kontrolės procedūras. Atlikus Duomenų apie iki 1994 m. įgytą asmenų valstybinio socialinio pensijų draudimo stažą ir draudžiamosioms pajamoms prilyginamas pajamas tvarkymo bei pensijų, kompensacijų ir kitų išmokų mokėjimo srityse antikorupcinę analizę identifikuoti 2 korupcijos rizikos veiksniai, kuriems numatytos korupcijos rizikos mažinimo priemonės. Antikorupcinės analizės ir vertinimo metu Fondo valdybos Pensijų skyrius, atsižvelgdamas į Fondo administravimo įstaigų darbuotojų užduodamus klausimus, dokumentų apie asmenų iki 1994 m. įgyto stažo bei turėtų pajamų vertinimo srityje, be kitos nuolat ir nedelsiant teikiamos metodinės pagalbos (konsultavimo telefonu, raštu, elektroniniu paštu, seminarų metu ir kt.) parengė ir Fondo administravimo įstaigų intraneto svetainėje skiltyje „Pensijų ir kompensacijų administravimas (skaičiavimas, skyrimas, mokėjimas)“ patalpino metodinę informaciją padėsiančią tiksliau įvertinti dokumentus apie asmenų iki 1994 m. įgytą stažą bei turėtas pajamas. Metodinė informacija pagal poreikį operatyviai atnaujinama. Vertinimo metu taip pat nustatyta, kad išmokų mokėjimo darbo procedūrų tvarkos aprašuose nepilnai reglamentuotas pensijų, kompensacijų ir kitų išmokų mokėjimas. Atsižvelgiant į tai, išmokų mokėjimo darbo procedūros papildytos mokėjimo dalimi.
2019 metais korupcijos pasireiškimo tikimybė buvo vertinama šiose srityse: 1. Draudėjų įmokų, delspinigių, palūkanų ir baudų išieškojimo į Valstybinio socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Garantinį fondą, Ilgalaikio darbo išmokų fondą, išmokėtų vaikų išlaikymo išmokų ir apskaičiuotų delspinigių bei pagal Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymą paskirtų ir išmokėtų išmokų bei apskaičiuotų palūkanų išieškojimo iš skolininkų į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą; 2. duomenų apie draudėjus ir apdraustuosius tvarkymo; valstybinio savanoriškojo socialinio draudimo sutarčių administravimo; priskaičiuotų įmokų, baudų ir delspinigių bei palūkanų apskaitą ir sumokėjimo kontrolės. Atlikus antikorupcinę analizę identifikuoti 8 korupcijos rizikos veiksniai, kuriems numatytos korupcijos rizikos mažinimo priemonės. Šiomis priemonėmis, nustatant priemonės atsakingus vykdytojus, įvykdymo terminą, laukiamą rezultatą bei vertinimo kriterijus, bus papildytas naujo laikotarpio korupcijos prevencijos priemonių planas.
5.7. Užtikrinant nešališką, skaidrią, objektyvią, vieningą pagal nustatytas taisykles tikrintinų rizikingų atvejų atranką, sukurtas ir įdiegtas Fondo administravimo įstaigų išmokų rizikos valdymo modulis (toliau - IRVM). Analizės metu atrinkti aukšto rizikingumo atvejai buvo nukreipti patikrinimui.
5.8. Buvo siekiama įtraukti į korupcijos prevenciją gyventojus, visuomenines organizacijas, todėl 2018 m. sukurtas ir Fondo administravimo įstaigoms išplatintas informacinis pranešimas (dėžutė - plakatas), kuriame pateikta informacija apie tai, kur ir kokiais būdais gali kreiptis asmuo, susidūręs su korupcijos apraiškomis Fondo administravimo įstaigose.
5.9. Buvo numatyta vykdyti antikorupcinį švietimą: 2018 m. gegužės 10 d. įvyko 2 akad. val. trukmės mokymai, kurių tema „Korupcijos rizikos: viešieji pirkimai, viešųjų ir privačių interesų konfliktai“. Mokymuose dalyvavo 41 Fondo valdybos Vilniaus skyriaus, Karinių ir joms prilygintų struktūrų skyriaus bei Užsienio išmokų tarnybos darbuotojas. 2019 m. vyko šie mokymai antikorupcijos temomis: 2019 m. gegužės 22 d. LR specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau – STT) mokymuose „Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas“ (8 ak. val.) dalyvavo 1 darbuotojas; 2019 m. balandžio 9 d. STT seminare „Antikorupcinio švietimo seminaras“ (2 ak. val.) dalyvavo 91 darbuotojas (vyko Fondo valdyboje); 2019 m. rugsėjo 19 d. Valstybės tarnybos departamento mokymuose „Tarnybinės (profesinės) etikos ir korupcijos prevencijos mokymai“ (8 ak. val.) dalyvavo 40 darbuotojų (mokymai vyko pagal bendrai iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų finansuojamą projektą „Valstybės tarnautojų mokymai tarnybinės (profesinės) etikos ir korupcijos prevencijos srityse“ Nr. 10.1.2-ESFA-V-916-01-0005). Iš viso 2019 m. antikorupciniuose mokymuose iš Fondo valdybos ir Fondo administravimo įstaigų dalyvavo 132 darbuotojai.
IV SKYRIUS
APLINKOS ANALIZĖ
6. Korupcijos prielaidos:
6.1. galima išskirti šias bendrąsias korupcijos prielaidas:
6.1.1. teisines prielaidas, kurios apima teisės aktų netobulumą, dažną jų keitimą ir kolizijas, kontrolės sistemų, teisinių procedūrų ir priemonių, darbuotojų skyrimo ir atleidimo bei nušalinimo procedūrų netobulumą, atsakomybės už padarytus pažeidimus trūkumą ir kt.;
6.1.2. institucines prielaidas, kurios apima motyvacinės karjeros sistemos nebuvimą, neišplėtotas vidaus ir išorės audito sistemas, neskaidrius sprendimų priėmimo procesus, nepakankamą viešumą;
6.2. specifines korupcijos prielaidos pagal Fondo administravimo įstaigoms priskirtas funkcijas:
6.2.1. priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų, delspinigių, palūkanų ir baudų sumokėjimo kontrolė ir laiku nesumokėtų socialinio draudimo įmokų, delspinigių, palūkanų ir baudų priverstinio išieškojimo vykdymas;
6.2.6. nedarbingumo pažymėjimų, profesinės reabilitacijos pažymėjimų bei nėštumo ir gimdymo atostogų pažymėjimų išdavimo ir tęsimo teisėtumo bei pagrįstumo (laikinojo nedarbingumo nustatymo teisėtumą ir pagrįstumą) kontrolė;
6.2.7. darbingumo lygio (darbingumo netekimo), jo priežasties, atsiradimo laiko ir termino nustatymo pagrįstumo ir teisingumo tikrinimas bei Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ginčijimas;
6.2.8. Fondo valdyba turi teisę atidėti socialinio draudimo įmokų įsiskolinimo, viršijančio 30 tūkst. eurų, mokėjimą iki vienų metų, priskaičiuotų nuo pavėluotai pervestų socialinio draudimo įmokų delspinigių, viršijančių 30 tūkst. eurų, išieškojimo laiką iki vienų metų, paskirtų baudų, viršijančių 30 tūkst. eurų, išieškojimą iki vienų metų, atleisti nuo delspinigių ir baudų, viršijančių 30 tūkst. eurų, mokėjimo;
6.2.9. Fondo valdyba turi teisę pripažinti socialinio draudimo įmokų, delspinigių, baudų ir palūkanų skolas beviltiškomis, jeigu jų neįmanoma išieškoti dėl objektyvių priežasčių arba jas priverstinai išieškoti netikslinga socialiniu ir (ar) ekonominiu požiūriu, kai: nerasta socialinio draudimo įmokų mokėtojo turto arba rastas turtas yra nelikvidus (mažai likvidus); priverstinio išieškojimo išlaidos didesnės už socialinio draudimo įmokų, delspinigių, baudų ir palūkanų skolą; netikslinga priverstinai išieškoti nepriemoką, kadangi fizinio asmens ekonominė (socialinė) padėtis yra sunki: fiziniam asmeniui reikia valstybės paramos (asmuo yra pensinio amžiaus, neįgalusis (iki 2005 m. liepos 1 d. – invalidas), asmeniui reikalingas gydymas, medicininė profilaktika ir (ar) reabilitacija, asmuo yra bedarbis, gauna socialinę pašalpą) arba tokia parama jam jau teikiama;
6.2.10. Fondo valdyba turi teisę Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ginčyti darbingumo lygio (darbingumo netekimo), jo priežasties, atsiradimo laiko ir termino nustatymo teisingumą;
6.2.11. Fondo valdybos teritoriniai skyriai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka prižiūri ir vykdo asmenų neįgalumo lygio, laikinojo nedarbingumo ar darbingumo lygio, jo priežasties, atsiradimo laiko ir termino nustatymo pagrįstumo ir teisėtumo tikrinimus bet kuriuo metu iki nustatyto laikinojo nedarbingumo, darbingumo ar neįgalumo lygio termino galiojimo pabaigos;
6.2.12. Fondo valdybos teritoriniai skyriai atideda baudų (išskyrus baudas, skiriamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu), neviršijančių 30 tūkst. eurų, išieškojimą iki vienų metų, socialinio draudimo įmokų įsiskolinimo, neviršijančio 30 tūkst. eurų, mokėjimą iki vienų metų ir priskaičiuotų nuo pavėluotai pervestų socialinio draudimo įmokų delspinigių, neviršijančių 30 tūkst. eurų, išieškojimo laiką iki vienų metų, atleidžia nuo delspinigių ir baudų, neviršijančių 30 tūkst. eurų, mokėjimo
6.3 Fondo administravimo įstaigų kontrolės ir priežiūros, sprendimų priėmimo, nuolaidų suteikimo, valstybės paslaptį sudarančios informacijos tvarkymo funkcijų vykdymą reglamentuoja teisės aktai, nustatantys kontrolės / priežiūros / sprendimų priėmimo / nuolaidų suteikimo veiksmus, procedūras, vykdymo formas, tvarką, periodiškumą, numatyti konkretūs kontrolės / priežiūros funkcijas vykdantys / sprendimus priimantys subjektai (įstaigos padaliniai, atskiri darbuotojai), išsamiai ir tiksliai apibrėžtos jų teisės ir pareigos. Tačiau analizės rezultatai rodo, kad esamas teisinis reglamentavimas, esant suinteresuotumui, gali sudaryti sąlygas pasielgti neteisingai, nesąžiningai, neetiškai. Fondo administravimo įstaigų veiklos skaidrumas negali būti pilnai užtikrinamas dėl nepakankamo darbo procesų automatizavimo, vieningų vidaus kontrolės taisyklių nebuvimo, todėl funkcijų vykdymas reikalauja papildomų žmogiškųjų išteklių.
Galima daryti prielaidą, kad yra rizika galimoms korupcijos apraiškoms Fondo administravimo įstaigose, nes fragmentiškai veikia interesų konfliktų deklaravimo ir priežiūros procesai, trūksta duomenų atskleidimo apie turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo Fondo administravimo įstaigose. Visuomenė jai priimtinu būdu negauna informacijos apie Fondo administravimo įstaigų sąnaudas ir jų struktūrą.
7. Subjektyvia korupcijos vertinimų forma taip pat galima laikyti visuomenines apklausas, kurias vykdo įvairios institucijos:
7.1. STT iniciatyva atlikto tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“ duomenimis, Lietuvoje gerėja bendras korupcijos situacijos vertinimas, mažėja visuomenės korupcinė patirtis, tačiau matoma antikorupcinio potencialo silpnėjimo tendencija. Tyrimo duomenys atskleidžia, kad visos tikslinės grupės (Lietuvos gyventojai, verslo įmonių vadovai ir valstybės tarnautojai) teigiamai vertino korupcijos masto pokyčių tendencijas – 2018 m. 39 proc. valstybės tarnautojų (3 proc. daugiau nei 2016 m.), 31 proc. verslo atstovų (13 proc. daugiau nei 2016 m.) ir 22 proc. gyventojų (12 proc. daugiau nei 2016 m.) manė, kad korupcijos mastai per metus sumažėjo[1].
7.2. Pagal tarptautinės nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ paskelbtus korupcijos suvokimo indekso 2018 m. tyrimo rezultatus Lietuvai skirtas 59 balai iš 100 galimų ir 16 vieta 168 šalių sąraše, t. y., vertinant korupcijos suvokimo indeksą, Lietuvos rezultatai nesikeičia jau ketvirtus metus iš eilės[2].
7.3. 2019 m. rugsėjo mėnesį „Vilmorus“ apklausos duomenimis, Sodra pasitikėjimo indekse yra penktoje vietoje (pasitiki 50,8 proc.)[3], naujienų agentūros ELTA užsakymu rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanijos „Baltijos tyrimai“ 2019 m. vasaros pabaigoje atliktos apklausos duomenys taip pat parodė, kad gyventojai labiausiai pasitiki (šeši iš dešimties ar daugiau), kuriomis daugiau pasitikima, nei nepasitikima: „Sodra“ (pasitiki 59 proc., nepasitiki 33 proc.)[4].
7.4. 2019 m. „Spinter research“ atlikto visuomenės nuomonės tyrimo apie valstybės institucijų ir jų teikiamų paslaugų vertinimą duomenimis (tyrimą užsakė Fondo valdyba), Lietuvos gyventojai, vertindami institucijų savybes, „Sodrai“ dažniausiai priskiria patikimumą – 42 proc. (2018 m. - 42 proc.), modernumą – 39 proc. (2018 m. - 38 proc.) bei efektyvumą – 49 proc. (2018 m. - 37 proc.). Rečiausiai minima savybė: skaidrumas – 25 proc. (2018 m. - 25 proc.).
IV SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI
8. Programos tikslas – didinti Fondo administravimo įstaigų valdymo ir paslaugų teikimo efektyvumą ir su tuo susijusių sprendimų ir procedūrų skaidrumą, Fondo administravimo įstaigų veiklos viešumą ir atskaitingumą visuomenei, Fondo administravimo įstaigų darbuotojų atsparumą korupcijai.
9. Pagrindiniai uždaviniai, vykdant korupcijos prevenciją Fondo administravimo įstaigose:
9.1. gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybę, didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei, stiprinti Fondo administravimo įstaigų darbuotojų atsparumą korupcijai. Šis uždavinys bus įgyvendinamas:
9.1.1. sukuriant, įdiegiant ir nuolat atnaujinant klientams skirtas priemones, kurios padės priimti klientams svarbius sprendimus (pvz. išmokų dydžio skaičiuokles);
9.2. Stiprinti viešųjų pirkimų priežiūrą, mažinti ir šalinti nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, rengti ir įgyvendinti papildomas prevencijos priemones Fondo administravimo įstaigose, kad būtų galima nustatyti korupcijos atvejus įvairiais viešojo pirkimo etapais. Šis uždavinys bus įgyvendinamas:
9.3. Didinti Fondo administravimo įstaigų veiklos skaidrumą. Šis uždavinys bus įgyvendinamas vykdant antikorupcinius mokymus bei apibrėžiant profesinės etikos ir elgesio principus.
10. Fondo administravimo įstaigose taip pat taikomos šios korupcijos prevencijos priemonės:
10.3. teisės aktų projektais numatomo reguliavimo poveikio korupcijos mastui vertinimas (toliau – teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas);
10.4. informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį pareigas Fondo administravimo įstaigoje, gavimas;
10.6. visuomenės švietimas ir informavimas apie Fondo administravimo įstaigų vykdomas korupcijos prevencijos priemones;
10.7. informacijos apie nustatytus korupcijos atvejus (teisės aktų pažeidimus) paviešinimas teisės aktų nustatytais būdais ir tvarka;
11. Siekiant laiku nustatyti Fondo administravimo įstaigų veiklą veikiančius išorinius ir/ar vidinius, ir/ar individualius rizikos veiksnius, sudarančius prielaidas korupcijai Fondo administravimo įstaigose, ir tinkamai valdyti riziką, yra atliekamos korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo bei korupcijos keliamos rizikos valdymo procedūros. Vykdant šias procedūras yra vadovaujamasi Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo, kitų socialinio draudimo vykdymą ir socialinio draudimo sistemos veikimą reglamentuojančių įstatymų bei įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatomis, kurios apibrėžia Fondo valdybos, Fondo administravimo įstaigų funkcijas, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu (toliau – Korupcijos prevencijos įstatymas), Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601135, ir Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 2-170136.
Remdamasis Korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, Fondo valdybos Veiklos stebėsenos ir kontrolės skyriaus (toliau – Fondo valdybos VSK skyrius) darbuotojas, kuriam pavesta vykdyti korupcijos prevenciją ir jos kontrolę, pagal šiame įstatyme įtvirtintus kriterijus, nustato Fondo administravimo įstaigų veiklos sritis, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė. Išgryninant Fondo administravimo įstaigos veiklos sritis, įstaigų funkcijas išskaido į toms funkcijoms atlikti būtinas procedūras. Nustačius įstaigos veiklos sritis, Fondo valdybos VSK skyriaus darbuotojas, kuriam pavesta vykdyti korupcijos prevenciją ir jos kontrolę, kartu su Fondo administravimo įstaigomis identifikuoja šioms sritims priskirtinus korupcijos rizikos veiksnius, t. y. nustato priežastis, sąlygas, įvykius ir aplinkybes, dėl kurių, atliekant atitinkamą procedūrą, gali pasireikšti korupcijos rizika.
Ne rečiau kaip kartą per penkerius metus įvertinamos visos Fondo administravimo įstaigų veiklos sritys, o kiekvienais metais įvertinamos 3–4 veiklos sritys. Pasirinkus 3–4 vertintinas įstaigos veiklos sritis, atliekamas išsamus vertinimas ir nustatoma, kodėl konkrečioje veiklos srityje egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, ir teikiami siūlymai korupcijos pasireiškimo tikimybei mažinti.
Įstaigos veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymas ir jų vertinimas atliekami raštu, t. y. aprašoma, kuriuos didelės korupcijos pasireiškimo tikimybės kriterijus atitinka konkreti įstaigos veiklos sritis, kokie identifikuoti korupcijos rizikos veiksniai, užfiksuojama nustatymo ir vertinimo metu gauta informacija, pateikiami korupcijos rizikos mažinimo siūlymai bei aprašomos kitos aktualios aplinkybės ir informacija. Įstaigos veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir jų vertinimą aprobuoja Rizikos valdymo komiteto nariai.
12. Teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas atliekamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais. Fondo valdybos direktoriaus ar Fondo administravimo įstaigos direktoriaus pavedimu gali būti atliekamas ir kitų teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas.
Fondo valdybos norminio teisės akto, kito daugkartinio taikymo teisės normas nustatančio teisės akto projekto vertinimą vykdo Fondo valdybos Veiklos stebėsenos ir kontrolės skyriaus darbuotojas, kuriam yra pavesta vykdyti teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą. Fondo administravimo įstaigos norminio teisės akto, kito daugkartinio taikymo teisės normas nustatančio teisės akto projekto vertinimą atlieka Fondo administravimo įstaigos darbuotojas, kuriam įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens yra pavesta vykdyti teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą. Teisės akto projekto vertintojui negali būti pavedama atlikti jo rengto teisės akto projekto antikorupcinio vertinimo.
Tais atvejais, kai parengiamas teisės akto, kuriuo atliekami tik redakcinio pobūdžio teisės akto pakeitimai ir/ar ištaisomos korektūros klaidos jame, projektas, jo antikorupcinis vertinimas neatliekamas.
Teisės akto projekto vertintojas, gavęs norminio teisės akto, kito daugkartinio taikymo teisės normas nustatančio teisės akto projektą, per 3 darbo dienas išanalizuoja jo turinį ir įvertina jį pagal teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymoje, kurios forma pateikta Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 243, priede, nurodytus antikorupcinio vertinimo kriterijus, prognozuoja, kaip teisės akto projekto nuostatos gali sudaryti sąlygas atsirasti ar plisti korupcijai.
13. Prieš priimant į pareigas Fondo administravimo įstaigų vadovus ir jų pavaduotojus, įstaigų padalinių vadovus ir jų pavaduotojus (taikoma administraciniam padaliniui, nesančiam kitame administraciniame padalinyje) į pareigas skiriantis subjektas ar jo įgaliotas asmuo privalo Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nustatyta tvarka STT pateikti rašytinį prašymą informacijai apie asmenį, siekiantį eiti minėtas pareigas, gauti. Informacija apie asmenį gaunama ir vertinama neatsižvelgiant į tai, ar jis atitinka įstatymuose numatytus specialius nepriekaištingos reputacijos reikalavimus, ar ne. Į pareigas skiriančio subjekto sprendimu rašytiniu prašymu į STT gali būti kreipiamasi dėl informacijos pateikimo apie asmenį, siekiantį eiti ir į šiame punkte neišvardintas pareigas.
Siekiant įvertinti asmens patikimumą einamoms pareigoms ir mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę į pareigas paskyręs asmuo teisės aktų nustatyta tvarka rašytiniu prašymu gali kreiptis į STT, kad būtų pateikta informacija apie asmenį, einantį pareigas Fondo administravimo įstaigoje.
Įslaptintą informaciją dėl asmens, skiriamo ar paskirto eiti pareigas Fondo administravimo įstaigoje, rengiamos, daromos ar padarytos nusikalstamos veikos jį į pareigas skiriantis ar paskyręs subjektas gali gauti iš STT, kriminalinės žvalgybos subjektų ar kriminalinės žvalgybos pagrindinių institucijų, žvalgybos institucijų ir šių institucijų iniciatyva.
STT pateikiamas rašytinis prašymas dėl informacijos apie pareigas Fondo administravimo įstaigoje einantį asmenį turi būti motyvuotas ir paremtas duomenimis, keliančiais pagrįstų abejonių dėl asmens, apie kurį prašoma pateikti informaciją, tinkamumo einamoms pareigoms.
Į pareigas priimantis subjektas, įvertinęs gautą informaciją apie asmenį, siekiantį eiti pareigas Fondo administravimo įstaigose, ir priėmęs sprendimą neskirti asmens į pareigas, privalo per 3 darbo dienas asmenį su ja supažindinti pasirašytinai, išskyrus tą jos dalį, kurioje yra įslaptinta informacija.
Fondo administravimo įstaigos vadovas gautą informaciją, numatytą šiame Programos punkte, gali naudoti tik priimdamas sprendimą dėl asmens, siekiančio eiti arba einančio pareigas Fondo administravimo įstaigoje, tinkamumo siekiamoms pareigoms ar tarnybinės (drausminės) nuobaudos skyrimo ir negali jos perduoti tretiesiems asmenims, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus.
14. Valstybės tarnautojų registrui informaciją apie valstybės tarnautojus, kurie yra patraukti tarnybinėn atsakomybėn už šiurkščius tarnybinius nusižengimus, susijusius su Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimais, padarytais siekiant gauti neteisėtų pajamų ar privilegijų sau ir kitiems asmenims, pateikia Fondo administravimo įstaigų administraciniai padaliniai/valstybės tarnautojai, atsakingi už personalo valdymą. Nurodyta informacija pateikiama per 14 dienų nuo atitinkamo sprendimo įsigaliojimo.
V SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE KORUPCIJĄ GAVIMO PRIEMONĖS
16. Informacijos apie korupciją gavimo priemonės:
17. Už specialaus Fondo valdybos elektroninio pašto adreso ir anoniminio pasitikėjimo telefono linijos veikimo priežiūrą atsakingas Fondo valdybos Informacinės sistemos eksploatavimo ir informacijos valdymo skyrius.
18. Už specialios pranešimų pateikimo srities Fondo valdybos interneto svetainėje veikimo priežiūrą bei informacijos gavimo priemonių viešinimą pagal Fondo valdybos VSK skyriaus pateiktą informaciją atsakingas Fondo valdybos Klientų aptarnavimo valdymo skyrius.
19. Fondo valdybos VSK skyrius užtikrina pranešimų, gautų specialiu Fondo valdybos elektroninio pašto adresu ar specialioje pranešimų pateikimo srityje Fondo valdybos interneto svetainėje, peržiūrą ir pateikimą registravimui, anoniminiu pasitikėjimo telefonu gautos informacijos fiksavimą sukuriant dokumentą, ir pateikimą registravimui.
Fondo valdybos direktorius, Fondo valdybos direktoriaus pavaduotojai Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento, patvirtinto Fondo valdybos direktoriaus 2013 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. V-352 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“ nustatyta tvarka duoda pavedimus nagrinėti gautą informaciją.
20. Fondo administravimo įstaigų vadovai užtikrina:
20.1. šios Programos 16.4 punkte numatytose anoniminėse pranešimų dėžutėse gautų pranešimų apie galimą korupciją registravimą ir jų nagrinėjimą, vadovaujantis Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklėmis, kitais asmenų aptarnavimą viešojo administravimo įstaigose bei galimų valstybės tarnautojų ar darbuotojų nusižengimų tyrimą reglamentuojančiais teisės aktais;
20.2. Fondo valdybos VSK skyriaus informavimą raštu per 1 darbo dieną apie pasitvirtinusią informaciją dėl galimos korupcijos Fondo administravimo įstaigoje;
20.3. kad nedelsiant teisės aktų nustatyta tvarka turima informacija būtų perduota teisėsaugos institucijoms, jeigu kyla įtarimas, kad Fondo administravimo įstaigos valstybės tarnautojas ar darbuotojas padarė tarnybinį (darbo drausmės) nusižengimą (pažeidimą), turintį korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių;
VI SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR PRIEŽIŪRA
23. Už konkrečių Programos įgyvendinimo atitinkamų metų priemonių plano (toliau – Planas) priemonių įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako Plane nurodyti atsakingi vykdytojai.
24. Fondo administravimo įstaigų įgalioti darbuotojai Fondo valdybos VSK skyriui kasmet iki rugsėjo 1 d. pateikia informaciją apie korupcijos pasireiškimo tikimybę.
25. Fondo valdybos direktorius kasmet iki rugsėjo 15 d. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos antikorupcinės programos ir jos priemonių įgyvendinimo priežiūros komisijai (toliau - komisija) teikia informaciją apie korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą.
26. Fondo administravimo įstaigų vadovai, atsakingi už jiems priskirtų Plano priemonių vykdymą, iki kiekvienų metų gruodžio 1 d. Fondo valdybos VSK skyriui teikia ataskaitą apie priemonių vykdymo eigą ir pasiektus rezultatus.
27. Fondo valdybos VSK skyrius kasmet iki gruodžio 15 d. Fondo valdybos direktoriui teikia metinę ataskaitą apie korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių vykdymą.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
29. Fondo administravimo įstaigų vadovai, Fondo valdybos skyrių vedėjai kasmet, ne vėliau kaip iki gruodžio 1 d. Fondo valdybos VSK skyriui pagal kompetenciją teikia pasiūlymus dėl Programos ir Plano keitimo, papildymo ar atnaujinimo.
30. Už Programos ir / ar Plano keitimą, papildymą ar atnaujinimą atsakingas Fondo valdybos VSK skyrius.
31. Programa bei Planas gali būti keičiami / papildomi / atnaujinami, atsižvelgiant į visuomenės, Fondo administravimo įstaigų, Fondo valdybos skyrių, STT ar kitų institucijų pasiūlymus, pastabas, neatsižvelgiant į Programoje numatytus Programos ir Plano sudarymo terminus.
PATVIRTINTA
Valstybinio socialinio draudimo fondo
valdybos prie Socialinės apsaugos ir
darbo ministerijos direktoriaus
2019 m. gruodžio 23 d.
įsakymu Nr. V-532
VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO ADMINISTRAVIMO ĮSTAIGŲ 2020–2022 M. KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO 2020 METŲ PRIEMONIŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Problemos aprašymas |
Šiuo metu taikomos kontrolės priemonės |
Priemonės formuluotė
|
Priemonės (jos veiklų) įgyvendinimo terminai |
Atsakingi vykdytojai
|
Rezultato vertinimo kriterijus |
Tikslas: siekti didesnio viešojo sektoriaus valdymo efektyvumo, sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo ir atskaitingumo visuomenei, didesnio Fondo administravimo įstaigų darbuotojų atsparumo korupcijai |
||||||
Uždavinys: gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybę, didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei, stiprinti Fondo administravimo įstaigų darbuotojų atsparumą korupcijai |
||||||
1. |
Nesukurta pensijų anuitetų skaičiuoklė, todėl galimas subjektyvus pensijų anuitetų prognozių pateikimas, siekiant padėti priimti sprendimą, ar dalyvauti pensijų kaupime ir kokią pensijų kaupimo formą pasirinkti |
Kontrolės priemonių nėra |
Sukurti, įdiegti ir nuolat atnaujinti pensijų anuitetų skaičiuoklę |
2020 m. |
Pensijų anuitetų skyrius, Klientų aptarnavimo valdymo skyrius (KAVS), Lietuvos bankas, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Pensijų kaupimo bendrovės, Pensijų kaupimo dalyvių asociacija |
Sukurta, įdiegta ir nuolat atnaujinama pensijų anuitetų skaičiuoklė |
2. |
Institucijos duomenų (lėšų panaudojimo) atvėrimas prisideda prie viešojo sektoriaus skaidrumo didinimo, prie strateginių valstybės tikslų įgyvendinimo. Pilietinės visuomenės atstovai (žurnalistai, aktyvistai) gali naudoti atvirus duomenis kaip vieną iš priemonių, įgyvendinant pagrindinius savo veiklos tikslus – visuomenės informavimas, viešojo sektoriaus skaidrumo didinimas, piliečių ir valdžios dialogo palaikymas |
Duomenys skelbiami interneto svetainėje |
Fondo valdybos interneto svetainėje kiekvienais metais skelbti išsamius ir patogiai pateiktus duomenis apie: 2.1. Fondo administravimo įstaigų veiklos sąnaudas bei jų sandarą; 2.2. darbuotojų darbo užmokesčio ir socialinio draudimo sąnaudas bei jų sandarą; 2.3. prekių ir paslaugų įsigijimo bei kitos Fondo administravimo įstaigų veiklos sąnaudas; 2.4. išmokų mokėjimo sąnaudas; 2.5. IT priežiūros ir eksploatavimo sąnaudas; 2.6. nekilnojamojo turto priežiūros sąnaudas; 2.7. kitas sąnaudas. |
2020 m. |
Veiklos buhalterinės apskaitos skyrius |
Pateikti išsamūs Fondo administravimo įstaigų veiklos sąnaudų duomenys |
3. |
|
Fondo valdybos ir teritorinių skyrių vadovai ir jų pavaduotojai Fondo valdybos interneto svetainėje (prieiga per internetą: https://www.sodra.lt/lt/situacijos/vadovu_darbotvarkes) skelbia informaciją apie susitikimus su privačių interesų turinčiais asmenimis (draudėjais, politikais, privačiais asmenimis) |
Nuolat |
Fondo valdybos vadovybė, Fondo administravimo įstaigų vadovai, KAVS |
Išvengta interesų konflikto, užtikrinamas sprendimų priėmimo skaidrumas ir sąžiningumas |
|
4. |
Egzistuojančių kompleksinių/sektorinių problemų viešajame sektoriuje, sprendimui labai svarbios novatoriškos priemonės, kitų institucijų geroji praktika |
Palaikomi vidaus ir tarpinstituciniai ryšiai, perimama kitų institucijų korupcijos prevencijos geroji praktika |
Bendradarbiauti palaikant vidaus ir tarpinstitucinius ryšius, dalyvauti įvairiuose dalykiniuose susitikimuose bei keistis turima informacija apie taikomas korupcijos prevencijos priemones ir jų efektyvumą |
2020 m. |
Veiklos stebėsenos ir kontrolės skyrius (VSKS) |
Palaikomi vidaus ir tarpinstituciniai ryšiai, perimama kitų institucijų korupcijos prevencijos geroji praktika |
5. |
Ne visos kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos yra pasirašiusios sutartis su Valstybės įmone Registrų centru, todėl atitinkamai jos nėra Piniginių lėšų apribojimų informacinės sistemos dalyvės. Atsižvelgiant į tai sudaromos sąlygos piktnaudžiavimui bei nėra galimybės laiku ir visais atvejais pateikti mokėjimo nurodymus skolingiems draudėjams |
Vidaus kontrolės priemonės |
Bendradarbiauti su Finansų ministerija inicijuojant teisės aktų pakeitimus |
2020 m. |
ĮAS |
Skaidrus įmokų išieškojimo procesas |
6. |
Duomenų apie apdraustuosius ir draudėjus pateikimo ir tikslinimo taisyklių, socialinio draudimo pranešimų/prašymo formų ir jų el. duomenų struktūros apraše, patvirtintame Fondo valdybos direktoriaus 2010 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. V-243, nustatytas 6-SD (pranešimo apie draudėjo reorganizavimą) pildymo tvarka, Registro tvarkymo darbo procedūrų aprašas, patvirtintas Fondo valdybos direktoriaus 2017 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. V-342, nustato duomenų tvarkymo veiksmus, gavus informaciją` apie draudėjo reorganizavimą. Teritorinio skyriaus direktoriaus įsakymu nustatytos vidaus kontrolės procedūros, siekiant kontroliuoti reorganizuojamų draudėjų duomenų apskaitos teisingumą. Tačiau teisės aktai nereglamentuoja atvejų bei terminų, kaip turi būti tvarkomi ir kontroliuojami duomenys, draudėjo reorganizacijai pasibaigus. Įprastai darbuotojas turi Registre įrašyti draudėjo reorganizavimo pabaigą, tačiau šių veiksmų atvejai, terminai, sąlygos nėra reglamentuoti. Galimi piktnaudžiavimo atvejai tvarkant draudėjų duomenis |
Nuolat atnaujinamos darbo procedūros, parengtos ir šiuo metu su atsakingais specialistais derinamos vieningos vidaus kontrolės procedūros, Fondo administravimo įstaigų darbuotojams teikiama metodinė pagalba (konsultavimas telefonu, raštu, elektroniniu paštu, seminarų metu ir kt.)
|
Įvertinti: 1. LR Apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu ir valstybinio socialinio draudimo išmokų gavėjų registro nuostatuose 6-SD informacijos pateikimo keitimo būtinumą ir esant reikalui parengti iniciatyvinį raštą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl teisės aktų keitimo inicijavimo; 2. Duomenų apie apdraustuosius ir draudėjus pateikimo ir tikslinimo taisyklių, socialinio draudimo pranešimų/prašymo formų ir jų el. duomenų struktūros aprašo dėl 6-SD teikimo keitimo galimybes ir esant reikalui parengs pakeitimo projektą, kuris bus pateiktas tvirtinti Fondo valdybos direktoriui; 3. Registro tvarkymo darbo procedūrų aprašo dėl 6-SD teikimo keitimo galimybes ir esant reikalui parengti pakeitimo projektą, kuris bus pateiktas tvirtinti Fondo valdybos direktoriui. |
2020 m. gruodžio 31 d. |
Registrų tvarkymo skyrius (RTS) |
Užtikrintas kokybiškas draudėjų duomenų reorganizavimo ar pertvarkymo metu tvarkymas |
7. |
Civilinio proceso kodekso 739 str. nustato iš kokių lėšų negalimas išieškojimas. Valstybinio socialinio draudimo įstatymas, Priverstinio poveikio priemonių taikymo taisyklės, patvirtintos Fondo valdybos direktoriaus 2009 m. sausio 21 d. įsakymu Nr. V-32 (toliau - Taisyklės), nustato teritorinių skyrių veiksmus tais atvejais, kai draudėjai laiku nesumoka priskaičiuotų valstybinio socialinio draudimo įmokų, privalomojo sveikatos draudimo įmokų ar kitų įmokų. 7.1. Teritorinio skyriaus Registro specialistas nustatęs, kad į skolininko sąskaitą bus pervedamos lėšos, į kurias negalima nukreipti išieškojimo, mokėjimo nurodyme priverstinai nurašyti pinigines lėšas gali nepagrįstai nurodyti piniginių lėšų sumą, kuria draudėjas gali disponuoti. 7.2. Taisyklių 23 p. nenustatyta per kiek laiko grąžinamos nurašytos lėšos, jeigu skolininkas pateikia prašymą dėl nurašytų lėšų grąžinimo ir dokumentus, įrodančius, kad buvo nurašytos pinigų sumos, nurodytos CPK 668, 736, 738 ar 739 straipsniuose. 7.3. Taisyklių 25 p. nenustatytas terminas, per kurį Fondo valdybos teritorinis skyrius per Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą turi nurodyti skolininko laisvai disponuojamą sumą, atitinkančią darbo užmokestį už vieną mėnesį. |
Nuolat atnaujinamos darbo procedūros, parengtos ir šiuo metu su atsakingais specialistais derinamos vieningos vidaus kontrolės procedūros, Fondo administravimo įstaigų darbuotojams teikiama metodinė pagalba (konsultavimas telefonu, raštu, elektroniniu paštu, seminarų metu ir kt.)
|
1. Parengti ir pateikti Fondo valdybos informacinės sistemos keitimo užsakymą, kuris padės efektyviau vykdyti vidaus kontrolę. Atsakingi kontrolės specialistai turės galimybę formuoti draudėjų, kuriems pateikti laisvai disponuojamų sumų (LDS), sąrašus. Įvertinti pateiktų LDS pagrįstumą; 2. tikslinti Taisykles. |
iki 2020 m. birželio 30 d.
iki 2020 m. rugsėjo 30 d. |
ĮAS |
Skaidrus įmokų išieškojimo procesas |
8. |
Taisyklių IV skyriuje nenustatyti sprendimų priėmimo terminai areštuojant ar įkeičiant skolininko turtą, todėl tai gali sudaryti sąlygas vilkinti ir apsunkinti išieškojimo procesą |
Patvirtintos darbo procedūros, ir šiuo metu su atsakingais specialistais derinamos vieningos vidaus kontrolės procedūros, Fondo administravimo įstaigų darbuotojams teikiama metodinė pagalba (konsultavimas telefonu, raštu, elektroniniu paštu, seminarų metu ir kt.) |
1. Tikslinti Taisykles; 2. Parengti vieningas vidaus kontrolės procedūras. |
iki 2020 m. rugsėjo 30 d. |
ĮAS, VSKS |
Skaidrus įmokų išieškojimo procesas |
9. |
Taisyklių VI skyriuje nenustatyti sprendimų priėmimo terminai inicijuojant bankroto bylos iškėlimą, todėl tai gali sudaryti sąlygas vilkinti ir apsunkinti išieškojimo procesą |
Patvirtintos darbo procedūros, ir šiuo metu su atsakingais specialistais derinamos vieningos vidaus kontrolės procedūros, Fondo administravimo įstaigų darbuotojams teikiama metodinė pagalba (konsultavimas telefonu, raštu, elektroniniu paštu, seminarų metu ir kt.) |
1. Tikslinti Taisykles; 2. Parengti vieningas vidaus kontrolės procedūras. |
iki 2020 m. rugsėjo 30 d. |
ĮAS, VSKS |
Skaidrus įmokų išieškojimo procesas |
10. |
Taisyklių VII skyriuje nenustatyti sprendimų priėmimo terminai įtarus nusikalstamą veiką, todėl tai gali sudaryti sąlygas vilkinti medžiagos rengimą ir perdavimą teisėsaugos institucijoms |
Patvirtintos darbo procedūros, ir šiuo metu su atsakingais specialistais derinamos vieningos vidaus kontrolės procedūros, Fondo administravimo įstaigų darbuotojams teikiama metodinė pagalba (konsultavimas telefonu, raštu, elektroniniu paštu, seminarų metu ir kt.) |
1. Tikslinti Taisykles; 2. Parengti vieningas vidaus kontrolės procedūras. |
iki 2020 m. rugsėjo 30 d. |
ĮAS, VSKS |
Skaidrus įmokų išieškojimo procesas |
11. |
Savarankiškai dirbančių asmenų valstybinio socialinio draudimo bei sveikatos draudimo teisinis reguliavimas dažnai keičiamas, kartais dažniau nei 1 kartą per kalendorinius metus. Siekiant didinti veiklos skaidrumą bei šalinti prielaidas korupcijai pasireikšti, būtina automatizuoti savarankiškai dirbančių asmenų duomenų tvarkymą |
Vidaus kontrolės priemonės |
1. ISPS pateikti informacinės sistemos keitimų užsakymus dėl asmenų, kurie pagal verslo liudijimą dirba ne visą mėnesį, bet pasirenka mokėti VSD įmokas už visą kalendorinį mėnesį, apskaitos vykdymo ir automatinio duomenų perkėlimo į finansinę apskaitą; 2. įdiegti informacinės sistemos keitimus dėl asmenų, kurie pagal verslo liudijimą dirba ne visą mėnesį, bet pasirenka mokėti VSD įmokas už visą kalendorinį mėnesį, apskaitos vykdymo ir automatinio duomenų perkėlimo į finansinę apskaitą. 3. Automatizuoti savarankiškai dirbančių asmenų draudžiamųjų pajamų ir įmokų, pagrįstų sumokėtomis įmokomis, įrašymą į Registrą, įvertinant laikotarpius kai gali įmokų nemokėti ir kitus atvejus. 4. Parengti ir įdiegti elektroninius dokumentus (sprendimus, pranešimus) dėl savarankiškai dirbančių asmenų draudimo laikotarpių, draudžiamųjų pajamų ir įmokų sumų tikslinimo. |
Iki 2020 m. rugsėjo 30 d.
Iki 2020 m. gruodžio 31 d.
Iki 2021 m. gruodžio 31 d.
Iki 2021 m. gruodžio 31 d.
|
RTS, Fondo finansų ir apskaitos skyrius (FFAS), Informacinės sistemos plėtros skyrius (ISPS) |
ISPS pateikti informacinės sistemos keitimų užsakymai.
Įdiegti Fondo valdybos informacinės sistemos keitimai.
Automatizuotas savarankiškai dirbančių asmenų draudžiamųjų pajamų ir įmokų, pagrįstų sumokėtomis įmokomis, įrašymas į Registrą.
Parengti ir įdiegti elektroniniai dokumentai (sprendimai, pranešimai) dėl savarankiškai dirbančių asmenų draudimo laikotarpių, draudžiamųjų pajamų ir įmokų sumų tikslinimo. |
12. |
Automatizuoti ne visi ligos išmokos skyrimo proceso žingsniai, todėl pasitaiko atvejų, kai išmokos skyrimas užtrunka ir dėl to užsitęsia paslaugos klientams suteikimas |
Vidaus kontrolės priemonės |
14.1. Įvertinti galimybes automatizuoti ligos išmokų skyrimo procesą; 14.2. Parengti reikiamus darbo procedūrų pakeitimų projektus; 14.3.Pateikti informacinės sistemos keitimų užsakymus; 14.4.Įdiegti informacinės sistemos keitimus, skirtus ligos išmokų skyrimui. |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
Pašalpų ir nedarbingumo kontrolės skyrius (PNKS), ISPS |
Automatizuotas ligos išmokų skyrimas, atnaujintos darbo procedūros, įdiegti informacinės sistemos keitimai, skirti ligos išmokų skyrimui |
13. |
Teisės aktų nuostatų prieštaravimai gali sudaryti sąlygas pasireikšti korupcijai, taip pat pasielgti nesąžiningai, neteisingai, neskaidriai, neobjektyviai |
Teisės aktų analizė ir pastabų teikimas SADM |
Nustačius teisės aktų nuostatų prieštaravimus teikti pastabas ir pasiūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai |
2020 m. |
Fondo valdybos skyriai, Teritoriniai skyriai |
Pateiktos pastabos ir pasiūlymai Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl teisės aktų nuostatų prieštaravimų |
14. |
Skundų kaupimas ir stebėsena gali formuoti institucijos ir klientų dialogą. Skundus tikslinga naudoti kaip svarbią informaciją, padedančią išskirti sistemines problemas, darančias žalą įstaigai ar klientams. Skundus tikslinga analizuoti pagal atskiras sritis, pateikimo būdą (pvz., telefonu, paštu, internetu, skyriuje) ir skundo pobūdį. Naudojantis rezultatais, galima nustatyti problemiškiausias sritis ir, jei būtina, imtis atitinkamų veiksmų |
Skundų analizė |
1. Išanalizuoti Fondo administravimo įstaigose gautus asmenų skundus;
2. Apibendrinti anoniminių pranešimų tyrimų rezultatus. |
2020 m.
2020 m. |
KAVS, Fondo administravimo įstaigos VSKS, Fondo valdybos skyriai, Teritoriniai skyriai |
Išanalizavus gautus skundus, esant poreikiui bus suformuluoti pasiūlymai dėl Fondo administravimo įstaigų veiklos tobulinimo korupcijos prevencijos srityje, kad būtų užtikrinta sąžininga, skaidri, teisinga, objektyvi veikla |
15. |
Teritoriniuose skyriuose vidaus kontrolė vykdoma pagal skirtingas vidaus kontrolės procedūras, terminus bei apimtis. Gali būti neužtikrinta administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybė |
Vykdoma vidaus kontrolės stebėsena Fondo administravimo įstaigose |
Rengti vidaus kontrolės rekomendacijas |
2020 m. |
VSKS |
Parengtos vidaus kontrolės rekomendacijos |
16. |
Dėl asmeninio suinteresuotumo gali būti pateikti ne visi mokėjimo nurodymai į Piniginių lėšų apribojimo informacinę sistemą (PLAIS) |
Vidaus kontrolės priemonės |
Automatizuoti mokėjimo nurodymų pateikimą į PLAIS |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
ĮAS, ISPS |
Laiku ir visais atvejais pateikti mokėjimo nurodymai skolingiems draudėjams |
17. |
Neautomatizuota autentifikuotų pažymų išdavimo elektroninė operacija, kai fiziniams asmenims galima išduodi pažymas naudojant elektroninį antspaudą, todėl gali būti nepagrįstai ilgai klientams teikiamos paslaugos |
Popierinės pažymos išduodamos klientų aptarnavimo skyriuose |
Sukurti ir įdiegti informacinę sistemą, leidžiančią pažymas išduoti naudojant elektroninį antspaudą |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
KAVS, Informacinės sistemos eksploatavimo ir informacijos valdymo skyrius (ISEIVS), ISPS |
Sukurta ir įdiegta sistema, leidžianti pažymas išduoti, naudojant elektroninį antspaudą |
18. |
Į savarankiškai dirbančių asmenų finansines ataskaitas duomenys ne visada perkeliami teisingi, nes neautomatizuotas duomenų perkėlimas į finansines ataskaitas, nepakankamas darbo procedūrų automatizavimas gali sudaryti sąlygas piktnaudžiauti |
Vidaus kontrolės procedūros |
Automatizuoti duomenų perkėlimą į finansines ataskaitas |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
FFAS, ISPS |
Automatizuotas savarankiškai dirbančių asmenų duomenų perkėlimas į finansines ataskaitas |
19. |
Galimai nepagrįstai nustatytas darbingumo lygis asmenims |
Rizikos veiksnių analizė IRVM |
Rizikos veiksnio analizę vykdyti IRVM |
2020 m. |
PNKS, VSKS, Teritoriniai skyriai |
Patikrinta 100 proc. nagrinėjamais pažymėti visi aukšto rizikingumo rizikingi atvejai |
20. |
Suklastoti duomenys/dokumentai apie stažą ir pajamas iki 1994-01-01 |
Rizikos veiksnių analizė IRVM. Vidaus kontrolės priemonės. |
Rizikos veiksnio analizę vykdyti IRVM. Tikrinti abejonių keliančių dokumentų išdavimo pagrįstumą. |
2020 m. |
VSKS, Pensijų skyrius, Teritoriniai skyriai |
Patikrinta 100 proc. nagrinėjamais pažymėti visi aukšto rizikingumo rizikingi atvejai |
21. |
Permokų nenustatymas ir neišieškojimas tais atvejais, kai yra pagrindo manyti, kad specialistas, matydamas neteisingai mokamą (mokėtą) pensiją, sustabdo pensijos mokėjimą (perskaičiuoja pensijos dydį), tačiau permokos nenustato ir nepradeda permokos išieškojimo procedūros |
Vidaus kontrolės priemonės. |
Tikrinti abejonių keliančius atvejus, kai yra pagrindo manyti, kad permoka nebuvo nustatyta arba permoka buvo nustatyta, tačiau nebuvo pradėta permokos išieškojimo procedūra |
2020 m. |
VSKS, Pensijų skyrius, Teritoriniai skyriai |
Patikrinti abejonių keliantys atvejai, kai buvo pagrindo manyti, kad permoka nebuvo nustatyta arba permoka buvo nustatyta, tačiau nebuvo pradėta permokos išieškojimo procedūra |
22. |
Socialinio draudimo pensijų permokos asmenims, kuriems už tą patį stažą gali būti paskirtos ir mokamos pensijos Lietuvoje ir kitoje valstybėje |
Rizikos veiksnių analizė IRVM. Vidaus kontrolės priemonės. |
Rizikos veiksnio analizę vykdyti IRVM. Tikrinti abejonių keliančius atvejus, kai yra pagrindo manyti, kad asmeniui už tą patį stažą gali būti paskirta ir mokama pensija kitoje valstybėje. |
2020 m. |
VSKS, Pensijų skyrius, Teritoriniai skyriai |
Patikrinta 100 proc. nagrinėjamais pažymėti visi aukšto rizikingumo rizikingi atvejai |
23. |
Išankstinės senatvės pensijos, šalpos neįgalumo ir šalpos senatvės pensijų bei pareigūnų ir karių valstybinės pensijos už tarnybą, kai yra paskirtas priedas už tarnybą, permokos gavėjams, kurie užsienio valstybėje turi pajamų, susijusių su darbo santykiais |
Rizikos veiksnių analizė IRVM. Vidaus kontrolės priemonės.
|
1. sudaryti sutartį su VMI dėl duomenų gavimo apie asmens gautas pajamas užsienio valstybėje; 2. Rizikos veiksnio analizę vykdyti IRVM. Tikrinti abejonių keliančius atvejus, kai yra pagrindo manyti, kad išankstinės senatvės pensijos, šalpos neįgalumo ir šalpos senatvės pensijų bei pareigūnų ir karių valstybinės pensijos už tarnybą, kai yra paskirtas priedas už tarnybą, gavėjai užsienio valstybėje gali turėti pajamų, susijusių su darbo santykiais. |
Iki 2020 m. liepos 31 d.
2020 m. |
VSKS
VSKS, Pensijų skyrius, Teritoriniai skyriai |
Su VMI sudaryta sutartis. Patikrinti abejonių keliantys atvejai, kai buvo pagrindo manyti, kad išankstinės senatvės pensijos, šalpos neįgalumo ir šalpos senatvės pensijų bei pareigūnų ir karių valstybinės pensijos už tarnybą, kai yra paskirtas priedas už tarnybą, gavėjai užsienio valstybėje galėjo turėti pajamų, susijusių su darbo santykiais |
24. |
Kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas permokos asmenims, kuriems užsienio valstybėje mokama pensija arba kitokia nuolatinio pobūdžio kompensacinė išmoka už darbą ypatingomis sąlygomis |
Rizikos veiksnių analizė IRVM. Vidaus kontrolės priemonės.
|
Rizikos veiksnio analizę vykdyti IRVM. Tikrinti abejonių keliančius atvejus, kai yra pagrindo manyti, kad asmenims, gaunantiems kompensacijas už ypatingas darbo sąlygas, užsienio valstybėje mokama pensija arba kitokia nuolatinio pobūdžio kompensacinė išmoka už darbą ypatingomis sąlygomis |
2020 m. |
VSKS, Pensijų skyrius, Teritoriniai skyriai |
Patikrinta 100 proc. nagrinėjamais pažymėti visi aukšto rizikingumo rizikingi atvejai |
25. |
Gali pasitaikyti piktnaudžiavimo atvejų, kai šalpos išmoka paskiriama neteisingai ir (ar) neteisingai nustatomas šalpos išmokos dydis |
Vidaus kontrolės priemonės |
Išanalizuoti galimybes Išmokų taikomojoje sistemoje įdiegti saugiklius, neleidžiančius pasirinkti neteisingos šalpos išmokos skyrimo priežasties ir (ar) nustatyti neteisingo šalpos išmokos dydžio, ir inicijuoti programinės įrangos pakeitimą |
2020 m. |
Pensijų skyrius
|
Inicijuotas Išmokų taikomosios sistemos pakeitimas, kad Išmokų taikomojoje sistemoje būtų įdiegti saugikliai, neleidžiantys pasirinkti neteisingos šalpos išmokos skyrimo priežasties ir (ar) nustatyti neteisingo šalpos išmokos dydžio |
26. |
Gali pasitaikyti piktnaudžiavimo atvejų, kai pagal korektūrų sąrašus laiku neatliekamos pensijos/kompensacijos mokėjimo sustabdymo/nutraukimo procedūros |
Vidaus kontrolės priemonės |
Tikrinti atvejus, kai yra pagrindo manyti, kad pagal korektūrų sąrašus nebuvo laiku atliktos pensijos/kompensacijos mokėjimo sustabdymo/nutraukimo procedūros (pvz. kai asmuo kelis kartus iš eilės pateko į korektūrų sąrašą) |
2020 m. |
Teritoriniai skyriai Pensijų skyrius |
Patikrinti atvejai, kai buvo pagrindo manyti, kad pagal korektūrų sąrašus nebuvo laiku atliktos pensijos/kompensacijos mokėjimo sustabdymo/nutraukimo procedūros |
27. |
Gali pasitaikyti atvejų, kai Fondo valdybos teritorinių skyrių Pensijų skyrių specialistams neteisingai ir neobjektyviai paskirstomi prašymai ir (ar) dokumentai
|
Vidaus kontrolės priemonės |
Apsvarstyti galimybę automatizuoti prašymų ir (ar) dokumentų skirstymą Fondo valdybos teritorinių skyrių Pensijų skyrių specialistams ir, esant reikalui, inicijuoti programinės įrangos pakeitimus |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
Pensijų skyrius
|
Apsvarstyta galimybė automatizuoti prašymų ir (ar) dokumentų skirstymą Fondo valdybos teritorinių skyrių Pensijų skyrių specialistams ir, esant reikalui, inicijuotas programinės įrangos pakeitimas |
28. |
Gali pasitaikyti piktnaudžiavimo atvejų, kai į Išmokų taikomąją programą neteisingai įrašomi netekto darbingumo procentai ir/ar procentų intervalas ir dėl to neteisingai paskiriama (mokama) šalpos neįgalumo pensija, netekto darbingumo pensija ir kita pensija |
Vidaus kontrolės priemonės |
Išanalizuoti galimybes, kad programinės įrangos priemonėmis skiriant netekto darbingumo pensiją, šalpos neįgalumo pensiją ir kitas pensijas automatiškai būtų perkeliami duomenys apie NDNT asmeniui nustatyto netekto darbingumo procentus ir, esant reikalui, inicijuoti programinės įrangos pakeitimus |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
Pensijų skyrius |
Išanalizuotos galimybės programinės įrangos priemonėmis skiriant netekto darbingumo pensiją, šalpos neįgalumo pensiją ir kitas pensijas automatiškai perkelti duomenis apie NDNT asmeniui nustatyto netekto darbingumo procentus ir, esant reikalui, inicijuotas programinės įrangos pakeitimas |
29. |
NDNT pateikiamos oficialios statistikos duomenimis, negalios nustatymo atvejų šalyje mažėja, tačiau pasitaiko ir nesąžiningai nustatomo neįgalumo. Todėl būtina užtikrinti dar didesnį neįgalumo ir darbingumo nustatymo proceso skaidrumą |
Vidaus kontrolės priemonės |
Įgyvendinti Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 341 straipsnio nuostatas |
2020 m. |
PNKS |
1. Nurodymų asmeniui papildomai išsitirti Sodros nurodytoje sveikatos priežiūros įstaigoje skaičius; 2. Neskirtų išmokų arba sustabdytų išmokų mokėjimų skaičius. |
30. |
Gali būti nenustatyti korupcijos pasireiškimo rizikos veiksniai, sudarantys sąlygas pasireikšti korupcijai, taip pat pasielgti nesąžiningai, neteisingai, neskaidriai, neobjektyviai |
Kiekvienais metais atliekamas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas pasirinktose veiklos srityse |
Atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą nepensinių išmokų ir nedarbingumo kontrolės srityje |
2020 m. III ketv.
|
VSKS, Fondo administravimo įstaigos |
Numatytos korupcijos pasireiškimo rizikos veiksnių valdymo priemonės, skirtos teisinio reguliavimo ir administravimo procedūrų skaidrumui užtikrinti |
Tikslas: užtikrinti sąžiningą konkurenciją, skaidrų ir racionalų prekių, darbų ar paslaugų pirkimą vykdant viešuosius pirkimus |
||||||
Uždavinys: stiprinti viešųjų pirkimų priežiūrą, mažinti ir šalinti nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, rengti ir įgyvendinti papildomas prevencijos priemones perkančiosiose organizacijose, kad būtų galima nustatyti korupcijos atvejus įvairiais viešojo pirkimo etapais |
||||||
31. |
Prekių, paslaugų ar darbų poreikis gali būti sukuriamas dirbtinai |
Visais atvejais privaloma motyvuotai (racionaliai) pagrįsti kiekvieno pirkimo būtinumą |
Visais atvejais privaloma motyvuotai (racionaliai) pagrįsti kiekvieno pirkimo būtinumą |
2020 m. |
Pirkimų iniciatoriai, Viešųjų pirkimų skyrius |
Visais atvejais motyvuotai (racionaliai) pagrįstas kiekvieno pirkimo būtinumas |
32. |
Prekės gali būti įsigyjamos ne tiesiogiai, bet per tarpininkus brangiau |
Vidaus kontrolės priemonės |
Teikiant paraišką pirkimui įvertinti finansinę naudą ir galimybę prekes ar paslaugas įsigyti tiesiogiai, ne per tarpininkus |
2020 m. |
Pirkimų iniciatoriai, Viešųjų pirkimų skyrius |
Visais atvejais teikiant paraišką pirkimui įvertinta finansinė nauda ir galimybė prekes ar paslaugas įsigyti tiesiogiai, ne per tarpininkus |
33. |
Esamas teisinis reglamentavimas leidžia tam tikrus pirkimus vykdyti neskelbiamos apklausos būdu apklausiant tik vieną ūkio subjektą. Tokio pobūdžio pirkimų vykdymas gali būti paveiktas asmeninio suinteresuotumo |
Vidaus kontrolės priemonės |
Kai pirkimas vykdomas neskelbiamos apklausos būdu, prioritetą teikti ne mažiau kaip trijų ūkio subjektų apklausai, vykdomai CVP IS priemonėmis |
2020 m. |
Pirkimų iniciatoriai, Viešųjų pirkimų skyrius |
Vykdant pirkimą neskelbiamos apklausos būdu, prioritetas teikiamas ne mažiau kaip trijų ūkio subjektų apklausai, vykdomai CVP IS priemonėmis |
34. |
Įstaigos reikmėms reikalingų pirkti prekių, paslaugų ar darbų poreikį formuoja pirkimų iniciatoriai bei kiekvienais metais tvirtinamas Pirkimų planas. Tačiau metų bėgyje vykdomi plano tikslinimai (keitimai), įtraukiant naujus pirkimus dėl neįvertintų aplinkybių pirkimų planavimo procese |
Vidaus kontrolės priemonės |
Pirkimų iniciatoriai turi geriau atlikti pirkimų planavimą, kad metų bėgyje būtų kuo mažiau įtraukiama naujų (nesuplanuotų) pirkimų į pirkimų planą. Motyvuotai (racionaliai) pagrįsti kiekvieno naujai į pirkimo planą įtraukiamo pirkimo būtinumą |
2020 m. |
Pirkimų iniciatoriai, Viešųjų pirkimų skyrius |
Motyvuotai (racionaliai) pagrįstas kiekvieno naujai į pirkimo planą įtraukiamo pirkimo būtinumas |
35. |
Esamas teisinis reglamentavimas leidžia mažos vertės pirkimus, kai numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10.000,00 Eur be PVM, vykdyti ne iš Centrinės perkančiosios organizacijos (CPO) |
Vidaus kontrolės priemonės |
1. Kuo daugiau mažos vertės pirkimų, kai numatoma pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 10.000,00 Eur be PVM, atlikti naudojantis CPO elektroniniu katalogu. Nepirkimas iš Centrinės perkančiosios organizacijos turi būti motyvuotas pirkimo dokumentuose; 2. visų mažos vertės pirkimų reikalingumą pagrįsti vadovybės posėdžiuose. |
2020 m.
2020 m. |
Pirkimų iniciatoriai, Viešųjų pirkimų skyrius
Pirkimų iniciatoriai, Fondo valdybos vadovybė, Viešųjų pirkimų skyrius |
Nepirkimas iš Centrinės perkančiosios organizacijos motyvuotas pirkimo dokumentuose
Vykdomi tik tie mažos vertės pirkimai, kuriems pritarta Fondo valdybos vadovybės posėdžiuose |
36. |
Atliekant viešuosius pirkimus informacinių technologijų ar kitose srityse, kai reikalingos specialios žinios ir renkant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą dėl asmeninio suinteresuotumo gali būti neišrinktas ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas |
Atliekant viešuosius pirkimus informacinių technologijų ar kitose srityse, kai reikalingos specialios žinios ir renkant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą vadovaujamasi kainos ar sąnaudų ir kokybės santykiu, pasiūlymams vertinti pasitelkti išorinius ekspertus |
Atliekant viešuosius pirkimus informacinių technologijų ar kitose srityse, kai reikalingos specialios žinios ir renkant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą vadovaujamasi kainos ar sąnaudų ir kokybės santykiu, pasiūlymams vertinti pasitelkti išorinius ekspertus |
2020 m. |
Viešųjų pirkimų skyrius |
Tam, kad būtų kompetentingai ir nešališkai įvertinti tiekėjų pateikti pasiūlymai, visuose viešuosiuose pirkimuose, kai reikalingos specialios žinios, pasitelkti išoriniai ekspertai |
37. |
Viešojo pirkimo komisijos nariai, supaprastintus pirkimus Fondo valdyboje bei Fondo administravimo įstaigose atlikti įgalioti asmenys bei pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai privalo teikti privačių interesų deklaracijas. Tačiau pasitaiko atvejų, kai įgalioti asmenys nedeklaruoja privačių interesų, todėl gali naudotis savo pareigomis, galiomis ir vardu, siekiant paveikti kitų asmenų sprendimą, keliantį interesų konfliktą |
Vidaus kontrolės priemonės |
Kontroliuoti, kad viešojo pirkimo komisijos nariai, supaprastintus pirkimus atlikti įgalioti asmenys bei pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai pateiktų privačių interesų deklaracijas |
Per 30 kalendorinių dienų nuo paskyrimo į atitinkamas pareigas, bet ne vėliau, nei iki dalyvavimo viešojo pirkimo procedūrose pradžios |
VSKS, Teritorinių skyrių įgalioti atsakingi asmenys |
Visais atvejais laiku deklaruoti privatūs interesai. Išvengta interesų konflikto, o jam kilus – nusišalinta |
Tikslas: didinti skaidrumą, mažinti ir šalinti korupcijos pasireiškimo galimybes socialinio draudimo srityje |
||||||
Uždavinys: didinti Fondo administravimo įstaigų veiklos skaidrumą |
||||||
38. |
Darbuotojai ne visada supranta jų elgesio ir organizacijos kultūros įtaką nekorupciniam įstaigos įvaizdžiui. Darbuotojai ne visada gali atskirti dovaną nuo kyšio, rekomendaciją nuo protegavimo ir pan. |
Antikorupciniai mokymai Fondo administravimo įstaigų darbuotojams |
1. Antikorupciniai mokymai Fondo administravimo įstaigų darbuotojams 2. Parengti Fondo administravimo įstaigų dovanų politikos projektą
|
2020 m.
Iki 2020 m. birželio 30 d. |
Personalo valdymo skyrius
VSKS
|
Įvykdyta 1 mokymų programa, kurios dalyvių skaičius ne mažiau kaip 40 darbuotojų Etiško elgesio gairės turėtų didinti visuomenės pasitikėjimą FAĮ sprendimų priėmimo kokybe ir skaidrumu, padėti užtikrinti etišką elgesį su kolegomis, pareigūnais ir visuomene. Etiško elgesio gairės padės išvengti interesų konflikto, o piliečiai bus supažindinti su institucijos etinėmis darbo normomis |
Tikslas: didinti visuomenės nepakantumą korupcijai ir skatinti visuomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą |
||||||
Uždavinys: plėtoti antikorupcinį visuomenės švietimą viešajame ir privačiame sektoriuose |
||||||
39. |
Per mažai informuojama apie galimus pranešimo apie korupcijos atvejus būdus |
Fondo valdybos interneto svetainėje nurodyti kanalai |
Sukurti informacinį vaizdo klipą, kuriame būtų pateikta informacija apie tai, kur ir kokiais būdais gali kreiptis asmuo, susidūręs su korupcijos apraiškomis Fondo administravimo įstaigose |
Iki 2020 m. gruodžio 31 d. |
KAVS |
Sukurtas informacinis vaizdo klipas, kuriame pateikta informacija apie tai, kur ir kokiais būdais gali kreiptis asmuo, susidūręs su korupcijos apraiškomis Fondo administravimo įstaigose. Vaizdo klipas demonstruojamas teritorinių skyrių priimamuosiuose per televiziją, Fondo valdybos interneto svetainėje bei Fondo valdybos Facebook paskyroje. |
_______________________
[1] Tyrimas ,„Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“ atskleidė korupcijos tendencijas. Prieiga per internetą: https://www.stt.lt/lt/naujienos/?cat=1&nid=2961
[2] Korupcijos suvokimo indeksas: Lietuvoje reikšmingų pokyčių neįvyko. Prieiga per internetą: https://www.transparency.lt/korupcijos-suvokimo-indeksas-lietuvoje-reiksmingu-pokyciu-neivyko/
[3] Žmonės labiausiai pasitiki ugniagesiais, policija ir kariais. Prieiga per internetą: https://www.diena.lt/naujienos/lietuva/salies-pulsas/zmones-labiausiai-pasitiki-ugniagesiais-pasitikejimas-policija-smuktelejo-931514
[4] Pasitikėjimas Nausėdos vadovaujama prezidentūra – rekordinis. Prieiga per internetą: https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1099255/pasitikejimas-nausedos-vadovaujama-prezidentura-rekordinis