Autentiškas vertimas
Vyriausybės kanceliarijos
Dokumentų valdymo skyrius
2018 03 27
2014–2021 m. Norvegijos finansinis mechanizmas
LIETUVOS RESPUBLIKOS,
TOLIAU – VALSTYBĖ, PARAMOS GAVĖJA,
IR
NORVEGIJOS KARALYSTĖS,
TOLIAU – NORVEGIJA,
VISOS SUSITARIMO MEMORANDUMO ŠALYS TOLIAU VADINAMOS ŠALIMIS,
SUSITARIMO MEMORANDUMAS
DĖL 2014–2021 M. NORVEGIJOS FINANSINIO MECHANIZMO ĮGYVENDINIMO
Kadangi Europos Sąjungos ir Norvegijos Karalystės susitarimu dėl 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo nustatytas finansinis mechanizmas (toliau – 2014–2021 m. Norvegijos finansinis mechanizmas), kuriuo naudodamasi Norvegija prisidės prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje;
kadangi 2014–2021 m. Norvegijos finansiniu mechanizmu siekiama stiprinti Norvegijos ir valstybės, paramos gavėjos, santykius siekiant abipusės naudos savo žmonėms;
kadangi glaudesnis Norvegijos ir valstybės, paramos gavėjos, bendradarbiavimas padės užtikrinti tvirtą, taikią ir klestinčią Europą, pagrįstą geru valdymu, demokratinėmis institucijomis, teisinės valstybės principu, pagarba žmogaus teisėms ir tvaria plėtra;
kadangi Šalys, siekdamos užtikrinti veiksmingą 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimą, susitaria nustatyti bendradarbiavimo pagrindą,
s u s i t a r ė:
1 straipsnis
Tikslai
1. 2014–2021 m. Norvegijos finansiniu mechanizmu iš esmės siekiama prisidėti prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje ir stiprinti dvišalius Norvegijos ir valstybių, paramos gavėjų, santykius skiriant finansinių įnašų 2 dalyje išvardytiems prioritetiniams sektoriams. Todėl šio Susitarimo memorandumo Šalys stengiasi atrinkti ir finansuoti tas programas, kurios padėtų pasiekti nurodytus tikslus.
2. Finansiniai įnašai skiriami toliau nurodytiems prioritetiniams sektoriams:
2 straipsnis
Teisinis pagrindas
Šis Susitarimo memorandumas aiškinamas kartu su toliau nurodytais su šiuo Susitarimo memorandumu 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo teisinį pagrindą sudarančiais dokumentais:
a) Europos Sąjungos ir Norvegijos Karalystės susitarimu dėl 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo (toliau – Susitarimas);
b) 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamentu (toliau – Reglamentas), kurį Norvegija parengia vadovaudamasi Susitarimo 10 straipsnio 5 dalimi;
3 straipsnis
Finansinė schema
1. Remiantis Susitarimo 2 straipsnio 1 dalimi, visa finansinio įnašo suma yra 1 253,7 mln. EUR; ji kasmet nuo 2014 m. gegužės 1 d. iki 2021 m. balandžio 30 d. įskaitytinai išmokama po 179,1 mln. EUR.
2. Remiantis Susitarimo 6 straipsniu, per 1 dalyje nurodytą laikotarpį valstybei, paramos gavėjai, iš viso skiriama 61 400 000 EUR.
3. Remiantis Susitarimo 3 straipsnio 2 dalies b punktu, 1 proc. visos 2 dalyje nurodytos sumos atidedama Deramo darbo ir trišalio dialogo skatinimo fondui.
4 straipsnis
Funkcijos ir pareigos
1. Norvegija lėšas skiria valstybės, paramos gavėjos, pasiūlytoms tinkamoms finansuoti programoms, kurioms pritaria NURM, kurios skirtos Susitarimo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytiems prioritetiniams sektoriams ir kurios atitinka Susitarimo priede nurodytas programines sritis. Norvegija ir valstybė, paramos gavėja, gali konsultuotis dėl programų koncepcijos aprašų, kuriuose būtų apibrėžiama kiekvienos programos mastas ir numatomi rezultatai, parengimo.
2. Valstybė, paramos gavėja, užtikrina visapusišką pagal 2014–2021 m. Norvegijos finansinį mechanizmą remiamų programų bendrąjį finansavimą remiantis B priedu ir programų susitarimais.
3. NURM valdo 2014–2021 m. Norvegijos finansinį mechanizmą ir priima sprendimus dėl finansinės paramos skyrimo vadovaujantis Reglamento nuostatomis.
5 straipsnis
Institucijų paskyrimas
Valstybė, paramos gavėja, įgalioja nacionalinę koordinavimo instituciją veikti jos vardu. Nacionalinei koordinavimo institucijai tenka visa atsakomybė už 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo tikslų pasiekimą ir už 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimą valstybėje, paramos gavėjoje, pagal Reglamentą. Remiantis Reglamento 5.2 straipsniu, nacionalinė koordinavimo institucija, tvirtinančioji institucija, audito institucija ir pažeidimų institucija nurodyti A priede.
6 straipsnis
Daugiamečio programavimo schema
1. Remdamosi Reglamento 2.5 straipsniu, Šalys susitarė dėl įgyvendinimo schemos, kurią sudaro toliau nurodyti finansiniai ir turinio dalykai:
a) programų, dėl kurių susitarta, sąrašas, 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo finansinis įnašas pagal programas;
b) programų, jų tikslo, objekto, kuriam skiriama daugiausia Šalių dėmesio, jei žinoma, kiekvienai programai skiriamos paramos sumos, dvišalių siekių, taip pat bet kurių ypatingų interesų, susijusių su tikslinėmis grupėmis, geografinėmis teritorijomis ar kitais klausimais, nustatymas;
7 straipsnis
Dvišalio bendradarbiavimo fondas
Remiantis Reglamento 4 straipsnio 6 dalimi, valstybė, paramos gavėja, atideda lėšas dvišaliams Norvegijos ir valstybės, paramos gavėjos, tarpusavio santykiams stiprinti. Nacionalinė koordinavimo institucija kontroliuoja, kaip naudojamos dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšos ir remdamasi Reglamento 4 straipsnio 2 dalimi įsteigia Jungtinį dvišalio fondo komitetą.
8 straipsnis
Metiniai posėdžiai
Remiantis Reglamento 2 straipsnio 7 dalimi, rengiami metiniai NURM ir nacionalinės koordinavimo institucijos atstovų posėdžiai. Metiniuose posėdžiuose NURM ir nacionalinės koordinavimo institucijos atstovai aptaria per ankstesnį ataskaitinį laikotarpį pasiektą pažangą ir susitaria dėl bet kokių būtinų priemonių. Metinis posėdis yra forumas, kuriame aptariami abipusio intereso klausimai.
9 straipsnis
Priedų pakeitimas
10 straipsnis
Kontrolė ir galimybė susipažinti su informacija
NURM, Norvegijos Karalystės Generalinio auditoriaus biuras ir jų atstovai turi teisę atlikti techninius arba finansinius patikrinimus arba peržiūrą, kuri, jų nuomone, būtina siekiant kontroliuoti programų ir projektų planavimą, įgyvendinimą, stebėjimą ir lėšų naudojimą. Valstybė, paramos gavėja, teikia visą būtiną pagalbą, informaciją ir dokumentus.
11 straipsnis
Reglamentavimo principai
1. Šio Susitarimo memorandumo įgyvendinimas visais aspektais reglamentuojamas Reglamentu ir vėliau padarytais jo pakeitimais.
2. 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo tikslų siekiama Norvegijai ir valstybei, paramos gavėjai, glaudžiai bendradarbiaujant. Per visus 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo etapus Šalys sutinka užtikrinti aukščiausio lygio skaidrumą, atskaitomybę bei išlaidų efektyvumą ir laikytis gero valdymo, partnerystės ir daugiapakopio valdymo, tvarios plėtros, lyčių lygybės ir vienodų galimybių principų.
3. Valstybė, paramos gavėja, imasi iniciatyvos užtikrinti šių principų paisymą visais 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo lygmenimis.
4. Ne vėliau nei iki 2020 m. gruodžio 31 d. šio Susitarimo memorandumo Šalys apsvarsto pažangą, pasiektą įgyvendinant šį Susitarimo memorandumą, o po to susitaria atitinkamai dėl lėšų perskirstymo programų viduje ir tarp programų. Nacionalinė koordinavimo institucija atsižvelgia į tokių svarstymų išvadas teikdama pasiūlymą dėl Reglamento 1.11 straipsnyje nurodyto rezervo perskirstymo.
A priedas
Nacionalinės valdymo ir kontrolės struktūros
1. Nacionalinė koordinavimo institucija
Finansų ministerijos Investicijų departamentas (ID) veikia kaip nacionalinė koordinavimo institucija.
ID yra atskiras ministerijos departamentas, kuris yra atskaitingas viceministrui, atsakingam už finansines paslaugas, tarptautinę finansinę paramą ir ES investicijas. ID direktorius veikia kaip nacionalinės koordinavimo institucijos vadovas.
Nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijos ir pareigos nurodytos Reglamente, visų pirma jo 5.3 straipsnyje. Be to:
• Finansų ministerijos Komunikacijų skyrius (KS) atsakingas už informacijos ir komunikacijos funkcijas,
• Finansų ministerijos Finansų politikos departamentas (FPD) atsakingas už vertinimų planavimą ir vykdymą.
Nacionalinės koordinavimo institucijos vadovas prisiima visą atsakomybę siekiant užtikrinti, kad visos Reglamente numatytos nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijos būtų atliktos. KS ir FPD koordinuoja savo veiklą ir atsiskaito nacionalinės koordinavimo institucijos vadovui pateikdami informaciją apie jiems priskirtų nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijų atlikimą.
2. Tvirtinančioji institucija
Finansų ministerijos Išlaidų investicijoms deklaravimo departamentas (IIDD) veikia kaip tvirtinančioji institucija.
IIDD yra atskiras ministerijos departamentas, kuris yra atskaitingas viceministrui, atsakingam už finansines paslaugas, tarptautinę finansinę paramą ir ES investicijas. IIDD direktorius veikia kaip tvirtinančiosios institucijos vadovas.
Tvirtinančiosios institucijos funkcijos ir pareigos nurodytos Reglamente, visų pirma jo 5.4 straipsnyje. Be to, įsipareigojimus, susijusius su Reglamento 5.4 straipsnio 2 dalyje nurodytos banko sąskaitos atidarymu ir tvarkymu, prisiima Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas. Valstybės iždo departamentas neturi jokios veiksmų laisvės, susijusios su lėšų pervedimais, atliekamais griežtai pagal iš anksto numatytas procedūras laikantis Reglamento ir atitinkamų nacionalinės teisės aktų.
3. Audito institucija
Nacionalinė koordinavimo institucija ir NURM apsikeisdamos raštais susitaria dėl audito institucijos skyrimo.
Audito institucijos funkcijos ir pareigos nurodytos Reglamente, visų pirma jo 5.5 straipsnyje. Audito institucija veikia nepriklausomai nuo nacionalinės koordinavimo institucijos ir tvirtinančiosios institucijos.
4. Pažeidimų institucija
Finansų ministerijos Išlaidų investicijoms deklaravimo departamentas atsakingas už pažeidimų ataskaitų rengimą ir teikimą. IIDD yra atskiras ministerijos departamentas, kuris yra atskaitingas viceministrui, atsakingam už finansines paslaugas, tarptautinę finansinę paramą ir ES investicijas. IIDD direktorius veikia kaip nacionalinio viešojo subjekto, atsakingo už pažeidimų ataskaitų rengimą ir teikimą, vadovas.
Pažeidimų institucijos funkcijos ir pareigos numatytos Reglamente, visų pirma jo 12.3 straipsnyje.
5. Strateginė ataskaita
Remiantis Reglamento 2.6 straipsniu, nacionalinė koordinavimo institucija kasmet NURM pateikia strateginę 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo valstybėje, paramos gavėjoje, ataskaitą. Strateginė ataskaita turi būti pateikiama NURM bent prieš du mėnesius iki metinio posėdžio, nebent susitariama kitaip.
B priedas
Įgyvendinimo schema
Vadovaudamosi Reglamento 2.5 straipsniu, šio Susitarimo memorandumo Šalys susitarė dėl šiame priede pateiktos įgyvendinimo schemos.
1. Įgyvendinimo schemos finansiniai parametrai
|
Lietuva
|
Norvegijos FM įnašas |
Nacionalinis įnašas |
|
Programos |
||
1 |
Verslo plėtra, inovacijos ir MVĮ |
14 000 000 EUR |
2 470 588 EUR |
2 |
Socialinis dialogas – deramas darbas |
1 250 000 EUR |
- |
3 |
Aplinkosauga, energetika, klimato kaita |
12 000 000 EUR |
2 117 647 EUR |
4 |
Teisingumas ir vidaus reikalai |
25 000 000 EUR |
4 411 765 EUR |
|
Kitos skirtos lėšos |
|
|
|
Techninė parama valstybei, paramos gavėjai (1.10 str.) |
920 000 EUR |
- |
|
Rezervas (1.11 str.) |
2 395 000 EUR |
- |
|
Rezervas, skirtas projektams užbaigti pagal FM 2009−2014 m. (1.12 str.) |
- |
- |
|
Dvišalio bendradarbiavimo fondas (4.6.1 str.) |
1 230 000 EUR |
- |
|
Lietuvai skirtos grynosios lėšos |
56 795 000 EUR |
9 000 000 EUR |
2. Ypatingi interesai
Norvegijos ir Lietuvos dvišaliai santykiai stiprinami siekiant skatinti ir plėtoti ilgalaikį bendradarbiavimą visose Susitarimo priede išvardytose srityse. Taip pat siekiama sustiprinti dvišalį bendradarbiavimą politiniu ir Europos lygmeniu bendro intereso srityse.
3. Įgyvendinimo schemos turinio parametrai
Toliau nurodytos programos bus įgyvendinamos pritarus NURM, vadovaujantis Reglamento 6.3 straipsniu.
A. Programa: Verslo plėtra, inovacijos ir MVĮ
Programos tikslas: Didesnės vertės kūrimas ir tvarus augimas
Programai skirtos lėšos: 14 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 2 470 588 EUR
Programos operatorius: Lietuvos mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA)
Donorų programos partneris (-iai): „Innovation Norway“
Programos sritis (-ys): Verslo plėtra, inovacijos ir MVĮ
Ypatingi interesai: Programoje dėmesys bus skiriamas šioms sritims: žaliosioms pramonės inovacijoms, įskaitant bioekonomiką. Dėl dviejų papildomų sričių gali būti susitarta per koncepcijos aprašo rengimo etapą.
Lietuvos Respublikos ūkio ministerija yra programos partnerė, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo.
Dvišaliai siekiai: |
125 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai papildomų lėšų.
|
B. Programa: Socialinis dialogas – deramas darbas
Programos tikslas: Glaudesnis trišalis bendradarbiavimas tarp darbdavių organizacijų, profesinių sąjungų bei valdžios institucijų ir deramo darbo skatinimas
Programai skirtos lėšos: 1 250 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: Netaikoma
Programos operatorius: Finansinių mechanizmų valdyba, kaip nurodyta Reglamento 6.13 straipsnyje. „Innovation Norway“ paskirta fondo operatore vadovaujantis Reglamento 6.13 straipsnio 4 punktu.
Programos sritis (-ys): Socialinis dialogas – deramas darbas
Ypatingi interesai: Svarstoma galimybė iš anksto numatyti projektus, kuriuos vykdytų Lietuvos ir Norvegijos darbo inspekcijos ir kuriems būtų skirta ne daugiau nei 650 000 EUR.
C. Programa: Aplinkosauga, energetika, klimato kaita
Programos tikslas: Geresnė ekosistemų aplinkosauginė būklė ir sumažintas neigiamas taršos ir kitos žmonių veiklos poveikis
Programai skirtos lėšos: 12 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 2 117 647 EUR
Programos operatorius: Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA)
Programos sritys: Aplinkosauga ir ekosistemos
Atsinaujinantys energijos ištekliai, energijos vartojimo efektyvumas, energetinis saugumas
Klimato kaitos švelninimas ir prisitaikymas prie jos
Nelaimių prevencija ir pasirengimas joms
Ypatingi interesai: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Lietuvos Respublikos energetikos ministerija ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija yra programos partnerės, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo. Jos inter alia aktyviai dalyvauja sprendžiant su politika susijusius klausimus ir skatinant dvišalį bendradarbiavimą.
Programa, be kita ko, apima priemones, susijusias su Ignalinos atominės elektrinės uždarymu, ir priemones, susijusias su saugiu atliekų tvarkymu.
Rengiant koncepcijos aprašą svarstomas iš anksto numatytas projektas su Norvegijos radiacinės saugos tarnyba kaip donorų projekto partnere dėl Ignalinos atominės elektrinės uždarymo ir kitos susijusios veiklos.
Per koncepcijos aprašo rengimo etapą nagrinėjama galimybė įrengti Lietuvos išankstinio perspėjimo apie branduolinį pavojų sistemą atsižvelgiant į kaimyninėse šalyse esančių atominių elektrinių keliamą pavojų.
Per koncepcijos aprašų rengimo etapą gali būti svarstomos priemonės, susijusios su kitomis pavojingomis atliekomis ir (arba) jūrų valdymo gebėjimų stiprinimu.
|
|
Dvišaliai siekiai: |
75 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai papildomų lėšų. |
|
|
D. Programa: Teisingumas ir vidaus reikalai
Programos tikslas: Teisinės valstybės stiprinimas
Programai skirtos lėšos: 25 000 000 EUR
Programos bendrasis finansavimas: 4 411 765 EUR
Programos operatorius: Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA)
Donorų programos partneris (-iai): Norvegijos teisingumo ministerija (NMOJ)
Norvegijos pataisos tarnybos direktoratas (KDI)
Norvegijos teismų administracija (DA)
Nacionalinis policijos direktoratas (POD)
Tarptautinė(-ės) partnerių
organizacija (-os): Europos taryba (ET)
Programos sritis (-ys): Teismų sistemos efektyvumas ir veiksmingumas, teisinės valstybės stiprinimas
Pataisos tarnybos ir kardomasis kalinimas
Tarptautinis policijos bendradarbiavimas ir kova su nusikalstamumu
Smurtas šeimoje ir dėl lyties
Geras valdymas, atskaitingos institucijos, skaidrumas
Ypatingi interesai: Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Lietuvos nacionalinė teismų administracija ir Lietuvos generalinė prokuratūra yra programos partnerės, aktyviai dalyvauja ir veiksmingai prisideda prie programos kūrimo ir įgyvendinimo. Jos inter alia aktyviai dalyvauja sprendžiant su politika susijusius klausimus ir skatinant dvišalį bendradarbiavimą.
Programa apima priemones, skatinančias sankcijų, alternatyvių įkalinimui, taikymą.
Turi būti užtikrinamos programos sričių sinergijos siekiant stiprinti teisingumo grandinę, be kita ko, geriau užtikrinant teisę kreiptis į teismą, įkalinimui alternatyvių sankcijų naudojimą ir kovą su smurtu dėl lyties. Skatinamas bendravimas ir bendradarbiavimas su atitinkamomis pilietinės visuomenės organizacijomis.
Apytiksliai 53 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų skiriama programos sričiai „Pataisos tarnybos ir kardomasis kalinimas“ siekiant tobulinti Lietuvos pataisos tarnybų sistemą. Rengiant koncepcijos aprašą svarstoma galimybė iš anksto numatyti projektus, įskaitant mokymo centro ir ne daugiau nei dviejų bandomųjų pataisos centrų įkūrimą.
Ypač daug dėmesio reikėtų skirti perėjimui nuo kalėjimo prie lygtinio paleidimo taikant pusiaukelės namų ir elektroninio stebėjimo priemones.
Apytiksliai 25 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų skiriama programos sričiai „Teismų sistemos efektyvumas ir veiksmingumas, teisinės valstybės stiprinimas“, įskaitant galimą baudžiamojo persekiojimo komponentą. Rengiant koncepcijos aprašą svarstoma galimybė iš anksto numatyti projektus, skirtus Europos teisminės kultūros koncepcijai ir Europos konvencijai dėl žmogaus teisių.
Apytiksliai 12 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų skiriama programos sričiai „Tarptautinis policijos bendradarbiavimas ir kova su nusikalstamumu“. Rengiant koncepcijos aprašą svarstoma galimybė iš anksto numatyti projektus, skirtus dvišaliam bendradarbiavimui su Norvegijos policijos tarnyba kovos su tarptautiniu ir organizuotu nusikalstamumu srityje siekiant palengvinti operatyvinį bendradarbiavimą, remiantis dabartinėmis tendencijomis ir baudžiamosiomis bylomis, t. y. susijusiomis su prekyba žmonėmis ir kitais siekti pelno skirtais nusikaltimais.
Apytiksliai 10 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų skiriama programos sričiai „Smurtas šeimoje ir dėl lyties“. Rengiant koncepcijos aprašą svarstoma galimybė iš anksto numatyti projektus, skirtus Stambulo konvencijos tikslams siekti ir vertybėms diegti, politikai tobulinti, policijos tyrimams, teismo procesams ir gerajai praktikai plėtoti.
Konkrečios programos sritims paskirstytos lėšų sumos nurodomos koncepcijos apraše.
Siekiama, kad infrastruktūrai būtų skiriama ne daugiau kaip 60 % visų tinkamų finansuoti programos išlaidų („kietosios“ priemonės).
Infrastruktūrai („kietosios“ priemonės) turėtų būti skiriama ne daugiau nei 50 % visų tinkamų finansuoti programos srities „Smurtas šeimoje ir dėl lyties“ lėšų.
Dvišaliai siekiai: 125 000 EUR programai skiriama iš dvišalio bendradarbiavimo fondo. Tai netrukdo Jungtiniam dvišalio fondo komitetui skirti programai papildomų lėšų.
Ši programa bus įgyvendinta kartu su programa „Teisingumas ir vidaus reikalai“, kuri įgyvendinama pagal 2014−2021 m. EEE finansinį mechanizmą.