herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL NACIONALINIŲ PLĖTROS ĮSTAIGŲ VIDAUS KONTROLĖS REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2018 m. rugpjūčio 28 d. Nr. 03-146

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 4 dalies 1 punktu ir Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo 11 straipsniu, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1. Patvirtinti Nacionalinių plėtros įstaigų vidaus kontrolės reikalavimų aprašą (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2018 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Valdybos narys,

pavaduojantis Valdybos pirmininką                                                                        Marius Jurgilas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2018 m. rugpjūčio 28 d. nutarimu Nr. 03-146

 

Nacionalinių plėtros įstaigų vidaus kontrolĖS REIKALAVIMŲ APRAŠAS

 

 

I Skyrius

Bendrosios nuostatos

 

1. Nacionalinių plėtros įstaigų vidaus kontrolės reikalavimų apraše (toliau – Aprašas) nustatyti pagrindiniai principai ir reikalavimai, kuriais turi vadovautis nacionalinė plėtros įstaiga (toliau – NPĮ), siekdama užtikrinti, kad NPĮ vidaus kontrolė būtų tinkamai organizuota, veiksminga ir užtikrintų finansiškai gyvybingas ir efektyvias investicijas vykdant skatinamojo finansavimo veiklą.

2. Šis Aprašas taikomas pagal Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymą (toliau – Įstatymas) veikiančioms NPĮ, įrašytoms į NPĮ sąrašą.

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. vidaus kontrolė – nenutrūkstamas procesas, kurio metu ir kuriam darydami įtaką NPĮ vadovai ir kiti darbuotojai užtikrina, kad:

3.1.1. NPĮ veikla, naudojant NPĮ turtą ir kitus išteklius, būtų veiksminga, NPĮ būtų apsaugota nuo galimų nuostolių, atsirandančių dėl klaidų, vagysčių, apgaulės ir dokumentų klastojimo, vidaus dokumentuose nustatytų reikalavimų nesilaikymo;

3.1.2. finansinė ir kita informacija, naudojama tiek NPĮ viduje, tiek ir trečiųjų asmenų, būtų patikima, tinkama ir pateikiama laiku;

3.1.3. NPĮ veikla atitiktų įstatymus, Lietuvos banko ir kitus teisės aktus, NPĮ vidaus dokumentus.

3.2. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme.

4. Aprašas taikomas proporcingai NPĮ veiklai, t. y. reikalavimai įgyvendinami atsižvelgiant į NPĮ veiklos mastą ir pobūdį, prisiimamą riziką ir atliekamas operacijas.

 

II SKYRIUS

BENDRIEJI REIKALAVIMAI

 

5. NPĮ veiklos vidaus kontrolę turi užtikrinti patikima ir tinkamai veikianti vidaus kontrolės sistema. Vidaus kontrolės tikslas – sumažinti riziką, susijusią su verslo aplinka, NPĮ vykstančiais procesais bei NPĮ valdymo informacija.

6. Vidaus kontrolės sistemą turi sudaryti šie tinkami elementai:

6.1. organizacinė struktūra, leidžianti užtikrinti funkcijų atskyrimą ir vertikalius bei horizontalius atsakomybės ryšius;

6.2. vidaus informacinė sistema bei vadovų informavimo sistema, leidžianti laiku priimti sprendimus;

6.3. darbuotojų atsakomybė ir kompetencija;

6.4. dviguba veiklos procedūrų vidaus kontrolė;

6.5. rizikos kontrolė ir rizikos valdymas;

6.6. vidaus kontrolės procedūros;

6.7. vidaus kontrolės sistemos vertinimas ir, jei nustatyta, trūkumų šalinimas.

7. NPĮ vidaus kontrolės sistemos tinkamumas ir veiksmingumas turi būti vertinamas tiek nuolat (darbuotojams atliekant savo pareigas), tiek periodiškai (atliekant vidaus, išorės auditą), apie jo rezultatus turi būti informuojami NPĮ vadovai, prireikus imamasi priemonių nustatytiems trūkumams pašalinti.

 

III SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS SISTEMA

 

8. Veiksminga vidaus kontrolės sistema turi užtikrinti, kad NPĮ būtų sukurta tinkama kontrolės struktūra, nustatytos kontrolės procedūros kiekvienu valdymo lygiu. Kontrolės procedūros turi apimti šiuos elementus:

8.1. tinkamą NPĮ struktūrinių padalinių veiklos kontrolę;

8.2. NPĮ turto apsaugą, nustatytų ribojimų laikymosi ir nukrypimų nuo jų fiksavimą;

8.3. NPĮ vadovų informavimą;

8.4. teisių atlikti ūkines ir finansines operacijas suteikimą;

8.5. finansų kontrolę;

8.6. duomenų tikrinimą.

9. NPĮ vadovai užtikrina, kad NPĮ būtų sukurta veiksminga vidaus kontrolės sistema bei tinkamos procedūros, reikalingos vidaus kontrolei įgyvendinti, stebi ir palaiko jų veiksmingumą ir pakankamumą. NPĮ vadovai taip pat yra atsakingi už organizacinės struktūros, pagal kurią yra aiškiai nustatytos darbuotojų teisės, pareigos ir atsakomybė, suformavimą ir užtikrinimą, kad tos pareigos būtų vykdomos. Darbuotojai turi būti supažindinti su procedūromis, susijusiomis su jų pareigomis ir atsakomybe, ir jas išmanyti.

10. NPĮ vadovai turi skatinti darbuotojus laikytis griežtų etikos standartų ir sukurti visiems darbuotojams tokią aplinką, kurioje būtų pabrėžiama vidaus kontrolės svarba. NPĮ vadovai turi užtikrinti, kad darbuotojai turėtų tinkamą kvalifikaciją ir reputaciją, pakankamai patirties ir reikiamų įgūdžių savo pareigoms atlikti, taip pat kad NPĮ vidaus dokumentuose nustatytose veiklos procedūrose būtų pabrėžta darbuotojo svarba ir vieta vidaus kontrolės procese ir kad su jomis būtų supažindinti atitinkami darbuotojai.

11. NPĮ vadovai turi žinoti visas reikšmingas, su NPĮ veikla susijusias rizikos rūšis, užtikrinti jų identifikavimą, priimtino rizikos lygio nustatymą, rizikos valdymo priemonių įgyvendinimą ir kontrolę.

12. NPĮ veikianti vadovų informavimo sistema turi būti tinkamai reglamentuota ir užtikrinanti patikimos ir tinkamos vidaus bei išorės informacijos, turinčios įtakos priimant sprendimus, pateikimą laiku ir tinkama forma NPĮ vadovams (informacija pagal kiekvieną rizikos rūšį, atsakingus asmenis, informacijos teikimo periodiškumas).

13. NPĮ turi būti užtikrinamas tinkamas darbuotojų funkcijų atskyrimas, t. y. turi būti atskirtas teisių atlikti finansines ir ūkines operacijas suteikimas, jų vykdymas, įtraukimas į apskaitą ir saugojimas taip, kad būtų išvengta interesų konfliktų. Turi būti nustatytos galimos interesų konfliktų veiklos sritys, o jų skaičius sumažintas iki minimumo.

14. NPĮ turi būti užtikrinamos šios finansų kontrolės rūšys:

14.1. išankstinė, atliekama prieš priimant sprendimus ar vykdant veiklą, kuria siekiama užkirsti kelią piktnaudžiavimams, išvengti NPĮ veiklos klaidų, klaidinančių ar neteisingų duomenų įtraukimo į apskaitą ar finansines ataskaitas;

14.2. einamoji, atliekama vykdant veiklą, kai tikrinamos atskiros operacijos, turtas ar jo dalis atliekant operacijas arba tuoj pat jas pabaigus;

14.3. paskesnioji, atliekama pabaigus veiklą ir ją įforminimus, skirta nustatyti, ar turtas ir ištekliai buvo naudojami pagal paskirtį, ar nebuvo teisės aktų ar procedūrų pažeidimų, nepadaryta klaidų.

15. NPĮ turi veikti patikimos informacinių technologijų sistemos, turi būti užtikrinta saugi ir nenutrūkstama šių sistemų, ypač susijusių su duomenų kaupimu, apdorojimu ir naudojimu, veikla, pasirengta nenumatytiems atvejams.

16. NPĮ darbuotojai, vykdydami savo pareigas, apie vidaus kontrolės sistemos trūkumus, netinkamai valdomą riziką arba pažeidimus turi nedelsdami pranešti atsakingiems asmenims NPĮ vidaus dokumentuose nustatyta tvarka.

 

IV SKYRIUS

VIDAUS AUDITAS

 

17. NPĮ vidaus kontrolės sistemos vidaus auditas pavedamas funkciškai atskirtam ir nepriklausomai veikiančiam NPĮ darbuotojui (ar padaliniui), turinčiam tinkamą kvalifikaciją ir kompetenciją.

18. Vidaus auditą atliekantis NPĮ darbuotojas (ar padalinys) turi:

18.1. NPĮ stebėtojų tarybos nustatytu periodiškumu pagal patvirtintą planą tikrinti ir vertinti, ar vidaus kontrolės sistema yra veiksminga;

18.2. konsultuoti NPĮ darbuotojus ir teikti rekomendacijas, atsižvelgdamas į atlikto audito rezultatus;

18.3. tikrinti, kaip laikomasi Aprašo 18.2 papunktyje nurodytų rekomendacijų;

18.4. NPĮ stebėtojų tarybos nustatytu periodiškumu, bet ne rečiau kaip kartą per metus teikti stebėtojų tarybai rašytines su vidaus audito klausimais susijusias ataskaitas.

 

V SKYRIUS

RIZIKOS VALDYMAS

 

19. Veiksminga vidaus kontrolės sistema turi užtikrinti, kad rizika, kuri gali turėti įtakos NPĮ veiklai, yra nustatyta ir nuolat vertinama. Rizikos vertinimas turi apimti visas rizikos rūšis, su kuriomis susiduria NPĮ.

20. NPĮ turi:

20.1. vidaus dokumentuose nustatyti ir patvirtinti rizikos valdymo reikalavimus (rizikos lygį, vertinimo metodus, stebėjimo ir kontrolės procesus, valdymo principus) bei ribojimus;

20.2. stebėti Aprašo 20.1 papunktyje nurodytų reikalavimų bei ribojimų laikymąsi;

20.3. periodiškai peržiūrėti patvirtintus rizikos valdymo reikalavimus bei ribojimus, siekdama tinkamai įvertinti naujas arba anksčiau nekontroliuotas rizikos rūšis;

20.4. vidaus dokumentuose nustatytu periodiškumu, bet ne rečiau kaip kartą per metus teikti rašytines ataskaitas NPĮ vadovams, kuriose turi būti nurodytos identifikuotos rizikos, jų rūšys ir lygiai, rizikos ribojimų pažeidimai, rizikos valdymo tinkamumo ir veiksmingumo įvertinimas nurodant priemones, kurių imtasi nustatytiems trūkumams pašalinti.

________________