HERB21

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2003 m. GEGUŽĖS 20 d. ĮSAKYMO Nr. 248 „DĖL APLINKOS MINISTERIJOS ATSAKINGŲ INSTITUCIJŲ VEIKSMŲ EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS IR AVARIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO VALDYMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. vasario 24 d. Nr. D1-54

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 21 straipsnio 7 dalimi:

1. P a k e i č i u :

1.1. Aplinkos ministerijos ekstremalių situacijų operacijų centro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gegužės 20 d. įsakymu Nr. 248 „Dėl Aplinkos ministerijos atsakingų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo valdymo“, ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama);

1.2. Aplinkos ministerijos ekstremaliųjų situacijų operacijų centro sudėtį, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gegužės 20 d. įsakymu Nr. 248 „Dėl Aplinkos ministerijos atsakingų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo valdymo“, ir išdėstau ją nauja redakcija (pridedama).

2. P a v e d u Aplinkos ministerijos mobilizacijos valdymo grupės funkcijas atlikti Aplinkos ministerijos ekstremaliųjų situacijų operacijų centrui.

 

 

Aplinkos ministras                                                                                      Simonas Gentvilas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2008 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-569

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2022 m. vasario 24 d. įsakymo Nr. D1-54

redakcija)

 

 

APLINKOS MINISTERIJOS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Aplinkos ministerijos (toliau – AM) Ekstremaliųjų situacijų operacijų centro (toliau –ESOC) nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja ESOC veiklos tikslus, uždavinius ir funkcijas, ESOC sudarymo, darbo organizavimo ir sušaukimo tvarką.

2. ESOC pavaldus aplinkos ministrui.

3. ESOC savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu, Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymu, Aplinkos ministerijos mobilizacijos planu, kitais civilinės saugos sistemos veiklą ir mobilizaciją reglamentuojančiais teisės aktais ir Nuostatais.

4. Nuostatuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Civilinės saugos įstatyme, Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme, kituose teisės aktuose.

 

II. ESOC TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Pagrindiniai ESOC veiklos tikslai – pagal AM kompetenciją vykdyti ekstremaliųjų situacijų prevenciją, užtikrinti Vyriausybės ekstremaliųjų situacijų komisijos (toliau – VESK) priimtų sprendimų įgyvendinimą, organizuoti ir koordinuoti įvykių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą, aplinkos apsaugą, vykdyti Aplinkos ministerijos mobilizacijos valdymo grupės funkcijas.

6. ESOC uždaviniai:

6.1. ekstremaliųjų situacijų atveju:

6.1.1. užtikrinti VESK sprendimų įgyvendinimą;

6.1.2. pagal kompetenciją organizuoti ir koordinuoti įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą, aplinkos apsaugą;

6.1.3. koordinuoti AM struktūrinių padalinių, AM pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų veiklą ekstremaliosios situacijos metu;

6.2. paskelbus mobilizaciją, užtikrinti AM mobilizacijos plane nurodytų veiksmų ir priemonių įgyvendinimą ir mobilizacinių nurodymų vykdymą.

7. ESOC, vykdydamas jam pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:

7.1. civilinės saugos srityje:

7.1.1. pagal kompetenciją įgyvendina VESK sprendimus ekstremaliųjų situacijų prevencijos klausimais;

7.1.2. pagal kompetenciją renka, analizuoja ir vertina duomenis ir informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį, gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, prognozuoja jų eigą ir mastą, pavojų ir galimą poveikį aplinkai, numato civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus;

7.1.3. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimą, informavimą apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, galimus padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo nuo ekstremaliosios situacijos būdus;

7.1.4. informuoja aplinkos ministrą, VESK apie susidariusią ekstremaliąją situaciją ir AM priskirtų funkcijų vykdymą likviduojant ekstremaliąją situaciją, šalinant jos padarinius;

7.1.5. keičiasi informacija su kitų institucijų ESOC analizuodamas, vertindamas įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos eigą;

7.1.6. padeda koordinuoti ekstremaliosios situacijos lokalizavimo ir padarinių šalinimo darbus;

7.1.7. valstybės lygio ekstremaliosios situacijos atveju pagal kompetenciją valstybės lygiu organizuoja ar koordinuoja ekstremaliosios situacijos likvidavimą ir padarinių šalinimą;

7.1.8. pagal kompetenciją teikia VESK siūlymus dėl:

7.1.8.1. civilinės saugos sistemos pajėgų, reikalingų ekstremaliosioms situacijoms likviduoti ir jų padariniams šalinti;

7.1.8.2. materialinių ir finansinių išteklių, reikalingų ekstremaliosioms situacijoms likviduoti ir jų padariniams šalinti;

7.1.8.3. racionalaus ir veiksmingo Vyriausybės ir kitų institucijų skirtų finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;

7.1.9. atlieka kitas teisės aktuose nustatytas su civilinės saugos sistemos uždavinių įgyvendinimu susijusias funkcijas;

7.2. paskelbus mobilizaciją:

7.2.1. teikia siūlymus Valstybės mobilizacijos operacijų centrui (toliau – VMOC) ir aplinkos ministrui dėl valstybės rezervo panaudojimo, kai AM ir pavaldūs subjektai negali savo  ištekliais ir pagal sudarytas sutartis užtikrinti veiksmų ir priemonių, numatytų mobilizacijos plane, vykdymo ir priimančiosios šalies paramos teikimo;

7.2.2. kontroliuoja, kaip AM ir jai pavaldūs subjektai vykdo mobilizacinius nurodymus, teikia aplinkos ministrui išvadas apie jų įvykdymą,  prireikus teikia informaciją ir pasiūlymus VMOC dėl priemonių, reikalingų vykdyti mobilizacinius nurodymus ;

7.2.3. koordinuoja ir kontroliuoja mobilizacinių užsakymų ir priimančiosios šalies paramos teikimo sutarčių vykdymą;

7.2.4. koordinuoja ir vertina, kaip įgyvendinami aplinkos ministro sprendimai dėl mobilizacijos vykdymo ir priimančiosios šalies paramos teikimo įgyvendinimo, teikia siūlymus atsakingiems asmenims dėl minėtiems sprendimams įgyvendinti taikytinų priemonių;

7.2.5. vertina AM ir pavaldžių subjektų mobilizacinius išteklius, teikia informaciją VMOC dėl galimybės papildomai aprūpinti reikiamais materialiniais ištekliais ginkluotąsias pajėgas ir užtikrinti priimančiosios šalies paramos teikimą;

7.2.6. koordinuoja ir kontroliuoja AM ir pavaldžių subjektų mobilizacinių išteklių naudojimą, teikia siūlymus aplinkos ministrui dėl trūkstamų mobilizacinių išteklių sutelkimo, prireikus nustato būtinų mobilizacinių išteklių sutelkimo vietas;

7.2.7. teikia pasiūlymus aplinkos ministrui dėl mobilizacinio ūkio subjekto sutartinių įsipareigojimų vykdymo, kai iš mobilizacinio ūkio subjekto gaunama informacija, kad dėl nenumatytų aplinkybių nebegalima vykdyti sutartinių įsipareigojimų;

7.2.8. pagal kompetenciją atlieka kitas teisės aktuose, reglamentuojančiuose mobilizacijos vykdymą ir priimančiosios šalies paramos teikimą, nustatytas funkcijas.

8. AM ESOC nariai, vykdantys mobilizacijos valdymo grupės funkcijas, privalo turėti leidimus dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Slaptai“.

 

III. ESOC STEIGIMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. ESOC sudaro ESOC koordinatorius, koordinatoriaus pavaduotojas (-ai) ir nariai. ESOC sudaromas iš AM, jai pavaldžių ar jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų ir įstaigų (toliau – pavaldžios įstaigos)  valstybės tarnautojų ir darbuotojų.

10. ESOC koordinatorius:

10.1. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja ESOC priskirtų uždavinių ir funkcijų atlikimą;

10.2. kai nėra gelbėjimo darbų vadovo, pagal kompetenciją koordinuoja civilinės saugos sistemos pajėgų, dalyvaujančių likviduojant ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją ir šalinant jų padarinius ekstremaliosios situacijos židinyje, veiksmus, kol paskiriamas ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas;;

10.3. pagal kompetenciją teikia VESK, ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai situacijai valdyti ir padariniams šalinti reikalingų priemonių ir veiksmų;

10.4. paskelbus mobilizaciją:

10.4.1. keičiasi informacija su kitų civilinių mobilizacijos institucijų mobilizacijos valdymo grupių koordinatoriais;

10.4.2. pagal poreikį teikia informaciją VMOC.

11. ESOC koordinatorius pavaldus ir atskaitingas aplinkos ministrui ir ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui.

12. ESOC koordinatoriaus pavaduotojas padeda ESOC koordinatoriui vykdyti Nuostatuose koordinatoriui nustatytas funkcijas, kai koordinatoriaus nėra arba koordinatoriaus pavedimu jį pavaduoja.

13. ESOC nariai paskiriami į šias grupes:

13.1. operacinio vertinimo, ekstremalių situacijų prevencijos ir visuomenės informavimo;

13.2. administravimo ir informacijos valdymo.

14. Operacinio vertinimo, ekstremalių situacijų prevencijos ir visuomenės informavimo grupę sudaro AM ESOC nariai iš šių institucijų ir jų padalinių:

14.1. AM politikos grupių;

14.2. Lietuvos geologijos tarnybos prie AM;

14.3. VĮ Valstybinių miškų urėdijos;

14.4. Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie AM;

14.5. Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie AM;

14.6. Aplinkos apsaugos agentūros.

15. Operacinio vertinimo, ekstremalių situacijų prevencijos ir visuomenės informavimo grupė:

15.1. teisės aktuose nustatyta tvarka pagal kompetenciją vykdo ekstremaliųjų situacijų prevenciją;

15.2. prognozuoja įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos eigą, jos padarinių pobūdį ir mastą, planuoja civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus;

15.3. įvertina situaciją ir, suderinusi su ESOC koordinatoriumi, teikia ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl reikalingų civilinės saugos sistemos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;

15.4. organizuoja ir koordinuoja įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą;

15.5. koordinuoja veiksmus ir keičiasi informacija su kitų institucijų operacijų centrais analizuodama, vertindama ir prognozuodama įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos eigą;

15.6. rengia visuomenei informaciją apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, galimus jos padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo nuo ekstremaliosios situacijos būdus;

15.7. organizuoja spaudos konferencijas;

15.8. teisės aktuose nustatyta tvarka organizuoja gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimą ir informavimą apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ir ekstremaliąją situaciją, galimus jos padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo būdus.

16. Administravimo ir informacijos valdymo grupę sudaro AM ESOC nariai iš šių institucijų ir jų padalinių:

16.1. Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Pranešimų priėmimo tarnybos;

16.2. AM Aplinkos apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo grupės;

16.3. AM Valstybės turto ir viešųjų pirkimų skyriaus.

17. Administravimo ir informacijos valdymo grupė:

17.1. organizuoja, analizuoja ir vertina informaciją ir duomenis apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją;

17.2. surinktą, išanalizuotą ir įvertintą informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, suderinusi su ESOC koordinatoriumi, perduoda ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui;

17.3. perduoda VESK, ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimus ir kitą būtiną informaciją civilinės saugos sistemos pajėgoms ir kitiems civilinės saugos sistemos subjektams;

17.4. užtikrina ESOC darbo vietų nuolatinį aprūpinimą darbui reikalingomis priemonėmis;

17.5. užtikrina ESOC įrangos eksploatavimą ir techninę priežiūrą;

17.6. užtikrina AM ESOC dokumentų įforminimą ir tvarkymą.

18. ESOC pagal kompetenciją vykdo kitus ESOC koordinatoriaus sprendimus, būtinus VESK ir (ar) ekstremalios situacijos operacijų vadovo priimtiems sprendimams ir (ar) kitiems ESOC uždaviniams įgyvendinti.

19. ESOC, atlikdamas funkcijas civilinės saugos srityje, turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų išsamią informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, jų turimas civilinės saugos sistemos pajėgas ir materialinius išteklius, kurie galėtų būti panaudoti gelbėjimo, paieškos ir neatidėliotiniems darbams atlikti, gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai situacijai likviduoti, jų padariniams šalinti.

20. ESOC, atlikdamas funkcijas paskelbus mobilizaciją, turi teisę:

20.1. gauti reikalingą informaciją iš AM pavaldžių subjektų, mobilizacinio ūkio subjekto, kitų valstybės institucijų funkcijoms vykdyti;

20.2. gauti iš valstybės rezervo tvarkytojų informaciją apie mobilizacinio rezervo materialinių išteklių atsargų sudėtį, kiekius, kaupimo ir saugojimo vietas;

20.3. kviestis į grupės posėdžius AM pavaldžių subjektų, mobilizacinių ūkio subjektų, kitų civilinių mobilizacijos institucijų, ūkio subjektų ir visuomeninių organizacijų atstovus, išklausyti jų nuomonę, siūlymus ir kitą informaciją mobilizacijos vykdymo klausimais;

20.4. teikti siūlymus aplinkos ministrui dėl mobilizacijos vykdymo tvarkos ir AM mobilizacijos plane numatytų veiksmų ir priemonių vykdymo;

20.5. teikti siūlymus aplinkos ministrui dėl papildomų lėšų skyrimo mobilizacijai vykdyti;

20.6. teikti siūlymus VMOC dėl mobilizacijos vykdymo ir priimančiosios šalies paramos teikimo.

21. ESOC pasirengimas valdyti ekstremaliąsias situacijas įvertinamas teisės aktuose nustatyta tvarka per civilinės saugos pratybas.

 

IV. ESOC SUŠAUKIMAS IR VEIKLA

 

22. Aplinkos ministro nurodymu ESOC koordinatorius sušaukia ESOC:

22.1. gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai;

22.2. teisės aktų nustatyta tvarka paskelbus trečią (visiškos parengties) civilinės saugos sistemos parengties lygį;

22.3. per civilinės saugos pratybas;

22.4. paskelbus mobilizaciją.

23. Atsižvelgdamas į įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos mastą ir pobūdį, ESOC sušaukimo tikslus, operacijų centro koordinatorius:

23.1. gali inicijuoti viso ESOC arba kai kurių narių sušaukimą;

23.2. gali prašyti kitų kompetentingų valstybės, savivaldybės institucijų, įstaigų ir ūkio subjektų skirti atstovus, kurie padėtų užtikrinti ESOC veiklą.

24. ESOC nariai pavaldūs ESOC koordinatoriui.

25. Pagrindinė ESOC veiklos forma – posėdžiai. ESOC posėdžiuose sprendžiami einamieji ekstremaliųjų situacijų valdymo, likvidavimo, padarinių šalinimo, mobilizacijos vykdymo ir priimančiosios šalies paramos teikimo ir kiti klausimai, išklausomos ESOC narių nuomonės ir siūlymai.

26. Kai ESOC šaukiamas Nuostatų 22.1 ir 22.2 punktuose numatytais atvejais ar paskelbus mobilizaciją per visuomenės informavimo priemones, darbo dienomis nuo 8 iki 17 valandos ESOC nariai turi rinktis nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 1 valandą nuo pranešimo apie ESOC sušaukimą gavimo, kitu metu (taip pat poilsio ir švenčių dienomis) – ne vėliau kaip per 3 valandas nuo pranešimo apie ESOC sušaukimą gavimo. Jei informuotas ESOC narys neturi galimybės atvykti per nustatytą laiką, jis apie tai informuoja AM ir (ar) ESOC koordinatorių. ESOC koordinatorius nedelsdamas prašo ESOC narį skyrusios institucijos vadovą laikinai skirti kitą asmenį, kol atvyks ESOC narys.

27. ESOC nariai vykdo jiems pavestas funkcijas:

27.1. AM patalpose (A. Jakšto g. 4, Vilnius);

27.2. ESOC nenutrūkstamai veiklai ir narių saugumui užtikrinti gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai numatytose alternatyviose saugiose (įprastinėse) darbo vietose, jei ekstremaliosios situacijos metu vienoje iš jų ESOC nariams taptų nesaugu dirbti ar nebūtų užtikrinama nenutrūkstama ESOC veikla: 

27.2.1. Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Alytaus valdybos tarnybinėse patalpose (Kauno g. 69, Alytus); 

27.2.2. Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Šiaulių valdybos tarnybinėse patalpose (M. K. Čiurlionio g. 3, Šiauliai); 

27.2.3. Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Panevėžio valdybos tarnybinėse patalpose (Žvaigždžių g. 21, Panevėžys);

27.3. paskelbus mobilizaciją – AM mobilizacijos plane nurodytoje pagrindinėje ar atsarginėse buveinėse.

_____________________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos

ministro 2003 m. gegužės 20 d.

įsakymu Nr. 248

(Lietuvos Respublikos aplinkos

ministro 2022 m. vasario 24 d.

įsakymo Nr. D1-54 redakcija)

 

APLINKOS MINISTERIJOS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO SUDĖTIS

 

Operacijų centro koordinatorė Sigita Vasiljevaitė, Aplinkos ministerijos kanclerė;

operacijų centro koordinatoriaus pavaduotoja Raminta Radavičienė, aplinkos viceministrė.

Operacijų centro nariai:

Mantas Arbūzas Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Pranešimų priėmimo tarnybos vyriausiasis specialistas;

Dainius Čergelis Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovas;

Giedrius Giparas Lietuvos geologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius;

Andrius Girdziušas Aplinkos ministerijos Aplinkos apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo grupės patarėjas;

Valdas Kaubrė VĮ Valstybinių miškų urėdijos direktorius;

Algirdas Klimavičius Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas;

Eglė Kuklierienė Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininkė;

Nerijus Kupstaitis Aplinkos ministerijos Miškų politikos grupės vadovas;

Toma Leonova Aplinkos ministerijos Aplinkos apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo grupės vyriausioji patarėja;

Judita LiukaitytėKukienė Aplinkos ministerijos Klimato politikos grupės patarėja;

Aurimas Peslekas Aplinkos ministerijos Valstybės turto ir viešųjų pirkimų skyriaus patarėjas;

Milda Račienė – Aplinkos apsaugos agentūros direktorė;

Raimondas Sakalauskas, Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktorius;

Vilma Slavinskienė Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vadovė;

Kęstutis Šetkus Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius.

_________________