ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL KARJEROS PASLAUGŲ TEIKIMO MOKINIAMS ŠIAULIŲ MIESTE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. sausio 11 d. Nr. A-46
Šiauliai
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 58 straipsnio 2 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. rugpjūčio 24 d. nutarimu Nr. 847 „Dėl profesinio orientavimo teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“,
1. P a t v i r t i n u Karjeros paslaugų teikimo mokiniams Šiaulių mieste tvarkos aprašą (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. sausio 2 d. įsakymą Nr. A-2 „Dėl karjeros paslaugų teikimo mokiniams Šiaulių mieste tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir pataisymais.
3. S k i r i u profesinio orientavimo koordinatoriumi Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyrių.
PATVIRTINTA
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos
direktoriaus 2023 m. sausio 11 d.
įsakymu Nr. A-46
KARJEROS PASLAUGŲ TEIKIMO MOKINIAMS ŠIAULIŲ MIESTE
TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Karjeros paslaugų teikimo mokiniams Šiaulių mieste tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja švietimo pagalbos – Profesinio orientavimo paslaugų (ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir profesinio konsultavimo) teikimo mokiniams Šiaulių mieste tvarką.
2. Karjeros paslaugų teikimo mokiniams Šiaulių mieste tikslas – užtikrinti veiksmingą karjeros kompetencijų ugdymą ir, gerbiant mokinio polinkius ir gebėjimus, sudaryti mokiniams galimybes realizuoti save.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.2. profesinis orientavimas – tai pagalba mokiniui sąmoningai renkantis tinkamas švietimo ir užimtumo galimybes, drauge sudarant sąlygas įgyti karjeros kompetencijų, aktyviai kurti savo karjerą;
3.3. profesinis konsultavimas – konsultanto ir konsultuojamojo sąveika, kurios tikslas – padėti konsultuojamajam pažinti save, spręsti karjeros problemas ir klausimus, susijusius su karjeros planavimu ir darbo paieška;
3.4. profesinis informavimas – tai informacijos apie karjeros galimybes rinkimo, analizės, sisteminimo ir teikimo asmenims procesas, sudarant sąlygas priimti racionalius profesijos rinkimosi ir karjeros projektavimo sprendimus, derinant saviraiškos ir individualius asmenybės tobulėjimo poreikius su darbo rinkos reikalavimais;
3.5. profesinis veiklinimas – veiklos, kurios padeda mokiniams aktyviai pažinti įvairias užimtumo sritis, profesijų ypatumus ir karjeros galimybes, kaupti darbo patirtį, ugdytis profesinę motyvaciją ir planuoti būsimą profesinę karjerą. Profesinio veiklinimo formos yra tokios: mokinių pažintiniai, patirtiniai vizitai į įmones / įstaigas / organizacijas ir intensyvus profesinis veiklinimas;
3.6. pažintinis vizitas – mokinių supažindinimas ir susipažinimas su kasdieniu įmonės / įstaigos / organizacijos darbu, pagrindinėmis veiklomis bei vidaus tvarka (1–4 klasių – ne daugiau kaip 24 mokinių grupė, 5–8, I–IV gimnazijos klasių – ne daugiau kaip 15 mokinių grupė);
3.7. patirtinis (patyriminis) vizitas – mokinio (7–8, I–IV gimnazijos klasių) bendradarbiavimas su tam tikros srities specialistu pasirinktoje įmonėje / įstaigoje / organizacijoje ir dalyvavimas / asistavimas padedant atlikti leistinas pagal amžių ir darbų specifiką profesines veiklas (ne trumpiau kaip 4 val. dalyvaujant ne daugiau kaip 5 mokiniams);
3.8. intensyvus profesinis veiklinimas – tai veikla / praktika, kurioje mokiniai tam tikrose įmonėse / įstaigose /organizacijose atlieka profesines veiklas apie kurias sužino patirtinio vizito metu arba neformaliuoju / savaiminiu būdu (dviejų dienų arba ilgesnės 1–4 mokinių profesinės veiklos I–IV gimnazijos klasių mokiniams ne daugiau kaip 5 mokiniams).
II SKYRIUS
MOKINIAMS TEIKIAMOS KARJEROS PASLAUGOS
5. Mokykla organizuoja ir užtikrina mokinių ugdymą karjerai, profesinį informavimą ir profesinį konsultavimą.
6. Pradinio ugdymo programoje kiekvienam mokiniui sudaromos sąlygos gauti ugdymo karjerai ir profesinio informavimo paslaugas. Vienai mokinių grupei skiriamos 5 val., iš kurių:
6.1.Ugdymui karjerai – ne mažiau kaip 3 val.:
6.1.2. rekomenduojama pravesti ne mažiau kaip 10 proc. pamokų nuo visų vestų pamokų skaičiaus integruotų su Ugdymo karjerai programa, fiksuojamų mokomųjų dalykų ilgalaikiuose planuose;
6.2. Profesiniam informavimui (įskaitant profesinį veiklinimą) – ne mažiau kaip 2 val.:
7. Pagrindinio ugdymo pirmosios dalies (5–8 klasių) programos kiekvienam mokiniui sudaromos sąlygos gauti ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir profesinio konsultavimo paslaugas. Vienai mokinių grupei skiriamos 9 val., iš kurių:
7.1.Ugdymui karjerai – ne mažiau kaip 4 val.:
7.1.2. rekomenduojama pravesti ne mažiau kaip 10 proc. pamokų nuo visų vestų pamokų skaičiaus integruotų su Ugdymo karjerai programa, fiksuojamų įvairių mokomųjų dalykų ilgalaikiuose planuose;
7.2. Profesiniam informavimui (įskaitant profesinį veiklinimą) – ne mažiau kaip 4 val.:
7.2.2. sudaromos galimybės, atsižvelgiant į mokinio poreikius, susipažinti su profesijomis patirtinių (patyriminių) vizitų metu;
7.2.3. suorganizuojami ne mažiau kaip 2 karjeros renginiai (tėvų profesijos pristatymai, karjeros dienos, susitikimai su įvairių profesijų atstovais ir kt.);
7.3. Profesiniam konsultavimui – ne mažiau kaip 1 val.:
7.3.1. sudaromos galimybės kiekvienam mokiniui gauti individualias konsultacijas savęs pažinimui, profesijos išsiaiškinimui, tikslų išsikėlimui ir t.t.;
7.3.2. atsižvelgiant į mokinių poreikius bei mokinių pasirengimo lygį, organizuojamos grupinės konsultacijos;
8. Pagrindinio ugdymo antrosios dalies programos ir vidurinio ugdymo programos (I–IV gimnazijos klasių) (toliau – programa) kiekvienam mokiniui sudaromos sąlygos gauti ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir profesinio konsultavimo paslaugas. Vienai mokinių grupei skiriama 15 val., iš kurių:
8.1. Ugdymui karjerai – ne mažiau kaip 6 val.:
8.1.2. rekomenduojama pravesti ne mažiau kaip 10 proc. pamokų nuo visų vestų pamokų skaičiaus integruotų su Ugdymo karjerai programa, fiksuojamų įvairių mokomųjų dalykų ilgalaikiuose planuose;
8.2. Profesiniam informavimui (įskaitant profesinį veiklinimą) – ne mažiau kaip 6 val.:
8.2.2. sudaromos galimybės, atsižvelgiant į mokinio poreikius, susipažinti su profesija patirtinių (patyriminių) vizitų metu;
8.2.3. mokykla, atsižvelgdama į mokinių poreikius, sudaro galimybes ne mažiau kaip 10 proc. programos mokinių dalyvauti intensyviame profesiniame veiklinime;
8.3. Profesiniam konsultavimui – ne mažiau kaip 3 val. (iš jų – 1 val. individualiam konsultavimui):
8.3.1. sudaromos galimybės kiekvienam mokiniui gauti individualias konsultacijas savęs pažinimui, profesijos išsiaiškinimui, tikslų išsikėlimui ir t.t.;
8.3.2. atsižvelgiant į mokinių poreikius bei mokinių pasirengimo lygį, organizuojamos grupinės konsultacijos;
9. Mokiniams su intelekto negalia ir kitais specialiaisiais ugdymosi poreikiais sudaromos sąlygos gauti ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir profesinio konsultavimo paslaugas. Kiekvienai mokinių grupei (pagal mokinių lygį) per mokslo metus skiriama:
9.1. Ugdymui karjerai – 3–6 val.: rekomenduojama pravesti ne mažiau kaip 10 proc. pamokų nuo visų vestų pamokų skaičiaus, integruotų su Ugdymo karjerai programa, fiksuojamų įvairių mokomųjų dalykų ilgalaikiuose planuose;
9.2. Profesiniam informavimui (įskaitant profesinį veiklinimą) – 2–6 val.:
III SKYRIUS
KARJEROS PASLAUGŲ TEIKIMO KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS
10. Mokykla privalo užtikrinti karjeros specialisto pareigybės įsteigimą mokykloje:
10.1. gimnazijose ir progimnazijose – 1 darbuotojas, dirbantis ne mažiau kaip 1 etatu, arba 2 darbuotojai, dirbantys ne mažiau kaip po 0,5 etato;
11. Mokykla, užtikrindama šio Aprašo įgyvendinimą, vykdo tokias funkcijas:
11.3. Apraše nurodytoms veikloms įgyvendinti rengia ugdymo karjerai veiklos priemonių planą, kuris talpinamas mokyklos interneto svetainėje;
11.5. kaupia profesinio orientavimo stebėsenai būtiną informaciją ir teikia ją Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centrui;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
13. Tai, kas nereglamentuota Apraše, sprendžiama taip, kaip numatyta Lietuvos Respublikos teisės aktuose.