KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2014 m. rugsėjo 25 d. Nr. V17-307

Kaišiadorys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 40, 41, 42, 43 ir 431 straipsniais, Kaišiadorių rajono savivaldybės tarybos 2013 m. rugpjūčio 29 d. sprendimo Nr. V17-259 „Dėl Kaišiadorių rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos patvirtinimo“ 5.3 papunkčiu ir atsižvelgdama į Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos 2013 m. lapkričio 26 d. pasirašytą Partnerystės dėl projekto „Daugiabučių namų modernizavimo skatinimas, II etapas“ įgyvendinimo ir bendradarbiavimo dėl energinio efektyvumo didinimo programų įgyvendinimo savivaldybėje sutartį Nr. SUT-330/BETA-4-2013-49/BS-2013-106, atrinktų neefektyviausiai energiją vartojančių daugiabučių gyvenamųjų namų efektyvumo    energinio   didinimo    galimybių    rezultatus,    Kaišiadorių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Kaišiadorių rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Kaišiadorių rajono savivaldybės tarybos 2013 m. rugpjūčio 29 d. sprendimo Nr. V17-259 „Dėl Kaišiadorių rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos patvirtinimo“ 1 punktą.

3. Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                      Romualdas Urmilevičius


 

 

PATVIRTINTA

Kaišiadorių rajono savivaldybės tarybos

2014 m. rugsėjo 25 d. sprendimu Nr. V17-307

 

 

KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO

DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE

PROGRAMA

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Kaišiadorių rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos (toliau – Programa) paskirtis – atkurti ar pagerinti Kaišiadorių rajono savivaldybėje esančių atrinktų daugiabučių namų technines ir energines normatyvines savybes, siekiant esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymo, šiluminės energijos sąnaudų sumažinimo ir racionalaus energinių išteklių naudojimo, gyventojų išlaidų šildymui sumažinimo ir gyvenimo kokybės pagerinimo.

2. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos iniciatyva dėl daugiabučių namų Lietuvos Respublikos savivaldybėse energijos taupymo priemonių įgyvendinimo, Kaišiadorių rajono savivaldybės atrinktų neefektyviausiai energiją vartojančių pastatų įvertinimo rezultatais, parengtais jų energinio efektyvumo didinimo investicijų planais, kurie yra neatskiriama šios Programos dalis.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

3. Kaišiadorių rajono savivaldybėje, Gyventojų registro duomenimis, 2012 m. pabaigoje  gyveno 33 938 gyventojai. Kaišiadorių rajono savivaldybės statinių naudotojų sąraše įrašyti 139 daugiabučiai namai. 18 daugiabučių namų administruoja daugiabučių namų savininkų bendrijos, 123 daugiabučius namus administruoja daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų administratorius UAB Kaišiadorių butų ūkis. Dauguma pastatų yra iki penkių aukštų pastatai, dominuoja plytų  mūro ir  stambiaplokščių konstrukcijų pastatai. Daugiausia daugiabučių namų savivaldybėje statyti 1970-1980 metais. Kaip ir daugelyje kitų tuo pačiu metu statytų pastatų Lietuvoje, namai buvo pastatyti pagal žemus energinio efektyvumo standartus ir laikui bėgant jų būklė dėl nepakankamos techninės priežiūros vis prastėjo. Vidutinis buto plotas yra apie 50 m². Vienas namų ūkis šilumos energijos suvartoja apie 160 kWh/m² per metus, nors atskiruose namuose svyruoja nuo 71 iki 195 kWh/m² per metus. Vidutinis šilumos energijos suvartojimas šalies miestų daugiabučiuose namuose, pagal 2012 m. Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos pateiktus duomenis, yra 123 kWh/m² per metus.  

4. Sovietmečiu ir iš karto po nepriklausomybės atgavimo buvusios santykinai žemos šilumos kainos, valstybės mokesčių politika (mokestinės lengvatos nepasiturintiems gyventojams) neskatino gyventojų taupyti energijos. Gyventojai neturi efektyvaus energijos vartojimo patirties ir dėl nepakankamų ar nenuolatinių pajamų iki šiol retai savarankiškai investuodavo į energijos taupymo priemones savo būstuose.

5. Energinio efektyvumo didinimo priemonių įgyvendinimas daugiabučiuose namuose, kuriuose tokios priemonės buvo įgyvendintos, parodė, kad po jų įgyvendinimo sutaupoma apie 50 proc. energijos, lyginant su energijos sąnaudomis iki šių priemonių įgyvendinimo, o sutaupytos lėšos dėl sumažėjusių šildymo išlaidų dažniausiai skiriamos investicijoms padengti. Iki 2013 m. Kaišiadorių rajono savivaldybėje buvo atnaujintas (renovuotas) 1 daugiabutis namas. Per 2012-2013 metų šildymo sezoną šilumos energijos suvartojo 49 kWh/m² per metus.

6. Toliau sparčiai brangstant energijos ištekliams, racionalaus energijos vartojimo problema Kaišiadorių rajono savivaldybės daugiabučiuose pastatuose tampa ypatingai opi, todėl Kaišiadorių rajono savivaldybės iniciatyva buvo pradėta rengti ši Programa, apimanti  daugiausiai  energijos suvartojančius daugiabučius namus Kaišiadorių rajono savivaldybėje. Šios Programos įgyvendinimas sudarys prielaidas spręsti  gyventojų socialines problemas, mažinant  jų  sąskaitų  už energinius resursus dydį, užtikrinti esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymą daugiabučiuose namuose, gerinti vidaus patalpų temperatūrinio režimo sąlygas, skatinti būsto savininkus racionaliai vartoti energiją, taip pat prisidėti prie klimato taršos mažinimo bei aplinkos tausojimo šalies mastu, gerinti pastatų techninę būklę ir estetinį miesto vaizdą, didinti nekilnojamojo turto vertę ir likvidumą.

7. Rengiant Programą, pirmame etape Kaišiadorių rajono savivaldybės iniciatyva buvo atrinkta 16 daugiausiai energijos suvartojančių daugiabučių pastatų, kuriems yra parengti energinio naudingumo sertifikatai bei investicijų planai. Vertinimo rezultatai parodė, kad 14 atrinktų pastatų energinio naudingumo klasė yra E,  kitų 2 atrinktų pastatų energinio naudingumo klasė - D. Vidutinis šilumos sunaudojimas yra  135 kWh/m2 per metus. Kai kuriuose atrinktuose namuose energijos sunaudojimas yra labai didelis ir siekia net 185 kWh/m² per metus.

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija 2013 m. lapkričio 26 d. pasirašė Partnerystės dėl projekto „Daugiabučių namų modernizavimo skatinimas, II etapas“ įgyvendinimo ir bendradarbiavimo dėl energinio efektyvumo didinimo programų įgyvendinimo savivaldybėje sutartį Nr. SUT-330/BETA-4-2013-49/BS-2013-106. Buvo atrinktas 21 daugiabutis gyvenamasis namas, kurių šilumos sunaudojimas viršija 100 kWh/m2 per metus. Parengus investicinius planus, vertinimo rezultatai parodė, kad 5 gyvenamųjų namų energinio naudingumo klasė yra D, 16 gyvenamųjų namų energinio naudingumo klasė – E. Vidutinis šilumos sunaudojimas yra 124 kWh/m2 per metus.

8. Rengiant techninį ir energinį atrinktų daugiabučių namų įvertinimą, buvo nustatyta, kad šie daugiabučiai namai neatitinka Lietuvos Respublikos statybos įstatyme ir statybos techniniame reglamente STR 1.12.05:2010 „Privalomieji statinių (gyvenamųjų namų) naudojimo ir priežiūros reikalavimai“ nustatytų esminių reikalavimų visumos (dažniausiai pasitaikančios problemos, atsižvelgiant į konsultantų parengtas apibendrinančias ataskaitas, yra dėl nepakankamos priežiūros ir klimatinio poveikio pažeistos atitvarų konstrukcijos, per kurias patiriami dideli šilumos nuostoliai, ištrupėjęs plytų mūras, pažeistos tarpplokštinės siūlės, neapšiltinti stogai, nesandarios laiptinių durys bei langai, neapšiltintas pastatų cokolis, nesubalansuota šildymo sistema ir kt.).

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

9. Programos įgyvendinimo tikslas – sumažinti daugiausiai energijos vartojančiuose Kaišiadorių rajono savivaldybės daugiabučiuose namuose suvartojamos šiluminės energijos sąnaudas, gerinti Kaišiadorių rajono savivaldybės estetinį vaizdą ir gyvenamąją aplinką.

10. Programos tikslui įgyvendinti numatomi uždaviniai:

10.1. sukurti organizacinę struktūrą, kuri būtų atsakinga už Programos įgyvendinimo koordinavimą, teiktų organizacinę, teisinę, techninę paramą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti, taip pat rengti ir įgyvendinti kitų rajono (miesto) daugiabučių namų energinio efektyvumo didinimo programas;

10.2. atnaujinti daugiausiai šiluminės energijos suvartojančius daugiabučius namus, užtikrinant, kad, įgyvendinus efektyvias energiją taupančias priemones, bus pasiekta ne mažesnė kaip C pastato energinio naudingumo klasė ir skaičiuojamosios šilumos energijos sąnaudos juose bus sumažintos ne mažiau kaip 40 procentų.

 

IV. PRIEMONĖS, NUMATOMOS ĮGYVENDINTI DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE

 

11. Siekiant gerinti gyvenamąją aplinką, mažinti energinių išteklių sąnaudas ir užtikrinti daugiabučių namų atitiktį esminiams statinio reikalavimams, savivaldybės atrinktuose daugiabučiuose namuose numatoma įgyvendinti energinį efektyvumą didinančias priemones (toliau – priemonės), būtinas statinių naudojimo ir priežiūros esminiams reikalavimams užtikrinti ir leisiančias sumažinti bendras visų daugiabučių namų energijos sąnaudas ne mažiau kaip 40 %, ir juose pasiekti ne mažesnę kaip C energinio  naudingumo  klasę.   Pagal  Programą   yra   numatoma

įgyvendinti šias pagrindines priemones: sienų, cokolio bei stogo šiltinimas, langų bei durų keitimas į mažesnio šilumos pralaidumo, balkonų bei lodžijų įstiklinimas, šildymo bei karšto vandens sistemų atnaujinimas, vėdinimo kanalų išvalymas.

12. Investicijų planai, rengiant Kaišiadorių rajono savivaldybės atrinktų daugiabučių namų energinio efektyvumo didinimo programą, yra parengti taip, kad būsto savininkų bendros išlaidos šiluminės energijos sąnaudoms bei investicijoms padengti būtų 10 proc. mažesnės, lyginant su išlaidomis vien šiluminei energijai iki investicijų planuose numatytų priemonių įgyvendinimo.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

13. Programa įgyvendinama dviem etapais. Pirmojo etapo įgyvendinimas skirtas parengiamiesiems investicijų planų įgyvendinimo darbams atlikti (investicijų planų aptarimui su būsto savininkais, galimoms investicijų planų korekcijoms, finansavimo užtikrinimui, reikalingų paslaugų ir darbų pirkimams).

14. Antrasis Programos įgyvendinimo etapas apima rangos darbų pagal Programą patvirtintus investicijų projektus įgyvendinimą. Antrojo etapo įgyvendinimas 16 atrinktų daugiabučių namų baigiamas ne vėliau kaip iki 2014 m. gruodžio 15 d. Antrojo etapo įgyvendinimas 21 atrinktam daugiabučiam namui turi būti pradėtas ne vėliau kaip 2015 m. spalio 1 d. 

15. Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija koordinuoja visos Programos įgyvendinimą  ir  organizuoja jos įgyvendinimo veiksmus. 

16. Daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojai (daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrija, bendrojo naudojimo objektų valdymui sudarytos jungtinės veiklos sutartimi įgaliotas asmuo, pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.84 straipsnio nuostatas paskirtas bendrojo naudojimo objektų administratorius) atlieka visus veiksmus, susijusius su Programos įgyvendinimu.

17. Savivaldybės paskirtas Programos įgyvendinimo administratorius atlieka visus veiksmus, susijusius su Programos ir parengtų investicijų planų įgyvendinimu: Vyriausybės nustatyta tvarka skolinasi lėšas atrinktų daugiabučių namų atnaujinimui iš kredito įstaigų, naudodamasis Centrinės perkančiosios organizacijos parengtu elektroniniu katalogu, organizuoja rangos darbų (įskaitant ir projektavimo darbus), statybos techninės priežiūros paslaugų pirkimus, organizuoja ir prižiūri statybos darbų atlikimą ir užtikrina jų įgyvendinimo kokybę.

18. Įgyvendinant pirmąjį Programos įgyvendinimo etapą, Programos administratorius ir (ar) Programos vykdytojai išsamiai informuoja būsto savininkus apie Programą, būsto savininkams nusprendus įgyvendinti papildomas energinio efektyvumo didinimo priemones, neįtrauktas į investicijų planus, organizuoja šių investicijų planų pakeitimą, nebloginant planuojamų pasiekti energinio efektyvumo rezultatų.

19. Savivaldybės administracija ir Priežiūros komisija prižiūri ir kontroliuoja Programos įgyvendinimo administratorių vykdomą veiklą. Tuo atveju, jei gaunama informacija iš Programos finansavimą suteikusių bankų ar kitų finansų įstaigų, kad Programos įgyvendinimo administratorius nevykdo ar netinkamai vykdo savo įsipareigojimus pagal kredito sutartis, Savivaldybės administracija nedelsdama imasi veiksmų užtikrinti, kad Programos įgyvendinimo administratorius laikytųsi įsipareigojimų.

 

VI. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

20. Rengiant investicijų planus, nustatyta, kad, vertinant skaičiuojamosiomis kainomis, šiai Programai įgyvendinti reikėtų apie 6,2 mln. litų 16 daugiabučių namų ir 16,5 mln. litų 21 daugiabučiam namui.

21. Programai įgyvendinti numatoma teisės aktų nustatyta tvarka gauti finansavimą iš Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, Klimato kaitos specialiosios programos ir kitų teisėtų šaltinių:

21.1. Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje numatytomis lėšomis galėtų būti teikiamas lengvatinis kreditas su ne didesnėmis kaip 3 procentų fiksuotomis metinėmis palūkanomis, valstybės lėšomis padengiama 100 procentų projekto parengimo  ir statybos techninės

priežiūros išlaidų bei 15 procentų investicijų, tenkančių investicijų plane nurodytoms valstybės remiamoms   energinį    efektyvumą   didinančioms    priemonėms    įgyvendinti.    Klimato    kaitos

specialiosios programos lėšomis galėtų būti kompensuojama 25% investicijų planuose numatytų energiją taupančių priemonių įgyvendinimo. Iš viso paramos dydis pagal parengtus investicijų planus sudarytų apie 9,38 mln. litų.

21.2. 100 % apmokamos investicijų padengimo įmokos nepasiturintiems gyventojams pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą. Rengiant investicijų planus, Programai įgyvendinti atrinktuose daugiabučiuose namuose iš viso gyveno 135 nepasiturintys gyventojai.

21.3. Esant galimybei, galėtų būti panaudojamos ir iš kitų piniginių šaltinių gautos lėšos.

22. Visų šiame skyriuje nurodytų finansavimo šaltinių parama Programai įgyvendinti skiriama vadovaujantis paramą reglamentuojančiais teisės aktais (Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu ir kitais teisės aktais).

23. Įgyvendinus Programą, finansinį administravimą, kol bus visiškai grąžintas kreditas, paimtas namui modernizuoti, vykdo Programos administratorius, kuriam už administravimą bus apmokama Vyriausybės nustatyta tvarka ir Savivaldybės tarybos patvirtintu tarifu.

 

VII. ATRINKTŲ DAUGIABUČIŲ NAMŲ SĄRAŠAS

 

Eil. nr.

Adresas

Namo plotas,

kv. m

Aukštų sk.

Butų sk.

1.

Ateities g. 6, Stasiūnų k.

1061,52

4

20

2.

Gedimino g. 77, Kaišiadorys

350,00

2

8

3.

Gedimino g. 52, Kaišiadorys

3501,00

2

8

4.

Parko g. 6, Stasiūnų k.

378,95

2

8

5.

Gedimino g. 73, Kaišiadorys

546,14

3

12

6.

Gedimino g. 56, Kaišiadorys

355,92

2

8

7.

Ateities g. 8, Stasiūnų k.

1045,63

4

20

8.

Gedimino g. 58, Kaišiadorys

359,13

2

8

9.

Melioratorių g. 10, Žiežmariai

596,45

2

14

10.

Gedimino g. 18, Kaišiadorys

473,29

3

9

11.

Ateities g. 1, Stasiūnų k.

1120,90

3

18

12.

Pravieniškių g. 29, Pravieniškių II k.

869,30

4

40

13.

Pravieniškių g. 51, Pravieniškių II k.

2400,23

5

60

14.

Gedimino g. 75, Kaišiadorys

533,81

3

12

15.

Gedimino g. 30, Kaišiadorys

1858,93

5

27

16.

Pravieniškių g. 23, Pravieniškių II k.

1064,76

3

24

17.

Parko g. 8, Stasiūnų k.

389,52

2

8

18.

Birutės g. 10, Kaišiadorys

400,21

2

8

19.

Gedimino g. 44, Kaišiadorys

375,59

2

8

20.

Birutės g. 4, Kaišiadorys

167,03

2

3

21.

Ateities g. 18, Stasiūnų k.

115,29

2

4

22.

Gedimino g. 120, Kaišiadorys

1087,75

5

20

23.

Gedimino g. 122, Kaišiadorys

1061,32

5

20

24.

Ateities g. 2a, Stasiūnų k.

1136,43

3

18

25.

Gedimino g. 126, Kaišiadorys

499,15

4

8

26.

Gedimino g. 128, Kaišiadorys

473,47

4

8

27.

Gedimino g. 130, Kaišiadorys

497,30

4

8

28.

Gedimino g. 132, Kaišiadorys

499,71

4

8

29.

Pavasario g. 6, Stasiūnų k.

696,86

4

12

30.

Muziejaus g. 1, Rmšiškių mstl.

406,47

2

8

31.

Gedimino g. 100, Kaišiadorys

1350,22

5

25

32.

Gedimino g. 78, Kaišiadorys

2203,20

5

45

33.

Pravieniškių g. 13, Pravieniškių II k.

488,80

2

8

34.

Birutės g. 3, Kaišiadorys

641,72

5

10

35.

Pavasario g. 4, Stasiūnų k.

524,62

3

9

36.

Maironio g. 8, Kaišiadorys

1274,88

4

20

37.

Gedimino g. 24, Kaišiadorys

2541,44

5

60

 

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

24. Programos įgyvendinimo stebėseną atlieka Savivaldybės administracija ir Priežiūros komisija. Programos stebėsena gali būti vykdoma vadovaujantis Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. D1-1055.

 

________________________