HERB21

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2023 M. LIEPOS 21 D. ĮSAKYMO NR. D1-243DĖL 2022–2030 METŲ PLĖTROS PROGRAMOS VALDYTOJOS LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS APLINKOS APSAUGOS IR KLIMATO KAITOS VALDYMO PLĖTROS PROGRAMOS REGIONINĖS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 02-001-06-07-02 (RE) „DIDINTI GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO PASLAUGŲ PRIEINAMUMĄ“ FINANSAVIMO GAIRIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. kovo 4 d. Nr. D1-69

Vilnius

 

 

 

P a k e i č i u  2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos regioninės pažangos priemonės Nr. 02-001-06-07-02 (RE) „Didinti geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumą“ finansavimo gaires, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2023 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. D1-243 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos regioninės pažangos priemonės Nr. 02-001-06-07-02 (RE) „Didinti geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumą“ finansavimo gairių patvirtinimo“:

1. Pakeičiu 1.2.20 papunktį ir jį išdėstau taip:

1.2.20. Naujų abonentų ir vartotojų prijungimo prie geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. D1-500 „Dėl Naujų abonentų ir vartotojų prijungimo prie geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros reikalavimų patvirtinimo“;“.

2. Papildau 1.2.21 papunkčiu:

1.2.21. Tvarios miesto plėtros strategijų ir funkcinių zonų strategijų rengimo ir įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2023 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. 1V-30 „Dėl Tvarios miesto plėtros strategijų ir funkcinių zonų strategijų rengimo ir įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašo patvirtinimo“.“

3. Pakeičiu 2.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

2.1. Projektas gali būti finansuojamas, jeigu įvykdyta Gairių I skyriaus lentelės 6 skiltyje nurodyta išankstinė sąlyga. Išankstinė sąlyga laikoma įvykdyta, kai projekto įgyvendinimo plane nurodytos projekto veiklos atitinka savivaldybės geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtros plano įgyvendinimo priemones (gyvenamosios vietovės atitiktis), kurios atitinka naujausio Investicijų į Lietuvos vandentvarkos sektorių plano nuostatas. Ar išankstinė sąlyga įvykdyta, nustato RPPl administruojančioji institucija PAFT nustatyta tvarka vertindama projekto įgyvendinimo planą.

4. Pakeičiu 2.23.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

2.23.1. geriamojo vandens kokybės laboratorinių tyrimų protokolų duomenimis (vienų kalendorinių metų iki projekto įgyvendinimo plano pateikimo arba iki veiklos pradžios, atsižvelgus, kuris veiksmas ankstesnis) turi būti pagrįsta, kad iš rekonstruotinų geriamojo vandens gavybos (paėmimo) ir (arba) geriamojo vandens ruošimo (gerinimo) įrenginių tiekiamas geriamasis vanduo neatitinka viešojo geriamojo vandens kokybės indikatorinių ir (ar) cheminių (toksinių) rodiklių, nustatytų Lietuvos higienos normoje HN 24:2023 „Geriamojo vandens saugos ir kokybės reikalavimai“;“.

5. Pakeičiu 2.26 papunktį ir jį išdėstau taip:

2.26. Vykdant 2 punkto 2.1 lentelėje nurodytą 10 veiklą, finansuojama rekonstrukcija nuotekų valymo įrenginių, kurių statyba ir (arba) rekonstrukcija nebuvo finansuota 2007–2013 m. ar 2014–2020 m. finansavimo periodo ES struktūrinių fondų lėšomis.“

6. Papildau 2.27  ir 2.28 papunkčiais:

2.27. Vykdant 2 punkto 2.1 lentelėje nurodytą 10 veiklą, finansuojama nuotekų valymo įrenginių rekonstrukcija šiais atvejais:

2.27.1. kai nuotekų valymo įrenginių vidutinė metinė taršos apkrova yra 95 proc. nuotekų valymo įrenginių projektinių pajėgumų arba didesnė. Vertinami paskutinių trejų metų Aplinkos informacijos valdymo integruotos kompiuterinės sistemos (toliau  ̶  AIVIKS) ataskaitų duomenys, kuriuose bent vienais metais apskaičiuojama 95 proc. ir  didesnė taršos apkrova. Kai prie nuotekų valymo įrenginių planuojama prijungti naujus gyventojus ir dėl to padidės taršos apkrova iki 95 proc. ir daugiau, investiciniame projekte pagrindimui turi būti pateikti trejų paskutinių metų AIVIKS ataskaitos duomenys ir apkrovos padidėjimo skaičiavimai;

2.27.2. kai rekonstruojant nuotekų valymo įrenginius patobulinamas valymo metodas (nuo žemesnio į aukštesnį) ir įvykdoma bent viena iš sąlygų: 

2.27.2.1. nuotekų valymo įrenginiai į gamtinę aplinką išleidžia pagal taršos leidime arba taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (toliau ̶ TIPK) leidime nustatytus reikalavimus neišvalytas nuotekas. Vertinami paskutinių trejų metų duomenys, kuriuose bent vienais metais pagal AIVIKS pateiktas nuotekų tvarkymo apskaitos metines ataskaitas užfiksuotos nepakankamai išvalytos arba nevalytos nuotekos;

2.27.2.2.  nuotekų valymo įrenginius būtina rekonstruoti siekiant užtikrinti azoto ir (arba) fosforo išvalymo rodiklius pagal  Nuotekų tvarkymo reglamentą, kai per pastaruosius 3 metus bent vienais metais AIVIKS ataskaitose pateiktos vidutinės metinės azoto ir (arba) fosforo koncentracijos viršijo leistinas užterštumo normas, kurios taikomos nuo 2027 gruodžio 31 d. Nuotekų valymo įrenginių rekonstrukcija finansuojama ir kai į taršos leidimą ar TIPK leidimą neįrašyti azoto ir (arba) fosforo normatyvai;

2.27.2.3.  nuotekų valymo įrenginiuose atliekamas tik pirminis valymas, todėl rekonstruojant tobulinamas nuotekų išvalymo metodas iki bent antrinio.

2.28. Kai projektu prisidedama įgyvendinant funkcinės zonos strategiją ar miesto tvarios plėtros strategiją, parengtą vadovaujantis Tvarios miesto plėtros strategijų ir funkcinių zonų strategijų rengimo ir įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašu, turi būti įgyvendinti šie reikalavimai:

2.28.1.  projektu įgyvendinamas (-i) miesto tvarios plėtros strategijoje ar funkcinės zonos strategijoje numatytas (-i) investicinis (-iai) veiksmas (-ai);

2.28.2.  sudarytos sąlygos savivaldybėms bendrai naudoti viešąją infrastruktūrą ir (ar) bendrai teikti viešąsias paslaugas, kurias planuojama sukurti ar modernizuoti įgyvendinant projektą, t. y. įgyvendintas neinvesticinis veiksmas, susijęs su strategijos investiciniu veiksmu, kuriam įgyvendinti skirtas projektas (šis reikalavimas taikomas projektams, kuriais prisidedama įgyvendinant funkcinės zonos strategiją);

2.28.3.  pareiškėjas RPPl administruojančiajai institucijai projekto įgyvendinimo plane pateikia internete paskelbtos (-ų) miesto tvarios plėtros strategijos ar funkcinės zonos strategijos, prie kurios įgyvendinimo prisideda projektas, ir susitarimo dėl strategijos įgyvendinimo (kai turi būti sudarytas vadovaujantis Tvarios miesto plėtros strategijų ir funkcinių zonų strategijų rengimo ir įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašo reikalavimais) nuorodą (-as).

7. Pakeičiu 2 punkto 2.1 lentelę ir ją išdėstau taip:

Eil. Nr.

Finansuojamos veiklos

Tikslinės grupės

1.

Centralizuotųjų geriamojo vandens tiekimo tinklų plėtra (įskaitant geriamojo vandens tiekimo tinklų tiesimą gyventojui nuosavybės teise ar bendrosios nuosavybės teise priklausančiame ar kitaip valdomame ir (arba) naudojamame žemės sklype iki gyventojui priklausančio pastato arba teritorijos vidaus tinklo) gyvenamosiose vietovėse, kuriose yra nuo 200 iki 2000 gyventojų.

Gyventojai, negaunantys geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų ar gaunantys nekokybiškas; savivaldybės; geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonės.“

2.

Geriamojo vandens gavybos (paėmimo) ir (arba) geriamojo vandens ruošimo (gerinimo) įrenginių statyba gyvenamosiose vietovėse, kuriose yra nuo 200 iki 2000 gyventojų.

3.

Individualių geriamojo vandens tiekimo sistemų (tinklų ir įrenginių) įrengimas gyvenamosiose vietovėse, kuriose yra nuo 200 iki 2000 gyventojų.

 

Individualios geriamojo vandens tiekimo sistemos (tinklai ir įrenginiai) – vandens išgavimo, ruošimo įrenginiai ir geriamajam vandeniui tiekti reikalingos komunikacijos (gyventojui ar bendrosios nuosavybės teise priklausančiame ar kitaip valdomame ir (arba) naudojamame žemės sklype iki gyventojui priklausančio pastato arba teritorijos vidaus tinklo), skirtos ne daugiau kaip 2 gyvenamiesiems būstams aprūpinti geriamuoju vandeniu.

4.

Grupinių vandens tiekimo sistemų įrengimas (tinklų ir įrenginių) įrengimas gyvenamosiose vietovėse, kuriose yra nuo 200 iki 2000 gyventojų.

 

Grupinės vandens tiekimo sistemos (tinklai ir įrenginiai) – vandens išgavimo, ruošimo įrenginiai ir geriamajam vandeniui tiekti reikalingos komunikacijos (gyventojui ar bendrosios nuosavybės teise priklausantį ar kitaip valdomą ir (arba) naudojamą nuosavybės teise priklausančiame ar kitaip valdomame ir (arba) naudojamame žemės sklype iki gyventojui priklausančio pastato arba teritorijos vidaus tinklo), skirtos ne mažiau kaip 3 gyvenamiesiems būstams ir ne daugiau kaip 30 proc. gyvenamosios vietovės gyvenamųjų būstų aprūpinti geriamuoju vandeniu.

5.

Geriamojo vandens gavybos (paėmimo) ir (arba) geriamojo vandens ruošimo (gerinimo) įrenginių rekonstrukcija gyvenamosiose vietovėse, kuriose yra daugiau nei 2000 gyventojų.

6.

Centralizuotųjų nuotekų surinkimo tinklų plėtra (įskaitant nuotekų išleidimo tinklų tiesimą per gyventojui nuosavybės teise ar bendrosios nuosavybės teise priklausantį ar kitaip valdomą ir (arba) naudojamą žemės sklypą iki gyventojui priklausančio pastato arba teritorijos vidaus tinklo), gyvenamosiose vietovėse, kuriose gyvena ne mažiau kaip 200 gyventojų ir kuriose susidaro iki 2000 gyventojų ekvivalentą atitinkanti taršos nuotekomis apkrova.

7.

Nuotekų valymo įrenginių nauja statyba gyvenamosiose vietovėse, kuriose gyvena ne mažiau kaip 200 gyventojų ir kuriose susidaro iki 2000 gyventojų ekvivalentą atitinkanti taršos nuotekomis apkrova.

8.

Atskirųjų nuotekų tvarkymo sistemų (ne daugiau kaip dviejų gyvenamųjų namų) nauja statyba gyvenamosiose vietovėse, kuriose gyvena ne mažiau kaip 200 gyventojų ir kuriose susidaro iki 2000 gyventojų ekvivalentą atitinkanti taršos nuotekomis apkrova.

Atskiroji nuotekų tvarkymo sistema suprantama taip, kaip ji apibrėžta Nuotekų tvarkymo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. D1-236 „Dėl Nuotekų tvarkymo reglamento patvirtinimo“, 5.22 papunktyje.

9.

Grupinių nuotekų tvarkymo sistemų (daugiau kaip dviejų gyvenamųjų namų) nauja statyba gyvenamosiose vietovėse, kuriose gyvena ne mažiau kaip 200 gyventojų ir kuriose susidaro iki 2000 gyventojų ekvivalentą atitinkanti taršos nuotekomis apkrova.

 

Grupinė nuotekų tvarkymo sistema suprantama taip, kaip ji apibrėžta Nuotekų tvarkymo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. D1-236 „Dėl Nuotekų tvarkymo reglamento patvirtinimo“, 5.23 papunktyje.

10.

Nuotekų valymo įrenginių rekonstrukcija gyvenamosiose vietovėse, kuriose gyvena ne mažiau kaip 200 gyventojų ir kuriose susidaro iki 2000 gyventojų ekvivalentą atitinkanti taršos nuotekomis apkrova.

 

8. Pakeičiu 2 punkto pastraipą po 2.1 lentelėmis ir ją išdėstau taip:

„Rodiklių aprašymai pateikti Gairių 1 priede ir skelbiami Aplinkos ministerijos interneto svetainėje https://am.lrv.lt.

9. Pakeičiu 4.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.1. Pagal Gaires valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai nuostatas, neteikiama.“

10. Pakeičiu 5.6 papunktį ir jį išdėstau taip:

5.6. 2 punkto 2.1 lentelėje nurodytų 1, 3 ir 4 veiklų įgyvendinimo metu tiesiant naujus geriamojo vandens tiekimo tinklus ES lėšų investicijų dydis (vertinama tik rangos darbų suma) vienam naujai prijungtam gyventojui negali viršyti 2 200 eurų.“

11. Pakeičiu 5.10 papunktį ir jį išdėstau taip:

5.10. 2 punkto 2.1 lentelėje nurodytų 6, 8 ir 9 veiklų įgyvendinimo metu tiesiant naujus nuotekų surinkimo tinklus ES lėšų investicijų dydis (vertinama tik rangos darbų suma) vienam naujai prijungiamam gyventojui negali viršyti 2 200 eurų.“

12. Pakeičiu 6 punkto lentelę ir ją išdėstau taip:

Finansuojamos veiklos, kurioms taikomi supaprastintai apmokamų išlaidų dydžiai

Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžio kodas

Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžio pavadinimas

Papildoma informacija

 

6.1. Privalomos projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonės ir išlaidos.

FS-01-01

Įgyvendintų privalomų matomumo ir informavimo priemonių apie ES fondų investicijų veiklas fiksuotoji suma, pirmojo rinkinio FS be PVM

FS sudaro visų pirmojo privalomų matomumo ir informavimo priemonių rinkinio išlaidos:

a) projekto vykdytojo oficialioje interneto svetainėje, jei tokia yra, ir socialinės žiniasklaidos svetainėse paskelbta informacija;

b) pakabintas bent vienas ne mažesnio nei A3 formato spausdintas skelbimas (plakatas) arba lygiavertis pranešimas elektroniniame ekrane;

c) visuomenei arba dalyviams skirtuose dokumentuose ir komunikacijos medžiagoje pateiktas pareiškimas, kuriame akcentuojama gaunama ES parama.

6.2. Privalomos projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonės ir išlaidos.

FS-01-02

Įgyvendintų privalomų matomumo ir informavimo priemonių apie ES fondų investicijų veiklas fiksuotoji suma, pirmojo rinkinio FS su PVM

FS sudaro visų pirmojo privalomų matomumo ir informavimo priemonių rinkinio išlaidos:

a) projekto vykdytojo oficialioje interneto svetainėje, jei tokia yra, ir socialinės žiniasklaidos svetainėse paskelbta informacija;

b) pakabintas bent vienas ne mažesnio nei A3 formato spausdintas skelbimas (plakatas) arba lygiavertis pranešimas elektroniniame ekrane;

c) visuomenei arba dalyviams skirtuose dokumentuose ir komunikacijos medžiagoje pateiktas pareiškimas, kuriame akcentuojama gaunama ES parama.

6.3. Privalomos projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonės ir išlaidos.

FS-01-03

Įgyvendintų privalomų matomumo ir informavimo priemonių apie ES fondų investicijų veiklas fiksuotoji suma, antrojo rinkinio FS be PVM.

FS sudaro visų antrojo privalomų matomumo ir informavimo priemonių rinkinio išlaidos:

a) projekto vykdytojo oficialioje interneto svetainėje, jei tokia yra, ir socialinės žiniasklaidos svetainėse paskelbta informacija;

b) visuomenei arba dalyviams skirtuose dokumentuose ir komunikacijos medžiagoje pateiktas pareiškimas, kuriame akcentuojama gaunama ES parama;

c) iškabintos ilgalaikės lentelės ar informacinės lentos su ES emblema.

6.4. Privalomos projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonės ir išlaidos.

FS-01-04

Įgyvendintų privalomų matomumo ir informavimo priemonių apie ES fondų investicijų veiklas fiksuotoji suma, antrojo rinkinio FS su PVM.

FS sudaro visų antrojo privalomų matomumo ir informavimo priemonių rinkinio išlaidos:

a) projekto vykdytojo oficialioje interneto svetainėje, jei tokia yra, ir socialinės žiniasklaidos svetainėse paskelbta informacija;

b) visuomenei arba dalyviams skirtuose dokumentuose ir komunikacijos medžiagoje pateiktas pareiškimas, kuriame akcentuojama gaunama ES parama;

c) iškabintos ilgalaikės lentelės ar informacinės lentos su ES emblema.

6.5. Netiesioginės projekto veiklos ir išlaidos joms apmokėti.

FN-01

Iki 7 proc. netiesioginių išlaidų fiksuotoji norma

Netiesioginės projekto išlaidos skaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų.“

 

13. Pakeičiu 1 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

Aplinkos ministras                                                                                          Simonas Gentvilas