Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, iliustracija, Linijinis piešimas  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

Dėl žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymo Nr. 3D-750DĖL GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, SUSIDARIUSIŲ ĮGYVENDINANT VALSTYBĖS PAGALBOS ŽEMĖS ŪKIUI, MAISTO ŪKIUI, ŽUVININKYSTEI IR KAIMO PLĖTRAI IR KITAS IŠ VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ FINANSUOJAMAS PRIEMONES, ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. birželio 10 d. Nr. 3D-455

Vilnius

 

 

1.Pakeičiu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymą Nr. 3D-750 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, SUSIDARIUSIŲ ĮGYVENDINANT nacionalinės paramos ŽEMĖS ŪKIUI, MAISTO ŪKIUI, KAIMO PLĖTRAI IR ŽUVININKYSTEI PRIEMONES, ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalimi ir siekdamas užtikrinti grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei priemones, grąžinimą į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą,

tvirtinu Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei priemones, administravimo taisykles (pridedama).“

2. N u s t a t a u, kad kituose teisės aktuose pateiktos nuorodos į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymą Nr. 3D-750 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“ reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymą Nr. 3D-750 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei priemones, administravimo patvirtinimo“, o nuorodos į Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisykles reiškia nuorodą į Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei priemones, administravimo taisykles.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                  Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2011 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. 3D-750

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. birželio 10 d. įsakymo Nr. 3D-455

redakcija)

 

GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, SUSIDARIUSIŲ ĮGYVENDINANT NACIONALINĖS PARAMOS ŽEMĖS ŪKIUI, MAISTO ŪKIUI, KAIMO PLĖTRAI IR ŽUVININKYSTEI PRIEMONES, ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei priemones, administravimo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas – nustatyti sprendimų dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo priėmimo, grąžintinų lėšų registravimo ir anuliavimo, skolininkų informavimo, palūkanų skaičiavimo, grąžintinų lėšų susigrąžinimo, naudojimo, nurašymo, apskaitos ir ataskaitų teikimo tvarką.

2. Taisyklės taikomos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) programų, nurodytų Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje, priemonėms, pagal kurias teikiama nacionalinė parama žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei, ir Ministerijos įsteigtų fondų fondų skatinamosioms finansinėms priemonėms, finansuojamoms iš valstybės biudžeto lėšų, iš įgyvendinus šias priemones grąžintų lėšų ir iš įgyvendinus Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų lėšų, išskyrus Taisyklių 3 punkte nurodytus atvejus.

3. Taisyklės netaikomos:

3.1. Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 551 straipsnyje nurodytos neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos grąžinimui;

3.2. grąžintinoms lėšoms, susidariusioms pagal pereinamojo laikotarpio nacionalinę pagalbą, suteiktą vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir panaikinami Tarybos reglamentas (EB) Nr. 637/2008 ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. lapkričio 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/42, 37 straipsniu.

4. Pagrindinės Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1Administruojančioji institucijaNacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos, jeigu parama teikiama pagal priemones, kurioms taikomos Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrosiose administravimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“,  arba uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“, jeigu parama teikiama pagal skatinamąsias finansines priemones ir priemones, pagal kurias kompensuojamas garantijos atlyginimas ir (ar) palūkanos (išskyrus paramą, teikiamą pagal Dalies palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, dėl kurių nėra suteikta UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, kompensavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 3D-977 „Dėl dalies palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, dėl kurių nėra suteikta UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, kompensavimo taisyklių patvirtinimo“ ir Palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas be garantijos, kompensavimo COVID-19 ligos protrūkio laikotarpiu taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 3D-485 „Dėl Palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas be garantijos, kompensavimo COVID-19 ligos protrūkio laikotarpiu taisyklių patvirtinimo“).

4.2Grąžintinos lėšos – privalomos grąžinti lėšos, kurios buvo neteisėtai išmokėtos ir (ar) panaudotos pažeidžiant priemonių įgyvendinimą reglamentuojančius Europos Sąjungos ir (ar) Lietuvos Respublikos teisės aktus, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos.

4.3Grąžintinų lėšų anuliavimasgrąžintinų lėšų sumos ar jos dalies panaikinimas vykdomosios institucijos sprendimu.

4.4Grąžintinų lėšų įskaitymas – grąžintinų lėšų susigrąžinimas mokėjimo nurodymo sudarymo metu išskaičiuojant grąžintinų lėšų sumą ar jos dalį iš skolininkui skirtų paramos lėšų pagal bet kurią administruojančiosios institucijos administruojamą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos įgyvendinamą priemonę.

4.5Grąžintinų lėšų nurašymasgrąžintinų lėšų susigrąžinimo procedūrų netęsimas arba nepradėjimas ir grąžintinų lėšų sumos ar jos dalies panaikinimas administruojančiosios institucijos sprendimu.

4.6Mokėjimo dokumentas – teisės aktų, reglamentuojančių priemonės įgyvendinimo tvarką, nustatytos formos dokumentas, kurį teisės aktų nustatyta tvarka teikia fizinis arba juridinis asmuo, siekdamas gauti paramos lėšų pagal tą priemonę ir kurio pagrindu apskaičiuojama ir išmokama paramos lėšų suma.

4.7Netinkamai taikoma pagalba – suprantama taip, kaip ji apibrėžta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamento (ES) 2015/1589, nustatančio išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles, 1 straipsnio g punkte.

4.8Paramos lėšos – nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei lėšos, skatinamosioms finansinėms priemonėms įgyvendinti skiriamos valstybės biudžeto lėšos, įgyvendinus šias priemones grąžintos lėšos ir įgyvendinus Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintos lėšos.

4.9Paramos sutartis – paramos teikimo sutartis pagal priemonės įgyvendinimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus.

4.10. Paskolos sutartis – finansavimo sutartis, sudaryta tarp finansų tarpininko ir skolininko įgyvendinant skatinamąją finansinę priemonę.

4.11Skolininkas – fizinis arba juridinis asmuo, kuris vykdomosios institucijos sprendimu turi grąžinti grąžintinas lėšas.

4.12Sprendimas dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo – vykdomosios institucijos patvirtintas dokumentas dėl neteisėtai išmokėtų ir (ar) panaudotų paramos lėšų sugrąžinimo, taip pat dėl kitų pagal teisės aktus ir (ar) paramos sutartis ir (ar) paskolos sutartis reikalaujamų grąžinti lėšų sugrąžinimo.

4.13Teisės aktų nuostatų pažeidimas – ekonominės veiklos vykdytojo veikimas ar neveikimas, nesilaikant priemonės įgyvendinimą reglamentuojančių Europos Sąjungos ar Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatų, dėl kurio Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui padaroma arba būtų padaryta žala. Teisės aktų nuostatų pažeidimu taip pat laikytina nusikalstama veika, kai siekiama neteisėtai gauti ar panaudoti nacionalinės finansinės paramos lėšas.

4.14Vykdomoji institucija – Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrosiose administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, nurodyta institucija, atsakinga už sprendimo priėmimą dėl nacionalinės paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei suteikimo, teisės akto nuostatų pažeidimo nustatymo ir (ar) grąžintinų lėšų nustatymo, arba uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“, jeigu parama teikiama pagal skatinamąsias finansines priemones ir priemones, pagal kurias kompensuojamas garantijos atlyginimas ir (ar) palūkanos (išskyrus paramą, teikiamą pagal Dalies palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, dėl kurių nėra suteikta UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, kompensavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 3D-977 „Dėl dalies palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, dėl kurių nėra suteikta UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija, kompensavimo taisyklių patvirtinimo“ ir Palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas be garantijos, kompensavimo COVID-19 ligos protrūkio laikotarpiu taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 3D-485 „Dėl Palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas be garantijos, kompensavimo COVID-19 ligos protrūkio laikotarpiu taisyklių patvirtinimo“).

5. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarime Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugpjūčio 31 d. nutarime Nr. 886 „Dėl Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grįžusių ir grįšiančių lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakyme Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“.

 

II SKYRIUS

SPRENDIMO DĖL GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ SUGRĄŽINIMO PRIĖMIMAS, GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ REGISTRAVIMAS, ANULIAVIMAS

 

6. Sprendimą dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo priima vykdomoji institucija:

6.1. jeigu fizinis arba juridinis asmuo:

6.1.1. nesilaikė Europos Sąjungos (toliau – ES) ir (ar) Lietuvos Respublikos (toliau – LR) teisės aktuose ir (ar) paramos sutartyje ir (ar) paskolos sutartyje nustatytų reikalavimų paramos lėšoms gauti;

6.1.2. pateikė klaidingą su paramos lėšų gavimu susijusią informaciją;

6.1.3. gavo daugiau nei priklauso paramos lėšų;

6.2. netinkamai taikomos pagalbos atveju, kai Reglamento (ES) 2015/1589 nustatyta tvarka Europos Komisija priima sprendimą, įpareigojantį valstybę narę imtis visų priemonių, būtinų netinkamai taikomos pagalbos išieškojimui iš fizinio arba juridinio asmens;

6.3. jeigu priemonę administruojančios valstybės institucijos arba finansų tarpininkas nesilaikė priemonių įgyvendinimą reglamentuojančių LR teisės aktų nuostatų ar veikė aplaidžiai, ir dėl to fiziniam arba juridiniam asmeniui išmokėtos paramos lėšos.

7. Sprendimas dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo yra pagrindas iš skolininko susigrąžinti grąžintinas lėšas. Sprendime dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo nurodoma:

7.1. skolininko rekvizitai;

7.2. grąžintinų lėšų suma;

7.3. grąžintinų lėšų susidarymo priežastis;

7.4. teisės aktų nuostatos, kuriomis vadovaujantis priimtas sprendimas;

7.5. informacija, kad negrąžinus grąžintinų lėšų per nurodytą terminą, bus pradėtos skaičiuoti palūkanos (išskyrus Taisyklių 6.2 papunktyje numatytą atvejį). Palūkanos neskaičiuojamos, jeigu lėšos susigrąžinamos dėl Taisyklių 6.3 papunktyje nustatytų aplinkybių;

7.6. apskaičiuota mokėtina palūkanų suma nuo lėšų išmokėjimo dienos (Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju);

7.7. sprendimo dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo apskundimo tvarka;

7.8. kita svarbi informacija.

8. Grąžintinų lėšų nustatymo diena – vykdomosios institucijos sprendimo dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo priėmimo diena. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo, per 1 darbo dieną apie tai informuoja administruojančiąją instituciją.

9. Administruojančioji institucija, gavusi vykdomosios institucijos informaciją dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo, pagal administruojančios institucijos patvirtintus detaliuosius darbo tvarkos aprašus finansų ir apskaitos informacinėje sistemoje registruoja grąžintinas lėšas pagal priemonę, finansavimo šaltinį ir mokėjimo dokumentą.

10. Vykdomoji institucija priima sprendimą dėl grąžintinų lėšų anuliavimo, jeigu atsižvelgdama į gautą papildomą informaciją, susijusią su išmokėtomis paramos lėšomis, nustato, kad užregistruota grąžintinų lėšų suma turi būti mažesnė arba lygi nuliui. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų anuliavimo, per 1 darbo dieną apie tai informuoja administruojančiąją instituciją, kuri registruoja grąžintinų lėšų anuliavimą finansų ir apskaitos informacinėje sistemoje. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas anuliuoja pagal jų patvirtintus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.

 

 

III SKYRIUS

SKOLININKO INFORMAVIMAS

 

11. Administruojančioji institucija per 20 darbo dienų nuo grąžintinų lėšų, išskyrus palūkanas, užregistravimo administruojančiosios institucijos finansų ir apskaitos informacinėje sistemoje dienos:

11.1. Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) administruojamų grąžintinų lėšų atveju paskelbia Agentūros informaciniame portale (toliau – Informacinis portalas) skolininkui priimtą sprendimą dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo ir praneša skolininkui apie informacijos, susijusios su priimtu sprendimu, paskelbimą Informaciniame portale vienu iš būdų, kuriuo jis sutiko būti papildomai informuotas: elektroniniu paštu arba neregistruotu laišku (taikoma ir tais atvejais, kai pareiškėjas pasirinko būti papildomai informuotas trumpąja žinute). Pranešime skolininkui nurodoma, kad yra priimtas sprendimas dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo ir su juo galima susipažinti Informaciniame portale, lėšų grąžinimo terminas, palūkanų, kurias privalo mokėti skolininkas už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną (Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju – už laikotarpį nuo lėšų išmokėjimo dienos), dydis, sąskaitos, į kurią turi būti grąžintos lėšos, numeris, taip pat atlikti ar numatomi atlikti grąžintinų lėšų įskaitymai;

11.2uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ (toliau – INVEGA) administruojamų grąžintinų lėšų atveju – raštu ir (ar) elektroniniu paštu ar per informacines sistemas (jeigu skolininkas sutiko, kad informacija jam bus teikiama tokiu būdu) praneša skolininkui apie priimtą sprendimą dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo, pateikdama sprendimą ir nurodydama lėšų grąžinimo terminą, palūkanų, kurias privalo mokėti skolininkas už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną (Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju – už laikotarpį nuo lėšų išmokėjimo dienos), dydį ir sąskaitos, į kurią turi būti grąžintos lėšos, numerį.

12. Jeigu grąžintinų lėšų užregistravimo momentu Agentūros finansų ir apskaitos informacinėje sistemoje yra skolininkui užregistruotų, bet dar neišmokėtų išmokų pagal bet kurią Ministerijos įgyvendinamą priemonę, ir mokėjimo metu įskaitymo būdu būtų susigrąžinta visa grąžintinų lėšų suma ar jos dalis, Taisyklių 11.1 papunktyje nurodytas pranešimas skolininkui gali būti teikiamas prieš grąžintinų lėšų įskaitymą arba po jo, tačiau nepažeidžiant Taisyklių 11 punkte nurodyto 20 darbo dienų termino.

13. Grąžintinų lėšų grąžinimo terminas – 60 kalendorinių dienų nuo Taisyklių 11.1 ir 11.2 papunkčiuose nurodyto pranešimo užregistravimo administruojančiojoje institucijoje dienos, išskyrus atvejus, kai skolininkui leidžiama grąžinti lėšas dalimis, kaip numatyta Taisyklių 22 punkte. Jeigu skolininkas per šį terminą lėšų negrąžina ir nesikreipia į administruojančiąją instituciją su prašymu leisti grąžinti lėšas dalimis, administruojančioji institucija turi imtis visų būtinų priemonių šioms lėšoms susigrąžinti pagal jos patvirtintus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.

14. Grąžintinų lėšų anuliavimo atveju, per 20 darbo dienų nuo grąžintinų lėšų anuliavimo užregistravimo Agentūra praneša apie tai skolininkui per Informacinį portalą ir vienu iš būdų, kuriuo jis sutiko būti papildomai informuotas: elektroniniu paštu arba neregistruotu laišku (taikoma ir tais atvejais, kai pareiškėjas pasirinko būti papildomai informuotas trumpąja žinute), o INVEGA praneša apie tai skolininkui raštu ir (ar) elektroniniu paštu ar per informacines sistemas, jei skolininkas sutiko, kad informacija jam būtų teikiama tokiu būdu.

15. Agentūra per Informacinį portalą informuoja skolininką apie grąžintinų lėšų įskaitymą arba nurašymą atitinkamai grąžintinų lėšų įskaitymo ir (ar) nurašymo atlikimo metu. INVEGA informuoja skolininką apie grąžintinų lėšų nurašymą per 20 darbo dienų nuo grąžintinų lėšų nurašymo raštu ir (ar) elektroniniu paštu arba per informacines sistemas, jeigu skolininkas sutiko, kad informacija jam būtų teikiama tokiu būdu.

 

IV SKYRIUS

PALŪKANŲ APSKAIČIAVIMAS

 

16. Metinis palūkanų, susijusių su grąžintinomis lėšomis, dydis:

16.1Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju – apskaičiuojamas pagal Reglamento (ES) 2015/1589 16 straipsnio 2 dalies, 20 straipsnio ir 33 straipsnio e punkto nuostatas, vadovaujantis 2004 m. balandžio 21 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004, įgyvendinančio Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2015/1589, nustatantį išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles, su visais pakeitimais 9–11 straipsniais;

16.2. Taisyklių 6.1 papunktyje numatytais atvejais – 5 procentai (jeigu ES teisės aktai nenustato kitaip).

17. Palūkanos skolininkui pradedamos skaičiuoti nuo:

17.1. valstybės pagalbos fiziniam arba juridiniam asmeniui išmokėjimo dienos – Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju;

17.2. kalendorinės dienos, kuri eina po Taisyklių 13 punkte nurodyto grąžintinų lėšų grąžinimo termino pabaigos kitais atvejais (jeigu ES teisės aktai nenustato kitaip).

18Palūkanos skaičiuojamos nuo negrąžintų lėšų dalies iki:

18.1. tos kalendorinės dienos, kurią grąžintinos lėšos visiškai susigrąžinamos;

18.2. administruojančiosios institucijos sprendimo nebetęsti grąžintinų lėšų išieškojimo priėmimo dienos – Taisyklių 32 punkte nurodytais atvejais;

18.3. teismo nutarties iškelti juridinio asmens bankroto bylą arba juridinio asmens restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos, o bankroto procesą vykdant ne teismo tvarka – iki kreditorių susirinkimo sprendimo iškelti juridinio asmens bankroto bylą priėmimo dienos, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 11, 12 straipsniuose ir 28 straipsnio 1 ir 2 dalyse;

18.4. teismo nutarties iškelti fizinio asmens bankroto bylą įsiteisėjimo dienos, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 1 punkte.

19. Palūkanos neskaičiuojamos arba apskaičiuotos palūkanos anuliuojamos, jeigu paaiškėja, kad skolininkas negavo Taisyklių 11 punkte minėtos administruojančiosios institucijos informacijos, išskyrus tuos atvejus, kai jis pakeitė gyvenamąją vietą ir (ar) elektroninio pašto adresą ir apie pasikeitusius kontaktinius duomenis administruojančiosios institucijos neinformavo arba nurodė neteisingus kontaktinius duomenis. Šio punkto nuostatos netaikomos Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju.

 

V SKYRIUS

GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ SUSIGRĄŽINIMAS IR NAUDOJIMAS

 

20. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas susigrąžina šiais būdais:

20.1. skolininkas ar trečiasis asmuo gali pervesti grąžintinas lėšas į administruojančiosios institucijos nurodytą sąskaitą;

20.2. taikomas grąžintinų lėšų įskaitymas (išskyrus INVEGOS administruojamų priemonių atveju). Grąžintinų lėšų įskaitymas taikomas ir tuo atveju, kai administruojančioji institucija priima sprendimą leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis;

20.3. grąžintinos lėšos gali būti išieškomos kitokia ES arba LR teisės aktų nustatyta tvarka.

21. Iš grąžintų lėšų pirmiausia dengiamos grąžintinos lėšos pagal jų susidarymo eiliškumą (pirma dengiamos anksčiau nustatytos grąžintinos lėšos), po to – palūkanos.

22. Skolininko prašymu administruojančioji institucija gali priimti sprendimą, kad jis grąžintinas lėšas (išskyrus Taisyklių 6.2 papunktyje numatytą atvejį) grąžintų dalimis. Tokiu atveju palūkanos skolininkui skaičiuojamos nuo negrąžintos lėšų dalies. Visa grąžintina suma, mokama dalimis, turi būti grąžinta per laikotarpį, ne ilgesnį nei 12 mėnesių, tačiau jeigu negrąžinta suma sudaro 30 000 eurų ir daugiau, lėšų grąžinimui gali būti nustatomas ne ilgesnis kaip 24 mėnesių laikotarpis, įvertinus skolininko pateiktų finansinių ataskaitų duomenis ir (ar) kitą skolininko pateiktą informaciją ir įsitikinus pateiktos nurodytos informacijos pagrįstumu.

23. Jeigu skolininkas sprendimą dėl grąžintinų lėšų sugrąžinimo arba atliktą grąžintinų lėšų įskaitymą apskundžia administruojančiajai institucijai ar Ministerijai, išankstinio ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai arba teismui, grąžintinų lėšų įskaitymas ir palūkanų (išskyrus Taisyklių 6.2 papunktyje numatytą atvejį) skaičiavimas sustabdomas, kol išnagrinėjamas skundas, ir dėl jo administruojančioji institucija priima atitinkamą sprendimą, arba jį apskundus Ministerijai – Ministerija priima atitinkamą sprendimą, arba jį apskundus – įsiteisėja išankstinio ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijos arba teismo sprendimas.

24. Visos Agentūros išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš Agentūrai skirtų LR valstybės biudžeto bendrųjų asignavimų. INVEGOS išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš INVEGAI priemonės administravimui skirtų išlaidų.

25. Skolininkui negrąžinus lėšų per nustatytą terminą pagal Agentūros administruojamas priemones, Agentūra turi pradėti grąžintinų lėšų išieškojimo teisminiu būdu procesą, išskyrus tuos atvejus, kai Agentūra nusprendžia skolininkui leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis:

25.1. per 12 mėnesių nuo grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto Taisyklių 13 punkte, pabaigos, jeigu grąžintinų lėšų suma yra mažesnė nei 30 000 eurų;

25.2. per 3 mėnesius nuo grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto Taisyklių 13 punkte, pabaigos, jeigu grąžintinų lėšų suma yra 30 000 eurų ir daugiau;

25.3. Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju – per 4 mėnesius nuo grąžintinų lėšų užregistravimo administruojančiojoje institucijoje dienos.

26. Jei skolininkas nevykdo sprendimo grąžintinas lėšas grąžinti dalimis, Agentūra turi pradėti grąžintinų lėšų išieškojimo teisminiu būdu procesą:

26.1. per 12 mėnesių nuo pirmos nesumokėtos įmokos, kai mokėjimo terminas pasibaigęs, dienos, jei likusi negrąžinta grąžintinų lėšų suma yra mažesnė nei 30 000 eurų;

26.2. per 3 mėnesius nuo pirmos nesumokėtos įmokos, kai mokėjimo terminas pasibaigęs, dienos, jei likusi negrąžinta grąžintinų lėšų suma yra 30 000 eurų ir daugiau.

27. Skolininkui negrąžinus lėšų per nustatytą terminą pagal INVEGOS administruojamas priemones, INVEGA turi pradėti grąžintinų lėšų išieškojimo teisminiu būdu procesą, išskyrus tuos atvejus, kai INVEGA nusprendžia skolininkui leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis:

27.1. per 3 mėnesius nuo grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto Taisyklių 13 punkte, pabaigos, išskyrus Taisyklių 27.2 papunktyje nurodytą atvejį;

27.2. Taisyklių 6.2 papunktyje numatytu atveju – per 4 mėnesius nuo grąžintinų lėšų užregistravimo administruojančiojoje institucijoje dienos.

28. Jei skolininkas nevykdo sprendimo grąžintinas lėšas grąžinti dalimis, INVEGA turi pradėti grąžintinų lėšų išieškojimo teisminiu būdu procesą per 3 mėnesius nuo pirmos nesumokėtos įmokos, kai mokėjimo terminas pasibaigęs, dienos.

29. Jeigu administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas (juridinis asmuo) likviduojamas juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva ir jeigu to skolininko grąžintinų lėšų suma yra 30 000 eurų ir daugiau, ji turi pareikšti ieškinį teisme dėl skolininko prievolių įvykdymo laikantis terminų, nustatytų Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.70 straipsnio 6 dalyje.

30Agentūros susigrąžintos lėšos naudojamos šiame punkte nustatyta tvarka:

30.1. Agentūros įskaitymo būdu susigrąžintos lėšos tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais buvo išmokėtos paramos lėšos, gali būti:

30.1.1. panaudotos tai pačiai priemonei finansuoti, išskyrus palūkanas;

30.1.2. pervestos Taisyklių 30.2 papunktyje nurodyta tvarka;

30.2. Agentūra susigrąžintas grąžintinas lėšas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jų gavimo perveda į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nurodytą valstybės iždo sąskaitą, mokėjimo nurodyme nurodydama:

30.2.1. pervedamoms išlaidoms priskirtą įmokos kodą pagal Valstybės biudžetui priskirtų lėšų pervedimo į valstybės iždą taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2023 m. gegužės 8 d. įsakymu Nr. 1K-180 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymo įgyvendinimo“, priede nustatytą Valstybės biudžetui priskirtų lėšų pervedimo į valstybės iždą įmokų sąrašą;

30.2.2. pervedamų lėšų detalius valstybės funkcijų ir išlaidų ekonominės klasifikacijos kodus, programos finansavimo šaltinį pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžeto pajamų ir išlaidų klasifikaciją ir pagal asignavimų valdytojų programų, finansuojamų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, finansavimo šaltinių klasifikaciją, tvirtinamas finansų ministro, taip pat Ministerijos programos kodą, nurodytus mokėjimo paraiškoje valstybės iždui;

30.3. tomis grąžintinomis lėšomis ar jų dalimi (išskyrus palūkanas), kurias Agentūra susigrąžina iš skolininko tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais jos išmokėtos, ir perveda Taisyklių 30.2 papunktyje nurodyta tvarka, yra atkuriamos atitinkamų Ministerijos programų išlaidos.

31INVEGOS susigrąžintos lėšos naudojamos šiame punkte nustatyta tvarka:

31.1. INVEGA susigrąžintas grąžintinas lėšas, kai paramos lėšos buvo skirtos subsidijų forma, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perveda į Ministerijos nurodytą sąskaitą. INVEGA raštu informuoja Ministeriją apie susigrąžintų lėšų pervedimą į sąskaitą;

31.2. Ministerija INVEGOS pervestas lėšas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perveda į Finansų ministerijos nurodytą valstybės iždo sąskaitą, mokėjimo nurodyme nurodydama:

31.2.1. pervedamoms išlaidoms priskirtą įmokos kodą pagal Valstybės biudžetui priskirtų lėšų pervedimo į valstybės iždą įmokų sąrašą;

31.2.2. pervedamų lėšų detalius valstybės funkcijų ir išlaidų ekonominės klasifikacijos kodus, programos finansavimo šaltinį pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžeto pajamų ir išlaidų klasifikaciją ir pagal asignavimų valdytojų programų, finansuojamų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, finansavimo šaltinių klasifikaciją, tvirtinamas finansų ministro, taip pat Ministerijos programos kodą, nurodytus mokėjimo paraiškoje valstybės iždui;

31.3. tomis grąžintinomis lėšomis ar jų dalimi (išskyrus palūkanas), kurias INVEGA susigrąžina iš skolininko tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais jos išmokėtos, ir kurios pervedamos Taisyklių 31.1 ir 31.2 papunkčiuose nurodyta tvarka, yra atkuriamos atitinkamų Ministerijos programų išlaidos.

 

VI SKYRIUS

GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ NURAŠYMAS

 

32Administruojančioji institucija nepradeda arba nebetęsia grąžintinų lėšų susigrąžinimo ir priima sprendimą nurašyti tokias lėšas, jeigu:

32.1. grąžintinų lėšų išieškoti negalima dėl bent vienos iš šių aplinkybių:

32.1.1. administruojančioji institucija gauna skolininko (fizinio asmens) mirties fakto ir fakto, kad skolininko palikto turto nepakanka grąžintinoms lėšoms ar jų daliai grąžinti, patvirtinimo dokumentus, o tais atvejais, kai už skolininko skolas įpėdinis atsako visu savo turtu, – dokumentus, kuriuose patvirtinamas faktas, kad įpėdinio turto nepakanka skolininko grąžintinoms lėšoms ar jų daliai grąžinti, arba pasibaigus fizinio asmens bankroto procesui, taip pat kai fizinio asmens bankroto procesas baigtas pagal užsienio valstybės teisės aktus (išskyrus atvejus, kai bankroto byla baigiama bankroto administratoriui teismui pateikus dokumentus, kuriais patvirtinama, kad fizinis asmuo gali ir ateityje galės įvykdyti skolinius įsipareigojimus);

32.1.2. administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas (juridinis asmuo) bankrutavo ir yra įsiteisėjęs teismo sprendimas ar priimtas kreditorių susirinkimo sprendimas dėl juridinio asmens pabaigos, taip pat kai bankroto procesas baigtas pagal užsienio valstybės teisės aktus (išskyrus atvejus, kai vyksta baudžiamasis ir kiti teisminiai procesai, susiję su išmokėtomis paramos lėšomis);

32.1.3. administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas (juridinis asmuo) likviduotas ir nėra turto grąžintinoms lėšoms susigrąžinti (išskyrus atvejus, kai vyksta baudžiamasis ir kiti teisminiai procesai, susiję su išmokėtomis paramos lėšomis);

32.1.4. teismams nustačius, kad administruojančioji institucija neturi teisės išieškoti iš skolininko grąžintinų lėšų;

32.1.5. administruojančioji institucija 24 mėnesius nuo grąžintinų lėšų, išskyrus palūkanas, užregistravimo dienos vykdo grąžintinų lėšų išieškojimo veiksmus, tačiau praėjus šiam laikotarpiui susigrąžinti lėšų ar jų dalies neįmanoma ir yra gautas tai patvirtinantis antstolio surašytas išieškojimo negalimumo aktas, o negrąžinta suma yra mažesnė nei 3 000 eurų;

32.2. likusi negrąžinta suma yra mažesnė už numatomų padaryti išieškojimo išlaidų sumą, ir paramos gavėjas daugiau nei 1 metus negauna jokių paramos lėšų (taikoma Agentūros administruojamų priemonių atveju);

32.3. likusi negrąžinta suma yra mažesnė už numatomų padaryti išieškojimo išlaidų sumą (taikoma INVEGOS administruojamų priemonių atveju).

33. Kai grąžintinų lėšų suma yra 3 000 eurų ir daugiau, administruojančioji institucija turi siekti pakartotinio išieškojimo, perduodama išieškojimą antstoliui, tačiau, kai skolininkas yra juridinis asmuo ir jo negrąžinta suma sudaro 30 000 eurų ir daugiau, administruojančioji institucija, gavusi pirmąjį antstolio surašytą išieškojimo negalimumo aktą, turi inicijuoti juridinio asmens nemokumo procesą Juridinių asmenų nemokumo įstatymo nustatyta tvarka.

34. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas nurašo pagal jos parengtus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.

 

VII SKYRIUS

GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ APSKAITA IR ATASKAITŲ TEIKIMAS

 

35. Administruojančioji institucija apskaito grąžintinas lėšas pagal jos parengtus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.

36. Ministerija, gavusi duomenis iš INVEGOS, teikia Finansų ministerijai ataskaitas apie grąžintinas ir grąžintas lėšas, išskyrus palūkanas, pagal žemės ūkio ministro patvirtintą formą ir jos teikimo periodiškumą.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

37. Vykdomoji institucija turi bendradarbiauti su administruojančiąja institucija, šiai susigrąžinant grąžintinas lėšas, ir teikti administruojančiajai institucijai visą jos prašomą informaciją.

38Vykdomoji ir administruojančioji institucijos visų su grąžintinomis lėšomis susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamosi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“.

39. Vykdomoji ir administruojančioji institucijos privalo užtikrinti, kad informacija apie priemonių finansavimą, susigrąžintas ir grąžintinas lėšas, ir visi su tuo susiję dokumentai būtų prieinami institucijų, turinčių teisę audituoti ir kontroliuoti priemones, įgaliotiems asmenims.

______________