LOGOnespalv-maz2

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „INVESTICIJOS Į BIOEKONOMIKOS VERSLUS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugpjūčio 30 d. Nr. 3D-572

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.1 ir 8.2 papunkčiais ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunkčiu,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Investicijos į bioekonomikos verslusįgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Kęstutis Navickas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 3D-572

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023 – 2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „INVESTICIJOS Į BIOEKONOMIKOS VERSLUS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano (toliau – Strateginis planas) intervencinės priemonės „Investicijos į bioekonomikos verslus“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo+“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės“ su visais pakeitimais; 

1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su visais pakeitimais;

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 su visais pakeitimais;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninės sistemos;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;

1.6. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.7. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.8. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.10.  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d.  nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.11.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Šios taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Investicijos į bioekonomikos verslus“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklės taikomos pareiškėjams, rengiantiems ir teikiantiems paramos paraiškas, paramos gavėjams, įgyvendinantiems projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, taip pat institucijoms, atliekančioms paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

 

II SKYRIUS

SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

3. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:

3.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

3.2. ES – Europos Sąjunga.

3.3. EŽŪFKP – Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai.

3.4. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

3.5. ŽŪMIS Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema, prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema.

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. Aukštos pridėtinės vertės žemės ūkio produktas  (toliau – aukštos pridėtinės vertės produktas) – galutinis arba tarpinis produktas, pagamintas pasitelkus pažangiąsias technologijas perdirbant žemės ūkio žaliavas, jų šalutinius produktus arba atliekas, išvardytas Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede.

4.2. Pirminis perdirbimas – veikla: apdorojimas, apdirbimas, pirminis tvarkymas, kurios metu iš žemės ūkio produkto nekeičiant jo cheminės sudėties taip pat gaunamas žemės ūkio produktas.

4.3. Projekto bendrosios išlaidos (toliau – bendrosios išlaidos) – rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos: atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, susijusias su aplinkosaugos ir ekonominiu tvarumu, įskaitant verslo planų (veiklos ir (arba) projektų aprašų) ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, kai šios išlaidos skiriamos nekilnojamam turtui statyti ir (arba) įsigyti, įskaitant ilgalaikę nuomą, ir gerinti, naujiems įrenginiams ir įrangai, įskaitant techniką, pirkti ir (arba) išperkamajai nuomai, taip pat šio projekto viešinimo išlaidos.

4.4. Pripažinta žemės ūkio kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) (toliau – pripažintas žemės ūkio kooperatyvas) – kaip nustatyta Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo 31 straipsnyje.

4.5. Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (toliau – ŽŪMIS) – prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema.

4.6. Žemės ūkio produktų perdirbimas – veikla, kurios metu pakeičiama žemės ūkio produktų pirminė fizinė ir cheminė sudėtis.

5. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatyme.

 

III SKYRIUS

TIKSLAI, POREIKIAI IR RODIKLIAI

 

6. Intervencinės priemonės tikslas – remti žemės ūkio produktų perdirbimą į aukštos pridėtinės vertės produktus.

7. Intervencinė priemonė atitinka Bendrosios žemės ūkio politikos tikslą - skatinti užimtumą, augimą, lyčių lygybę, įskaitant moterų dalyvavimą ūkininkavimo veikloje, socialinę įtrauktį ir vietos plėtrą kaimo vietovėse, įskaitant žiedinę bioekonomiką ir tvarią miškininkystę.

8. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

8.1. skatinti beatliekę veiklą ūkiuose;

8.2. skatinti novatoriškų (naujoviškų) produktų iš biomasės gamybą;

8.3. skatinti bioekonomikos verslus.

9. Siekiant šiame skyriuje nustatytų tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šio rezultatų rodiklio – kaimo įmonių, įskaitant bioekonomikos įmones, sukurtų naudojantis BŽŪP parama, skaičiaus.

 

IV SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMA VEIKLA

 

10. Parama teikiama dotacijos forma.

11. Pagal intervencinę priemonę remiama veikla, susijusi su žemės ūkio produktų perdirbimu, pakeičiant jų cheminę ir fizinę sudėtį, tik į aukštos pridėtinės vertės produktus.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

12. Pareiškėjai gali būti:

12.1. juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio produktų perdirbimo veikla.

12.2. juridiniai asmenys, ketinantys užsiimti žemės ūkio produktų perdirbimo veikla.

13. Paramos paraiška, pareiškėjo pateikta kartu su partneriu, nepriimama.

 

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

14. Paramos paraiškų tinkamumo skirti paramą vertinimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

15. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka šias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

15.1. projektas atitinka bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.1-124.14, 124.16-124.17, 124.20 ir 124.21 papunkčiuose ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

15.2. pareiškėjas, įvardytas Taisyklių 12.1 papunktyje, užsiima žemės ūkio produktų perdirbimu ne trumpiau kaip 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo (t. y. ataskaitiniais metais kiekvieną mėnesį vykdo žemės ūkio produktų perdirbimo veiklą ir pajamos iš šios veiklos per ataskaitinį laikotarpį sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų pareiškėjo veiklos pajamų. Tuo atveju, jei pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, tikrinama ar ataskaitiniais metais perdirbta ne mažiau kaip 50 proc. iš savo narių supirktų žemės ūkio produktų. Kartu su paraiška pateikiamos sąskaitos faktūros arba pasirašytos sąskaitų faktūrų suvestinės);

15.3. pareiškėjas, įvardytas Taisyklių 12.2 papunktyje, užsiima žemės ūkio veikla  ne trumpiau kaip 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo (t. y. ataskaitiniais metais kiekvieną mėnesį vykdo žemės ūkio veiklą ir pajamos iš šios veiklos per ataskaitinį laikotarpį sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų pareiškėjo veiklos pajamų. Tuo atveju, jei pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, kuris superka ir realizuoja iš savo narių jų ūkiuose pagamintus (išaugintus) žemės ūkio produktus, arba perdirba iš savo narių supirktus žemės ūkio produktus ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus, reikalavimas dėl pajamų iš žemės ūkio veiklos netaikomas) (vertinama pagal žemės ūkio ministro 2003 m. vasario 26 d. Nr. 3D-66 patvirtintą žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodiką);

15.4. pareiškėjo numatomi gaminti produktai ir (arba) jų gamybai taikomos technologijos yra inovatyvūs Lietuvos mastu (vertinama pagal Projektų inovatyvumo vertinimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. kovo 24 d. įsakymu Nr. 3D-181 „Dėl projektų inovatyvumo vertinimo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Projektų inovatyvumo vertinimo metodika) ir jei, vadovaujantis Projektų inovatyvumo vertinimo metodika, skiriami balai naujumo kriterijui pagal požymį - naujumas šalies rinkoje;

15.5. projekte numatytos įsigyti investicijos pagrįstos remiantis kompetentingų institucijų atlikta galimybių studija / tyrimu ir (arba) kitoje šalyje taikoma inovatyvia technologija bei jos pritaikomumu numatomam projektui (kartu su paraiška pateikiama galimybių studija / tyrimas);

15.6. projekto investicijos pagerina bendrus juridinio asmens veiklos rezultatus (pvz., įdiegiamos naujos gamybos technologijos, mažinančios perdirbamos produkcijos savikainą, gerinama žemės ūkio ir maisto produktų kokybė, plečiamos pardavimo rinkos, mažinamas neigiamas poveikis aplinkai, didinamas pelnas);

15.7. parama teikiama Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktų (išskyrus žuvininkystės ir akvakultūros produktus) perdirbimui. Perdirbimo proceso metu gautas galutinis produktas turi būti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktas. Detalusis produktų sąrašas pateikiamas 1987 m. liepos 23 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2658/87 dėl tarifų ir statistinės nomenklatūros bei dėl Bendrojo muitų tarifo su visais pakeitimais I priede. Perdirbimo metu gauti tarpinio vartojimo produktai gali būti ir nenurodyti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede, tačiau parama šiuo atveju yra skiriama nepažeidžiant nereikšmingos (de minimis) valstybės pagalbos reglamento Nr. (ES) 1407/2013 nuostatų. Kai investicijos numatytos tiek Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktams, tiek ir ne Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktams gaminti, taikoma Taisyklių 18.3 papunktyje nustatyta paramos suma;

15.8. pareiškėjas paraiškos pateikimo metu turi Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus atitinkančius dokumentus (pažymas, leidimus ir kitus dokumentus), susijusius su pareiškėjo vykdoma žemės ūkio produktų perdirbimo veikla. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus atitinkančius dokumentus pareiškėjams išduoda Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu. Šio papunkčio reikalavimai netaikomi 12.2 papunktyje nurodytiems pareiškėjams;

15.9. kai paramos prašoma įrangai, statiniai, kuriuose ši įranga bus sumontuota, turi būti pareiškėjo valdomi nuosavybės teise, arba nuomojami, arba kitaip įstatymų nustatyta tvarka įrodomas teisėtas naudojimasis jais (ne trumpesniam terminui kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos bei įregistruota VĮ Registrų centre ne vėliau kaip iki paramos paraiškos vertinimo pabaigos). Nuomos, panaudos sutartyje ar kitais pagrindais naudojamos žemės valdymo ir naudojimo teisę suteikiančiuose dokumentuose turi būti aptarta naujų statybų galimybė. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu, kai pareiškėjas numato investuoti į įgytą nekilnojamąjį turtą, tačiau paramos paraiškos pateikimo dieną ir (arba) paramos paraiškos vertinimo metu dėl objektyvių priežasčių dar vyksta šio turto nuosavybės teisės registravimo procesas;

15.10. pateiktas verslo planas, parengtas pagal Taisyklių 2 priede nustatytą formą. Tuo atveju, kai projekte yra numatyta turtą įsigyti finansinės nuomos (lizingo) būdu per Taisyklių 22 punkte nurodytą terminą, verslo plano prognozės turi būti pateiktos visam finansinės nuomos (lizingo) laikotarpiui ir 5 metų projekto kontrolės laikotarpiui nuo paskutinio paramos lėšų išmokėjimo.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

16. Pareiškėjas prisiima ir iki kontrolės laikotarpio pabaigos laikosi šių įsipareigojimų: 

16.1. bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių trečiajame skirsnyje;

16.2. užtikrinti, kad, įgyvendinus projektą, nuo pirmų metų, einančių po projekto įgyvendinimo pabaigos iki projekto kontrolės pabaigos, Taisyklių 12.2 papunktyje nurodyto pareiškėjo gaunamos pajamos iš žemės ūkio produktų perdirbimo veiklos turės sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų pareiškėjo veiklos pajamų;

16.3. užtikrinti, kad visą projekto kontrolės laikotarpį turės galiojančius Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus atitinkančius dokumentus (pažymas, leidimus ir (ar) kitus dokumentus), susijusius su žemės ūkio produktų perdirbimo veikla;

16.4. užtikrinti, kad pripažinto žemės ūkio kooperatyvo statusas bus išlaikytas nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;

16.5. projekto įgyvendinimo metu ir projekto kontrolės laikotarpiu užtikrinti atitiktį atrankos kriterijams, už kuriuos paramos paraiškai suteikiami balai.

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

17. Suteikiamos paramos suma apskaičiuojama atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) ir į perdirbto galutinio produkto priskyrimą Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedui.

18. Didžiausioji paramos suma:

18.1. vienam projektui negali viršyti 5 000 000 Eur (penki milijonai eurų);

18.2. vienam juridiniam asmeniui ir susijusiems asmenims iki 10 000 000 Eur (dešimt milijonų eurų) pagal šią intervencinę priemonę 2023–2027 metų programos laikotarpiui;

18.3. juridiniams asmenims, kurie žemės ūkio produktų perdirbimo metu pagamina galutinį produktą, nepatenkantį į Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedą, tačiau skirtą maistui ir (arba) pašarams, taikomi paramos ribojimai – 200 000 Eur (dviejų šimtų tūkstančių eurų). Šiems subjektams taip pat taikomos nereikšmingos (de minimis) valstybės pagalbos reglamento nuostatos. Agentūra patikrinta ir užtikrina, kad parama pagal intervencinę priemonę būtų skiriama nepažeidžiant nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo reikalavimų, vadovaujantis Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013. Bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vienam subjektui (įskaitant ir su šiuo subjektu reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus), suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti 200 000 Eur (dviejų šimtų tūkstančių eurų). Agentūra informaciją, ar subjektui (įskaitant su šiuo subjektu reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) pagal Taisykles suteikus pagalbą nebus viršyta nustatyta nereikšmingos (de minimis) pagalbos riba, patikrina ir duomenis apie suteiktą pagalbą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui pateikia Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

19. Paramos intensyvumas:

19.1. didžiausias paramos intensyvumas didelėms įmonėms (t.y. neturinčioms mažos ir vidutinės įmonės (toliau – MVĮ statuso) negali viršyti 20 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės (išskyrus atvejus, kai pareiškėjas prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo taikymo, kuris negali būti mažesnis kaip 5 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės);

19.2. didžiausias paramos intensyvumas labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms (t.y. atitinkančioms MVĮ statusą) negali viršyti 50 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės (išskyrus atvejus, kai pareiškėjas prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo taikymo, kuris negali būti mažesnis kaip 20 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės).

20. Įmonių partnerių ir (arba) susijusių įmonių grupei didžiausia bendra paramos suma negali viršyti vienam pareiškėjui Taisyklių 18.2 ir 18.3 papunkčiuose 2023–2027 metų programos laikotarpiui nustatytos didžiausios paramos sumos. Paramos paraiškas gali teikti kelios įmonių partnerių ir (arba) susijusių įmonių grupei (nustatoma pagal pateikiamą Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 „Dėl smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašo ir smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos formos patvirtinimo“, pateiktą informaciją) priklausančios įmonės, bet jei viena iš partnerių ir (arba) susijusių įmonių panaudoja visą galimą 2023–2027 metų programos laikotarpiui gauti paramos sumą, kitos įmonės praranda teisę gauti paramą.

21. Jei pareiškėjas naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais ir (arba) finansine nuoma (lizingu) projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, kuris mokamas UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondui už garantijos suteikimą kredito įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos, skiriamos kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, suma bei intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklių 18, 19 punktuose nustatytų dydžių.

 

 

IX SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

22. Projekto įgyvendinimo trukmė turi būti nurodyta paramos paraiškoje, verslo plane ir negali viršyti 24 mėnesių laikotarpio nuo paramos sutarties pasirašymo dienos. Tuo atveju, kai visas projekte numatytas įsigyti turtas bus įsigyjamas finansinės nuomos (lizingo) būdu, projekto įgyvendinimo trukmė nuo paramos sutarties pasirašymo dienos negali būti ilgesnė kaip iki 2029 m. birželio 30 d.

23. Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti vertinimas ir viešosios paramos intensyvumo nuo tinkamų finansuoti išlaidų nustatymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

24. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Projekto išlaidos turi atitikti bendruosius reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113, 114 punktuose ir 124.15, 124.18, 124.19 papunkčiuose.

25. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

25.1. faktiškai padarytos ir į paramos gavėjo apskaitą įtrauktos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

25.2. finansinės nuomos (lizingo) būdu įsigyjamas turtas turi tapti paramos gavėjo nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos. Pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartį, įsigyjamo turto dalis, už kurią nesumokėta iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos, paramos lėšomis nefinansuojama.

26. Tinkamų išlaidų kategorijos:

26.1. projekte numatytai veiklai vykdyti būtinų statinių (išskyrus gyvenamuosius pastatus ir administracinės paskirties pastatus) statyba, rekonstravimas ar kapitalinis remontas. Statiniai klasifikuojami pagal jų naudojimo paskirtį, kaip nurodyta Statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“;

26.2. naujų įrenginių ir (arba) įrangos (įskaitant techniką) pirkimo arba finansinės nuomos (lizingo) išlaidos, neviršijančios šio turto rinkos vertės. Taip pat remiamos iškastinio kuro nenaudojančios investicijos;

26.3. bendrosios išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali būti ne daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų vertės be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) ir ne didesnė kaip 1 800 Eur (vienas tūkstantis aštuoni šimtai eurų). Tuo atveju, kai projekte numatyti statybos, rekonstrukcijos ir kapitalinio remonto darbai, finansuojama bendrųjų išlaidų suma be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) gali būti ne didesnė kaip 3 000 Eur (trys tūkstančiai eurų).

27. Netinkamos finansuoti išlaidos:

27.1. nurodytos Administravimo taisyklių 127 ir 130 punktuose;

27.2. trumpalaikis turtas;

27.3. transporto priemonių ir žemės ūkio technikos įsigijimas;

27.4. išlaidos, susijusios tik su pirminiu perdirbimu;

27.5. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant teisės aktuose nustatytos pirkimo tvarkos;

27.6. saulės baterijos, saulės kolektoriai, saulės moduliai, geoterminio šildymo, oras-oras, oras-vanduo šildymo sistemos, išskyrus atvejus, kai nurodytos investicijos susijusios su valdos gamybinių poreikių tenkinimu (pardavimui skirta energija neremiama).

28. Detalus tinkamų finansuoti išlaidų sąrašas:

28.1. statyba, rekonstrukcija ir kapitalinis remontas;

28.2. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):

28.2.1. perdirbimas;

28.2.2. rūšiavimas ir pakavimas (jei tai yra perdirbimo proceso viena iš sudedamųjų dalių);

28.2.3. plovimas;

28.2.4. šaldymas;

28.2.5. atliekų perdirbimas ir tvarkymas;

28.2.6. laboratorinė žaliavų, technologinio proceso ir produkcijos kokybės kontrolė;

28.2.7. susijusi su vykdoma veikla ar visu gamybos ciklu;

28.2.8. speciali kompiuterinė ir programinė įranga, skirta įsigyjamos įrangos ar technologinio proceso valdymui;

28.3. bendrosios (iš jų viešinimo) išlaidos.

 

X SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

29. Paramos paraiškos forma nustatyta Taisyklių 1 priede. 

30. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai turi būti pateikti per ŽŪMIS.

31. Paramos paraiškos pildomos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

32. Pakartotinai paramos galima kreiptis tik įgyvendinus ankstesnįjį investicinį projektą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus galutinį mokėjimo prašymą (netaikoma SP kaimo plėtros intervencinėms priemonėms: „Negamybinės investicijos, susijusios su biologinės įvairovės, buveinių, kraštovaizdžių atkūrimu ir išsaugojimu“, „Apsaugos priemonės nuo didžiųjų plėšrūnų daromos žalos“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Investicijos į prevencinę veiklą, kuria siekiama sumažinti galimų gaivalinių nelaimių, nepalankių klimato reiškinių ir katastrofinių įvykių padarinius“, „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“, „Savitarpio pagalbos fondai“, „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“, „Tęstiniai įsipareigojimai – Žemės ir maisto produktų kokybės sistemos“, „Tęstiniai įsipareigojimai – Gamintojų grupių ir organizacijų įsisteigimas“, „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“, „Mokymai ir įgūdžių įgijimas“, „Konsultavimo paslaugos“).

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA

 

33. Paramos paraiškų atrankos vertinimas ir paramos paraiškų pirmumo eilių sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

34. Atrankos kriterijai:

34.1. pareiškėjas gamybos procese kaip žaliavą naudoja Lietuvoje užaugintus, pagamintus žemės ūkio produktus, kurie sudaro ne mažiau kaip 60 proc. žaliavos (tikrinama ataskaitiniais metais) – suteikiama 15 balų;

34.2. projekte numatytas gamybos procese susidariusių atliekų perdirbimas (kartu su paraiška pateikiami technologinių procesų aprašai, pagrindžiantys, kad gamybos procese susidariusios atliekos bus perdirbamos arba tvariai panaudojamos kitai veiklai, pavyzdžiui atliekos perduodamos/parduodamos kitam ūkio subjektui tolimesniam perdirbimui (tikrinama įgyvendinus projektą ir visu projekto kontrolės laikotarpiu) – suteikiama 10 balų;

34.3. pareiškėjas numato perdirbti (tikrinama įgyvendinus projektą ir visu projekto kontrolės laikotarpiu, didžiausia suteikiama balų suma negali viršyti 20 balų):

34.3.1. ekologiškus žemės ūkio produktus, kurie sudaro ne mažiau kaip 50 proc. perdirbamos žaliavos – suteikiama 20 balų;

34.3.2. pagal NKP sistemos reikalavimus pagamintus produktus, kurie sudaro ne mažiau kaip 50 proc. perdirbamos žaliavos – suteikiama 15 balų;

34.4. pareiškėjas pateiktame projekte numato investicijas į technologijas, kuriomis žemės ūkio produktai perdirbami į (didžiausia suteikiama balų suma negali viršyti 20 balų):

34.4.1. produktus, skirtus maistui – suteikiama 20 balų;

34.4.2. produktus, skirtus tolimesniam panaudojimui maisto sektoriuje – suteikiama 15 balų;

34.4.3. produktus, skirtus pašarams – suteikiama 10 balų;

34.5. pareiškėjas projekte investuoja į gamybinių procesų skaitmeninimą (jei, vadovaujantis Projektų inovatyvumo vertinimo metodika, projektų inovatyvumo vertinimo skaitmeninimo kriterijus surinko ne mažiau kaip 3 balus) – suteikiama 10 balų;

34.6. pripažintas žemės ūkio kooperatyvas:    

34.6.1. pagal projekte numatytus gamybinius pajėgumus numato po projekto įgyvendinimo visu kontrolės laikotarpiu perdirbti ne mažiau kaip 80 proc. savo narių valdose išaugintų / pagamintų žemės ūkio produktų – suteikiama 25 balų;

34.6.2. pagal projekte numatytus gamybinius pajėgumus numato po projekto įgyvendinimo visu kontrolės laikotarpiu perdirbti ne mažiau kaip 60 proc. savo narių valdose išaugintų / pagamintų žemės ūkio produktų – suteikiama 20 balų.

35. Privalomasis mažiausias projektų atrankos balų skaičius – 35 balai. Jeigu projektų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad projektas nesurinko privalomojo mažiausio 35 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR PARAMOS SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

36. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai.

37. Projektų atrankos komitetas sudaromas (toliau – PAK) ir jo darbas organizuojamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

38. Ministerijos sudarytas PAK svarsto projektus ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų ir (arba) nefinansuotinų projektų. Vadovaujantis PAK rekomendacijomis, galutinį sprendimą dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo priima žemės ūkio ministras ar jo įgaliotas asmuo. Apie priimtą sprendimą informuoja Agentūra Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

39. Agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

40. Gavusi sprendimą iš Ministerijos suteikti paramą, Agentūra, vadovaudamasi Administravimo taisyklių nustatyta tvarka, rengia paramos sutartį.

41. Pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį, šios sutarties įsigaliojimo dieną tampa paramos gavėju.

 

 

XIII SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

42. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti paramos sutartyje nustatytais terminais tik per ŽŪMIS Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Jei projekte numatytos statybos, jos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai. Statybos ir (arba) rekonstrukcijos ir (arba) kapitalinio remonto darbų užbaigimo dokumentai, kai jie privalomi pagal teisės aktų reikalavimus, turi būti pateikti ne vėliau kaip su galutiniu mokėjimo prašymu.

43. Mokėjimo prašymai priimami ir vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

44. Paramos lėšos paramos gavėjams pagal intervencinę priemonę išmokamos šiais būdais:

44.1. išlaidų kompensavimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, kartu su mokėjimo prašymu pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus, Administravimo taisyklių 199 punkte nustatyta tvarka;

44.2. sąskaitų apmokėjimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas, bet dar neapmokėtas išlaidas, Administravimo taisyklių 218–219 punktuose nustatyta tvarka.

45. Paramos gavėjui taikomas paramos lėšų išmokėjimo būdas (-ai) nustatomas (-i) paramos sutartyje. Į vieną mokėjimo prašymą negali būti įtrauktos projekto išlaidos, kurioms apmokėti taikomi abu Taisyklių 44 punkte nurodyti išlaidų apmokėjimo būdai.

46. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

46.1. Sostinės regionui taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

46.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

47. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekto įgyvendinimo vietą.

48. Paramos gavėjas gali pateikti:

48.1. iki 4 mokėjimo prašymų, kai projekto įgyvendinimo laikotarpis yra ne ilgesnis kaip 24 mėnesiai;

48.2. iki 8 mokėjimo prašymų, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad projekte numatytas įsigyti turtas bus įsigyjamas finansinės nuomos (lizingo)būdu.

 

 

 

 

XIV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

49. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“ numatytos sankcijos.

50. Pagal intervencinę priemonę vienkartinis dalies paramos susigrąžinimas taikomas, kai nuo paramos sutarties pasirašymo iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos nustatoma, kad pripažintas žemės ūkio kooperatyvas ilgiau kaip 3 mėnesius neišlaikė pripažinto žemės ūkio kooperatyvo statuso. Sankcijos dydis sudaro 20 proc. nuo išmokėtos paramos sumos.

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

51. Projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

___________________

 

part_a9a839e3957e44738b82d94f184c10eb_end