LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL 2023 metų nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisyklių patvirtinimo
2022 m. gruodžio 23 d. Nr. 3D-861
Vilnius
Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.20 papunktį, atsižvelgdamas į Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrąsias administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3.2.1 papunktį ir siekdamas skatinti kaimo bendruomenių veiklą,
t v i r t i n u 2023 metų Nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2022 m. gruodžio 23 d.
įsakymu Nr. 3D-861
2023 METŲ NACIONALINĖS PARAMOS KAIMO BENDRUOMENIŲ VEIKLAI TEIKIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2023 metų nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato paramos kaimo bendruomenių veiklai (toliau – parama) teikimo sąlygas ir tvarką. Taisyklės parengtos vadovaujantis Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrosiomis administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės), taip pat Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio, kaimo plėtros ir žuvininkystės srityse aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 3D-652 „Dėl Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio, kaimo plėtros ir žuvininkystės srityse aprašo patvirtinimo“.
2. Parama pagal Taisykles skiriama iš valstybės biudžeto pagal 2023 m. Žemės ir maisto ūkio, kaimo, žuvininkystės, žemės tvarkymo ir fitosanitarijos vystymo programos sąmatą, tvirtinamą atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.
II SKYRIUS
TAISYKLĖSE VARTOJAMI SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
4. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:
5. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
5.1. Bendruomeninė organizacija – asociacija, kurios steigėjai ir nariai yra tam tikros gyvenamosios vietovės (jos dalies arba kelių gyvenamųjų vietovių) gyventojai (jų atstovai) ir kurios paskirtis – per inicijuotus projektus įgyvendinti viešuosius interesus, susijusius su gyvenimu kaimynystėje.
5.2. Kaimo bendruomenė – kaimo vietovės gyventojai, siejami bendrų gyvenimo kaimynystėje poreikių ir interesų. Kaimo bendruomenė, siekianti gauti finansinę paramą, turi Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo arba Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo nustatyta tvarka įsteigti bendruomeninę organizaciją, kurios paskirtis – per inicijuotus projektus įgyvendinti viešuosius interesus, susijusius su gyvenimu kaimynystėje.
5.3. Kaimo vietovė – viensėdis, kaimas, miestelis, miestas ar kita gyvenamoji vietovė, kurios gyventojų skaičius neviršija 3 000. Tam tikrais metais prie kaimo vietovių taip pat priskiriamos daugiau nei 3 000 gyventojų turinčios gyvenamosios vietovės, kurioms tais metais suteikiamas Lietuvos mažosios kultūros sostinės statusas. Savivaldybių centrai, nepriklausomai nuo gyventojų skaičiaus, nelaikomi kaimo vietovėmis.
5.4. Mokėjimo prašymas – paramos gavėjo užpildytas ir Agentūrai teikiamas jos nustatytos formos prašymas apmokėti tinkamas finansuoti projekto išlaidas.
5.5. Paramos paraiška – šių Taisyklių 1–3 prieduose nustatytos formos dokumentas, kurį turi užpildyti ir pateikti pareiškėjas, siekiantis gauti paramą.
III SKYRIUS
REMIAMOS VEIKLOS
6. Remiamos veiklos sritys:
6.1. kaimo bendruomenės materialinės bazės sukūrimas ir (arba) stiprinimas (toliau – pirmoji veiklos sritis);
6.2. kaimo vietovės viešųjų erdvių sutvarkymas ir (arba) priežiūra, pritaikant jas kaimo gyventojų poreikiams (toliau – antroji veiklos sritis);
6.3. mokomųjų vizitų arba tradicinių renginių, renginių, skirtų Lietuvos mažųjų kultūros sostinių veikloms įgyvendinti, taip pat renginių Lietuvos Respublikos Seimo ir (ar) savivaldybės, kurioje veikia organizacija, paskelbtoms metų temoms garsinti, minėti, organizavimas (toliau – trečioji veiklos sritis). Paraiškoje gali būti prašoma paramos tik vienam renginiui.
7. Remiamų kaimo bendruomenių ir jas rajono ar nacionaliniu lygių vienijančių organizacijų projektų įgyvendinimo, pobūdis:
7.1. kai projektas teikiamas pagal pirmąją veiklos sritį, finansuojamas įrangos ir prekių įsigijimas siekiant sustiprinti ar sukurti bendruomenės materialiąją bazę;
7.2. kai projektas teikiamas pagal antrąją veiklos sritį finansuojami viešųjų erdvių ir / ar viešųjų paslaugų prieinamumo gerinimo, ir / ar kūrimo siekiant patenkinti gyvenvietės viešuosius poreikius (pvz., poilsio ir (arba) laisvalaikio vietos įrengimas, sporto aikštynų atnaujinimas, paplūdimio įrengimas), ir priežiūros veiksmai;
7.3. kai projektas teikiamas pagal trečią veiklos sritį finansuojami mokomųjų vizitų arba tradicinių renginių, renginių, skirtų Lietuvos mažųjų kultūros sostinių veikloms įgyvendinti, taip pat renginių Lietuvos Respublikos Seimo ir (ar) savivaldybės, kurioje veikia organizacija, paskelbtoms metų temoms garsinti, minėti, organizavimo veiksmai. Paraiškoje gali būti prašoma paramos tik vienam renginiui.
IV SKYRIUS
TINKAMI IR NETINKAMI PAREIŠKĖJAI
8. Paramos pagal Taisykles gali kreiptis:
8.1. kaimo bendruomenė ir bendruomeninė organizacija (toliau – kaimo bendruomenė), atitinkanti Taisyklių 16 ir 17 punktuose nurodytus reikalavimus;
8.2. rajono kaimo bendruomenes vienijanti organizacija (jos pavadinime gali būti žodžiai „sąjunga“, „asociacija“ ir kt.), įskaitant VVG, jei rajone nėra veikiančios ir rajono bendruomenes vienijančios organizacijos. Šiame papunktyje nurodyti pareiškėjai turi atitikti Taisyklių 16 ir 18 punktuose nurodytus reikalavimus;
9. Netinkami pareiškėjai:
9.1. organizacijos, vienijančios atskiras gyventojų grupes kitais nei gyvenimo kaimynystėje pagrindais (pvz., lyties, amžiaus, religijos, tautybės ir kt.);
9.2. VVG, neatitinkančios rajono kaimo bendruomenes vienijančioms organizacijoms taikomų tinkamumo sąlygų ir reikalavimų, nurodytų Taisyklių 16 ir 17 punktuose;
V SKYRIUS
PARAMOS DYDIS IR INTENSYVIMAS
11. Preliminarus kvietimo teikti paramos paraiškas biudžeto lėšų paskirstymas:
12. Taisyklių 11 punkte nurodytas preliminarus lėšų paskirstymas gali būti keičiamas, jei pagal remiamą veiklos sritį pateikiama mažiau paramos paraiškų, paramos paraiškos yra nekokybiškos, t. y. tinkamumo vertinimo metu yra atmetamos, ir (arba) kitais su lėšų panaudojimu susijusiais atvejais. Preliminarų lėšų paskirstymo keitimą Agentūra turi raštu suderinti su Ministerija.
13. Didžiausia paramos suma vienam projektui, į šią sumą įskaitant PVM:
13.2. kai projektas teikiamas pagal antrąją veiklos sritį – 5 500 Eur (penki tūkstančiai penki šimtai eurų);
13.3. kai projektas teikiamas pagal trečiąją veiklos sritį:
13.3.1. 2 500 Eur (du tūkstančiai penki šimtai eurų), kai paramos kreipiasi Taisyklių 8.1 papunktyje nurodytas pareiškėjas;
13.3.2. 4 000 Eur (keturi tūkstančiai eurų), kai paramos kreipiasi Taisyklių 8.2 papunktyje nurodytas pareiškėjas;
14. Paramos lėšomis finansuojama (neviršijant Taisyklių 13 punkte nurodytos didžiausios paramos sumos projektui):
14.1. iki 95 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų, kai projektas teikiamas pagal pirmąją arba antrąją veiklos sritį. Likusi projekto išlaidų dalis finansuojama paramos gavėjo lėšomis, kurių šaltinis turi būti nurodytas paramos paraiškoje (pvz.: savivaldybės administracijos lėšos, organizacijos nario mokestis, kitų fondų lėšos ir kt.); suapvalinimai, vadovaujantis 47 punkto nuostata, negalimi;
VI SKYRIUS
TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI
16. Paraiškos tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną Pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš Pareiškėjo po Agentūros paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis. Bendrosios tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai:
16.1. pareiškėjas įregistruotas viešuoju juridiniu asmeniu JAR ne trumpiau kaip prieš vienerius metus iki paramos paraiškos pateikimo įregistravimo dienos (tikrinama vadovaujantis JAR kaupiamais duomenimis);
16.2. pareiškėjas neturi įsiskolinimų Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Valstybiniam socialinio draudimo fondui prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas, taip pat neturėti įsiskolinimų Agentūrai arba turėti patvirtintą įsiskolinimo grąžinimo grafiką (atitiktis šiai sąlygai tikrinama viešuosiuose registruose paramos paraiškos vertinimo metu);
16.3. pareiškėjas iki paramos paraiškos pateikimo datos pateikęs informaciją apie juridinio asmens naudos gavėjus JADIS posistemyje JANGIS atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama iki paraiškos vertinimo pabaigos;
16.4. pareiškėjas, ne vėliau kaip paraiškos pateikimo dieną, VĮ Registrų centrui yra pateikęs arba įsipareigoja pateikti iki galutinio mokėjimo prašymo (taikoma naujiems subjektams) Finansinės atskaitomybės dokumentus už 2021 m. finansinius metus;
16.5. pareiškėjas VĮ Registrų centrui yra pateikęs arba įsipareigoja pateikti iki galutinio mokėjimo prašymo (taikoma naujiems subjektams) Veiklos ataskaitą už 2021 m. finansinius metus. Jeigu ši informacija nėra pateikta VĮ Registrų centrui ar vykdomas jos tikslinimas, ją galima pateikti kartu su paraiška;
16.6. pareiškėjas, ne vėliau kaip paraiškos pateikimo dieną yra įgijęs ir iki paramos paraiškos pateikimo nėra praradęs paramos gavėjo statuso;
16.7. pareiškėjas nėra gavęs ir nesiekia gauti paramos projekte numatytoms išlaidoms finansuoti iš nacionalinių ir ES programų;
16.8. pareiškėjas per paskutinius trejus metus, t. y. nuo 2020 m., nėra padaręs pažeidimo, susijusio su nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai panaudojimu, apie kurį buvo informuota Ministerija. Duomenis apie pažeidimus padariusius paramos gavėjus kaupia Agentūra;
16.9. pareiškėjas kartu su paramos paraiška pateikia projekto poreikio patvirtinimo dokumento (pareiškėjo visuotinio narių susirinkimo protokolo arba jo išrašo) kopiją. Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbto karantino, ekstremaliosios situacijos metu ar dėl kitų pagrįstų priežasčių pareiškėjas, negalėdamas suorganizuoti visuotinio narių susirinkimo dėl projekto poreikio patvirtinimo, kartu su paramos paraiška pateikia projekto poreikio patvirtinimo dokumentą, patvirtintą vadovo ar įgalioto asmens parašu, kuriame būtų nurodyta, kad projektas suderintas su pareiškėjo nariais, gautas rašytinis arba žodinis narių pritarimas;
16.11. projektas įgyvendinamas pareiškėjo atstovaujamoje teritorijoje, netaikoma projektams, pateiktiems pagal trečią veiklos sritį;
16.12. pareiškėjas yra įtrauktas į VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros administruojamą Kaimo bendruomeninių organizacijų sąvadą, skelbiamą https://www.litfood.lt/veiklos-sritys/socialinis-bendradarbiavimas/kaimo-bendruomenes/;
17. Specialiosios tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai pareiškėjai – kaimo bendruomenei:
18. Specialiosios tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai pareiškėjai – rajono kaimo bendruomenes vienijančiai organizacijai:
18.1. veikia viename rajone ir atstovauja to rajono bendruomenėms (tikrinama vadovaujantis JAR kaupiamais duomenimis). Šis apribojimas netaikomas Sūduvos VVG, Alytaus rajono VVG, Telšių rajono VVG, Zarasų–Visagino regiono VVG;
18.2. vienija ne mažiau kaip 50 proc. rajono kaimo bendruomenių, kurios Registrų centrui yra pateikusios Finansinės atskaitomybės dokumentus už praėjusius finansinius metus (kartu su paramos paraiška pridėtas narių, priimtų ne vėliau kaip 2023 m. sausio 1 d., sąrašas, patvirtintas pareiškėjos vadovo ar tinkamai įgalioto asmens parašu (Kaimo bendruomenes vienijančios organizacijos narių sąrašo forma pateikiama Taisyklių 4 priede).
19. Specialiosios tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai pareiškėjai – nacionaliniu lygmeniu kaimo bendruomenes vienijančiai organizacijai – vienija ne mažiau kaip 50 proc. Lietuvos kaimo bendruomenių ir joms atstovauja (organizacijos pavadinime turi būti žodis „Lietuvos“ arba „nacionalinė“) (kartu su paramos paraiška pateiktas narių, priimtų ne vėliau kaip 2023 m. sausio 1 d., sąrašas, patvirtintas pareiškėjos vadovo ar tinkamai įgalioto asmens parašu arba pateikta nuoroda į šių duomenų šaltinį).
20. Specialiosios tinkamumo sąlygos, susijusios su teikiamu projektu pagal pirmąją arba antrąją veiklos sritį:
20.1. už paramos lėšas įsigytas, įrengtas ar sutvarkytas turtas naudojamas kaimo bendruomenės ir (arba) kaimo gyventojų viešiesiems poreikiams tenkinti;
20.2. nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama, t. y. numatoma jį įrengti ar sutvarkyti (bendruomenės namai ar jai priklausančios patalpos, viešoji erdvė),paramos paraiškos pateikimo dieną, pareiškėjo valdomas teisėtais pagrindais. Nuomos ar kito teisėto naudojimosi nekilnojamuoju turtu sutartis, sudaryta ne trumpesniam kaip 5 metų laikotarpiui nuo paramos paraiškos pateikimo dienos:
20.2.1. nekilnojamojo turto valdymo faktai turi būti įregistruoti VĮ Registrų centre (atitiktis šiai tinkamumo sąlygai viešuosiuose registruose gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu). Jei nekilnojamojo turto valdymo faktai VĮ Registrų centre įregistruojami vėliau kaip paraiškos pateikimo dieną, kartu su paramos paraiška turi būti pateiktas dokumentas, pagrindžiantis nekilnojamojo turto valdymo faktą (sutartis, sprendimas ar kt.);
20.2.2. tais atvejais, kai projektą planuojama įgyvendinti valstybinėje žemėje, ši žemė turi būti priskirta prie neprivatizuojamos žemės ir valstybinės žemės patikėtinio sprendimu pareiškėjui turi būti leista (pareiškėjas turi pateikti tai įrodantį dokumentą) valstybinėje žemėje įgyvendinti projektą ir vykdyti veiklas, projekto priežiūrą ne trumpiau kaip 3 metus nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos;
20.3. pareiškėjas per paskutinius dvejus kalendorinius metus (t. y. 2021 m. ir 2022 m.) nėra gavęs paramos materialinės bazės sukūrimui ir (arba) stiprinimui ir (arba) kaimo vietovės viešųjų erdvių sutvarkymui pagal 2021 metų Nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. gruodžio 17 d. įsakymu Nr. 3D-862 „Dėl 2021 metų Nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – 2021 m. Taisyklės), ir (arba) pagal 2022 metų Nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. vasario 9d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl 2022 metų Nacionalinės paramos kaimo bendruomenių veiklai teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – 2022 m. Taisyklės).
21. Specialiosios tinkamumo sąlygos, susijusios su teikiamu projektu pagal trečiąją veiklos sritį:
21.1. renginiui vykdyti sudaryta ir kartu su paramos paraiška pateikta preliminari programa. Programos turinyje aiškiai pagrindžiamas projekto tikslas, tema ir suderinamumas su projekto veiklomis. Tuo atveju, kai planuojamas renginys yra įtrauktas į kito viešojo juridinio asmens inicijuoto ar kartu organizuojamo renginio veiklas, paramos paraiškoje, turi būti aiškiai nurodytas bendro renginio tikslas, tema, numatomi pasiekti projekto rezultatai, prisidedant prie bendro renginio, kiti renginio organizatoriai ir jų indėlis renginyje;
VII SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI
22. Pareiškėjas įsipareigoja:
22.1. nelikviduoti juridinio asmens (kaimo bendruomenės arba kaimo bendruomenes vienijančios organizacijos) mažiausiai 3 metus nuo paramos galutinio išmokėjimo dienos. Šiame papunktyje įvardyti įsipareigojimai taikomi projektui, teikiamam pagal pirmąją arba antrąją veiklos sritį;
22.2. ne trumpiau nei 3 metus nuo paramos galutinio išmokėjimo dienos neatlikti projekte numatytos pagrindinės veiklos pakeitimo, nekeisti projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų, neparduoti, neišnuomoti, nesuteikti panaudai ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įsigyto, įrengto ar tvarkyto turto, jį prižiūrėti ir saugoti. Už paramos lėšas įsigyjamą turtą saugoti pareiškėjui teisėtais pagrindais valdomose patalpose arba paramos paraiškoje nurodytoje viešoje saugioje vietoje. Šiame papunktyje įvardyti įsipareigojimai taikomi projektui, teikiamam pagal pirmąją arba antrąją veiklos sritį;
22.3. įgyvendinti projektą (pateikti mokėjimo prašymą ir įgyvendinto projekto ataskaitą) ne vėliau kaip iki 2023 m. spalio 31 d. Išimtys gali būti taikomos:
22.3.1. projektams, pateiktiems pagal trečiąją veiklos sritį, kai renginys vyksta lapkričio mėn. – iki 2023 m. lapkričio 29 d.;
22.3.2. projektams, pateiktiems pagal visas veiklos sritis, jei dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbto karantino ar ekstremalios situacijos paramos gavėjas, neturėdamas galimybių laiku ir tinkamai įgyvendinti projekte numatytų veiklų, gali el. paštu iki projekto įgyvendinimo pabaigos informuoti Agentūrą ir jas perkelti bei įgyvendinti iki 2023 m. gruodžio 31 d.;
22.4. viešinti gautą paramą. Viešinimo priemonėse turi būti naudojamas Ministerijos logotipas ir nurodyta, kad lėšas projektui įgyvendinti skyrė Ministerija (Ministerijos logotipai skelbiami Ministerijos svetainėje http://www.zum.lrv.lt/veiklos sritys/kaimo plėtra / valstybės parama kaimo bendruomenėms / valstybės parama 2023 metais www.zum.lrv.lt). Pareiškėjas įsipareigoja:
22.4.1. paramos paraiškoje numatyti bent 1 paramos viešinimo priemonę ir ją įgyvendinti. Tinkamos viešinimo priemonės: viešai matoma informacinė lenta, išorinės ženklinimo priemonės (pvz., lipdukai), paramos gavėjo, savivaldybės ar VVG tinklalapis, socialiniai tinklai, straipsniai spaudoje. Kai organizuojamas renginys – renginio skelbime, kvietime, kt. dokumentuose ir renginio metu turi būti naudojamas ministerijos logotipas su teiginiu „Lėšas projektui įgyvendinti skyrė Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija“;
22.4.2. įgyvendinęs projektą, kartu su mokėjimo prašymu Agentūrai bei VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūrai el. paštu bendruomenes@litfood.lt pateikti aprašymą apie įgyvendinto projekto rezultatus (Word formatu) su projektą iliustruojančia medžiaga (ne mažiau kaip 4 nuotraukos). Įgyvendinto projekto ataskaitos forma pateikiama Taisyklių 5 priede;
22.5. užtikrinti paramos gavėjo nuosavų lėšų dalį, kurių dydis ir šaltinis nurodytas paramos paraiškoje (taikoma projektams, pateiktiems pagal Taisyklių pirmąją ir antrąją veiklos sritį);
22.6. saugoti visus su projekto įgyvendinimu susijusius dokumentus ne trumpiau kaip 3 metus nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos;
22.7. bendradarbiauti su projekto įgyvendinimą kontroliuojančiais asmenimis: laiku teikti jiems visą prašomą informaciją, sudaryti sąlygas tikrinti projekto vykdymą vietoje, susipažinti su dokumentais, susijusiais su projekto įgyvendinimu, leisti asmenims, vykdantiems kontrolės ir tikrinimo funkcijas, atlikti dokumentų patikrinimus, patikras vietoje;
22.8. teikti informaciją ir dokumentus, susijusius su projekto įgyvendinimu, Taisyklių ir (arba) Ministerijos ar Agentūros nustatytais terminais;
22.9. teikti visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir reikalingiems vertinimams atlikti;
22.10. atsiskaitymus su prekių tiekėjais, paslaugų teikėjais ir darbų rangovais vykdyti tik per finansų įstaigas;
22.11. raštu informuoti Agentūrą el. paštu dokumentai@nma.lt apie rekvizitų, banko / kredito unijos atsiskaitomosios sąskaitos, projekto vadovo pasikeitimą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo tokių duomenų pasikeitimo dienos;
22.12. specialieji įsipareigojimai projektą teikiant pagal trečiąją veiklos sritį:
22.12.1. ne vėliau nei per 10 darbo dienų iki organizuojamo renginio datos informuoti Agentūrą el. p. nacparama.kb@nma.lt užpildant informacijos pateikimo formą (7 priedas), jei keičiasi organizuojamo renginio data, valanda ir (arba) vieta, nei buvo nurodyta paramos paraiškoje;
22.12.2. laikytis Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymo nuostatų (kai taikoma)., t. y. ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki numatyto renginio dienos pateikti savivaldybės administracijos direktoriui ar jį pavaduojančiam asmeniui rašytinį pranešimą apie organizuojamą renginį, kuriame dalyvaus daugiau kaip 15 žmonių, kai tai būtina pagal Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymą. Pranešime apie organizuojamą renginį turi būti nurodyta ši pagal Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymo 6 straipsnio 3 dalį reikalaujama informacija: renginio forma ir turinys, data, jo pradžios ir pabaigos laikas, vieta, numatomas dalyvių skaičius, pageidavimai policijai dėl viešosios tvarkos palaikymo, organizatoriaus atstovo vardas, pavardė ir deklaruota gyvenamoji vieta; vykdyti renginį tik gavus savivaldybės administracijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens Pranešimo apie organizuojamą renginį suderinimo dokumentą ir vadovautis kitomis Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymo nuostatomis.
VIII SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
23. Projekte turi būti numatytos išlaidos, kurios susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir projektui įgyvendinti būtinos išlaidos, ne didesnės, nei numatytas Taisyklių 11 ir 13 punktuose paramos dydis ir nustatytas paramos intensyvumas.
24. Kai pareiškėjas ar paramos gavėjas yra perkančioji organizacija, projekto įgyvendinimo metu numatytos prekės, paslaugos ar darbai turi būti įsigyjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu (ir) arba Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašu, patvirtintu Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 „Dėl Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo patvirtinimo“. Pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas, kuris pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 25 punkto nuostatas neatitinka perkančiajai organizacijai keliamų reikalavimų, prekių, paslaugų ir darbų, susijusių su projekto įgyvendinimu, pirkimus turi organizuoti vadovaudamasis Taisyklių X skyriuje nustatyta tvarka.
25. Pareiškėjas paslaugas, prekes ar darbus turi įsigyti už ne didesnes nei analogiškas rinkoje egzistuojančias kainas, laikytis racionalaus lėšų naudojimo principo, t. y. pareiškėjas privalės pagrįsti perkamos prekės (-ių) techninių parametrų būtinumo poreikį. Tuo atveju, kai pareiškėjo pateiktame komerciniame pasiūlyme arba pirkimo dokumentuose nurodyta prekės, paslaugos ar darbų kaina yra 10 proc. didesnė nei analogiškos rinkoje egzistuojančios prekės, paslaugos ar darbų kaina, Agentūra pareiškėjui siunčia paklausimą su prašymu per nustatytą laiką pateikti pasirinktos prekės, paslaugos ar darbų kainos pagrindimą. Pareiškėjui pateikus neišsamų pagrindimą, Agentūra tinkamomis finansuoti išlaidomis pripažįsta Agentūros nustatytą analogiškos prekės, paslaugos ar darbų kainą. Agentūra apie tai informuoja pareiškėją ir suderina su juo, ar jis sutinka ta pačia apimtimi įgyvendinti projektą, turėdamas mažesnę paramos sumą. Jeigu pareiškėjas per 5 darbo dienų terminą, bet ne vėliau kaip iki paraiškų vertinimo termino pabaigos, nepateikia tokio sutikimo, paramos paraiška pripažįstama netinkama finansuoti ir yra atmetama.
26. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
26.2. jų suma pagrįsta. Kai iki paramos paraiškos pateikimo prekių, paslaugų ar darbų pirkimai neatlikti, kiekvienai iš tinkamų finansuoti išlaidų sumai pagrįsti kartu su paramos paraiška turi būti pateikti projekte numatytų išlaidų sumos pagrindimo dokumentai (bent vienas komercinis pasiūlymas kiekvienai projekte numatytai išlaidai arba viešai prekių tiekėjų, paslaugų ar darbų teikėjų, kuriems tai yra įprasta komercinė ūkinė veikla, pateikta informacija, pvz., iš interneto ar spaudos, pagrindžianti rinkos kainą). Jei pirkimai atlikti, išlaidų pagrįstumas vertinamas pagal pateiktus pirkimų dokumentus;
26.5. pakankamos projekto tikslui pasiekti ir numatytoms veikloms įgyvendinti, t. y., jei projekto vertinimo metu nustatoma, kad netinkamų finansuoti projekto išlaidų dalis nuo bendros projekto vertės sudaro daugiau kaip 50 proc., parama projektui įgyvendinti neskiriama;
26.6. paramos gavėjo patirtos (apmokėtos) nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos, kai paramos kreipiasi šių Taisyklių 8.1 papunktyje nurodyti pareiškėjai pagal pirmąją ir antrąją veiklos sritis, o visais kitais atvejais – nuo paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau išlaidos, patirtos po paraiškos pateikimo dienos, nėra kompensuojamos, jei parama projektui neskiriama.
27. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:
27.1. pagal pirmąją veiklos sritį įsigytos prekės turi būti saugomos, įrengtos (kai tai numatyta) ir naudojamos bendruomenės patalpose. Tais atvejais, kai prekės pagal jų paskirtį gali būti naudojamos ne bendruomenės patalpose, po panaudojimo (pvz., po renginio) jos turi būti gražintos ir saugomos bendruomenės patalpose;
27.1.1. edukacijoms, degustacijoms ar kitoms projekte numatytoms veikloms vykdyti skirtos aprangos įsigijimo;
27.1.2. veikloms vykdyti būtinų instrumentų, technikos, įrangos su priedais, vidaus baldų įsigijimo;
27.1.3. bendruomenės atributikos įsigijimo (kompensuojama vėliavos ir jos priedų, herbo, informacinės lentos pastato išorėje gamybos išlaidos);
27.1.4. stacionaraus kompiuterio su priedais (monitoriumi, klaviatūra, pele) arba nešiojamojo kompiuterio su priedais įsigijimo ir būtinos programinės įrangos įsigijimas;
27.1.5. daugiafunkcio įrenginio (įrenginio, atliekančio skenavimo, spausdinimo, kopijavimo, fakso išsiuntimo funkcijas) arba spausdintuvo įsigijimo;
27.1.8. vidaus apdailos prekių, reikalingų paprastajam (einamajam) remontui atlikti, įsigijimo ar remontui atlikti skirtų įrenginių nuomos (patys paprastojo remonto darbai nefinansuojami);
27.1.9. bendruomenės namų apsaugos sistemos (signalizacijos, gaisro apsaugos signalizacijos, išmaniosios belaidės apsaugos sistemos ir apsauginės lauko žaliuzės);
27.2. pagal antrąją veiklos sritį įsigytos prekės (Taisyklių 27.2.2 p.) turi būti saugomos bendruomenės patalpose arba projekte nurodytoje vietoje (jeigu bendruomenė neturi patalpų):
27.2.2. įrenginių, įrankių, mechanizmų (įskaitant techniką) įsigijimo (kai įgyvendinus projekte numatytas veiklas, bus tęsiama viešųjų erdvių priežiūra);
27.3. pagal trečiąją veiklos sritį:
28. Netinkamos finansuoti išlaidos:
28.1. neįvardytos Taisyklių 27 punkte ir neatitinkančios Taisyklių VIII skyriuje nustatytų reikalavimų;
28.2. patirtos prekėms, paslaugoms ar darbams pirkti nesilaikant pirkimo procedūrų, pagal tvarką, nurodytą šių Taisyklių 24 punkte;
28.3. kai atsiskaitymai su prekių tiekėjais, paslaugų teikėjais ir darbų rangovais yra atlikti ne per finansų įstaigas;
28.4. gyvūnų, sėklų (įskaitant jų sėjimo paslaugą) ir vienmečių augalų (įskaitant jų sodinimo paslaugas) įsigijimo;
28.6. nematerialiojo turto (pvz., patentų, licencijų) įsigijimo, išskyrus būtinąją programinę įrangą;
28.8. inžinerinių tinklų ir kitos susijusios infrastruktūros statybos darbai:
28.8.3. paviršinių nuotekų tinklų ir susijusios infrastruktūros, atliekant paviršinio ar gruntinio vandens surinkimą ir nuleidimą nuo viešųjų kaimo teritorijų, nauja statyba, rekonstravimas arba kapitalinis remontas;
29. Prašoma paramos suma ir numatytos išlaidos po paramos paraiškos pateikimo negali būti keičiamos.
30. Pareiškėjui, nevykdančiam ekonominės veiklos, neįregistruotam PVM mokėtoju ir neturinčiam teisės į PVM atskaitą, prekių, paslaugų ir darbų, kompensuojamų pagal Taisykles, pirkimo ir (arba) importo PVM kompensuojamas, kai jis paramos paraiškoje įsipareigoja šio PVM neišskaičiuoti, kai bus įregistruotas PVM mokėtoju, ir nesiekti jo susigrąžinti iš valstybės biudžeto.
IX skyrius
PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA
31. Ministerija ir Agentūra interneto svetainėse www.zum.lrv.lt ir www.nma.lt paskelbia apie paramos paraiškų priėmimą. Taip pat ši informacija paviešinama VVG tinklui ir rajonų savivaldybių administracijoms.
32. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, per skelbime nustatytą laiką pateikia Agentūrai užpildytą paraišką su priedais el. paštu dokumentai@nma.lt.
34. Paramos paraiška ir pridedami dokumentai pildomi lietuvių kalba, teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu dokumentai@nma.lt, pateikiant paramos paraišką ir skenuotus prašomus dokumentus. Paramos paraiškų, mokėjimo prašymų, projekto ataskaitų dokumentai gali būti teikiami šiais formatais: DOC, DOCX, XLS, XLSX, PDF. Per vieną kartą gali būti keliami ne didesni nei 25 MB apimties dokumentai, didesnės apimties dokumentai gali būti išskaidyti ir teikiami per kelis kartus. Jeigu dokumentai siunčiami ne vienu metu, jie turi būti pateikti tą pačią dieną. Dėl kenkėjiškų programų tikimybės dokumentai negali būti pateikiami nuorodose. Paraiška ir prašomi dokumentai turi būti pateikti ne vėliau kaip iki kvietimo teikti paramos paraiškas paskutinės dienos 24 valandos. Paraiška ir prašomi dokumentai gali būti pasirašyti ir pateikti ir tinkamai įgalioto asmens. Kitais būdais pateikta paraiška nevertinama.
35. Karantino ir ekstremalios situacijos metu, tuo atveju, kai pareiškėjas yra saviizoliacijoje bei neturi galimybės paraiškos ir prašomų dokumentų pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, pareiškėjas paraišką su prašomais dokumentais siunčia el. paštu dokumentai@nma.lt nepasirašytus elektroniniu parašu. Pareiškėjas kartu privalo pateikti saviizoliacijos faktą patvirtinančius dokumentus. Per 10 darbo dienų nuo pateiktos nepasirašytos paraiškos pareiškėjas pateikia pasirašytą elektroniniu parašu paraišką bei priedus. Kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašyta paraiška ir prašomų dokumentų turinys turi visiškai atitikti pirminį dokumentų turinį (be parašo). Jeigu pateikta paraiška skiriasi nuo pirminio varianto, vadovaujamasi pirminiu paraiškos variantu (be parašo). Jeigu pareiškėjas per 10 darbo dienų nepateikia Mokėjimo agentūrai kvalifikuotu e. parašu pasirašytos paraiškos ir dokumentų, paramos paraiška išregistruojama.
X skyrius
PARAMOS PARAIŠKOS vertinimas
37. Už paramos paraiškų vertinimą ir jose pateiktų duomenų tikrinimą atsakinga Agentūra. Paramos paraiškos ir pridedamų dokumentų vertinimas atliekamas Agentūros nustatyta tvarka, visi paramos paraiškos vertinimo metu atlikti vertinimo ir kontrolės veiksmai turi būti fiksuojami dokumentuose.
38. Paramos paraiškos turi būti įvertintos per 40 darbo dienų nuo paramos paraiškų priėmimo termino pabaigos (įskaitant paklausimus).
39. Paramos paraiškų vertinimą sudaro šie etapai: pareiškėjo ir jo projekto tinkamumo vertinimas ir pareiškėjo ir jo projekto vertinimas pagal atrankos balus. Pirmiau atliekamas pareiškėjo ir jo projekto tinkamumo vertinimas, jis pradedamas nelaukiant paraiškų priėmimo termino pabaigos.
40. Jeigu projektų vertinimo metu nustatoma, kad pateikti ne visi reikalingi dokumentai ir (ar) duomenys, arba paramos paraiška užpildyta netinkamai, vertintojas elektroniniu paštu pareiškėjui išsiunčia paklausimą. Pareiškėjo atsakymui pateikti suteikiamas iki 5 darbo dienų terminas nuo paklausimo išsiuntimo elektroniniu paštu dienos. Atsakymui pateikti nurodytas terminas gali būti pratęstas, jeigu pareiškėjas dėl prašomų dokumentų ir (arba) informacijos turi kreiptis į trečiuosius asmenis. Susirašinėjimas tarp vertintojo ir pareiškėjo vyksta elektroniniu paštu. Per nustatytą terminą, bet ne vėliau kaip iki paramos paraiškų vertinimo termino pabaigos, nepateikus prašomų dokumentų ir (ar) duomenų ar pateikus ne visus prašomus dokumentus ir (ar) duomenis, paramos paraiška toliau nevertinama ir atmetama.
41. Paramos paraiška toliau nevertinama ir atmetama, jei:
41.1. paramos paraiška ir pridedami dokumentai gaunami praleidus galutinį paramos paraiškų pateikimo terminą, įskaitant ir Taisyklių 40 punkte nurodytąjį atvejį, kai per nustatytą terminą nepateikiami dokumentai ir (arba) duomenys;
42. Vertintojas, vertindamas pareiškėjo pateiktą informaciją bei duomenis, gali kreiptis į kitas institucijas papildomos informacijos apie pareiškėją, naudotis kitais oficialiais informacijos šaltiniais. Taip pat prireikus Agentūra gali atlikti paramos paraiškoje pateiktos informacijos patikrą vietoje.
43. Atlikus tinkamumo vertinimą, atliekamas teigiamai įvertintų projektų vertinimas pagal atrankos balus.
44. Projektų atrankos metu paramos paraiškos sugrupuojamos pagal atskiras veiklos sritis. Didžiausias galimas balų skaičius vienam projektui yra 100 (vienas šimtas). Pirmumas teikiamas tai paramos paraiškai, kuriai skirtas didesnis balų skaičius. Paramos paraiškų pirmumo eilė sudaroma įvertinus visų to paties kvietimo metu gautų paramos paraiškų atitiktį atrankos kriterijams pagal paramos paraiškoje ir (arba) jos prieduose ir registruose esančią informaciją. Paklausimai pareiškėjui, susiję su pareiškėjo ir jo projekto atitiktimi atrankos kriterijams, kurie nurodyti Taisyklių 43 punkte, nesiunčiami.
45. Projekto atrankos kriterijai:
45.1. pagal pirmąją veiklos sritį:
Eil. Nr. |
Projekto atrankos kriterijai |
Didžiausias balų skaičius |
Suteikiami balai |
1. |
Pareiškėjo naujumas: (vertinama pagal JAR duomenis) |
||
1.1. |
Pareiškėjas registruotas laikotarpiu nuo 2021-01-01 iki 2022-01-31 |
20 |
20 |
1.2. |
Pareiškėjas registruotas laikotarpiu nuo 2020-01-01 iki 2020-12-31 |
15 |
|
1.3 |
Pareiškėjas registruotas laikotarpiu nuo 2019-01-01 iki 2019-12-31 |
10 |
|
1.4 |
Pareiškėjas registruotas laikotarpiu nuo 2018-01-01 iki 2018-12-31 |
5 |
|
2. |
Projekto rezultato svarba: (kriterijus vertinamas pagal projekto rezultatų svarbą kaimo gyventojams ir pagal pateiktą informaciją paraiškos aprašyme) |
||
2.1. |
Sudarytos palankesnės sąlygos verslumo skatinimui (pvz.: bendruomenė organizuoja narių gaminamų produktų pristatymą, planuoja vykdyti edukacijas, degustacijas ir kt.) |
20 |
20 |
2.2. |
Naujų veiklų sukūrimas (materialinės bazės stiprinimas paskatino naujas veiklas: nauji užsiėmimai, būreliai, mokymai, edukacijos ir kt.) |
10 |
|
3. |
Pareiškėjas nėra gavęs paramos pagal šią veiklos sritį: |
||
3.1. |
nuo 2018 m. |
30 |
30 |
3.2. |
nuo 2019 m. |
25 |
|
3.3. |
nuo 2020 m. |
20 |
|
4. |
Pareiškėjo prisidėjimas prie projekto įgyvendinimo: (vertinama pagal pareiškėjo prisidėjimą nuosavomis lėšomis, skaičiuojant nuo visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų) |
||
4.1. |
11 proc. ir daugiau |
30 |
30 |
4.2. |
nuo 10 iki 10,99 proc. |
25 |
|
4.3. |
nuo 9 iki 9,99 proc. |
20 |
|
4.4. |
nuo 8 iki 8,99 proc. |
15 |
|
4.5. |
nuo 7 iki 7,99 proc. |
10 |
|
4.6. |
nuo 6 iki 6,99 proc. |
5; |
|
Didžiausia galima balų suma: |
100 |
|
45.2. pagal antrąją veiklos sritį:
Eil. Nr. |
Projekto atrankos kriterijai |
Didžiausias balų skaičius |
Suteikiami balai |
1. |
Pareiškėjas nėra gavęs paramos pagal šią veiklos sritį: |
||
1.1. |
2018 m. |
30 |
30 |
1.2. |
2019 m. |
25 |
|
1.3. |
2020 m. |
20 |
|
2. |
Pareiškėjo prisidėjimas prie projekto įgyvendinimo: (vertinama pagal pareiškėjo prisidėjimą nuosavomis lėšomis, skaičiuojant nuo visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų) |
||
2.1. |
11 proc. ir daugiau |
30 |
30 |
2.2. |
nuo 10 iki 10,99 proc. |
25 |
|
2.3. |
nuo 9 iki 9,99 proc. |
20 |
|
2.4. |
nuo 8 iki 8,99 proc. |
15 |
|
2.5. |
nuo 7 iki 7,99 proc. |
10 |
|
2.6. |
nuo 6 iki 6,99 proc. |
5 |
|
3. |
Kaimo vietovės gyvybingumas: (kriterijus vertinamas pagal gyventojų skaičių kaimo vietovėje, vadovaujantis gyvenamąją vietą deklaravusių asmenų apskaitos 2011 m. duomenimis, kurie paskelbti Lietuvos statistikos departamento interneto svetainėje www.stat.gov.lt šio tvarkytojo nuostatuose nustatyta tvarka) |
||
3.1. |
daugiau nei 201 gyventojų |
20 |
20 |
3.2. |
nuo 101 iki 200 gyventojų |
15 |
|
3.3. |
nuo 70 iki 100 gyventojų |
10 |
|
3.4 |
mažiau nei 70 gyventojų |
5 |
|
4. |
Projekto rezultatų svarba: (kriterijus vertinamas pagal projekto rezultatų svarbą kaimo gyventojams, t. y. sukurtos infrastruktūros poveikį kaimo patrauklumui ir gyvybingumui) |
||
4.1. |
Sukurtas naujas arba atnaujintas esamas infrastruktūros objektas (atitiktis kriterijui vertinama, jeigu kuriamas naujas infrastruktūros objektas arba naujinamas esamas infrastruktūros objektas yra sukurtas ne vėliau kaip iki 2018 m. sausio 1 d., pvz., vaikų žaidimų aikštelė, kurios anksčiau gyvenamojoje vietovėje nebuvo) |
20 |
20 |
4.2. |
Sudarytos palankesnės sąlygos verslui (pvz., viešosios erdvės pritaikymas vietos gamintojų produkcijos realizavimui (pvz., prekyvietė) |
15 |
|
4.3. |
Rezultatų svarba aplinkosaugos požiūriu (pvz., išvalytas vandens telkinys) |
10; |
|
Didžiausia galima balų suma: |
100 |
45.3. pagal trečiąją veiklos sritį:
Eil. Nr. |
Projekto atrankos kriterijai |
Didžiausias balų skaičius |
Suteikiami balai |
1. |
Pareiškėjo atstovaujama vietovė arba renginio organizavimo vieta – 2023 m. Lietuvos mažosios kultūros sostinės (atrankos balai skiriami, kai pareiškėjas bei projekto įgyvendinimo renginio organizavimo vieta yra kaimo vietovė, paskelbta Lietuvos mažąja 2023 m. kultūros sostine) |
20 |
20 |
2. |
Renginio pobūdis: (vertinama pagal pateiktą informaciją paraiškos aprašyme, tradiciškumas įrodomas publikacijomis, renginių programomis (nuotraukos neįrodo tradiciškumo). Balai nesumuojami ir suteikiami tik už vieną planuojamą renginį). |
||
2.1. |
Projekte numatyta, kad renginys bus skirtas Lietuvos Respublikos Seimo ir (ar) savivaldybės, kurioje veikia organizacija, paskelbtoms metų temoms garsinti, minėti (atrankos balai skiriami, kai numatoma, kad dalyvauja ne viena bendruomenė arba renginį planuoja savivaldybės ar nacionaliniu lygmeniu veikianti bendruomenes jungianti organizacija) |
20
|
20 |
2.2. |
Organizuojamas teatralizuotas renginys ir (ar) rekonstrukcija, skirta krašto, vietovės istoriniams įvykiams minėti, garsinti. |
15 |
|
2.3 |
Projekte numatyta, kad bus vykdomas mokomasis vizitas (išvykimas ir atvykimas į bendruomenę) |
10 |
|
3. |
Renginio pridėtinė vertė (informacija apie renginio metu įrodomą vietovės išskirtinumą) |
||
3.1. |
Renginio metu suplanuoti patyriminiai elementai: vykdomos edukacijos, degustacijos, pristatymai ir pan. |
25 |
25 |
3.2. |
Įtraukiami vietos atlikėjų, meninių ir (ar) liaudies kolektyvų pasirodymai |
20 |
|
3.3. |
Įtraukiami žymūs krašto žmonės |
15 |
|
3.4. |
Reginio metu minimi, garsinami istoriniai to krašto, vietovės įvykiai |
10 |
|
4. |
Vietos amatininkų, verslininkų, vietos atlikėjų ir (ar) meno kolektyvų įtraukimas: (atrankos balai suteikiami, jeigu projekte numatyta, kad renginio metu bus organizuojama vietos gamintojų, amatininkų, verslininkų, ūkininkų pagamintų produktų pristatymas, degustacijos, prekyba jais ir (arba) edukacijos, susijusios su jų gamyba. Atrankos balai suteikiami ir tuo atveju, jeigu projekte numatyta, kad renginio metu vyks vietos atlikėjų ir (ar) meno kolektyvų pasirodymai) |
||
4.1. |
6 ir daugiau |
15 |
15 |
4.2. |
nuo 3 iki 5 |
10 |
|
5. |
Tikslinių grupių įtraukimas (atrankos balai suteikiami, jeigu projekte numatyta, kad organizuojant ir (arba) vykdant renginį dalyvaus tikslinių grupių atstovai) |
||
5.1. |
Jaunimas iki 25 metų (įskaitytinai) |
20 |
20 |
5.2. |
Negalią turintys asmenys |
15 |
|
5.3. |
Asmenys 54+ amžiaus |
10. |
|
Didžiausia galima balų suma: |
100 |
|
46. Tuo atveju, kai kelių pareiškėjų projektai, pateikti pagal tą pačią veiklos sritį, įvertinami vienodu balų skaičiumi, pirmumo eilė sudaroma pagal jų atitiktį šioms sąlygoms, atrankos kriterijams ir šį eiliškumą mažėjančios svarbos tvarka:
46.1. projektui, pateiktam pagal pirmąją veiklos sritį:
46.1.2. pagal Taisyklių 45.1 papunktyje pateikiamos lentelės 2 eilutėje nurodytą atrankos kriterijų;
46.1.3. pagal Taisyklių 45.1 papunktyje pateikiamos lentelės 4 eilutėje nurodytą atrankos kriterijų;
46.2. projektui, pateiktam pagal antrąją veiklos sritį:
46.2.2. pagal Taisyklių 45.2 papunktyje pateikiamos lentelės 3 eilutėje nurodytą atrankos kriterijų;
46.2.3. pagal Taisyklių 45.2 papunktyje pateikiamos lentelės 2 eilutėje nurodytą atrankos kriterijų;
47. Pareiškėjo prisidėjimas, kuris turi būti ne mažesnis kaip 5 proc., kai kreipiamasi paramos pagal pirmąją arba antrąją veiklos sritis, piniginėmis lėšomis prie tinkamų išlaidų finansavimo (suapvalinimai negalimi) skaičiuojamas pagal šią formulę:
XI SKYRIUS
PROJEKTŲ atranka
49. Projektų atrankos komitetas nesudaromas. Sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priima Agentūros direktoriaus įgaliotas asmuo, vadovaudamasis projektų vertinimo rezultatais. Taip pat Agentūra parengia visų paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę pagal atskiras veiklos sritis bei elektroniniu paštu pateikia Ministerijai.
51. Agentūra per 5 darbo dienas informuoja pareiškėją apie skirtą paramą elektroniniu būdu (jeigu pareiškėjas sutiko, kad informacija jam bus teikiama tokiu būdu) arba per informacines sistemas (pranešimai atvaizduojami Agentūros portale; pranešime nurodoma skirta paramos suma, informacija apie avanso skyrimą bei projekto įgyvendinimo (mokėjimo prašymo pateikimo) terminas). Jei paramos gavėjas nusprendžia paramos atsisakyti, jis apie tai nedelsdamas raštu turi pranešti Agentūrai.
52. Apie sprendimą neskirti paramos Agentūra per 10 darbo dienų informuoja pareiškėją elektroniniu būdu (jeigu pareiškėjas sutiko, kad informacija jam bus teikiama tokiu būdu) arba per informacines sistemas (pranešimai atvaizduojami Agentūros portale), išsiųsdama jam pranešimą, kuriame nurodo paramos paraiškos atmetimo ar paramos neskyrimo priežastis ir tokio sprendimo apskundimo tvarką.
XII SKYRIUS
NEPERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ PIRKIMŲ TVARKA
54. Pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas prekių, paslaugų ir darbų, susijusių su projekto įgyvendinimu, pirkimus turi atlikti vadovaudamasis lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principais.
55. Planuojant pirkimus arba jiems rengiantis, negali būti siekiama neteisėtai sumažinti konkurencijos. Laikoma, kad konkurencija yra neteisėtai sumažinta, kai pirkimu tam tikriems tiekėjams nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos.
56. Pirkimus gali vykdyti pareiškėjo ir (arba) paramos gavėjo vadovo ar jo įgalioto asmens paskirtas darbuotojas (pirkimo organizatorius) arba pirkimo komisija. Siekiant užkirsti kelią pirkimuose kylantiems interesų konfliktams, kaip jie apibrėžiami Viešųjų pirkimų įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje, pirkimo organizatorius arba pirkimo komisijos nariai prieš pradėdami pirkimus turi pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą.
57. Pirkimai gali būti vykdomi raštu (elektroniniu paštu, raštu) arba žodžiu (telefonu, tiesiogiai prekybos vietoje, vertinama internete tiekėjų skelbiama informacija). Jei kreipiamasi raštu – nurodomas pasiūlymų pateikimo terminas.
58. Tiekėjų apklausa įforminama Tiekėjų apklausos pažyma (6 priedas). Apklausos metu tiekėjams paaiškinama pageidaujamo pirkti objekto savybės, kiekis ir pirkimo sąlygos. Perkantysis turi įsitikinti, kad pasiūlymą pateikęs tiekėjas yra pajėgus įvykdyti pirkimo sutartį. Apklausiamas toks tiekėjų skaičius, kad būtų galima palyginti ir įvertinti bent 3 tiekėjų pasiūlymus. Po apklausos visi suinteresuotieji turi būti informuoti apie apklausos rezultatus (išskyrus atvejus, kai vykdoma žodinė apklausa).
59. Pirkimo sutartis sudaroma raštu. Žodžiu ji gali būti sudaroma tik tada, kai pirkimo sutarties vertė yra mažesnė kaip 5 000 Eur (penki tūkstančiai eurų, be PVM).
60. Visi su pirkimu susiję dokumentai (Tiekėjų apklausos pažyma; tiekėjų pasiūlymai (jei jie teikti raštu), pirkimo komisijos protokolai (jei tokia buvo sudaryta), pirkimo sutartis, sąskaitos faktūros arba kiti buhalterinės apskaitos dokumentai) turi būtų susegti į bylą ir saugomi Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo nustatyta tvarka.
XIII SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMAS, VERTINIMAS IR PARAMOS MOKĖJIMAS
61. Agentūra, gavusi iš banko, tvarkančio jos sąskaitas, išrašą apie Valstybės iždo departamento pervestas lėšas, per 5 (penkias) darbo dienas paramos gavėjui į paramos paraiškoje nurodytą paramos gavėjo sąskaitą perveda 70 proc. skirtos paramos sumos dydžio avansą (jei sprendime dėl paramos skyrimo nenumatyta kitaip).
62. Mokėjimo prašymų administravimas, vertinimas, paramos lėšų užsakymas ir mokėjimas vykdomas Taisyklių, Bendrųjų administravimo taisyklių ir Agentūros nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymų formas nustato Agentūra ir skelbia Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt. Agentūra įvertina viešųjų pirkimų dokumentus, pateiktus ne mažiau kaip 5 proc. paramos gavėjų. Pirkimų dokumentus: pirkimo organizatoriaus / komisijos paskyrimo dokumentą, nešališkumo deklaraciją, konfidencialumo pasižadėjimą, pirkimų planą ar dokumentą, kuriame užfiksuotas planuojamas pirkimas ir jo vertė, tiekėjų apklausos pažymą, sudarytas sutartis ir kt., paramos gavėjas pateikia tik Agentūrai paprašius (jei pirkimo dokumentai nebuvo pateikti kartu su paramos paraiška).
63. Agentūra išmoka lėšas į paraiškoje nurodytą banko sąskaitą. Jei mokėjimai anuliuojami dėl netikslių banko sąskaitų, Agentūra kreipiasi į paramos gavėją el. paštu, nurodytu paraiškoje, ar raštu dėl banko sąskaitos patikslinimo ir išmoka lėšas į patikslintą banko sąskaitą.
64. Projektas turi būti įgyvendintas ir mokėjimo prašymas pateiktas per paramos paraiškoje ir Taisyklių 22.3 papunktyje nustatytus terminus. Pavėluotai teikiamas mokėjimo prašymas gali būti priimamas (užregistruojamas) dar 15 darbo dienų, tačiau taikomos sankcijos. Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami. Kai projektas įgyvendinamas pagal antrąją veiklos sritį, mokėjimo prašymo ir projekto įgyvendinimo terminas gali būti pratęstas ne ilgesniam kaip 6 mėn. terminui, jeigu Agentūrai iki mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos pateikiamas motyvuotas prašymas raštu, kuriame nurodoma projekto įgyvendinimo ir mokėjimo prašymo termino pratęsimo priežastis ir kuriam laikui prašoma terminą pratęsti.
65. Mokėjimo prašymai ir papildomi dokumentai teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu dokumentai@nma.lt, pateikiant mokėjimo prašymą ir skenuotus papildomus dokumentus.
66. Kai projektas įgyvendintas pagal trečiąją veiklos sritį, kuriai taikomas Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymas, kartu su mokėjimo prašymu turi būti pateiktas savivaldybės administracijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens išduotas renginio suderinimo fakto patvirtinimo dokumentas (kai taikoma).
67. Galimas iki 30 proc. išlaidų viršijimas nuo skirtos paramos sumos pagal atskiras išlaidų rūšis, neviršijant bendros projektui įgyvendinti skirtos paramos sumos. Išlaidų viršijimas pagal atskiras išlaidų rūšis daugiau kaip 30 proc. ir išlaidos, nenumatytos šiose Taisyklėse ir paramos paraiškoje, nefinansuojamos.
68. Paramos gavėjų projektų vykdymo išlaidoms apmokėti taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, išskyrus Taisyklių 69 punkte nurodytą atvejį. Paramos gavėjas šių Taisyklių nustatyta tvarka teikia Agentūrai ataskaitas. Ataskaita ir papildomi dokumentai teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu dokumentai@nma.lt, pateikiant ataskaitą ir skenuotus papildomus dokumentus.
69. Kai paramos gavėjui išmokėtas avansas ir jis neturi nuosavų lėšų, kad galėtų baigti įgyvendinti projektą, likusiai neišmokėtai paramos daliai taikomas sąskaitų apmokėjimo būdas, kai už avansu pervestas lėšas ir nuosavas prie projekto prisidedamas lėšas atsiskaitoma pateikiant išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus, o už likusią sumos dalį atsiskaitoma pateikiant išlaidų pagrindimo dokumentus. Taikant sąskaitų apmokėjimo būdą Agentūrai išmokėjus lėšas, paramos gavėjas per 10 darbo dienų nuo lėšų gavimo dienos privalo visiškai atsiskaityti su paslaugų, prekių tiekėjais ir (ar) darbų rangovais ir pateikti Agentūrai el. paštu dokumentai@nma.lt išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus, patvirtintus paramos gavėjo vadovo ar paramos gavėjo įgalioto asmens parašu. Atsiskaitant šiuo būdu projektas turi būti įgyvendintas (atlikti numatyti darbai).
70. Agentūra, gavusi paramos gavėjo mokėjimo prašymą, ne ilgiau kaip per 20 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo Nacionalinės paramos skyriuje dienos, išskyrus, kai dėl mokėjimo prašymo reikia atlikti patikrą vietoje, neatliktas viešųjų pirkimų vertinimas arba paramos gavėjo yra prašoma papildomos informacijos ir (arba) dokumentų, nustato prašomų kompensuoti išlaidų tinkamumą finansuoti. Jeigu mokėjimo prašymas pateiktas ne Taisyklėse nustatyta tvarka ir nesilaikant įsipareigojimų, įtvirtintų paramos paraiškoje, jis nevertinamas, o Agentūra imasi veiksmų, nustatytų Taisyklėse.
71. Agentūrai nustačius, jog atsiskaitant už avansu pervestas lėšas mokėjimo prašyme nurodytų tinkamų finansuoti išlaidų suma yra mažesnė už avansu pervestų lėšų sumą, sąskaitų apmokėjimo būdu apmokamų išlaidų suma mažinama netinkamų finansuoti išlaidų suma.
72. Agentūra prireikus gali perduoti informaciją, susijusią su atsakingais asmenimis įgyvendinant projektą, VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūrai.
XIV SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO KONTROLĖ
74. Už projekto vykdymo ir paramos gavėjo prisiimtų įsipareigojimų laikymosi kontrolę, mokėjimo prašymų priėmimą, vertinimą, teisingą paramos išmokėjimą, jos susigrąžinimą ir apskaitą pagal Taisykles atsako Agentūra.
75. Agentūra yra atsakinga už projektų įgyvendinimo priežiūrą. Projektų įgyvendinimo priežiūra vykdoma Taisyklių ir Agentūros nustatyta tvarka. Projektų įgyvendinimo priežiūros laikotarpis – 3 metai nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos. Šis projektų priežiūros įgyvendinimo laikotarpis taikomas projektams, pateiktiems pagal Taisyklių pirmąją arba antrąją veiklos sritį.
76. Projektų įgyvendinimo ir jų kontrolės laikotarpiu Agentūra turi patikrinti ne mažiau kaip 30 proc. paramą gavusių projektų, įgyvendinamų pagal pirmąją arba antrąją veiklos sritį, atlikdama jų patikrą vietoje. Agentūra turi patikrinti ne mažiau kaip 5 proc. projektų, įgyvendinamų pagal trečiąją veiklos sritį, jų įgyvendinimo metu.
XV SKYRIUS
SANKCIJŲ TAIKYMAS
78. Paramos gavėjui nesilaikant ar pažeidžiant Taisyklėse ir paramos paraiškoje nustatytas paramos skyrimo sąlygas, taikomos sankcijos, t. y. parama gali būti sumažinta arba pareikalauta ją grąžinti.
79. Parama sumažinama 1 proc. už kiekvieną pavėluotą darbo dieną nuo apskaičiuotos paramos sumos už mokėjimo prašyme deklaruotas patirtas tinkamas finansuoti išlaidas, kai projekto įgyvendinimo metu paramos gavėja dėl nepateisinamų priežasčių (pateisinamomis priežastimis laikomos nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės, pavyzdžiui, paramos gavėjos vadovo ar kito, atsakingo už mokėjimo prašymo pateikimą, asmens liga ir panašios priežastys) mokėjimo prašymą pateikia pavėluotai.
80. Parama susigrąžinama:
80.1. kai taikant sąskaitų apmokėjimo būdą, nurodytą Taisyklių 69 punkte, paramos gavėjas galutinai neatsiskaitė su paslaugų teikėjais, prekių tiekėjais ir darbų rangovais ir nepateikė Agentūros Nacionalinės paramos skyriui išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų originalų arba jų kopijų, patvirtintų paramos gavėjo vadovo ar paramos gavėjo įgalioto asmens parašu. Taikoma neapmokėtų išlaidų sumos dydžio paramos susigrąžinimo sankcija;
80.2. paramos gavėjui įgyvendinus projektą ir pateikus mokėjimo prašymą, jei Agentūra nustato, kad paramos gavėjas netinkamai panaudojo paramos lėšas ar buvo išmokėta didesnė paramos suma, nei buvo patirta tinkamų finansuoti išlaidų, ji sustabdo paramos lėšų mokėjimą ir pareikalauja paramos gavėjo grąžinti netinkamai panaudotas paramos lėšas ar jų dalį;
80.3. už atsiskaitymus (ar jų dalį) su prekių tiekėjais, paslaugų teikėjais ir darbų rangovais, kai jie vykdomi ne per finansų įstaigas. Taikoma ne per finansų įstaigas apmokėtų išlaidų dydžio paramos susigrąžinimo sankcija;
81. Pažeidimai nustatomi, sprendimai dėl paramos nutraukimo, sumažinimo ir susigrąžinimo priimami ir grąžintinos lėšos administruojamos Taisyklių, Bendrųjų administravimo taisyklių ir Agentūros nustatyta tvarka.
XVI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
84. Už paramos paraiškų priėmimą, registravimą, paramos paraiškose pateiktų duomenų tikrinimą, paramos paraiškų vertinimą atsakinga Agentūra.
85. Agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjų atsiųsti reikiamą informaciją apie vykstančius numatytus renginius mobiliąja programėle „NMA agro“ renginių vykdymo faktams patikrinti.
86. Pareiškėjų ir paramos gavėjų skundai dėl Agentūros sprendimų, veikimo ar neveikimo nagrinėjami teisės aktų nustatyta tvarka.