LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI MOKYTOJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2017 m. liepos 4 d. Nr. V-553
Vilnius
Vadovaudamasi Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. V-774 „Dėl Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo patvirtinimo“, 12.41 papunkčiu,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2017 m. liepos 4 d.
įsakymu Nr. V-553
PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI MOKYTOJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Produktyviojo mokymosi mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) skirta mokytojams, siekiantiems organizuoti produktyvųjį mokymąsi. Prieš pradėdami dirbti produktyviojo mokymosi mokytoju jie privalo išklausyti pirmąjį Programos modulį „Pasirengimas produktyviojo mokymosi diegimui: galimybės ir ypatumai“ ir per vienerius metus nuo darbo produktyviojo mokymosi mokytoju pradžios išklausyti antrąjį Programos modulį „Produktyviojo mokymosi organizavimas ir įgyvendinimas“.
2. Programa taip pat rekomenduojama mokyklų vadovams, jų pavaduotojams ugdymui, pagalbos mokiniui specialistams, taip pat visiems mokytojams, norintiems įgyti produktyviojo mokymosi organizavimo kompetencijų arba jas tobulinti.
3. Programos paskirtis – suteikti mokytojams žinių produktyviojo mokymosi organizavimo srityje ir padėti ugdytis kompetencijas, reikalingas didinti mokinių mokymosi pasirinkimo galimybes, veiksmingai ugdyti mokymosi sunkumų turinčius ir mokymosi motyvaciją praradusius mokinius, atsižvelgiant į kiekvieno mokinio ugdymosi poreikius, pagalbos ir paslaugų reikmes, jo, jo tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius ir skatinant kiekvieno mokinio motyvaciją mokytis siekiant pagrindinio išsilavinimo ir renkantis tolesnį mokymosi ir profesinės karjeros kelią.
4. Programos tikslas – suteikti Programos dalyviams galimybę įgyti kompetencijas, reikalingas organizuoti ir įgyvendinti produktyvųjį mokymąsi.
5. Programos uždaviniai:
5.1. supažindinti mokytojus su produktyviojo mokymosi samprata, suteikiant žinių apie produktyvųjį mokymąsi kaip vieną iš alternatyviojo ugdymosi formų, atliepiančią asmens poreikius, didinančią mokymosi ir pasirinkimo galimybes, mažinančią iškritimo ir ankstyvo pasitraukimo iš švietimo sistemos riziką;
5.2. ugdyti mokytojų gebėjimą praktiškai taikyti produktyviojo mokymosi metodus ir įvaldyti produktyviojo mokymosi mokytojo vaidmenis;
II SKYRIUS
PROGRAMOS TURINYS
6. Programos trukmė – 248 akademinės valandos (teorija – 64 akademinės valandos, praktika – 80 akademinių valandų, savarankiškas darbas – 104 akademinės valandos). Programą sudaro 9 sesijos (1 sesijos trukmė – 2 dienos po 8 akademines valandas).
7. Programą sudaro 2 moduliai:
7.1. pirmas modulis „Pasirengimas produktyviojo mokymosi diegimui: galimybės ir ypatumai“ (4 sesijos po 2 dienas po 8 akademines valandas teorijai ir praktikai – 64 akademinės valandos);
8. Pirmą modulį sudaro 8 temos (26 akademinės valandos skiriamos teorijai ir 38 akademinės valandos – praktikai. Savarankiškam darbui skiriamos 35 akademinės valandos):
8.1. I tema. Šiuolaikinio vaiko ugdymosi ypatumai ir produktyviojo mokymosi atitiktis nūdienos ugdymosi iššūkiams (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 3 akademinės valandos);
8.2. II tema. Produktyvusis mokymasis alternatyviojo ugdymosi ir bendruomeninės mokyklos kontekste (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 4 akademinės valandos);
8.3. III tema. Produktyviojo mokymosi raidos istorija ir diegimo ypatumai tarptautiniu ir Lietuvos lygmeniu: produktyviojo mokymosi diegimo Lietuvoje poreikis ir prielaidos (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 4 akademinės valandos);
8.4. IV tema. Produktyviojo mokymosi samprata ir principai, teorinis pagrindas ir metodų sistema (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 4 akademinės valandos);
8.5. V tema. Produktyviojo mokymosi tikslinės grupės, mokinių atranka ir produktyviojo mokymosi klasės formavimas (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 3 akademinės valandos);
8.6. VI tema. Produktyviojo mokymosi aplinkos kūrimas: mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi aplinkos (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 4 akademinės valandos);
8.7. VII tema. Ugdymo proceso organizavimas: individualus ugdymasis produktyviajame mokymesi (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 9 akademinės valandos);
9. Antrą modulį „Produktyviojo mokymosi organizavimas ir įgyvendinimas“ sudaro 10 temų (38 akademinės valandos skiriamos teorijai ir 42 akademinės valandos – praktikai. Savarankiškam darbui skiriamos 69 akademinės valandos):
9.1. I tema. Tarpdalykinė integracija produktyviajame mokymesi (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriama 10 akademinių valandų);
9.2. II tema. Individualaus konsultavimo organizavimas (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 6 akademinės valandos);
9.3. III tema. Komunikacinės grupės organizavimas (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 6 akademinės valandos);
9.4. IV tema. Pasirengimas praktiniam mokymuisi, bendruomenės įtraukimas, mokymosi ypatumai, dokumentacijos tvarkymas (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 3 akademinės valandos, praktikai – 5 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 8 akademinės valandos);
9.5. V tema. Praktinis mokymasis: praktinio mokymosi vadovas, jo veikla ir atsakomybė (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 7 akademinės valandos);
9.6. VI tema. Produktyvųjį mokymąsi pasirinkusių mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimas (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriama 10 akademinių valandų);
9.7. VII tema. Produktyviojo mokymosi mokytojų vaidmenys (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 6 akademinės valandos);
9.8. VIII tema. Informacinių komunikacinių technologijų taikymas ugdymosi procese produktyviajame mokymesi (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 4 akademinės valandos);
9.9. IX tema. Produktyviojo mokymosi sklaida, tvarumas ir stebėsena (8 akademinės valandos, iš kurių teorijai skiriamos 4 akademinės valandos, praktikai – 4 akademinės valandos. Savarankiškam darbui skiriamos 6 akademinės valandos);
10. Programoje numatytam savarankiškam praktiniam darbui iš viso skiriamos 104 akademinės valandos. Programos dalyviai turi parengti ir pristatyti savarankiško praktinio darbo užduotis. Tai yra individualios mokymosi laiškuose pateikiamos užduotys, skirtos produktyviojo mokymosi diegimo refleksijai ir patirties analizei.
11. Programoje numatyti 8 mokymosi laiškai, pateikiami po kiekvienos sesijos, išskyrus paskutiniąją, ir susieti su seminaro tema. Kiekvieno mokymosi laiško analizei ir užduotims atlikti skiriama 13 akademinių valandų.
12. Programą išklausiusiems mokytojams mokykla sudaro sąlygas tobulinti profesinę kvalifikaciją dalyvaujant nacionaliniuose ir tarptautiniuose produktyvųjį mokymąsi diegiančių mokyklų tinkluose, seminaruose, mokymuose ir kt., suteikia galimybę gauti produktyviojo mokymosi diegimo konsultacijų ne trumpiau nei vienerius metus po Programos išklausymo.
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
13. Programą įgyvendinantys lektoriai privalo išmanyti produktyvųjį mokymąsi ir jo taikymo praktikoje principus, turėti produktyviojo mokymosi diegimo ir mokyklų bendruomenių konsultavimo šioje srityje patirties.
14. Rekomenduojama, kad lektoriai būtų dalyvavę įgyvendinant ne trumpesnius nei dvejų metų trukmės produktyviojo mokymosi projektus, rengę produktyviojo mokymosi metodinę medžiagą.
15. Programos dalyvių įgyjamos kompetencijos, mokymo(si) metodai ir įgytų kompetencijų vertinimo būdai nurodyti 1 priede.
17. Literatūros šaltiniai ir teisės aktai, kuriais rekomenduojama remtis įgyvendinant Programą, nurodyti 3 priede.
18. Programos dalyviams, išklausiusiems visas Programoje numatytas temas, atlikusiems praktines užduotis ir savarankiškus darbus, išduodami kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimai, suteikiantys teisę dirbti produktyviojo mokymosi mokytoju arba patvirtinantys produktyviojo mokymosi mokytojo kvalifikaciją.
Produktyviojo mokymosi mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos
1 priedas
ĮGYJAMOS KOMPETENCIJOS, MOKYMO(SI) METODAI, KOMPETENCIJŲ
VERTINIMO BŪDAI
Kompetencijos |
Mokymosi modelis (mokymo(si) metodai, būdai) |
Įgytų kompetencijų vertinimo būdai |
||||
Žinios ir supratimas apie produktyvųjį mokymąsi (teorinė dalis) |
Žinos ir supras šiuolaikinio ugdymo ir ugdymosi proceso ypatumus, dabarties mokyklai tenkančius iššūkius ir alternatyviojo ugdymo paskirtį ir svarbą šiuolaikinių švietimo pokyčių kontekste. Žinos pagrindines ugdymo teorijas, kuriomis remiasi produktyviojo mokymosi paradigma, pagrindinius mokymo ir mokymosi metodus, taikomus produktyviajame mokymesi, pedagoginį ir psichologinį tikslinės grupės išskirtinumą, naujų pedagoginių vaidmenų apibrėžtį. Žinos pagrindinius strateginius dokumentus ir teisės aktus, reglamentuojančius produktyviojo mokymosi diegimą Lietuvoje ir Europoje. |
Aktyviu dalyvavimu ir bendradarbiavimu grindžiami mokymosi metodai: įtraukianti paskaita, diskusija, darbas grupėmis, komandinis darbas, atvejų ir situacijų analizė, dokumentų, schemų, statistinių duomenų, mokslinės literatūros analizė, vertingos patirties sklaida |
Dalyvavimas diskusijose, kontroliniai klausimai ir atsakymai, teisės aktų analizė, individualus ir grupinis darbas, praktinių užduočių atlikimas, pedagoginės patirties refleksija
|
|||
Gebėjimai (praktinė dalis) |
Gebės organizuoti produktyvųjį mokymąsi. Gebės įvertinti mokinio ugdymosi poreikius ir galimybes, individualią mokymosi aplinką, gebės padėti mokiniui pasirengti individualų ugdymosi planą ir jį įgyvendinti. Gebės praktiškai taikyti produktyviojo mokymosi metodus: individualų ir grupinį konsultavimą, praktinį mokymąsi. Gebės sukurti ugdymuisi palankią aplinką ir atlikti ugdymosi pokyčių stebėseną, taikant įvairius vertinimo ir įsivertinimo metodus ir metodikas. Gebės atlikti visus produktyviojo mokymosi mokytojo vaidmenis, organizuoti ugdymo procesą integruojant dalykų turinį, taikyti refleksijos metodus ir vertinti kiekvieno mokinio individualią pažangą ir pasiekimus. Gebės tinkamai organizuoti asmeninio ir profesinio tobulėjimo veiklas, veiksmingai dirbti poroje ar komandoje. Gebės kurti partnerystės ryšius su mokytojais, pagalbos mokiniui specialistais, mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais) ir vietos bendruomene įtraukiant juos į ugdymo proceso organizavimą ir ieškant praktinio mokymosi vietų. |
Individualus darbas, darbas didelėmis ir mažomis grupėmis, pasisakymai, faktų įvertinimas, diskusijos, motyvaciniai ir studijų laiškai, konkrečios pedagoginės veiklos modeliavimas, savarankiškas darbas, dalyvių patirties aptarimas, socialiniai žaidimai |
Praktinių užduočių atlikimas, refleksija, individualių ar grupinių užduočių aptarimas, diskusija, praktikos pavyzdžių aptarimas, pedagoginės patirties refleksija |
|
||
Nuostatos
|
Savo darbe vadovausis savanoriškumo, atvirumo, lygiavertiškumo, dialogo principais, pripažins žmogiškąsias vertybes ir kiekvieno mokinio tobulėjimo potencialą. Pripažins, kad empatija ir išankstinių neigiamų nuostatų neturėjimas, tikėjimas kiekvieno mokinio galiomis ir pozityvus pokyčių vertinimas turi poveikį ugdymosi veiksmingumui ir mokinio pažangai. Suvoks, kad alternatyvieji ugdymo metodai gali būti labai veiksmingi asmens ugdymosi procese, kad kompetencijų galima įgyti įvairiose mokymosi aplinkose. |
Darbas didelėmis ir mažomis grupėmis, savarankiškas darbas, mokymasis individualiai ir grupėmis, konsultacijos, veiklos analizė, refleksija, atvejo analizė |
Asmeninis ir profesinis įprasminimas, produktyviojo mokymosi organizavimo tęstinumas, bendradarbiavimas su mokyklos ir vietos bendruomene |
|
||
–––––––––––––––––––––––––––
Produktyviojo mokymosi mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos
2 priedas
PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI MOKYtOJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMAI VYKDYTI NAUDOJAMA MOKOMOJI MEDŽIAGA
Temos |
Mokomosios medžiagos pavadinimas |
Šiuolaikinio vaiko ugdymosi ypatumai ir produktyviojo mokymosi atitiktis nūdienos ugdymosi iššūkiams |
Medžiagos Šiuolaikinio vaiko ugdymosi ypatumai konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją, Filmuota medžiaga Produktyviojo mokymosi sėkmės istorijos |
Produktyvusis mokymasis alternatyviojo ugdymosi ir bendruomeninės mokyklos kontekste |
Medžiagos Produktyvusis mokymasis – savitas mokyklos dizainas ir nauja mokymosi kultūra konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Tyrimų apžvalga
|
Produktyviojo mokymosi raidos istorija ir diegimo ypatumai tarptautiniu ir Lietuvos lygmeniu: produktyviojo mokymosi diegimo Lietuvoje poreikis ir prielaidos |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi raidos istorija konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Mokslinės literatūros analizė, interneto svetainių ir socialinių tinklų medžiagos analizė, filmuota medžiaga, pasakojimai |
Produktyviojo mokymosi samprata ir principai, teorinis pagrindas ir metodų sistema |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi teorinis ir metodinis pagrindas konspektas, išskiriant mokytojams esminę informaciją Mokslinės literatūros analizė |
Produktyviojo mokymosi tikslinės grupės, mokinių atranka ir produktyviojo mokymosi klasės formavimas |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi klasės formavimo procesas konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Literatūros analizė, vertingos patirties aptarimas |
Produktyviojo mokymosi aplinkos kūrimas: mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi aplinkos |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi aplinkos konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Literatūros analizė, vaizdinė medžiaga, vertingos patirties analizė |
Ugdymo proceso organizavimas: individualus ugdymasis produktyviajame mokymesi |
Medžiagos Individualus ugdymasis – produktyviojo mokymosi esmė konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Ugdymo organizavimą reglamentuojančių dokumentų analizė, individualių mokymosi planų pavydžiai |
Orientacinis laikotarpis produktyviajame mokymesi |
Medžiagos Orientacinis laikotarpis – produktyviojo mokymosi sėkmės garantas konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Vertingos patirties analizė |
Tarpdalykinė integracija produktyviajame mokymesi |
Medžiagos Tarpdalykinė integracija siekiant ugdymosi sėkmės konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Ugdymo organizavimą reglamentuojančių dokumentų analizė Integruotų pamokų planų ir užduočių pavydžiai |
Individualaus konsultavimo organizavimas |
Medžiagos konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Individualaus konsultavimo teorija ir praktika |
Komunikacinės grupės organizavimas |
Medžiagos Komunikacinės grupės organizavimo teorija ir praktika konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Komunikacinės grupės organizavimo modeliai |
Pasirengimas praktiniam mokymuisi, bendruomenės įtraukimas, mokymosi ypatumai, dokumentacijos tvarkymas |
Medžiagos Praktinio mokymosi iššūkiai ir tikrovė Lietuvos sociokultūriniame kontekste konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Dokumentų analizė, vertingos patirties pavyzdžiai, tyrimų rezultatų apžvalga |
Praktinis mokymasis: praktinio mokymosi vadovas, jo veikla ir atsakomybė |
Medžiagos Mokinio, mokytojo ir praktinio mokymosi vadovo sąveika praktiniame mokymesi konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Mokinių aplankų pavyzdžiai, vertingos patirties analizė, filmuota medžiaga |
Produktyvųjį mokymąsi pasirinkusių mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimas |
Medžiagos Savita produktyviojo mokymosi vertinimo sistema konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Praktinio mokymosi vertinimo pavyzdžiai, vertinimo aplankai |
Produktyviojo mokymosi mokytojų vaidmenys |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi mokytojų vaidmenys: nuo teorijos prie praktikos konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Mokytojų vaidmenų analizės schemos |
Informacinių komunikacinių technologijų taikymas ugdymosi procese produktyviajame mokymesi |
Medžiagos Informacinių technologijų taikymas produktyviajame mokymesi konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Darbas su animuotų pristatymų, virtualiųjų viktorinų, mokymosi žemėlapių ARCGIS ir kt. programomis |
Produktyviojo mokymosi sklaida, tvarumas ir stebėsena |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi sklaida, tvarumas ir stebėsena konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Vertingos patirties analizė, situacijų analizė, projektas Produktyviojo mokymosi sklaida, pokyčių tyrimo metodika |
Produktyviojo mokymosi organizavimas 10 klasėje |
Medžiagos Produktyviojo mokymosi tęstinumas konspektas išskiriant mokytojams esminę informaciją Produktyviojo mokymosi 10 klasėje modeliavimas |
–––––––––––––––––––––
Produktyviojo mokymosi mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos
3 priedas
LiteratūrOS ŠALTINIAI IR TEISĖS AKTAI, KURIAIS REKOMENDUOJAMA REMTIS ĮGYVENDINANT PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI MOKYTOJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMĄ
2. Brėdikytė M., Petruškevičiūtė A., Plienaitytė S. ir kt. (2015). Produktyvusis mokymasis: edukacinė naujovė Lietuvos švietimo sistemoje. Šiauliai: Titnagas.
3. Edukologijos inžinerijos link: teorijos ir praktikos sanglauda. (2015). Sudarytojas: Lietuvos edukologijos universiteto leidykla.
4. Egan K. Kodėl ugdymas toks sudėtingas ir kelia tiek daug ginčų. Versta iš: Kieran Egan. Why education is so difficult and contentious. http://www.educ.sfu.ca/kegan.
5. Egan K. Neteisingai nuo pat pradžių: mokyklos ir vaikų protų neatitiktis. Versta iš: Kieran Egan. Getting it wrong from the beginning: The mismatch between school and children‘s minds. http://www.educ.sfu.ca/kegan.
6. Egan K. Nuo ko derėtų pradėti: ar nuo to, ką mokinys žino, ar nuo to, ką gali įsivaizduoti? Versta iš: Kieran Egan. Start with what the student knows or with what the student can imagine? http://www.educ.sfu.ca/kegan.
7. Egan K. Trumpas nuodugniojo mokymosi vadovas. Versta iš: Kieran Egan. A Brief Guide to Learning in Depth. http://www.ierg.net/LiD.
8. Hager P. (2001). Produktyvios produktyviojo mokymosi sampratos link. Darbo „Produktyviojo mokymosi seminarų ciklas“ pirmasis straipsnis. Suaugusiųjų ir profesinio mokymosi tyrimų grupė (angl. Research into Adult and Vocational Learning Group) ir Profesinio rengimo ir mokymo tyrimų centras (angl. Research Centre for Vocational Education and Training – RCVET), Sidnėjaus technologijos universitetas.
11. Įvadinio seminaro mokyklos bendruomenėms, ketinančioms diegti produktyvųjį mokymąsi, skaidrės. (2014). Mokomoji medžiaga.
http://www.alternatyvusisugdymas.lt/index.php/apie-projekta/sritys/produktyvusis-mokymasis/430-septynios-naujos-mokyklos-diegs-produktyvuji-mokymasi.
12. Kofh A. Pažangusis ugdymas. Kodėl sunku ne tik paneigti šio modelio pranašumus, bet ir jį įgyvendinti. Versta iš: Alfie Kohn. Progressive Education. Why It,s Hard to Beat, But Also Hard to Find.
http://www.alternatyvusisugdymas.lt/images/articles/Naujienos/14_01_08_vertimas_Nr_10.pdf.
13. Lapėnienė A., Lukšytė D. (2014). Produktyviojo mokymosi modelio diegimo Lietuvos mokyklose situacijos analizė. 2-oji dalis. Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas.
http://www.alternatyvusisugdymas.lt/index.php/tyrimai/437-produktyviojo-mokymosi-diegimo-tyrimas.
14. Pečiuliauskienė P., Valantinaitė I. ir kt. (2013). Z karta: kūrybingumas ir integracija. Edukologija.
15. Petruškevičiūtė A. Edukacinės sąveikos kūrimosi praktinio mokymosi sąlygomis iššūkiai. Socialinis ugdymas: mokslo darbai. 2015, t. 1, Nr. 40, p. 67–79. [SocINDEX with Full Text; SocINDEX].
16. Petruškevičiūtė A. Edukacinės sąveikos pokyčiai produktyviojo mokymosi sąlygomis. Pedagogika: mokslo darbai. 2015, t. 120, Nr. 4, p. 42–60. [MLA; IndexCopernicus; Education Research Complete; CEEOL; Scopus].
17. Petruškevičiūtė A. (2015). Galių persiskirstymas edukacinėje sąveikoje produktyviojo mokymosi sąlygomis: grindžiamoji teorija. Daktaro disertacija. Vilnius: Lietuvos edukologijos universiteto leidykla.
18. Petruškevičiūtė A. (2013). Produktyviojo mokymosi modelio diegimo Lietuvos mokyklose situacijos analizė. I tyrimo dalis. Lietuvos edukologijos universitetas. http://www.alternatyvusisugdymas.lt/index.php/tyrimai/437-produktyviojo-mokymosi-diegimo-tyrimas.
19. Petruškevičiūtė A. (2015). Produktyvusis mokymasis: teorinio ir praktinio mokymosi dermė. Praktinio mokymosi vietų katalogas.
20. Petruškevičiūtė A., Žadeikaitė L. Ankstyvojo mokinių pasitraukimo iš švietimo sistemos problemos analizė Europos ir Lietuvos kontekste. Pasaulis vaikui: ugdymo realijos ir perspektyvos. Tęstinis mokslo straipsnių leidinys. T. 5 (II d.) Vilnius: Edukologija, 2014, p. 160–182.
21. Petruškevičiūtė A., Žadeikaitė L. Asmenybės auginimas projektuojant ugdymą ateičiai. Pedagogika: mokslo darbai. [T.] 112 (2013), p. 51–58. [MLA; IndexCopernicus; Education Research Complete; CEEOL; Scopus].
22. Pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-1309 „Dėl Pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų aprašo patvirtinimo“. https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/37350520a7bc11e5be7fbe3f919a1ebe.
23. Productive Learning and International School Development. Symposium in Berlin on 4th November 2011. (2011). Berlin: IPLE.
24. Productive Learning – from Activity to Education. A Contribution to School Reform in Secondary Education. (2009). Berlin: IPLE.
25. Produktyviojo mokymosi modelio pristatymas. (2012). Filmuota medžiaga virtualiojoje edukacinėje bibliotekoje. http://www.inmedio.upc.smm.lt/produktyviojo-mokymosi-modelio-pristatymas.
26. Produktyvusis mokymasis – kas tai yra? (2006). Produktyvus-mokymas. Kas – tai.pdf.
http://www.alternatyvusisugdymas.lt/uploads/2009/12/09-09-15-AU-vertimas-Nr.2.
27. Produktyvusis mokymasis Lietuvoje: pirmųjų mokslo metų rezultatai ir įspūdžiai. (2013). Filmuota medžiaga. https://www.youtube.com/watch?v=jBV4A-3eB5M.
28. Produktyvusis mokymasis mokinių akimis: kokia yra praktinio mokymosi nauda? http://www.alternatyvusisugdymas.lt/index.php/biblioteka/vaizdo-biblioteka/426-produktyvusis-mokymasis-mokiniu-akimis-kokia-yra-praktinio-mokymosi-nauda.
29. Targamadzė V. (2011). Produktyvus mokymasis – pedagoginės sistemos bendrojo lavinimo mokykloje kaitos akstinas. Acta Paedagogica Vilnensia, 2011, 27.
30. Targamadzė V. (2011). Alternatyvi bendrojo lavinimo mokykla: mokyklos naratyvo kontūrai. Vilniaus universiteto leidykla.
31. Vygotskis L. (1999). Psichologija ir mokytojas. Psichologinė mokytojo darbo patirtis. Versta iš: Выготский Л. С. Психология и учитель, iš knygos: Выготский Л. С. Педагогическая психология.