JURBARKO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL JURBARKO RAJONO SAVIVALDYBĖS NEĮGALIŲJŲ SOCIALINĖS INTEGRACIJOS 2014–2016 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2014 m. sausio 30 d. Nr. T2-11
Jurbarkas
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 5 punktu, Nacionalinės neįgaliųjų socialinės integracijos 2013-2019 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. lapkričio 21 d. nutarimu Nr. 1408 „Dėl nacionalinės neįgaliųjų socialinės integracijos 2013–2019 metų programos patvirtinimo“, Jurbarko rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Jurbarko rajono savivaldybės neįgaliųjų socialinės integracijos 2014–2016 metų programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Jurbarko rajono savivaldybės tarybos
2014 m. sausio 30 d. sprendimu Nr. T2-11
JURBARKO RAJONO SAVIVALDYBĖS NEĮGALIŲJŲ SOCIALINĖS INTEGRACIJOS 2014–2016 METŲ PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Jurbarko rajono savivaldybės neįgaliųjų socialinės integracijos 2014–2016 metų programos (toliau – Programa) tikslas – užtikrinti neįgaliųjų lygias teises ir galimybes visuomenėje, numatyti socialinės integracijos priemones ir lėšas šioms priemonėms įgyvendinti, planuojant ir vykdant tolesnę jų integraciją į visuomenę, didinti neįgaliųjų savarankiškumą, sudaryti sąlygas neįgaliesiems gyventi visavertį gyvenimą.
2. Programa skirta įvairias negales turintiems asmenims, gyvenantiems Jurbarko rajono savivaldybėje. Ji įgyvendinama neatsižvelgiant į neįgaliųjų amžių, neįgalumo pobūdį bei kilmę.
II. PROGRAMOS PAGRINDINIAI PRINCIPAI
4. Programa parengta atsižvelgiant į neįgaliųjų poreikius ir vadovaujantis šiais pagrindiniais principais:
4.2. lygių galimybių – neįgaliesiems, kaip ir kitiems visuomenės nariams, sudaromos tokios pat ugdymosi, darbo, laisvalaikio leidimo, dalyvavimo visuomenės, politiniame ir bendruomenės gyvenime galimybės. Tik tais atvejais, kai tokios pat sąlygos ir priemonės yra neveiksmingos, numatomos specialiosios priemonės, gerinančios neįgaliųjų padėtį;
4.3. diskriminavimo prevencijos – neįgalieji apsaugomi nuo bet kokios diskriminacijos ar išnaudojimo;
4.4. visapusiško dalyvavimo – visais lygmenimis visi su neįgaliųjų gyvenimu ir veikla susiję klausimai sprendžiami derinant su jais ir (ar) jų atstovais pagal įstatymą bei atsižvelgiant į jų patirtį;
4.5. savarankiškumo ir pasirinkimo laisvės užtikrinimo – neįgalieji nuolat skatinami būti savarankiški;
4.6. prieinamumo – neįgaliesiems sudaromos sąlygos veiklai visose gyvenimo srityse ir galimybė naudotis ištekliais;
4.7. neįgalumo kompensavimo – neįgalumo pasekmės kompensuojamos neįgaliesiems skirtomis įvairiomis piniginės ir nepiniginės paramos formomis;
4.8. decentralizacijos – pagalba neįgaliesiems priartinama prie jų gyvenamosios vietos, bendruomenė įtraukiama į socialinės neįgaliųjų reabilitacijos procesą;
4.9. destigmatizacijos – visuomenė šviečiama siekiant šalinti neigiamas nuostatas ir stereotipus, susijusius su neįgaliaisiais;
4.10. perimamumo ir lankstumo – visos institucijos veikia darniai teikdamos socialines paslaugas ir ugdydamos neįgaliuosius;
III. SITUACIJOS ANALIZĖ
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus duomenimis, 2013 m. rajone gyveno 29 700 gyventojai. Darbingo amžiaus asmenys sudarė 59 proc. (17 478 gyventojų), pensinio amžiaus asmenys – 25 proc. (7 450 asmenų), o vaikai – 16 proc. gyventojų. Neįgaliųjų skaičius rajone siekia 2 560 asmenų, o tai sudaro 8,6 proc. visų gyventojų. Tarp darbingo amžiaus asmenų negalią turi 2 386 asmenys, o tarp vaikų neįgaliųjų yra 174.
Dėl negalios sąlygoto nepakankamo savarankiškumo, žmonėms su negalia sudėtinga spręsti įvairius buitinius, sveikatos, ugdymosi, užimtumo, psichologinius, socialinius klausimus, dalyvauti visuomeniniame gyvenime. Negalia priverčia žmogų ieškoti pagalbos, o tai įgalina savivaldybę spręsti teikiamų paslaugų įvairovės bei jų kokybės klausimus.
Šeimos, auginančios neįgalius vaikus, patenka į socialinės atskirties grupę. Pagrindinės jų negalios priežastys – psichikos bei elgesio sutrikimai, įgimtos vystymosi ydos, nervų sistemos ir kvėpavimo ligos. Jurbarko rajono pedagoginė psichologinė tarnyba, siekdama užtikrinti specialiuosius poreikius turintiems vaikams kokybišką ir efektyvią pagalbą, nuolat teikia informaciją ir rekomendacijas tėvams, vaikams bei ugdymo įstaigų specialistams ir mokytojams, padeda organizuoti specialių poreikių mokinių ugdymo procesą.
Mažėjant bendram mokinių skaičiui mokyklose, tolygiai mažėja ir specialiųjų ugdymosi poreikių mokinių, turinčių negalią, skaičius. 2012 m. savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklose mokėsi 34 (0,9 proc. visų ugdytinių) specialiųjų ugdymosi poreikių mokiniai, turintys įvairių negalių, iš kurių 26 turintys negalią dėl intelekto sutrikimų, 4 turintys negalią dėl judesio ir padėties sutrikimų, 2 turintys įvairiapusių raidos sutikimų ir 2 turintys klausos sutrikimų.
„Ąžuoliuko“ darželis-mokykla. Neįgaliųjų priešmokyklinio amžiaus grupėje yra 6 vaikai, vienoje lavinamojoje klasėje mokosi 10, kitoje 7 neįgalūs sutrikusio intelekto vaikai. Visi jie turi kompleksinę negalią. 21 metų jie turi palikti mokyklą ir paprastai pereina į Jurbarko rajono sutrikusio intelekto jaunuolių darbo centrą.
Smalininkų technologijų ir verslo mokykla yra su atskiru skyriumi, kur ugdomi 38 neįgalieji, 8 iš jų nustatyti labai dideli specialieji poreikiai, 30 dideli specialieji poreikiai. Baigę 10 klasių ugdytiniai dar gali likti šioje mokykloje 3 metus, kur yra ugdomi pagal specialiųjų poreikių programą.
Pagrindinis socialinių paslaugų teikėjas rajone – Jurbarko socialinių paslaugų centras, kuris teikia bendrąsias socialines: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo paslaugas, specialaus transporto, klasikinio masažo, kirpyklos bei specialiąsias socialines paslaugas – pagalbą į namus ir dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems. Poreikis šioms paslaugoms nemažėja, nes rajone daugėja vienišų senyvo amžiaus ir neįgalių asmenų, kurių vaikai, artimieji išvykę. 2013 m. pagalbos į namus paslaugas gavo119 asmenų. Paslaugas teikė lankomosios priežiūros darbuotojai, kurie padėjo tvarkytis buityje, gerinti socialinius įgūdžius, neįgaliuosius integruoti į visuomenę išvengiant socialinės atskirties. Dienos socialinės globos paslaugos namuose buvo teikiamos 28 asmenims su sunkia negalia.
Klasikinio masažo paslaugos suteiktos 144 neįgaliesiems.
Specialiojo transporto paslaugomis 2013 metais pasinaudojo 198 neįgalūs asmenys.
Įgyvendinant gyventojų aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis programą, 2013 metais įvairiomis priemonėmis (tualeto kėdėmis, neįgaliųjų vežimėliais, funkcinėmis lovomis, čiužiniais, vaikštynėmis, ramentais, lazdelėmis) buvo aprūpinti 253 neįgalieji asmenys.
Asmenims, turintiems judėjimo ir apsitarnavimo funkcijų sutrikimų, organizuojamas būsto pritaikymas. 2012 metais buvo pritaikyti 2 būstai ir atlikti aplinkos pritaikymo darbai. Panaudota 17 256 Lt (iš jų: valstybės biudžeto – 13 805 Lt, savivaldybės biudžeto – 3 451 Lt ). 2013 m. dėl būsto pritaikymo kreipėsi dešimt asmenų, iš jų keturiems būstas buvo pritaikytas. Panaudota 29 911, 09 Lt valstybės biudžeto lėšų ir 7 190,17 Lt savivaldybės biudžeto lėšų.
VšĮ Jurbarko rajono sutrikusio intelekto jaunuolių darbo centras (toliau – Centras) 2013 metais paslaugas suteikė 23 sutrikusio intelekto jaunuoliams (iš jų 2 – su sunkia negalia). Jiems teikiamos tarpininkavimo, darbo terapijos, neformalaus ugdymo, socialinių įgūdžių ugdymo, užimtumo paslaugos. 2013 metais iš savivaldybės biudžeto panaudota 263,5 tūkst. Lt. Taip pat teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos sutrikusio intelekto jaunuoliams (VšĮ Jurbarko rajono sutrikusio intelekto jaunuolių darbo centre), jų teikimui 2013 m. skirta 187,9 tūkst. Lt. Centras vykdo neįgaliųjų integraciją į visuomenę aktyviai dalyvaudamas projektinėje veikloje. Finansuojamas Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektas (2013 m. projekto veiklai skirta 13,3 tūkst. Lt).
Regioninėse socialinės globos įstaigose paslaugos suteiktos 19 asmenų. Jų išlaikymui iš savivaldybės biudžeto panaudota 11 tūkst. Lt, iš valstybės biudžeto – 255 tūkst. Lt.
2013 metais skirta finansinė parama: slaugos išlaidų tikslinė kompensacija išmokėta 690 asmenų, priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija – 605 asmenims. 2013 metais vidutiniškai per mėnesį šalpos išmokas gavo 1 928 neįgalieji, o tai sudaro 6,5 proc. visų rajono gyventojų. Iš savivaldybės biudžeto buvo skiriamos vienkartinės pašalpos sudėtingų operacijų bei sunkių ligų atvejais (iš viso 2013 m. buvo išmokėta 37 700 Lt vienkartinių pašalpų).
2013 metais atstovaujant neįgaliųjų interesams teismuose dėl veiksnumo nustatymo, globėjo/rūpintojo paskyrimo buvo parengti 43 prašymai bei išvados.
Pensinio amžiaus sulaukusiems asmenims ir neįgaliesiems, atsižvelgiant į jiems nustatytus specialiuosius poreikius, nustatomi specialiųjų poreikių lygiai. 2013 metais specialiųjų poreikių lygis buvo nustatytas 410 asmenų. Išduota 313 neįgaliųjų pažymėjimų, iš jų: 225 asmenims, kuriems nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, 75 asmenims, kuriems nustatytas vidutinis specialiųjų poreikių lygis. 2013 metais įvyko 11 specialiųjų poreikių lygio nustatymo komisijos posėdžių.
Siekiant padidinti paslaugų prieinamumą neįgaliesiems, išlaikyti kuo didesnį jų savarankiškumą, fizinius, protinius, socialinius gebėjimus, nuo 2012 metų savivaldybėms perduota vykdyti funkcija –socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų atranka ir finansavimas. Per projektus neįgaliesiems teikiamos nesudėtingos, socialinės reabilitacijos turinį atitinkančios paslaugos, kurias teikia nevyriausybinės organizacijos. 2012 metais buvo finansuoti 5 neįgaliųjų organizacijų projektai. Iš valstybės biudžeto projektų finansavimui buvo skirta 137,5 tūkst. Lt, iš savivaldybės biudžeto –13 tūkst. Lt. 2013 metais savivaldybės administracijai buvo pateiktos 6 paraiškos, kurioms finansuoti iš valstybės biudžeto skirta 151,2 tūkst. Lt, savivaldybės biudžeto lėšos sudaro 14,4 tūkst. Lt.
Neįgaliųjų užimtumo darbo rinkoje problemas sprendžia darbo birža, įtraukdama neįgaliuosius į viešuosius darbus, į profesinio mokymo, darbo įgūdžių įgijimo rėmimo programas, įdarbindami neįgaliuosius į subsidijuojamas naujai steigiamas darbo vietas bei vykdydamos neįgaliųjų profesinės reabilitacijos programas. 2013 m. Jurbarko rajone buvo įdarbinti 53 neįgalieji, iš kurių 33 pagal nuolatines darbo sutartis. Aktyviose darbo rinkos priemonėse dalyvavo 40 neįgaliųjų, kurie buvo įdarbinti įsteigus darbo vietas, subsidijuojant verslo liudijimus. Tačiau per 2013 m. rajone nebuvo įsteigta nei viena socialinė įmonė, o profesinės reabilitacijos paslaugos buvo suteiktos tik penkiems asmenims.
Kiekvienais metais rajone neįgalieji skatinami dalyvauti kultūros bei sporto renginiuose. Siekiant užtikrinti socialinės paramos neįgaliesiems efektyvumą, nevyriausybinių organizacijų dalyvavimas padeda tiksliau įvertinti neįgaliųjų poreikius, taikyti lankstesnes darbo formas, skatinama žmonių iniciatyva.
IV. PROGRAMOS FINANSAVIMAS
V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
Priemonės pavadinimas |
Įvykdymo terminas |
Vykdytojas, finansavimo šaltinis |
1. Informuoti neįgaliuosius, jų šeimas apie socialinės paramos pokyčius |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, seniūnijos |
2. Teikti informaciją savivaldybės tinklalapyje socialinės integracijos klausimais apie teikiamą pagalbą neįgaliesiems, jų šeimoms, taikomas lengvatas ir kt. |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
3. Teikti metodinę pagalbą socialinių paslaugų įstaigoms |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
4. Teikti ilgalaikės/trumpalaikės socialinės globos paslaugas neįgaliesiems socialinės globos įstaigose |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, VšĮ Jurbarko socialinių paslaugų centras, socialinės globos įstaigos (savivaldybės biudžeto lėšos, valstybės biudžeto ir asmens lėšos) |
5. Inicijuoti trumpalaikės socialinės globos ,,atokvėpio paslauga“ teikimą globojantiems neįgalius asmenis |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, seniūnijos, viešosios socialinių paslaugų įstaigos |
6. Organizuoti būsto ir gyvenamosios aplinkos pritaikymą neįgaliesiems |
2014–2016 |
Savivaldybės administracija, Neįgaliųjų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (valstybės biudžeto lėšos, savivaldybės biudžeto lėšos) |
7. Finansuoti socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektus
|
2014–2016 |
Savivaldybės administracija, Neįgaliųjų organizacijos (valstybės biudžeto lėšos, savivaldybės biudžeto lėšos) |
8. Konsultuoti neįgaliuosius tinkamos techninės pagalbos priemonių pasirinkimo klausimais, esant poreikiui, organizuoti jų pristatymą į namus |
Pagal poreikį |
VšĮ Socialinių paslaugų centras (savivaldybės biudžeto lėšos) |
9. Aprūpinti neįgaliuosius techninės pagalbos priemonėmis |
2014–2016 |
VšĮ Socialinių paslaugų centras (valstybės biudžeto lėšos) |
10. Organizuoti techninės pagalbos priemonių remontą |
Pagal poreikį |
VšĮ Socialinių paslaugų centras, |
11. Teikti specialiojo transporto paslaugas neįgaliesiems vykti į rajono, regiono gydymo bei reabilitacijos įstaigas
|
2014–2016 |
VšĮ Socialinių paslaugų centras (savivaldybės biudžeto lėšos, asmens lėšos) |
12. Teikti pagalbos į namus paslaugas neįgaliesiems ir jų šeimoms, gerinti šių paslaugų kokybę |
2014–2016 |
VšĮ Socialinių paslaugų centras (savivaldybės biudžeto lėšos, asmens lėšos) |
13. Skirti vienkartines pašalpas neįgaliesiems sunkios ligos, sudėtingos operacijos atvejais
|
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (savivaldybės biudžeto lėšos) |
14. Informuoti, konsultuoti klientus bei tvarkyti lengvųjų automobilių įsigijimo ir jų techninio pritaikymo išlaidų kompensacijas |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (valstybės biudžeto lėšos) |
15. Atstovauti neįgaliųjų interesams teismuose, nustatant neveiksnumą bei skiriant globėją/rūpintoją |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
16. Neįgaliesiems (pensinio amžiaus asmenims) nustatyti specialiųjų poreikių lygius bei išduoti neįgaliųjų pažymėjimus |
2014 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (savivaldybės biudžeto lėšos) |
17. Teikti informacinę pagalbą specialiųjų ugdymosi poreikių, psichologinių, asmenybės ir ugdymosi problemų turintiems asmenims |
2014–016 |
Jurbarko švietimo centro pedagoginė psichologinė tarnyba (toliau – PPT) |
18. Metodinės, konsultacinės pagalbos teikimas specialiuosius poreikius turinčių vaikų tėvams, (globėjams/rūpintojams), ugdymo įstaigų specialistams bei mokytojams |
2014–2016 |
PPT |
19. Vykdyti vaikų pedagoginį, psichologinį bei jų brandumo mokyklai vertinimą ir duomenis teikti Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybai |
2014–2016 |
PPT |
20. Neįgaliųjų vaikų ir jaunuolių mokymas jų namuose bei mokyklos specialiosiose klasėse |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Švietimo skyrius (valstybės biudžeto lėšos) |
21. Organizuoti konferenciją ir pristatyti specialiųjų pedagogų, logopedų, psichologų ir socialinių pedagogų darbo su specialiųjų poreikių mokiniais patirtį |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Švietimo skyrius, PPT (savivaldybės biudžeto lėšos) |
22. Prevencinių, sveikatinimo programų kūrimas ir jų įgyvendinimas |
2014–2016 |
PPT |
23. Organizuoti neįgaliųjų meninį užimtumą, skatinti meninę kūrybą, dalyvavimą sporto renginiuose |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Kultūros skyrius, Švietimo skyrius, neįgaliųjų organizacijos |
24. Organizuoti kultūrinius renginius bei šventes neįgaliesiems |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Kultūros skyrius, Jurbarko rajono savivaldybės viešoji biblioteka ir jos filialai, neįgaliųjų organizacijos |
25. Organizuoti rajono asmenų su negalia sąskrydį |
2014–2016 |
Jurbarko rajono neįgaliųjų draugija, seniūnijos |
26. Finansuoti kelionės išlaidas neįgaliesiems į regioninius renginius |
2014–2016 |
Savivaldybės administracija (savivaldybės biudžeto lėšos |
27. Iš dalies finansuoti dienos socialinės globos paslaugas (socialinių įgūdžių ugdymą, užimtumą, darbinę ir kt. veiklas, optimalias pedagogines, medicinines ir socialines sąlygas protinių bei moralinių galimybių plėtojimui) |
2014–2016 |
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, VšĮ Jurbarko sutrikusio intelekto jaunuolių dienos centras (savivaldybės biudžeto lėšos, valstybės biudžeto ir asmens lėšos) |
28. Pagerbti gyventojus, sulaukusius 100 metų jubiliejaus |
Pagal poreikį |
Savivaldybės administracija (savivaldybės biudžeto lėšos) |
VI. LAUKIAMI REZULTATAI
Šios Programos įgyvendinimą koordinuoja Jurbarko rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos, Švietimo, Kultūros skyriai, VšĮ Jurbarko socialinių paslaugų centras, VšĮ Jurbarko rajono sutrikusio intelekto jaunuolių darbo centras.
Įgyvendinant šią Programą, gerės neįgaliųjų gyvenimo kokybė, didės neįgaliųjų savarankiškumas ir galimybės aktyviau dalyvauti visuomenės gyvenime. Sprendžiant neįgaliųjų socialinės integracijos klausimus stiprės tarpžinybinis bendradarbiavimas.