VALSTYBINĖS LIGONIŲ KASOS
PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR KITŲ ĮSTAIGŲ BEI ĮMONIŲ, SUDARIUSIŲ SUTARTIS SU VALSTYBINE LIGONIŲ KASA
PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS AR TERITORINĖMIS LIGONIŲ
KASOMIS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2014 m. sausio 21 d. Nr. 1K-10
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 31 straipsnio 7 ir 8 punktais, 33 straipsnio 6–8 punktais bei Viešojo administravimo įstatymo 361–367 straipsniais,
1. T v i r t i n u Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, veiklos priežiūros tvarkos aprašą (pridedama);
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2006 m. kovo 24 d. įsakymą Nr. 1K-41 „Dėl Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių bei kitų įmonių ir įstaigų, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, kontrolės tvarkos aprašo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Valstybinės ligonių kasos prie
Sveikatos apsaugos ministerijos
direktoriaus 2014 m. sausio 21 d.
įsakymu Nr. 1K-10
ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR KITŲ ĮSTAIGŲ BEI
ĮMONIŲ, SUDARIUSIŲ SUTARTIS SU VALSTYBINE LIGONIŲ KASA PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS AR TERITORINĖMIS LIGONIŲ KASOMIS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, veiklos priežiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų bei įmonių (toliau – įstaigos ir įmonės), sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK) ar teritorinėmis ligonių kasomis (toliau – TLK), teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, kurių išlaidos apmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto (toliau – kompensuojamosios paslaugos), atitikties nustatytiems reikalavimams ir vaistų, medicinos pagalbos priemonių bei ortopedijos techninių priemonių, kurių įsigijimo išlaidos apmokamos PSDF biudžeto lėšomis (toliau – kompensuojamieji vaistai, MPP ir OTP), išrašymo, išdavimo (pardavimo) ir kitos su tuo susijusios įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą – jos tikslą, vykdymo tvarką ir šią priežiūrą vykdančių asmenų teises bei pareigas.
2. Pagrindinis įstaigų ir įmonių veiklos priežiūros tikslas – užtikrinti kompensuojamųjų paslaugų kiekio, kokybės (atitikties nustatytiems reikalavimams) ir jų išlaidų apmokėjimo, kompensuojamųjų vaistų, MPP ir OTP išrašymo ir išdavimo teisėtumą.
3. Įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą vykdo VLK ir TLK. Įstaigų ir įmonių veiklos priežiūra apima:
3.2. įstaigų ir įmonių veiklos duomenų privalomojo sveikatos draudimo informacinėje sistemoje „Sveidra“ (toliau – informacinė sistema „Sveidra“) stebėseną;
4. Apraše vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:
4.2. įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą vykdantys specialistai – VLK ir TLK darbuotojai, įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą vykdantys pagal pareiginius nuostatus ir (ar) vadovo pavedimu;
4.3. įstaigų ir įmonių veiklos duomenų stebėsena – įstaigų ir įmonių veiklos stebėjimas pagal informacinės sistemos „Sveidra“ duomenis, šių duomenų rinkimas, jų analizė ir vertinimas, stebėsenos rodiklių nustatymas. Stebėseną atlieka įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą vykdantys VLK ir TLK specialistai;
4.4. konsultavimas – informacijos apie teisės aktų nuostatas, reglamentuojančias kompensuojamųjų paslaugų teikimo, jų išlaidų apmokėjimo PSDF biudžeto lėšomis tvarką ir kompensuojamųjų vaistų, MPP bei OTP išrašymo, išdavimo ir jų įsigijimo išlaidų kompensavimo tvarką, taip pat informacijos kitais susijusiais klausimais teikimas įstaigoms ir įmonėms;
4.5. kontrolės procedūra – įstaigos ar įmonės teikiamų kompensuojamųjų paslaugų atitikties nustatytiems reikalavimams, šių paslaugų išlaidų apmokėjimo PSDF biudžeto lėšomis ir su tuo susijusios veiklos, taip pat kompensuojamųjų vaistų, MPP ir OTP išrašymo, išdavimo ir su tuo susijusios įstaigų ir įmonių veiklos patikrinimas, atliekamas šios veiklos priežiūrą vykdančios institucijos;
4.6. kontrolės procedūrų rūšys:
4.6.1. įprastinė kontrolės procedūra – planinė arba neplaninė kontrolės procedūra, vykdoma Apraše nustatyta tvarka,
4.6.2. kartotinė kontrolės procedūra – planinė arba neplaninė kontrolės procedūra, atliekama įstaigoje ar įmonėje praėjus ne daugiau kaip 12 mėnesių nuo ankstesnės kontrolės procedūros. Atliekant šią procedūrą, pakartotinai tikrinama anksčiau tikrinta įstaigos ar įmonės veiklos sritis ir vertinama, ar pašalinti ankstesnio tikrinimo metu nustatyti pažeidimai,
4.7. patikrinimas – pirmasis kontrolės procedūros etapas, kuriuo renkami ir apibendrinami duomenys ir faktai, susiję su įstaigos ar įmonės tikrinama veikla, ir teikiami siūlymai dėl nustatytų neatitikčių įvertinimo;
4.8. patikrinimo pažyma – dokumentas, kuriame pateikiami pirmojo kontrolės procedūros etapo (patikrinimo) duomenys ir išvados;
4.9. ekspertizė – antrasis kontrolės procedūros etapas, kuriuo įvertinami patikrinimo pažymos duomenys ir išvados, taip pat įstaigos ar įmonės, kurioje buvo atliktas patikrinimas, pateikti paaiškinimai bei papildomi duomenys, ir nustatoma, dėl kurių neatitikčių buvo padaryta žala PSDF biudžetui ir koks šios žalos dydis, pateikiami siūlymai dėl nustatytų neatitikčių ir jų atsiradimo prielaidų pašalinimo, priimamas sprendimas dėl bendro žalos PSDF biudžetui dydžio ir sankcijos taikymo;
4.10. ekspertizės pažyma – dokumentas, kuriame pateikiami ekspertizės duomenys ir išvados, nurodomos priemonės nustatytiems pažeidimams pašalinti;
4.11. kontrolės užduotys – įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovo pavedimai numatyti kontroliuojamąją imtį, patikrinti tam tikrus įstaigų ir įmonių pildomus medicinos dokumentus, apklausti tam tikrus asmenis, įvertinti sveikatos priežiūros ir (ar) farmacinės veiklos sąlygas ir kitos užduotys, kurias atlikus būtų pasiektas įstaigų ir įmonių veiklos priežiūros tikslas;
4.12. mažareikšmis (finansiniu atžvilgiu) teisės aktų reikalavimų pažeidimas – kontrolės procedūrų metu nustatyta teisės aktų reikalavimus pažeidžianti veika, dėl kurios nesikeičia kompensuojamoji suma, skiriama įstaigoms ir įmonėms iš PSDF biudžeto už suteiktas kompensuojamąsias paslaugas, išduotus (parduotus) kompensuojamuosius vaistus, MPP ir OTP;
4.13. poveikio priemonės – administracinė nuobauda, sutartinės netesybos, įspėjimai, baudos ir kitos priemonės, taikomos įstaigoms ir įmonėms už nustatytus pažeidimus;
4.14. prevencinės priemonės – įstaigų ir įmonių priežiūrą vykdančių specialistų taikomos priemonės teisės aktų pažeidimų prielaidoms įstaigose ir įmonėse pašalinti: teisės aktų nuostatų aiškinimas, informacijos apie nustatytus pažeidimus skelbimas interneto svetainėse, susitikimų organizavimas, konsultavimas seminaruose ir kt.;
4.15. sistemingi pažeidimai – pažeidimai, daromi pagal tam tikrą sistemą, kuri kontrolės procedūros metu atskleidžiama ir įvardijama ekspertizės pažymoje;
5. Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatyme (Žin., 1996, Nr. 55-1287; 2002, Nr. 123-5512; 2009, Nr. 130-5638), Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme (Žin., 1996, Nr. 66-1572; 1998, Nr. 109-2995), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
II SKYRIUS
ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ KONSULTAVIMAS
6. Įstaigų ir įmonių konsultavimas yra prioritetinė VLK ir TLK vykdomos jų veiklos priežiūros dalis.
8. Informacija aktualiais arba dažnai pasikartojančiais klausimais skelbiama VLK ir TLK interneto svetainėse.
9. Įstaigų ir įmonių priežiūrą vykdantys specialistai gali taikyti prevencines priemones teisės aktų pažeidimų prielaidoms įstaigose ir įmonėse pašalinti.
10. Jeigu įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovo, jo įgalioto asmens ar kolegialios priežiūrą vykdančios institucijos patvirtinta rašytinė informacija, pateikta konsultuojant įstaigą ar įmonę, arba viešai šių institucijų skelbiama konsultavimo medžiaga individualiu administraciniu aktu arba teismo sprendimu pripažįstama neatitinkančia (klaidinga) teisės aktų, įstaigai ar įmonei poveikio priemonės už netinkamą teisės aktų vykdymą, kurį lėmė klaidinga konsultacija, netaikomos.
11. Aprašo 10 punkte nustatyta išlyga dėl klaidingos konsultacijos padarinių netaikoma, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:
11.1. jei pasikeičia įstaigos ar įmonės veiklos srities, dėl kurios anksčiau ji buvo konsultuojama, teisinis reglamentavimas;
11.2. jei įstaiga ar įmonė yra įspėjama apie klaidingą konsultaciją ar kitu būdu turi galimybę gauti šią informaciją ir terminas nuo šios informacijos gavimo dienos iki įstaigos ar įmonės veiklos patikrinimo yra pakankamas pažeidimams, kuriuos lėmė klaidinga konsultacija, pašalinti;
III SKYRIUS
ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ VEIKLOS STEBĖSENA
12. Įstaigų ir įmonių veiklos stebėsena (toliau – stebėsena) vykdoma šalies ir TLK veiklos zonų mastu, siekiant gauti išsamią informaciją apie šių teritorijų gyventojams teikiamas kompensuojamąsias paslaugas, išduodamus kompensuojamuosius vaistus, MPP, OTP ir apie šių teritorijų gyventojų sveikatos priežiūrai tenkančias PSDF biudžeto išlaidas.
13. Stebėsena vykdoma vadovaujantis šiais principais:
13.1. tikslingumo – renkami tik tie duomenys ir informacija, kurie padeda įvertinti privalomojo sveikatos draudimo sistemos valdymo sprendimus, juos planuoti ir pagrįsti;
13.3. nešališkumo – stebėsena vykdoma be išankstinio nusistatymo, laikantis profesinio nepriklausomumo nuo įvairių interesų grupių;
13.4. patikimumo – duomenys renkami, laikantis duomenų rinkimo standartų, skelbiama tikrovę atitinkanti informacija;
13.5. konfidencialumo – skelbiama tik apibendrinto pobūdžio informacija, garantuojanti asmens duomenų anonimiškumą;
13.6. tarnybinės pagalbos – stebėseną vykdantys subjektai prireikus keičiasi informacija ir teikia kitokią pagalbą;
14. VLK inicijuoja, organizuoja ir koordinuoja stebėseną šalies mastu ir, vadovaudamasi Aprašo 13 punkte nurodytais principais, nustato stebėsenos rodiklius.
15. TLK vykdo stebėseną savo veiklos zonoje pagal VLK patvirtintus rodiklius. TLK vykdomos stebėsenos duomenų analizės rezultatais remiamasi planuojant ir inicijuojant kontrolės procedūras. TLK mastu vykdomos stebėsenos duomenų analizės rezultatus TLK skelbia savo interneto svetainėje. TLK gali vykdyti stebėseną ir pagal savo nustatytus papildomus stebėsenos rodiklius.
IV SKYRIUS
KONTROLĖS PROCEDŪRŲ VYKDYMO TVARKA
17. VLK ir TLK vykdo įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą pagal šias kontrolės kryptis:
17.1. kompensuojamųjų pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo ir tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.2. siuntimų konsultuoti, hospitalizuoti ir (ar) atlikti brangiuosius tyrimus ir procedūras tinkamumo bei pagrįstumo kontrolės;
17.3. kompensuojamųjų palaikomojo gydymo ir slaugos paslaugų, sergančiųjų cukriniu diabetu slaugos, slaugos namuose ir paliatyviojo gydymo paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.4. kompensuojamųjų greitosios medicinos pagalbos paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.5. gydytojų specialistų suteiktų kompensuojamųjų ambulatorinių paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.6. kompensuojamųjų dienos chirurgijos, ambulatorinės chirurgijos, dienos stacionaro, stebėjimo ir priėmimo-skubiosios pagalbos paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.7. kompensuojamųjų specializuotų stacionarinio gydymo paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.8. kompensuojamųjų dantų protezavimo paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.9. medicininės reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo siuntimų išdavimo pagrįstumo kontrolės;
17.10. kompensuojamųjų medicininės reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugų prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.13. brangiųjų tyrimų ir procedūrų, kurių išlaidos apmokamos iš PSDF biudžeto lėšų, prieinamumo, tinkamumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.14. prevencinių programų vykdymo tinkamumo, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
17.15. kompensuojamųjų OTP gamybos, išrašymo ir išdavimo pagrįstumo, kiekio, apskaitos, medicinos dokumentų pildymo kokybės ir norminių dokumentų laikymosi kontrolės;
18. VLK ir TLK, vykdydamos įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą, atlieka kontrolės procedūras planine arba neplanine tvarka:
18.1. planinės kontrolės procedūros atliekamos pagal patvirtintus VLK ar TLK metinius ir ketvirtinius planus;
18.2. neplaninės kontrolės procedūros inicijuojamos, jei:
18.2.1. gaunama informacija, kad galėjo būti padaryta žala PSDF biudžetui arba pažeisti teisės aktų reikalavimai, arba kitu pagrindu kyla šie įtarimai,
18.2.2. gaunamas kompetentingos institucijos prašymas ar pavedimas atlikti įstaigos ar įmonės veiklos patikrinimą,
18.2.3. siekiama užtikrinti, kad būtų pašalinti ankstesnės kontrolės procedūros metu nustatyti galiojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimai,
19. Atrinkdamos įstaigas ir įmones, kuriose numatoma atlikti planines kontrolės procedūras, TLK vadovaujasi šiais kriterijais:
19.1. ankstesnių kontrolės procedūrų metu įtaigoje ar įmonėje buvo nustatyti sistemingi ir (ar) kartotiniai pažeidimai;
19.2. ankstesnių kontrolės procedūrų metu įtaigoje ar įmonėje buvo nustatyta didžiausia žala PSDF biudžetui TLK mastu;
20. Rotacinės kontrolės procedūros atliekamos siekiant užtikrinti korupcijos prevenciją. Šios procedūros gali būti numatomos VLK kasmet tvirtinamame kitų metų prioritetinių TLK vykdomos kontrolės krypčių sąraše.
21. Pirmaisiais įstaigos ar įmonės veiklos priežiūros metais už pirmojo planinio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus negali būti taikomos poveikio priemonės, susijusios su įstaigos ar įmonės veiklos ribojimu. Paaiškėjus, kad įstaiga ar įmonė nesilaiko teisės aktų reikalavimų ar netinkamai juos taiko, nustatomas protingas (paprastai ne trumpesnis kaip vieno mėnesio) terminas šiems pažeidimams pašalinti.
22. Kontrolės procedūra atliekama dviem etapais: pirmiausia atliekamas patikrinimas, po to – ekspertizė.
23. Įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą vykdanti institucija, atlikdama kontrolės procedūrą ir mažindama administracinę bei priežiūros naštą įstaigoms ir įmonėms, bendradarbiauja su kitomis valstybės ir savivaldybių institucijomis.
24. Patikrinimui atlikti skiriami įstaigų ir įmonių priežiūrą vykdantys specialistai, turintys reikiamos kompetencijos efektyviai, proporcingai, nešališkai ir objektyviai įvykdyti kontrolės užduotis ir pasiekti jos tikslą. Pageidautina, kad tie patys darbuotojai anksčiau nebūtų vykdę patikrinimo toje pačioje įstaigoje ar įmonėje. Negali būti skiriamas vienas asmuo patikrinimui atlikti. Jei patikrinimą atlikti pavedama 3 ir daugiau darbuotojų, sudaroma patikrinimo komisija. Komisijos darbui koordinuoti skiriamas pirmininkas – didžiausią tarnybinę patirtį ir (ar) kompetenciją tikrinamoje srityje turintis darbuotojas.
25. Patikrinimą atliekančių specialistų teisės:
25.1. pateikus įstaigos ar įmonės vadovui arba jį pavaduojančiam asmeniui VLK ar TLK direktoriaus įsakymą atlikti patikrinimą ir savo tarnybinį pažymėjimą, netrukdomai patekti į įstaigą ar įmonę ir atlikti įsakyme nurodytų jos veiklos sričių patikrinimą;
25.2. reikalauti ir gauti visus su patikrinimu susijusius dokumentus, kuriuose pateikiami pacientų medicininių apžiūrų ir tyrimų rezultatai, duomenys apie įstaigos ar įmonės darbo organizavimą, finansinę veiklą, kompensuojamųjų paslaugų – stacionarinių, ambulatorinių, sanatorinių ir reabilitacinių – teikimą ir joms skirtų lėšų panaudojimą, kompensuojamųjų vaistų, MPP ar OTP išrašymą ir išdavimą ir kt., prireikus daryti dokumentų kopijas arba išrašus;
25.3. gauti įstaigų ir įmonių vadovų, kitų darbuotojų, pacientų ar jų atstovų žodinius ir raštiškus paaiškinimus;
25.4. gauti patalpas ir priemones patikrinimui atlikti (jeigu jis atliekamas tikrinamos įstaigos ar įmonės patalpose);
25.6. kreiptis į kitas viešojo administravimo institucijas, kitas įstaigas, įmones ar piliečius ir gauti iš jų reikiamą informaciją kontrolės užduotims įvykdyti;
25.7. nustačius teisės aktų pažeidimus, siūlyti įstaigų ar įmonių veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovui taikyti teisės aktų nustatytas poveikio priemones pažeidimus padariusiai įstaigai ar įmonei;
26. Patikrinimą atliekančių specialistų pareigos:
26.1. vykdant įstaigų ar įmonių veiklos priežiūrą vadovautis Lietuvos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, sveikatos apsaugos ministro, VLK ir TLK direktoriaus įsakymais, sutartimis su įstaigomis ir įmonėmis, kitais norminiais teisės aktais ir Aprašu;
26.2. saugoti pacientų konfidencialius duomenis, sužinotus vykdant įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą, medicinos dokumentus, įstaigų ir įmonių komercinę paslaptį;
26.3. per nustatytą terminą pateikti patikrinimo pažymą ir ekspertizės pažymą įstaigos ar įmonės, kurioje buvo atliekamas patikrinimas, vadovui;
26.4. nustačius administracinio teisės pažeidimo, baudžiamojo nusižengimo ar nusikaltimo požymių, imtis teisės aktuose nustatytų veiksmų;
27. Įstaigos ir įmonės, kuriose atliekami patikrinimai, teisės:
27.1. gauti įstaigos ar įmonės priežiūrą vykdančios institucijos konsultaciją ar kitą informaciją teisės aktų reikalavimų taikymo klausimais pagal šios institucijos kompetenciją;
27.4. skųsti jų veiklos priežiūrą atliekančios institucijos sprendimus teisės aktų nustatyta tvarka;
28. Įstaigos ir įmonės, kuriose atliekami patikrinimai, pareigos:
28.2. pateikti visus su patikrinimu susijusius dokumentus, kuriuose nurodomi pacientų medicininių apžiūrų ir tyrimų duomenys, taip pat duomenys apie įstaigos ar įmonės darbo organizavimą, finansinę veiklą, stacionarinių ir ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų, medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo paslaugų teikimą ir PSDF biudžeto lėšų panaudojimą, kompensuojamųjų vaistų, MPP ir OTP išrašymą ir išdavimą (pardavimą), kitus reikiamus dokumentus patikrinimui atlikti;
28.3. pateikti įstaigos ar įmonės vadovų, kitų darbuotojų ir jų atstovų žodinius ir raštiškus paaiškinimus;
29. Kontrolės procedūra pradedama vadovaujantis įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovo įsakymu atlikti patikrinimą, kuriame nurodoma:
30. Jeigu kontrolės užduoties pagal kompetenciją negali atlikti įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos specialistai, jos vadovas gali kreiptis į kitas institucijas dėl tarnybinės pagalbos.
31. Įsakymas atlikti planinį patikrinimą pateikiamas įstaigai ar įmonei ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki numatomos patikrinimo pradžios datos (išskyrus atvejus, kai patikrinimas atliekamas remiantis informacinės sistemos „Sveidra“ duomenimis). Kartu pateikiamas preliminarus numatomų tikrinti objektų (dokumentų, patalpų, gaminių ir pan.) sąrašas. Patikrinimą atliekančių specialistų reikalavimu turi būti pateikiami ir kiti su patikrinimu susiję dokumentai. Jeigu įstaigos ar įmonės patikrinimą numatoma atlikti tuo pačiu metu, kai ją tikrina kitos ūkio subjektų veiklą prižiūrinčios institucijos, šios įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdanti institucija suderina su ja planinės kontrolės pradžios datą. Įsakymo pateikimo terminas netaikomas neplaninėms kontrolės procedūroms.
32. Patikrinimą atliekantys specialistai įstaigos ar įmonės kontrolės registre įrašo savo vardą, pavardę, darbovietę, pareigas, patikrinimo užduotis ir pasirašo (išskyrus atvejus, kai patikrinimas atliekamas remiantis informacinės sistemos „Sveidra“ duomenimis).
33. Patikrinimas gali būti atliekamas tikrinamoje įstaigoje ar įmonėje arba jos veiklos priežiūrą vykdančioje institucijoje.
34. Jeigu įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdanti institucija savose patalpose nagrinėja įstaigos ar įmonės pateiktus dokumentus, tiesiogiai susijusius su patikrinimu, šių dokumentų perdavimas turi būti tvirtinamas aktu, kurį pasirašo juos perduodantys ir priimantys asmenys, nurodydami vardą, pavardę, pareigybę ir dokumentų perdavimo datą.
35. Patikrinimą atliekantys specialistai pagal kompetenciją patikrina pateiktus dokumentus ir atrenka tuos, kuriuose yra duomenų ir faktų, leidžiančių įtarti neatitiktis. Šiuos atrinktus dokumentus dar kartą peržiūri visi patikrinimą atliekantys specialistai. Jeigu jų nuomonės dėl nustatytų duomenų ir faktų, kurie gali būti įvardijami kaip pažeidimai ar neatitiktys, nesutampa, tai nurodoma įrašomoje į patikrinimo pažymą pastaboje. Šie dokumentai, taip pat dokumentai, pagal kurių duomenis nustatoma, kad gali būti padaryta žala PSDF biudžetui, gali būti kopijuojami ir saugomi įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą atliekančioje institucijoje.
36. Patikrinimas turi būti atliktas ir patikrinimo pažyma surašyta ne vėliau kaip per 60 darbo dienų nuo įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovo įsakyme numatyto patikrinimo pradžios datos.
37. Neplaninės kontrolės procedūros pirmojo etapo – patikrinimo – terminą nustato įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovas, įvertinęs patikrinimo užduotį.
38. Jei patikrinimo metu paaiškėja, kad nustatytos patikrinimo trukmės, tikrinimo objekto ar patikrinimo komisijos narių nepakanka, šios komisijos pirmininkas (jeigu jo nėra – vienas iš asmenų, atliekančių patikrinimą) apie tai informuoja įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovą. Įvertinęs kontrolės užduotį ir objektyvias priežastis, dėl kurių ji negali būti tinkamai įvykdyta, priežiūrą vykdančios institucijos vadovas papildo (pakeičia) įsakymą dėl patikrinimo atlikimo.
39. Patikrinimas baigiamas pažymos surašymu. Patikrinimo pažymoje nurodoma:
39.6. specialistų, atlikusių patikrinimą, vardai, pavardės, pareigos, užduotys, kurias jie pagal kompetenciją atliko, bei šių asmenų pasižadėjimas būti nešališkiems ir konfidencialiems;
39.10. patikrinimo metu nustatytos neatitiktys (jei jos nustatomos), aprašomos nurodant konkrečias norminių teisės aktų nuostatas, kurios buvo pažeistos;
39.11. jeigu buvo surašytas administracinių teisės pažeidimų protokolas – nurodomi administracinio teisės pažeidimo požymiai ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso straipsnis;
39.14. įstaigos ar įmonės vadovo teisės:
39.14.1. per 14 darbo dienų nuo patikrinimo pažymos gavimo dienos pateikti įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovui savo pastabas, patikslinimus ir paaiškinimus, juos pagrindžiančius dokumentus ir pareikšti pageidavimą dalyvauti patikrinimo rezultatų svarstyme arba jo atsisakyti,
40. Patikrinimo pažymą pasirašo visi patikrinimą atlikę specialistai. Kiekvienas specialistas turi teisę nurodyti savo pastabas dėl patikrinimo pažymos turinio.
42. Patikrinimo pažyma užregistruojama įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos patikrinimo pažymų registre.
43. Vienas patikrinimo pažymos egzempliorius saugomas įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančioje institucijoje, kitas per 3 darbo dienas nuo šios pažymos pasirašymo dienos išsiunčiamas (įteikiamas) įstaigos vadovui (jo įgaliotajam asmeniui).
44. Įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovas, pasibaigus patikslinimų, paaiškinimų ir pastabų pateikimo terminui, įsakymu paveda atlikti ekspertizę. Ekspertizės negali atlikti vienas asmuo arba patikrinimą atlikę specialistai.
45. Įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovo įsakyme atlikti ekspertizę nurodoma:
46. Jeigu įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos specialistai pagal kompetenciją negali atlikti ekspertizės, šios institucijos vadovas kreipiasi į kitas institucijas dėl tarnybinės pagalbos.
47. Ekspertizei atlikti skiriami įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos darbuotojai, turintys reikiamą kompetenciją efektyviai, proporcingai, nešališkai ir objektyviai įvertinti patikrinimo pažymoje nurodytus duomenis ir išvadas, patikrinimo metu įstaigos ar įmonės pateiktus paaiškinimus ir papildomus duomenis, nustatyti neatitiktis, dėl kurių padaryta žala PSDF biudžetui, ir šios žalos dydį, pateikti siūlymus dėl neatitikčių ir jų atsiradimo prielaidų šalinimo. Jei įstaiga nesutinka su patikrinimo pažymoje nustatytais teisės aktų pažeidimais ar nesutinka su teisės aktų taikymu, ekspertizei atlikti skiriamas ir specialistas, turintis teisinį išsilavinimą. Didžiausią tarnybinę patirtį ir (ar) kompetenciją tikrinamoje srityje turintis darbuotojas skiriamas vyresniuoju ekspertu.
48. Vyresniojo eksperto teisės:
48.2. nustatyti posėdžio, kuriame bus svarstomi patikrinimo rezultatai, datą, sukviesti į jį patikrinimą atlikusius specialistus ir įstaigos ar įmonės atstovus;
48.4. siūlyti įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovui:
48.4.1. sprendimus dėl poveikio priemonių taikymo, efektyvesnio įstaigos ar įmonės veiklos organizavimo,
48.4.2. tobulinti atitinkamus teisės aktus ar taikyti kitas prevencines priemones įstaigų ir įmonių veiklos priežiūros tikslui pasiekti;
49. Vyresniojo eksperto pareigos:
49.1. organizuoti patikrinimo pažymoje pateiktų duomenų ir išvadų, patikrinimo metu įstaigos ar įmonės pateiktų paaiškinimų (jei jie buvo teikiami) ir papildomų duomenų analizės atlikimą, jų pagrįstumo ir teisingumo vertinimą, žalos PSDF biudžetui nustatymą, ekspertizės rezultatų įforminimą;
49.2. jei ekspertizės metu paaiškėja, kad dėl objektyvių priežasčių ekspertizė gali užtrukti, kreiptis į įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovą dėl ekspertizės termino pratęsimo;
49.3. kreiptis į įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovą ir siūlyti atlikti neplaninį patikrinimą dėl naujai paaiškėjusių aplinkybių, kurios negalėjo būti žinomos patikrinimo metu ir gali turėti įtakos galutiniam kontrolės procedūros rezultatų įvertinimui;
50. Atliekant ekspertizę, rengiamas patikrinimo rezultatų svarstymo posėdis. Šis posėdis laikomas įvykusiu, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė patikrinimą atlikusių asmenų ir įstaigos ar įmonės vadovui apie šį posėdį pranešama raštu ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki posėdžio (išskyrus atvejus, kai įstaigos ar įmonės vadovas atsisako dalyvauti patikrinimo rezultatų svarstyme). Tais atvejais, kai įstaigos ar įmonės vadovas dalyvauja patikrinimo rezultatų svarstymo posėdyje, rašomas posėdžio protokolas arba daromas garso įrašas, kuris saugomas įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančioje institucijoje. Posėdžio protokole pažymima, kurių neatitikčių vertinimui nepritaria įstaigos ar įmonės vadovas, ir nurodomi jo motyvai. Įstaigos ar įmonės, kurioje buvo atliekamas patikrinimas, vadovas gali susipažinti su protokolu arba įrašu, prieš tai pateikęs prašymą įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovui.
51. Patikrinimo rezultatų svarstymo posėdyje vyresnysis ekspertas (arba jo įgaliotas asmuo), kuriam pavesta dalyvauti atliekant ekspertizę, išvardija ir įvertina patikrinimo metu nustatytas neatitiktis, įstaigos ar įmonės pateiktus paaiškinimus dėl patikrinimo metu nustatytų faktų bei papildomus duomenis. Posėdžio dalyviams paaiškinamas sprendimas dėl nustatytos neatitikties įvertinimo. Jei nebuvo atsižvelgta į patikrinimo pažymoje pateiktas išvadas, pasiūlymus ir (ar) įstaigos ar įmonės paaiškinimus, nurodomos tai nulėmusios priežastys.
52. Įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovas, įvertinęs kontrolės užduotis ir surinktos medžiagos kiekį bei objektyvias priežastis, dėl kurių ekspertizę būtina tęsti, motyvuotu vyresniojo eksperto prašymu gali pratęsti jos atlikimo terminą.
53. Ekspertizės pažymą surašo vyresnysis ekspertas arba jo įgaliotas asmuo ne vėliau kaip per 40 darbo dienų nuo ekspertizės pradžios datos, numatytos įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovo įsakyme atlikti ekspertizę.
54. Ekspertizės pažymoje nurodoma:
54.8. patikrinimo pažymoje nustatytų neatitikčių įvertinimas, pagrindžiant jį konkrečių teisės aktų nuostatomis;
54.11. jeigu buvo surašytas administracinių teisės pažeidimų protokolas – nurodomi administracinio teisės pažeidimo požymiai ir atitinkamas Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso straipsnis;
54.12. reikalavimas atlyginti PSDF biudžetui padarytą žalą ir jos atlyginimo terminas, bankas ir sąskaitos numeris, į kurią turi būti pervesti pinigai;
54.13. rekomendacijos įstaigos ar įmonės, kurioje buvo atliekamas patikrinimas, administracijai dėl priemonių, užtikrinančių teisės aktų laikymąsi ir paslaugų teikimo organizavimo gerinimą, taikymo;
55. Ekspertizės pažymą turi pasirašyti įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo ir patvirtinti antspaudu.
56. Ekspertizės pažyma surašoma dviem egzemplioriais ir registruojama įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančios institucijos ekspertizės pažymų registre. Vienas ekspertizės pažymos egzempliorius (su priedais) saugojamas įstaigos ar įmonės veiklos priežiūrą vykdančioje institucijoje, kitas per 3 darbo dienas nuo ekspertizės pažymos pasirašymo dienos išsiunčiamas (įteikiamas) įstaigos ar įmonės vadovui (jo įgaliotajam asmeniui). Ekspertizės pažymos kopija siunčiama įstaigos ar įmonės steigėjui, jeigu jis nėra tos įstaigos vadovas.
V SKYRIUS
ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ VEIKLOS PRIEŽIŪROS ANALIZĖ
57. TLK vadovo įgaliotas asmuo kiekvieno mėnesio ekspertizės pažymų duomenų suvestinę (Aprašo 1 priedas) ir nustatytų neatitikčių suvestinę (Aprašo 2 priedas) pateikia VLK elektroniniu paštu proc.ataskaitos@vlk.lt ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos.
58. TLK vadovo įgaliotas asmuo praėjusių metų įstaigų ir įmonių, sudariusių sutartis su VLK ar TLK, veiklos priežiūros ataskaitas (toliau – ataskaitas) (Aprašo 3 priedas) pateikia VLK raštu ir elektroniniu paštu proc.ataskaitos@vlk.lt ne vėliau kaip iki sausio 10 dienos.
59. TLK ne vėliau kaip einamųjų metų gruodžio 27 dieną savo interneto svetainėje paskelbia ateinančių metų kontrolės planus. Ne vėliau kaip kiekvieno metų ketvirčio 10 dieną TLK paskelbia informaciją apie artimiausią metų ketvirtį planuojamas kontrolės procedūras ir duomenis apie praėjusį metų ketvirtį nustatytus sistemingus ir (ar) kartotinius pažeidimus bei rekomendacijas, kaip jų išvengti.
60. VLK atlieka ir ne vėliau kaip iki einamųjų metų kovo 1 dienos savo interneto svetainėje paskelbia apibendrintus duomenis apie praėjusiais kalendoriniais metais TLK atliktų kontrolės procedūrų rezultatus pagal jų stebėsenos ir kokybės vertinimo rodiklius bei pagal Aprašo 17 punkte nurodytas kontrolės kryptis, taip pat apibendrintus duomenis apie praėjusių metų įstaigų ir įmonių veiklos priežiūrą.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
61. Ginčai, susiję su teisėtų kontrolės reikalavimų vykdymu, sprendžiami ir žala, padaryta PSDF biudžetui, išieškoma teisės aktų nustatyta tvarka.
62. TLK ir įstaigos (ar įmonės) ginčus gali spręsti TLK taikinimo komisija. TLK direktorius, įvertinęs taikinimo komisijos siūlymus, prireikus motyvuotu sprendimu gali visiškai arba iš dalies pakeisti ekspertizės pažymą.
63. VLK ir įstaigos (ar įmonės) ginčus gali spręsti VLK direktoriaus įsakymu sudaryta komisija. VLK direktorius, įvertinęs šios komisijos siūlymus, prireikus motyvuotu sprendimu gali visiškai arba iš dalies pakeisti ekspertizės pažymą.
64. Įstaiga ar įmonė gali apskųsti TLK taikinimo komisijos ar VLK direktoriaus įsakymu sudarytos komisijos sprendimą administraciniam teismui per vieną mėnesį nuo skundžiamo sprendimo gavimo dienos.
Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų
bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, priežiūros tvarkos aprašo
1 priedas
(Ekspertizės pažymų suvestinės forma)
__________________________________
(Teritorinės ligonių kasos pavadinimas)
EKSPERTIZĖS PAŽYMŲ SUVESTINĖ
_______________
(Ataskaitinis laikotarpis)
Teritorinės ligonių kasos pavadinimas |
Patikrinimo pažymos Nr. |
Patikrinimo pažymos data |
Ekspertizės pažymos Nr. |
Ekspertizės pažymos data |
Tikrinta įstaiga / įmonė |
Kontrolės kryptis |
Buvo taikyta bauda (taip / ne) |
Laikotarpis tarp paskutinės ir priešpaskutinės kontrolės procedūros, mėn. |
Baudos dydis, Lt |
Planinė kontrolės procedūra (taip / ne) |
Kartotinė kontrolės procedūra (taip / ne) |
Rotacinė kontrolės procedūra (taip / ne) |
Nustatyta neatitiktis (taip / ne) |
Buvo vertinamas sąskaitų pateikimo apmokėti teisėtumas (taip / ne) |
Bendras atliktų kontrolės procedūrų skaičius (vnt.) |
Atliktų planinių kontrolės procedūrų skaičius (vnt.) |
Atliktų neplaninių kontrolės procedūrų skaičius (vnt.) |
Neplaninių kontrolės procedūrų, kurias atliekant buvo nustatyta žala PSDF biudžetui, skaičius (vnt.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų
bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, priežiūros tvarkos aprašo
2 priedas
(Neatitikčių suvestinės forma)
__________________________________
(Teritorinės ligonių kasos pavadinimas)
NEATITIKČIŲ SUVESTINĖ
_______________
(Ataskaitinis laikotarpis)
Teritorinės ligonių kasos pavadinimas |
Ekspertizės pažymos Nr. |
Kontrolės kryptis |
Nustatytas neatitikčių skaičius (vnt.) |
Institucija, kurios teisės aktas buvo pažeistas |
Teisės akto, kurio nuostatos buvo pažeistos, išleidimo metai |
Teisės akto, kurio nuostatos buvo pažeistos, numeris |
Teisės akto, kurio nuostatos buvo pažeistos, straipsnis, dalis |
Nustatyta žala, Lt |
Pastabos ir patikslintas neatitikties apibūdinimas |
Taikytos prevencinės priemonės |
Taikytos poveikio priemonės |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų
bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, priežiūros tvarkos aprašo
3 priedas
(Metinės asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, veiklos priežiūros ataskaitos forma)
__________________________________
(Teritorinės ligonių kasos pavadinimas)
Valstybinei ligonių kasai
prie Sveikatos apsaugos ministerijos
METINĖ ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR KITŲ ĮSTAIGŲ
BEI ĮMONIŲ, SUDARIUSIŲ SUTARTIS SU VALSTYBINE LIGONIŲ KASA PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS AR TERITORINĖMIS LIGONIŲ KASOMIS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS ATASKAITA
_________________ Nr. _________________
(Sudarymo vieta)
Metiniai asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų įstaigų bei įmonių, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos ar teritorinėmis ligonių kasomis, veiklos priežiūros rezultatai |
Duomenys |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1. rodiklių, pagal kuriuos buvo vykdoma stebėsena, skaičius (vnt.) |
|
4.2. stebėsenos duomenų pagrindu inicijuotų neplaninių kontrolės procedūrų skaičius (vnt.) |
|
4.3. stebėsenos duomenų pagrindu inicijuotų planinių kontrolės procedūrų skaičius (vnt.) |
|
4.4. statistinių kortelių (forma Nr. 066/a-LK ir forma Nr. 025/A-LK ), pagal kurių duomenis buvo vykdoma stebėsena, skaičius (vnt.) |
|
4.5. statistinių kortelių (forma Nr. 066/a-LK ir forma Nr. 025/A-LK ), kurių duomenys buvo tikslinami, skaičius (vnt.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20.1. kontrolės procedūrų, kurių išvadas ataskaitiniu laikotarpiu apsvarstė teritorinės ligonių kasos (TLK) taikinimo komisija, skaičius (vnt.) |
|
20.2. kontrolės procedūrų, kurių išvados po svarstymo TLK taikinimo komisijoje, buvo pakeistos tikrintos įstaigos ar įmonės naudai, skaičius (vnt.) |
|
20.3. kontrolės procedūrų, kurių išvados po svarstymo TLK taikinimo komisijoje, liko nepakeistos, skaičius (vnt.) |
|
20.4. kontrolės procedūrų, kurių išvados ataskaitiniu laikotarpiu buvo ginčijamos teisme, skaičius (vnt.) |
|
20.5. kontrolės procedūrų, kurių išvados teismo sprendimu buvo pakeistos tikrintos įstaigos ar įmonės naudai, skaičius (vnt.) |
|
20.6. kontrolės procedūrų, kurių išvados teismo sprendimu liko nepakeistos, skaičius (vnt.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ _______________ ___________________________
(Pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas ir pavardė)