KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO
2022 m. kovo 25 d. Nr. TS-52
Kėdainiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu ir Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Kėdainių rajono savivaldybės taryba
n u s p r e n d ž i a:
Patvirtinti Kėdainių rajono savivaldybės 2022 m. socialinių paslaugų planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Kėdainių rajono savivaldybės tarybos
2022 m. kovo 25 d. sprendimu Nr. TS-52
KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 M. SOCIALINIŲ
PASLAUGŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendra informacija
Kėdainių rajono savivaldybės 2022 m. socialinių paslaugų planas yra sudarytas siekiant užtikrinti sklandų socialinių paslaugų teikimą Kėdainių rajono savivaldybės gyventojams.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:
2.2. užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos;
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės-ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas:
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Gyventojų (šeimų) skaičius |
1. |
Gyventojų skaičius (2022 m. sausio 1 d.) |
45 739 |
|
iš jų: |
|
1.1. |
Mieste |
23 051 |
1.2. |
Kaime |
22 688 |
1.3. |
Vyrai |
21 217 |
1.4. |
Moterys |
24 522 |
|
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
11 204 |
2.2. |
suaugę neįgalūs asmenys |
2 653 |
2.3. |
vaikai |
7 667 |
2.4. |
neįgalūs vaikai |
278 |
2.5. |
socialinės rizikos vaikai |
690 |
3. |
Šeimos, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos |
351 |
4. |
Vaikų skaičius šeimose, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos |
690 |
5. |
Gimusių skaičius |
354 |
6. |
Mirusių skaičius |
949 |
Statistikos departamento, neįgaliųjų reikalų departamento, Socialinės paramos skyriaus duomenys
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai
1 diagrama. Pensinio amžiaus gyventojų ir vaikų santykis su visais gyventojais
Statistikos departamento duomenys
2 diagrama. 80 metų ir vyresnių asmenų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2001-2022 metais.
Statistikos departamento duomenys
Gyventojų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje nuolatos mažėja: 2001 m. Kėdainių rajono savivaldybėje gyveno 65 717 gyventojų, 2022 m. pradžioje 45 739 gyventojai, arba 30,4 proc. mažiau. Gyventojų skaičiaus mažėjimą sąlygoja vidinė bei išorinė emigracija ir neigiamas gyventojų prieaugis. Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 2001–2021 m. sumažėjo 9,6 proc., nuo 12 413 iki 11 204, tai sietina su pensinio amžiaus ilginimu, nes asmenų virš 60 metų amžiaus per tą patį laikotarpį padidėjo 3,1 proc., nuo 13 267 iki 13 674. Kadangi trečdaliu sumažėjo bendras gyventojų skaičius, šis augimas yra labai reikšmingas. Pensinio amžiaus gyventojai 2022 m. pradžioje sudarė ketvirtadalį visų gyventojų, kai 2001 m. − tik 18,9 proc. Reikia atkreipti dėmesį, kad asmenų, kurie yra sulaukę 80 metų ir vyresnio amžiaus, savivaldybėje padaugėjo 1,7 karto: 2001 m. jų buvo 1677 asmenys, tuo tarpu 2022 m. pradžioje – 2787 asmenys (pandemija gerokai padidino mirtingumą šioje amžiaus grupėje, 2021 m. pradžioje šių asmenų buvo 3031). Šiai grupei reikia daugiausiai socialinių paslaugų, jie sudaro daugiau kaip du trečdalius besikreipiančių dėl socialinių paslaugų asmenų. Kadangi absoliuti dauguma darbingo amžiaus žmonių dirba, taip pat emigruoja, nėra kam pasirūpinti negalią turinčiais tėvais, nuolatos didėja paslaugų namuose poreikis (pagalba į namus ir nestacionari globa) išlieka didelis stacionarios socialinės globos poreikis. Atkreiptinas dėmesys, kad 2020 m. spalio mėn. paskelbus karantiną besikreipiančiųjų dėl stacionarios socialinės globos sumažėjo ir per visus 2021 metus buvo mažesnis nei 2019 metais, tačiau demografinės senėjimo tendencijos išlieka ir socialinių paslaugų poreikis tik didės.
Vaikų skaičius, palyginti su visais savivaldybės gyventojais, nuo 25,2 proc. 2001 m. sumažėjo iki 16,7 proc. 2022 m. pradžioje, atitinkamai nuo 16 577 iki 7 667. Nepaisant gyventojų ir vaikų skaičiaus mažėjimo, šeimų, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos bei taikoma atvejo vadyba, skaičius didėja. 2009 m. pirmą ketvirtį buvo 315 šeimų, 2021 m. ketvirtą ketvirtį − 351 šeimos, arba 11,4 proc. daugiau. Šiose šeimose auga 690 vaikų, arba 9 proc. visų vaikų. Reikia atkreipti dėmesį, kad šeimos, patiriančios riziką, apibrėžimas ir įtraukimo sąlygos per paskutinius dešimt metų ne kartą keitėsi, didėja specialistų skaičius ir paslaugų įvairovė, kurias galima pasiūlyti šioms šeimoms. Manytina, jog didėjant paslaugų apimčiai šių šeimų yra išaiškinama daugiau nei anksčiau, todėl jų skaičius didėja. Paslaugos šioms šeimoms yra tęstinės, siekiant teigiamų rezultatų tęsiamos daug metų. Didelis šeimų, patiriančių socialinę riziką, skaičius lemia didelį socialinės priežiūros, psichologinių, socialinės reabilitacijos, krizių įveikimo ir kt. paslaugų šeimoms poreikį, taip pat nemažėja socialinės globos paslaugų be tėvų globos likusiems vaikams poreikis.
3 diagrama. Demografinė kaita Kėdainių rajono savivaldybėje
Statistikos departamento ir Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos ir archyvo skyriaus duomenys
4 diagrama. Vidutinis Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų amžius 2001-2021 m.
Statistikos departamento duomenys
Gimimų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2003−2021 m. sumažėjo 40 proc., maždaug ketvirtadalis vaikų gimsta užsienyje (2011 m. − 113, 2012 m. – 106, 2013 m. – 156, 2014 m. – 137, 2015 m. – 150, 2016 – 152, 2017 – 119, 2018 – 89, 2019 – 120, 2020 – 60, 2021 m. – 64). Gimstamumas mažėja dėl demografinio senėjimo, jaunimo emigracijos tiek į užsienį, tiek į kitas savivaldybes. Vidutinis gyventojų amžius Kėdainių rajono savivaldybėje nuolatos didėja, 2021 metais yra 45,1 metai. Tokia demografinė situacija neabejotinai lems tolimesnį gimstamumo mažėjimą.
Mirusiųjų skaičius nuo 2003 m. iki 2019 m. sumažėjo 12 proc., pandemijos metu mirštamumas išaugo: 2020 m. mirė 855, 2021 m. mirė 949 asmenys. Mirštamumas 2021 m. buvo 2,7 karto didesnis už gimstamumą. Didelį mirtingumą 2020‒2021 m. galima paaiškinti tuo, kad didelę dalį Kėdainių rajono gyventojų sudaro vyresnio amžiaus žmonės, patenkantys į rizikos grupę, Nėra aišku, kokia pandemijos įtaka bus ilgalaikei vyresnio amžiaus asmenų sveikatai, bet neabejotina, kad socialinių paslaugų poreikio (tiek nestacionarių, tiek stacionarių) vyresnio amžiaus, taip pat neįgaliems asmenims didėjimas ir toliau bus vienas svarbiausių iššūkių.
5 diagrama. Vidutinis metinis nedarbas Kėdainių rajono savivaldybėje, proc.
Statistikos departamento ir Užimtumo tarnybos duomenys
Vidutinis metinis nedarbo lygis minimumą buvo pasiekęs 2006 m. – 1,9 proc., prasidėjus ekonominiam nuosmukiui pasiekė maksimumą 2010 m. – 13,8 proc. Nuo 2010 m. nedarbas sumažėjo iki 7,5 proc. 2016 m., tačiau dėl Covid-19 pandemijos vėl žymiai pakilo iki 14,9 proc. 2021 m., 2022 m. sausį nedarbas sumažėjo ir siekė 11,8 proc. Ilgalaikių bedarbių skaičius nuo 2021-05 iki 2022-01 sumažėjo nuo 1805 iki 1066 (ilgalaikiai bedarbiai yra iki 25 metų, kurių nedarbo trukmė ilgesnė kaip 6 mėnesiai, ir nuo 25 metų, kurių nedarbo trukmė ilgesnė kaip 12 mėnesių, skaičiuojant nuo įsiregistravimo Užimtumo tarnyboje dienos). Manytina, kad toks staigus ilgalaikių bedarbių sumažėjimas susijęs su pasikeitusia išmokų mokėjimo tvarka (2020‒2021 metais buvo mokamos išmokos, susijusios su Covid-19 pandemija). Taip pat stebimas sezoniškumas, vasarą padidėjus darbo paklausai žemės ūkyje ir su žemės ūkiu susijusiose pramonės įmonėse, nedarbas sumažėja, tuo tarpu žiemą vėl išauga. Trumpalaikis nedarbo efektas turėtų lemti paslaugų senyvo amžiaus asmenims poreikio sumažėjimą, nes nedirbantys artimieji turės galimybę daugiau laiko skirti neįgalių šeimos narių priežiūrai ir slaugai, tačiau ilgalaikis poveikis ir ypač emigracija tiesiogiai lems didėjantį socialinių paslaugų poreikį vyresnio amžiaus asmenims.
5. Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūros rajono savivaldybėje analizė
5.1. Socialinių paslaugų įstaigos
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų (gavėjų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finan– suojamų savival– dybės* |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
Josvainių socialinis ir ugdymo centras, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Dotnuvos slaugos namai |
Savivaldybė |
130 |
50 |
|
|
Kėdainių socialinės globos namai (įskaitant du grupinio gyvenimo namų padalinius) |
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
150 |
12 |
|
|
„Gintkosta“ |
VšĮ |
40 |
0 |
2. |
Šeimynos |
Šeimyna „Kampučiai II“ |
Privati |
7 |
7 |
|
|
Šeimyna „Alrudai“ |
Privati |
9 |
9 |
3. |
Nakvynės namai |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras |
Savivaldybė |
36 |
36 |
4. |
Dienos socialinės globos centrai |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras Kėdainių socialinės globos namai |
Savivaldybė |
65 |
3 |
5. |
Savarankiško gyvenimo namai |
VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
Dalininkai: Savivaldybė, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Viltis“, sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“ |
20 |
20 |
|
|
Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai |
NVO |
16 |
– |
|
|
Langakių savarankiško gyvenimo namai |
NVO |
7 |
5 |
6. |
Socialinės priežiūros centrai |
Kėdainių pagalbos šeimai centro laikino apgyvendinimo namai |
Savivaldybė |
20 |
20 |
|
|
Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras |
Savivaldybė |
25 |
25 |
|
|
Jaunimo centras „Laiptai į viltį“ |
VšĮ |
20 |
20 |
|
|
Vaikų dienos centras „Tavo svajonė“ |
Labdaros ir paramos fondas |
20 |
20 |
|
|
Gudžiūnų bendruomenės centras |
NVO |
25 |
25 |
|
|
Ažytėnų bendruomenės centras |
NVO |
15 |
15 |
|
|
Asociacija „Trinus“ |
NVO |
25 |
25 |
|
|
Tiskūnų bendruomenės centras |
NVO |
15 |
15 |
|
|
Alternatyvaus ugdymo centras |
NVO |
15 |
15 |
|
|
Mes kitokie vaikai** |
NVO |
10 |
10 |
7. |
Socialinės reabilitacijos centrai |
VšĮ „Vilties švyturys“ |
NVO |
40 |
– |
|
|
Labdaros paramos fondas „Teen challenge“ |
NVO |
20 |
– |
8. |
Neįgaliųjų organizacijos |
Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija |
Nevyriausybinė organizacija |
88 |
– |
|
|
Kėdainių rajono paraplegikų asociacija |
Nevyriausybinė organizacija |
162 |
90 |
|
|
VšĮ LASS pietvakarių centras |
Nevyriausybinė organizacija |
30 |
– |
|
|
Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Kėdainių pirminė organizacija |
Nevyriausybinė organizacija |
55 |
– |
|
|
Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“ |
Nevyriausybinė organizacija |
44 |
– |
9. |
Bendruomeninės įstaigos |
Kėdainių pagalbos šeimai centro bendruomeniniai vaikų globos namai |
Savivaldybė |
22 |
22 |
|
|
Budintys globotojai |
Privačios |
13 |
13 |
10. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.) |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, seniūnijos (socialinės priežiūros paslaugos neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims bei vaikams šeimose) |
Savivaldybė |
1241 |
200 |
|
|
Kėdainių rajono moterų krizių centras |
NVO |
350 |
50 |
|
|
Kėdainių samariečių bendrija |
NVO |
100 |
0 |
*Savivaldybės biudžeto lėšų
**vaikų dienos centras veiklą planuoja pradėti 2022 m.
1. Bendrosios paslaugos:
1.2. Tarpininkavimas ir atstovavimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, kaimiškos seniūnijos, nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos;
1.4. Transporto organizavimas – nevyriausybinės organizacijos (Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija, Kėdainių rajono paraplegikų asociacija), Kėdainių bendruomenės socialinis centras;
1.5. Sociokultūrinės paslaugos – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras;
1.6. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras, Pagirių daugiafunkcinis centras, Paaluonio, Pajieslio bendruomenės centrai;
2. Specialiosios paslaugos:
2.2. Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kauno arkivyskupijos Caritas.
2.3. Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose – Kėdainių pagalbos šeimai centras, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims, Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai.
2.4. Intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba – Kėdainių r. Moterų krizių centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras.
2.6. Vaikų dienos socialinė priežiūra – Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras, Jaunimo centras „Laiptai į viltį“, Vaikų dienos centras „Tavo svajonė“, Gudžiūnų bendruomenės centras, Ažytėnų bendruomenės centras, Asociacija „Trinus“, Tiskūnų bendruomenės centras, VšĮ Alternatyvaus ugdymo centras, Asociacija „Mes kitokie vaikai“;
2.7. Apgyvendinimas krizių centruose – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras.
2.8. Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti – Kėdainių pagalbos šeimai centras.
2.9. Dienos socialinė globa – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių socialinės globos namai.
1. Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia – būtų poreikis 3–4 asmenims, paslaugą tikslinga pirkti.
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir jų poreikio įvertinimas
6.1. Socialinių paslaugų rūšys ir jas gaunančių asmenų skaičius
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Asmenų (šeimų), kuriems reikia socialinių paslaugų, skaičius |
1000-iui gyventojų tenka vietų |
Iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertinta 2021 m. |
nepatenkintas poreikis |
||||
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
45 |
2 |
2,84 |
1,06 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
6 |
0 |
0,15 |
0,05 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
1 |
0 |
0,4 |
0,04 |
4. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
11 |
2 |
1,18 |
0 |
5. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
6 |
0 |
0,76 |
0,76 |
6. |
Pagalba į namus |
95 |
10 |
4,54 |
4,54 |
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
31 |
0 |
0,45 |
0,45 |
8. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
351 |
0 |
7,68 |
0 |
9. |
Integrali pagalba |
7 |
0 |
0,67 |
0 |
10. |
Laikinas apgyvendinimas nakvynės namuose |
42 |
0 |
0,67 |
0,67 |
11. |
Vaikų dienos socialinė priežiūra |
160 |
0 |
3,5 |
3,5 |
1. Dotnuvos slaugos namuose ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos vidutiniškai 45 asmenims.
2. Josvainių socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos 43 asmenims, savarankiško gyvenimo namuose – 7 asmenims.
3. Šėtos socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos vidutiniškai 42 asmenims,
4. Kėdainių pagalbos šeimai centras teikė paslaugas:
4.8. kompleksinių paslaugų šeimoms projekte, kuris įgyvendinamas kartu su Kėdainių r. moterų krizių centru, paslaugos suteiktos 210 dalyvių;
6. Kėdainių bendruomenės socialinis centras teikė paslaugas:
7. Kitų savivaldybių, valstybės ir nevyriausybinėse globos įstaigose paslaugos buvo teikiamos 67 senyvo amžiaus ir suaugusiems asmenims su negalia bei 18 vaikų;
8. Kėdainių socialinės globos namuose teikiamos dienos socialinės globos paslaugos 6 neįgaliems asmenims;
9. VšĮ Laikino gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims teikė savarankiško gyvenimo namų paslaugos asmenims, turintiems proto negalią, iš viso 20 asmenų;
7. Socialinių darbuotojų ir jų padėjėjų etatų skaičius savivaldybėje
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
|
|
|
1.1. |
biudžetinėse |
62 |
35 |
117 |
1.2. |
viešosiose |
3 |
0 |
6 |
2. |
Savivaldybės administracijoje |
16,5 |
0 |
0 |
|
Iš viso |
81,5 |
35 |
123 |
8. 2021 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimo įvertinimo išvada
2021 m. socialinių paslaugų planas įgyvendintas, išlieka poreikis plėtoti atokvėpio paslaugas, paslaugas neįgaliems tėvams.
2021 m. akredituotos 7 socialinę priežiūrą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos.
7. VšĮ „Langakių savarankiško gyvenimo namai“.
Kėdainių rajono savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai.
Eil. Nr. |
Paslaugos pavadinimas |
Normatyvas |
Kėdainių rajono savivaldybės faktas |
Komentaras |
1. |
Bendruomeniniai vaikų globos namai |
4 vietos 10000 gyventojų |
4,8 vietos 10000 gyventojų |
4 butai, visi turi licencijas, užpildyti. |
2. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
11 vietų 10000 gyventojų |
4,5 vietos 10000 gyventojų |
Nors pagal normatyvą trūksta 6,5 vietos 10000 gyventojų paslaugos poreikis atitinka pasiūlą. Trūksta paslaugų tiekėjų įvairovės, taip yra dėl to, kad paslaugų teikimui būtina licencija. NVO aktyviai teikia dienos užimtumo paslaugas, kurios yra gera alternatyva lengvesnę negalią turintiems gavėjams |
3. |
Integrali pagalba ir dienos socialinė globa namuose |
11 gavėjų 10000 gyventojų |
10,7 gavėjų 10000 gyventojų |
Paslaugos pasiūla atitinka poreikį, sėkmingai plėtojama tiek miesto, tiek kaimo vietovėje |
4. |
Ilgalaikė socialinė globa |
20 vietų 10000 gyventojų |
26 vietos 10000 gyventojų |
Poreikis patenkinamas, tačiau dėl demografinio senėjimo tikėtina didės |
5. |
Pagalba į namus |
50 gavėjų 10000 gyventojų |
45 gavėjai 10000 gyventojų |
Paslaugų poreikis nepatenkinamas ir būtina jas plėsti tiek miesto, tiek kaimo vietovėse. |
6. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas |
40 gavėjų 10000 gyventojų |
77 gavėjai 10000 gyventojų |
Poreikis paslaugoms šeimoms beveik du kartus viršija normatyvą, dėl šios priežastys didelis darbuotojų darbui su šeimomis krūvis |
7. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
6,7 vietos 10000 gyventojų |
7,6 vietos 10000 gyventojų |
Trūksta savarankiško gyvenimo namų paslaugų suaugusiems asmenims su proto ir psichine negalia (maždaug 2-3 vietų) |
8. |
Vaikų dienos socialinė priežiūra |
130 vietų |
160 vietų |
Paslaugų tinklas išplėtotas tiek miesto, tiek kaimo vietovėse, paslaugos poreikis atitinka pasiūlą. |
III. SKYRIUS
UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
3. Alternatyvių stacionariai socialinei globai paslaugų asmenims su proto ir psichine negalia plėtra.
Kitos socialinių paslaugų plėtros kryptys:
2. Integralios pagalbos, dienos socialinės globos teikimas senyvo amžiaus ir asmenims su negalia tęstinumo užtikrinimas;
10. Priemonių planas
Uždaviniai |
Priemonės |
Finansavimo šaltiniai* |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
Paslaugų patenkinimo lygis (proc.) |
|
1. Tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų bendruomenėje teikimą |
|
|||||
1.1 plėsti bendruomenines paslaugas vaikams likusiems be tėvų globos |
1.1.1. teikti bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
22 vaikai gaus paslaugas |
100 |
|
|
1.1.2. teikti budinčių globotojų paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
13 vaikų gaus paslaugas |
100 |
|
|
1.1.3. teikti šeimynų paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
šeimynos „Kampučiai II“ ir Alrudai“ |
15 vaikų gaus paslaugas |
100 |
|
1.2. Teikti kompleksines paslaugas šeimai |
1.2.1 organizuoti ir koordinuoti kompleksinių paslaugų šeimai teikimą |
ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių rajono Moterų krizių centras |
200 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
1.3. Teikti paslaugas neįgaliesiems bendruomenėje |
1.3.1. Teikti integralią pagalbą |
valstybės biudžetas, ES lėšos, savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras |
30 asmenų gaus integralią pagalbą |
95 |
|
|
1.3.2. Teikti socialinių dirbtuvių paslaugą |
ES lėšos |
VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
12 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
1.4. Teikti maitinimo organizavimo, transporto organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros organizavimo paslaugas bendruomenėje |
1.4.1. įgyvendinti savivaldybės socialinės paramos programą |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Socialinės paramos skyrius, Seniūnijos, NVO
|
Apie 2 000 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
1.5. Organizuoti socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų konkursus |
1.5.1. Teikti neįgaliesiems socialines paslaugas |
Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas |
Socialinės paramos skyrius, Neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos |
380 neįgaliųjų gaus bendrąsias ir socialinės priežiūros socialines paslaugas |
90 |
|
2. Tikslas – užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos |
||||||
2.1. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems |
2.1.1. Teikti neįgaliems asmenims dienos socialinės globos institucijoje paslaugas |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių socialinės globos namai |
18 neįgaliųjų gaus dienos socialinės globos institucijoje paslaugas |
95 |
|
|
2.1.2. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems jų namuose, įskaitant atokvėpio paslaugas |
Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, |
52 asmenys, turintys sunkią negalią, gaus dienos socialinės globos namuose paslaugas |
95 |
|
2.2. Teikti socialinės priežiūros paslaugas senyvo amžiaus asmenims |
2.2.1. Teikti pagalbos į namus paslaugas senyvo amžiaus asmenims, įskaitant atokvėpio paslaugas |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, seniūnijos |
210 asmenų gaus pagalbos į namus paslaugas |
95 |
|
|
2.2.2. Teikti savarankiško gyvenimo namų paslaugas |
Privačios lėšos, savivaldybės lėšos |
Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai |
31 asmuo gaus paslaugas |
100 |
|
2.3. Teikti socialinės globos paslaugas |
2.3.1. Teikti stacionarias socialinės globos įstaigas, teikiančias paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims |
Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos |
Josvainių ir Šėtos socialiniai ir ugdymo centrai, Dotnuvos slaugos namai, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigos |
Stacionarios globos paslaugos bus teikiamos 150 senyvo amžiaus ir neįgalių asmenų |
95 |
|
|
2.3.2. Finansuoti socialinės globos paslaugas vaikams teikiančias įstaigas |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, kitų savivaldybių globos įstaigos |
Socialinės globos paslaugos bus teikiamos 16 vaikų, likusių be tėvų globos |
100 |
|
3. Tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią |
||||||
3.1. Finansuoti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią |
3.1.1. Finansuoti socialinės globos paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas |
Socialinės paramos skyrius, Kėdainių socialinės globos namai |
50 neįgaliųjų gaus stacionarias socialinės globos paslaugas ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose |
95 |
|
|
3.1.2. Iš dalies finansuoti VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas |
Kėdainių rajono savivaldybės administracija, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims |
20 neįgaliųjų, turinčių proto negalią, gaus socialinės priežiūros paslaugas |
95 |
|
4. Tikslas – užtikrinti paslaugų šeimai teikimą |
|
|||||
4.1. Teikti paslaugas šeimoms |
4.1.1. Teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms |
Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kauno arkivyskupijos Caritas |
360 šeimų gaus socialinės priežiūros paslaugas |
100 |
|
4.1.2 Teikti vaikų dienos centrų paslaugas |
Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO
|
Iki 170 vaikų gaus vaikų dienos centro paslaugas |
100 |
||
|
4.1.3. Teikti konsultanto priklausomybių klausimais paslaugą |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
80 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
|
4.1.4. Teikti prevencines socialines paslaugas bei smurto artimoje aplinkoje prevencijos paslaugas |
Savivaldybės biudžetas, ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO |
100 asmenų gaus paslaugas |
90 |
|
|
4.1.5. Teikti palydėjimo paslaugą jaunuoliams |
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
35 vaikai/10 suaugusių asmenų |
95 |
|
4.2. Teikti socialines paslaugas gyvenamosios vietos neturinčioms šeimoms ir asmenims, nukentėjusiems nuo smurto šeimoje, socialinių įgūdžių stokojančioms šeimoms ir asmenims |
4.2.1. Teikti laikino apgyvendinimo ir (ar) krizių įveikimo paslaugas
|
Savivaldybės biudžetas |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras |
80 asmenų gaus laikino apgyvendinimo paslaugas |
95 |
|
4.3. teikti paslaugas priklausomybes turintiems, krizes patiriantiems asmenims |
4.3.1. Teikti socialinės reabilitacijos paslaugas |
ES, privačios lėšos, valstybės biudžetas. |
NVO „Vilties švyturys“, Labdaros ir paramos fondas „Teen challenge“ |
60 asmenų turinčių priklausomybę gaus socialinės reabilitacijos paslaugas |
100 |
|
|
4.3.2. Teikti krizių įveikimo paslaugas |
Savivaldybės biudžetas |
NVO Kėdainių moterų krizių centras |
50 moterų gaus krizių įveikimo paslaugas |
100 |
|
5. Tikslas – užtikrinti paslaugų globėjams (rūpintojams) teikimą; |
|
|||||
5.1. teikti globėjų centro paslaugas |
5.1.1. vykdyti budinčių globotojų, globėjų, nesusijusių giminystės ryšiais, globėjų giminaičių, įtėvių, darbuotojų, šeimynų mokymus pagal GIMK programą |
Savivaldybės lėšos, ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
30 asmenų gaus paslaugas |
100 |
|
|
5.1.2. teikti globėjų centro paslaugas vaikams, vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ir šeimynų dalyviams, įskaitant atokvėpio paslaugas |
Savivaldybės lėšos, ES lėšos |
Kėdainių pagalbos šeimai centras |
320 asmenų suteiktos paslaugos |
100 |
|
*lėšos priemonėms nurodytos Kėdainių rajono savivaldybės 2022 m. biudžete.
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2022 m.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
Asmenų, turinčių proto ir psichinę negalią, stacionarios socialinės globos įstaigos |
4 neįgalūs suaugę asmenys, 1 neįgalus vaikas |
2. |
„Atokvėpio“ paslaugos |
Trumpalaikė socialinė globa stacionariose socialinės globos įstaigose |
4 suaugę neįgalūs asmenys |
3. |
Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia |
Grupinio gyvenimo namai |
3-4 neįgalūs asmenys |
4. |
Socialinės globos paslaugos neįgaliems tėvams, auginantiems vaiką (-us) |
Socialinės globos įstaiga |
1 šeima |
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas
|
Pagal planines išlaidas |
|
2020 m. (tūkst. Eur) |
2021 m. (tūkst. Eur) |
2022 m. (tūkst. Eur) |
||
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms |
3027,2* |
3334,7* |
3961,2* |
1.1. |
palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
3,90 |
4,6 |
5,51 |
2. |
Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
1409,3 |
1746,5 |
1846,1 |
|
Iš jų: |
|
|
|
2.1. |
šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
592,7 |
681,7 |
828,8 |
2.2. |
asmenų, turinčių sunkią negalią, socialinei globai organizuoti |
816,6 |
960,3 |
882,7 |
2.3 |
akredituotai vaikų dienos socialinei priežiūrai teikti |
- |
122,5 |
134,6 |
3. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
632,6 |
661,2 |
688,2 |
4. |
Kitos lėšos (ES lėšos, valstybės biudžeto investicinės lėšos) |
860,1 |
335,3 |
137 |
|
Iš viso |
5929,2 |
6095,7 |
6632,5 |
*įtrauktas savivaldybės socialinės globos įstaigų, Kėdainių bendruomenės socialinio centro, Kėdainių pagalbos šeimai centro, socialinių paslaugų programų, vaikų dienos centrų, pagal sutartis finansuojamų socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų, seniūnijų teikiamos pagalbos į namus paslaugų, VšĮ Gyvenimo namų sutrikusio intelekto asmenims finansavimas.
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo lygio įvertinimas
Bendros išlaidos socialinėms paslaugos finansuoti 2022 m. sudarys 6632,5 tūkst. Eurų, iš jų:
- savivaldybės biudžeto lėšos – 3961,2 tūkst. Eur, arba 59,7 proc. visų išlaidų;
- valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija – 1846,1 tūkst. Eur, arba 27,8 proc. visų išlaidų;
- asmenų mokėjimai už socialines paslaugas – 688,2 tūkst. Eur, arba 10,4 proc. visų išlaidų;
- Europos sąjungos lėšos – 137,0 tūkst. Eur, arba 2,1 proc. visų išlaidų.
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos |
|
praėję metai (2021 m.) eurais |
einamieji metai (2022 m.) eurais |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
– |
– |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų, seniūnijų finansavimas |
3035,8 |
3602,6 |
|
Iš jų: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms, seniūnijoms |
2570,8 |
3162,6 |
2.2. |
ne savivaldybės pavaldumo įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų finansavimo sutartis, šeimynoms. |
465 |
440 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
71,5 |
91,2 |
4. |
Finansavimas, vykdant socialinių paslaugų programas |
227,4 |
267,4 |
|
Iš viso |
3334,7 |
3961,2 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Augant pageidaujančių gauti socialines paslaugas senyvo amžiaus asmenų ir suaugusių asmenų su psichine ar proto negalia asmenų skaičiui ir siekiant apsaugoti labiausiai pažeidžiamą visuomenės dalį, lėšos socialinėms paslaugoms teikti bei socialinių darbuotojų etatams finansuoti turėtų būti didinamos.
Siekiant efektyvesnio socialinių paslaugų organizavimo, būtina investuoti į socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimą. Socialinių paslaugų įstaigos (Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Josvainių ir Šėtos socialiniai ir ugdymo centrai, Dotnuvos slaugos namai, Kėdainių pagalbos šeimai centras) kvalifikacijos tobulinimui 2022 m. planuoja skirti 7,0 tūkst. eurų. Tai santykinai nedidelė suma, nes dalis užsiėmimų darbuotojams (pvz., supervizijos) yra brangūs. Dar 20,72 tūkst. Eur skirta socialinių darbuotojų dirbančių su šeimomis kvalifikacijos tobulinimui (ši suma reglamentuota ministro įsakymu ir yra proporcinga valstybės skiriamai darbo užmokesčių lėšų sumai).
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Numatytų priemonių finansavimas atitinka savivaldybės finansines galimybes, svarbu, kad būtų užtikrinamas prioritetinių sričių ir naujų paslaugų (dienos socialinės globos, savarankiško gyvenimo namų, grupinio gyvenimo namų, pagalbos į namus kaimiškose seniūnijose) finansavimas.
V SKYRIUS
PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Išplėtoti bendruomeninių socialinių paslaugų tinklą, ypatingą dėmesį sutelkiant paslaugų šeimai ir senyvo amžiaus asmenims plėtrai. Tai siekiama investuojant į socialinių paslaugų infrastruktūrą, teikiant naujas socialines paslaugas (grupinio, savarankiško gyvenimo ir bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas). Užtikrinti socialinės priežiūros paslaugų kokybę.
Teikti ir išplėtoti kokybiškas integralios pagalbos paslaugas (dienos socialinės globos ir slaugos) namuose, sudarant palankias sąlygas asmeniui kuo ilgiau savarankiškai gyventi bendruomenėje, namuose, ten, kur jis gyvena.
Įrengti apsaugotą būstą asmenims su negalia, plėtoti dienos užimtumą.
3. Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos paslaugų bendruomenėje reabilitacijos paslaugų akreditacija.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Savivaldybės biudžeto išlaidos 2021 m. – 72 155,0 tūkst. Eur, 2022 m. savivaldybės biudžeto išlaidų planas – 71 901,0 tūkst. Eur, arba 0,35 proc. mažesnės.
1. 2022–2024 m. kasmet didinti išlaidas pagalbos į namus senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims po 10 proc., lankomosios priežiūros darbuotojus, teikiančius paslaugas atokiai esančiose kaimuose, vienkiemiuose, kur neįmanoma priimti į darbą vietos gyventojų, aprūpinti tarnybiniu transportu.
20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas
Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes) |
Mastas (vietų sk.) |
Ilgalaikė asmenų su proto ir psichine negalia socialinė globa |
4 neįgalūs suaugę asmenys, 1 neįgalus vaikas |
„Atokvėpio“ paslaugos |
4 suaugę neįgalūs asmenys |
Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia |
3-4 neįgalūs asmenys |
Socialinės globos paslaugos neįgaliems tėvams, auginantiems vaiką (-us) |
1 šeima |
VI SKYRIUS
PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Už socialinių paslaugų plano įgyvendinimą atsakingas Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, socialines paslaugas teikiančios įstaigos, seniūnijos.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Per 2021 m. analizuoti socialines paslaugas teikiančių įstaigų, seniūnijų teikiamų paslaugų efektyvumą. 2022 m. sausio mėn. Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius teiks ataskaitą Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktoriui apie socialinių paslaugų Kėdainių rajono savivaldybėje teikimą kartu su teikiama skyriaus ataskaita.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė bus atlikta 2022 m. spalio-lapkričio mėnesiais pagal šiuos kriterijus:
– savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, palyginti su visais savivaldybės biudžeto asignavimais;
– socialinių paslaugų (socialinės priežiūros ir globos) gavėjų santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi;
– regioninių socialinių paslaugų poreikis;
– socialinių darbuotojų ir socialinio darbuotojo padėjėjų skaičius;
– asmenų, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis ir teiktos socialinės paslaugos, skaičius;
– vietų ir lankytojų skaičius socialines paslaugas teikiančiose įstaigose,
– organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas pagal patvirtintus socialinių paslaugų išvystymo normatyvus.