vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „DĖL VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2024 m. spalio 24 d. Nr. O3E-1340
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 1 ir 3 dalimis bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2024 m. spalio 21 d. pažymą Nr. O5E-992 „Dėl Valstybės energetikos reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba
n u t a r i a:
Pakeisti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):
1. Pakeisti Metodikos 17 punktą ir jį išdėstyti taip:
„17. SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd) skaičiuojama pagal (11) formulę:
; (Eur) (11)
čia:
SSGDT – SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metinės eksploatavimo bazinės sąnaudos skaičiuojamos pagal (12) formulę:
SSGDT = OPEXSGDT(be DU) + CDA + OPEXSGDT(DU) + OPEXSGDT(PROJ) + CT + CPS + PQ + ∆S + CX − CF + CINO; (Eur) (12)
čia:
OPEXSGDT(be DU) – SGD terminalo išlaikymo operacinės sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.3 papunktį, Eur;
CDA – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.2 papunktį, Eur;
OPEXSGDT (DU) – darbo užmokesčio, socialinio draudimo ir įmokų į garantinį fondą sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.4 papunktį, Eur;
OPEXSGDT(PROJ) – su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudos, Eur;
CT – mokesčių sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.5 papunktį, Eur;
CPS – dalis SGD terminalo pastoviųjų sąnaudų, išdėstytų per SGD terminalo veiklos laikotarpį, kuris, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 4 dalimi, trunka ne trumpiau, kaip iki 2044 m. gruodžio 31 d.
Nuo plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo pagal SGDT įstatymą iki 2044 m. gruodžio 31 d. CPS sąnaudos skaičiuojamos pagal (122) formulę:
CPS = CNS2 + CL2 +CI1+ CBG2; (Eur) (122)
čia:
CNS2 – SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis: plaukiojančiosios SGD saugyklos eksploatavimo, SGD terminalo krantinės nuomos sąnaudos ir kitos su SGD pakartotinio dujinimo veikla susijusios ilgalaikių sutarčių sąnaudos, Eur;
CL2 – grąžinamos paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus, dalis ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;
CI1 – paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m. siekiant restruktūrizuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2044 m., palūkanos, įtraukiamos į SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metines eksploatavimo bazines sąnaudas, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi, ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;
CBG2 – bankinės garantijos, skirtos užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;
PQ – pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo ir (ar) perkraunamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais, Eur, skaičiuojamas vadovaujantis Metodikos 175 punktu. Tais atvejais, kai susidaro neigiamas pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo ir (ar) perkraunamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais, jis nėra įtraukiamas į ateinančių (t+1) metų pajamų viršutinę ribą, bet įvertinamas nustatant SGD pakartotinio dujinimo kainos pastoviąją dalį, kaip numatyta Metodikos 21 punkte;
∆S – pagal Metodikos 17.51 papunktį nustatyti nekontroliuojamų sąnaudų nuokrypiai, Eur;
CX – pagal Metodikos 17.52 papunktį nustatyti sąnaudų nuokrypiai, Eur. Šie sąnaudų nuokrypiai vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd) tik tais atvejais, kai tenkinami visi Metodikos 172 punkte numatyti kriterijai, išskyrus dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų ir prognozuojamų planinio plaukiojančios SGD laivo-saugyklos remonto sąnaudų, patiriamų kas kiekvienus 5 laivo-saugyklos eksploatavimo metus, dalį, kuri įtraukiama į Įmonės sąnaudų nuokrypius (CX), tolygiai išdėstant šias sąnaudas iki konkrečių veiklos metų, kuriais planuojamos patirti šios sąnaudos.
CF – Įmonės pagrįstas investicijų, skirtų įgyvendinti Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje numatytą įpareigojimą, projekto akumuliuotas pinigų srautų rezultatas, kuris gali būti įvertinamas motyvuotu Tarybos sprendimu, siekiant subalansuoti šio projekto pinigų srautus jo atsipirkimo laikotarpiu, Eur. CF yra vertinamas tiems metams, kai prognozuojamas neigiamas pinigų srautas yra didesnis nei teigiamas akumuliuotas pinigų srautas, įvertinant pinigų kainą.
čia:
CM – remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos, Eur;
CP – personalo sąnaudos be darbo užmokesčio sąnaudų, Eur;
CA – administracinės sąnaudos, Eur;
CS – rinkodaros ir pardavimų sąnaudos, Eur;
CO – kitos sąnaudos, Eur;
ROId – pagal Metodikos 12.6.1 papunktį suskaičiuota SGD terminalo infrastruktūrinės dalies investicijų (išskyrus investicijų, finansuotų dotacijų, subsidijų lėšomis) grąža, Eur.
CINO - Įmonės energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų dalis, finansuojama per reguliuojamas gamtinių dujų kainas, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Įmonės kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir nevertinant sąnaudų nuokrypių (Cx), įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 181 punktą, Eur. Ūkio subjektas prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų. Jeigu Ūkio subjekto diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamas kainas, dalis ir Ūkio subjekto nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis;
∆ROISGDT – investicijų grąžos skirtumas dėl protingumo kriterijų atitinkančios investicijų grąžos normos, nustatomos pagal vidutinę svertinę kapitalo kainos (WACC) pasikeitimo, jei WACC pasibaigusiems (t-1) reguliavimo periodo metams buvo paskelbta vėliau, nei nustatoma tų metų SGD pakartotinio dujinimo pajamų viršutinė riba, Eur. ∆ROISGDT skaičiuojamas pagal Metodikos 123 formulę:
; Eur (123)
čia:
r (t-2) – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc., vertinta nustatant pasibaigusių (t-1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą;
RABSGDT – SGDT pakartotinio dujinimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto vertė, apskaičiuota pagal 6 formulę, Eur;
r (t-1) – aktuali pasibaigusiems (t-1) metams paskelbta protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc.,
p – projektas, kuriam skiriamas skatinimas pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš Operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų;
RABSGDT, p – SGDT pakartotinio dujinimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto, sukurto projektu, kuriam skiriamas skatinimas pagal Tarybos Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Tarybos Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš SGD terminalo operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, vertė, apskaičiuota pagal (6) formulę, Eur.“
2. Papildyti Metodiką 175 punktu:
„175. Pajamų nuokrypis (PQ) skaičiuojamas pagal formulę:
(13)
čia:
Pd – pagal Metodikos 17 punktą suskaičiuota SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinė riba t-1 metams, Eur;
Pf – faktinės SGD pakartotinio dujinimo veiklos verslo vieneto pajamos t-1 metams, Eur;
Ppap – papildomos SGD operatoriaus pajamos gautos naudojant reguliuojamos veiklos turtą t-1 metais. Tokias pajamas sudaro pajamos už viršytą SGD terminalo nominalių pajėgumų dydį, įvertinus SGD operatoriaus iš anksto Tarybai pateiktus reikšmingus veiklos konkrečiais metais apribojimus (jei nustatoma) ir SGD perkrovos paslaugą, Eur;
kSpap – papildomoms SGD išdujinimo ir SGD perkrovos pajamoms priskiriama sąnaudų dalis, kuri nustatoma, įvertinus metines tiesiogines pastoviąsias SGD operatoriaus sąnaudas, reikalingas teikti papildomas SGD išdujinimo ir SGD perkrovos paslaugas, remiantis t-1 metais į Tarybos nustatytą pajamų viršutinės ribos skaičiavimą įtrauktomis sąnaudomis, ir skaičiuojama pagal (131) formulę:
kSpap = (CDApap + CNS2)/ (SSGDT-∆S - CX +ROId); (131)
čia:
CDApap – SGD laivo-saugyklos nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos t-1 metais, Eur;
CNS2 – plaukiojančiosios SGD saugyklos eksploatavimo sąnaudos t-1 metais, Eur.
Spap(t) – SGD terminalo operatoriaus sąnaudos patirtos išimtinai dėl papildomai teiktų SGD išdujinimo ir (ar) SGD perkrovos paslaugų t-1 metais, Eur.
0,5 – skatinamasis papildomų paslaugų teikimo grynųjų pajamų padalinimo koeficientas.
Papildomų SGD išdujinimo ir perkrovos paslaugų pajamų vertinimas atliekamas tik tais atvejais, kai papildomų paslaugų suteikimo sąnaudos neviršija papildomų paslaugų pajamų.“
3. Pakeisti Metodikos 21 punktą ir jį išdėstyti taip:
„21. SGD sistemos operatorius po SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūros nustato SGD pakartotinio dujinimo paslaugos kainos pastoviąją dalį, įvertindamas atitinkamų metų Tarybos nustatytą SGD pakartotinio dujinimo veiklos pajamų viršutinę ribą, planuojamas ateinančiais kalendoriniais metais surinkti pajamas pagal SGD sistemos operatoriaus organizuojamų pajėgumų paskirstymo procedūrų metu užsakytus pajėgumus bei prognozuojamus papildomus SGD krovinių išdujinimo pajėgumų užsakymus dujų metų eigoje ir, jei Tarybos atitinkamo struktūrinio padalinio parengtoje pažymoje dėl atitinkamų metų pajamų viršutinės ribos nustatymo ar koregavimo buvo nurodyta, neigiamą pajamų nuokrypį (Pq) ar jo dalį.“
5. Papildyti Metodiką 261 punktu:
„261. Pasibaigus teisės aktų nustatyta tvarka numatytam paskirtojo tiekimo laikotarpiui, Saugumo dedamojoje Dsaug, t+1, siekiant išlyginti skirtumą tarp faktinių ir prognozuotų SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo pagrįstų sąnaudų, susidariusį pasibaigus faktiniam paskirtojo tiekimo veiklos vykdymo laikotarpiui, turi būti įvertinama paskirtojo tiekėjo dalis pagal Metodikos 26 punkte nurodytą (17) formulę. Ne vėliau kaip per 6 mėn. po paskutinių paskirtojo tiekėjo veiklos metų pabaigos patikslinama einamiesiems metams nustatyta paskirtojo tiekėjo dalis Saugumo dedamojoje Dsaug, t, įvertinant paskirtojo tiekėjo pajamų nuokrypius P∆,t,x, susidariusius per 2019–2024 m. laikotarpį, ir gautas SGD terminalo lėšas pagal Suskystintų gamtinių dujų terminalo, jo infrastruktūros, jungties įrengimo bei pastoviosioms eksploatavimo sąnaudoms ir paskirtojo tiekėjo būtinojo suskystintų gamtinių dujų kiekio tiekimo pagrįstoms sąnaudoms kompensuoti skirtų lėšų administravimo tvarkos aprašą, patvirtintą Tarybos 2012 m. spalio 9 d. nutarimu Nr. O3-294 „Dėl Suskystintų gamtinių dujų terminalo, jo infrastruktūros, jungties įrengimo bei pastoviosioms eksploatavimo sąnaudoms ir paskirtojo tiekėjo būtinojo suskystintų gamtinių dujų kiekio tiekimo pagrįstoms sąnaudoms kompensuoti skirtų lėšų administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.“
6. Pakeisti Metodikos 36 punktą ir jį išdėstyti taip:
„36. Dvinarė arba trinarė dujų skirstymo kaina susideda iš pastoviosios ir kintamosios dalies. Pastovioji dalis skaičiuojama pagal sistemos naudotojų užsakytus pajėgumus ir (ar) sistemos naudotojams nustatytus vartojimo pajėgumus arba pagal skirstomą gamtinių dujų kiekį, o kintamoji dalis – pagal skirstomą gamtinių dujų kiekį. Gamtinių dujų įmonės nustato pastoviosios dalies mokėjimo koeficientą (0,7) penkeriems metams, kuris gali būti peržiūrėtas dėl teisės aktų pasikeitimo. Sistemos naudotojams pastovioji dalis pagal skirstomą gamtinių dujų kiekį gali būti nustatoma tais atvejais, kai Įmonė pateikia pagrindimą, kad sistemos naudotojų grupei taikant tik vienanarę skirstymo kainą, reikšminga naudotojų dalis (ne mažiau kaip 10 proc.) grupėje nepadengia susidarančių tos naudotojų grupės sąnaudų.“
7. Papildyti Metodiką 583 punktu:
„583. Įmonė, turinti daugiau kaip vieną gamtinių dujų įsigijimo šaltinį, kiekvieno mėnesio pradžioje įvertina einamojo pusmečio likusių mėnesių prognozuojamų įsigijimo kainų pokyčius. Prognozuojant įsigijimo kainą likusiems pusmečio mėnesiams įmonė vertina Nyderlandų gamtinių dujų kainų indekso ateities sandorių (Dutch TTF Natural Gas Futures) praėjusio mėnesio visų prekybos dienų rezultatų reikšmes, kitas gamtinių dujų įsigijimo kainos dedamąsias, tą periodą taikomas finansines išvestines priemones bei kitas gamtinių dujų įmonei žinomas aplinkybes. Įmonė, įvertinusi einamojo pusmečio likusių mėnesių prognozuojamų įsigijimo kainų pokyčius, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo nurodytų mėnesių pradžios Tarybai pateikia:
583.1. tais atvejais, kai skirtumas tarp į Tarybos patvirtintus gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams įtrauktų ir einamojo pusmečio mėnesių prognozuojamų gamtinių dujų įsigijimo kainų yra 20 procentų ar didesnis, Gamtinių dujų tarifų buitiniams vartotojams projektą kartu su:
583.1.1. duomenų suvestine gamtinių dujų tarifams nustatyti (Metodikos 5 priedo I lentelę). Įmonė tikslina tik gamtinių dujų įsigijimo (produkto) dedamąją, kitos dedamosios nėra keičiamos;
583.2. tais atvejais, kai skirtumas tarp į Tarybos patvirtintus gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams įtrauktų ir einamojo pusmečio mėnesių prognozuojamų gamtinių dujų įsigijimo kainų nėra 20 procentų ar didesnis, kartu su pagrindžiančiais duomenimis pranešimą elektroniniu paštu, kad nėra pagrindo perskaičiuoti gamtinių dujų tarifus.“
8. Papildyti Metodiką 584 punktu:
„584. Įmonė, turinti vieną gamtinių dujų įsigijimo šaltinį, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po Tarybos įmonės informavimo Tarybai pateikia Metodikos 583.1.1 ir 583.1.2 papunkčiuose nurodytą informaciją. Taryba informuoja įmonę raštu, kai skirtumas tarp į Tarybos patvirtintus gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams įtrauktų ir einamojo pusmečio mėnesių prognozuojamų gamtinių dujų įsigijimo kainų yra 20 procentų ar didesnis. Taryba gamtinių dujų įsigijimo kainų skirtumą vertina vadovaudamasi Metodikos 621 punkto nuostatomis.“
9. Papildyti Metodiką 621 punktu:
„621. Kai Įmonės, vadovaudamosi Metodikos 583 ir 584 punktuose nustatytais terminais ir tvarka, nesikreipia į Tarybą arba nepateikia visos informacijos, Taryba vertina, ar skirtumas tarp į Tarybos patvirtintus gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams įtrauktų ir einamojo pusmečio mėnesių prognozuojamų gamtinių dujų įsigijimo kainų yra 20 procentų ar didesnis. Taryba, atlikdama palyginimą, remiasi praėjusio mėnesio visų prekybos dienų Nyderlandų gamtinių dujų kainų indekso (TTF) ateities sandorių reikšmėmis, gamtinių dujų tiekėjo įsigijimo šaltiniais, planuojamais patiekti kiekiais ir gamtinių dujų įsigijimo kainomis, įvertintais galiojančiuose gamtinių dujų tarifuose buitiniams vartotojams. Tais atvejais, kai Taryba nustato, kad skirtumas tarp į Tarybos patvirtintus gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams įtrauktų ir einamojo pusmečio mėnesių prognozuojamų gamtinių dujų įsigijimo kainų yra 20 procentų ar didesnis, Taryba informuoja gamtinių dujų įmones dėl pasiūlymo perskaičiuoti gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams nepateikimo ir per 15 darbo dienų nuo šios informacijos pateikimo gamtinių dujų įmonėms dienos vienašališkai perskaičiuoja ir nustato gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams.“