Herbas

 

JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS

ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS VIDAUS KONTROLĖS POLITIKOS NUSTATYMO IR JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS VIDAUS KONTROLĖS POLITIKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2021 m. balandžio 28 d. Nr. A-363

Joniškis

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 4 straipsnio 3 dalimi, 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymo Nr. 1K-195 „Dėl Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“ 2.1 papunkčiu, Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1K-195 „Dėl Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“, 4, 5 ir 7 punktais,

nustatau Joniškio rajono savivaldybės administracijos vidaus kontrolės politiką ir tvirtinu Joniškio rajono savivaldybės administracijos vidaus kontrolės politikos aprašą (pridedama).

 

 

 

Administracijos direktorė                                                                               Valė Kulvinskienė

 

 

PATVIRTINTA

Joniškio rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2021 m. balandžio 28 d. įsakymu Nr. A-363

 

 

JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS VIDAUS KONTROLĖS POLITIKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Joniškio rajono savivaldybės administracijos (toliau – Savivaldybės administracija) vidaus kontrolės politikos aprašas (toliau – Vidaus kontrolės politikos aprašas) – vidaus dokumentas, reglamentuojantis vidaus kontrolės įgyvendinimą Savivaldybės administracijoje, apimantis Savivaldybės administracijos veiklą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų sąrašą, vidaus kontrolės principus, vidaus kontrolės elementus, nuorodas į viešojo juridinio asmens dokumentus (nuostatus, pareigybių aprašymus ir kitus dokumentus), kuriuose nustatytos vidaus kontrolės dalyvių pareigos ir atsakomybė, vidaus kontrolės įgyvendinimą Savivaldybės administracijoje reglamentuojančių dokumentų (tvarkos aprašų, taisyklių, instrukcijų ir kitų dokumentų) sąrašą, vidaus kontrolės analizės ir vertinimo aprašymą ir vidaus kontrolės politikos keitimo (tobulinimo) aprašymą.

2. Vidaus kontrolės politika nustatoma atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatyme ir Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1K-195 (toliau – Aprašas), nustatytus reikalavimus vidaus kontrolės politikai, ir atsižvelgiant į Savivaldybės administracijos veiklos pobūdį bei ypatumus, veiklos riziką, organizacinę struktūrą, personalo išteklius, apskaitos ir informacinę sistemą, turto apsaugos sistemą, kitus veiklos kontrolės poreikio vertinimus.

3. Atsižvelgiant į nuolat kintančias ekonomines, reguliavimo, veiklos sąlygas ir aplinką, vidaus kontrolės politikos turinys turi būti nuolat peržiūrimas ir atnaujinamas.

4. Vidaus kontrolės politikos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatyme (toliau – Įstatymas) ir Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme.

 

II SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS TIKSLAI IR ĮGYVENDINIMAS

 

5. Savivaldybės administracijos direktorius, siekdamas veiklos planavimo dokumentuose numatytų tikslų, nustato ir analizuoja rizikos veiksnius ir kuria vidaus kontrolę, kurios tikslai – padėti užtikrinti, kad Savivaldybės administracija:

5.1. laikytųsi teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės administracijos veiklą, reikalavimų. Savivaldybės administracijos veiklą reglamentuojančių teisės aktų sąrašas pateikiamas Vidaus kontrolės politikos aprašo 1 priede;

5.2. saugotų turtą nuo sukčiavimo, iššvaistymo, pasisavinimo, neteisėto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ar kitų neteisėtų veikų;

5.3. vykdytų veiklą laikydamasis patikimo finansų valdymo principo, grindžiamo ekonomiškumu, efektyvumu ir rezultatyvumu;

5.4. teiktų patikimą, aktualią, išsamią ir teisingą informaciją apie savo finansinę ir kitą veiklą.

6. Siekiant vidaus kontrolės tikslų, kuriama ir užtikrinama veiksminga vidaus kontrolė, kurios dalis yra finansų kontrolė. Finansų kontrolė Savivaldybės administracijoje atliekama vadovaujantis Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintomis Joniškio rajono savivaldybės administracijos finansų kontrolės taisyklėmis.

7. Vidaus kontrolė Savivaldybės administracijoje įgyvendinama atsižvelgiant į Savivaldybės administracijos veiklos ypatumus, kuriuos lemia jos organizacinė struktūra, dydis, reguliavimo lygis, rizika, veiklos aplinka, sudėtingumas, veiklos sritis ir kiti ypatumai, laikantis vidaus kontrolės principų, apimant vidaus kontrolės elementus, nustatant Savivaldybės administracijos direktoriaus, vidaus kontrolės įgyvendinimo priežiūrą atliekančių darbuotojų ir vidaus auditorių pareigas, integruojant vidaus kontrolę į Savivaldybės administracijos veiklą, apimant pagrindinius valdymo procesus (planavimą, atlikimą ir stebėseną) ir Savivaldybės administracijos veiklą reglamentuojančius teisės aktus bei Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymus, nustatytas vidaus taisykles, instrukcijas ir kitus vidaus kontrolės sistemos dokumentus, kurie, atsižvelgiant į pokyčius ir nuolat tobulinant ir keičiant vidaus kontrolę, periodiškai peržiūrimi ir aktualizuojami. Vidaus kontrolės įgyvendinimą Savivaldybės administracijoje reglamentuojančių dokumentų (tvarkos aprašų, taisyklių, instrukcijų ir kitų dokumentų) sąrašas pateikiamas Vidaus kontrolės politikos aprašo 1 priede.

 

III SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS PRINCIPAI

 

8. Savivaldybės administracijos direktorius, siekdamas veiklos planavimo dokumentuose numatytų tikslų, įgyvendina vidaus kontrolę laikydamasis vidaus kontrolės principų:

8.1. tinkamumo – vidaus kontrolė pirmiausia turi būti įgyvendinama tose Savivaldybės administracijos veiklos srityse, kuriose susiduriama su didžiausia rizika;

8.2. efektyvumo – vidaus kontrolės įgyvendinimo sąnaudos neturi viršyti dėl atliekamos vidaus kontrolės gaunamos naudos;

8.3. rezultatyvumo – turi būti pasiekti vidaus kontrolės tikslai;

8.4. optimalumo – vidaus kontrolė turi būti proporcinga rizikai ir neperteklinė;

8.5. dinamiškumo – vidaus kontrolė turi būti nuolat tobulinama atsižvelgiant į pasikeitusias Savivaldybės administracijos veiklos sąlygas;

8.6. nenutrūkstamo funkcionavimo – vidaus kontrolė turi būti įgyvendinama nuolat.

 

IV SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS ELEMENTAI

 

9. Savivaldybės administracijos direktorius, siekdamas veiklos planavimo dokumentuose numatytų tikslų, įgyvendina vidaus kontrolę, apimančią vidaus kontrolės elementus, nustatytus Įstatyme:

9.1. kontrolės aplinką – Savivaldybės administracijos organizacinę struktūrą, valdymą, personalo valdymo politiką, vadovų, darbuotojų profesinio elgesio principus ir taisykles, kompetenciją ir kitus veiksnius, turinčius įtakos vidaus kontrolės įgyvendinimui ir kokybei;

9.2. rizikos vertinimą – rizikos veiksnių nustatymą ir analizę. Savivaldybės administracijos galimų veiklos rizikos veiksnių sąrašas pateikiamas Vidaus kontrolės politikos aprašo 2 priede. Atliekant korupcijos prevencijos veiklą, Savivaldybės administracijoje Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme numatyta tvarka atliekamas korupcijos pasireiškimo tikimybės vertinimas;

9.3. kontrolės veiklą – Savivaldybės administracijos veiklą, kuria siekiama sumažinti neigiamą rizikos veiksnių poveikį Savivaldybės administracijai, ir veiklą, kuri apima įgaliojimų, leidimų suteikimą, funkcijų atskyrimą, prieigos prie turto ir dokumentų kontrolę, veiklos ir rezultatų peržiūrą, veiklos priežiūrą ir kitų Savivaldybės administracijos vadovo nustatytų reikalavimų laikymąsi.

Savivaldybės administracijos veikla organizuojama taip, kad būtų tinkamai atskirtos darbuotojų funkcijos, stengiantis užtikrinti galimų interesų konfliktų, sukčiavimo, korupcijos apraiškų, tyčinių klaidų bei kitų neteisėtų veikų pasireiškimų tikimybės sumažinimą ir (arba) fiksavimą laiku;

9.4. informavimą ir komunikaciją – su vidaus kontrole susijusios aktualios, išsamios, patikimos ir teisingos informacijos gavimą ir teikimą laiku vidaus ir išorės informacijos vartotojams. Siekiant užtikrinti tinkamą asmens duomenų apsaugą ir su tuo susijusių teisės aktuose nustatytų reikalavimų vykdymą, asmens duomenys Savivaldybės administracijoje tvarkomi Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatyta tvarka;

9.5. stebėseną – nuolatinį ir (arba) periodinį stebėjimą ir vertinimą, kai analizuojama, ar vidaus kontrolė Savivaldybės administracijoje įgyvendinama pagal Savivaldybės administracijos  vadovo nustatytą vidaus kontrolės politiką ir ar ji atitinka pasikeitusias veiklos sąlygas. Vykdant stebėseną yra vertinama tikimybė pagal Rizikos vertinimo skalę (3 priedas). Savivaldybės administracijoje sudaryta galimybė apie galimus trūkumus ir (ar) įtarimus, ypač susijusius su korupcija ir sukčiavimu, pranešti anonimiškai ir užtikrinama pranešėjo apsauga. Nustačius tam tikrus neatitikimus, pažeidimus, sukčiavimo ar korupcijos atvejus ir kitokius faktus, liudijančius apie vidaus kontrolės sistemos trūkumus, ir kai tai nėra reglamentuota kituose vidiniuose teisės aktuose, Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu gali būti atliekami konkretūs vertinimai, patikrinimai.

10. Vidaus kontrolė Savivaldybės administracijoje veiksmingai įgyvendinama pagal kiekvieną vidaus kontrolės elementą ir jį apibūdinančius principus nurodant vidaus kontrolės dalyvius bei nuorodas į dokumentus (nuostatus, pareigybių aprašymus ir kitus dokumentus), kuriuose nustatytos vidaus kontrolės dalyvių pareigos ir atsakomybė. Šie duomenys pateikiami Vidaus kontrolės politikos aprašo 4 priede. Rengiant Vidaus kontrolės politikos aprašą, buvo atsižvelgta į tarptautiniu mastu pripažintą gerąją praktiką, kuri remiasi COSO vidaus kontrolės integruota sistema.

 

V SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS ANALIZĖ IR VERTINIMAS

 

11. Savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad kiekvienais metais būtų atliekama vidaus kontrolės analizė, apimanti visus vidaus kontrolės elementus, kurios metu būtų įvertinami Savivaldybės administracijos veiklos trūkumai, pokyčiai, atitiktis nustatytiems reikalavimams (ar vidaus kontrolė įgyvendinama pagal Savivaldybės administracijos nustatytą vidaus kontrolės politiką ir ar ji atitinka pasikeitusias veiklos sąlygas), vidaus kontrolės įgyvendinimo priežiūrą atliekančių darbuotojų pateikta informacija, vidaus ir kitų auditų bei vertinimų rezultatai ir numatomos vidaus kontrolės tobulinimo priemonės.

12. Vidaus kontrolės įgyvendinimo priežiūrą atliekantys darbuotojai (Savivaldybės administracijos darbuotojai, atsakingi už priskirtų funkcijų vykdymą) prižiūri vidaus kontrolės įgyvendinimą Savivaldybės administracijoje ir jos atitiktį Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytai vidaus kontrolės politikai, atlieka nuolatinę stebėseną, apimančią kiekvieną vidaus kontrolės elementą. Jie teikia Savivaldybės administracijos direktoriui informaciją apie vidaus kontrolės ir rizikos valdymo, vidaus kontrolės politikos įgyvendinimo trūkumus ir rizikos veiksnius.

13. Vidaus kontrolė analizuojama ir vertinama vadovaujantis Įstatyme bei Apraše nustatytais reikalavimais ir atsižvelgiant į Rekomendacines vidaus kontrolės sukūrimo, veikimo ir tobulinimo, jos vertinimo gaires viešojo sektoriaus subjektams (https://finmin.lrv.lt/uploads/finmin/documents/files/VIDAUS_KONTROLE_GAIRES_2014-06-16%20(10).pdf).

14. Savivaldybės administracijos vidaus kontrolė vertinama:

14.1. labai gerai – jei visa rizika yra nustatyta ir valdoma, vidaus kontrolės trūkumų nerasta;

14.2. gerai – jei visa rizika yra nustatyta ir valdoma, bet yra vidaus kontrolės trūkumų, neturinčių neigiamos įtakos Savivaldybės administracijos veiklos rezultatams;

14.3. patenkinamai – jei visa rizika yra nustatyta, tačiau dėl netinkamo rizikos valdymo yra vidaus kontrolės trūkumų, kurie gali turėti neigiamos įtakos Savivaldybės administracijos veiklos rezultatams;

14.4. silpnai – jei ne visa rizika yra nustatyta, nevykdomas rizikos valdymas ir vidaus kontrolės trūkumai daro neigiamą įtaką Savivaldybės administracijos veiklos rezultatams.

15. Atlikus vidaus kontrolės analizę ir vertinimą, Savivaldybės administracijos direktorius gali siūlyti Savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyriui atlikti tam tikrų Savivaldybės administracijos veiklos sričių vidaus auditą.

 

VI SKYRIUS

INFORMACIJOS APIE VIDAUS KONTROLĖS ĮGYVENDINIMĄ TEIKIMAS

 

16. Informacijos, kaip įgyvendinama vidaus kontrolė, apibendrinimą pagal atsakingų Savivaldybės administracijos darbuotojų pateiktą informaciją organizuoja Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai ir į padalinius neįeinantys vyriausieji specialistai.

17. Savivaldybės administracijos direktorius kiekvienais metais iki kovo 1 dienos Lietuvos Respublikos finansų ministerijos rašytiniu prašymu, pateiktu ataskaitinių metų pabaigoje, teikia Apraše nurodytą informaciją už praėjusius metus apie vidaus kontrolės įgyvendinimą Savivaldybės administracijoje, įskaitant jai pavaldžius ir (arba) atsakingus viešuosius juridinius asmenis, Apraše nustatyta tvarka.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Vidaus kontrolė nuolat tobulinama atsižvelgiant į vidaus kontrolės analizės ir vertinimo rezultatus (pateiktas rekomendacijas ir pasiūlymus).

19. Visi už veiklos kontrolę atsakingi asmenys privalo laiku ir kokybiškai atlikti pareigas, siekti, kad kontrolė Savivaldybės administracijoje būtų veiksminga, vykdyti kontrolę savo konkrečios veiklos aplinkoje ir atsakyti už jos nevykdymą.

20. Savivaldybės administracijos darbuotojai, pastebėję šios vidaus kontrolės politikos pažeidimus, apie juos privalo informuoti Savivaldybės administracijos direktorių.

21. Savivaldybės administracijos darbuotojai turi teisę raštu Savivaldybės administracijos direktoriui teikti šios vidaus kontrolės politikos ir veiklos kontrolės tobulinimo pasiūlymus.

22. Savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad būtų pašalinti veiklos kontrolės srityje atsakingų asmenų nustatyti trūkumai ir jų atsiradimą lemiantys veiksniai.

23. Vidaus kontrolės politikos vykdymo kontrolę atlieka Joniškio rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba ir Savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyrius pagal savo patvirtintus veiklos planus. Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos ataskaitos yra skelbiamos Joniškio rajono savivaldybės interneto svetainėje www.joniskis.lt .

24. Dokumentai, susiję su šio Vidaus kontrolės politikos aprašo nuostatų įgyvendinimu, saugomi vadovaujantis Savivaldybės administracijos dokumentacijos planu.

25. Vidaus kontrolės politikos aprašas gali būti pildomas, keičiamas ar pripažįstamas netekęs galios Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

26. Pasikeitus Vidaus kontrolės politikos apraše nurodytų teisės aktų nuostatoms, teisės aktams netekus galios ar įsigaliojus naujiems teisės aktams, kurie kitaip reguliuoja Vidaus kontrolės politikos apraše aptariamus aspektus, Vidaus kontrolės politikos aprašu vadovaujamasi tiek, kiek jis neprieštarauja teisės aktams, kartu atsižvelgiant į pasikeitusį teisės aktuose įtvirtintą teisinį reguliavimą.

 

___________________