LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽALIO PIENO PIRKIMO KAINOS MAŽINIMO PAGRINDIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2015 m. liepos 27 d. Nr. 3D-600

Vilnius

 

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 5 straipsnio nuostatas:

1.       T v i r t i n u Žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrindimo tvarkos aprašą (pridedama).

2.    P a v e d u VĮ Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos  reguliavimo agentūrai iki š. m. liepos 31 d. parengti ir patvirtinti  Žalio pieno pirkimo  kainos mažinimo pagrindimo tvarkos aprašo įgyvendinimo procedūras.

3.    N u s t a t a u, kad šis įsakymas, išskyrus 2 punktą, įsigalioja 2015 m. rugpjūčio 1 d.

 

 

 

Žemės ūkio ministrė                                                                                        Virginija Baltraitienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

žemės ūkio ministro

2015 m. liepos 27 d. įsakymu Nr. 3D-600

 

 

ŽALIO PIENO PIRKIMO KAINOS MAŽINIMO PAGRINDIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.         Žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrindimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 5 straipsnio nuostatas.

 

2.         Aprašas nustato principus, kuriais remdamasi VĮ Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos  reguliavimo agentūra (toliau – Rinkos reguliavimo agentūra) įvertina žalio pieno pirkėjo pateiktą žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrįstumą ir tvarką, pagal kurią Agentūra priima sprendimą dėl žalio pieno pirkimo kainos sumažinimo daugiau negu 3 procentiniais punktais pagrįstumo.

 

3.         Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme, Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatyme ir Pieno supirkimo taisyklėse.

II SKYRIUS

INFORMACIJA, REIKALINGA ŽALIO PIENO PIRKIMO KAINŲ MAŽINIMO PAGRĮSTUMUI NUSTATYTI

 

4.    Žalio pieno pirkėjas, norėdamas sumažinti žalio pieno pirkimo–pardavimo sutartyje numatytą žalio pieno pirkimo kainą daugiau negu 3 procentiniais punktais, Rinkos reguliavimo agentūrai privalo raštu pateikti aiškinamąjį raštą su įgalioto asmens parašu  ir jo skenuotą kopiją el. paštu info@litfood.lt. 

 

5.       Aiškinamajame rašte privaloma nurodyti priežastis, kurios lemia žalio pieno pirkimo kainos mažinimą. Mažesnė kaina turi būti pagrįsta įmonės objektyviais ir palyginamais duomenimis, bei faktais.

 

6. Aiškinamajame rašte pateikiama informacija:

 

6.1. įmonės bendrieji duomenys, trumpas veiklos apibūdinimas, veiklos pobūdis. Finansiniai rezultatai (pardavimai, veiklos pelnas, grynasis pelnas ir kt.) pateikiami iš įmonės patvirtinto paskutinio finansinių ataskaitų rinkinio;

 

6.2. esamo ir prieš tai buvusio laikotarpio žalio pieno pirkimo kiekis bei planuojamas supirkti žalio pieno kiekis pagal žalio pieno pardavėjų grupes;

 

6.3. esamo ir prieš tai buvusio laikotarpio žalio pieno pirkimo kaina ir būsimo laikotarpio siūloma patvirtinti kaina pagal žalio pieno pardavėjų grupes;

 

6.4. priežastys, dėl kurių bus grindžiamas žalio pieno pirkimo kainų sumažėjimas:

 

6.4.1. jei priežastys bus grindžiamos pajamų sumažėjimu, pateikiama:

 

6.4.1.1. informacija apie žalio pieno ar pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno pirkimo kainos mažinimas, rinkos kainos pokyčius turi būti grindžiama sudarytomis pieno gaminių pardavimų ar žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartimis;

 

6.4.1.2.  pajamų iš pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno pirkimo kainos mažinimas, pokytis, apskaičiuotas perkamai žalio pieno tonai;

 

6.4.1.3.  pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno pirkimo kainos mažinimas, esamo laikotarpio savikaina ir būsimo laikotarpio numatoma savikaina, mokant už pieną siūlomą patvirtinti kainą;

 

6.4.1.4.  pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno pirkimo kainos mažinimas, pajamų dalis visose įmonės pajamose;

 

6.4.1.5.  pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno pirkimo kainos mažinimas, pajamų dalis vietinėje ir kitose rinkose;

 

6.4.2. jei žalio pieno kainos mažinimas grindžiamas tam tikrų išlaidų padidėjimu ir dėl šios priežasties pieno gaminių savikainos išaugimu, teikiama pieno gaminių savikainos pagal atskirus išlaidų straipsnius struktūra;

 

6.4.3. jei priežastys bus grindžiamos kitomis nei 6.4.1. ir 6.4.2. punktuose nurodytomis priežastimis, žalio pieno pirkėjai turi pateikti detalų žalio pieno kainos sumažėjimo pagrindimą (pokytis, apskaičiuotas vienai perkamo žalio pieno tonai);

 

6.5.    Kita informacija, turinti įtakos vertinant žalio pieno pirkimo kainų mažinimo pagrįstumą.

 

7.    Žalio pieno pirkėjas, kartu su Aprašo 4 punkte nurodytu aiškinamuoju raštu, gali pateikti ir kitus papildomus dokumentus, kurie, jo manymu, gali būti svarbūs vertinant žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrįstumą.

8.    Tais atvejai, kai Rinkos reguliavimo agentūra iš turimų duomenų negali įvertinti žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrįstumo, gali prašyti papildomos informacijos bei dokumentų kopijų.

 

III SKYRIUS

ŽALIO PIENO PIRKIMO KAINŲ MAŽINIMO PAGRĮSTUMO VERTINIMAS

 

9.         Rinkos reguliavimo agentūra per 5 darbo dienas įvertina Aprašo II skyriuje žalio pieno pirkėjų pateiktą informaciją.

 

10.       Siekdama įvertinti žalio pieno pirkėjų pateiktos informacijos dėl žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrįstumą Rinkos reguliavimo agentūra vertina:

 

10.1.  žalio pieno pirkimo kainų ir kiekių pokytį pagal žalio pieno pardavimų grupes;

 

10.2.  pajamų iš pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno supirkimo kainos pardavimo mažinimas, pokytį, apskaičiuotą vienai žalio pieno tonai;

 

10.3.  pieno gaminių, dėl kurių grindžiamas žalio pieno supirkimo kainos mažinimas, savikainos pokyčius,  apskaičiuotus vienai žalio pieno tonai;

 

10.4.  pieno gaminių pardavimo rinkos kainas;

 

10.5.  kitas aplinkybes, galinčias lemti vertinimo rezultatus.

 

11.       Rinkos reguliavimo agentūra, vertindama Aprašo 4 punkte pateiktą informaciją, privalo įsitikinti, kad informacija atitinka bendras Lietuvos, ES ir pasaulinės žalio pieno pirkimo ir pieno gaminių kainų tendencijas. Rinkos reguliavimo agentūra, vertindama šią atitiktį, kainų pokyčius stebi Rinkos reguliavimo agentūros interneto tinklalapyje paskelbtais svetainių  adresais.

 

12.     Rinkos reguliavimo agentūra, vertindama žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrįstumą, analizuoja energijos ir kitų išteklių bei žaliavų kainų pokyčius Lietuvoje remdamasi oficialia statistine informacija arba kitu oficialiu šaltiniu.

13.     Pasaulinės bei kitų šalių žalio pieno pirkimo kainų ir pieno gaminių kainų pokyčiai bei eksporto sutarčių kainų pasikeitimas gali būti pagrįstumo kriterijai tik tiems žalio pieno pirkėjams, kurie užsiima pieno ir pieno gaminių pardavimu kitose rinkose.

14.     Rinkos reguliavimo agentūra, įvertinusi žalio pieno pirkimo kainos mažinimo pagrįstumą bei finansinius duomenis, per 3 darbo dienas priima sprendimą dėl žalio pieno pirkimo kainos sumažinimo daugiau negu 3 procentiniais punktais pagrįstumo, apie kurį raštu bei el. paštu informuoja žalio pieno pirkėją. Priėmus neigiamą sprendimą, Rinkos reguliavimo agentūra raštu bei el. paštu informuoja  žalio pieno pirkėją, nurodydama neigiamo sprendimo priežastis.

 

IV SKYRIUS

KOMERCINIŲ PASLAPČIŲ APSAUGA IR ATSAKOMYBĖ

 

15. Rinkos reguliavimo agentūra privalo saugoti visus dokumentus (originalus), susijusius su žalio pieno kainos mažinimo pagrįstumo vertinimu, ir laikytis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“ patvirtintoje Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje nustatytų  dokumentų saugojimo terminų.

 

16. Rinkos reguliavo agentūra ir jos darbuotojai privalo saugoti žalio pieno pirkėjų komercines paslaptis, kurias jie sužino vykdydami Aprašo nuostatų laikymosi kontrolę, ir be žalio pieno pirkėjų sutikimo privalo jas naudoti tik tiems tikslams, dėl kurių jos buvo pateiktos.

 

17. Rinkos reguliavimo agentūra ir jos darbuotojai, atskleidę komercines paslaptis, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

18. Žalio pieno pirkėjas atsako už teikiamos informacijos, reikalingos žalio pieno pirkimo kainų mažinimo pagrįstumui nustatyti, teisingumą.

 

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Rinkos reguliavimo agentūros sprendimus žalio pieno pirkėjas gali apskųsti savo pasirinkimu Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai arba teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

20. Asmenys, pažeidę Aprašo nuostatas, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

_____________________________