herbas

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL  ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE PROGRAMOS 2016 – 2019 METAMS PATVIRTINIMO

 

2017 m. gegužės 30 d. Nr. T-796

Šalčininkai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, remdamasi Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. D1-568 „Dėl kvietimo teikti paraiškas atnaujinti (modernizuoti) daugiabučius namus“ ir atsižvelgdama į Šalčininkų rajono savivaldybės iniciatyva atrinktus neefektyviausiai energiją vartojančių gyvenamųjų namų energinio efektyvumo didinimo rezultatus, Šalčininkų rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Šalčininkų rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programą 2016 – 2019 metams (toliau – Programa) (pridedama).

2. Paskirti patvirtintos Programos administratoriumi UAB „Tvarkyba“.

3. Paskirti Programos įgyvendinimo administratoriaus veiklos koordinavimą atliksiantį asmenį Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                     Zdzislav Palevič


 

 

PATVIRTINTA

Šalčininkų rajono

savivaldybės tarybos

2017 m. gegužės 30 d.

sprendimu Nr. T-796

 

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE PROGRAMA 2016 – 2019 METAMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1.  Šalčininkų rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos 2016 – 2019 metams (toliau – Programa) paskirtis – atkurti ir pagerinti Šalčininkų rajone esančių daugiabučių namų technines ir energines normatyvines savybes, siekiant esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymo, šiluminės energijos sąnaudų sumažinimo ir racionalaus energinių išteklių naudojimo, gyventojų išlaidų šildymui sumažinimo bei aplinkos ir gyvenimo kokybės pagerinimo.

2. Programa parengta Šalčininkų rajono savivaldybei vykdant Lietuvos Respublikos statybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo pavestą atlikti statinių naudojimo priežiūros atlikimo funkciją bei įgyvendinant vieną iš Lietuvos būsto strategijos tikslų – užtikrinti efektyvų esamo būsto naudojimą, priežiūrą, atnaujinimą ir modernizavimą, racionalų energijos išteklių naudojimą, taip pat vadovaujantis statybos techniniu reglamentu STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas sertifikavimas“, statybos techniniu reglamentu STR 2.01.01(6):2008 „Esminis statinio reikalavimas „Energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas“ ir statybos techniniu reglamentu STR 1.07.03:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“.

3. Įgyvendinant programą siekiama prisidėti prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos tikslo, iki 2020 metų pabaigos sumažinti šiluminės energijos sąnaudas daugiabučiuose namuose, pastatytose pagal iki 1993 metų galiojusius statybos techninius normatyvus. Programa atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Šalčininkų rajono savivaldybės statinių naudotojų sąraše įrašyti 324 daugiabučiai gyvenamieji namai, iš kurių 43 administruoja patys būsto savininkai, įsteigę daugiabučių namų savininkų bendrijas, 281 namus administruoja Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti administratoriai: UAB „Tvarkyba“ ir UAB „Eišiškių komunalinis ūkis“.

5. Daugiausia daugiabučių gyvenamųjų namų yra Šalčininkų mieste – 122. Tai sudaro 37,6 proc. visų rajone esančių daugiabučių gyvenamųjų namų. Didžioji dalis didesnių nei dviejų aukštų ir turinčių daugiau negu dešimt butų daugiabučių tenka Šalčininkų miestui. Būtent šie daugiabučiai gyvenamieji namai yra pagrindiniai šilumos vartotojai Šalčininkų rajone. 25 namus Šalčininkų mieste administruoja būsto savininkai, įsteigę daugiabučių namų savininkų bendrijas, 97 namus Šalčininkų mieste administruoja UAB „Tvarkyba“.

6. Beveik visi Šalčininkų rajono savivaldybės teritorijoje esantys daugiabučiai namai pastatyti iki 1993 metų. Namai pastatyti pagal žemus energinio efektyvumo standartus. Kaip ir daugelyje kitų tuo pačiu metu statytų pastatų Lietuvoje, namai buvo pastatyti pagal žemus energinio efektyvumo standartus ir laikui bėgant jų būklė dėl nepakankamos techninės priežiūros vis prastėjo.

7. Vieno mėnesio standartinio apie 50 kv. m. ploto buto sąskaita už šildymą (neįskaitant karšto vandens sunaudojimo, karšto vandens temperatūros palaikymo ir kitų mokesčių) vidutiniškai siekia nuo 28,6 eurų iki 102,7 eurų, priklausomai nuo mėnesio, išorės temperatūros ir daugiabučio namo būklės. Dalį išlaidų šilumai ir karštam vandeniui mažas pajamas gaunančioms šeimoms kompensuoja valstybė. Šiuo metu kompensacijų už šildymą ir karštą vandenį skyrimo sistema nėra racionali. Ji neskatina mažas pajamas gaunančias šeimas taupyti energiją. Didėjant energijos kainoms, vis daugiau biudžeto lėšų reikia skirti kompensacijoms. Senstant Šalčininkų rajono savivaldybės gyvenamųjų namų fondui ir brangstant energijos ištekliams, racionalaus energijos vartojimo problema tampa vis aštresnė. Jos negali išspręsti pavieniai butų savininkai. Todėl būtina savivaldybės pagalba, siekiant paskatinti ir paspartinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) procesą.

8. Siekdama įgyvendinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos iniciatyva, buvo atrinkti 12 daugiausia energijos suvartojantys daugiabučiai pastatai, kuriems yra parengti investicijų planai bei energinio naudingumo sertifikatai. Vertinimo rezultatai parodė, kad visų atrinktų pastatų energinio naudingumo klasė yra E, vidutinis šilumos sunaudojimas yra 137,61kWh/m2 per metus. Kai kuriuose atrinktuose namuose energijos sunaudojimas yra labai didelis ir siekia net 208,65 kWh/m² per metus. Susirinkimų, metu 9 daugiabučių gyventojai išreiškė pritarimą daugiabučių namų atnaujinimui (modernizavimui).

9. Atnaujintų daugiabučių namų patirtis rodo, kad kompleksiškas energinio efektyvumo didinimo priemonių įgyvendinimas daugiabučiuose namuose leidžia sutaupyti nuo 20 iki 60 proc. energijos, sunaudojamos iki šių priemonių įgyvendinimo. Taip atsiranda galimybė šildymo išlaidų sutaupytas lėšas nukreipti investicijų, reikalingų minėtoms priemonės įgyvendinti, padengimui. Šalčininkų rajono savivaldybėje pagal I ir II etapo programą renovuota 11 daugiabučių namų.

10. Sparčiai brangstant energijos ištekliams, racionalus energijos vartojimas daugiabučiuose namuose tampa ne tik būsto savininkų, bet ir Savivaldybės problema, kurią siekiama spręsti šios Programos dėka. Programos įgyvendinimas įtakotų Šalčininkų rajono socialinių problemų sprendimą, mažintų gyventojų sąskaitas už šilumą, sudarytų prielaidas užtikrinti statinių reikalavimų visumą daugiabučiuose namuose, leistų pagerinti vidaus patalpų temperatūrinio režimo sąlygas, skatintų būsto savininkus racionaliai vartoti energiją, prisidėtų prie pastatų techninės būklės gerinimo, įneštų svarų indėlį į miesto ir rajono situacijos gerinimą, paskatintų kitus gyventojus atnaujinti daugiabučius namus, ir taip užtikrintų kokybiškesnes gyvenimo sąlygas daugiabučių gyventojams bei gerintų miesto ir rajono gyvenamąją aplinką.

11. Vykdant techninį ir energinį atrinktų daugiabučių namų įvertinimą, buvo nustatyta, kad šie daugiabučiai namai neatitinka Lietuvos Respublikos statybos įstatyme ir statybos techniniame reglamente STR 1.03.07:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ nustatytų esminių reikalavimų visumos: dėl nepakankamos priežiūros ir klimatinio poveikio yra pažeistos atitvarų konstrukcijos, per kurias patiriami dideli šilumos nuostoliai, ištrupėjęs plytų mūras, pažeistos tarpplokštinės siūlės, stogas neapšiltintas, danga nesandari, vietomis susidariusios pūslės, parapetų apskardinimai paveikti korozijos, susidėvėjusios lietaus surinkimo bei nuleidimo sistemos, nepakeisti langai, blogai izoliuoti magistraliniai šilumos vamzdžiai rūsiuose, nesubalansuota šildymo sistema, kanalizacijos vamzdžiai nekeisti, sujungimai nesandarūs ir kt.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

12. Programos įgyvendinimo tikslai:

12.1.    užtikrinti, kad būtų sumažintas sunaudojamos šilumos energijos kiekis daugiabučiuose namuose.

12.2.    pagerinti estetinį vaizdą ir gyvenamąją aplinką

12.3.    užtikrinti, kad daugiabučiai namai atitiktų teisės aktuose numatytų esminių statinio reikalavimų visumą bei sunaudojamos šilumos energijos kiekį, atsižvelgiant į vietovės klimato sąlygas ir gyventojų poreikius, neviršytų reikiamos ribos. Užtikrinti pastatų konstrukcinių elementų stabilumą bei gyventojų ir visuomenės saugumą;

12.4.    užtikrinti racionalų energinių išteklių vartojimą ir sumažinti išmetamų, šiltnamio efektą sukeliančių, dujų kiekį

13. Programos uždaviniai:

13.1.    sumažinti daugiabučiuose namuose suvartojamos šiluminės energijos sąnaudas ne mažiau nei 40 proc., pasiekiant ne mažesnę kaip C energinio naudingumo klasę, sumažinti daugiabučių namų gyventojų patiriamas išlaidas už suvartotą šilumos energiją, pagerinti šių namų gyventojų gyvenimo kokybę bei komforto sąlygas;

13.2.    sukurti organizacinę struktūrą, kuri būtų atsakinga už Programos įgyvendinimo koordinavimą, teiktų organizacinę, teisinę, techninę paramą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti, taip pat rengti ir įgyvendinti kitų savivaldybės daugiabučių namų energinio efektyvumo didinimo programas;

13.3.    siekti, kad daugiabučiuose namuose būtų atlikti statybos darbai, užtikrinantys šių namų atitikimą teisės aktuose nustatytų privalomųjų (esminių) statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimų visumai;

 

IV. PROGRAMOS TIKSLO IR UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO

KRITERIJAI

 

14. Programos tikslui ir uždaviniams vertinti nustatyti šie kriterijai:

14.1.    atnaujintų namų skaičius;

14.2.    skaičiuojamasis šiluminės energijos sutaupymas (vertinama pagal Investicijų planuose numatomą skaičiuojamąjį šiluminės energijos sutaupymą);

14.3.    išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimas – (vertinama pagal Investicijų plane apskaičiuotą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimą);

14.4.    sukurta organizacinė struktūra.

 

V. PRIEMONĖS, NUMATOMOS ĮGYVENDINTI DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE

 

15. Siekiant gerinti gyvenamąją aplinką, mažinti energinių išteklių sąnaudas ir užtikrinti daugiabučių namų atitiktį esminiams statinio reikalavimams, Šalčininkų rajono savivaldybės atrinktuose daugiabučiuose namuose numatoma įgyvendinti šias energinį efektyvumą didinančias priemones (toliau – priemonės) būtinas statinių naudojimo ir priežiūros esminiams reikalavimams užtikrinti ir leisiančias sumažinti bendras visų daugiabučių namų energijos sąnaudas ne mažiau kaip 40 %, ir juose pasiekti ne mažesnę kaip C energinio naudingumo klasę. Pagal Programą yra numatomas šių pagrindinių priemonių įgyvendinimas: fasado sienų (taip pat ir cokolio) šiltinimas, įskaitant sienų (cokolio) konstrukcijos defektų pašalinimą ir nuogrindos sutvarkymą; stogo šiltinimas ir naujos dangos įrengimas; senų butų langų ir balkono durų keitimas naujais; laiptinės ir rūsio langų keitimas naujais; laiptinės lauko durų keitimas; balkonų ar lodžijų įstiklinimas, įskaitant naujos įstiklinimo konstrukcijos įrengimas pagal vieną projektą; šildymo sistemos magistralinių vamzdynų keitimas ir izoliavimas, balansinių ventilių ant stovų įrengimas; ventiliacijos sistemų pertvarkymas, keitimas ir įrengimas; individualios šilumos apskaitos prietaisų ir termostatinių ventilių įrengimas butuose ir kitose patalpose; karšto vandens magistralinių vamzdynų rūsyje keitimas ir izoliavimas; lietaus nuotekų vamzdyno keitimas.

 

VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR VYKDYTOJAI

 

16. Programos vykdytojai:

16.1.    Šalčininkų rajono savivaldybės administracija;

16.2.    UAB „Tvarkyba“.

17. Programos įgyvendinimo eiga:

17.1.    visuomenės informavimas ir švietimas (Programos vykdytojai);

17.2.    daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planų parengimas (Šalčininkų rajono savivaldybės administracija);

17.3.    parengtų investicijų planų aptarimas su gyventojais (Programos vykdytojai);

17.4.    techninių projektų parengimas, rangos darbų ir statybos techninės priežiūros paslaugų viešųjų pirkimų organizavimas (UAB „Tvarkyba“);

17.5.    atliekamų daugiabučių namų atnaujinimo darbų kontrolė (Programos vykdytojai);

17.6.    atliktų daugiabučių namų atnaujinimo darbų kredito grąžinimo administravimas (UAB „Tvarkyba“);

17.7.    nuolatinio kontakto su atnaujinamų namų bendrojo naudojimo objektų valdytojais palaikymas, teikiant konsultacinio lygio pagalbą (Programos vykdytojai).

 

VII. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

18. Rengiant investicijų planus, nustatyta, kad vertinant skaičiuojamosiomis kainomis šiai Programai įgyvendinti reikėtų apie 3,41 mln. eurų.

19. Programos įgyvendinimui teisės aktų nustatyta tvarka numatoma gauti finansavimą iš Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, Klimato kaitos specialiosios programos ir kitų šaltinių:

19.1.    daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje numatytomis lėšomis galėtų būti teikiamas lengvatinis kreditas su ne didesnėmis kaip 3 procentų fiksuotomis metinėmis palūkanomis, valstybės lėšomis padengiama 50 procentų projekto parengimo, statybos techninės priežiūros ir administravimo išlaidų bei 15 procentų investicijų, tenkančių investicijų plane nurodytoms valstybės remiamoms energinį efektyvumą didinančioms priemonėms įgyvendinti. Šios paramos dydis pagal parengtus investicijų planus sudarytų apie 614,05 tūkst. eurų;

19.2.    50 procentų projekto parengimo, statybos techninės priežiūros ir administravimo išlaidų apmoka daugiabučio gyvenamojo namo gyventojai, dalyvaujantys daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) programoje.

19.3.    klimato kaitos specialiosios programos lėšomis galėtų būti kompensuojama 20 procentų investicijų planuose numatytų energiją taupančių priemonių įgyvendinimo (kai pasiekiama ne mažesnė kaip C energinio naudingumo klasė ir sumažinamos skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudos ne mažiau kaip 40 proc., palyginti su skaičiuojamomis šiluminės energijos sąnaudomis iki atnaujinimo projekto įgyvendinimo, esant lėšų klimato kaitos specialiojoje programoje ir įgyvendinus projektą iki 2017-12-31 d. šios programos lėšomis prioriteto tvarka Vyriausybės nustatytais terminais papildomai kompensuojama 20 % investicijų, tenkančių Vyriausybės nustatytoms energinį efektyvumą didinančioms priemonėms. Įgyvendinus projektą po 2017-12-31 d., bet iki 2020-12-31 d. kompensuojama 15 proc.). Pagal parengtus investicijų projektus ši paramos suma sudarytų apie 464,5 tūkst. eurų.

19.4.    100 procentų apmokamos investicijų padengimo įmokos nepasiturintiems gyventojams pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą;

19.5.    esant galimybei, galėtų būti panaudojamos ir iš kitų piniginių šaltinių gautos lėšos.

20. Visų šiame skyriuje nurodytų finansavimo šaltinių parama Programai įgyvendinti skiriama vadovaujantis paramą reglamentuojančiais teisės aktais (Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu ir kitais teisės aktais).

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

21. Programos įgyvendinimą koordinuoja ir jos įgyvendinimo stebėseną atlieka Šalčininkų rajono savivaldybės administracija. Programos stebėsena gali būti vykdoma vadovaujantis Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. D1-1055.

22. Programa tvirtinama ir keičiama Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos sprendimu.

_________________________

 

 

 

Šalčininkų rajono savivaldybės energinio efektyvumo

didinimo daugiabučiuose namuose 2017 - 2019 programos

priedas

 

Šalčininkų rajono savivaldybėje renovuojamų daugiabučių namų sąrašas

 

Eil. Nr.

Namo adresas

Namo

bendrasis

naudingasis

plotas m2

Aukštų

skaičius

Butų

skaičius

Šilumos

suvartojimas

kWh/m2/metus

Namo valdymo

forma (bendrija,

JVS,

administratorius)

Butų,

gaunančių

kompensacijas

už šildymą ir

karštą vandenį,

skaičius, vnt.

Pastabos

1.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Šalčios skg. 14

513,43

3

9

123,85

Administratorius

2

 

2.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Vytauto g. 33

2291,54

5

45

105,41

Administratorius

9

 

3.

Šalčininkų r., Šalčininkų m.,

J. Sniadeckio g. 27

2282,48

5

45

98,21

Administratorius

12

 

4.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Mokyklos g. 27

681,06

5

10

152,48

Administratorius

1

 

5.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Mokyklos g. 19

1935,59

5

40

115,13

Administratorius

11

 

6.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Vilniaus g. 26A

1075,28

4

20

112,51

Administratorius

5

 

7.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Vytauto g. 29

1800,62

4

32

122,03

Administratorius

8

 

8.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Vytauto g. 31

3121,02

5

60

208,65

Administratorius

11

 

9.

Šalčininkų r., Šalčininkų m., Mokyklos g. 25

826,05

5

15

126,67

Bendrija „Spindulys“

4

 

___________________________