LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS
MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO 2011 M. SPALIO 12 D. ĮSAKYMO NR. V-1146 „DĖL KARYBOS SRITIES STANDARTIZACIJOS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. gruodžio 6 d. Nr. V-1143
Vilnius
1. P a k e i č i u Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2011 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. V-1146 „Dėl Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
krašto apsaugos ministro
2011 m. spalio 12 d.
įsakymu Nr. V-1146
(Lietuvos Respublikos
krašto apsaugos ministro
2017 m. gruodžio 6 d. įsakymo Nr. V-1143 redakcija)
KARYBOS SRITIES STANDARTIZACIJOS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato krašto apsaugos sistemos (toliau – KAS) institucijų ar jų padalinių veiksmus rengiant, tvirtinant ir įdiegiant NATO ir originaliuosius Lietuvos karybos standartus.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis sąjungininkų administraciniu leidiniu – NATO standartizacijos dokumentų rengimo, leidimo ir priežiūros direktyva AAP-3(J) (angl. Production, maintenance and management of NATO standardization documents AAP-3(J)).
3. Šiame apraše vartojamos sąvokos:
Atsakingoji institucija (angl. tasking authority) – atitinkamas NATO komitetas, įgaliotas tvirtinti tam tikros srities standartizacijos poreikius, pritarti standartizacijos tikslams ir rengti bei tvirtinti NATO standartus.
Įdiegimas (angl. implementation) – NATO standartizacijos susitarime numatytų įsipareigojimų vykdymas ir NATO standarte ar originaliajame Lietuvos karybos standarte nustatytų reikalavimų taikymas.
Lietuvos karybos standartai – NATO standartizacijos dokumentai, kurie išreiškiant Lietuvos poziciją yra patvirtinti arba jiems pritarta šiame apraše nustatyta tvarka, ir originalieji Lietuvos karybos standartai.
NATO standartizacijos dokumentai – NATO standartizacijos susitarimai (angl. NATO standardization agreements, STANAGs), NATO standartizacijos rekomendacijos (angl. NATO standardization recommendations, STANRECs), NATO standartai (angl. NATO Standards, NATO STDs), pagalbiniai standartizacijos dokumentai (angl. Standards-Related Documents, SRDs).
Originalusis Lietuvos karybos standartas – daugkartiniam naudojimui tinkančias taisykles, bendruosius principus ar charakteristikas tam tikroje karybos srityje nustatantis ir šiame apraše nustatyta tvarka patvirtintas dokumentas.
II SKYRIUS
NATO STANDARTIZACIJOS DOKUMENTO RENGIMAS
4. KAS institucijos ar jų padaliniai, pagal kompetenciją nustatę tam tikros srities standartizavimo poreikį, Gynybos resursų agentūros prie Krašto apsaugos ministerijos Karybos standartizacijos ir nacionalinio kodifikavimo biurui (toliau – Biuras) gali pateikti argumentuotą pasiūlymą rengti NATO standartizacijos dokumentą.
5. Biuras įvertina pasiūlymo pagrįstumą, aktualumą, taip pat galiojančius NATO ir Lietuvos standartus, galinčius užtikrinti atitinkamos srities standartizavimą ir, jei pritaria pasiūlymui inicijuoti NATO standartizacijos dokumento rengimą, užpildo sąjungininkų administracinio leidinio AAP-3(J) B priede pateiktą standartizacijos pasiūlymo formą, pateikia pasirašyti Gynybos resursų agentūros prie Krašto apsaugos ministerijos direktoriui (toliau – direktorius) arba jo įgaliotam asmeniui ir išsiunčia atitinkamai atsakingajai institucijai.
6. Rengiant NATO standartizacijos dokumentą (bendra veiksmų dirbant su NATO standartizacijos dokumentais schema pateikta aprašo 1 priede) paprastai dalyvauja atsakingosioms institucijoms atstovaujančių KAS institucijų ar jų padalinių atstovai. Atsakingosioms institucijoms atstovaujančias KAS institucijas ar jų padalinius nustato krašto apsaugos ministras.
III SKYRIUS
susitarimo PATVIRTINIMO ir PRITARIMO rekomendacijai PROCESAS
7. Lietuvos Respublikos nuolatinės atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupė NATO standartizacijos susitarimų (toliau – susitarimai) ir jais įteisinamų NATO standartų tvirtinamuosius projektus ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jų gavimo elektroniniu paštu persiunčia Biurui. Biuras parengtą ir direktoriaus pasirašytą tvirtinamųjų projektų suvestinę ne rečiau kaip kas 2 mėnesius išsiunčia vertinti dokumentus parengusiai atsakingajai institucijai atstovaujančiai KAS institucijai ar jos padaliniui.
8. KAS institucija ar jos padalinys, gavęs susitarimo ir NATO standarto projektus:
8.1. per 2 mėnesius (jeigu nenurodoma kitaip) išnagrinėja projektus ir parengia pasiūlymą dėl NATO standartizacijos dokumento patvirtinimo (2 priedas) (toliau – Pasiūlymas). Rengiant Pasiūlymą įvertinami susitarimo ir NATO standarto tikslai, paskirtis, svarba, galima įtaka ir nauda, numatomi veiksmai, kurie turės būti atliekami įsigaliojus susitarimui, kokius teisės aktus, reglamentuojančius NATO standarto taikymo sritį, reikės parengti ar pakeisti, reikalingus finansinius ir materialinius išteklius, preliminarius įdiegimo terminus;
8.2. Pasiūlymą, susitarimo ir NATO standarto projektus suderina su suinteresuotomis KAS institucijomis ar jų padaliniais, o jei NATO standartas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų kompetencija, – ir su šiomis institucijomis ir įstaigomis. Derinama laikantis nustatytų teisės aktų projektų derinimo terminų;
9. Pasiūlyme, atsižvelgiant į vertinimo ir derinimo rezultatus, pasirenkama viena iš šių alternatyvų:
9.1. „Patvirtinama ir įdiegiama“. Tai reiškia, kad visiškai sutinkama su susitarimo ir NATO standarto turiniu ir ketinama įdiegti NATO standartą per planuojamą laikotarpį;
9.2. „Patvirtinama ir įdiegiama su išlygomis“. Tai reiškia, kad iš esmės sutinkama su susitarimo ir NATO standarto turiniu, tačiau nustatoma išlyga dėl kai kurių NATO standarto reikalavimų taikymo;
9.3. „Patvirtinama ir įdiegiama ateityje“. Tai reiškia, kad sutinkama su susitarimo ir NATO standarto turiniu, tačiau NATO standarto įdiegimas atidedamas vėlesniam laikotarpiui;
9.4. „Patvirtinama su išlygomis ir įdiegiama ateityje“. Tai reiškia, kad iš esmės sutinkama su susitarimo ir NATO standarto turiniu, tačiau nustatoma išlyga dėl kai kurių NATO standarto reikalavimų taikymo ir NATO standarto įdiegimas atidedamas vėlesniam laikotarpiui;
9.5. „Netvirtinama“. Tai reiškia, kad iš esmės nesutinkama su susitarimo ir NATO standarto turiniu. Sprendimas turi būti argumentuotas, nurodant objektyvias kliūtis įdiegti siūlomą NATO standartą, taip pat turi būti pateikti pasiūlymai, kaip pakeisti susitarimą ar NATO standartą, kad jis būtų priimtinas;
9.6. „Nedalyvaujama“. Tai reiškia, kad KAS neaktuali susitarimo ir NATO standarto reguliavimo sritis, nėra galimybės įvertinti šių dokumentų arba dėl kitų priežasčių nepageidaujama dalyvauti susitarimo patvirtinimo procese. Nuostata „nedalyvaujama“ galioja vėlesniems šio susitarimo leidimams, tačiau tai nedraudžia bet kada pakeisti valstybės poziciją.
10. NATO standartizacijos rekomendacijoms nurodytos procedūros netaikomos. Joms pritariama pagal tylaus pritarimo procedūrą[1].
11. Gavęs Pasiūlymą, Biuras ne daugiau kaip per 10 darbo dienų įvertina jo turinį ir:
11.1. jei pritaria Pasiūlymui, parengia sąjungininkų administracinio leidinio AAP-3(J) E priede nustatytos formos nacionalinį pranešimą (toliau – nacionalinis pranešimas), adresuotą NATO Standartizacijos biurui, atitinkamai atsakingajai institucijai ir Lietuvos Respublikos atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupei, ir pateikia pasirašyti direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui;
11.2. jei nepritaria Pasiūlymui, organizuoja Pasiūlymą parengusios KAS institucijos ar jos padalinio atstovų ir direktoriaus arba jo įgalioto asmens susitikimą, kurio metu priimamas sprendimas pritarti Pasiūlymui arba jį pakeisti. Priėmus sprendimą pakeisti Pasiūlymą, jį rengusi KAS institucija ar jos padalinys per 5 darbo dienas patikslina Pasiūlymą ir pateikia Biurui. Kai priimamas sprendimas pritarti Pasiūlymui arba kai pateikiamas patikslintas Pasiūlymas, Biuras atlieka 11.1 punkte nustatytą procedūrą.
12. Biuras ne rečiau kaip kartą per 3 metus peržiūri su išlygomis patvirtintus susitarimus ir pasikonsultavęs su kompetentingomis KAS institucijomis ar jų padaliniais įvertina galimybę atsisakyti nustatytų išlygų ir pradėti įdiegti patvirtintąjį NATO standartą, ir:
12.1. arba pateikia direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui argumentuotą išvadą, kad nustatytosios išlygos atsisakyti ir pradėti įdiegti patvirtintąjį NATO standartą netikslinga (paliekamos 9.2 arba 9.4 punkte pateiktos alternatyvos);
13. KAS institucija ar jos padalinys išnagrinėja gautus NATO standarto projektus (įvertina jų turinį, taikymo sritį, galiojančius susijusius standartus ir pan.) ir:
13.2. jei nepritaria projektų turiniui – parengia nacionalinį pranešimą, kuriame nurodo prieštaravimus (pastabas), suderina jį su Biuru, pateikia pasirašyti direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui ir išsiunčia NATO Standartizacijos biurui, atsakingajai institucijai ir Lietuvos Respublikos atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupei.
14. Jei Biuras nepritaria KAS institucijos ar jos padalinio parengtam nacionaliniam pranešimui dėl prieštaravimų NATO standarto projektams, organizuoja nacionalinį pranešimą parengusios KAS institucijos ar jos padalinio atstovų ir direktoriaus arba jo įgalioto asmens susitikimą, kurio metu priimamas sprendimas teikti nacionalinį pranešimą ar jo neteikti.
15. Biuras koordinuoja ir kontroliuoja susitarimo patvirtinimo procesą ir užtikrina, kad nacionaliniai pranešimai būtų išsiųsti laikantis susitarimo tvirtinamojo projekto lydraštyje nurodytų terminų.
16. Siekdamas užtikrinti bendrą standartizacijos proceso kontrolę, Biuras kas mėnesį peržiūri NATO Standartizacijos biuro administruojamą NATO standartizacijos dokumentų duomenų bazę ir patikrina:
16.1. ar visi išsiųsti nacionaliniai pranešimai tinkamai užregistruoti. Esant poreikiui, pranešimus išsiunčia pakartotinai;
IV SKYRIUS
PASKELBTŲ NATO STANDARTIZACIJOS DOKUMENTŲ IŠPLATINIMAS IR JŲ PERĖMIMAS KAIP LIETUVOS KARYBOS STANDARTŲ
17. Lietuvos Respublikos nuolatinės atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupė, gavusi NATO Standartizacijos biuro direktoriaus nutarimu paskelbtus NATO standartizacijos dokumentus, ne daugiau kaip per 10 darbo dienų nuo jų gavimo elektroniniu paštu persiunčia dokumentus Biurui.
18. Biuras nuolat tikrina NATO standartizacijos dokumentų duomenų bazę ir naujus paskelbtus NATO standartizacijos dokumentus, dėl kurių buvo pateikta teigiama nacionalinė pozicija („patvirtinama ir įdiegiama“, „patvirtinama ir įdiegiama su išlygomis“, „patvirtinama ir įdiegiama ateityje“, „patvirtinama su išlygomis ir įdiegiama ateityje“), ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jų paskelbimo perima kaip Lietuvos karybos standartus.
19. Lietuvos karybos standartą sudaro:
19.1. antraštinis lapas (3 priedas), kuriame pateikiami bendri duomenys: standarto pavadinimas, žymuo, leidimo numeris, slaptumo žyma, Biuro adresas, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas, informacija apie autoriaus teisių apsaugą;
19.2. pratarmė, kurioje pateikiamas NATO standartizacijos dokumentą parengusios atsakingosios institucijos žymuo ir pavadinimas, nacionaliniai duomenys apie patvirtinimą ir įdiegimą (nacionalinė pozicija dėl patvirtinimo, planuojamas įdiegimo terminas, pareikštos išlygos ir pan., atlikti techniniai pakeitimai, lyginant šį standartą su ankstesniais standarto leidimais (jei yra));
20. Biuras organizuoja NATO standartizacijos dokumentų vertimą į lietuvių kalbą. Direktorius arba jo įgaliotas asmuo Biuro argumentuotu teikimu (kai NATO standartizacijos dokumentas didelės apimties (daugiau kaip 20 puslapių), itin siauros taikymo srities ar yra kitų objektyvių priežasčių) priima sprendimą perimti standartizacijos dokumentą kaip Lietuvos karybos standartą pridedant NATO standartizacijos dokumento tekstą anglų kalba.
21. Lietuvos karybos standartą, pasirašydamas antraštiniame lape, tvirtina direktorius arba jo įgaliotas asmuo.
22. Biuras ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Lietuvos karybos standarto perėmimo išplatina jį KAS institucijoms ir jų padaliniams bei kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ar įstaigoms, su kurių kompetencija susijęs Lietuvos karybos standartas.
23. Biuras administruoja Lietuvos karybos standartų duomenų bazę ir einamųjų metų kiekvieno ketvirčio pirmąją savaitę parengia suvestinę apie praeitą mėnesį paskelbtus NATO standartizacijos dokumentus ir išplatintus NATO standartizacijos dokumentų projektus. Lietuvos karybos standartų duomenų bazė ir paskelbtų bei išplatintų NATO standartizacijos dokumentų ketvirčio suvestinė kas ketvirtį skelbiama Krašto apsaugos ministerijos interneto ir intraneto svetainėse.
V SKYRIUS
Originaliųjų Lietuvos karybos standartų rengimas
ir tvirtinimas
24. Originalusis Lietuvos karybos standartas rengiamas:
24.1. kai atsakingoji institucija nepritaria šio aprašo II skyriuje nustatyta tvarka pateiktam standartizacijos pasiūlymui;
24.2. direktoriaus arba jo įgalioto asmens sprendimu, kai nėra galiojančio Lietuvos standarto, galinčio patenkinti karybos srities standartizacijos poreikį, o teikti standartizacijos pasiūlymą šio aprašo II skyriuje nustatyta tvarka netikslinga dėl siekiamos standartizuoti srities aktualumo tik Lietuvai.
25. Originalusis Lietuvos karybos standartas pradedamas rengti gavus išvadą iš Lietuvos standartizacijos departamento prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, patvirtinančią, kad planuojama standartizuoti sritis nėra priskirtina nacionalinei standartizacijai. Biuras, teikdamas paklausimą šiam departamentui, nurodo planuojamą standartizuoti sritį ir planuojamo rengti standarto paskirtį.
26. Originaliajam Lietuvos karybos standartui parengti krašto apsaugos ministro įsakymu sudaroma darbo grupė, susidedanti iš pasiūlymą rengti standartizacijos dokumentą pateikusios KAS institucijos ar jos padalinio, Biuro atstovų, lietuvių kalbos redaktoriaus ir, esant poreikiui, iš kitoms KAS institucijoms ar jų padaliniams atstovaujančių specialistų.
27. Originaliojo Lietuvos karybos standarto rengimo etapai:
27.2. apklausa. Šiame etape darbo grupė Krašto apsaugos ministerijos intraneto svetainėje informuoja apie projekto pateikimą apklausai, nurodo pastabų ir pasiūlymų pateikimo Biurui terminą (ne trumpesnį kaip 30 dienų);
27.3. galutinio originaliojo Lietuvos karybos standarto projekto rengimas. Šiame etape darbo grupė įvertina apklausos metu gautas pastabas ir priima sprendimą dėl standarto projekto teikimo derinti arba pateikimo pakartotinai apklausai;
27.4. standarto tvirtinimas. Šiame etape Biuras originalųjį Lietuvos karybos standartą įformina šio aprašo 18 punkte nustatyta tvarka ir pateikia tvirtinti direktoriui ar jo įgaliotam asmeniui;
28. Biuras kas 3 metai organizuoja originaliųjų Lietuvos karybos standartų peržiūrą, kurios metu originalųjį Lietuvos karybos standartą parengusi darbo grupė direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui pateikia vieną iš pasiūlymų: palikti standartą galioti, atlikti standarto pakeitimus, standartą paskelbti netekusiu galios.
29. Jei direktorius arba jo įgaliotas asmuo pritaria darbo grupės pasiūlymui originalųjį Lietuvos karybos standartą paskelbti netekusiu galios, Biuras Lietuvos karybos standartų duomenų bazėje atitinkamą originalųjį Lietuvos karybos standartą pažymi kaip negaliojantį.
VI SKYRIUS
lietuvos karybos standartų ĮDIEGIMAS
31. Lietuvos karybos standartas laikomas įdiegtu, kai įvykdomi susitarimo dalyje „susitarimo įdiegimas“ (angl. implementation of the agreement) nustatyti reikalavimai ir KAS laikomasi NATO standarte ar originaliajame Lietuvos karybos standarte nustatytų reikalavimų.
32. Lietuvos karybos standartų įdiegimą organizuoja ir koordinuoja:
32.1. atsakingajai institucijai atstovaujanti KAS institucija ar jos padalinys, dalyvavęs rengiant NATO standartą ir (arba) rengęs Pasiūlymą, – NATO standartų, kurie išreiškiant Lietuvos poziciją yra patvirtinti arba jiems pritarta;
33. Už Lietuvos karybos standartų įdiegimą atsakingos KAS institucijos ar jų padaliniai per planuojamus įdiegimo terminus teikia Biurui informaciją apie faktiškai atliktus veiksmus įdiegiant Lietuvos karybos standartus.
34. Biuras pagal gautą informaciją ne daugiau kaip per 10 darbo dienų parengia nacionalinį pranešimą dėl NATO standarto, kuris išreiškiant Lietuvos poziciją yra patvirtintas, įdiegimo pagal sąjungininkų administracinio leidinio AAP-3(J) H priede nustatytą formą, pateikia pasirašyti direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui ir išsiunčia NATO Standartizacijos biurui, atsakingajai institucijai ir Lietuvos Respublikos atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupei.
Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašo
1 priedas
VEIKSMŲ DIRBANT SU NATO standartizacijos susitarimais SCHEMA
Karybos srities standartizacijos
tvarkos aprašo 2 priedas
PASIŪLYMO DĖL NATO STANDARTIZACIJOS DOKUMENTO PATVIRTINIMO TURINYS
1. NATO standartizacijos dokumento žymuo, leidimo numeris, projekto numeris, pavadinimas (lietuvių ir anglų kalbomis).
5. Siūloma NATO standartizacijos dokumento patvirtinimo pozicija (pasirenkant tik vieną variantą):
6. Išlygos (jeigu yra) dėl NATO standartizacijos dokumento ar atskirų jo dalių neįdiegimo (dalinio įdiegimo) arba komentarai dėl dokumento formulavimo.
8. KAS institucijos ir jų padaliniai, Lietuvos Respublikos valstybės institucijos, susijusios su standartizacijos dokumento reglamentuojamu dalyku.
9. KAS institucijų ir jų padalinių, Lietuvos Respublikos valstybės institucijų, su kuriomis pozicija suderinta, pavadinimai.
10. Rengėjas (vardas ir pavardė, institucija, pareigos, telefono numeris, elektroninio pašto adresas).
______________________
Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašo
3 priedas
(Lietuvos karybos standarto antraštinio lapo formos pavyzdys)
LKS ...[3]
Lietuvos karybos standarto PAVADINIMAS LIETUVIŲ KALBA
Lietuvos karybos standarto PAVADINIMAS ANGLŲ KALBA
TVIRTINU
Gynybos resursų agentūros
prie Krašto apsaugos ministerijos direktorius
(Parašas)
(Vardas ir pavardė)
201
Gynybos resursų agentūros
prie Krašto apsaugos ministerijos
Karybos standartizacijos ir
Nacionalinio kodifikavimo biuras
Totorių g. 25, LT-01121 Vilnius
Tel.: (8 5) 264 8595, KATT 20 437, 27 048, 27 049
Faks.: (8 5) 273 5715, KATT 25 715
© Krašto apsaugos ministerija
Viso standarto arba jo dalių negalima dauginti, atgaminti, perspausdinti ir platinti jokiomis formomis ir priemonėmis (elektroninėmis, mechaninėmis, įskaitant fotokopijavimą, mikrofilmavimą, internetą ir kt.) be raštiško Krašto apsaugos ministerijos leidimo. Apribojimai netaikomi krašto apsaugos sistemos institucijoms ir jų padaliniams.
[1] Procedūra, kurios metu sutarimas pasiekiamas, jeigu iki nurodytos datos negaunama prieštaravimų. Tylaus pritarimo procedūrą nutraukti gali tik valstybės NATO narės, atsiųsdamos savo prieštaravimus. (LR terminų bankas)
[2] Lietuvos karybos standarto slaptumo žyma nurodoma tokia pati, kaip ir originalaus NATO standartizacijos dokumento.
[3] Lietuvos karybos standarto žymuo. Sudaromas iš raidinės santrumpos LKS ir NATO standartizacijos dokumento žymens, pvz.: LKS STANAG 7186 ir pan.