PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL SOCIALINIŲ IŠMOKŲ IR KOMPENSACIJŲ TEIKIMO NEPINIGINE FORMA PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2018 m. spalio 25 d. Nr. T1-216
Plungė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 43 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 38 punktu ir 4 dalimi. Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo 19 straipsniu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 22 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 23 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktais, Lietuvos Respublikos socialinės paramos mokiniams įstatymo 8 straipsnio 2 punktu, 12 straipsnio 7 dalies 2 punktu, Plungės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo nepinigine forma Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Plungės rajono savivaldybės tarybos 2012 m. rugsėjo 27 d. sprendimą Nr. T1-239 „Dėl Socialinių išmokų asmenims, patyrusiems socialinę riziką, teikimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Plungės rajono savivaldybės
tarybos 2018 m. spalio 25 d.
sprendimu Nr. T1-216
SOCIALINIŲ IŠMOKŲ IR KOMPENSACIJŲ TEIKIMO NEPINIGINE FORMA PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo nepinigine forma Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja piniginės socialinės paramos, paramos mokinio reikmenims įsigyti, išmokų vaikams ir kitų socialinių išmokų teikimo būdus ir mokėjimo organizavimą.
2. Aprašo tikslas – užtikrinti tikslingą socialinių išmokų ir kompensacijų panaudojimą, tenkinant gyvybiškai svarbius ir būtinus socialinių išmokų gavėjų, ypač vaikų, poreikius.
3. Aprašas taikomas socialinę riziką patiriantiems asmenims, deklaravusiems gyvenamąją vietą Plungės rajono savivaldybėje, įtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą Plungės rajono savivaldybėje, asmenims, nedeklaravusiems gyvenamosios vietos ir neįtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą, bet faktiškai gyvenantiems Plungės rajono savivaldybėje.
4. Socialinės išmokos ir kompensacijos asmenims, patyrusiems socialinę riziką, skiriamos ir mokamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu, Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymu, Lietuvos Respublikos socialinės paramos mokiniams įstatymu, Vyriausybės patvirtintais Išmokų vaikams skyrimo ir mokėjimo nuostatais ir šiuo Tvarkos aprašu.
5. Asmenys, patyrę socialinę riziką - tai vieni gyvenantys asmenys (toliau- Asmenys) arba bendrai gyvenantys asmenys ar vieni gyvenantys asmenys, auginantys nepilnamečius vaikus (toliau-Šeimos) - veiksnius ir aplinkybes, dėl kurių asmenys patiria ar yra pavojus patirti jiems socialinę atskirtį: suaugusiųjų socialinių įgūdžių tinkamai prižiūrėti ir ugdyti vaiką (vaikus) stoka ar nebuvimas; vaiko (vaikų) visapusiško fizinio, protinio, dvasinio, dorovinio vystymosi ir saugumo sąlygų neužtikrinimas; psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta; smurtas; įsitraukimas ar polinkis įsitraukti į nusikalstamą veiklą; piktnaudžiavimas narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis, alkoholiu, priklausomybė nuo narkotinių, psichotropinių medžiagų, alkoholio, azartinių lošimų; elgetavimas, valkatavimas, skurdas ir benamystė; motyvacijos dalyvauti darbo rinkoje stoka ar nebuvimas.
6. Kitos šiame Apraše naudojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme apibrėžtas sąvokas.
7. Socialinių išmokų ir kompensacijų teikimą socialinę riziką patiriantiems asmenims, derinant nepinigine forma ir pinigais, organizuoja Plungės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau - Socialinės paramos skyrius), Plungės rajono savivaldybės administracijos seniūnijų (toliau - Seniūnijų) ir Plungės socialinių paslaugų centro socialiniai darbuotojai ir socialinio darbo organizatoriai pagal asmenų, patiriančių socialinę riziką, gyvenamąją vietą.
II SKYRIUS
SOCIALINIŲ IŠMOKŲ IR KOMPENSACIJŲ NEPINIGINE FORMA TEIKIMAS
8. Socialinės išmokos ir kompensacijos ar tam tikra jų dalis nepinigine forma gali būti teikiamos:
8.1. šeimoms, auginančioms nepilnamečius vaikus, kurioms nustatomas socialinės rizikos veiksnių reiškimosi lygis;
8.2. šeimoms, auginančioms vaikus, kurioms Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos teritorinio skyriaus spendimu nustatomas grėsmės vaikui lygis;
8.3. vaikui (įvaikiui) ar vaikams (įvaikiams), jeigu bent vienas iš suaugusių šeimos narių ar bendrai gyvenančių asmenų nevykdo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 25 straipsnio 1, 4, 5 ir 6 punktuose nustatytų pareigų;
8.4. vaikui (vaikams), gavus informacijos iš nelegalaus darbo kontrolę ir prevenciją vykdančių institucijų apie bent vieną iš suaugusių šeimos narių ar bendrai gyvenančių asmenų piniginės socialinės paramos teikimo laikotarpiu nelegaliai gautas ar gaunamas pajamas ir (ar) nelegalų darbą;
8.6. bendrai gyvenantiems asmenims ar vieniems gyvenantiems asmenims, neturintiems vaikų, patiriantiems socialinę riziką, kurie socialines išmokas naudoja ne pagal paskirtį;
9. Nepinigine forma gali būti teikiamos šių rūšių socialinės išmokos ir kompensacijos (toliau - socialinės išmokos ir kompensacijos):
10. Bendrai gyvenantiems asmenims, auginantiems nepilnamečius vaikus, arba vienam gyvenančiam asmeniui, patiriantiems socialinę riziką ir (ar) naudojantiems socialines išmokas ne pagal paskirtį, socialinių išmokų ir kompensacijų dydis pinigais negali viršyti 50 procentų paskirtos socialinės išmokos dydžio.
11. Socialinės išmokos ir kompensacijos gali būti teikiamos šiais būdais:
11.1. piniginėmis lėšomis:
11.2. nepinigine forma:
11.2.1. pervedant socialines išmokas į mažos vertės pirkimo apklausos būdu konkursą laimėjusios parduotuvės sąskaitą;
11.2.2.pervedant socialinės išmokas į socialinę kortelę pirkti parduotuvėse (prekybos centruose) parduodamus maisto produktus bei kitas vartojamąsias prekes, išskyrus alkoholį, tabako gaminius ir loterijos bilietus;
11.2.3. maisto produktais, drabužiais, avalyne, higienos reikmenimis ir kitomis asmenims (vaikams) būtinomis prekėmis;
11.2.5. paslaugomis, vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu (socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, psichosocialine pagalba);
11.2.6. apmokant vaikų išlaikymo išlaidas ikimokyklinėse įstaigose bei maitinimo išlaidas ugdymo įstaigose, mokyklose ar dienos centruose;
11.2.8. apmokant suaugusių asmenų ir vaikų gydymosi išlaidas, medicininės reabilitacijos ir kitas medicinines paslaugas;
11.2.9. apmokant būsto nuomos, elektros, komunalines ir kitas būsto išlaikymo išlaidas bei susidariusius įsiskolinimus šias paslaugas teikiančioms įstaigoms;
11.2.10. nuperkant reikalingą kuro rūšį ir kiekį, kurie būstą šildo ir karštą vandenį ruošia patys, naudodami kietąjį ar kitokį kurą, kurio faktinės sąnaudos kiekvieną mėnesį nenustatomos;
11.2.11. sumokant už mokinio reikmenis – individualias mokymosi priemones: sąsiuviniai, pratybų sąsiuviniai, skaičiuotuvai, rašymo, braižymo, piešimo ir kitos mokinio individualiai naudojamos mokymosi priemonės, sportinė, mokyklinė apranga, avalynė, drabužiai ir kiti mokiniui ugdyti būtini reikmenys, kuriais mokiniai neaprūpinami Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
12. Asmenims, patiriantiems socialinę riziką, kurie socialines išmokas ir kompensacijas panaudoja ne pagal paskirtį ir nekeičia gyvenimo būdo, jiems visos išmokos gali būti teikiamos nepinigine forma, kol išnyksta aplinkybės, lėmusios jo patiriamą socialinę riziką.
III SKYRIUS
SOCIALINIŲ IŠMOKŲ IR KOMPENSACIJŲ TEIKIMO NEPINIGINE FORMA ORGANIZAVIMAS
14. Socialinių išmokų teikimą šeimoms ir (ar) asmenims, patyrusiems socialinę riziką, derinant nepinigine forma ir pinigais vykdo Seniūnijų ir Plungės socialinių paslaugų centro socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis, bei socialinio darbo organizatoriai (toliau – socialiniai darbuotojai). Atskirais atvejais socialinių išmokų teikimą nepinigine forma asmenims, patyrusiems socialinę riziką, gali organizuoti (vykdyti) Socialinės paramos skyriaus specialistai.
15. Socialinių paslaugų, sveikatos priežiūros, švietimo įstaigos, bendruomeninių organizacijų bei kitų institucijų darbuotojai, nevyriausybinių organizacijų atstovai, gyvenamosios vietos bendruomenės nariai, turintys informacijos apie asmenis, patiriančius socialinę riziką, ir (ar) apie asmenis, kurie skirtas socialines išmokas panaudoja ne bendrai gyvenančių asmenų interesams, apie tai (raštu) informuoja Socialinės paramos skyrių ir (ar) atitinkamą Seniūniją.
16. Socialinės paramos skyriaus, Seniūnijų ar Socialinių paslaugų centro socialiniai darbuotojai patikrina šeimos ar asmens gyvenimo sąlygas ir surašo buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą (toliau – Aktas). Socialiniai darbuotojai, nustatę asmenų socialinių įgūdžių stoką tinkamai prižiūrėti ir ugdyti vaikus ar jų nebuvimą, būtiniausių poreikių netenkinimą, piktnaudžiavimą alkoholiu, gaunamų socialinių išmokų panaudojimą ne pagal paskirtį, patikrinimo Akte pateikia rekomendacijas dėl tolesnio socialinių išmokų teikimo pinigais ir nepinigine forma ir teikia svarstyti Socialinės paramos teikimo komisijai (toliau – Komisija).
17. Sudarytas buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo Aktas ir rekomendacijos galioja ne ilgiau nei 12 mėnesių.
18. Komisija priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo nepinigine forma, parinkdama teikimo būdus ir dydžius. Komisija rekomendacijas (protokolų išrašus) perduoda Socialinės paramos skyriui iki kiekvieno mėnesio 25 dienos.
19. Atvejo vadybos specialistai ir socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis, patiriančiomis socialinę riziką, teikia Socialinės paramos skyriui Aktus ir (ar) rekomendacijas dėl socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo būdų, terminų ir dydžių.
20. Socialinės paramos skyriaus vedėjas, remdamasis Aktais ir rekomendacijomis, priima sprendimą dėl socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo būdų.
21. Socialinių išmokų teikimą nepinigine forma organizuoja Socialinės paramos skyrius, Socialinių paslaugų centras ir Seniūnijos.
22. Socialinės paramos skyrius:
22.3. Socialinių paslaugų centro direktorius ir (ar) seniūnas sudaro sutartis su konkurso, atlikto mažos vertės pirkimo apklausos būdu, laimėjusios parduotuvės savininku (prekybos įmone), dėl asmenų, gaunančių socialines išmokas arba jų tam tikrą dalį nepinigine forma, apipirkimo;
23. Šeimos ir Asmenys, patiriantis socialinę riziką, privalo:
23.1. pateikti visą ir teisingą informaciją, įrodančią asmens teisę gauti socialines išmokas ir kompensacijas, bei būtinus dokumentus;
24. Socialinių išmokų ir kompensacijų teikimo būdas šeimai ar asmeniui, patiriančiam socialinę riziką, gali būti keičiamas ar nutraukiamas, kai:
24.1.išnyksta socialinės rizikos veiksniai ir socialiniai darbuotojai pateikia rekomendacijas dėl socialinių išmokų ir kompensacijų mokėjimo būdo pakeitimo;
IV SKYRIUS
ATSAKOMYBĖ IR KONTROLĖ
26. Šeimos ir (ar) asmenys, gaunantys socialines išmokas pinigais ir nepinigine forma, turi teisę susipažinti su teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių išmokų ir kompensacijų teikimą nepiniginėmis formomis bei kreiptis į Socialinės paramos skyrių dėl socialinių išmokų mokėjimo būdo pakeitimo. Sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
27. Socialinės paramos skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu, Lietuvos Respublikos socialinės paramos mokiniams įstatymu, atsako už teisingą dokumentų socialinėms išmokoms priėmimą, duomenų įvedimą ir patikrinimą Socialinės paramos informacinėje sistemoje, socialinių išmokų apskaičiavimą ir dokumentų paruošimą joms mokėti.
28. Buhalterinės apskaitos skyriaus specialistai, atliekantys teisėtas finansines operacijas, atsako už paskirtų socialinių išmokų arba tam tikros jų dalies teikimo nepinigine forma savalaikį vykdymą.
29. Socialinių paslaugų centras, sveikatos priežiūros, švietimo bei kitų įstaigų, Seniūnijų darbuotojai, turintys informacijos apie asmenis, patiriančius socialinę riziką, ir (ar) apie bendrai gyvenančius asmenis, kurie skirtas socialines išmokas panaudoja ne pagal paskirtį, ir (ar) apie asmenis, turinčius įsiskolinimą už socialinio būsto nuomą ir (ar) komunalines paslaugas, atsako už šios informacijos pateikimą raštu Socialinės paramos skyriui.
30. Jeigu Plungės rajono savivaldybės gyventojai deklaruoja gyvenamąją vietą vienoje rajono seniūnijoje, tačiau laikinai ar nuolat faktiškai gyvena kitoje rajono seniūnijoje ar jos teritorijoje esančioje socialinių paslaugų įstaigoje, dokumentus socialinių išmokų nepiniginei formai priima darbuotojas, dirbantis tos seniūnijos teritorijoje.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
32. Sprendimą dėl socialinių išmokų arba jų tam tikros dalies nepinigine forma bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo gali apskųsti Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
33. Socialinių išmokų ir kompensacijų skyrimo tikslu renkami asmens duomenys yra tvarkomi vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos 2016 m. balandžio 27 d. reglamentu (ES) 2016/679 „Dėl fizinių asmenų apsaugos, tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo“ ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (OL 2016 L 119, p. 1), ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.